Tyhmät ihmiset

No sitten varmaan siirrät lisää rahaa tilille kun alkaa ahdistamaan? Miksi kukaan pitäisi käyttötilillä yhtään enempää kuin tarvitsee? Jos joku saa sun kortin tiedot kopioitua niin kaikki käyttötilillä olevat varat on vaarassa kadota jonkun toisen käsiin. Pidän kortin vuorokautista nettiostorajaakin 50 eurossa ja vain tarvittaessa nostan sitä isompia ostoksia varten. Itse ainakin seuraan omaa rahankäyttöäni kohtuu tarkasti ja pidän maksimissaan satasen tai kaksi käyttötilillä. Jos tarvitsee siirtää lisää niin mobiilisovelluksella se onnistuu 30 sekunnissa.
Saahan sitä tehdä asiat monimutkaisesti, jos haluaa. Mulla on se 5-10te käyttötilillä, kun ei noista säästötileistä oikeasti mitään korkoa saa. Jos joku kortin saa kopioitua, niin ei se kortin haltijalle tappioksi jää...

Mulla on luottokorttitiedot viitisen kertaa n. Kymmenen vuoden aikana joutunut vääriin käsiin ja eipä tosta mitään itselle ole aiheutunut.
 
Esimerkkinä vain, että minä täällä tutussa ympäristössä ajan yhden mutkan pakkasella aina sillä oletuksella, että se on jäässä. Joka ikinen talvi kyseisen mutkan ojassa on niitä, jotka luottavat siihen, että kyllä pitoa löytyy.

ja paikallistuntemuksesi ei mitenkään vaikuta asiaan? kaikki muut vaan on tyhmiä.
 

Piti nyt munkin lukaista tämä median hehkuttama uutinen kuinka byrokraatit aikovat tehdä kestävämpää elektroniikkaa...

Kyseessä on joskus voimaan tuleva direktiivi eli lainsäädäntöohje, joka on "pelkkä" toimintaohje jäsenvaltioille. Mistään valvonnasta tuossa jutussa ei ole mainintaa, eli käytännössä jokainen valtio saa soveltaa mitä soveltaa (direktiivin määritelmän mukaan). Direktiivien sitoovuus tuntuu olevan vähän veteen piirretty viiva. EUn jokin elin voi ehkä antaa sakot jäsenvaltiolle jos lainsäädäntö ei muutu.

Directive (European Union) - Wikipedia

"EU pidentää sähkölaitteiden käyttöikää" on melko optimistinen oletus...tässä vaiheessa.
 
Mulla on luottokorttitiedot viitisen kertaa n. Kymmenen vuoden aikana joutunut vääriin käsiin ja eipä tosta mitään itselle ole aiheutunut.

Miten tämä on edes mahdollista? Mulla 20 vuoden aikana ei ole joutunut kertaakaan vääriin käsiin.
 
No sitten varmaan siirrät lisää rahaa tilille kun alkaa ahdistamaan? Miksi kukaan pitäisi käyttötilillä yhtään enempää kuin tarvitsee? Jos joku saa sun kortin tiedot kopioitua niin kaikki käyttötilillä olevat varat on vaarassa kadota jonkun toisen käsiin. Pidän kortin vuorokautista nettiostorajaakin 50 eurossa ja vain tarvittaessa nostan sitä isompia ostoksia varten. Itse ainakin seuraan omaa rahankäyttöäni kohtuu tarkasti ja pidän maksimissaan satasen tai kaksi käyttötilillä. Jos tarvitsee siirtää lisää niin mobiilisovelluksella se onnistuu 30 sekunnissa.
Jokainen tavallaan, mutta eikö se olisi kätevämpi niin, että palkka tulee tilille silloin kun tulee ja siitä sitten käytetään palkkakauden aikana sen verran kuin tarvitsee ja loput laitetaan säästöön, niin ei tarvitse koskaan säätää edestakaisin?

Nämä korttien kopioimiset sun muut kaukaa haetut tilanteet ovat sitten eri asia, mutta ne hoituvat viimeistään nostorajoilla jne.
 
Se on kyllä mielenkiintoista, että ei ole kehitetty erikseen ajokorttiin luokitusta talviajoon. Kyllähän sellainen tyyppi on ihan hengenvaarallinen, joka ensimmäistä kertaa eläessään ajaa talvella. Kun suomalaisissakin on ihan liikaa niitä, jotka luottaa tuuriin enemmän kuin taitoon.

Esimerkkinä vain, että minä täällä tutussa ympäristössä ajan yhden mutkan pakkasella aina sillä oletuksella, että se on jäässä. Joka ikinen talvi kyseisen mutkan ojassa on niitä, jotka luottavat siihen, että kyllä pitoa löytyy.
Kuka sen sitten määräisi, että millaisessa kelissä pitää olla tällainen "en koskaan poistu kotikunnastani ja osaan ajaa hiljaa sen yhden tietyn aina jäässä olevan mutkan" -tyyppinen talviajoluokitus kortissa? Riittääkö pakkaskeli kuivalla asfaltilla? Entäs sitten jos sataa alijäähtynyttä vettä plussakelillä?

Niin, ja mitä pitää tehdä jos alkaa satamaan lunta kesken matkan? Ei muuta kuin auto tienreunaan ja odottelemaan kevättä, vai? :D

Liukkaan kelin ajoharjoittelu suomalaista korttia suoritettaessa on varmaan ihan riittävästi meikäläisille ja jostakin lämpimämmistä maista tulevilta turisteilta sellaista on aika mahdotonta (ja tarpeetonta) lähteä peräämään, vaikka nämä satunnaisia vaaratilanteita ehkä aiheuttavatkin.
 
ja paikallistuntemuksesi ei mitenkään vaikuta asiaan? kaikki muut vaan on tyhmiä.
Tarkoitin, että siellä ojassa ovat nimemomaan paikalliset, joiden pitäisi tietää kyseinen mutka ja sen vaarallisuus. Sinänsä se on vaaraton, koska ulosajopaikassa on kyllä tilaa kyntää sitä peltoa kauemmaskin.
 
Kuka sen sitten määräisi, että millaisessa kelissä pitää olla tällainen "en koskaan poistu kotikunnastani ja osaan ajaa hiljaa sen yhden tietyn aina jäässä olevan mutkan" -tyyppinen talviajoluokitus kortissa? Riittääkö pakkaskeli kuivalla asfaltilla? Entäs sitten jos sataa alijäähtynyttä vettä plussakelillä?

Niin, ja mitä pitää tehdä jos alkaa satamaan lunta kesken matkan? Ei muuta kuin auto tienreunaan ja odottelemaan kevättä, vai? :D

Liukkaan kelin ajoharjoittelu suomalaista korttia suoritettaessa on varmaan ihan riittävästi meikäläisille ja jostakin lämpimämmistä maista tulevilta turisteilta sellaista on aika mahdotonta (ja tarpeetonta) lähteä peräämään, vaikka nämä satunnaisia vaaratilanteita ehkä aiheuttavatkin.

Toki suomalaiset opetetaan ajamaan talvikelissä.
Eipä sitä nykyään saa ajokortilla ajaa moottoripyörääkään, vaikka ennen se oli itsestäänselvyys.

Onhan meillä talvirengaspakkokin, kyseisenä aikana saisi vain ne ajaa, joilla on talviajon vaadittava luokitus ajokortissa.

Tosin en kannata tuota, koska toteutus tulee olemaan pelkkää rahastusta suomalaisilta ja ei koske ulkomaalaisia. Kuten Suomessa on tapana.
 
Opetettiin, nykyään tuo hoidetaan simulla tai jopa hiekkaisella pihalla. Radalla ei enää tarvitse käydä. Monet käy silti yhä.
Aah, tuo oli uusi tieto minullekin. Toisaalta jollakin tavalla sen ymmärtää, kun autot ovat niin erilaisia ja liukkaan kelin radatkin ovat olleet paikoin aika kaukana todellisuudesta.
 
Opetettiin, nykyään tuo hoidetaan simulla tai jopa hiekkaisella pihalla. Radalla ei enää tarvitse käydä. Monet käy silti yhä.
No, minun aikanani ei ollut mitään liukkaan kelin opetusta. Käytiin vapaaehtoisesti ajamassa jääradalla. Sitten ne kiellettiin ympäristösyistä ja sitten taisikin uusien kuskien talvitaidot romahtaa. Miten niitä voi oppia, jos ei saa harjoitella?

En todellakaan usko, että noita liukkaan kelin harjoituksissa tehty yhtään mitään muuta kuin opetettiin perusteet. Hartialukon estää vain, jos on toistoja alla ja se auton lähteminen luisuun ei ole pelottavaa, vaan ihan normaali tilanne.
 
Jaa a. Tollaiset 50-100 päivää ulkomailla joka vuosi + liki viikottaisia nettiostoksia selittänee. Eli korttia käytetään paljon.

No tuo selittänee. Kannattaa käyttää Paypalia netissä niin ei tarvitse jaella korttitietoja kuin yhteen paikkaan. Itse en osta paikasta johon paypal ei käy.
 
No, minun aikanani ei ollut mitään liukkaan kelin opetusta. Käytiin vapaaehtoisesti ajamassa jääradalla. Sitten ne kiellettiin ympäristösyistä ja sitten taisikin uusien kuskien talvitaidot romahtaa. Miten niitä voi oppia, jos ei saa harjoitella?

En todellakaan usko, että noita liukkaan kelin harjoituksissa tehty yhtään mitään muuta kuin opetettiin perusteet. Hartialukon estää vain, jos on toistoja alla ja se auton lähteminen luisuun ei ole pelottavaa, vaan ihan normaali tilanne.

Ja milloin tai missä on opetettu nuo taidot kunnolla sitten? Ainoa sallittu vastaus olisi, että olet ajanut ajokortin talvikuukausina Vaasa-Joensuu linjan pohjoispuolella. Siihenkö tässä pitäisi tähdätä? Ajokortin saa ajaa vain talvella ja ei riitä edes etelä-suomessa ajaminen.

Se rata-ajo ihan turha. Ikinä ei ole ollut tie niin liukas, mitä se öljytty ja kasteltu rata oli. Ajoinkohan max 15 km/h vauhdilla mutkaan lopulta ja silti mitään ei voinut tehdä ja auto liukui kylki edellä tötsiä kohti. Nykyaikainen tekniikka, hyvät renkaat, neliveto.. aivan älyvapaata touhua "opettaa" tuollaisessa ympäristössä. Muuta saanut aikaan kuin vitutuksen.

Autoa oppii ajamalla. Ei siihen vain ole muuta ratkaisua. Onhan sitä porukkaa aina salillakin, joka vittuilee ja mulkoilee jos aloittelija tuhertaa laitteiden kimpussa rikkoen itsensä ja pilaten muiden treenit säheltämisellä. Sitten on se toinen osa konkareita, jotka muistaa omat ajat aloittelijana ja käy tsemppaamassa ja neuvomassa..
 
Oululainen erikoisuus tieliikenteessä on se, että nelikaistaisille teillä suojatien eteen oikean puoleiselle kaistalle pysähtyvä ohitetaan täydellä kaasulla siitä vasemmalta kaistalta.

Erityisesti tämä tyhmyys tiivistyy Saaristonkadulla olevalla yhdellä suojatiellä ja Kajaanintiellä olevalla kahdella suojatiellä. Molemmissa paikoissa kuolee vuosittain suojatielle ihmisiä em. tavalla. Nähnyt itsekkin joskus siinä miten tyttökin lentää kaarella kun auto pamauttaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi ja päin suojatiellä kävelevää tyttöä.

Oulu onkin todellinen villilänsi liikenteekin suhteen ja kaupungissa tunnetaan kaikenlaisia omia sääntöjä liikenteessä jotka ovat täysin tuntemattomia muualla maailmassa. Vissiin kaupungin asukkaat ovat liian paljon harrastaneet aikoinaan sukurutsausta ja avioliittoja serkusten kanssa niin lopputulos on mikä on.

Oululaista on myös risteysten välien tukkiminen jättämällä turhan pitkät välit autojen väliin liikennevaloissa, jopa yli metrin välejä näkee. Samoin hyvin hitaasti lähteminen liikennevaloista, sillä tavalla että esim. vasemmalle käännyttäessä ehtii vain 3 autoa mennä, kun oikealla nopeudella ehtisi 6.

Yksi leimaava piirre on myös se, että pyöräilijät ja autoilijat eivät tiedä että polkupyöräilijällä ei yleensä ole etuajo-oikeutta suojatien ylittäessään. Autoilijat jäävät väistelemään näitä ja liikenne jumii. Samoin pyöräilijät eivät tajua, että se oikealta tulevan etuajo-oikeus koskee myös pyöräilijän ja auton kohdatessa, luullaan että pyörä menee aina ensin.
 
Ja tätä valvotaan heti, kun siihen keksitään kamera?
Voisin kuvitella, että mikäli sellainen ihme tapahtuu, että poliisi tekee liikennevalvontaa ja pysäyttää, niin pakkaskelillä kesärenkailla liikkuva saa sakot.

Ei ole kyllä täälläpäin sattunut itselle kuin vuosikausia sitten.
 
Olikohan ihan itse keksitty "lääke"? o_O

33-vuotias potilas hakeutui selkäkipujen vuoksi sairaalaan Dublinissa, Irlannissa.

Kun lääkärit tiedustelivat mieheltä tämän käsivarressa olevasta ihottumasta ja turvotuksesta, tämä myönsi lääkinneensä itseään omatekoisella konstilla.

Metro UK:n mukaan mies paljasti hoitaneensa selkäkipua injektoimalla siemennestettä käsivarteensa. Hän oli jatkanut kyseistä kotihoitoa jo puolitoista vuotta.

Seurauksena hänelle oli kehittynyt ihon bakteeri-infektio, selluliitti.

Mies työnsi siemennestettään injektioneulalla käsivarteensa 18 kuukauden ajan – lääkärit pääsivätkin sitten todistamaan seurauksia
 
Katsastuksessa ja ratsiassa valvotaan tai jos sattuu jotain. Eihän tuossa muu muuttunut kuin että ei ole pakko ajella talvirenkailla kalenterin mukaan vaan kelin mukaan. Kitkoja käyttävälle asia ei ole ollutkaan niin justinsa, mutta nastarenkaita käyttäville hieman merkityksellisempää.
 
Ei kai se toivon varassa ole. Liikennevakuutus korvaa syyttömän osapuolen vahingot, kun kyse on liikennevahingosta. Vakuutusyhtiö puolestaan alkaa periä kännisedältä korvausta kuluistaan, monestakin syystä joihin kuuluu känni.
 
Ei kai se toivon varassa ole. Liikennevakuutus korvaa syyttömän osapuolen vahingot, kun kyse on liikennevahingosta. Vakuutusyhtiö puolestaan alkaa periä kännisedältä korvausta kuluistaan, monestakin syystä joihin kuuluu känni.
Muistaakseni korvaavat, vaikka törmääjällä ei olisi ollut vakuutusta.

Tosin nyt en ole varma, että miten sitten menee, jos tekijä olisi päässyt karkuun eikä sitä löydettäisi.
 
Katsastuksessa ja ratsiassa valvotaan tai jos sattuu jotain.
Katsastukseen saa ajaa kelistä ja päivästä riippumatta renkailla millä hyvänsä, kunhan ovat muuten siis katsastuskelpoiset renkaat (esim nastoja ~sama määrä, kulutuspinnat jne).
Kesäauton katsastus jos osuu talvelle niin paskempi homma olisi muuten, tai toisinpäin. Tosin nyt on kyllä tullut katsastusmuutos jolla saa itse päättää omat katsastusaikavälinsä, mutta kuitenkin.
 
Kaksinkertaista tyhmyyttä on kun yksityisautoilevat ihmiset valittavat siitä koituvia ongelmia. Vähän sama kuin löisi vasaralla peukaloon kerta toisensa jälkeen ja sitten tulisi parkumaan asiasta tänne. No, kukin tyylillään. Sopivathan nuo puheet tähän ketjuun erinomaisesti. :D
 
Katsastukseen saa ajaa kelistä ja päivästä riippumatta renkailla millä hyvänsä, kunhan ovat muuten siis katsastuskelpoiset renkaat (esim nastoja ~sama määrä, kulutuspinnat jne).
Kesäauton katsastus jos osuu talvelle niin paskempi homma olisi muuten, tai toisinpäin. Tosin nyt on kyllä tullut katsastusmuutos jolla saa itse päättää omat katsastusaikavälinsä, mutta kuitenkin.
Näin on. Eli talvella saa mennä kesärenkailla ja kesällä talvirenkailla. Sekarengastusta ei saa olla ja renkaiden pyörimissuunta pitää myös olla oikea.

Itse en kumminkaan talvella menisi kesärenkailla katsastamaan. Ihan hyvä että katsastusajan voi itse päättää. Omassa on marraskuun lopussa tai kuukautta aiemmin, niin on ihan sopiva katsastusaika talvirenkailla.

Ennen katsastusväli oli 4kk eli kesärenkailla oli helpompi katsastaan. Nyt katsastusväli on 1kk.
 
Kaksinkertaista tyhmyyttä on kun yksityisautoilevat ihmiset valittavat siitä koituvia ongelmia. Vähän sama kuin löisi vasaralla peukaloon kerta toisensa jälkeen ja sitten tulisi parkumaan asiasta tänne. No, kukin tyylillään. Sopivathan nuo puheet tähän ketjuun erinomaisesti. :D
Olisihan se aivan kaameaa olla ilman autoa ja vaikka moottoripyörää myös :D Lisäksi mukava harrastus korjata, jos sattuu tulemaan jotain vikaa, tai auto vaatii huoltoa.

Niin mutta siis, jos itse yksityisautoilee ja silti haukkuu muiden yksityisautoilua, niin se on aika erikoista tosiaan :D
 
Voisin kuvitella, että mikäli sellainen ihme tapahtuu, että poliisi tekee liikennevalvontaa ja pysäyttää, niin pakkaskelillä kesärenkailla liikkuva saa sakot.

Ei ole kyllä täälläpäin sattunut itselle kuin vuosikausia sitten.
Ei lämpötilan perusteella voi antaa sakkoa, ei välttämättä ole lunta tai jäätä, vaikka olisi pakkasta. Itse olen ajanut kesärenkeilla 23.12. jokunen vuosi sitten, olosuhteista se on kiinni.
 
Kun suomi noin yleisesti on säännöiltää tunnetusti kauhean joustava niin oletetaanpa seuraavaa: saadaan kesäkuun 15. pvä lunta. Eli saatko sakot kesärenkailla? Entäs jos se lumi on poissa 16.pvä niin saako silloin nastarenkaista sakot? ;)
 
Olisihan se aivan kaameaa olla ilman autoa ja vaikka moottoripyörää myös :D Lisäksi mukava harrastus korjata, jos sattuu tulemaan jotain vikaa, tai auto vaatii huoltoa.

Niin mutta siis, jos itse yksityisautoilee ja silti haukkuu muiden yksityisautoilua, niin se on aika erikoista tosiaan :D
Joillekin on uskomaton ajatus, että osa kansalaisista oikeasti osallistuu yhteiskunnan toimintaan. Sopii ketjun aiheeseen.
 
Kun suomi noin yleisesti on säännöiltää tunnetusti kauhean joustava niin oletetaanpa seuraavaa: saadaan kesäkuun 15. pvä lunta. Eli saatko sakot kesärenkailla? Entäs jos se lumi on poissa 16.pvä niin saako silloin nastarenkaista sakot? ;)
Jos on vaihtanut talvirenkaat pois liian aikaisin, niin sakot voisi saada. Joskus on satanutkin lunta ja nastoja kannattaa pitää varalta hetken.

Kesäkuussa on niin lämmintä, että talvirenkaat "sulaa alle*. :) Mutta toki kelin mukaan täytyy silloin ajaa. Tai olla ajamatta 15. Kesäkuuta, jos sataa 50cm lunta. Eihän ne lumet siitä sitten hetkessä sula pois. Tai jos aivan tosi vähän sataa lunta, niin tuskin nastoja silloinkaan tarvii.

Itse ajoin joskus moottoripyörällä pakkasessa, kun tiet oli ilman lunta ja kuivat. Mutta tosi harvinaista tuollainen keli.
 
Joillekin on uskomaton ajatus, että osa kansalaisista oikeasti osallistuu yhteiskunnan toimintaan. Sopii ketjun aiheeseen.
Niin. Kannattaisihan se yksityisautoilu toki jättää kokonaan pois. Ei vaan ole yhtään helppoa. Toki taksi olisi, mutta siinähän syntyy päästöjä tuplat, kun taksi joutuu ajaa edestakaisin.
 
Jos on vaihtanut talvirenkaat pois liian aikaisin, niin sakot voisi saada. Joskus on satanutkin lunta ja nastoja kannattaa pitää varalta hetken.

Kesäkuussa on niin lämmintä, että talvirenkaat "sulaa alle*. :) Mutta toki kelin mukaan täytyy silloin ajaa. Tai olla ajamatta 15. Kesäkuuta, jos sataa 50cm lunta. Eihän ne lumet siitä sitten hetkessä sula pois. Tai jos aivan tosi vähän sataa lunta, niin tuskin nastoja silloinkaan tarvii.

Itse ajoin joskus moottoripyörällä pakkasessa, kun tiet oli ilman lunta ja kuivat. Mutta tosi harvinaista tuollainen keli.
Tarkoitin tuolla sitä vaan että uusi laki talvirenkaista on järkevä mutta siitäkin saadaan viranomaisten niin halutessa sellainen show aikaiseksi että oksat pois.
 
Kun suomi noin yleisesti on säännöiltää tunnetusti kauhean joustava niin oletetaanpa seuraavaa: saadaan kesäkuun 15. pvä lunta. Eli saatko sakot kesärenkailla? Entäs jos se lumi on poissa 16.pvä niin saako silloin nastarenkaista sakot? ;)
Ensimmäisessä tapauksessa ei, koska talvirengaspakkoa ei laajennettu(anteeksi mutu, mutta tämän käsitin ainakin lainsäätäjän tarkoitukseksi) vaan tehtiin siitä ehdollinen ja samoin sallittiin nastarenkaiden käyttö tarvittaessa kalenteriin katsomatta.

Sehän taas on oma vika jos liukkaan kelin takia sattuu jotain. Mitäs ajoi kesärenkailla lumisateessa keskellä kesää.

Jälkimmäisessä tapauksessa periaatteessa kyllä, jos virkamiehellä on pissaa nupissa.
 
Niin. Kannattaisihan se yksityisautoilu toki jättää kokonaan pois. Ei vaan ole yhtään helppoa. Toki taksi olisi, mutta siinähän syntyy päästöjä tuplat, kun taksi joutuu ajaa edestakaisin.
Ei minusta. Ihan itse ajaminen on useissa tapauksissa tehokkain tapa liikkua. Jos ekoilla haluaisin, niin lähinnä siitä kitisisin, että jengi voisi ajaa vähän pienemmillä autoilla ja olla vähän vähemmän läskejä. Ei Suomessa noin pääsääntöisesti voi liikkua lihasvoimalla tai joukkoliikenteen mukana.
 
Tarkoitin tuolla sitä vaan että uusi laki talvirenkaista on järkevä mutta siitäkin saadaan viranomaisten niin halutessa sellainen show aikaiseksi että oksat pois.
On siinä se vaara kyllä. Poliisit on silti yleensä siksuja ja niidenkin autoista pitää vaihtaa nastarenkaat pois. Ja toisaalta melko harvinaista edes nähdä poliisiauto ja ratsioita on vain tosi harvoin. Vialliset autot taitavat pysäyttää ja sellaiset missä esim verot tai vakuutus on maksamatta.

Tuo kelin mukainen nastarengastus on kyllä ihan fiksu. Kerran syksyllä satoi lunta ja ajoin kesärenkailla töihin. Paljon lunta ja olihan se aika vaarallista. 60 km/h pystyi jollain lailla ajamaan ja risteykset tietysti paljon hiljempaa. Uuden lain mukaan poliisi saisi antaa sakot tuollaisesta hölmöilystä. :)
 
Tarkemmin tutkien juuri mikään ei muutu. Paitsi että kesärenkaita saa teoriassa käyttää aina kelin salliessa ja ns. talvirengaspakko pidennetään maaliskuun loppuun nykyisestä helmikuun lopusta.

Nastarenkaita saa siis 2020 alkaen yhä käyttää vaikka kesäkuussa jos se juuri silloin on kelin puolesta tarpeen, kuten jo nyt on. Nastattomia talvirenkaita saa käyttää koska tahansa, kuten ennenkin. Ja kesärenkaita saa aina käyttää talvirengaspakon ulkopuolella kuten tähänkin asti.

Oletan siis, että viranomaismielivallan riski ei lisäänny. Paitsi "ajoneuvon ominaisuuksien erityisen tuntemisen" vaatimuksen osalta. Ehkä.

Joo ja mitään linkkiä en laita. Trafin turha muutoksen takia tehty muutos on rikkonut googlen löytämät Trafin linkit. Kuspäät.
 
Kerran syksyllä satoi lunta ja ajoin kesärenkailla töihin. Paljon lunta ja olihan se aika vaarallista. 60 km/h pystyi jollain lailla ajamaan ja risteykset tietysti paljon hiljempaa. Uuden lain mukaan poliisi saisi antaa sakot tuollaisesta hölmöilystä. :)
Tuollaiselle tulkinnalle en löytänyt perusteluja. Etenkin kun ajoit erityisen varovasti ja tavanomaista hitaammalla nopeudella eli renkaiden ominaisuuksien mukaisesti.
 
Ja olisiko se niin väärin jos tuosta saisikin sakottaa jatkossa?
Kesärenkailla varoen ajamisesta huhtikuun tai lokakuun (tai vaikka sitten heinäkuun) aikana? Tapauskohtaista, mutta sanoisin että enimmäkseen kyllä.

Kääntäisin kysymyksen toisin päin: onko tällaisesta erikoisesta tilanteesta sakottaminen tarpeellista tai hyödyllistä?
 
Ei minusta. Ihan itse ajaminen on useissa tapauksissa tehokkain tapa liikkua. Jos ekoilla haluaisin, niin lähinnä siitä kitisisin, että jengi voisi ajaa vähän pienemmillä autoilla ja olla vähän vähemmän läskejä. Ei Suomessa noin pääsääntöisesti voi liikkua lihasvoimalla tai joukkoliikenteen mukana.
Käytännössä olen kyllä ihan samaa mieltä. Itse ajoin pitkään 155hv 2.0 bensa-autolla. Mutta auto alkoi olla muutenkin jo aika huono (alfa romeo), ja työmatka piteni. Pikkuauto Peugeot 206 dieseliä katselin ja koeajoin. Sehän oli minusta tosi huono, tosi laiska lähinnä ja oli siinä jotain vikojakin. Samalla reissulla löytyi sitten Peugeot 406 hdi, jossa oli turbokin ja tehokkaampi ja ohjelmoitu malli.

Tuo 406 on tietysti aika iso, mutta mukava ajaa. Dieselin ansiosta kulutus on vain 4.8-5.0l/100km. Toki uudet pikkuautot on yhtä hyviä ajaa kuin tuo 406 ja ovat myös aika hiljaisia. Joku Fiesta tai Polo tai Rio olisi siis ihan huippuja ja "ekoja" omaankin käyttöön. Mutta käytettynä saa isommankin auton samaan hintaan, kuin tuollaisen pikkuauton. Ja jos on diesel, niin tosi halpa ajaa. Itsellä on pakuksi rekisteröityjä ollut, eli 2 paikkaisia.


Tuo itsestään huolehtiminen ja vähäläskisyys on tärkeitä juttuja. Silloin ei kuluttaisi terveydenhuoltoakaan niin paljon. Lenkkeilykin on paljon kivempaa, kun itsellä on kevyt olo, kun ei olisi läskiä turhaan mukana. Itsellä kun on masennusta, niin se kyllä valitettavasti rasittaa terveydenhuoltoa. Sielläkin on kyllä määrätyt maksimi käyntikerrat ja ne kun täyttyy, niin lääkärille ei oikein enää pääse. Paitsi jos esim lääkkeitä joutuu vaihtamaan. Toivottavasti joskus paranee ja vaikka pääsisi palaamaan työelämään. Kun sairaana se työnteko tahtoo olla muille ja itselle vain haitallista. Se hoito siis kannattaisi aloittaa suht varhain, niin paraneminen olisi todennäköisempää.


Niin ja itse ajan tosi vähän autollani. Joskus jopa oli liikennekäytöstä poistossa, eli auto oli vain parkkipaikalla turhana. Pitkät etäisyydet ja suurehko siirrettävä tavaramäärä, niin oma henkilöauto on siihen kaikkein paras. Hyvin vaikea päästä esim linja-autolla, koska auton vaihtojakin täytyisi tehdä. Henkilösuto kun ei oikein kulu, kun sillä ei ajeta ollenkaan tai tosi vähän. Mitään kovin isoja remontteja ei siis tarvitse tehdä. Joskus kyllä myydään sellaisia pommeja, että auton korjaaminen on täysin turhaa, eli paaliin vaan se auto ja parempi tilalle. Diesel on ollut siitäkin hyvä, että koskaan ei ole ollut päästöjen kanssa mitään ongelmaa. Bmw 740ia bensassa kyllä oli jotain päästöongelmaa.
 
Kesärenkailla varoen ajamisesta huhtikuun tai lokakuun (tai vaikka sitten heinäkuun) aikana? Tapauskohtaista, mutta sanoisin että enimmäkseen kyllä.

Kääntäisin kysymyksen toisin päin: onko tällaisesta erikoisesta tilanteesta sakottaminen tarpeellista tai hyödyllistä?

Jos siinä on harkintakyky tapauskohtaisesti kunnossa, niin on siinä hyötynä varoittava tekijä. Mielestäni olisi hyvä jos siitä voisi seurata sakot ennakoivasti, eikä vain tuomio jos jotain käy. Hieman kuten kameratolpat antavat rangaistuksen ylinopeudesta, vaikka mitään ei vahinkoa et juuri sillä hetkellä aiheuttanutkaan.

Automaationa sakotus ratsiatyyppisesti heti jos kuuraa tiellä, niin ei tietenkään aja asiaansa. Jos taas pitänyt kaivaa lumiharja esille ja silti lähtee liikenteeseen sutimaan, niin kyllä siitä nyt voi sen satasen muistutuksen lätkäistä, myös minulle.
 
On sangen erikoista logiikkaa rangaista ennakoivasti siitä, että toimittiin oikein. Juuri päinvastainenhan on tarkoituksena siirryttäessä olosuhteiden mukaiseen talvirengassääntöön.

Sehän ei itsessään tarkoita etteikö keli olisi aivan sopiva kesärenkaille, jos auto on parkissa peittynyt lumeen tai lasit menneet kuuraan.
 
On sangen erikoista logiikkaa rangaista ennakoivasti siitä, että toimittiin oikein. Juuri päinvastainenhan on tarkoituksena siirryttäessä olosuhteiden mukaiseen talvirengassääntöön.

Sehän ei itsessään tarkoita etteikö keli olisi aivan sopiva kesärenkaille, jos auto on parkissa peittynyt lumeen tai lasit menneet kuuraan.

Minusta voisi olla aivan hyvin, että saa ajaa kesärenkailla milloin haluaa, mutta jos onnettomuus olisi onnettomuuslautakunnan mukaan vältetty sillä, että olisi käytetty talvirenkaita, niin sakkoa sitten saman verran kuin jos olisi ajanut 50:in alueella 150 km/h.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 246
Viestejä
4 740 265
Jäsenet
77 308
Uusin jäsen
keffordi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom