Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä kyllä menee kyllä tähän ryhmään nämä päättäjät jotka ovat hyväksyneet nämä mobiiliappit joilla kahdella koodilla saa tiliin täydet oikeudet...
Käsitämättömän typerää luoda yhdenpisteen haavoittuvuus aivan kaikelle.
Käyttäjän syy toki mutta on tossa ihan hyvä kysymys että miksi pankki ei tunnistanut noita siirtoja poikkeuksellisiksi. 30min sisällä äpin käyttöön otosta 95% tilistä tyhjäksi 5 numeroisilla siirroilla, ei taida olla mikään ihan yleinen skenaario kuitenkaan.
Vastuuta tulisi tosiaan siirtää sinne yhteistyökumppanille. Muutenhan nuo on hyvä sivubisnes vaan mainostajille.Tuo on kyllä paha että hakukoneisiin ei nykyään enää voi luottaa, ennen ei mikään huijaussivusto voinut näkyä hakutuloksissa ensimmäisenä.
Voisivat edes varmistaa että ostavat rehellisiltä yrityksiltä mainoksia.
Eivät nuo vanhukset osaa sellaista käyttää. Ja sitten vielä sekin, ettei mobiilivarmenne ole juurikaan sen kummempi tilanteessa, jossa käyttäjä syöttää itse tiedot jollekin feikkisivulle ja hyväksyy päätelaitteessa kaikki kirjautumispyynnöt.Käyttäisivät nuo tyhmät ihmiset pankkitunnusten sijaan mobiilivarmennetta. Niillä ei pääse tyhjentämään pankkitilejä.
Voisihan tuohon vaikka oletuksena laittaa pankin puolelta että jos siirto 5000+ niin vaatisi puhelun tjs.Käyttäjän syy toki mutta on tossa ihan hyvä kysymys että miksi pankki ei tunnistanut noita siirtoja poikkeuksellisiksi. 30min sisällä äpin käyttöön otosta 95% tilistä tyhjäksi 5 numeroisilla siirroilla, ei taida olla mikään ihan yleinen skenaario kuitenkaan.
Jep. Ihmiset on toki näissä olleet huolimattomia, mutta sinänsä on ymmärrettävää, että rutiinilla tehdään asioita ja toisaalta, toiset eivät vaan ymmärrä miten hommat toimivat (mitä tarkoittaa mobiilisovelluksen asentaminen ja sen varmennuskoodi). Ehkä he ovat myös tyhmiä, mutta varmaan heitä kannattaisi suojella jos mahdollista. Tuo sanomasi skenaario on juuri sellainen, jonka perusteella pankki voisi blokata. Lisätään siihen vielä, että siirto tapahtuu ulkomaille. Lienee aika selvää mistä on kyse, ja ei varmaan olisi koneelle temppu eikä mitään narauttaa kiinni.
Pankit tarjoavat myös muutenkin todella vähän mitään mahdollisuuksia asettaa estoja. Miksi ei voi asettaa geoblokkiestoa (siirto ulkomaille ei onnistu ilman X) tai yleisesti tiukkoja siirtorajoja. Nyt jotain maksimisummia voi asettaa, mutta nehän saa vaihdettua nopeasti kun on saanut tilin halliintansa (no taitaa niistä vielä tekstari tulla ainakin OP:ssa). Tiedän esim. sukulaiseni, jolla on mukava summa rahaa tilillä ja vaikka hän fiksu onkin, silti mietin miten rahoja suojaisi. Nyt parhaalta idealta tuntuu siirtää rahat toiseen pankkiin tilille, johon ei ole mitään verkkopankkitunnuksia. Ei luulisi olevan pankin tahto.
Aiemmin tänne linkatussa Kanta-huijauksessa lisäongelma on myös se, että Suomeen on luotu systeemi jossa (käyttötilin) verkkopankkitunnuksilla tunnistaudutaan joka paikkaan. Eihän tuo Kantaan kirjautuminen pitäisi olla sidoksissa verkkopankkitunnuksiin. Jos verkkopankkitunnuksilla kirjauduttaisiin vain verkkopankkiin, olisi potentiaalisia huijaussivustoja paljon vähemmän.
Oletko itse koskaan oikeasti käyttänyt mobiilivarmennetta?Eivät nuo vanhukset osaa sellaista käyttää. Ja sitten vielä sekin, ettei mobiilivarmenne ole juurikaan sen kummempi tilanteessa, jossa käyttäjä syöttää itse tiedot jollekin feikkisivulle ja hyväksyy päätelaitteessa kaikki kirjautumispyynnöt.
Käytän mobiilivarmennetta ja kutakuinkin kaikkia muitakin mahdollisia varmennustapoja ihan jo työnkin puolesta päivittäin.Oletko itse koskaan oikeasti käyttänyt mobiilivarmennetta?
Jos annat mobiilivarmenteen tiedot (puhelinnumero + tunnusluku), niillä ei takuuvarmasti pääse kirjautumaan minnekään pankkitilille tilisiirtoja varten.
Ja jos joku ne tiedot saakin ja niillä yrittää kirjautua jonnekin, niin sinne puhelimeenhan se kirjautumisyritys päätyy tunnusluvun kyselyyn.
Jos tuonkin jälkeen hyväksyy transaktion, niin edelleenkään ei päästä pankkitileihin kiinni.
Niin luulisi ja osalle ehkä onkin. Vaan jos nyt otan vaikka omat vanhemmat esimerkiksi, niin heillä ei ole ensinnäkään sellaista puhelinta, jossa voisi käyttää mitään sms-viestiä monimutkaisempaa varmennusmenetelmää (kun eivät osaa monimutkaisempia puhelimia käyttää) ja toisekseen, kun ovat oppineet joskus 20v sitten käyttämään niitä pankin koodeja, niin eivät enää osaa kuvitellakaan mitään muuta vaihtoehtoa, saati sitten että ymmärtäisivät mihin se vaikuttaa ja miksi.Ja luulisi, että vanhuksenkin on helpompi muistaa ja kirjoittaa kirjautumisikkunaan oma puhelinnumero + tunnusluku kuin muistaa verkkopankin käyttäjätunnus + tunnusluku.
Lähtökohtahan näissä yleensä on se, että sinne verkkopankkiin ollaan menossa hakukoneen kautta, eli osoitepalkkiin kirjoitetaan vain "Aktia", "Nordea" tms ja sitten ensimmäisestä maksetusta mainoksesta klikataan huijaussivustolle.
Sinne sitten syötetään käyttäjätunnukset, mitä käyttäen rikollinen lähtee aktivoimaan mobiilipankkia ja/tai tunnistussovellusta käyttöönsä, asiakas saa vahvistusviestin puhelimeen "olet ottamassa käyttöön mobiilipankkia" tms, ei lueta mitään muuta viestistä kuin se tunnusluku jota huijaussivusto pyytää "sisäänkirjautumista" varten ja syötetään se huijaussivustolle. Näin rikollinen saa aktivoitua sovelluksen ja uhrin tilit vapaaseen käyttöönsä.
Sitten kun vielä tehdään niinkuin tämä edellisen tapauksen Merja, ja todetaan että "oho, ei päässy sisään" ja jätetään pankin lähettämä viesti "mobiilipankkisovellus aktivoitu uuteen laitteeseen iphone 6S, jos et tehnyt tätä ota välittömästi yhteys pankkiin" ja sitten mennään ihmettelemään Pertille että ei toiminunninnannunna.
Tällä välin rikollinen naksuttelee parit tilisiirrot ja tyhjentää tilit. Sitten Merja ihmettelee että on se kumma kun pankki ei vastaa tappioista kun itse on aktiivisesti avustettu rikollista siirtämään rahat pois toimittamalla kaikki pyydetyt MFA-tunnisteet sille...
nordea.fi on ihan legitti osoite? Kyllähän sitä nyt oman pankin sivuille voi osoitteen kirjoittamalla mennä. Jos tulis sähköpostina linkin kera, nii sit eri asia.Olisko kalasteluaEn nyt tiedä olisiko varsinaisesti tyhmä tällaiseen haksahtaja, turhan luottavainen ehkä..
Joo tuolla sivuillaan näköjään kertovat tällaisia kyselevänsä: Asiakkaan tunteminen – miksi pankki kysyy?nordea.fi on ihan legitti osoite? Kyllähän sitä nyt oman pankin sivuille voi osoitteen kirjoittamalla mennä. Jos tulis sähköpostina linkin kera, nii sit eri asia.
Voi olla scripiti pohjaista , joku voi päivystää tai olla päivystämättä siinä rinnalla. Riippuu toki mitä yritetään, jos yritetään saa uhrin "nordea ID" omaan luuriin, niin kannattaa siinä jo vähän silmäpäria valmiudessa. Jos taasen vain siirellä välistä rahoja, samalla kun uhri kuvittelee surffailevan normi verkkopankissa.Missä huijaus siis tapahtuu? Odottaako huijari 24/7 päätteen ääressä että saa tunnuksen 123456 käyttöönsä, jolloin hän syöttää sen oikealle sivustolle -> Nordea ID aktivoituu ja loggaan sisään hyväuskoisena -> huijarille pääsy tilille. Tässä ongelmana on se, että tilisiirto tulee vielä vahvistaa uudestaan Nordea ID:llä ja ID aukaista erikseen sitä varten.
Siellä kysellään juuri niitä tuolla sivulla kerrottuja lain vaatimia tietoja mm. rahanpesuun ja terrorismiin liittyvien kytkösten selvittämiseksi.Joo tuolla sivuillaan näköjään kertovat tällaisia kyselevänsä: Asiakkaan tunteminen – miksi pankki kysyy?
Vaikeaa tämä nykyaika, osasivat kuitenkin kirjeen lähettää niin mitä muuta tietoa voi tarvita. Hetukaan ei voi (vielä) muuttua..
Ok, aikaisemmin sain kirjeen (tästä aikaa), jossa pyydettiin lähettämään kopio passista/henkkarista tms. Ei vaikuttanut niin legitiltä niin olin nytkin skeptinen.Siellä kysellään juuri niitä tuolla sivulla kerrottuja lain vaatimia tietoja mm. rahanpesuun ja terrorismiin liittyvien kytkösten selvittämiseksi.
Tässä OP:n vastaava ohjesivu:
![]()
Asiakkaan tunteminen - Miksi pankki kysyy?
Meille on tärkeää, että tunnemme asiakkaamme. Näin voimme varmistaa luotettavan ja turvallisen asioinnin.www.op.fi
Kohta 3. Ei onnistu. Verkkopankkiin ei pääse mobiilivarmenteella. Ei ainakaan minun pankkini verkkopankkiin. Toivottavasti ei minkään muunkaan pankin verkkopankkiin.Käytän mobiilivarmennetta ja kutakuinkin kaikkia muitakin mahdollisia varmennustapoja ihan jo työnkin puolesta päivittäin.
Taivuttelen rautalankaa mahdollisesta skenaariosta :
1.) Menet linkistä hyökkääjän sivulle, joka näyttää ihan siltä verkkopankin sivulta, jonne halusitkin mennä
2.) Syötät sivulle tarvittavat tiedot ja valitset tunnistautumistavaksi mobiilivarmenteen
3.) Taustalla hyökkääjän sivu täyttää automaattisesti samat tiedot sinne oikealle verkkopankin sivulle, josta sinulle lähetetään puhelimeen se mobiilivarmenteen pin-kysely
4.) Syötät pin-koodin ja toivot pääseväsi verkkopankkiin
5.) Pam, sinulle tulee esim. joku virheilmoitussivu, jossa pyydetään odottamaan tai tekemään jotain
6.) Samaan aikaan taustalla hyökkääjälla on käytössä sinun verkkopankkisi täysin avoimena ja siellä voi tehdä siirtoja
7.) Jos siirrot edellyttävät uusia varmennuksia, niitä voidaan hyväksyttää sinulta vaikkapa juuri sen aiemman feikkisivun kautta samalla tavalla, tai ihan vain luottamalla siihen, että hyväksyt ongelman korjaantumisen toivossa kaikki uudetkin varmennekyselyt (ikävän moni tekee niin)
Tuo oli vain yksi esimerkki. Hyväksikäyttötapoja on paljon muitakin kuin vain jonkin tunnus/salasanaparin varastaminen. Vahvan tunnistuksen heikoin lenkki on nimenomaan tyhmä ihminen, eikä sitä voi teknisesti korjata.
Niin luulisi ja osalle ehkä onkin. Vaan jos nyt otan vaikka omat vanhemmat esimerkiksi, niin heillä ei ole ensinnäkään sellaista puhelinta, jossa voisi käyttää mitään sms-viestiä monimutkaisempaa varmennusmenetelmää (kun eivät osaa monimutkaisempia puhelimia käyttää) ja toisekseen, kun ovat oppineet joskus 20v sitten käyttämään niitä pankin koodeja, niin eivät enää osaa kuvitellakaan mitään muuta vaihtoehtoa, saati sitten että ymmärtäisivät mihin se vaikuttaa ja miksi.
Kohta 3. Ei onnistu. Verkkopankkiin ei pääse mobiilivarmenteella. Ei ainakaan minun pankkini verkkopankkiin. Toivottavasti ei minkään muunkaan pankin verkkopankkiin.
Jos johonkin verkkopankkiin pääsee mobiilivarmenteella niin kerrotko sen pankin täällä?
Eikä verkkopankki lähetä mobiilivarmennekyselyitä.
Operaattoreiden palvelu, kännykkään tulee pin-kysely ilman asennettavia appeja. e-simillä ei toimi. Ihan kätevä ja nopea, mut op:n mobiiliavain on aikalailla yhtä nopea, vaikkakin vaatii sen ohjelman aukaisun.En tiedä puhutaanko nyt tässä samasta asiasta, mutta ainakin op:n verkkopankki lähettää esim. op-pohjolan laskun hyväksymistä varten mobiiliavain varmenteen myös mobiiliin vaikka olet kirjautuneena verkkopankkiin.
Tätä minäkin haluaisin kysyä. Enhän voi amatöörinä tietää vaikka jonkin pankin varsinaisiin pankkipalveluihin voisikin käyttää mobiilivarmenteella tunnistautumista, kun en ole kaikkien pankkien asiakas enkä pankkilainsäädännön tuntija. En ole kyllä moisesta kuullut, mutta olen etenkin viime vuosien typeryyksien jälkeen valmis yllättymään pahastikin.Kohta 3. Ei onnistu. Verkkopankkiin ei pääse mobiilivarmenteella. Ei ainakaan minun pankkini verkkopankkiin. Toivottavasti ei minkään muunkaan pankin verkkopankkiin.
Jos johonkin verkkopankkiin pääsee mobiilivarmenteella niin kerrotko sen pankin täällä?
En tiedä ihan kaikkien pankkien toimintamenetelmiä, mutta se ei ole tässä olennaista. Tuossa oli kyseessä yksi esimerkki hyväksikäyttömenetelmästä. Lopputulos on ihan sama oli kyse nyt sitten teknisesti mobiilivarmenteesta, pankin omasta MFA-sovelluksesta, tai jostakin kolmannen osapuolen erillisestä authenticator-sovelluksesta. Pointti oli, että mobiilivarmenne tai mikään muukaan vahvan tunnistuksen menetelmä ei auta, jos käyttäjä on yksinkertainen ja ensinnäkään ei osaa varmistaa sivua/sovellusta/palvelua jota käyttää ja toisekseen hyväksyy ne autentikointipyynnöt. Taidat nyt kuvitella, ettei tuollaista hyväksikäyttöä jotenkin maagisesti voisi tapahtua, jos on käytössä juuri se pankin tunnussovellus.Kohta 3. Ei onnistu. Verkkopankkiin ei pääse mobiilivarmenteella. Ei ainakaan minun pankkini verkkopankkiin. Toivottavasti ei minkään muunkaan pankin verkkopankkiin.
Jos johonkin verkkopankkiin pääsee mobiilivarmenteella niin kerrotko sen pankin täällä?
Eikä verkkopankki lähetä mobiilivarmennekyselyitä. Verkkopankit lähettävät kyselyitä ainoastaan pankin omaan tunnuslukusovellukseen (Nordea ID, Danske ID jne.). Eikä siihen sovellukseen voi lähettää tunnistautumispyyntöjä mikään muu taho kuin se pankki itse. Tietenkin, jos olet mennyt hölmöyttäsi luovuttamaan verkkopankkitunnukset huijarisivulle, niin osaahan se huijari sitten kirjautua sinun tunnuksillasi verkkopankkiin, ja lisäksi lähettää sen tunnistautumispyynnön sinun sovellukseesi.
Verkkopankkitunnisteella pitäisi oikeasti mennä vain sinne verkkopankkiin, ja silloinkin kirjautumisessa tulisi käyttää ainoastaan pankin verkkopankkisovellusta (mobiili) tai tunnuslukusovellusta.
Kaikkeen muuhin mahdolliseen pitäisi sitten käyttää mobiilivarmistetta.
On se nyt aika olennaista jos aiheena on se, voiko pankkipalveluihin tehdä middleman-hyökkäyksen mikäli asiakas käyttää vain mobiilivarmennetta eikä suostu pankin systeemiä käyttämään kun ei mitään ole maksamassa. Sikäli kun mikään pankki ei anna kirjautua verkkopankkiinsa mobiilivarmenteella, saati hyväksyä toimeksiantoa, niin ei voi.En tiedä ihan kaikkien pankkien toimintameneltelmiä, mutta se ei ole tässä olennaista.
e-simillä ei toimi.
Aiheesta on aika vaikea löytää tietoa, mutta ilmeisesti ainakin keväästä asti tosiaan toimii Telialla "tietyin rajoituksin" joihin en löytänyt tarkennusta. Elisalla ja DNAlla ei edelleenkään toimi, ainakaan löytämäni tuoreimman tiedon mukaan.Kummallista, oon tota kuitenkin käytellyt viikottain mun Telian eSim:illä![]()
Miksi juuri se mobiilivarmenne on tässä olennainen? Ei sillä ole oikeasti mitään väliä mikä se vahvan tunnistuksen menetelmä on, kun tuon mainitun hyväksikäyttömenetelmän voi toteuttaa samalla tavalla siitä riippumatta.On se nyt aika olennaista jos aiheena on se, voiko pankkipalveluihin tehdä middleman-hyökkäyksen mikäli asiakas käyttää vain mobiilivarmennetta eikä suostu pankin systeemiä käyttämään kun ei mitään ole maksamassa. Sikäli kun mikään pankki ei anna kirjautua verkkopankkiinsa mobiilivarmenteella, saati hyväksyä toimeksiantoa, niin ei voi.
Eri juttu tietysti jos jossain pankissa tämä on mahdollista.
Et ole käyttänyt eSIM:llä (eSIM ei käytä fyysistä SIM-korttia).Kummallista, oon tota kuitenkin käytellyt viikottain mun Telian eSim:illä![]()
Et ole käyttänyt eSIM:llä (eSIM ei käytä fyysistä SIM-korttia).
Jos näin luulet, niin silloin puhelimessasi on eSIM:n lisäksi myös fyysinen SIM-kortti.
Eli on tullut päivitys mikä on aktivoinut eSimin mutta sulla ei ole sopimusta siitä?Vielä kummallisempaa, joku on mun tietämättä käynyt masentelemassa mun luuriin näkymättömän sim-kortin..
![]()
Hän tarkoitti viisastella siitä, että nykyään mobiilivarmenne toimii Telialla myös eSIMillä, vaikka edellä muut eivät olleet moista loistavasti markkinoitua lanseerausta huomanneet. En minäkään tiennyt että on edes suunnitteilla, enkä suoraan sanottuna ole kovin iloinen asiasta.Eli on tullut päivitys mikä on aktivoinut eSimin mutta sulla ei ole sopimusta siitä?
Ei pitäisi johtaa toimenpiteisiin, otat vaan pois päältä.
Jos epäilyttää, niin käyt tsekkaamassa operaattirin sivuilta, että mistä maksat.
Eli on tullut päivitys mikä on aktivoinut eSimin mutta sulla ei ole sopimusta siitä?
Ei pitäisi johtaa toimenpiteisiin, otat vaan pois päältä.
Jos epäilyttää, niin käyt tsekkaamassa operaattirin sivuilta, että mistä maksat.
Jaa, koskee elisaa sit vain tai pitäis uusiksi aktivoida? E: oliki näemmä jo keskustelua asiastaKummallista, oon tota kuitenkin käytellyt viikottain mun Telian eSim:illä![]()
Päädyin tätä keskustelua sattumalta lukemaan ja hämmennyksekseni näköjään täällä oudon agressiivisesti väitetään ettei toimi eSIMillä mobiilivarmenne.Mitä saatanaa nyt taas.. Tottakai mulla on sopimus siitä, ei se mikään yllätys ole koska sitä käyttelenkin jatkuvasti, en mä kyllä siitä mitään maksa mut ei se telialla maksakaan. Täällä vaan tietäjät tietää ettei se toimi eSim:illä ja se oli mulle yllätys.
Niihin kaiken maailman Doroihin sun muihin senioripuhelimiin ei saa edes matopeliä, saati sitten jotain pankkisovelluksia.Kaikki pankit ovat jo ajat sitten antaneet suosituksen että jos et tiedä mitä teet niin käytä puhelimen sovellusta.
Eli asentakaa vanhuksillene pankkisovellus puhelimiin. Ei pääse kukaan väliin
Eipä noita otsikon mukaisia typeryksiä voi millään suojata.Niihin kaiken maailman Doroihin sun muihin senioripuhelimiin ei saa edes matopeliä, saati sitten jotain pankkisovelluksia.![]()
Juurikin niin, ja esimerkiksi faijalla kestää muutaman sanan tekstiviestin kirjoittamiseenkin jo puoli tuntia niin jossain mobiilipankin laskunmaksussa kerkiäisi sessio vanhentumaan 3 kertaa ennen kuin lasku on saatu maksettua. Faijalla ei ole älypuhelinta eikä tietokonetta joka on toisaalta onni, eipä ole haittaohjelmia tai niin paljoa huijauksia. Ja tuskin oppisi enää älypuhelinta tai tietokonetta käyttämäänkään, televisiokin on jo siinä ja siinä onko liian tekninen laite. No, annettakoon noin 80-vuotiaalle anteeksi ettei ole ihan perillä kaikesta uudesta tekniikasta kun ei ole ikinä mitään tietoteknistä laitetta työssään joutunut käyttämään.Niihin kaiken maailman Doroihin sun muihin senioripuhelimiin ei saa edes matopeliä, saati sitten jotain pankkisovelluksia.![]()
Siksi keskustelu tavallaan kuuluukin juuri tänne. Ei tämä ongelma koske pelkästään suomalaisia, mutta luonnollisesti uutisointi meikäläisistä tapauksista kiinnostaa täällä eniten.Eipä noita otsikon mukaisia typeryksiä voi millään suojata.
Nää viime aikaiset uutiset vaan sattuu sieluun. Ei lueta mitä näyttöön tulee jne. Varmaan periaate että Suomessa kaikki rehellisiä
Tuota kehitystä mä vähän pelkäänkin vanhempien tapauksessa, toinen on ihan toivoton kaiken tekniikan kanssa ja toinenkaan ei niin kovin paljon paremmin pärjää minkään nykytekniikan kanssa. Vaikka en mitään kuolemaa toivokaan niin toivon että heistä aika jättää ennen kuin alkaa olla pakko tehdä kaikki digitaalisesti, sen verran hankalaa heille on opettaa enää mitään uutta. Sekin oli jo SUURI helpotus kun joku vuosi sitten pääsi viimein eroon erillisestä digiboksista ja nyt on käytössä enää yksi kaukosäädin telkkarin katsomiseen. Tosin, taas on faija jonkun jutun saanut telkkarista sekaisin kun pyyteli käymään...Siksi keskustelu tavallaan kuuluukin juuri tänne. Ei tämä ongelma koske pelkästään suomalaisia, mutta luonnollisesti uutisointi meikäläisistä tapauksista kiinnostaa täällä eniten.
Digitalisaatio etenee paikoin kovempaa vauhtia kuin mihin tavan tallaajat tai edes palveluiden tarjoajat ovat kyvykkäitä ja rikolliset luonnollisesti käyttävät tätä häikäilemättä hyväkseen. Tietoturvan vastapainona on aina jossakin määrin käytettävyys ja yhtälö on siksi ongelmallinen, kun juuri se osa kansasta, joka tarvitsee ja vaatii mahdollisimman helppoa käytettävyyttä, eivät ymmärrä itse mitä tekevät.
Ehkä vielä jonain päivänä tämäkin tilanne ratkeaa jonkin uuden täysin teknologian myötä. Sitten tilalle tulee taas uusia ongelmia.
Miten niin ei kiinnosta? Millä tavalla ne huijarit laitetaan kuriin, jos Pekka ja Marja 80-vee hyväksyy kaikki mahdolliset kusetukset kaikista turvatoimista huolimatta? Lähtökohtaisesti pitäisi ensin kiinnostaa edes Pekkaa ja Marjaa ja sitten vasta muita.Onhan tässä ollut joku vajaa 20 vuotta aikaa pistää huijarit kuriin, mutta kun ei kiinnosta. Huijauksiahan on nykyään satoja eri ja viranomaiset ja pankit ja päättäjät vaan levittelee käsiään. Kukaan ei halua ottaa vastuuta. Vastuu sysätään Pekalle ja Marjalle 80-vee ja sitten naureskellaan kuinka tyhmiä olivat.
En tiedä. Kerro minulle.Miten niin ei kiinnosta? Millä tavalla ne huijarit laitetaan kuriin, jos Pekka ja Marja 80-vee hyväksyy kaikki mahdolliset kusetukset kaikista turvatoimista huolimatta? Lähtökohtaisesti pitäisi ensin kiinnostaa edes Pekkaa ja Marjaa ja sitten vasta muita.
Ei keskustelu toimi niin. Sinä esitit väitteen, että "viranomaisilla" olisi ollut aikaa ja ilmeisesti myös osaamista hoitaa asia kuntoon, mutta niin ei mukamas ole tehty, koska ei kiinnosta. Väitteen esittäjän pitää myös kyetä antamaan jotain taustoja väitteensä tueksi.En tiedä. Kerro minulle.
No ihan vaan esimerkiksi niin ettei olisi mahdollista että hakukoneen eka linkki olisi huijareiden linkki tai että huijarisoitot ulkomailta pystyttäisiin helposti blokkaamaan tai että ei voisi spoofata puhelinnumeroa niin että joku intialainen sössöttäjä ei voisi soitella mukamas savosta.Ei keskustelu toimi niin. Sinä esitit väitteen, että "viranomaisilla" olisi ollut aikaa ja ilmeisesti myös osaamista hoitaa asia kuntoon, mutta niin ei mukamas ole tehty, koska ei kiinnosta. Väitteen esittäjän pitää myös kyetä antamaan jotain taustoja väitteensä tueksi.
Ja kyllä, tiedän että et siihen pysty. Kannattaa jättää tuollainen turhanpäivänen länkytys suosiolla väliin.
No aika lailla Petteri Järvinen tuntui olevan samaa mieltä asiasta A-studion haastattelussa ja sillä kaverilla on aika suhteellisen laaja kokemus pankkipalveluiden ja tietoturva-asioiden rajapinnoista ja käytettävyydestä.Ei keskustelu toimi niin. Sinä esitit väitteen, että "viranomaisilla" olisi ollut aikaa ja ilmeisesti myös osaamista hoitaa asia kuntoon, mutta niin ei mukamas ole tehty, koska ei kiinnosta. Väitteen esittäjän pitää myös kyetä antamaan jotain taustoja väitteensä tueksi.
Ja kyllä, tiedän että et siihen pysty. Kannattaa jättää tuollainen turhanpäivänen länkytys suosiolla väliin.
Just tuolla toisessa langassa laitoin, että tapahtuman varmenne id ei tullut perille ollenkaan ennen vahvistuspyyntöä. Eli joku muu olisi päässyt sisälle lähettämällä pyynnön oikeaan aikaan. Sellaistahan on mediassa raportoitu. Mutta onko se silloin käyttäjän vika?Operaattoreiden palvelu, kännykkään tulee pin-kysely ilman asennettavia appeja. e-simillä ei toimi.
Mobiilivarmenne – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.