Tyhmät ihmiset

Sulakkeet hei kuluvat sähköä käyttäessä kun sulakkeen kemiallinen energiaa vastustaa elektroonien virtausta, ja lopulta ne päästävät kaiken sähkön läpi, jolloin talo palaa poroksi.
Heh, täytyy sanoa että haluaisin olla kärpäsenä katossa kun tuo pappa rupeaa tuota palovaaraa selittämään isännöitsijälle :D

Ei sen puoleen, meilläkin on yksi vanha pappa taloyhtiössä ja sillä ei vissiin enää ole ihan kaikki inkkarit kanootissa. Taloyhtiökokouksissa puheenjohtaja aina toppuuttelee että "Kuules Pena (nimi muutettu), käydäänpä nämä taloyhtiön asiat ensin, sitten kokouksen jälkeen voidaan kahdestaan käydä sinun ongelmasi läpi" tms. Sillä on välillä ilkeät naapurit kääntäneet kuuman veden poikki hänen asunnostaan kun hän on suihkussa tai joku naapuri tahalleen koputtelee hänen oveensa tms. Voin kyllä kuvitella kuinka "hauskaa" hänen luonaan muutaman kerran viikossa käyvillä kotihoidon henkilöillä on.

Kangaskassit ovat olleet käytössä jo 8-10 vuotta ja nykyään ei tarvitse niitäkään usein kun tulee haettua ostokset pahvilaatikossa noutopisteestä. Roskapussit ostan erikseen kun ei niitä muuten kerry.
Miten tämä eroaa siitä, että kantaa ruokaostokset kotiin muovipussissa ja käyttää sen myöhemmin roskapussina?
Ihan aidosti siis kysyn, onko se erikseen ostettu roskapussi parempi vaihtoehto muuten kuin hinnaltaan?

• Tykkää
Reactions: hmb
Miten tämä eroaa siitä, että kantaa ruokaostokset kotiin muovipussissa ja käyttää sen myöhemmin roskapussina?
Ihan aidosti siis kysyn, onko se erikseen ostettu roskapussi parempi vaihtoehto muuten kuin hinnaltaan?
Käsittääkseni muovinen kauppakassi sisältää enemmän muovia kuin roskapussi. Eli vaikka itse muovi olisi yhtä haitallista niin sitä kuluu vähemmän. Se sitten onkin taas uuden pohdinnan paikka onko se pahvilaatikko miten ekologinen vs muovikassi.

Ei kuulu päivittäisiin pohdinnan aiheisiin, mutta onhan niissä vähemmän muovia ja ovat säilytyksessä rullalla vs mytyssä käytön jäljiltä. Ja tietysti halvempia niin kun on jo mainittu. Taitavat olla myös vähän pienempiä ja siten sopivampia astioihin. Olin jo kirjoittamassa että minua häiritsee myös ajatus siitä, että kauppakassi ostetaan vain kertakäyttöä varten ja heitetään sitten pois, mutta niinhän varsinainen roskapussikin ostetaan. Itseasiassa käyttökertoja tulee yksi vähemmän, joten tältä osin oma logiikka ei päde. Kangaskasseja taas tulee käytettyä kaikkeen muuhunkin yleiseen tavaran roudaamiseen aina tarvittaessa, ja nuo samat pussit ovat olleet nyt käytössä tuon vajaan 10 vuotta.

Oli miten oli, eipä noita enää juuri kulu kun on siirrytty noutopisteelle. Sieltä tulevista pahvilaatikoista en pidä, käyttäisin mieluummin jotain kestävämpää ratkaisua mutta sellaista ei taida olla tarjolla. Niille kun ei kotona oikein ole uusiokäyttöä.

Pantillinen muovilaatikko jonka palauttaa sit seuraavalla reissulla?
Näissä tulee ongelmaksi hygienia. Eihän siellä nyt mitään lihaa ilman pakkausta kuljeteta mutta ei siellä kaupassa tiedetä missä se on seikkaillut niin pestävä se on.
Pahvi on tuollaista ajatellen helppo, kun on halpa ja kevyt sekä helppo kierrättää. Ainakin pk-seudulla moni kauppa ottaa laatikot takaisin, kun haet uudenät ostokset.

Käsittääkseni muovinen kauppakassi sisältää enemmän muovia kuin roskapussi. Eli vaikka itse muovi olisi yhtä haitallista niin sitä kuluu vähemmän. Se sitten onkin taas uuden pohdinnan paikka onko se pahvilaatikko miten ekologinen vs muovikassi.
Pahvilaatikko on varmasti erittäin epäekologinen verrattuna muovikassiin, ja tuskin sitä voi edes niin montaa kertaa käyttää että olisi teoriassa yhtä ekologinen. Koska käyttökertoja pitäisi olla kymmeniä tai satoja.

Toki tämä on vähän apples vs. oranges. Muovikassissa ongelmia aiheuttaa mahdollinen päätyminen luontoon. Paperissa ja pahvissa ongelmana on valmistus. Muovikassissa valmistus on helppoa.

Pahvilaatikko on varmasti erittäin epäekologinen verrattuna muovikassiin, ja tuskin sitä voi edes niin montaa kertaa käyttää että olisi teoriassa yhtä ekologinen. Koska käyttökertoja pitäisi olla kymmeniä tai satoja.

Tämä "varmasti" kaipaa jotain lähdettä, ettei väite kuulostaisi tyhmältä. Mikä ei ehkä ketjun nimestä huolimatta ole tarkoitus. Suomessa pahveilla ja kartongeilla on korkea kierrätysaste. Muovikassin todennäköinen päämäärä taas on sekajäte sen yhden käytön jälkeen.

Perustelen viestini kuulumista ketjuun sillä, että paheksun absoluuttisen varmojen väitteiden esittämistä mutulla, kun hiemankin miettimällä asia ei nyt välttämättä olekaan niin yksinkertainen.

Ja sitten kun modet saapuu paikalle niin voi poistamisen sijasta siirtää tänne:

Hesarin lukijoiden kommenttipalstalla tämä Temuttelu menee ihmisillä voimakkaasti tunteisiin ja yksi hyvin yleinen argumentti on ollut se, että ostetaan mieluummin Temusta ne samat jakoavaimet, mitkä paikallisessa Tokmannissa maksavat monin verroin enemmän. En tiedä, olenko tässä itsekin tyhmä, mutta muutama seikka:

- Ekologisuuden nimissä en ostaisi sitä euron jakoavainta, oli se sitten tokmannista tai temusta. Ostaisin mieluummin kerralla kunnollisen, joka kestää isältä pojalle
- Missään ei ole luvattu, että Temusta ostettu jakoavain on absoluuttisesti sama kuin Tokmannin hyllyssä, tässä mielessä artikkelin väite ei ole validi. Ei sillä, että se tokmannin halvin jakoavain laadullisesti olisi välttämättä yhtään sen parempi
- Jostain järkevästä paikasta ostettuna jakoavain ja siihen liittyvät vastuullisuusasiat lienee otettu edes teoreettisesti paremmin huomioon kuin Temusta tilaamalla

Itse en henk koht osta mitään näistä kiinalaisista kaupoista, vaikka tiedän itsekin varsin hyvin, että iso osa monista käyttötavaroista tulee tai valmistetaan Kiinassa. Mutta jos sen jakoavaimen ostaa esimerkiksi jonain aitona ja luotettavana merkkinä, niin valmistusmaasta huolimatta lienee jokin todennäköisyys, että A) laatu kestää kriittistä tarkastelua ja B) on joku mahdollisuus, että jälleenmyyjä tai maahantuoja välittää vähintään lainsäädännön nimissä, että tietyt tuotteiden vastuullisuuteen liittyvät asiat tulee täytettyä.

Jotenkin tuntuu, että tämä temuttelu ja sen puolustaminen näillä argumenteilla perustuu vaan siihen, että niitä kuluttavat ihmiset puolustavat omaa "koska halvalla saa" ostoshysteriaa näillä mielikuvilla, että ostaisivat saman tuotteen kuin tokmannista, mutta halvemmalla.

Viimeksi muokattu:

- Ekologisuuden nimissä en ostaisi sitä euron jakoavainta, oli se sitten tokmannista tai temusta. Ostaisin mieluummin kerralla kunnollisen, joka kestää isältä pojalle

Olen kaikesta samaa mieltä. Tähän kuitenkin sellainen näkökulma, että ”2€” jakoavain (tai muu työkalu) voi olla fiksu ostos jos sitä tarvitsee vain kerran viidessä vuodessa, jolloin se kestää isältä pojalle. Ylilaatuakaan ei kannata ostaa omaan tarpeeseen nähden.

Olen kaikesta samaa mieltä. Tähän kuitenkin sellainen näkökulma, että ”2€” jakoavain (tai muu työkalu) voi olla fiksu ostos jos sitä tarvitsee vain kerran viidessä vuodessa, jolloin se kestää isältä pojalle. Ylilaatuakaan ei kannata ostaa omaan tarpeeseen nähden.

Jos tarvitsee vain kerran viidessä vuodessa, niin eikö se kannata lainata kirjastosta?

Olen siinä käsityksessä että ainakaan minun lähikirjastossa ei ole jakoavaimia lainattavissa. Toki olen samaa mieltä että jos on kerran viidessä vuodessa tarvittavaa työkalua mahdollista lainata vaikka naapurilta, niin järkevämpää lainata kuin ostaa oma.

Ekologisuuden kannalta olisi järkevää olla yhteistyökaluja vaikka taloyhtiöllä, mutta ongelmanahan näissä aina on se että jos ei ole omaa, niin sitten ei pidetä huolta. Tämä on varmaan sitä ihmisten kollektiivista tyhmyyttä.

Viimeksi muokattu:
Jos tarvitsee vain kerran viidessä vuodessa, niin eikö se kannata lainata kirjastosta?

En tiedä miksi osoitit kysymyksen minulle (?).

Toin vain näkökulmaa asiaan milloin on järkevää tilata/ostaa 2€ työkalu vs laadukas kalliimpi.

Mutta lainaamisesta olen eri mieltä.

Edit: 5v esimerkki oli huono kun siihen tartuttiin kirjaimellisesti. Olisi pitänyt muotoilla että ”vain harvoin”.

Mulla on jo tokmannin suhteen löyhä periaate, että sieltä ei pidä ostaa mitään mihin menee virtaa tai bensaa. Jakaritkin saattaisin hakea muualta jos nyt ostaisin.

Ostan mieluummin kerralla kunnollista ja pidän tavaroista huolta. Kestävät pidempään ja laatukamaa vaan on mukavampi käyttää.

Tähän temutukseen liittyen ongelma taitaa olla enemmänkin se ylikulutus. Ostetaan näitä euron juttuja mitä ei oikeasti edes tarvittaisi. Ostetaan kun on halpaa. Mä en tiedä mitä jengi yleisesti ottaen niin paljon ostaa. Mä en hirveästi osta ikinä mitään ja pärjään ihan hyvin.

Temutuksen ongelman juurisyy on minun mielestä postiunioni ja YK. Eli siis maailman postilaitosten yhteistyöelin ja sen emo-organisaatio.

Eli ihmiset organisoivat luontaisesti toimintansa niin, että se on heille mahdollisimman edullista. Yleisesti tämä ei ole suuri ongelma, koska epätehokkaat toimintatavat ovat yleensä kalliita. Nyt kuitenkin koska kiina on YK:n mielestä kehitysmaa, niin muiden maiden postilaitokset joutuu subventoimaan Kiinasta lähteneitä postilähetyksiä, josta syystä ihmisten maksettavaksi tuleva kustannus ei vastaa todellista kustannusta. Eli nyt rahdataan yksittäisiä tavaroita kiinasta asti tänne sen takia, että joku muu kuin tilaaja maksaa osan kustannuksista.

Temutuksen ongelman juurisyy on minun mielestä postiunioni
Minun mielestä lisäksi kertakäyttökulttuuri. EU on tehnyt töitä sen eteen että kertakäyttökulttuuria vähennettäisiin. Se ei kuitenkaan tapahdu hetkessä, ja lisäksi tarvitaan näitä poliittisia päätöksiä, että muuallakin kuin EUssa parannetaan toimintatapoja, mikäli ongelmaan halutaan oikea ratkaisu eikä laastaria. Se muutos ei lähde pelkästään tyhmistä ihmisistä vaan kyllä siihen tarvitaan myös poliittista ohjausta.

Joo no siis itse otin lähinnä kantaa tuohon aspektiin, että tuleeko se kertakäyttökama läheisen liikkeen varastosta vai yksittäiskuorissa lentorahtina Kiinasta. Kertakäyttökulttuurin juurisyyt on huomattavasti moninaisemmat ja hankalammin ratkaistavat. Toki halpa hinta on yksi sitä edesauttavat tekijä ja siinä mielessä temu pahentaa ongelmaa.

Tässä Temukohussa huvittaa kun valistuneet ihmiset ovat jatkuvasti kertomassa miten ovat järkyttyneitä kouluttamattomien massojen ostohysteriasta joka tuhoaa maapallon. Jotain on tehtävä!
Eihän typerä kansa ymmärrä omaa parastaan, joten temun mainostus ja ostelu ulkomailta on kiellettävä. Tulee ihan mieleen Suomen alkoholisääntely.

Tässä Temukohussa huvittaa kun valistuneet ihmiset ovat jatkuvasti kertomassa miten ovat järkyttyneitä kouluttamattomien massojen ostohysteriasta joka tuhoaa maapallon. Jotain on tehtävä!
Eihän typerä kansa ymmärrä omaa parastaan, joten temun mainostus ja ostelu ulkomailta on kiellettävä. Tulee ihan mieleen Suomen alkoholisääntely.
Eihän koko temutusta tosiaan olisi näin massiivisena ilmiönä olemassa ellei sitä erikseen kannustettaisi edellä mainituin tulonsiirroin. Hölmöläisten touhua joka ei tällä kertaa ole vain Hölmölän vaan laajemman länsimaiden Pölvästilän syytä.

Kieltäminen tai jo nyt käyttöön otettu vähäarvoisten lähetysten tarkka alv-syynäys ei ole suora ratkaisu vaan himmeli. Oikeasti pitäisi purkaa epäterveitä kannustimia kuten monessa muussakin asiassa.

Tietenkin Kiinan verkkokauppaskene olisi silti olemassa mutta ei sieltä kaikki ja niiden mummo tilaisi euron rättejä harva se päivä.

Oot kyllä siinä ihan oikeassa että typerä kansa ei ymmärrä olla paskomatta edes lähiympäristöään. Mutta ei tästä muuta.

Kyllähän tuolla on myös ostoskeskukset nykyään täynnä kaikenlaisia tanskalaisia/ruotsalaisia välikätenä toimivia kauppoja jotka vaan tilaa Kiinasta halpaa paskaa ja sitä sitten suomalaiset teinit ja muu tyhmempi & köyhempi kansanosa ostaa hiki hatussa. Tuntuu että vaikeammaksi on tehty jos haluaa ostaa jotain laadukkaampaa tavaraa ihan kivijalasta Suomessa. Varmaan sitten porukka ostaa käytännössä sen laadukkaammankin tuotteen ennemmin 300 eurolla netistä kuin 500 eurolla kivijalasta ja lopputulos on sitten aika fragmentoitunut ja erilaisiin luokkiin jakautunut.

Tähän temutukseen liittyen ongelma taitaa olla enemmänkin se ylikulutus. Ostetaan näitä euron juttuja mitä ei oikeasti edes tarvittaisi. Ostetaan kun on halpaa. Mä en tiedä mitä jengi yleisesti ottaen niin paljon ostaa. Mä en hirveästi osta ikinä mitään ja pärjään ihan hyvin.
Kenelle se on ongelma? Suomelle jotenkin erityisesti? Sinulle erityisesti?

Suomalaiset maksaa 25,5% arvonlisäveroa joka Temu-tilauksesta, joten kyllä tästä shoppailusta "rangaistaan" ihan kiitettävästi ja Suomen valtio toisaalta toimii alan sutenöörinä ja kerää siis mittavat suojelurahat.

Anyway. Jos te ilkeät epä-temuttajat alatte hommaa jotenkin kieltämään tai verottamaan lisää, niin tässähän käy niin että kiinalaiset perustaa tytäryhtiöitä ja varastoja Eurooppaan, välttävät kaikki erityisesti kiinalaislähetyksiin liittyvät sanktiot ja toimivat kovana kilpailijana eurooppalaisille yrityksille joka tapauksessa. Ei halvat hinnat ja kiinalaiset enää mihinkään ole katoamassa vaikka kuinka haluatte kyykyttää köyhiä.

Kenelle se on ongelma? Suomelle jotenkin erityisesti? Sinulle erityisesti?

Suomalaiset maksaa 25,5% arvonlisäveroa joka Temu-tilauksesta, joten kyllä tästä shoppailusta "rangaistaan" ihan kiitettävästi ja Suomen valtio toisaalta toimii alan sutenöörinä ja kerää siis mittavat suojelurahat.

Anyway. Jos te ilkeät epä-temuttajat alatte hommaa jotenkin kieltämään tai verottamaan lisää, niin tässähän käy niin että kiinalaiset perustaa tytäryhtiöitä ja varastoja Eurooppaan, välttävät kaikki erityisesti kiinalaislähetyksiin liittyvät sanktiot ja toimivat kovana kilpailijana eurooppalaisille yrityksille joka tapauksessa. Ei halvat hinnat ja kiinalaiset enää mihinkään ole katoamassa vaikka kuinka haluatte kyykyttää köyhiä.
No ihan ympäristölle. Tehtaat tuuttaa romua ihmisten nurkkiin.

Kukas sitten olisi oikea ihminen kertomaan mitä kukin tarvitsee ja mitä kukin saa ostaa?
Ei ainakaan tavis, koska tavista ei kiinnosta muu kuin oma maha. Näin yleistäen. Ihmisiltä puuttuu aika pahasti kollektiivinen halu välittää kanssaihmisistä ja ympäristöstään nykyisin. Jos nyt otetaan huomioon että Suomeakin kutsuttiin aiemmin luonnonläheiseksi kansaksi. Olen nykytilanteesta vähän eri mieltä, kyllä se ison maailman meno on tullut tännekin.

Ei ainakaan tavis, koska tavista ei kiinnosta muu kuin oma maha. Näin yleistäen. Ihmisiltä puuttuu aika pahasti kollektiivinen halu välittää kanssaihmisistä ja ympäristöstään nykyisin. Jos nyt otetaan huomioon että Suomeakin kutsuttiin aiemmin luonnonläheiseksi kansaksi. Olen nykytilanteesta vähän eri mieltä, kyllä se ison maailman meno on tullut tännekin.
Eli semmoinen pikku diktatuuri & neuvostoliitto 2 tännekin. Komissaarit kertoo mitä kukin tarvitsee.

Mites ne useampi auto ja valmistalopaketit? Monesti näissä paistaa se, että muiden ostokset on turhaa ylikulutusta mutta ne omat pröystäilyt nyt vaan on asiahankintoja.

Viimeksi muokattu:
Mä näkisin tämän ihan hyvänä sinänsä. Jos samoilla pelisäännöillä pystyvät halvemmalla tarjoamaan, niin mikäs siinä.

Se mitä mielestäni olisi EU:ssa järkevää tehdä olisi tuntuvammat sanktiot siitä, jos tuotteet ei ole määräysten mukaisia. EU:ssahan on vähän silleen että pahin rangaistus on takaisinveto. Ja tässä nyt tarkoitan ihan kaikkia eurooppalaisiakin toimijoita. Jenkeissä sentään jos EU-termiä käyttääkseni "asetat markkinaan" FCC säännösten vastaisen laitteen ja jäät kiinni niin se on ihan tuhansia dollareita sakkoa per päivä mitä on ollut myynnissä. Väittäisin että yritykset huolehtisivat laadusta paremmin, jos laiminlyönnistä olisi jokin oikea seuraamus.

Viimeksi muokattu:
No ihan ympäristölle. Tehtaat tuuttaa romua ihmisten nurkkiin.
Jos luulet, että erityisesti suomalaisia köyhiä kyykyttämällä ja rankaisemalla maailma jotenkin pelastuu, niin kannattaa ehkä luulla uudestaan.

Kyllä ne potentiaaliset ympäristö-ongelmat näkyy ja tuntuu ihan muualla kuin Suomessa. Me voidaan kuluttaa sydämemme kyllyydestä ja katsella rauhassa poppareita syöden, miten muut maat tuhoaa tai ovat tuhoamatta ympäristöjään tai ilmastojaan.

Se, että pitäisi nyt rankaista "liikaa" (tai siis väärällä tavalla ja liian vähän rahaa käyttäen) kuluttavia kuulostaa ihan Neuvostoliiton touhulta, oikein vanhalta kunnon kekkoslovakialaiselta sossu-holhoukselta, kateudelta ja ties miltä bettrefolkin, ylimystön vihervasemmistolaiselta hevonpaskalta.

Mites ne useampi auto ja valmistalopaketit? Monesti näissä paistaa se, että muiden ostokset on turhaa ylikulutusta mutta ne omat pröystäilyt nyt vaan on asiahankintoja.
Mihin näillä viittaat? Meikäläiseen? No jokainen toki tekee omat johtopäätökset asioiden tiimoilta mutta näkisin että talon rakentaminen on jopa vihreiden näkemyksestä ihan OK. En mä nyt mikään ilmastofanatiikko ole ja asu perheen kanssa metsässä.

Sen sijaan jatkuva tavaroiden ostaminen on minun mielestä kyseenalaista. Ja ihan sama ostaako sen Temusta vai Tokmannilta, ihan sama lopputulema. Itse en vaan ymmärrä tuota kulutusta.

Jos luulet, että erityisesti suomalaisia köyhiä kyykyttämällä ja rankaisemalla maailma jotenkin pelastuu, niin kannattaa ehkä luulla uudestaan.

Kyllä ne potentiaaliset ympäristö-ongelmat näkyy ja tuntuu ihan muualla kuin Suomessa. Me voidaan kuluttaa sydämemme kyllyydestä ja katsella rauhassa poppareita syöden, miten muut maat tuhoaa tai ovat tuhoamatta ympäristöjään tai ilmastojaan.

Se, että pitäisi nyt rankaista "liikaa" (tai siis väärällä tavalla ja liian vähän rahaa käyttäen) kuluttavia kuulostaa ihan Neuvostoliiton touhulta, oikein vanhalta kunnon kekkoslovakialaiselta sossu-holhoukselta, kateudelta ja ties miltä bettrefolkin, ylimystön vihervasemmistolaiselta hevonpaskalta.
Ja sitten valitetaan varmaan kun niitä maahanmuuttajia saapuu pikkuhiljaa enemmän ja enemmän kun muut maat on paskana? :)

Ja sitten valitetaan varmaan kun niitä maahanmuuttajia saapuu pikkuhiljaa enemmän ja enemmän kun muut maat on paskana? :)
Vedät kyllä niin näppäriä janoja ja nuolimerkkejä näiden välille, että oksat pois.

Mitäs jos nyt lähdetään vaikka siitä olettuksesta, että maailma on menossa ihan päin vittua joka tapauksessa. Suomalaista köyhää kyykyttämällä se päin vittua meneminen ei kyllä lievene MILLÄÄN TAVALLA.

Mutta tällä tavalla saadaan kyllä ääri-oikeisto näppärästi nousuun kun parempi kansa kyykyttää temuttavaa köyhäillistöä "maailmanparannuksen" viitekehyksessä, eihän siinä.

Tuosta siinä mielessä samaa mieltä, että eihän köyhä pysty kuluttamaan mihinkään krääsään lopulta kun kaikki se olematonkin raha menee kädestä suuhun elämiseen, ruokaan ja asumiseen, kaikenlainen lentely aurinkoonkin on nolla, saati sitten kotimaanmatkailu laskettelukeskuksiin. Suurituloiset ne oikeesti kuluttaa luonnonvaroja henkeä kohden huomattavasti enemmän.

Tuo nyt ei taida kuitenkaan kokonaiskuvassa pitää paikkaansa, jos tuo alla oleva tutkimus
"”Tällä hetkellä kulutamme luonnonvaroja tavoilla, jotka heikentävät mahdollisuuksiamme pitkäaikaiseen hyvinvointiin. Esimerkiksi suomalaisten materiaalinkulutus ylittää globaalin kestävyysrajan jopa seitsenkertaisesti”, sanoo yksi raportin pääkirjoittajista, WWF Suomen neuvonantaja Jussi Nikula.

Fair Finnish Footprint -raportti on ensimmäinen suomalaista luonnonvarojen kulutusta viiden keskeisen jalanjälkimittarin avulla analysoiva selvitys. Raportti osoittaa, että suomalainen kulutus ylittää kestävyyden rajat selvästi kaikissa tarkastelluissa kategorioissa (materiaali-, biomassa-, typpi-, fosfori- ja ekologinen jalanjälki). Jalanjälkimittarit kuvaavat luonnonvarojen kulutusta ja siitä aiheutuvaa painetta maapallon kantokykyvylle."
Raportti: Suomalainen luonnonvarojen kulutus selvästi Euroopan maiden keskiarvoa korkeampaa

ei ole valeuutinen :hmm:

Tuo nyt ei taida kuitenkaan kokonaiskuvassa pitää paikkaansa, jos tuo alla oleva tutkimus
"”Tällä hetkellä kulutamme luonnonvaroja tavoilla, jotka heikentävät mahdollisuuksiamme pitkäaikaiseen hyvinvointiin. Esimerkiksi suomalaisten materiaalinkulutus ylittää globaalin kestävyysrajan jopa seitsenkertaisesti”, sanoo yksi raportin pääkirjoittajista, WWF Suomen neuvonantaja Jussi Nikula.

Fair Finnish Footprint -raportti on ensimmäinen suomalaista luonnonvarojen kulutusta viiden keskeisen jalanjälkimittarin avulla analysoiva selvitys. Raportti osoittaa, että suomalainen kulutus ylittää kestävyyden rajat selvästi kaikissa tarkastelluissa kategorioissa (materiaali-, biomassa-, typpi-, fosfori- ja ekologinen jalanjälki). Jalanjälkimittarit kuvaavat luonnonvarojen kulutusta ja siitä aiheutuvaa painetta maapallon kantokykyvylle."
Raportti: Suomalainen luonnonvarojen kulutus selvästi Euroopan maiden keskiarvoa korkeampaa

Per asukas. Jos Suomi häviäisi yhtäkkiä kartalta sillä ei ole olisi vaikutusta mihinkään. Jos tuota raporttia katsoo niin suurin ongelma näyttää olevan maanviljelyssä. Tämä ongelma olisi helposti ratkaisemalla tuomalla maataloustuotteet muualta, kuten monessa maassa tehdään.

Tuosta siinä mielessä samaa mieltä, että eihän köyhä pysty kuluttamaan mihinkään krääsään lopulta kun kaikki se olematonkin raha menee kädestä suuhun elämiseen, ruokaan ja asumiseen, kaikenlainen lentely aurinkoonkin on nolla, saati sitten kotimaanmatkailu laskettelukeskuksiin. Suurituloiset ne oikeesti kuluttaa luonnonvaroja henkeä kohden huomattavasti enemmän.

Etenkin Trumpin uudelleenvalinnan myötä maailman asiat on menossa niin päin persettä, että mitäs jos unohdetaan jo turha moraaliposeeraus, koska se ei hyödytä yhtään ketään eikä etenkään tässä maailmanpolitiikan tilanteessa.

Ilmastonmuutoksen ja ympäristön mikromanagerointi tuollaisella tasolla on täysin naurettavaa ja hyödytöntä. Sen sijaan voitaisiin pikku hiljaa alkaa elämään kuin ellun kanat kunnes meitä paljon isommat maat tulee järkiinsä. Ja josseivät tule, niin no can do. Hajotkoon paskaansa sitten.

En ole ottanut noita lenssu rokotteita koskaan, kun sairastan lenssuja sun muita pöpöjä todella harvoin. Sittenkin ne lenssut on "nokka vuotaa pari päivää", no joo noro on ollut vähä eri asia ja sairastuin siihen viime kesänä ja pirulainen kesti sen 4 päivää.... Se olikin sitten pahin sairastuminen viimeiseen kymmeneen vuoteen, vaikka työssäni altistun joka ikiselle pöpölle mitä liikkeellä on.

Mitä tulee toisten tartuttamiseen, se "rokote heikentää vektoritartuntojen riskiä" on kuitenkin pieni osa kokonaisuutta. Itse pidän perinteistä huomaavaisuutta tärkeämpänä, kuten perus käsihygieeniaa ja, että kun aivastaa, niin pistää vaikka hihan suun eteen. Harvapa on niitä jeesuksia, jotka lenssurokotteen ottaa muiden takia, enkä minäkään ole niitä. Uskallan sen tunnustaa :)

Muutoin tietysti rokotteet on jees, paitsi huonolla testauksella liikkeelle pistetyt.

E: ja tottaikai lenssurokotteetkin on jees, jos jostain syystä immuniteetissä on ongelmia.
Influenssa ja lenssu ovat aivan eri asioita. Ei kukaan muukaan ole ottanut lenssuun rokkotteita, koska lenssuun ei ole kehitetty rokotteita.
En ole ottanut noita lenssu rokotteita koskaan, kun sairastan lenssuja sun muita pöpöjä todella harvoin. Sittenkin ne lenssut on "nokka vuotaa pari päivää", no joo noro on ollut vähä eri asia ja sairastuin siihen viime kesänä ja pirulainen kesti sen 4 päivää.... Se olikin sitten pahin sairastuminen viimeiseen kymmeneen vuoteen, vaikka työssäni altistun joka ikiselle pöpölle mitä liikkeellä on.

Mitä tulee toisten tartuttamiseen, se "rokote heikentää vektoritartuntojen riskiä" on kuitenkin pieni osa kokonaisuutta. Itse pidän perinteistä huomaavaisuutta tärkeämpänä, kuten perus käsihygieeniaa ja, että kun aivastaa, niin pistää vaikka hihan suun eteen. Harvapa on niitä jeesuksia, jotka lenssurokotteen ottaa muiden takia, enkä minäkään ole niitä. Uskallan sen tunnustaa :)

Muutoin tietysti rokotteet on jees, paitsi huonolla testauksella liikkeelle pistetyt.

E: ja tottaikai lenssurokotteetkin on jees, jos jostain syystä immuniteetissä on ongelmia.
Kukaan muukaan ei ole ottanut lenssuun rokotetta. Syy lienee se, ettei lenssuun ole rokotetta. Influenssa taas on toine juttu. Mahtaakihan oikea nimesi olla Toni?

Influenssa ja lenssu ovat aivan eri asioita. Ei kukaan muukaan ole ottanut lenssuun rokkotteita, koska lenssuun ei ole kehitetty rokotteita.

Kukaan muukaan ei ole ottanut lenssuun rokotetta. Syy lienee se, ettei lenssuun ole rokotetta. Influenssa taas on toine juttu. Mahtaakihan oikea nimesi olla Toni?
Ei ole Toni. Lainasit 8 vuotta vanhaa viestiä. Toivottavasti et käyttänyt vastaukseen kirjoittamiseen noin pitkää aikaa.

Heitetään nyt tänne, kun en keksi muutakaan paikkaa. Ollaan me hmiset aikamoisen tyhmä laji. Kaikkea älytöntä me ollaankin tehty. Lueskelin tossa uusinta Tekniikka & Taloutta jossa oli artikkeli sähkön alkuajoilta , jolloin Edison ja Westinghouse killpailivat siitä että kumpi on parempi, tasa- vai vaihtovirta. Ohessa otos jutusta, joka on aika järkyttävä. (Viimeinen kappale alkaa sanoilla viimeinen episodi... )

20250219_205008.jpg

Heitetään nyt tänne, kun en keksi muutakaan paikkaa. Ollaan me hmiset aikamoisen tyhmä laji. Kaikkea älytöntä me ollaankin tehty. Lueskelin tossa uusinta Tekniikka & Taloutta jossa oli artikkeli sähkön alkuajoilta , jolloin Edison ja Westinghouse killpailivat siitä että kumpi on parempi, tasa- vai vaihtovirta. Ohessa otos jutusta, joka on aika järkyttävä. (Viimeinen kappale alkaa sanoilla viimeinen episodi... )

20250219_205008.jpg
Tyhmää on, mutta ihan yhtä tyhmiä jos ei tyhmempiä asioita ihminen on tehnyt tuon jälkeen ja tekee edelleen.

Statistiikka

Viestiketjuista
268 531
Jäsenet
76 256
Uusin jäsen
Ylatexx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom