Tyhmät ihmiset

Mutta toisessa jutussa sanoi että pahoitteli soittamista mutta ei tiennyt minne muuallekkaan soittaa.

Ja ihan oiken hän teki:

Tuosta artikkelista jäi itselleni epäilys, miltä osin Poliisi tuota oikein toimimista kommentoi, kun toimittajan esittämää kysymystä ei kerrota. Minulle jää tunne, että ehkä Poliisi kommentoi omaa toimintaansa, eli sitä, että oli ihan oikein, ettei SER-romua lähdetty sieltä pysäkiltä A-kiireellisyysluokalla pillit päällä karhuryhmän kanssa noutamaan.
 
Nykyään tuo häke on ns. yhteiskunnan puhelinvaihde, kun ei muita numeroita enää ole.. Kyllä ne sieltä sitten ohjaavat eteenpäin tai eivät.

Esim. tiessä olevista kuopista tuonne on hyvä ilmoittaa ettei kukaan riko autoaan sellaiseen tai aiheuta muuta vaaraa. Lähettävät sitten partion paikalle tai ilmoittavat tienhoitokuntaan varmaan kiiretilanteesta riippuen.
 
Nykyään tuo häke on ns. yhteiskunnan puhelinvaihde, kun ei muita numeroita enää ole.. Kyllä ne sieltä sitten ohjaavat eteenpäin tai eivät.

Esim. tiessä olevista kuopista tuonne on hyvä ilmoittaa ettei kukaan riko autoaan sellaiseen tai aiheuta muuta vaaraa. Lähettävät sitten partion paikalle tai ilmoittavat tienhoitokuntaan varmaan kiiretilanteesta riippuen.
Juuri olin sanomassa samaa. Ennen oli poliisille ja palokunnille omat numeronsa niin nykyään ne on kaikki samassa joten ne ohjaavat oikeille ihmisille näissä tapauksissa.
 
Tienkäyttäjän linjaan voi soittaa tuollaiset kuopat tai muut hoitotoimenpiteet. Sieltä menee ilmoitukset suoraan urakoitsijalle.
 
Nykyään tuo häke on ns. yhteiskunnan puhelinvaihde, kun ei muita numeroita enää ole.. Kyllä ne sieltä sitten ohjaavat eteenpäin tai eivät.

Esim. tiessä olevista kuopista tuonne on hyvä ilmoittaa ettei kukaan riko autoaan sellaiseen tai aiheuta muuta vaaraa. Lähettävät sitten partion paikalle tai ilmoittavat tienhoitokuntaan varmaan kiiretilanteesta riippuen.
Tainnut jo aiemmin täällä mainita, että tuolta 112 sovelluksesta löytyy myös muut numerot esim tuommoisia tiessä olevia kuoppia varten tienkäyttäjän linja joka on 24h.


17770c4d-ca22-4477-a8e5-00cd78b97160



Edit tuo taitaa kyllä olla päivittynyt tuo sovellus ja näyttä nykyään vähän eriltä mutta samat numerot sieltä löytyy kuitenkin.
 
Nää on sarjassamme "helppoja asioita jos vaan tietää".
Epätietoisille on tarjolla tällainen metabyrokratian palvelu, joka ohjaa oikealle luukulle. Toki vain arkisin ja päivällä.

 
Epätietoisille on tarjolla tällainen metabyrokratian palvelu, joka ohjaa oikealle luukulle. Toki vain arkisin ja päivällä.

Olis monitori mulla jääny ilmoittamatta jos menee puoli tuntia etsiä taho joka sen hakee.
 
Olis monitori mulla jääny ilmoittamatta jos menee puoli tuntia etsiä taho joka sen hakee.
Hyvä muutenkin että joku yksittäinen roska jää ilmoittamatta. Paremmin tarkoitin tällaisia oikeita asioita kuten vaarallisen reiät tiessä. Niistä on hyvä ilmoittaa ja tuo kansalaisneuvonta auttaa kertomaan minne, jos ei ennestään tiedä tai omatoimisesti löydä.
 
Poliisihan ei hakenut sitä monitoria. Joten pidän kummallisena, että olisivat kiitelleet ilmoituksesta. Eihän se edes poliisin tehtävä ole.
 
Poliisihan ei hakenut sitä monitoria. Joten pidän kummallisena, että olisivat kiitelleet ilmoituksesta. Eihän se edes poliisin tehtävä ole.
Ei tuosta jutusta selvinnyt muuta kuin että ei ollut haettu vielä siinä vaiheessa, kun ilmoittaja oli siitä vähän myöhemmin kulkenut ohi. Tuollainen tehtävä menee luonnollisesti suoraan pinon alimmaiseksi ja hoituu sitten joskus, kun ei ole muuta hommaa.

Ja todettiin siinä myös näin, joka vähän viittaisi siihen että se olisi haettu:
"– Harvinainen tapaus. Muistan meidän löytötavaroista tällaisen esineen, hän muisteli tiistaina."
 
Tainnut jo aiemmin täällä mainita, että tuolta 112 sovelluksesta löytyy myös muut numerot esim tuommoisia tiessä olevia kuoppia varten tienkäyttäjän linja joka on 24h.


17770c4d-ca22-4477-a8e5-00cd78b97160



Edit tuo taitaa kyllä olla päivittynyt tuo sovellus ja näyttä nykyään vähän eriltä mutta samat numerot sieltä löytyy kuitenkin.
Saisi appi näyttää ne numerotkin niin voi tuosta kuvakaappauksestakin lukea.
 
Kumpikohan olisi sujunut sukkelampaan: Ylläolevan viestin kirjoitus vai esimerkiksi merkkijonon "Tienkäyttäjän linja" kirjoittaminen selaimen osoiteriville :think:
Häh? Tarkoitin, että parempi näyttää numero sen oikeassa yhteydessä, eikä erillisen klikkauksen takana. Kuten edellä kirjoittaneen Corlen mukaan nähtävästi on jo sovellukseen korjattukin.
 
Nykyinen versio sovelluksesta näyttää myös sen numeron. Sen kuvaa vaan en nopeasti netistä löytänyt. Mutta google sen numeron kyllä kertoo, jos sitä tarvitsee eikä sitä sovellusta jostan syystä puhelimeensa halua.
ITselläki toi sovellus varmuuden vuoksi, koska vaikuttaa iha hyvältä idealta (esim. että hätäkeskus saa suoraan sijainninkin). Ongelma on siinä, että käyttöä ei ole juuri koskaan enkä varmasti hätätilanteessa muista koko appia tai rupea etsiin, että mikäs se nyt olikaan.. pitäis varmaa pultata toho kotiruutuun.
 
Innostuin juuri kokeilee 112 sovellusta, joka on ollut puhelimessa jo monta vuotta. Ei käynnisty 😄 Näppää kuvaketta niin yrittää mennä päälle ja sammuu.
Onneksi tuli kokeiltua nyt eikä sitten kun sitä tarvitsisi. Pitänee asentaa uusiksi.
Screenshot_20250314_101849_Device care.jpg
 
ITselläki toi sovellus varmuuden vuoksi, koska vaikuttaa iha hyvältä idealta (esim. että hätäkeskus saa suoraan sijainninkin). Ongelma on siinä, että käyttöä ei ole juuri koskaan enkä varmasti hätätilanteessa muista koko appia tai rupea etsiin, että mikäs se nyt olikaan.. pitäis varmaa pultata toho kotiruutuun.
Hätäkeskus saa sijainnin ilman appiakin, ainakin uudehkoilla puhelimilla.
"Hätäpaikannuspalvelu AML (Advanced Mobile Location) tuli keväällä 2022 pakolliseksi kaikissa Euroopassa myytävissä puhelimissa."
 
Sinänsä toi 112 sovellus toimii siis tällä hetkellä erinomaisesti tällaiseen "ei 112 arvoinen hätätilanne, mutta minne soittaisin" palveluna. Ja tienkäyttäjän linja ja meripelastus saavat tuota kautta myös sijaintitiedon, jota käsittääkseni tuo AML ei tee kuin 112:lle. Lisäksi tietysti hyvä jos on niin vanha puhelin, ettei siinä ole tuota AML:ää.
 
Innostuin juuri kokeilee 112 sovellusta, joka on ollut puhelimessa jo monta vuotta. Ei käynnisty 😄 Näppää kuvaketta niin yrittää mennä päälle ja sammuu.
Muistan kun noin kymmenen vuotta sitten kokeilin tämän sovelluksen varhaista pökäleversiota. Sovelluksen käynnistysyritys johti välittömästi puhelimen kaatumiseen ja boottihan ei ollut ihan niin nopeaa kuin sittemmin on totuttu. "Kätevää" hätätilanteessa.
 
Muistan kun noin kymmenen vuotta sitten kokeilin tämän sovelluksen varhaista pökäleversiota. Sovelluksen käynnistysyritys johti välittömästi puhelimen kaatumiseen ja boottihan ei ollut ihan niin nopeaa kuin sittemmin on totuttu. "Kätevää" hätätilanteessa.

No tuo kyllä kuulostaa ongelmalta puhelimessa.

E. Mutta ei toki kätevää. Harva tosin varmaan alkaa lataamaan hätätilanteessa sovellusta. Pitääkin tosin kokeilla vieläkö tuo toimii ja siirtyikö puhelinta vaihtaessa.

E2. Lisätään huomio tuon alla olevan huomautuksen jälkeen, että olisi tyhmää olla kokeilematta etukäteen
 
Viimeksi muokattu:
Osui tämmöinen silmään: Finnair hylkää matkustajien myöhästyneitä korvausvaatimuksia perusteetta, yhtiölle satojentuhansien uhkasakko

Luonnollisesti Finnairin tulisi maksaa korvauksia, mutta miten ei jengillä tule mieleen hakea korvausta kahden kuukauden aikana! Luulisi että myöhästyneet lennot ottaisi päähän niin paljon, että sen korvaushakemuksen voisi tehdä vaikka sitä lentoa odotellessa tai viikon sisällä. Kahden kuukauden aikana ei ole saatu aikaiseksi tehdä mitään asian eteen ja sitten itketään kun reklamaatioaika on ylittynyt.
 
Osui tämmöinen silmään: Finnair hylkää matkustajien myöhästyneitä korvausvaatimuksia perusteetta, yhtiölle satojentuhansien uhkasakko

Luonnollisesti Finnairin tulisi maksaa korvauksia, mutta miten ei jengillä tule mieleen hakea korvausta kahden kuukauden aikana! Luulisi että myöhästyneet lennot ottaisi päähän niin paljon, että sen korvaushakemuksen voisi tehdä vaikka sitä lentoa odotellessa tai viikon sisällä. Kahden kuukauden aikana ei ole saatu aikaiseksi tehdä mitään asian eteen ja sitten itketään kun reklamaatioaika on ylittynyt.
Sama tuli mieleen. Ei kai tuo niinkään voi toimia että esim. vuosien jälkeen aletaan keksiä että hei täähän lento oli myöhässä, vaaditaanpa korvauksia.
 
Sama tuli mieleen. Ei kai tuo niinkään voi toimia että esim. vuosien jälkeen aletaan keksiä että hei täähän lento oli myöhässä, vaaditaanpa korvauksia.
Miksei? Kyse ei ole mistään keksimisestä vaan oikeasta myöhäsymisestä. Ei se aika muuta tapausta toiseksi. Mutta ihan hyvin voisi olla aikaraja.
 
Miksei? Kyse ei ole mistään keksimisestä vaan oikeasta myöhäsymisestä. Ei se aika muuta tapausta toiseksi.

Totta kai se vaikuttaa.. esim. itselleni Anttila lupasi "varmasti palata asiaan ja ilmoittaa" kun hain kesätöitä.

Tuo tapahtui joskus 80-luvulla. Miten pitkään sinusta minun pitäisi odottaa ja pitäisikö nyt nostaa oikeuskanne tms. kun vielä(kään) ei ole kerrottu kesätöihin pääsystä ja pitäisikö heidän (tai perikunnan joka selvitteli kun menivät konkurssiin) maksella minulle takautuvasti suuriakin summia korkoja tästä kesätyöstä?

Eli tietysti aika muuttaa asioita. Se että aikoinaan joku on luvannut että "ikuisesti" saa jauhaa myllyssä jauhoja on esim. ihan oikeudessa kumottu Suomessa jne jne.. eli aika muuttaa kyllä tapaukset toisiksi...
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus "keskustella" tekoälyllä tuotetulla sisällöllä, käytä lähteitä vain tukemaan omaa asiaasi ja kerro lähde viestissä
Miksei? Kyse ei ole mistään keksimisestä vaan oikeasta myöhäsymisestä. Ei se aika muuta tapausta toiseksi. Mutta ohan hyvin voisi olla aikaraja.
1. Oikeusvarmuus ja ennakoitavuus – Lentoyhtiöt voivat hallita taloudellisia vastuitaan paremmin, kun vaatimusten esittämiselle on selkeä aikaraja. Tämä estää vanhojen tapausten nousemisen esiin vuosien jälkeen, mikä voisi aiheuttaa hallinnollisia ja taloudellisia haasteita.

2. Hallinnollinen tehokkuus – Pitkäaikaiset vaatimukset voivat rasittaa lentoyhtiöiden asiakaspalvelua ja oikeudellisia osastoja, mikä hidastaa käsittelyprosesseja sekä uusien että vanhojen tapausten osalta.

3. Todisteiden säilyminen – Ajan myötä olennaisten asiakirjojen, kuten lennon aikataulutietojen, sääolosuhteiden ja viestintälokien, säilyttäminen vaikeutuu. Kiinteä aikaraja kannustaa matkustajia jättämään vaatimukset ajoissa, jolloin päätöksenteko voidaan perustaa ajantasaisiin ja luotettaviin tietoihin.

4. Kohtuullisuus lentoyhtiöitä kohtaan – Mikäli matkustajilla olisi rajattomasti aikaa tehdä vaatimuksia, lentoyhtiöiden taloudellinen ennustettavuus heikkenisi, ja tämä voisi lopulta vaikuttaa lippujen hintoihin ja palveluiden tarjontaan.

5. Lainsäädännön selkeys – Kiinteä aikaraja helpottaa sääntelyn toimeenpanoa ja mahdollistaa johdonmukaisen oikeuskäytännön, mikä hyödyttää sekä kuluttajia että lentoyhtiöitä.

6. Matkustajien kannustaminen nopeaan toimintaan – Tietty määräaika rohkaisee matkustajia toimimaan viipymättä ja jättämään korvausvaatimuksensa silloin, kun tapaus on vielä tuoreessa muistissa ja tarvittavat dokumentit ovat helposti saatavilla.


Ja sama säännönmukaisuus pätee (tai väntään tulisi päteä) kaikessa liiketoiminnassa. Kuluttajallakin on tässä vastuunsa ja velvollisuutensa toimia kohtuullisessa aikaulussa valitustensa kanssa. "Asiakas on aina oikeassa" -asenne vituttaa itseä suunnattomasti.
 
Eli tietysti aika muuttaa asioita.
Niin, laissa on määritelty vanhenemisaikoja. Kuluttajaviranomaisen mielestä Finnairin väite että 2 kuukauden aikaraja perustuisi lakiin ei pidä paikkaansa.

Ei ole vaikeaa kuvitella että ihmisillä voi olla elämässä siinä määrin muitakin mietittäviä ja hoidettavia asioita, että 2 kuukautta hujahtaa nopeasti. Tottakai asioilla kuuluu olla vanhenemisaika, mutta 2 kk kuulostaa aika lyhyeltä.
 
Tottakai asioilla kuuluu olla vanhenemisaika, mutta 2 kk kuulostaa aika lyhyeltä.
Miten tuon nyt ottaa, suurimmassa osassa laskuista se maksuaika on esim. 14pv ja ehkä yrittämällä voi saada kuukauden lisäaikaa mutta onnea yritykselle perustella sähkö tai vuokrayhtiölle miksi 2kk kuulostaa aika lyhyeltä ajalta hoitaa asia ja miksi vanhenemisaika on 14pv minkä jälkeen alkaa tulla jo maksullisia huomautuksia... Vaikka kuinka perustelisi että "ihmisillä nyt on muutakin mietittävää ja paljon hoidettavia asioita" eipä auta...
 
Sama tuli mieleen. Ei kai tuo niinkään voi toimia että esim. vuosien jälkeen aletaan keksiä että hei täähän lento oli myöhässä, vaaditaanpa korvauksia.
Juu, tuo että vuosiEn jälkeen koitetaan hakea korvauksia on ehkä vähän hölmöä. Ymmärrän että joidenkin asioiden takia ei välttämättä ihan heti (esim pidempiaikaisen matkan aikana) kerkiä tai pysty tekemään valitusta mutta joku 6kk tai 12kk olisi mielestäni ihan järkevä takaraja noille korvaushakemuksille.
 
Miten tuon nyt ottaa, suurimmassa osassa laskuista se maksuaika on esim. 14pv ja ehkä yrittämällä voi saada kuukauden lisäaikaa mutta onnea yritykselle perustella sähkö tai vuokrayhtiölle miksi 2kk kuulostaa aika lyhyeltä ajalta hoitaa asia ja miksi vanhenemisaika on 14pv minkä jälkeen alkaa tulla jo maksullisia huomautuksia... Vaikka kuinka perustelisi että "ihmisillä nyt on muutakin mietittävää ja paljon hoidettavia asioita" eipä auta...
Niin no se velkojen vanhenemisaika on 3 vuotta.. Eli tosiaankaan jos sähköyhtiö ei muistaisi lähettää laskua 2 kuukauden kuluessa laskutuskauden päättymisestä, niin kuluttaja ei voisi sanoa että "enpäs minä tätä muuten maksa, kun on jo mennyt enemmän kuin kohtuullinen 2kk". Mutta 3 vuoden jälkeen niin voisi tehdä. Vanhenemisajan voi katkaista muistuttamalla 3 vuoden välein. Lopullisesti tavanomainen velka vanhenee 15 vuodessa.

Ihmetyttää mistä tuo Finnairin 2kk edes tulee, kun niiden omissa ehdoissa sanotaan että jos ei 2 vuodessa nosta kannetta, niin menettää oikeuden siihen.

Et taida itsekään uskoa siihen että 2kk raja olisi oikeuden vanhenemiseen oikeasti kohtuullinen, kun piti vastaesimerkiksi (case Anttilan kesätyöt) repiä 40 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin no se velkojen vanhenemisaika on 3 vuotta.. Eli tosiaankaan jos sähköyhtiö ei muistaisi lähettää laskua 2 kuukauden kuluessa laskutuskauden päättymisestä, niin kuluttaja ei voisi sanoa että "enpäs minä tätä muuten maksa, kun on jo mennyt enemmän kuin kohtuullinen 2kk". Mutta 3 vuoden jälkeen niin voisi tehdä. Vanhenemisajan voi katkaista muistuttamalla 3 vuoden välein. Lopullisesti tavanomainen velka vanhenee 15 vuodessa.

Ihmetyttää mistä tuo Finnairin 2kk edes tulee, kun niiden omissa ehdoissa sanotaan että jos ei 2 vuodessa nosta kannetta, niin menettää oikeuden siihen.

Et taida itsekään uskoa siihen että 2kk raja olisi oikeuden vanhenemiseen oikeasti kohtuullinen, kun piti vastaesimerkiksi (case Anttilan kesätyöt) repiä 40 vuotta.
Tää on mun mielestä eri asia kuitenkin. Jos sähköyhtiö on sulle sähköt toimittanu ja oot saanu mitä oot tilannu niin tietenkin se tulee maksaa vaikka lähettäisivätkin myöhässä laskun.

Sun maksama lento myöhästyi eli et saanut mitä oot tilannut niin siitä tulee maksaa korvauksia. Hyvä jos tuo menisi niin että finnair maksaisi tai automaattisesti ottaisi yhteyttä lennolta myöhästyneeseen matkustajaan ja hoitaisi korvaukset näin, mutta nyk käytäntö on että itse haet korvauksia. Ei siinä nyt puolta vuotta odotella että koskahan jannu mahtaa niitä hakea. 2kk tuntuu kyllä pitkältä ajalta. Ehkä myöhästyneet lennot ja korvausten hakeminen ei ole sitten vaan harmittanut niin paljon jos ei saa tuohon aikaiseksi. Todnäk tässä käynyt vain unohdus asiakkaalta ka sitten vienyt asian pidemmälle kun suutahti.
 
Tää on mun mielestä eri asia kuitenkin. Jos sähköyhtiö on sulle sähköt toimittanu ja oot saanu mitä oot tilannu niin tietenkin se tulee maksaa vaikka lähettäisivätkin myöhässä laskun.

Sun maksama lento myöhästyi eli et saanut mitä oot tilannut niin siitä tulee maksaa korvauksia. Hyvä jos tuo menisi niin että finnair maksaisi tai automaattisesti ottaisi yhteyttä lennolta myöhästyneeseen matkustajaan ja hoitaisi korvaukset näin, mutta nyk käytäntö on että itse haet korvauksia. Ei siinä nyt puolta vuotta odotella että koskahan jannu mahtaa niitä hakea. 2kk tuntuu kyllä pitkältä ajalta. Ehkä myöhästyneet lennot ja korvausten hakeminen ei ole sitten vaan harmittanut niin paljon jos ei saa tuohon aikaiseksi. Todnäk tässä käynyt vain unohdus asiakkaalta ka sitten vienyt asian pidemmälle kun suutahti.
Mutta toisaalta Finnair myös tietää ihan varmasti mistä korvauksia kuuluu maksaa eli ei varmaa tule Finnairillekkaan yllätyksenä. Nyt vain kun on laitettu asiakas itse hakemaan korvauksia niin se on Finnairille vain säästöä jos joku jättää hakematta. Vaikka olen kanssa sitä mieltä että kyllä siinä joku takaraja täytyy olla mutta silti olisin vahvasti sitä mieltä että 2 kk on aika vähän.
 
Tää on mun mielestä eri asia kuitenkin. Jos sähköyhtiö on sulle sähköt toimittanu ja oot saanu mitä oot tilannu niin tietenkin se tulee maksaa vaikka lähettäisivätkin myöhässä laskun.

Eihän tää ole mikään asia mitä tarvii arpoa, toi vanhenemisaika tulee ihan laista. Jos Finnair möi sulle jotain mitä ne ei sitten deliveroineet, niin siitä syntyy Finnairille velka ja sinulle saatava, eikä se velallinen voi mitenkään omalla ilmoituksellaan sitä velkaa vanhentaa.
 
Itsellenihän eräs lentoyhtiö antoi 150€ voucherin ylibuukkaustapauksessa vaikka taulukon mukainen korvaus olisi ollut 650€ rahaa. Lentoyhtiö perusteli päätöstään ettei vaihto-aika ollut riittävä vaikka sen lyhyys johtui täysin heidän oman yhtiönsä lennon myöhästymisestä.
Tietysti maksoivat yöpymisen, kuljetukset sinne ja takas kentälle, mutta harmin lisäksi minulta jäi vuorokausi kohdemaassa ja sinne valmiiksi maksettu hotelli käyttämättä.
 
Miksei pysty? Mitä siellä sun mielestä pitäisi tehdä?

Mikä tässä tekee tyhmän ihmisen?
Puhutte niin kuin tämä olisi jotenkin normaalia. Onneksi tämä on ilmeisen harvinainen ilmiö. Kylpylään tullaan rentoutumaan ja kylpemään. Joka paikkan nyt vaan ei kuulu puhelin, ja julkisen kylpylän altaat tästä ovat hyvä esimerkki. Ei näitä tarvitse edes alkaa perustelemaan että "miksi ei", pitäisi olla ihan itsestään selvää.
 
Puhutte niin kuin tämä olisi jotenkin normaalia. Onneksi tämä on ilmeisen harvinainen ilmiö. Kylpylään tullaan rentoutumaan ja kylpemään. Joka paikkan nyt vaan ei kuulu puhelin, ja julkisen kylpylän altaat tästä ovat hyvä esimerkki. Ei näitä tarvitse edes alkaa perustelemaan että "miksi ei", pitäisi olla ihan itsestään selvää.
Se että toisilla on eri tavat kuin toisilla ei tee ihmisestä tyhmää. Vai meinaat että kaikki jotka tekee jotain erilailla kun itse tekee siitä tyhmän?
 
Tää on mun mielestä eri asia kuitenkin. Jos sähköyhtiö on sulle sähköt toimittanu ja oot saanu mitä oot tilannu niin tietenkin se tulee maksaa vaikka lähettäisivätkin myöhässä laskun.
No siis Finnairinkin pitäisi maksaa se myöhästymiskorvaus, vaikka lähettäisitkin korvauspyynnön "myöhässä". Tässähän on pikemminkin niin päin että sähköfirmalle se laskujen lähettäminen on ihan "business as usual" eli paljon kriittisemmin heidän pitäisi huomata huomattavasti nopeammin kuin 2 kuukaudessa jos laskuja jää lähettämättä. Sitten taas korvauksen hakemisessa on yllättävä tilanne eikä sen kohdannut henkilö välttämättä automaattisesti tiedä miten pitäisi toimia.

Finnairin toiminta on kaiken kaikkiaan mun mielestä aika kyseenalaista. Jos toimisivat niin kuin perus sähkönkäyttäjät niin maksaisivat ne myöhästymiskorvaukset automaattisesti ilman että niistä tarvitsee reklamoida. Koko pointti miksi Finnair vaatii että kuluttajan pitää reklamoida asiasta on sen takia, että välttyisivät maksamasta osan.

Periaatteessa jos tästä nyt haluaisi edelleen analogiaa vetää niin Finnairin tavoin toimiva sähkön käyttäjä jättäisi laskun maksamatta toivoen että sähkölaitos ei muista muistuttaa siitä ja sitten jos muistutus tulisi vasta 1 kk eräpäivän (kuluttajan itse keksimä määräaika) jälkeen niin vetoaisi siihen, että liian myöhään muistutettu.

Tottakai sinänsä Finnair voi lain puitteissa pyrkiä minimoimaan maksettavia korvauksia kikkailullaan, mutta nyt ilmeisesti ainakin kuluttajaviranomaisen näkemys on että se Finnairin itse keksimä 2kk määräaika ei perustu lakiin.
 
Viimeksi muokattu:
Se että toisilla on eri tavat kuin toisilla ei tee ihmisestä tyhmää. Vai meinaat että kaikki jotka tekee jotain erilailla kun itse tekee siitä tyhmän?
Onhan siinä huomattavasti suurempi riski hajottaa puhelin ja siitä varmaan vielä saunaan luuri kourassa.
 
Vaikken mä puhelinta veis kylpylään tjsp ni on tää sentään IP68 ettei vedestä hajoa..
 
Vaikken mä puhelinta veis kylpylään tjsp ni on tää sentään IP68 ettei vedestä hajoa..
Tuo IP68 ei paljon auta kylpylöiden ja uimahallien kloorille, se syövyttää tehokkaasti suunnilleen kaikki metalliosat pilalle. Tuskin kloorivesi tekee kovin hyvää esimerkiksi latausliittimelle, aikanaan toistuvasti.
 
Niin, enemmänhän tuo kuulostaa surulliselta riippuvuudelta, jos tyhjänpäiväistä somettamista ja snäppäilyä ei pysty lopettamaan edes hetkeksi rentoutuakseen kylpylässä.

Eikö se nyt ole paljon säälittävämpää kököttää siellä altaassa tekemättä mitään, kuin rentoutua esim. tiktok videoita katsellen?
 
Tuosta kylpylän allaspuolelle kännykän viemisestä tuli mieleen, että uimahalliin on jokin aika sitten tullut lappu seinälle ettei ole oikein suotavaa suorittaa videopuheluita pukuhuoneessa.. Eipä tuollainenkaan ole tullut mieleen että on tietämättään voinut päätyä jonkun snäpin/töktökin tms taustalle munasillaan :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 181
Viestejä
4 897 311
Jäsenet
78 942
Uusin jäsen
Orcus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom