Tyhmät ihmiset

Ihan mielenkiinnosta miten tuon pystyy selvittämään liikkeessä jos ei silmämääräisesti erota? En tiedä autoista juuri mitään.
Kun itse ostin viimeksi auton, niin sen sai yön yli koeajolle. Katsottiin sitten tallissa kaikessa rauhassa auto läpi ja seuraavana päivänä tehtiin kaupat. Tai sitten sopii liikkeen kanssa, että ostetaan auto mikäli "autotohtori" tai vastaava ei löydä moitteita. Jos jotain mainittavan arvoista löytyy, niin niiden kustannuksista on huomattavasti helpompi sopia etukäteen.
 
Eikö voisi olla pakollista, että käytettyä kauppaava autokauppa on avannut näytille nuo tiedot?
Taitaa olla jo pakollista kun jutussakin mainitaan, että myyjä oli sortunut tiedonantovirheeseen, joten en tuota kyllä ostajan piikkin menisi laittamaan. Myyjä on se joka on ollut tyhmä, etenkin kun kyseessä autoliike, joka takuulla tietää, että tuollaiset tiedot kuuluu kertoa ostajalle.
 
Kun itse ostin viimeksi auton, niin sen sai yön yli koeajolle. Katsottiin sitten tallissa kaikessa rauhassa auto läpi ja seuraavana päivänä tehtiin kaupat. Tai sitten sopii liikkeen kanssa, että ostetaan auto mikäli "autotohtori" tai vastaava ei löydä moitteita. Jos jotain mainittavan arvoista löytyy, niin niiden kustannuksista on huomattavasti helpompi sopia etukäteen.
Noita sadan tonnin sporttitykkejä ei yleensä ihan helpolla anneta yön yli talosta ulos verrattuna perus perheautoihin. Tai pitää jo olla oikeasti aika tuttu vakioasiakas. Mutta joku autotohtori ois ehdottomasti paikallaan ton arvoisien autojen kohdalla.
 
Tuossa ei kerrota mistä liikkeestä auto oli ostettu. Oletan, että näistä isommista käytettyjen autoja myyvistä ketjuista on kyse. Itse karttaisin muutamaakin niistä ihan viimeiseen asti jos jotain arvokkaampaa autoa on aikomus ostaa.
 
Tuossa ei kerrota mistä liikkeestä auto oli ostettu. Oletan, että näistä isommista käytettyjen autoja myyvistä ketjuista on kyse. Itse karttaisin muutamaakin niistä ihan viimeiseen asti jos jotain arvokkaampaa autoa on aikomus ostaa.
Samaa mieltä noista ketjuista. Itse olisin vienyt auton sitä huoltavalle, merkkiin erikoistuneelle paikalliselle pajalle. Maksanut tarkistuksen itse, ilman liikkeen sitoumuksia. Lisäksi normaalinkin auton kaupassakin suosittelen saman lisäksi Carvertical tai muita palveluja historian selvittämiseen. Itsellä autokuume onneksi laantuu kun hieroo tyhjää kukkaroa otsaa vasten.:)
 

Imatralla kaupunkipuroon istutetaan mäkäräisten petoja, kun vaivaa hyönteisongelma ja ilmeisesti luontaista ekosysteemiä on vähän ajan kuluessa paskottu.

Vaikka onkin maksumuuri -juttu, niin epäilen vahvasti että kyse on tyhmistä ihmisistä, meistä kaikista tavan tallaajista nimittäin. Miksi yhtäkkiä alkaa monimuotoisuus kiinnostaa kun tulee ongelmia? Luontohan pärjää hyvin kun ei tehdä mitään ja jatketaan vain samaan malliin.
 
Tyhmyyttä on se että ostaa tuotteen, tässä tapauksessa melko hintavan mutta kuitenkaan ei viitsitä tutustua ennen ostopäätöstä käytetyn tuotteen historiaan.
Tyhmä mikä tyhmä.
Jutun mukaan liike oli vedättänyt, jättänyt kertomatta oleellisia asioita,ja ilmeisesti hyväksikäytetty normaalin ihmisen oloa kapuanteko tilanteessa.

Liikkeen nimeä ei mainittu, joten jos joku parkkipaikka firma, niin sitten, mutta ilmeisesti oli ns normaali liike, kun oli jotain vastaillutkin.

Luulin eka että tässä nyt vaadittua hyvytistä pilkattiin, tosin jos arvo auto on kolaroitu ja korjaus sinne päin niin kyllä siinä kai puhutaan aika isoista rahoista, mutta tässä ilmeisesti ei mitään niin isoa kolaria.
 
En minäkään tuota asiakasta tähän ketjuun laittaisi vaan firman.

Linjassa tuo hinta näyttää olleen
Miksi firma/liike olisi tyhmä..? Toki myyjän vastuulla on kertoa tuotteen tiedot mutta noin hintavassa tuotteessa vastuu on myös ostajalla, pitääkö tiedot paikkansa.
Sama vaikkapa uudehkoa kallista asuntoa ostaessa. Näyttää hienolle päältä vilkaisulla mutta yllättäviä vikoja löytyy sieltä-täältä.
 
Miksi firma/liike olisi tyhmä..? Toki myyjän vastuulla on kertoa tuotteen tiedot mutta noin hintavassa tuotteessa vastuu on myös ostajalla, pitääkö tiedot paikkansa.
Sama vaikkapa uudehkoa kallista asuntoa ostaessa. Näyttää hienolle päältä vilkaisulla mutta yllättäviä vikoja löytyy sieltä-täältä.

Tyhmyys (tai kpäisyys) liittyy siihen, ettei asiakkaalle ole kerrottu tarvittavia tietoja. Jos nyt oikein muistan tuon jutun, niin myyjähän tässä kyllä voitti ja isosti.

Toivottavasti asiakas painaa liikkeen nimen julkisuuteen, varmaan kyllä tehnytkin jo. Pääsääntöisesti myyjän(firman) sanaan pitäisi luottaa. Toki kyseessä (käytetyn) autokauppa, jolloin kenenkään ei pitäisi luottaa mihinkään.

Käytetyn kämpän myydessä myyjä on seuraavat X vuotta kusessa piilevien virheiden ja mahdollisen vittumaisen ostajan takia.
 
Tyhmyys (tai kpäisyys) liittyy siihen, ettei asiakkaalle ole kerrottu tarvittavia tietoja. Jos nyt oikein muistan tuon jutun, niin myyjähän tässä kyllä voitti ja isosti.

Toivottavasti asiakas painaa liikkeen nimen julkisuuteen, varmaan kyllä tehnytkin jo. Pääsääntöisesti myyjän(firman) sanaan pitäisi luottaa. Toki kyseessä (käytetyn) autokauppa, jolloin kenenkään ei pitäisi luottaa mihinkään.

Käytetyn kämpän myydessä myyjä on seuraavat X vuotta kusessa piilevien virheiden ja mahdollisen vittumaisen ostajan takia.
Kusipäisyys on eri asia kuin tyhmyys. Vastuu on aina myös tuotteen/kohteen ostajalla.
 
Miettikääpä tätä asiaa nyt siltä kantilta, että jos olet menossa ostamaan 100te autoa, joka on viisi vuotta vanha ja alle 60t ajettu, niin kyllä minä ainakin ymmärrän ostajaa siinä mielessä, että noilla spekseillä ja hinnalla luulisi saavan kunnossa olevan auton. Juu, eihän sitä autoa ikinä pidä laput silmillä ostaa, mutta harmillisesti jutussa ei tarkkaan kerrota, että kuinka helposti auto oli pintapuolisesti havaittavissa vialliseksi. Aika harva loppupeleissä rupeaa syynäämään lokasuojia tai alustaa, varsinkaan noin tuoreessa autossa. Jos ostaja vielä hieman ymmärtämätön autoista, niin kyllä minä näen, että tällainen källi voi käydä.

Se on oma lukunsa, oliko tuo ostajan vaade missään kohtuudessa, mutta kyllä liikkeen tuon hintaluokan autossa olisi ehdottomasti pitänyt tuoda auton historia ilmi. Jos viat kuvatun kaltaisia, niin kyllähän liikkeen olisi pitänyt ne havaita jo ennen myyntiä.
 
Joku voisi väittää että on aina tyhmää laittaa tollasia summia peltilehmiin kiinni.
Toki köyhille kaikki on aina kallista jne.
 
Miettikääpä tätä asiaa nyt siltä kantilta, että jos olet menossa ostamaan 100te autoa, joka on viisi vuotta vanha ja alle 60t ajettu, niin kyllä minä ainakin ymmärrän ostajaa siinä mielessä, että noilla spekseillä ja hinnalla luulisi saavan kunnossa olevan auton. Juu, eihän sitä autoa ikinä pidä laput silmillä ostaa, mutta harmillisesti jutussa ei tarkkaan kerrota, että kuinka helposti auto oli pintapuolisesti havaittavissa vialliseksi. Aika harva loppupeleissä rupeaa syynäämään lokasuojia tai alustaa, varsinkaan noin tuoreessa autossa. Jos ostaja vielä hieman ymmärtämätön autoista, niin kyllä minä näen, että tällainen källi voi käydä.

Se on oma lukunsa, oliko tuo ostajan vaade missään kohtuudessa, mutta kyllä liikkeen tuon hintaluokan autossa olisi ehdottomasti pitänyt tuoda auton historia ilmi. Jos viat kuvatun kaltaisia, niin kyllähän liikkeen olisi pitänyt ne havaita jo ennen myyntiä.
Olen jostain eri planeetalta, koska en voi ymmärtää, miksei joku syynäisi 100 000 euron autoa yhtään. Minulle tuo on todella iso rahasumma. Autokaupoilla on jostain syystä kehitetty sellainen maailma, että monet ostaa täysin sikaa säkissä ja sitä myös myydään, koska miksi tehdä asiaa paremmin, kun sen voi tehdä huonosti. Tämä esim oma kokemus ja Sakaltakin, kun auton ostin, oli siinä ongelmia jarrunesteen laadusta lähtien. Nämä kaikki tulivat toki ilmi kuntotarkastuksessa. Joko myyjä ei käytettyä autoa tarkasta ollenkaan tai tarkastaa ja jättää asian korjaamatta/mainitsematta ja toivoo, että ostaja on yhtä kiinnostunut auton kunnosta kuin myyjä itse.
 
Toi bisneshän perustuu kusetukseen. Eli tiedetään että myydään paskaa ja toivotaan ettei asiakas tajua.

Mä olen varmaan tyhmä mutta en mä ole ainakaan ikinä pahemmin syynännyt autoa ostaessa muuten kuin pintapuolisesti. En mä osaa katsoa jotain pohjaa tms. että onko OK. Enkä ole kuullut että jengi käyttäisi joten autotohtoreitakaan. Ajatusmaailmani on kuitenkin hassu että oletan myyjän kertovan huonot asiat autosta vaikka kuitenkin tiedän että haluaa vaan kusettaa ja myydä sen auton. Viimeksi kun myin auton autoliikkeelle niin aika tarkkaan ne oli käynyt sen läpi kun raportoivat jostain puutteista jälkikäteen mistä en ollut kyllä tietoinen.

Toki käytetty auto on käytetty auto eli kulumaa kuulukin olla.
 
Olen jostain eri planeetalta, koska en voi ymmärtää, miksei joku syynäisi 100 000 euron autoa yhtään. Minulle tuo on todella iso rahasumma. Autokaupoilla on jostain syystä kehitetty sellainen maailma, että monet ostaa täysin sikaa säkissä ja sitä myös myydään, koska miksi tehdä asiaa paremmin, kun sen voi tehdä huonosti. Tämä esim oma kokemus ja Sakaltakin, kun auton ostin, oli siinä ongelmia jarrunesteen laadusta lähtien. Nämä kaikki tulivat toki ilmi kuntotarkastuksessa. Joko myyjä ei käytettyä autoa tarkasta ollenkaan tai tarkastaa ja jättää asian korjaamatta/mainitsematta ja toivoo, että ostaja on yhtä kiinnostunut auton kunnosta kuin myyjä itse.
Tuo on kyllä jännä juttu, kallista käytettyä autoa ei yhtään katsota ostohetkellä mutta sitten vastaavantyyliset henkilöt kitisevät jostain parin kymmenen euron käytetystä tavarasta löytyvästä mikroskooppisen pienestä naarmusta tms.

Itse juuri vaihdoin autoa alkukesällä ja vaikka se olikin dekadia halvempi kulkine niin silti katsoin ensin pintapuolisesti maalipinnan jne, kävin koeajolla ja kokeilin suunnilleen kaikki kytkimet ja toiminnot mitä kojelaudasta löytyi, kurkkasin konepellin alle, availin kaikki ovet ja luukut, selasin vähän huoltokirjaa jne. Ja mielestäni tuo oli vielä aika kevyt tarkastus kun en lähtenyt minnekään autotohtorille tai edes laittanut OBD-lukijaa diagnostiikkaliittimeen tai nostanut autoa ilmaan.

Toki joku tavallinen tallaaja joka ei ymmärrä autoista yhtään mitään ei ihan noin paljoa osaisi katsellakaan mutta kyllä nyt jokainen osaa katsoa onko auto ulkoisesti ok, kurkata onko huoltokirjassa mitään ihmeempää ja käydä koeajolla kokeilemassa toimiiko auto niinkuin pitääkin.
 
Alkaa menemään jo sivuraiteille, mutta sähköinen huoltokirja mielestäni vaikeuttaa auton historian tarkastamista. Vaihdoin keväällä autoa ja tuli ensimmäistä kertaa sähköinen huoltokirja vastaan, josta oli toki tulostettu ote autoon mukaan, mutta ei siinä näkynyt kaikkea mitä autolle oli tehty. Lähinnä maininta että on käynyt huollossa ajallaan. Tällä kertaa liike toki kertoi mitä oli tehty ja milloin, mutta jos noita ei älyä itse tarkastella niin saattaa tulla yllätyksiä.
 
Toi bisneshän perustuu kusetukseen. Eli tiedetään että myydään paskaa ja toivotaan ettei asiakas tajua.

Mä olen varmaan tyhmä mutta en mä ole ainakaan ikinä pahemmin syynännyt autoa ostaessa muuten kuin pintapuolisesti. En mä osaa katsoa jotain pohjaa tms. että onko OK. Enkä ole kuullut että jengi käyttäisi joten autotohtoreitakaan. Ajatusmaailmani on kuitenkin hassu että oletan myyjän kertovan huonot asiat autosta vaikka kuitenkin tiedän että haluaa vaan kusettaa ja myydä sen auton. Viimeksi kun myin auton autoliikkeelle niin aika tarkkaan ne oli käynyt sen läpi kun raportoivat jostain puutteista jälkikäteen mistä en ollut kyllä tietoinen.

Toki käytetty auto on käytetty auto eli kulumaa kuulukin olla.
Käytin yhden toisenkin auton tuollaisessa autotohtori hommassa ja se oli hyvä, koska autosta löytyi ajossa ongelmaa, joka mahdollisesti johtui todella oudosti ja ymmärtämättä tehdystä renkaiden tasapainotuksesta. Mutta ei toki varmaa. Lisäksi löytyi joku vikakoodi, josta vähän sai osviittaa, että moottori ei ole parhaassa kunnossa/jotain on ehkä hoitamatta sen osalta. En nyt millään muista tarkemmin. Mutta silloin kannatti kyllä tuo ja auto sai mennä jollekin toiselle. Antoiko ne sinulle nuo liikkeen tekemän tarkastuksen tiedot ennen myyntiä? Olisi kätevää ainakin silloin,jos tarjous ei miellytä ja pitääkin autoa vielä itse.
 
Lidleissä on meneillään laaja häiriö.

Lidleissä laaja häiriö

"Iltalehti on saanut lukijoilta useita yhteydenottoja, joissa kerrotaan, että Lidleissä ei ole sunnuntaina pystynyt maksamaan maksukorteilla."

Mikä saa soittamaan Iltalehteen, kun ei pysty maksamaan kaupassa kortilla :facepalm:
 
Lidleissä on meneillään laaja häiriö.

Lidleissä laaja häiriö

"Iltalehti on saanut lukijoilta useita yhteydenottoja, joissa kerrotaan, että Lidleissä ei ole sunnuntaina pystynyt maksamaan maksukorteilla."

Mikä saa soittamaan Iltalehteen, kun ei pysty maksamaan kaupassa kortilla :facepalm:
1728220917924.png
 
Lidleissä on meneillään laaja häiriö.

Lidleissä laaja häiriö

"Iltalehti on saanut lukijoilta useita yhteydenottoja, joissa kerrotaan, että Lidleissä ei ole sunnuntaina pystynyt maksamaan maksukorteilla."

Mikä saa soittamaan Iltalehteen, kun ei pysty maksamaan kaupassa kortilla :facepalm:
Mikä saa ihmettelemään julkisesti, että monen ihmisen elämään vaikuttavasta asiasta joku vinkkaa mediaa? :facepalm: Ketju kyllä toteuttaa itseään.
 
Enkä ole kuullut että jengi käyttäisi joten autotohtoreitakaan.
Olen käyttänyt yhtä monta kertaa kuin olen ostanut käytetyn auton liikkeestä. Se oli ihan kätevää, ja pääsi näkemään että pintapuolisesti siisti auto oli myös nosturilla pintapuolisesti siisti eikä setä löytänyt vikoja. Paitsi pari pientä jotka autoliike mielellään korjasi kun oli koeajolta palatessa edelleen ostohaluinen. Taisi olla yksi alapallonivel sormikireydessä.
Lidleissä on meneillään laaja häiriö.

Lidleissä laaja häiriö

"Iltalehti on saanut lukijoilta useita yhteydenottoja, joissa kerrotaan, että Lidleissä ei ole sunnuntaina pystynyt maksamaan maksukorteilla."

Mikä saa soittamaan Iltalehteen, kun ei pysty maksamaan kaupassa kortilla :facepalm:
Aiheeseen liittyen siellä on varmaan ollut tyhmiä jonossa ilman setelirahaa. Sitä kun ei nykyään tarvitse. Lisäksi öyhötetään kovasti miten se pitäisi fiksuiltakin ottaa pois.
 
Siellä ollut joku öyhöttäjä jonossa setelirahoineen. Nää tunnistaa helposti öyhytys sanan viljelystä eri yhteyksisså.
Jaa-a, käyttänevätkö samat myös sanaa "yhteyksisså"?

Luulen että jos joku tuollaisen episodin aikana käyttäytyy myymälässä huonosti, se on joku uusavuton jolla on vain kortti (ja niitäkin yksi vaikka useampi ei tässä tapauksessa olisi auttanut). Mahdollisesti ei edes fyysistä korttia mukana vaan pelkästään älylaite, koska niihin ei voi tulla mitään vikaa tai häiriötä. Normaaleille ihmisille taas moinen tilanne ei tuota suurta vaikeutta ja maksutavan vaihtaminen riittää.

Suurempi ongelma on, jos kassajärjestelmä menee kokonaan toimintakyvyttömäksi. Se ei tosin suoranaisesti liity ainakaan yksilötason tyhmyyteen joten eipä sen enempää.
 
Nyt ollaan kyllä ihan oikeassa ketjussa.

Mistä lähtien viestin tuoja on itse viestin takana? Sä kysyi ja sait kaksikin vastausta.
Kysymykseni oli lähinnä retorinen. Toinen vastauksista oli kieltämättä ihan asiallinen (raha) ja toinen oli luokkaa ”itse olet tyhmä”, niin alennuin sitten samalle tasolle.

Olin tähän asti ajatellut, että lehtiin soittelijoiden motiivi on jonkin sortin vihareaktio eli tässä tapauksessa ”helvetin Lidl, nyt kyllä soitan tästä iltapäivälehtiin”, eikä esim. vilpitön kanssaihmisten infoamisen tarve.

Mutta kuten @Mikkos toi esiin, niin rahahan se taitaa olla.
 
Se on oma lukunsa, oliko tuo ostajan vaade missään kohtuudessa, mutta kyllä liikkeen tuon hintaluokan autossa olisi ehdottomasti pitänyt tuoda auton historia ilmi. Jos viat kuvatun kaltaisia, niin kyllähän liikkeen olisi pitänyt ne havaita jo ennen myyntiä.

Ja lain mukaan myyjällä on velvollisuus kertoa viat ja mahdollisesta kolarihistoriasta ennen kaupan tekoa.. Viime viikolla juuri MOT:issa käsiteltiin tätä aihetta.


Kusipäisyys on eri asia kuin tyhmyys. Vastuu on aina myös tuotteen/kohteen ostajalla.

Eihän se nyt tietenkään mene noin vaan myyjällä on lain mukaankin selkeästi tiedonanto velvollisuus sekä auto- että asuntokaupassa.
 
No en minä kyllä pahastu siitä jos jatkuvasti päivittyvässä uutismediassa vinkataan et jos nyt sattumoisin ajattelit asioida (vaikkapa) Lidlissä niin ota käteistä matkaan. Ihan se ja sama onko joku siitä ilmoituksesta vähän tienannut tai ei
 
Mistähän johtuu, että omien havaintojeni mukaan 99,99% röökin imuttelijoista heittää ne muoviset natsat aina luontoon jauhautumaan mikromuoviksi?
Aina.

Voisiko kyse olla jopa tyhmyydestä?
 
Mistähän johtuu, että omien havaintojeni mukaan 99,99% röökin imuttelijoista heittää ne muoviset natsat aina luontoon jauhautumaan mikromuoviksi?
Aina.

Voisiko kyse olla jopa tyhmyydestä?
Typeräähän noissa filttereissä on se, että ne ei tupakkaa yhtää terveellisemmäksi tee :D Mut joo, itsekin ex-röökaajana sortunu tuhansia kertoja siihen, että tullu natsa tumpattua maahan, jos ei iha lähellä ole ollu roskista. Suomesta puuttuu se tapa, että pidettäis "tumppiroskista" mukana tms. Mut samaan tapaan ihmiset nakkoo muitaki roskia maahan, jos ei lähellä ole roskista.. Siinä itse tosin ollu parempi ja jaksanu roskia sen verran kantaa mukana aina.

Itse pidän tyhminä röökaajina niitä, jotka ei edes yritä hakeutua kauemmas muista ihmisistä tai muuten ajattele, että se pelkkä haju on jo melko etova.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 060
Viestejä
4 440 183
Jäsenet
73 441
Uusin jäsen
rupsub

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom