Tyhmät ihmiset

Tuohan toimii oikein hyvin, ja liikennesääntöjä rikkova saa muutaman päivän aikaa kerrata sääntöjä kun auto seisoo pajalla.
Toimii kyllä, mutta on tuo suomessa niin ainutlaatuinen/harvinainen ratkaisu, että ei mikään ihme jos joku ulkopaikkakuntalainen tuollaiseen nasauttaa linja-auton perässä ajaessaan.
Näitä varmaan kyllä saadaan lisää, kun autottomien unelmaa toteutetaan ja rakennetaan näitä "bulevardeja" lisää.
 
Tarinasta vaikea ottaa jyrkkää kantaa. Pankki selittää juristien voimalla asiaa itselleen parhainpäin, amatööri asiakas omalla tavallaan, todennäköisesti ristiriitaisestikkin.

Tilillä ilmeisesti jokinverran limiittiä, niin jos not jossain tolkuntilassa ollut niin kohtuu hyvässä uskossa olut jos vasta kassalla selvinnyt. Jos isketty juuri silloin kun uhri ei ole ollut parhamillaan, terävimmillään, väsynyt jne. niin on siinä heikoilla vähemmän tyhmätkin.

Mutta jos olit oikeassa että pankki vain ne vakio fraasit, niin eikö pankki tunnistanut mitään epäilyttävää, vai eikä pankilla ollut mitään mentelmää tunnistaa epäilyttäviä.
Näitä juttuja tullut niin paljon vastaan ja varoiteltu pankin ja mediankin toimesta, että pitäisi ihmisten jo tajuta ettei pankit tai mikään viranomainen kysy sinulta mitään salasanoja viesteillä/maileilla/puheluilla. Täysin omaa tyhmyyttä jos tuollaiseen haksahtaa, riippumatta mitä viestejä pankki laittanut tai jättänyt laittamatta varoituksena.
 
Juttua ei oikein avannut millaisilla viesteillä pankki oli varoittanut. Oliko kyse niistä vakio viesteistä mitä nyt tulee kun tekee asiaa ihan oikein, vai oliko nyt tunnistettu huijaus ja pankki siitä varoittanut. Ensimmäinen aika kevyttä ja jälkimmäinekään pankille puhtaita papereita anna, jos silti prosesin antoi jatkua.

Juuri näin.. Täällä forumilla IT-nerot leimaavat liian helposti ihmisiä tyhmiksi. Tässä maassa on miljoonaluokassa vanhuksia, joille tietokoneen, puhelimen ja tekstiviestien käyttö ei ole mikään pala kakkua. En ota nyt kantaa tähän yksittäiseen caseen, kun lähtötietoja on hyvin vähän tarjolla.

Kyllä näissä tapauksissa pitäisi olla myös pankilla suurempaa vastuuta. Jos henkilön pankkihistoriasta näkyy, että ulkomaan siirtojen määrä on ollut aikaisemmin äärimmäisen vähäinen tai olematon, niin ehdottomasti pitäisi tapahtua suurempaa varmistusta ennenkuin tilin tyhjennys jonnekin Italiaan onnistuu.
 
Kyllä näissä tapauksissa pitäisi olla myös pankilla suurempaa vastuuta. Jos henkilön pankkihistoriasta näkyy, että ulkomaan siirtojen määrä on ollut aikaisemmin äärimmäisen vähäinen tai olematon, niin ehdottomasti pitäisi tapahtua suurempaa varmistusta ennenkuin tilin tyhjennys jonnekin Italiaan onnistuu.
Mikään määrä tunnuslukujen syöttämisiä ei riitä kunhan vanhus/hyväuskoinen on vain saatu uskomaan että varmistus ym. huijaus pitää suorittaa.
Tässä ei tosin useimmiten ole kyse tyhmyydestä, vaan kognitiivisten kykyjen alentumisesta iän myötä. En ymmärrä mitä tämä aihe tekee täällä.
 
Näitä juttuja tullut niin paljon vastaan ja varoiteltu pankin ja mediankin toimesta, että pitäisi ihmisten jo tajuta ettei pankit tai mikään viranomainen kysy sinulta mitään salasanoja viesteillä/maileilla/puheluilla. Täysin omaa tyhmyyttä jos tuollaiseen haksahtaa, riippumatta mitä viestejä pankki laittanut tai jättänyt laittamatta varoituksena.
Juttu ei avannut selkeästi miten homma oli tehty, ja noin yleisesti keskivertoa "fiksummat" menee noihin, IT ammattilaiset menee noihin. Niin joo, uhri on mokannut, mutta heidän tyhmäksi syyttely ei nyt asiaa auta. Fiksutkin mokaa.

Ja eritahojen käyttöliittymät, viestittely elää , muuttuu, ja joku prosentti voi pysyä kärryillä ja heistä joko vähemmistö olla terävänä kokoajan. Sitten on heitä jotka epäilee kaikkea, no heitäkin nimitellään tyhmäksi.


Linkin juttu ei kertonut yksityiskohtia, oliko reagoiti Italian siirtoon, vai ei. Jutun mukaan tehty puhelimella, juuri aktivoidulla. Jossa useampi tekiä jotka eivät jutun mukaan sovi uhrin profiiliin. Se ei selvinnyt missäpäin mailmaa tehty, oliko pankin mielestä sekään asiakkaan profiilin mukaista.

Pankit varoituksista ei tarkemmin kerrottu.

Hyvä toki että pankki on tarkkana jos talletaa omalla tilille käteistä., tai jos omalle tilille tulee epäilyttävä tilisiiroto.



Mikään määrä tunnuslukujen syöttämisiä ei riitä kunhan vanhus/hyväuskoinen on vain saatu uskomaan että varmistus ym. huijaus pitää suorittaa.
Tässä ei tosin useimmiten ole kyse tyhmyydestä, vaan kognitiivisten kykyjen alentumisesta iän myötä. En ymmärrä mitä tämä aihe tekee täällä.

Uhreina on kaikenikäisiä, ja uhrina on perusterveitä, ja ei taida koulutustasokaan suojata.

Sitten on yksilöitä jotka epäilee kaikkea, josta siten seuraa toisinpäin ongelmia, pankit, virastot, viranomaiset kuittaa asioita onhan viestiä laitettu.

Tilannetta tuskin helpottaa viranomaisten siirtyminen pakotetumpaan sähköiseen viestintään. Niihin pitää reagoida ei tulee ongelmia.

S-pankin osalta omat värin tuo s-ryhmän muu viestintä ja se että S-mobiili on sekaisin sitä muuta ja pankkia.


Edit:
Juttu lähti tästä Google jaosta, https://share.google/Yzn1FdLHsRITxTVIB Joka siis vie tännä Iltalehden juttuun iltalehti.fi/digiuutiset/a/c1f97d3e-2408-4c55-ae7a-74ad138f4cc0


Edit2
Olenko otsikon aihetta kun edelleen jaoin Googlen jako linkkejä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 757
Viestejä
4 934 721
Jäsenet
79 408
Uusin jäsen
nukkupasi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom