Tyhmät ihmiset

Eli on tullut päivitys mikä on aktivoinut eSimin mutta sulla ei ole sopimusta siitä?
Ei pitäisi johtaa toimenpiteisiin, otat vaan pois päältä.
Jos epäilyttää, niin käyt tsekkaamassa operaattirin sivuilta, että mistä maksat.
Hän tarkoitti viisastella siitä, että nykyään mobiilivarmenne toimii Telialla myös eSIMillä, vaikka edellä muut eivät olleet moista loistavasti markkinoitua lanseerausta huomanneet. En minäkään tiennyt että on edes suunnitteilla, enkä suoraan sanottuna ole kovin iloinen asiasta.
 
Eli on tullut päivitys mikä on aktivoinut eSimin mutta sulla ei ole sopimusta siitä?
Ei pitäisi johtaa toimenpiteisiin, otat vaan pois päältä.
Jos epäilyttää, niin käyt tsekkaamassa operaattirin sivuilta, että mistä maksat.

Mitä saatanaa nyt taas.. Tottakai mulla on sopimus siitä, ei se mikään yllätys ole koska sitä käyttelenkin jatkuvasti, en mä kyllä siitä mitään maksa mut ei se telialla maksakaan. Täällä vaan tietäjät tietää ettei se toimi eSim:illä ja se oli mulle yllätys.
 
Mitä saatanaa nyt taas.. Tottakai mulla on sopimus siitä, ei se mikään yllätys ole koska sitä käyttelenkin jatkuvasti, en mä kyllä siitä mitään maksa mut ei se telialla maksakaan. Täällä vaan tietäjät tietää ettei se toimi eSim:illä ja se oli mulle yllätys.
Päädyin tätä keskustelua sattumalta lukemaan ja hämmennyksekseni näköjään täällä oudon agressiivisesti väitetään ettei toimi eSIMillä mobiilivarmenne.
Omalta osaltani voin kyllä 100% vahvistaa, että toimii Telian eSIMillä ihan samalla lailla kuin fyysisellä SIMillä ja käytän sitä lähes päivittäin. Ehkä me vaan ollaan edelläkävijöitä. Nykyisessä puhelimessa ei edes ole missään vaiheessa käynyt fyysistä SIM-korttia ja silti toimii mobiilivarmenne.
 
Kaikki pankit ovat jo ajat sitten antaneet suosituksen että jos et tiedä mitä teet niin käytä puhelimen sovellusta.

Eli asentakaa vanhuksillene pankkisovellus puhelimiin. Ei pääse kukaan väliin
 
Otsikkohan osuu ku naula arkkuun, jauhetaan samaa jorinaa ja väitellään asiasta omien kokemuksien mukaan. Hohhoijaa, odotin jotain lukemistakin täältä..
 
Kaikki pankit ovat jo ajat sitten antaneet suosituksen että jos et tiedä mitä teet niin käytä puhelimen sovellusta.

Eli asentakaa vanhuksillene pankkisovellus puhelimiin. Ei pääse kukaan väliin
Niihin kaiken maailman Doroihin sun muihin senioripuhelimiin ei saa edes matopeliä, saati sitten jotain pankkisovelluksia. :D
 
Niihin kaiken maailman Doroihin sun muihin senioripuhelimiin ei saa edes matopeliä, saati sitten jotain pankkisovelluksia. :D
Eipä noita otsikon mukaisia typeryksiä voi millään suojata.

Nää viime aikaiset uutiset vaan sattuu sieluun. Ei lueta mitä näyttöön tulee jne. Varmaan periaate että Suomessa kaikki rehellisiä
 
Niihin kaiken maailman Doroihin sun muihin senioripuhelimiin ei saa edes matopeliä, saati sitten jotain pankkisovelluksia. :D
Juurikin niin, ja esimerkiksi faijalla kestää muutaman sanan tekstiviestin kirjoittamiseenkin jo puoli tuntia niin jossain mobiilipankin laskunmaksussa kerkiäisi sessio vanhentumaan 3 kertaa ennen kuin lasku on saatu maksettua. Faijalla ei ole älypuhelinta eikä tietokonetta joka on toisaalta onni, eipä ole haittaohjelmia tai niin paljoa huijauksia. Ja tuskin oppisi enää älypuhelinta tai tietokonetta käyttämäänkään, televisiokin on jo siinä ja siinä onko liian tekninen laite. No, annettakoon noin 80-vuotiaalle anteeksi ettei ole ihan perillä kaikesta uudesta tekniikasta kun ei ole ikinä mitään tietoteknistä laitetta työssään joutunut käyttämään.

edit:
Ja yhden noin saman ikäisen kaukaisen sukulaisen kanssa luovutin jo pari vuotta sitten, sillä on älypuhelin ja tietokone ja se sai koneensa aina niin jumiin että parhaimpina vuosina taisin 4-5 kertaa vuodessa asennella sen uusiksi kun sai sen aina solmuun. Vaikka kuinka teki rajatun käyttäjätilin, virustorjunnat, mainosblokkerit sun muut niin silti se sai jotenkin asennettua jotain haittaohjelmia koneen täyteen hetkessä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa mikä tässä itseä ihmetyttää on se, että miten pankki on antanut tehdä noin suuria tilisiirtoja tuosta vain. Tyhmiä ihmisiä riittää yllin kyllin, mutta kyllä mielestäni jokaisella pankilla pitäisi olla joku systeemi, mikä blokkaa isommat tilisiirrot (tai useammat pienemmät saman päivän aikana) kunnes varmistutaan näiden aitoudesta.

OP:lla tämä ainakin toimi hienosti jo vuosia sitten. Meinasi tulla kusi housuun, kun piti maksaa 6kk vuokra kerralla toisessa maassa tai nukkua kadulla. Tilisiirto ei mene läpi, vuokrafirma menossa kiinni ja OP:n aspa myös.
Ehdin soittaa aspaan ja selvisi, että olivat yrittäneet soittaa minulle, mutta eivät tavoittaneet minua joten estivät tilisiirron (minulla oli vanha puhelinnumero OP:n tiedoissa). Siinä sitten vastailin puhelimessa kysymyksiin, kunnes olivat varmoja, että olenhan oikeasti minä ja tilisiirto on legitti.
 
Eipä noita otsikon mukaisia typeryksiä voi millään suojata.

Nää viime aikaiset uutiset vaan sattuu sieluun. Ei lueta mitä näyttöön tulee jne. Varmaan periaate että Suomessa kaikki rehellisiä
Siksi keskustelu tavallaan kuuluukin juuri tänne. Ei tämä ongelma koske pelkästään suomalaisia, mutta luonnollisesti uutisointi meikäläisistä tapauksista kiinnostaa täällä eniten.

Digitalisaatio etenee paikoin kovempaa vauhtia kuin mihin tavan tallaajat tai edes palveluiden tarjoajat ovat kyvykkäitä ja rikolliset luonnollisesti käyttävät tätä häikäilemättä hyväkseen. Tietoturvan vastapainona on aina jossakin määrin käytettävyys ja yhtälö on siksi ongelmallinen, kun juuri se osa kansasta, joka tarvitsee ja vaatii mahdollisimman helppoa käytettävyyttä, eivät ymmärrä itse mitä tekevät.

Ehkä vielä jonain päivänä tämäkin tilanne ratkeaa jonkin uuden täysin teknologian myötä. Sitten tilalle tulee taas uusia ongelmia.
 
Siksi keskustelu tavallaan kuuluukin juuri tänne. Ei tämä ongelma koske pelkästään suomalaisia, mutta luonnollisesti uutisointi meikäläisistä tapauksista kiinnostaa täällä eniten.

Digitalisaatio etenee paikoin kovempaa vauhtia kuin mihin tavan tallaajat tai edes palveluiden tarjoajat ovat kyvykkäitä ja rikolliset luonnollisesti käyttävät tätä häikäilemättä hyväkseen. Tietoturvan vastapainona on aina jossakin määrin käytettävyys ja yhtälö on siksi ongelmallinen, kun juuri se osa kansasta, joka tarvitsee ja vaatii mahdollisimman helppoa käytettävyyttä, eivät ymmärrä itse mitä tekevät.

Ehkä vielä jonain päivänä tämäkin tilanne ratkeaa jonkin uuden täysin teknologian myötä. Sitten tilalle tulee taas uusia ongelmia.
Tuota kehitystä mä vähän pelkäänkin vanhempien tapauksessa, toinen on ihan toivoton kaiken tekniikan kanssa ja toinenkaan ei niin kovin paljon paremmin pärjää minkään nykytekniikan kanssa. Vaikka en mitään kuolemaa toivokaan niin toivon että heistä aika jättää ennen kuin alkaa olla pakko tehdä kaikki digitaalisesti, sen verran hankalaa heille on opettaa enää mitään uutta. Sekin oli jo SUURI helpotus kun joku vuosi sitten pääsi viimein eroon erillisestä digiboksista ja nyt on käytössä enää yksi kaukosäädin telkkarin katsomiseen. Tosin, taas on faija jonkun jutun saanut telkkarista sekaisin kun pyyteli käymään...
 
Onhan tässä ollut joku vajaa 20 vuotta aikaa pistää huijarit kuriin, mutta kun ei kiinnosta. Huijauksiahan on nykyään satoja eri ja viranomaiset ja pankit ja päättäjät vaan levittelee käsiään. Kukaan ei halua ottaa vastuuta. Vastuu sysätään Pekalle ja Marjalle 80-vee ja sitten naureskellaan kuinka tyhmiä olivat. Samalla rikolliset naureskelevat partaansa kun viranomaisia ei kiinnosta muuta kuin syödä munkkeja ja nostella liksaa.
 
Onhan tässä ollut joku vajaa 20 vuotta aikaa pistää huijarit kuriin, mutta kun ei kiinnosta. Huijauksiahan on nykyään satoja eri ja viranomaiset ja pankit ja päättäjät vaan levittelee käsiään. Kukaan ei halua ottaa vastuuta. Vastuu sysätään Pekalle ja Marjalle 80-vee ja sitten naureskellaan kuinka tyhmiä olivat.
Miten niin ei kiinnosta? Millä tavalla ne huijarit laitetaan kuriin, jos Pekka ja Marja 80-vee hyväksyy kaikki mahdolliset kusetukset kaikista turvatoimista huolimatta? Lähtökohtaisesti pitäisi ensin kiinnostaa edes Pekkaa ja Marjaa ja sitten vasta muita.
 
Huomautus - nollapostaus, keskustelun sotkeminen
Miten niin ei kiinnosta? Millä tavalla ne huijarit laitetaan kuriin, jos Pekka ja Marja 80-vee hyväksyy kaikki mahdolliset kusetukset kaikista turvatoimista huolimatta? Lähtökohtaisesti pitäisi ensin kiinnostaa edes Pekkaa ja Marjaa ja sitten vasta muita.
En tiedä. Kerro minulle.
 
En tiedä. Kerro minulle.
Ei keskustelu toimi niin. Sinä esitit väitteen, että "viranomaisilla" olisi ollut aikaa ja ilmeisesti myös osaamista hoitaa asia kuntoon, mutta niin ei mukamas ole tehty, koska ei kiinnosta. Väitteen esittäjän pitää myös kyetä antamaan jotain taustoja väitteensä tueksi.

Ja kyllä, tiedän että et siihen pysty. Kannattaa jättää tuollainen turhanpäivänen länkytys suosiolla väliin.

Edit.
Väärinkäsityksen välttämiseksi:
Tarkoitin tuolla "et siihen pysty" -kommentilla, ettet pysty antamaan perustetta väitteellesi, että viranomaiset eivät muka olisi tehneet asialle mitään siksi, koska heitä ei kiinnosta.

Päinvastoin, turvallisuushan on parantunut koko ajan monessakin mielessä, mutta ei koko maailmaa ole mahdollista pehmustaa silmänräpäyksessä niin, ettei joskus voisi sattua jotain, jos käyttäjä itse kiertää omaa tyhmyyttään kaikki mahdolliset turvallisuustarkistukset.
 
Viimeksi muokattu:
Ei keskustelu toimi niin. Sinä esitit väitteen, että "viranomaisilla" olisi ollut aikaa ja ilmeisesti myös osaamista hoitaa asia kuntoon, mutta niin ei mukamas ole tehty, koska ei kiinnosta. Väitteen esittäjän pitää myös kyetä antamaan jotain taustoja väitteensä tueksi.

Ja kyllä, tiedän että et siihen pysty. Kannattaa jättää tuollainen turhanpäivänen länkytys suosiolla väliin.
No ihan vaan esimerkiksi niin ettei olisi mahdollista että hakukoneen eka linkki olisi huijareiden linkki tai että huijarisoitot ulkomailta pystyttäisiin helposti blokkaamaan tai että ei voisi spoofata puhelinnumeroa niin että joku intialainen sössöttäjä ei voisi soitella mukamas savosta.

Ole vaan eri mieltä asiasta, mutta älä nyt hiekkaa vaginaan silti vedä. Elämää tämä vain on.
 
Ei keskustelu toimi niin. Sinä esitit väitteen, että "viranomaisilla" olisi ollut aikaa ja ilmeisesti myös osaamista hoitaa asia kuntoon, mutta niin ei mukamas ole tehty, koska ei kiinnosta. Väitteen esittäjän pitää myös kyetä antamaan jotain taustoja väitteensä tueksi.

Ja kyllä, tiedän että et siihen pysty. Kannattaa jättää tuollainen turhanpäivänen länkytys suosiolla väliin.
No aika lailla Petteri Järvinen tuntui olevan samaa mieltä asiasta A-studion haastattelussa ja sillä kaverilla on aika suhteellisen laaja kokemus pankkipalveluiden ja tietoturva-asioiden rajapinnoista ja käytettävyydestä.

Minua kyllä vähän ihmetyttää tämä sinun toistuva tyylisi tällä palstalla aina mennä henkilökohtaisuuksiin ja vielä enemmän se miten et tunnu koskaan joutuvan niistä mihinkään seuraamuksiin. Mistä sinä muka tiedät mihin kukakin täällä pystyy?
 
Operaattoreiden palvelu, kännykkään tulee pin-kysely ilman asennettavia appeja. e-simillä ei toimi.
Just tuolla toisessa langassa laitoin, että tapahtuman varmenne id ei tullut perille ollenkaan ennen vahvistuspyyntöä. Eli joku muu olisi päässyt sisälle lähettämällä pyynnön oikeaan aikaan. Sellaistahan on mediassa raportoitu. Mutta onko se silloin käyttäjän vika?
 
Onhan tässä ollut joku vajaa 20 vuotta aikaa pistää huijarit kuriin, mutta kun ei kiinnosta. Huijauksiahan on nykyään satoja eri ja viranomaiset ja pankit ja päättäjät vaan levittelee käsiään. Kukaan ei halua ottaa vastuuta. Vastuu sysätään Pekalle ja Marjalle 80-vee ja sitten naureskellaan kuinka tyhmiä olivat. Samalla rikolliset naureskelevat partaansa kun viranomaisia ei kiinnosta muuta kuin syödä munkkeja ja nostella liksaa.
Huijausten maksatus asiakkailla, niin se on vähän niin ja näin, sen ymmärrän ettei pankit voi julkisesti lupautua vastaamaan kaikista väärinkäytöksistä, mutta käytännössä kannattan niiden osalta huomattavaa vastuuta.

Käytettävän, hyvä palvelu tuppaa tarkoittamaan että myös välistävetoa joka kannattaa pankin maksaa, vertaa maksukortit.

Pankit on ihan "väkisin" ottaneet nuo tunnistatumiset hoitaakseen, ja niitä muuttelevat "tiheään" jopa kirjautumis linkit muuttuvat, sivut muuttuvat, sovellusten käyttöliittymä muuttuu "tiheään". Jos haluat vaihtaa puhelinta niin se voi olla vaikeaa, ei siinä nyt tule mieleen että joku pahis voi sen itselleen kaapata.

Pankit "painostaa" puhelin sovellukseen, jopa ne joilla on vaihtoehtoja. Se kuinka paljon niillä pankkitunnuksilla tuppaa olemaan joko tai, tiskiasiointi suoraan sanoen vaikeaa, pieni aika ikkuna, aika jollain jopa varattava, ja palvelunpisteen sijaintin jossain.

Pankki (verkkopankki) jonne ei kelpaa viralliset henkkarit, hmm, outuoa, tämä kommentti ihmetteleen miksi mobiilivarmenne ei keltaa. No se johtuu siitä että pankkit halusi tunistamisen itselleen, jos asiakkaat voisi käyttää jotain muuta, niin se veisi tunnistuasiakkaat.


Just tuolla toisessa langassa laitoin, että tapahtuman varmenne id ei tullut perille ollenkaan ennen vahvistuspyyntöä. Eli joku muu olisi päässyt sisälle lähettämällä pyynnön oikeaan aikaan. Sellaistahan on mediassa raportoitu. Mutta onko se silloin käyttäjän vika?
Eli siis mitä tapahtu. Jos ei tiedä mitä varmentaa, niin sitten se vähän sama kuin nimmari tyhjään paperiin. Jos käyttöliittymä on sellainen että tieto mitä varmennetaan ei ole nähtävissä silloin kun allekirjoittaa, niin on jotain periaatteellista vikaa.

Mutta, koska käyttöliittymät on mitä on, niin tuo "paperi" jää usein lukematta.
 
No ihan vaan esimerkiksi niin ettei olisi mahdollista että hakukoneen eka linkki olisi huijareiden linkki tai että huijarisoitot ulkomailta pystyttäisiin helposti blokkaamaan tai että ei voisi spoofata puhelinnumeroa niin että joku intialainen sössöttäjä ei voisi soitella mukamas savosta.

Ole vaan eri mieltä asiasta, mutta älä nyt hiekkaa vaginaan silti vedä. Elämää tämä vain on.
Sinä sanoit, että ongelma olisi siinä, ettei viranomaisia kiinnosta laittaa asiaa kuntoon. Eli toisinsanoen haluaisit siirtää vastuun käyttäjältä jollekin toiselle, tässä tapauksessa jollekin mystiselle viranomaisinstanssille, joka voisi sitten korjata kaikki ongelmat ja sanella toimintaehdot kaikille maailman yrityksille Googlesta lähtien. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Kyllä käyttäjällä pitää olla vastuuta myös omasta toiminnastaan.

Tottakai erilaisia suojatoimia kehitetään jatkuvasti ja siitähän tuossa juuri oli aiemminkin kyse, että käyttäjät olivat tulleet kusetetuiksi niistä huolimatta, kun eivät itse millään tasolla ottaneet vastuuta omasta toiminnastaan. Siksi tapauksesta myös keskustellaan tässä ketjussa. Ei Suomessa mikään viranomainen voi sanella esim. Googlelle mitä mainoksia siellä sivuilla näkyy jne. Ja vaikka Google tekisi mainoksille mitä, niin se on vain yksi monista mahdollisista kanavista päätyä väärille sivuille tai vääriin palveluihin huijattavaksi.

No aika lailla Petteri Järvinen tuntui olevan samaa mieltä asiasta A-studion haastattelussa ja sillä kaverilla on aika suhteellisen laaja kokemus pankkipalveluiden ja tietoturva-asioiden rajapinnoista ja käytettävyydestä.
Millä tavalla Järvinen on ollut samaa mieltä? Mitä hän on siis sanonut siinä tiesmissä-haastattelussa?

Petteri Järvinen on muuten mielestäni aikamoinen popularistireliikki kommenteissaan. Kokemusta hänellä kyllä on, mutta ei kuitenkaan erityisen paljon nykypäivän teknologioista. Ei hän ole yleensä suoranaisesti väärässä, mutta nimenomaan popularismin nimissä vetelee mutkia suoriksi ja saa sitten tietenkin sitä kautta nimensä lööppeihin ja sieltä sitten näköjään myös tänne.

Minua kyllä vähän ihmetyttää tämä sinun toistuva tyylisi tällä palstalla aina mennä henkilökohtaisuuksiin ja vielä enemmän se miten et tunnu koskaan joutuvan niistä mihinkään seuraamuksiin. Mistä sinä muka tiedät mihin kukakin täällä pystyy?
Älä viitsi. Tarkoitin sillä kommentilla, ettei baabaa pysty antamaan perustetta väitteelleen, että viranomaiset eivät muka olisi tehneet asialle mitään siksi, koska heitä ei kiinnosta. Päinvastoin, turvallisuushan on parantunut koko ajan monessakin mielessä, mutta ei koko maailmaa ole mahdollista pehmustaa silmänräpäyksessä niin, ettei joskus voisi sattua jotain.

Yritä itse keskustella asiasta, älä keskustelijoista. Kiitos.
 
tai että ei voisi spoofata puhelinnumeroa niin että joku intialainen sössöttäjä ei voisi soitella mukamas savosta.
Tämähän on työn alla, lankaverkossa on jo käytössäkin, mutta matkapuhelinverkkoihin tulee vasta vuoden päästä.


OT on omalta osaltani tässä.
 
Muutenkin erikoista on mielestäni se että ei ole kauaa siitä kuin kovasti huudeltiin että pankkitunnuksia ei syötetä mihinkään muualle kuin oman pankin sivuille. Nykyäänhän niitä pitää tunkea kaiken maailman ulkoisiin maksupalveluihin joilla on sitten oikeus katsella tilitietoja 12kk ajan jos haluat ostaa 50 senttiä maksavan tikkarin netistä. Järkeä? Pankkien ja viranomaisten mielestä kyllä.

Eikö posti juuri jäänyt kiinni siitä kun käyttivät jotain maksupalvelua joka halusi koko tilihistorian tietoonsa x kk ajaksi eteenpäin? Ja tämä oli ensin postin mielestä ihan normaalia. Voi jeesus mitä touhua.
 
No aika lailla Petteri Järvinen tuntui olevan samaa mieltä asiasta A-studion haastattelussa ja sillä kaverilla on aika suhteellisen laaja kokemus pankkipalveluiden ja tietoturva-asioiden rajapinnoista ja käytettävyydestä.

Omaan korvaan osui pahasti kun Järvinen KAKSI kertaa haastattelussa antoi ymmärtää et hänenkin olisi mahdollista haksahtaa tuollaiseen pankin mobiilisoftan asennushuijaukseen.
 
Eli siis mitä tapahtu. Jos ei tiedä mitä varmentaa, niin sitten se vähän sama kuin nimmari tyhjään paperiin. Jos käyttöliittymä on sellainen että tieto mitä varmennetaan ei ole nähtävissä silloin kun allekirjoittaa, niin on jotain periaatteellista vikaa.

Mutta, koska käyttöliittymät on mitä on, niin tuo "paperi" jää usein lukematta.
Mobiilivarmenteessa näkyy tapahtuma ID mitä vahvistetaan. Mutta vastapää ei ollut ehtinyt näyttämään sitä ennen kuin vahvistuspyyntö tuli. Eli allekirjoita tapahtuma 83821 pyyntö tuli, mutta toisessa ruudussa oli vaan että allekirjoita, eikä numero ollut vielä näkyvissä. Jos siis joku olisi tehnyt samaan aikaan varmennuspyynnön, niin väärä tapahtuma olisi tullut hyväksytyksi tunnisteillani. Luotettavaa teknologiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Muutenkin erikoista on mielestäni se että ei ole kauaa siitä kuin kovasti huudeltiin että pankkitunnuksia ei syötetä mihinkään muualle kuin oman pankin sivuille. Nykyäänhän niitä pitää tunkea kaiken maailman ulkoisiin maksupalveluihin joilla on sitten oikeus katsella tilitietoja 12kk ajan jos haluat ostaa 50 senttiä maksavan tikkarin netistä. Järkeä? Pankkien ja viranomaisten mielestä kyllä.

Eikö posti juuri jäänyt kiinni siitä kun käyttivät jotain maksupalvelua joka halusi koko tilihistorian tietoonsa x kk ajaksi eteenpäin? Ja tämä oli ensin postin mielestä ihan normaalia. Voi jeesus mitä touhua.
Ei se tainnut ihan niin mennä. Posti käyttää siinä laskunmaksupalvelussa kumppanina Neonomicsia, jolla on EU:n maksupalveludirektiivin PSD2 mukainen toimilupa ja jota Finanssivalvonta valvoo. Mutta siitä tuli silti kohu, kun ei ymmärretty kokonaisuutta. Toki asia olisi pitänyt ilmaista käyttäjille selkeämmin, eikä niin että jää epäilys siitä, että joku ulkopuolinen voisi katsella tilitapahtumia takautuvasti, vaikka näin ei olisikaan.

Tämän tiedotteen mukaan sen maksupalvelun käyttö on tuon kohun myötä tauolla, mutta siitä en ole varma onko tilanne sittemmin muuttunut:


Monet asiat tuntuvat järjettömiltä, jos ei ymmärrä mistä on kyse. Silloin on tietenkin helppo syyttää juuri niitä viranomaisia ja murista partaansa, että kylläpä ovat taas tyhmiä ja itse olisi pitänyt tehdä tämäkin. Enkä nyt tarkoita tällä pelkästään tuota Postin tapausta, vaan yleisesti.

Edit.
Yhtenä esimerkkinä edellisestä mm. somessa junnaava keskustelu siitä miten on kuulemma tyhmää seisottaa jotain varalla olevaa voimalaa, vaikka sähkönhinnat ovat pilvissä jne. Joo, se tuntuu tyhmältä, jos ei ymmärrä että sitä varavoimaa pitää olla käytettävissä aina verkon toiminnan varmistamiseksi.

 
Viimeksi muokattu:
kun ei ymmärretty kokonaisuutta.

Mitäs kokonaisuutta ei rahvas nyt ymmärtänyt tästä ilmeisesti ihan normaalista kyselystä laskua maksaessa?


"Mikäli asiakas suostuu OmaPostin pyyntöön, Neonomics saa seuraavat valtuudet 90 päiväksi:
  • Tilinumero ja valuutta
  • Tilin saldo
  • Tilin nimi, tyyppi, status, luottolimiitti sekä viimeisin tapahtumapäivämäärä
  • Yksityiskohtainen tapahtumahistoria viimeiseltä 12 kuukaudelta
  • Luoda maksuja ja tarkastella näiden maksujen yksityiskohtia asiakkaan puolesta"
 
Huomautus - jätä alentava ja vähättelevä sävy pois viesteistä, ei kuulu asialliseen keskusteluun
Millä tavalla Järvinen on ollut samaa mieltä? Mitä hän on siis sanonut siinä tiesmissä-haastattelussa?

Petteri Järvinen on muuten mielestäni aikamoinen popularistireliikki kommenteissaan. Kokemusta hänellä kyllä on, mutta ei kuitenkaan erityisen paljon nykypäivän teknologioista. Ei hän ole yleensä suoranaisesti väärässä, mutta nimenomaan popularismin nimissä vetelee mutkia suoriksi ja saa sitten tietenkin sitä kautta nimensä lööppeihin ja sieltä sitten näköjään myös tänne.

Älä viitsi. Tarkoitin sillä kommentilla, ettei baabaa pysty antamaan perustetta väitteelleen, että viranomaiset eivät muka olisi tehneet asialle mitään siksi, koska heitä ei kiinnosta. Päinvastoin, turvallisuushan on parantunut koko ajan monessakin mielessä, mutta ei koko maailmaa ole mahdollista pehmustaa silmänräpäyksessä niin, ettei joskus voisi sattua jotain.
No niin... Olet siis Petteri Järvisen nykypäivän teknologiatietämyksenkin asiantuntija, olisihan tämä pitänyt arvata. Väitän silti, että kaverilla on aika paljon enemmän sitä track recordia mitä kuunnella näistä asioista myös ihan nykypäivän pankkipalveluteknologioiden ja vastaavien suhteen kuin vaikkapa sinulla tai todennäköisesti kellään muullakaan tätä keskustelua tässä käyvällä.

Viranomaiset ovat jättäneet sähköiset tunnistautumisasiat hyvin pitkälti pankkien nojalle. Kuluttajansuoja ei toteudu ongelmatilanteissa ja pankit voisivat halutessaan erottaa tunnistautumisasiat muihin palveluihin tiliasioista varsin helposti. Nythän nää pankkitunnukset oli esimerkkikeississä saatu omakanta-asioinnin vuoksi, mikä olisi helposti estettävissä ihan vaan eriyttämällä nää tunnistautumisasiat niistä tiliasioista.

Lisäksi useissa verkkopankeissa ei ole edes käyttäjän itsensä valittavissa estoja isommille ulkomaisille tilisiirroille saati, että vaatisivat minkäänlaista kaksivaiheista tunnistautumista tai vahvistamista. Ei pitäisi olla liian paljoa vaadittu kymmenien tai satojen tuhansien eurojen omaisuuksien käsittelemisen kohdalla, kun on arkipäivää jossain Facebookkiin kirjautumisissakin, PayPaleista puhumattakaan. Mutta heti jos on kyse luottokorttipetoksien estämisistä niin pankeilla on jostain kumman syystä ihan erilainen intressi ja ihan erilaiset suojaukset niiden estämiseen. Ja se intressi siinä on tietenkin se, että joutuvat niissä helpommin itse maksumiehiksi.

Ei ole kyse mitenkään isoista tai monimutkaisista muutoksista, joita ei vain tunnuta saavan aikaiseksi, joten viranomaisia ja pankkeja ei vain oikein tunnu kiinnostavan se kuluttajan ja asiakkaan asema yhtälössä.

Haastis oli 19 min kohdalta eteenpäin: Kiihdyttääkö Venäjä iskuja siviilikohteisiin? | A-studio

Yritä itse keskustella asiasta, älä keskustelijoista. Kiitos.
Oh the irony.

Omaan korvaan osui pahasti kun Järvinen KAKSI kertaa haastattelussa antoi ymmärtää et hänenkin olisi mahdollista haksahtaa tuollaiseen pankin mobiilisoftan asennushuijaukseen.
Eihän se Järvinen ihan noin sanonut, vaan että ei kukaan meistä voi olla kaikissa tilanteissa skarppina 24/7, mikä on ihan totta. Jokaista meistä saadaan kyllä tarvittaessa kusetettua, jos vain halukkuutta ja kyvykkyyttä siihen löytyy eikä asiaa estetä tarpeeksi vahvasti teknologiatasolla. Ja tutkimusten mukaanhan juuri kukaan meistä ei edes lue ohjelmien asentamisissa tulevia käyttöehtoja, kunhan korkeintaan skrollataan suoraan alas ja painetaan "Joojoo en ny ehi, ihan miten vaan". Paitsi tietenkin tällä palstalla, jossa kaikkien huijautumattomuus on vain seurausta omasta vähän muita paremmasta kunnollisuudesta, vastuuntunnosta ja ymmärryksestä.
 
Mobiilivarmenteessa näkyy tapahtuma ID mitä vahvistetaan. Mutta vastapää ei ollut ehtinyt näyttämään sitä ennen kuin vahvistuspyyntö tuli. Eli allekirjoita tapahtuma 83821 pyyntö tuli, mutta toisessa ruudussa oli vaan että allekirjoita, eikä numero ollut vielä näkyvissä. Jos siis joku olisi tehnyt samaan aikaan varmennuspyynnön, niin väärä tapahtuma olisi tullut hyväksytyksi tunnisteillani. Luotettavaa teknologiaa.
OK, nyt tajusin, eli siellä toisessa päässä ei näkynyt tunnistetta, eli siinä tilanteessa pitäisi odottaa että näkyy ja verrata siten puhelimen näyttämään.
Tyypillistä toki että tunnistaudutaan ja ja kuitataan samoin tein sen enempää katsomatta onko oikea, ajatus se että olisi kovin huonoa säkää että juuri nyt samaan aikaan joku pahis sattuisi kalasteleen. Vaikka kyse on juuri se yksi riskialtteimmista tilanteista.

Eli ehkä juuri se tilanne missä ollaan faikki paikkaan muka tunnistautumassa ja feikki fiksuna jättää sen tunnisteen näyttämässä, niin ei tarkallekkaan tulee mieleen että hei, eihän tämä ole sama.
 
Muutenkin erikoista on mielestäni se että ei ole kauaa siitä kuin kovasti huudeltiin että pankkitunnuksia ei syötetä mihinkään muualle kuin oman pankin sivuille. Nykyäänhän niitä pitää tunkea kaiken maailman ulkoisiin maksupalveluihin joilla on sitten oikeus katsella tilitietoja 12kk ajan jos haluat ostaa 50 senttiä maksavan tikkarin netistä. Järkeä? Pankkien ja viranomaisten mielestä kyllä.
Onko oikeasti joku palvelu missä nimenomaan syötetään jonkin ulkopuolisen tahon sivuille. (jos pannkittunnuksilla tarkotietaan sitä oman pankin tunnistautumista kokonaan)
 
Mitäs kokonaisuutta ei rahvas nyt ymmärtänyt tästä ilmeisesti ihan normaalista kyselystä laskua maksaessa?


"Mikäli asiakas suostuu OmaPostin pyyntöön, Neonomics saa seuraavat valtuudet 90 päiväksi:
  • Tilinumero ja valuutta
  • Tilin saldo
  • Tilin nimi, tyyppi, status, luottolimiitti sekä viimeisin tapahtumapäivämäärä
  • Yksityiskohtainen tapahtumahistoria viimeiseltä 12 kuukaudelta
  • Luoda maksuja ja tarkastella näiden maksujen yksityiskohtia asiakkaan puolesta"
Varmaan jokaisella lukutaitoisella hälytyskellot kilisevät tuollaisen listan nähdessään ja hyvä niin.

Nuo vaatimukset olivat kuitenkin perusteltuja ja ne selitettiin siinä vaiheessa kun kohu alkoi, mutta kuten sanoin: "asia olisi voitu ilmaista käyttäjille selkeämmin, eikä niin että jää epäilys siitä, että joku ulkopuolinen voisi katsella tilitapahtumia takautuvasti, vaikka näin ei olisikaan". Edit. Eivät ne tarkemmalla tutkimisella välttämättä ihan perusteltuja olekaan, tarkemmin alempana.

Sittemmin koko palvelu tosiaan laitettiin tauolle ja siitä käynnistettiin selvitys (tiedote oli aiemmassa postauksessa). En tiedä mikä sen selvityksen varsinainen tarkoitus ja lopputulema oli, mutta veikkaan että siellä on keskusteltu mm. juuri tuosta että millä tavalla asiakkaalle esitetään ne käytetyn palvelun oikeudet/valtuudet ja että olisiko niitä mahdollista rajata. Toivottavasti tosiaan korjaavat ainakin sitä tekstiä, sillä tuollaisenaan se aiheuttaa vain hämmennystä käyttäjissä.

No niin... Olet siis Petteri Järvisen nykypäivän teknologiatietämyksenkin asiantuntija, olisihan tämä pitänyt arvata.
Keskustelijoista keskusteleminen voisi vähitellen riittää. Moderaattorina alkaisi jo vähintään huomautusnappi houkuttelemaan, kun toistamiseen pitää samaa jatkaa vaikka juuri asiasta mainittiin. Ihan turha heitellä mitään hassunhauskoja "oh the irony" -kommentteja ja muuta vastaava olkiukkoa, kun ei asiasta keskusteleminen tunnu onnistuvan millään. Tuntuu olevan jotain henkilökohtaista kaunaa, mutta voisitko purkaa sen jossakin muualla. Kiitos.

Väitän silti, että kaverilla on aika paljon enemmän sitä track recordia mitä kuunnella näistä asioista myös ihan nykypäivän pankkipalveluteknologioiden ja vastaavien suhteen kuin vaikkapa sinulla tai todennäköisesti kellään muullakaan tätä keskustelua tässä käyvällä.
Juuri paria viestiä aiemmin valitit minulle vastineena väärin ymmärtämääsi kommenttiin että "Mistä sinä muka tiedät mihin kukakin täällä pystyy" ja nyt sitten heittelet itse tuollaisia. :D

Voit väittää ihan mitä tahansa. En minä yritä esittää mitään, eikä minun tarvitse perustella sinulle tai muille täällä mitään itsestäni. Alalta on kuitenkin sen verran kokemusta, että on jotain hajua mistä puhun ja aivan varmasti on Järviselläkin, mutta kuten sanoin, hänen ulostulonsa ovat hyvin popularistisia, enkä tosiaan ole niiden myötä erityisen vakuuttunut siitä kuinka ajan tasalla hän on nykypäivän tekniikoista ja siitä mikä kaikki liittyy milläkin tavalla toisiinsa nykypäivän monimutkaisissa ja laajoissa kokonaisuuksissa. Järvinen tai hänen osaamisensa ei kuitenkaan ole tässä keskustellussa olennaista, joten se siitä.

Viranomaiset ovat jättäneet sähköiset tunnistautumisasiat hyvin pitkälti pankkien nojalle. Kuluttajansuoja ei toteudu ongelmatilanteissa ja pankit voisivat halutessaan erottaa tunnistautumisasiat muihin palveluihin tiliasioista varsin helposti. Nythän nää pankkitunnukset oli esimerkkikeississä saatu omakanta-asioinnin vuoksi, mikä olisi helposti estettävissä ihan vaan eriyttämällä nää tunnistautumisasiat niistä tiliasioista.
Hetkonen, missä esimerkkikeississä Omakanta on liittynyt asiaan?

Tämä keskustelu lähti liikkeelle siitä uutisesta, jossa mainittiin paristakin eri tapauksesta, joissa joku eläkeläinen oli onnistunut löytämään Aktian verkkopankin feikkiversion ja syöttänyt sinne tunnuksensa ja hyväksynyt myös kaikki erilliset varmistuskyselyt. Tili oli tyhjennetty ja nyt sitten ihmetellään, että miksi pankki ei ota vastuuta.

Pankit tarjoavat mielestäni paikoin jopa tarpeettomankin laajaa kuluttajansuojaa ja ottavat mukisematta erilaisia väärinkäytöksiä kontolleen, mutta en minä ainakaan kehtaisi alkaa vaatimaan, että pankin tulisi kustantaa asiakkaan noin totaalinen huolimattomuus. Asiakkaan kannalta tilanne on tietenkin ikävä, mutta kuten sanoin, kyllä sitä vastuuta pitää olla myös asiakkaalla itsellään. Se on minun mielipide, joku toinen saa vapaasti olla eri mieltä.

Lisäksi useissa verkkopankeissa ei ole edes käyttäjän itsensä valittavissa estoja isommille ulkomaisille tilisiirroille saati, että vaatisivat minkäänlaista kaksivaiheista tunnistautumista tai vahvistamista. Ei pitäisi olla liian paljoa vaadittu kymmenien tai satojen tuhansien eurojen omaisuuksien käsittelemisen kohdalla, kun on arkipäivää jossain Facebookkiin kirjautumisissakin, PayPaleista puhumattakaan. Mutta heti jos on kyse luottokorttipetoksien estämisistä niin pankeilla on jostain kumman syystä ihan erilainen intressi ja ihan erilaiset suojaukset niiden estämiseen. Ja se intressi siinä on tietenkin se, että joutuvat niissä helpommin itse maksumiehiksi.
Tämä vaikuttaa lähinnä henkilökohtaiselta avautumiselta siitä miten mikäkin pankki yksityisenä organisaationa toimii. Varmasti kaikissa niissä on omat hyvät ja huonot puolensa ja toisissa on enemmän ominaisuuksia kuin toisissa, mutta ei niiden ruotiminen kuulu mielestäni tämän ketjun aiheeseen, kuten ei tarkemmin pankkien kuluttajansuojakaan.

Ei ole kyse mitenkään isoista tai monimutkaisista muutoksista, joita ei vain tunnuta saavan aikaiseksi, joten viranomaisia ja pankkeja ei vain oikein tunnu kiinnostavan se kuluttajan ja asiakkaan asema yhtälössä.
En nyt pysy mukana tässä tajunnanvirrassa.

Siis missä ei ole kyse isoista muutoksista? Ja keskustellaanko me nyt siis menetelmistä millä huijauksia voitaisiin estää, jotta tyhmät ihmiset eivät voisi niin helpolla langeta niihin, vai siitä miten yksityiset pankit toimivat? En tiedä kuuluuko kumpikaan noista enää tänne, mutta ei ainakaan jälkimmäinen.

Käytännössä kaikissa viranomaispalveluissa on nykyään järjestään käytössä mm. se aiemmin mainittu mobiilivarmenne, joka ei liity pankkeihin mitenkään, eli väite siitä, että viranomaiset ovat jättäneet sähköiset tunnistautumiset hyvin pitkälti pankkien nojalle ei pidä paikkaansa. Toki tavan tallaajalle pankkitunnistautuminen on tutumpi, mutta vaihtoehtojakin on jos sellaista tarvitsee. Niitä feikkisivun kautta toteutettavia hyökkäyksiä sillä ei kuitenkaan estetä, jos käyttäjä on riittävän naiivi/yksinkertainen (eli tyhmä) ja siitähän tässä oli alunperin topicin mukaisesti kyse.

Useimmissa pankeissa on myös mahdollista asioida myös fyysisesti ja unohtaa digipalvelut kokonaan. Siitä saattaa aiheutua lisäkustannuksia ja palvelutiskejä on aika lailla harvennettu, mutta silti.

Kiitos, pitääpä vilkaista jossakin välissä. Kannattaa laittaa linkki, tai ainakin joku tarkentava tieto esityspäivämäärästä mukaan aina heti kuin jostakin ohjelmasta mainitsee, kun eivät kaikki kuitenkaan seuraa jokaista A-studion jaksoa.

Paitsi tietenkin tällä palstalla, jossa kaikkien huijautumattomuus on vain seurausta omasta vähän muita paremmasta kunnollisuudesta, vastuuntunnosta ja ymmärryksestä.
Tämä oli taas yksi olkiukko. Ei kukaan ole väittänyt tuollaista, vaan että kyllä käyttäjälläkin pitää olla vastuuta.

Riittävän taidokkaaseen ja pitkälle vietyyn huijaukseen voi varmasti langeta kuka tahansa, vaikka olisi miten tarkka ja tietoinen eri hyökkäysmenetelmistä. Nyt ei kuitenkaan ollut kyse sellaisista, vaan melko perustason vedätyksistä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en kyllä nähnyt missään uutisessa perusteluja noille Neonomicsin haluamille valtuuksille.
Enkä kyllä mitenkään saa pieneen päähäni miksi suoramaksulle ilman luottoa tms vastaavaa kakkendaalenia tarviis mitään lupia antaa mihinkään suuntaan riippumatta mitä kautta sitä maksua tekee. Mun tili. Ei sinne tarttee katella vaikkei mitään salattavaa sinänsä ole.
 
Mä en kyllä nähnyt missään uutisessa perusteluja noille Neonomicsin haluamille valtuuksille.
Enkä kyllä mitenkään saa pieneen päähäni miksi suoramaksulle ilman luottoa tms vastaavaa kakkendaalenia tarviis mitään lupia antaa mihinkään suuntaan riippumatta mitä kautta sitä maksua tekee. Mun tili. Ei sinne tarttee katella vaikkei mitään salattavaa sinänsä ole.
Osittain vaatimukset tulevat PSD2-direktiivistä. Tarkemmin kun tuota kaivelee, niin vaikuttaisi kuitenkin olevan ainakin osittain myös Neonomicsin, Postin ja/tai eri pankkien laiskuutta.

Ei tuossa tietosuojamielessä ole mitään ongelmaa, kun tietojen käsittely on määritelty tarkasti organisaatioiden välisessä sopimuksessa ja toimintaa valvotaan Finanssivalvonnan puolesta, mutta onhan se epäilyttävää silti kysyä käyttäjältä tuollaista suostumusta. Ei siis ihmekään, että ovat päätyneet Postilla keskeyttämään palvelun käytön lisäselvitysten ajaksi.

Neonomics kerää tilinumeron ja valuuttatietojen lisäksi tietoja viimeisen 12 kuukauden takaisista pankkitapahtumista, ja tallentaa ne 90 päivän ajaksi. Onko näin?

– Maksuja aloittaessamme emme hae tai tallenna 12 kuukauden tapahtumatietoja, koska se ei ole tarpeen yksittäisen maksun suorittamiseksi. Koska PSD2 API:n toiminnallisuus vaihtelee pankeittain, suostumusprosessin hallinta voi olla melko hankalaa, ja siksi olemme valinneet standardoitujen PSD2-määrittelyjen käyttämisen pyynnöstämme, Neonomicsista vastataan sähköpostitse.

PSD2 on Euroopan parlamentin ja neuvoston määrittämä maksupalveludirektiivi, jonka tavoitteena on saattaa erilaiset maksupalvelut entistä laajemman sääntelyn piiriin, sanotaan Finanssivalvonnan verkkosivuilla.

Neonomics sanoo, että suostumuksia säilytetään Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) PSD2-direktiivissä määrätyn oletusajan mukaisesti, siis 90 päivää.

– Tämä helpottaa palaavien käyttäjien maksusuorittamista sen sijaan, että heidän olisi annettava joka kerta erikseen suostumuksensa maksua tehdessään. Käyttäjä voi kuitenkin peruuttaa tämän suostumuksen milloin tahansa.

Posti sanoi paljolti samaa aiemmin Twitterissä.

– Neunomics käsittelee vain tietoja, jotka ovat välttämättömiä pyydetyn palvelun toimittamisen kannalta. Kun palvelua käyttää Omapostissa Neunomicsilla on pääsy tilitietoihin enintään 90 päivän ajan, mutta suostumuksen voi myös perua ennen 90 päivän umpeutumista verkkopankissa tai ottamalla yhteyttä Neonomicsiin.




Mutta oli miten oli, ei tämä Postin/Neonomicsin toiminta kyllä liity yhtään ketjun aiheeseen, joten jätettäisiinkö ainakin se osuus suosiolla tähän.
 
Osittain vaatimukset tulevat PSD2-direktiivistä. Tarkemmin kun tuota kaivelee, niin vaikuttaisi kuitenkin olevan ainakin osittain myös Neonomicsin, Postin ja/tai eri pankkien laiskuutta.

Ei tuossa tietosuojamielessä ole mitään ongelmaa, kun tietojen käsittely on määritelty tarkasti organisaatioiden välisessä sopimuksessa ja toimintaa valvotaan Finanssivalvonnan puolesta, mutta onhan se epäilyttävää silti kysyä käyttäjältä tuollaista suostumusta. Ei siis ihmekään, että ovat päätyneet Postilla keskeyttämään palvelun käytön lisäselvitysten ajaksi.






Mutta oli miten oli, ei tämä Postin/Neonomicsin toiminta kyllä liity yhtään ketjun aiheeseen, joten jätettäisiinkö ainakin se osuus suosiolla tähän.


Okei, kiitos selvennyksestä. Eli Neonomics tallentelee tietoja jotka eivät kuulu sille "vaan" 90 pvää. Jippii.

Tosin kyllä toi hieman liittyy aiheesen, kun Posti on tässä se tyhmä ihminen kun on yleensäkin lähtenyt tollasta välikättä käyttämään kun olisi voinut suoraan käyttää sitä pankin palveluakin suoraan.
Tai ehkä mä olen se tyhmä ihminen kun en vaan käsitä miksi jonkun nettiostajan tiedot pitäisi olla kenelläkään muulla kun sillä pankilla jota se käyttäjä käyttää, tai sitten sillä joka vastaanottaa maksun. Ja maksun vastaanottajallakaan ei todellakaan pidä olla mitään muuta tietoa kuin se että maksu tuli tilille x henkilöltä x.
 
Okei, kiitos selvennyksestä. Eli Neonomics tallentelee tietoja jotka eivät kuulu sille "vaan" 90 pvää. Jippii.
Ei, vaan Neonomics säilyttää käyttäjän antamaa suostumusta sen ajan, jotta sitä ei tarvitsisi kysyä joka käyttökerta uudestaan. Ei se niitä sinun pankkitietoja sinne hilloa muun kuin sen maksettavan laskun osalta. Toimintaa myös tosiaan valvotaan. Sekaannus/ongelma tulee siitä, että käyttäjältä kuitenkin kysytään lupaa laajemmin.

"Neonomics sanoo, että suostumuksia säilytetään Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) PSD2-direktiivissä määrätyn oletusajan mukaisesti, siis 90 päivää."
 
Ei, vaan Neonomics säilyttää käyttäjän antamaa suostumusta sen ajan, jotta sitä ei tarvitsisi kysyä joka käyttökerta uudestaan. Ei se niitä sinun pankkitietoja sinne hilloa muun kuin sen maksettavan laskun osalta. Toimintaa myös tosiaan valvotaan. Sekaannus/ongelma tulee siitä, että käyttäjältä kuitenkin kysytään lupaa laajemmin.

"Neonomics sanoo, että suostumuksia säilytetään Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) PSD2-direktiivissä määrätyn oletusajan mukaisesti, siis 90 päivää."
Aa okei. Käsitin väärin.
En mä kyl haluais mitään suostumustakaan antaa millekkään joka ei liity mun pankin ja sen firman mistä tilauksen teen.
Jotenkin vaan ei osaa edelleenkään käsittää tätä settiä miks pitää olla joku välikäsi siinä, mutta ehkä mun ei tarviikkaan.
 
Aa okei. Käsitin väärin.
En mä kyl haluais mitään suostumustakaan antaa millekkään joka ei liity mun pankin ja sen firman mistä tilauksen teen.
Jotenkin vaan ei osaa edelleenkään käsittää tätä settiä miks pitää olla joku välikäsi siinä, mutta ehkä mun ei tarviikkaan.
Myyjän on helpompi tehdä yks soppari maksujen välittämisestä, kuin tehdä sopparit erikseen mm. joka pankin kanssa ja sit kortit ym. mahd. maksumuodot päälle?
 
En mä kyl haluais mitään suostumustakaan antaa millekkään joka ei liity mun pankin ja sen firman mistä tilauksen teen.
En minäkään. Ei tuon kyseenalaistaminen ole tyhmää, vaan päinvastoin järkevää. Ei tietoja tai edes lupaa niiden käyttöön saa kerätä turhaan.

Jotenkin vaan ei osaa edelleenkään käsittää tätä settiä miks pitää olla joku välikäsi siinä, mutta ehkä mun ei tarviikkaan.
Se on kustannustehokkaampaa yrityksille, tässä tapauksessa siis Postille.

Taustalla on isompi trendi, joka juontaa juurensa EU-direktiiviin pankki- ja maksupalveluista.

– Haluttiin avata pelikenttää, mutta se on tuonut heikennyksiä.

Maksupalveluiden avauksen seurauksena tietoturva on heikentynyt ja turvallisen maksupalvelun tunnistamisesta on tullut hankalampaa.

Järvinen kertoo maksupalveluiden käytön olevan kustannustehokkaampaa yrityksille.

– He säästävät tässä verkkopankkimaksuja, ja tietojärjestelmän ylläpito yksinkertaistuu.
 
Keskustelijoista keskusteleminen voisi vähitellen riittää. Moderaattorina alkaisi jo vähintään huomautusnappi houkuttelemaan, kun toistamiseen pitää samaa jatkaa vaikka juuri asiasta mainittiin. Ihan turha heitellä mitään hassunhauskoja "oh the irony" -kommentteja ja muuta vastaava olkiukkoa, kun ei asiasta keskusteleminen tunnu onnistuvan millään. Tuntuu olevan jotain henkilökohtaista kaunaa, mutta voisitko purkaa sen jossakin muualla. Kiitos.
Tämä on hieman tympeä tapa käydä keskustelua, että myrkytät kaivoja kuten tässä Petteri Järvisen tapauksessa ja jos omaa kompetenssiasi kehtaa yhtään kyseenalaistaa asian suhteen alat leikkimään moderaattoria ja valittamaan keskustelijoista keskustelemisesta – jatkaen sitä kuitenkin itse virkekaupalla ongelmitta niitä ihan oikeita olkiukkoja oletetuista kaunoista rakennellen. Väitettäsi siitä miksei Petteri Järvinen ymmärtäisi nykyteknologioita et kuitenkaan saanut perusteltua mitenkään.

Juuri paria viestiä aiemmin valitit minulle vastineena väärin ymmärtämääsi kommenttiin että "Mistä sinä muka tiedät mihin kukakin täällä pystyy" ja nyt sitten heittelet itse tuollaisia. :D
Minusta se näytti ja näyttää edelleen siltä, että ymmärsin kommentin aivan oikein.

Voit väittää ihan mitä tahansa. En minä yritä esittää mitään, eikä minun tarvitse perustella sinulle tai muille täällä mitään itsestäni. Alalta on kuitenkin sen verran kokemusta, että on jotain hajua mistä puhun ja aivan varmasti on Järviselläkin, mutta kuten sanoin, hänen ulostulonsa ovat hyvin popularistisia, enkä tosiaan ole niiden myötä erityisen vakuuttunut siitä kuinka ajan tasalla hän on nykypäivän tekniikoista ja siitä mikä kaikki liittyy milläkin tavalla toisiinsa nykypäivän monimutkaisissa ja laajoissa kokonaisuuksissa. Järvinen tai hänen osaamisensa ei kuitenkaan ole tässä keskustellussa olennaista, joten se siitä.
Järvinen ei ehkä aina ole onnistunut ulostuloissaan parhaalla mahdollisella tavalla, mutta ei minulla ole silti syytä epäillä hänen kokemustaan ja tietämystään näiden asioiden suhteen. Olen itsekin tehnyt lopputyöni aikanaan osittain Järvisen kirjallisuuteen perustuen, joten ei täälläkään aivan ummikoita asian suhteen olla.

Hetkonen, missä esimerkkikeississä Omakanta on liittynyt asiaan?
Tässä A-studion insertissä, jonka pohjalta Järvinen kommentoi näitä samoja ongelmia, joita keskustelukin on koskenut.

Pankit tarjoavat mielestäni paikoin jopa tarpeettomankin laajaa kuluttajansuojaa ja ottavat mukisematta erilaisia väärinkäytöksiä kontolleen, mutta en minä ainakaan kehtaisi alkaa vaatimaan, että pankin tulisi kustantaa asiakkaan noin totaalinen huolimattomuus. Asiakkaan kannalta tilanne on tietenkin ikävä, mutta kuten sanoin, kyllä sitä vastuuta pitää olla myös asiakkaalla itsellään. Se on minun mielipide, joku toinen saa vapaasti olla eri mieltä.
A-studion insertissä oltiin ennemminkin sitä mieltä, että pankit laittavat ongelmat usein asiakkaan törkeän huolimattomuuden piikkiin silloinkin, kun sille ei ole katetta ja tällaisen kuvan olen pitkälti saanut itsekin. Se ei todellakaan vaatisi pankeilta kovin paljoa, että jos vuorokauden aikana siirrellään nelinumeroisia tai sitä isompia summia homma alkaisi vaatia kaksivaihevarmistusta, jolla varmistetaan, ettei tilisiirtoja ole suorittamassa joku toinen kuin tilin omistaja itse.

Tämä vaikuttaa lähinnä henkilökohtaiselta avautumiselta siitä miten mikäkin pankki yksityisenä organisaationa toimii. Varmasti kaikissa niissä on omat hyvät ja huonot puolensa ja toisissa on enemmän ominaisuuksia kuin toisissa, mutta ei niiden ruotiminen kuulu mielestäni tämän ketjun aiheeseen, kuten ei tarkemmin pankkien kuluttajansuojakaan.
Minun on vaikea ymmärtää miksi yrität väkisin viedä henkilökohtaisuustasolle yksinkertaisesti toteutettavia tietoturvaparannuksia, jotka hyödyttäisivät kaikkia asiakkaita ja tekisivät heistä "vähemmän tyhmiä". Onhan se nyt vähän perverssiä, että minun pitää tunnistautua kaksivaiheisesti kirjautuakseni tilaamaan Tallinkilta päiväristeily, mutta pankkitilini voidaan tyhjentää ilman mitään toisen vaiheen varmennusta, jos kirjautumiskoodit joutuvat vääriin käsiin.

Siis missä ei ole kyse isoista muutoksista? Ja keskustellaanko me nyt siis menetelmistä millä huijauksia voitaisiin estää, jotta tyhmät ihmiset eivät voisi niin helpolla langeta niihin, vai siitä miten yksityiset pankit toimivat? En tiedä kuuluuko kumpikaan noista enää tänne, mutta ei ainakaan jälkimmäinen.
Kyllä ne molemmat kuuluvat tähän keskusteluun. Se että pankit voivat toimia enemmän tai vähemmän villi länsi -periaatteella samalla kun vahvan tunnistautumisen avaimet järjestetään heidän kauttaan samoilla tunnuksilla on ongelma ihan yhteiskunnallisella tasolla ja vaatisi kovempia sääntöjä ja kaitsemista.

Käytännössä kaikissa viranomaispalveluissa on nykyään järjestään käytössä mm. se aiemmin mainittu mobiilivarmenne, joka ei liity pankkeihin mitenkään, eli väite siitä, että viranomaiset ovat jättäneet sähköiset tunnistautumiset hyvin pitkälti pankkien nojalle ei pidä paikkaansa. Toki tavan tallaajalle pankkitunnistautuminen on tutumpi, mutta vaihtoehtojakin on jos sellaista tarvitsee. Niitä feikkisivun kautta toteutettavia hyökkäyksiä sillä ei kuitenkaan estetä, jos käyttäjä on riittävän naiivi/yksinkertainen (eli tyhmä) ja siitähän tässä oli alunperin topicin mukaisesti kyse.
Niin taisit juuri edellisellä sivulla itse sanoa, etteivät ne haavoittuvimmassa asemassa olevat vanhukset osaa mitään mobiilivarmennetta käyttää ja olen ihan samaa mieltä asiasta. Lisäksi se on useimmissa tapauksissa maksullinen lisäpalvelu, joka pitää osata erikseen tilata ja ottaa käyttöön. Tässä valtion pitäisi oikeasti pystyä parempaan. Ja ihan samoin on sen fyysisenkin virallisen ja käytännössä välttämättömän henkilötodistuksen kanssa, jonka ei mielestäni pitäisi maksaa passikuvineen kansalaiselle ~80 euroa viiden vuoden välein, vaan olla ilmainen Kela-kortin tapaan. Nämä kuntoon järjestämällä ja pankkipalveluista irroittamalla parannettaisiin yleistä tietoturvaa ja vähennettäisiin identiteettivarkauksia ja huijatuksi tulemisia rutkasti.

Useimmissa pankeissa on myös mahdollista asioida myös fyysisesti ja unohtaa digipalvelut kokonaan. Siitä saattaa aiheutua lisäkustannuksia ja palvelutiskejä on aika lailla harvennettu, mutta silti.
Ilman em. viiden vuoden välein uusittavaa virallista henkilötodistusta ei vain tämäkään enää nykypäivänä oikein onnistu. Ja kun iän myötä alkaa liikkuminen heikentyä on se muutenkin monilta vanhuksilta liikaa vaadittu sillä nykyisellä konttoritiheydellä. Ei se ole herkkua matkata kymmeniä kilometrejä istumaan tunteja jonotuslappu kädessä.
 
@Sampsa tai joku muu ylläpidosta voisi varmaan tulla oikaisemaan tän langan aiheen kohdalleen. Ettei tarvi OT-keskustelijoita alkaa pitämään tyhminä.
 
Järvinen kertoo maksupalveluiden käytön olevan kustannustehokkaampaa yrityksille.

– He säästävät tässä verkkopankkimaksuja, ja tietojärjestelmän ylläpito yksinkertaistuu.

Mä kyllä olen samaa mieltä osasta Järvisen ulostuloista. Toi on jo tyhmyyden puolelle menevä vähättely aiheesta. Ja jos turvallisuudesta puhutaan, niin sittenhän asiat olisi hyvin, kun jokainen yritys tuottaisi oman maksupalvelunsa, joka ottaa vastaan kaikki mahdolliset maksutavat.
 
Tässä A-studion insertissä, jonka pohjalta Järvinen kommentoi näitä samoja ongelmia, joita keskustelukin on koskenut.
Katsoin nyt tuon. P.Järvisen kommentti oli tiivistetysti että "Vastuuta on molemmilla osapuolilla. Pankin pitää tehdä palveluista selkeitä ja lisätä erilaisia turvakontrolleja ja asiakkaan pitää käyttää palveluita ja tunnuksia huolellisesti".

Kuulostaa aika samalta mitä minä sanoin, eli että myös asiakkaalla on vastuunsa. Vastuuta ei voi yrittää sälyttää asiakkaan törkeän huolimattomuuden jälkeen pankille. Rajanveto törkeäksi todettavan huolimattomuuden kohdalla ei ole aina selvää, mutta yksin pankin ei kuitenkaan mielestäni pidä olla vastuussa asiakkaan toilailuista.

Olen samaa mieltä myös siitä, että turvakontrolleja voi ja pitää lisätä. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö niin olisi monellakin eri tavalla jo tehty, mutta eri organisaatioissa tilanne vaihtelee, eikä maailma ole tässä mielessä koskaan muutenkaan valmis. Se on sitä kuuluisaa kissa-hiiri-leikkiä rikollisten kanssa. Eri pankeissa on jo nyt erilaisia toimintoja, joita asiakkas voi ottaa itse käyttöön suojatakseen siirtoja, sen lisäksi että pankeissa on myös eritasoista automatiikkaa tilanteiden havaitsemiseksi.

Järvinen peräsi ohjelmassa muutamia sellaisia asioita, joita on monilla pankeilla käytössä jo nyt, kuten mm. itse määritettäviä rajoja kansainvälisille siirroille, päivittäisten maksujen rajoja jne. Se on sitten eri asia jos vaaditaan, että tällaiset määritellään keskitetysti pakollisiksi kaikille pankkitoimijoille ja näiden asiakkaille. Itse en pakkomallia haluaisi ainakaan jos sitä ei voi itse säätää, kun se sitten vain vaikeuttaisi omaa elämää, mutta voisi tosiaan olla järkevää, että pankeilta edellytettäisiin hieman tiukempia oletusrajoja, joita voisi sitten itse halutessaan löysentää. Tällöin topicin tyhmät ihmiset eivät voisi yrittämälläkään aiheuttaa ihan niin isoa haittaa itselleen/pankille... tai sitten nämä ottaisivat ne rajat pois ja taas kohta oltaisiin samassa tilanteessa.

A-studion insertissä oltiin ennemminkin sitä mieltä, että pankit laittavat ongelmat usein asiakkaan törkeän huolimattomuuden piikkiin silloinkin, kun sille ei ole katetta ja tällaisen kuvan olen pitkälti saanut itsekin.
Minä en ole saanut ihan samanlaista kuvaa, mutta voi se olla niinkin. Ohjelmassa todettiin, että päätöksiä on langetettu molempiin suuntiin riippuen siitä millaisesta huolimattomuudesta on kyse. Mitään statistiikkaa tästä en äkkiseltään löytänyt.

Se ei todellakaan vaatisi pankeilta kovin paljoa, että jos vuorokauden aikana siirrellään nelinumeroisia tai sitä isompia summia homma alkaisi vaatia kaksivaihevarmistusta, jolla varmistetaan, ettei tilisiirtoja ole suorittamassa joku toinen kuin tilin omistaja itse.
En tiedä kaikista pankeista, mutta ainakin minun pankeissa/tileillä siirto vaatii aina vahvistuksen.

Minun on vaikea ymmärtää miksi yrität väkisin viedä henkilökohtaisuustasolle yksinkertaisesti toteutettavia tietoturvaparannuksia, jotka hyödyttäisivät kaikkia asiakkaita ja tekisivät heistä "vähemmän tyhmiä". Onhan se nyt vähän perverssiä, että minun pitää tunnistautua kaksivaiheisesti kirjautuakseni tilaamaan Tallinkilta päiväristeily, mutta pankkitilini voidaan tyhjentää ilman mitään toisen vaiheen varmennusta, jos kirjautumiskoodit joutuvat vääriin käsiin.
Jos joku pankki oikeasti mahdollistaa tuollaisen, niin onhan se tietenkin ikävää. Itse vaihtaisin todennäköisesti rahani toiseen pankkiin tuollaisessa tilanteessa. Voi olla, että lisää jotain pakkodirektiivejä tosiaan tarvitaan edes jonkin perustason asettamiseksi, mikäli joku pankki vielä nykypäivänä sallii tuollaisen.

Edellisestä huolimatta palaan takaisin sinne mistä pari sivua sitten lähdettiin, eli ettei se vahva tunnistus ole sekään autuaaksi tekevä toimenpide, kun myös sitä voidaan käyttää hyväksi, jos asiakas on riittävän yksinkertainen.

Näin oli mm. tuossa A-Studion Omakanta-tapauksessa, jossa oli kirjauduttu Omakanta-palvelua imitoivalle feikkisivulle ja syötetty sinne verkkopankkitunnukset kirjautumista varten. Hyökkääjä oli käyttänyt näitä tunnuksia hyväkseen lisäämällä oman mobiililaitteen verkkopankkitilille. Tästä vaiheesta oli lähtenyt käyttäjälle erillinen vahvistusviesti, joka oli myös hyväksytty, eli ei ollut kyse siitä että olisi käytetty pelkästään sitä kirjautumistunnusta. Vähän ajan päästä tili oli sitten tyhjennetty.

Asiakkaalle lähtenyt vahvistusviesti uuden mobiililaitteen lisäämisestä oli ollut niin selkeä, että asiakkaan tekemä virhe oli todettu törkeäksi ja sitä kautta vahinko jäi asiakkaan kontolle niiltä osin kuin pankki ei saanut tilisiirtoja estettyä (noin 25 000€).

Mielestäni kyseessä oli tuossa ihan ketjun mukainen tyhmä ihminen. Siitä huolimatta myös pankki voi katsoa peiliin siltä osin, että voisiko toimintamallia parantaa.
 
Nyt on niin sekavaa settiä, etten oikein tiedä mistä suunnasta tätä pitäisi edes lähteä avaamaan.


Varakkaan vaasalaismiehen asunnon lattialla makasi kuolleelta vaikuttanut mies. Hetkeä aiemmin useat henkilöt olivat lyöneet lattialla makaavaa miestä asunnossa.

Asunnon omistaja luuli miehen kuolleen ja maksoi suuren summan rahaa ruumiin hävittämisestä.

Todellisuudessa mitään ruumista ei ollut olemassa. Kyse oli syyttäjien mukaan lavastuksesta, jolla huijattiin varakkaalta mieheltä rahaa.
 
Nyt on niin sekavaa settiä, etten oikein tiedä mistä suunnasta tätä pitäisi edes lähteä avaamaan.

Ihmeellistäkös tuossa, jos ite kerta on oikeen tarjoutunut maksamaan?
”[Asunnon omistanut vaasalaismies] sanoi, että hävittäkää hänet jonnekin ja että hän maksaa siitä teille”, kuollutta näytellyt mies kertoi.
 
Ihmeellistäkös tuossa, jos ite kerta on oikeen tarjoutunut maksamaan?
No selvästikin aika pitkällisesti johdateltuna. Melko sekavaa settiä ulkoavaruudesta tuo joka tapauksessa on. Minulla ei ainakaan ole tietoa kenenkään ryyppyputkesta, jonka aikana asianosainen olisi päätynyt toistuvasti hävittämään valeruumiita ja maksamaan kuusinumeroisia summia ihmisille, jotka kirjoittelevat "mafia sopimuksia".
 
No selvästikin aika pitkällisesti johdateltuna. Melko sekavaa settiä ulkoavaruudesta tuo joka tapauksessa on. Minulla ei ainakaan ole tietoa kenenkään ryyppyputkesta, jonka aikana asianosainen olisi päätynyt toistuvasti hävittämään valeruumiita ja maksamaan kuusinumeroisia summia ihmisille, jotka kirjoittelevat "mafia sopimuksia".
Juu en tiedä onko tässä tyhmästä ihmisestä kyse. Veikkaan sairasta ihmistä.
 
Juu en tiedä onko tässä tyhmästä ihmisestä kyse. Veikkaan sairasta ihmistä.
Joo. Touhu on sinänsä tyhmää jos arvioidaan oliko tuo tyhmää vai ei, mutta myös ja ennen kaikkea sekavaa ja huuruista. Taustavaikuttimena on oltava kaikkea muuta kuin tyhmyyttä; alkoholi, tästä johtuva terveydellinen tila, muu psyykenongelma ja/tai muistisairaus. Viimeksi mainitun mahdollisuuteen viittaa ainakin se, että kokonaisuudesta voidaan päätellä huijatun olevan todennäköisesti iäkäs ja kännäämisen varmasti rajua ja yllytettyä. Saattaapa asiaan liittyä myös muuta huumaamista.

Joka tapauksessa uhri on pehmitetty pitkällisesti manipuloiden. Voisikin olla oleellisempaa arvioida tekijöiden persoonallisuushäiriöitä kuin uhrin kuntoa. Ihan päästään alunperin terve norminarkkarikaan tuskin moista rötössarjaa keksii. Tällaisia yksityiskohtia ei taida vaan olla tarjolla, kun emme ole kärpäsinä katossa.
 
Juu en tiedä onko tässä tyhmästä ihmisestä kyse. Veikkaan sairasta ihmistä.
Ei varallisuus mitenkään väistämättä korreloi järjen kanssa, varsinkaan jos varallisuus on perittyä. Suomessa esimerkkinä tämä KONE-suvun eräs naispuolinen perillinen joka kustantaa miljoonillaan "sähköallergia"-uskomustaan tukevaa toimintaa. Musk taas lienee kuuluisin tapaus maailmalta jossa miljonäärinä syntyminen ei väistämättä johda aina täysjärkiseen toimintaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 427
Viestejä
4 741 649
Jäsenet
77 336
Uusin jäsen
Ryppykolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom