Jos ongelma on ilmaistu selkeästi ja siihen on tarjota vastaus, niin ei sillä pitäisi olla väliä kenelle apu lopulta päätyy.Aikani kun olen näitä foorumeita selaillut niin en ole voinut olla huomaamatta miten iso osa neuvojen kyselijöistä, oli sitten kyse uudesta konepaketista, lakiavusta tai muusta, on kovin jalosti liikkeellä kaverin/sukulaisen/naapurin puolesta. En nyt viitsti tähän mitään esimerkkitapausta laittaa ettei kukaan pahoita mieltään, mutta ilmiö lienee kaikille foorumi vakiokäviöille tuttu. Näiden kaverillekyselijöiden suuresta määrästä ja kirjoitustavasta voi kuitenkin päätellä että iso osa kyselee tosiasiassa ihan itselleen, mutta eivät sitä jostain kumman syystä kehtaa edes nimimerkin takaa myöntää. Itselleni on ainakin täysin vieras ajatus että lähtisin kaverin puolesta postailemaan kysymyksiä jonnekkin foorumille tai someen, kun he voivat ihan samalla vaivalla itse kysyä samat kysymykset halutessaan. Enkä jaksa uskoa että kovinkaan moni muukaa jaksaisi kaverin puolesta kysellä ainakaan siinä laajuudessa missä tähän täällä törmää. Tyhmyyttä tässä on lähinnä se ettei ymmärretä miten läpinäkyvää tällainen "kaverin puolesta" kysely on ja miten tarpeetonta tällainen esittäminen on.
Ai joo, kaverin puolesta postasin. Itse en pidä kyseistä toimintaa ollenkaan tyhmänä.
En näe tuossa mitään suoranaista tyhmyyttä, kun syy voi taustalla olla ihan mikä tahansa, vaikka sitten ihan vaan ujous, epävarmuus, näsäviisaiden "etkö vittu itse osaa" -tyyppisten vastausten pelko tms. Tai sitten ulosanti on heikko, mutta ollaan ihan oikeasti kyselemässä kaverin puolesta ja lukija vaan ylianalysoi asiaa.