Tyhmät ihmiset

Turistit ajelee pelkkä sisäkierto päällä, kun pelkäävät saasteita :lol:

Aivan ongelmatonta Lapin maastossa ajaminen ei kaikille ole. Vaaratilanteita on aiheuttanut esimerkiksi se, että kaikki turistit eivät esimerkiksi osaa tai halua käyttää autojen ilmastointia tai lämmityslaitteita, Alamommo kertoo. Tämä johtaa siihen, että moni ajaa autoa osin sokkona jäätyneiden tai huuruisten ikkunoiden takana.

”Moni saasteisesta suurkaupungeista tuleva ei ymmärrä, että Lapissa ilma on varmaan maailman puhtainta”, Alamommo sanoo.

Ilmiö on vähentynyt, kun ulkomaisia turisteja on perehdytetty ilmanvaihtolaitteiden käyttöön yhteistyössä suurimpien autonvuokrausfirmojen kanssa.

Talvioloihin tottumattomat Lapin turistit aiheuttavat hämminkiä ja vaaratilanteita: Kaikki eivät osaa käyttää auton lämmityslaitteita, ”totaalisia teiden tukkoja”, kuvaa paikallinen
 
Tuntuu siltä että jotkut ihmiset eivät vain osaa käyttää mitään sähkölaitteita. Paikallisessa tokmannissa on elektroniikan kierrätyspiste sisällä niin veli on dyykannu sieltä toimivan ledlampun ja vaakan. Olivat kuin suoraan laatikosta revittyjä. Liekkö jotakin tuotepalautuksia ja henkilökunta vain sinne nakellu.

Enemmänkin veikkaan että suurta osaa ihmisistä ei kiinnosta alkaa FB:n hullujenhuon..., eikun siis anteeksi "kirpputoreilla", Torissa tms. myymään tai antamaan mitään halvempaa toimivaa tavaraa. Ei sitä yv/av/jono/"ei sovi kissan väriin"-rumbaa kukaan täysipäinen ala katselemaan sen takia että saa sen 5e tai tavaran ilmaiseksi annettua jollekin tarvitsevalle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu siltä että jotkut ihmiset eivät vain osaa käyttää mitään sähkölaitteita. Paikallisessa tokmannissa on elektroniikan kierrätyspiste sisällä niin veli on dyykannu sieltä toimivan ledlampun ja vaakan. Olivat kuin suoraan laatikosta revittyjä. Liekkö jotakin tuotepalautuksia ja henkilökunta vain sinne nakellu.

Prismassa sertipisteellä joskus ihmettelin, kun oli kuution kontti täynnä uusia digiboxeja sun muita halpaa elektroniikkaa. Olivat kuulemma asiakaspalautuksia ja panevat ne suoraan roskiin. Ilmeisesti liian työlästä alkaa niitä tutkimaan ja panemaan alella myyntiin.
 

Se on kyllä mielenkiintoista, että ei ole kehitetty erikseen ajokorttiin luokitusta talviajoon. Kyllähän sellainen tyyppi on ihan hengenvaarallinen, joka ensimmäistä kertaa eläessään ajaa talvella. Kun suomalaisissakin on ihan liikaa niitä, jotka luottaa tuuriin enemmän kuin taitoon.

Esimerkkinä vain, että minä täällä tutussa ympäristössä ajan yhden mutkan pakkasella aina sillä oletuksella, että se on jäässä. Joka ikinen talvi kyseisen mutkan ojassa on niitä, jotka luottavat siihen, että kyllä pitoa löytyy.
 
Prismassa sertipisteellä joskus ihmettelin, kun oli kuution kontti täynnä uusia digiboxeja sun muita halpaa elektroniikkaa. Olivat kuulemma asiakaspalautuksia ja panevat ne suoraan roskiin. Ilmeisesti liian työlästä alkaa niitä tutkimaan ja panemaan alella myyntiin.
Näihän se menee elektroniikan kanssa. Samahan se on (ainakin oli) operaattorien modeemien kanssa että asiakas sai uunituoreen vehkeen ja ku soppari loppu ja asiakas palautti härvelin ni lensi suoraan serrijätteeseen.
 
Näihän se menee elektroniikan kanssa. Samahan se on (ainakin oli) operaattorien modeemien kanssa että asiakas sai uunituoreen vehkeen ja ku soppari loppu ja asiakas palautti härvelin ni lensi suoraan serrijätteeseen.

Mulla on ollut pari ns. vuokralaitetta. Kukaan ei kysellyt perään, kun soppari loppui. Vaikka sopimuksessa oikein luki, että pitäisi sitten palauttaa. Tästä on kyllä aikaa, mutta vielä vähemmän nykyään on arvoa jollain parin vuoden takaisella härpäkkeellä.
 
Jaa että vain viikon rahat käyttötilillä? Kiva miettiä kaupassa loppuviikosta, että riittäköhön ne rahat nyt ostoksiin vai pitääkö ensin tehdä tilisiirto.

Itse jätän 200eur käyttötilille palkkapäivänä (saan palkan kerran kuukaudessa) + laskuihin menevät rahat. Loput siirrän Nordnettiin sijoituksia varten tai Norwegianin säästötilille. Kaikki ostokset maksan luottokortilla (myös alle euron ostokset) ja kuukauden vaihteessa maksan aina luottokortin saldon tyhjäksi joten korkokulut tasan nolla. Käteistä en käytä käytännössä koskaan ja toi käyttötilin parisataa on pelkkä hätävara. Joskus joutunut siirtämään sinne lisää jos tullut jotain yllättäviä laskuja. Jokainen tyylillään näissäkin asioissa.
 
Jaa että vain viikon rahat käyttötilillä? Kiva miettiä kaupassa loppuviikosta, että riittäköhön ne rahat nyt ostoksiin vai pitääkö ensin tehdä tilisiirto.
No sitten varmaan siirrät lisää rahaa tilille kun alkaa ahdistamaan? Miksi kukaan pitäisi käyttötilillä yhtään enempää kuin tarvitsee? Jos joku saa sun kortin tiedot kopioitua niin kaikki käyttötilillä olevat varat on vaarassa kadota jonkun toisen käsiin. Pidän kortin vuorokautista nettiostorajaakin 50 eurossa ja vain tarvittaessa nostan sitä isompia ostoksia varten. Itse ainakin seuraan omaa rahankäyttöäni kohtuu tarkasti ja pidän maksimissaan satasen tai kaksi käyttötilillä. Jos tarvitsee siirtää lisää niin mobiilisovelluksella se onnistuu 30 sekunnissa.
 
No sitten varmaan siirrät lisää rahaa tilille kun alkaa ahdistamaan? Miksi kukaan pitäisi käyttötilillä yhtään enempää kuin tarvitsee? Jos joku saa sun kortin tiedot kopioitua niin kaikki käyttötilillä olevat varat on vaarassa kadota jonkun toisen käsiin. Pidän kortin vuorokautista nettiostorajaakin 50 eurossa ja vain tarvittaessa nostan sitä isompia ostoksia varten. Itse ainakin seuraan omaa rahankäyttöäni kohtuu tarkasti ja pidän maksimissaan satasen tai kaksi käyttötilillä. Jos tarvitsee siirtää lisää niin mobiilisovelluksella se onnistuu 30 sekunnissa.
Saahan sitä tehdä asiat monimutkaisesti, jos haluaa. Mulla on se 5-10te käyttötilillä, kun ei noista säästötileistä oikeasti mitään korkoa saa. Jos joku kortin saa kopioitua, niin ei se kortin haltijalle tappioksi jää...

Mulla on luottokorttitiedot viitisen kertaa n. Kymmenen vuoden aikana joutunut vääriin käsiin ja eipä tosta mitään itselle ole aiheutunut.
 
Esimerkkinä vain, että minä täällä tutussa ympäristössä ajan yhden mutkan pakkasella aina sillä oletuksella, että se on jäässä. Joka ikinen talvi kyseisen mutkan ojassa on niitä, jotka luottavat siihen, että kyllä pitoa löytyy.

ja paikallistuntemuksesi ei mitenkään vaikuta asiaan? kaikki muut vaan on tyhmiä.
 

Piti nyt munkin lukaista tämä median hehkuttama uutinen kuinka byrokraatit aikovat tehdä kestävämpää elektroniikkaa...

Kyseessä on joskus voimaan tuleva direktiivi eli lainsäädäntöohje, joka on "pelkkä" toimintaohje jäsenvaltioille. Mistään valvonnasta tuossa jutussa ei ole mainintaa, eli käytännössä jokainen valtio saa soveltaa mitä soveltaa (direktiivin määritelmän mukaan). Direktiivien sitoovuus tuntuu olevan vähän veteen piirretty viiva. EUn jokin elin voi ehkä antaa sakot jäsenvaltiolle jos lainsäädäntö ei muutu.

Directive (European Union) - Wikipedia

"EU pidentää sähkölaitteiden käyttöikää" on melko optimistinen oletus...tässä vaiheessa.
 
Mulla on luottokorttitiedot viitisen kertaa n. Kymmenen vuoden aikana joutunut vääriin käsiin ja eipä tosta mitään itselle ole aiheutunut.

Miten tämä on edes mahdollista? Mulla 20 vuoden aikana ei ole joutunut kertaakaan vääriin käsiin.
 
No sitten varmaan siirrät lisää rahaa tilille kun alkaa ahdistamaan? Miksi kukaan pitäisi käyttötilillä yhtään enempää kuin tarvitsee? Jos joku saa sun kortin tiedot kopioitua niin kaikki käyttötilillä olevat varat on vaarassa kadota jonkun toisen käsiin. Pidän kortin vuorokautista nettiostorajaakin 50 eurossa ja vain tarvittaessa nostan sitä isompia ostoksia varten. Itse ainakin seuraan omaa rahankäyttöäni kohtuu tarkasti ja pidän maksimissaan satasen tai kaksi käyttötilillä. Jos tarvitsee siirtää lisää niin mobiilisovelluksella se onnistuu 30 sekunnissa.
Jokainen tavallaan, mutta eikö se olisi kätevämpi niin, että palkka tulee tilille silloin kun tulee ja siitä sitten käytetään palkkakauden aikana sen verran kuin tarvitsee ja loput laitetaan säästöön, niin ei tarvitse koskaan säätää edestakaisin?

Nämä korttien kopioimiset sun muut kaukaa haetut tilanteet ovat sitten eri asia, mutta ne hoituvat viimeistään nostorajoilla jne.
 
Se on kyllä mielenkiintoista, että ei ole kehitetty erikseen ajokorttiin luokitusta talviajoon. Kyllähän sellainen tyyppi on ihan hengenvaarallinen, joka ensimmäistä kertaa eläessään ajaa talvella. Kun suomalaisissakin on ihan liikaa niitä, jotka luottaa tuuriin enemmän kuin taitoon.

Esimerkkinä vain, että minä täällä tutussa ympäristössä ajan yhden mutkan pakkasella aina sillä oletuksella, että se on jäässä. Joka ikinen talvi kyseisen mutkan ojassa on niitä, jotka luottavat siihen, että kyllä pitoa löytyy.
Kuka sen sitten määräisi, että millaisessa kelissä pitää olla tällainen "en koskaan poistu kotikunnastani ja osaan ajaa hiljaa sen yhden tietyn aina jäässä olevan mutkan" -tyyppinen talviajoluokitus kortissa? Riittääkö pakkaskeli kuivalla asfaltilla? Entäs sitten jos sataa alijäähtynyttä vettä plussakelillä?

Niin, ja mitä pitää tehdä jos alkaa satamaan lunta kesken matkan? Ei muuta kuin auto tienreunaan ja odottelemaan kevättä, vai? :D

Liukkaan kelin ajoharjoittelu suomalaista korttia suoritettaessa on varmaan ihan riittävästi meikäläisille ja jostakin lämpimämmistä maista tulevilta turisteilta sellaista on aika mahdotonta (ja tarpeetonta) lähteä peräämään, vaikka nämä satunnaisia vaaratilanteita ehkä aiheuttavatkin.
 
Miten tämä on edes mahdollista? Mulla 20 vuoden aikana ei ole joutunut kertaakaan vääriin käsiin.
Jaa a. Tollaiset 50-100 päivää ulkomailla joka vuosi + liki viikottaisia nettiostoksia selittänee. Eli korttia käytetään paljon.
 
ja paikallistuntemuksesi ei mitenkään vaikuta asiaan? kaikki muut vaan on tyhmiä.
Tarkoitin, että siellä ojassa ovat nimemomaan paikalliset, joiden pitäisi tietää kyseinen mutka ja sen vaarallisuus. Sinänsä se on vaaraton, koska ulosajopaikassa on kyllä tilaa kyntää sitä peltoa kauemmaskin.
 
Kuka sen sitten määräisi, että millaisessa kelissä pitää olla tällainen "en koskaan poistu kotikunnastani ja osaan ajaa hiljaa sen yhden tietyn aina jäässä olevan mutkan" -tyyppinen talviajoluokitus kortissa? Riittääkö pakkaskeli kuivalla asfaltilla? Entäs sitten jos sataa alijäähtynyttä vettä plussakelillä?

Niin, ja mitä pitää tehdä jos alkaa satamaan lunta kesken matkan? Ei muuta kuin auto tienreunaan ja odottelemaan kevättä, vai? :D

Liukkaan kelin ajoharjoittelu suomalaista korttia suoritettaessa on varmaan ihan riittävästi meikäläisille ja jostakin lämpimämmistä maista tulevilta turisteilta sellaista on aika mahdotonta (ja tarpeetonta) lähteä peräämään, vaikka nämä satunnaisia vaaratilanteita ehkä aiheuttavatkin.

Toki suomalaiset opetetaan ajamaan talvikelissä.
Eipä sitä nykyään saa ajokortilla ajaa moottoripyörääkään, vaikka ennen se oli itsestäänselvyys.

Onhan meillä talvirengaspakkokin, kyseisenä aikana saisi vain ne ajaa, joilla on talviajon vaadittava luokitus ajokortissa.

Tosin en kannata tuota, koska toteutus tulee olemaan pelkkää rahastusta suomalaisilta ja ei koske ulkomaalaisia. Kuten Suomessa on tapana.
 
Opetettiin, nykyään tuo hoidetaan simulla tai jopa hiekkaisella pihalla. Radalla ei enää tarvitse käydä. Monet käy silti yhä.
Aah, tuo oli uusi tieto minullekin. Toisaalta jollakin tavalla sen ymmärtää, kun autot ovat niin erilaisia ja liukkaan kelin radatkin ovat olleet paikoin aika kaukana todellisuudesta.
 
Opetettiin, nykyään tuo hoidetaan simulla tai jopa hiekkaisella pihalla. Radalla ei enää tarvitse käydä. Monet käy silti yhä.
No, minun aikanani ei ollut mitään liukkaan kelin opetusta. Käytiin vapaaehtoisesti ajamassa jääradalla. Sitten ne kiellettiin ympäristösyistä ja sitten taisikin uusien kuskien talvitaidot romahtaa. Miten niitä voi oppia, jos ei saa harjoitella?

En todellakaan usko, että noita liukkaan kelin harjoituksissa tehty yhtään mitään muuta kuin opetettiin perusteet. Hartialukon estää vain, jos on toistoja alla ja se auton lähteminen luisuun ei ole pelottavaa, vaan ihan normaali tilanne.
 
Jaa a. Tollaiset 50-100 päivää ulkomailla joka vuosi + liki viikottaisia nettiostoksia selittänee. Eli korttia käytetään paljon.

No tuo selittänee. Kannattaa käyttää Paypalia netissä niin ei tarvitse jaella korttitietoja kuin yhteen paikkaan. Itse en osta paikasta johon paypal ei käy.
 
No, minun aikanani ei ollut mitään liukkaan kelin opetusta. Käytiin vapaaehtoisesti ajamassa jääradalla. Sitten ne kiellettiin ympäristösyistä ja sitten taisikin uusien kuskien talvitaidot romahtaa. Miten niitä voi oppia, jos ei saa harjoitella?

En todellakaan usko, että noita liukkaan kelin harjoituksissa tehty yhtään mitään muuta kuin opetettiin perusteet. Hartialukon estää vain, jos on toistoja alla ja se auton lähteminen luisuun ei ole pelottavaa, vaan ihan normaali tilanne.

Ja milloin tai missä on opetettu nuo taidot kunnolla sitten? Ainoa sallittu vastaus olisi, että olet ajanut ajokortin talvikuukausina Vaasa-Joensuu linjan pohjoispuolella. Siihenkö tässä pitäisi tähdätä? Ajokortin saa ajaa vain talvella ja ei riitä edes etelä-suomessa ajaminen.

Se rata-ajo ihan turha. Ikinä ei ole ollut tie niin liukas, mitä se öljytty ja kasteltu rata oli. Ajoinkohan max 15 km/h vauhdilla mutkaan lopulta ja silti mitään ei voinut tehdä ja auto liukui kylki edellä tötsiä kohti. Nykyaikainen tekniikka, hyvät renkaat, neliveto.. aivan älyvapaata touhua "opettaa" tuollaisessa ympäristössä. Muuta saanut aikaan kuin vitutuksen.

Autoa oppii ajamalla. Ei siihen vain ole muuta ratkaisua. Onhan sitä porukkaa aina salillakin, joka vittuilee ja mulkoilee jos aloittelija tuhertaa laitteiden kimpussa rikkoen itsensä ja pilaten muiden treenit säheltämisellä. Sitten on se toinen osa konkareita, jotka muistaa omat ajat aloittelijana ja käy tsemppaamassa ja neuvomassa..
 
Oululainen erikoisuus tieliikenteessä on se, että nelikaistaisille teillä suojatien eteen oikean puoleiselle kaistalle pysähtyvä ohitetaan täydellä kaasulla siitä vasemmalta kaistalta.

Erityisesti tämä tyhmyys tiivistyy Saaristonkadulla olevalla yhdellä suojatiellä ja Kajaanintiellä olevalla kahdella suojatiellä. Molemmissa paikoissa kuolee vuosittain suojatielle ihmisiä em. tavalla. Nähnyt itsekkin joskus siinä miten tyttökin lentää kaarella kun auto pamauttaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi ja päin suojatiellä kävelevää tyttöä.

Oulu onkin todellinen villilänsi liikenteekin suhteen ja kaupungissa tunnetaan kaikenlaisia omia sääntöjä liikenteessä jotka ovat täysin tuntemattomia muualla maailmassa. Vissiin kaupungin asukkaat ovat liian paljon harrastaneet aikoinaan sukurutsausta ja avioliittoja serkusten kanssa niin lopputulos on mikä on.

Oululaista on myös risteysten välien tukkiminen jättämällä turhan pitkät välit autojen väliin liikennevaloissa, jopa yli metrin välejä näkee. Samoin hyvin hitaasti lähteminen liikennevaloista, sillä tavalla että esim. vasemmalle käännyttäessä ehtii vain 3 autoa mennä, kun oikealla nopeudella ehtisi 6.

Yksi leimaava piirre on myös se, että pyöräilijät ja autoilijat eivät tiedä että polkupyöräilijällä ei yleensä ole etuajo-oikeutta suojatien ylittäessään. Autoilijat jäävät väistelemään näitä ja liikenne jumii. Samoin pyöräilijät eivät tajua, että se oikealta tulevan etuajo-oikeus koskee myös pyöräilijän ja auton kohdatessa, luullaan että pyörä menee aina ensin.
 
Ja tätä valvotaan heti, kun siihen keksitään kamera?
Voisin kuvitella, että mikäli sellainen ihme tapahtuu, että poliisi tekee liikennevalvontaa ja pysäyttää, niin pakkaskelillä kesärenkailla liikkuva saa sakot.

Ei ole kyllä täälläpäin sattunut itselle kuin vuosikausia sitten.
 
Olikohan ihan itse keksitty "lääke"? o_O

33-vuotias potilas hakeutui selkäkipujen vuoksi sairaalaan Dublinissa, Irlannissa.

Kun lääkärit tiedustelivat mieheltä tämän käsivarressa olevasta ihottumasta ja turvotuksesta, tämä myönsi lääkinneensä itseään omatekoisella konstilla.

Metro UK:n mukaan mies paljasti hoitaneensa selkäkipua injektoimalla siemennestettä käsivarteensa. Hän oli jatkanut kyseistä kotihoitoa jo puolitoista vuotta.

Seurauksena hänelle oli kehittynyt ihon bakteeri-infektio, selluliitti.

Mies työnsi siemennestettään injektioneulalla käsivarteensa 18 kuukauden ajan – lääkärit pääsivätkin sitten todistamaan seurauksia
 
Katsastuksessa ja ratsiassa valvotaan tai jos sattuu jotain. Eihän tuossa muu muuttunut kuin että ei ole pakko ajella talvirenkailla kalenterin mukaan vaan kelin mukaan. Kitkoja käyttävälle asia ei ole ollutkaan niin justinsa, mutta nastarenkaita käyttäville hieman merkityksellisempää.
 
Ei kai se toivon varassa ole. Liikennevakuutus korvaa syyttömän osapuolen vahingot, kun kyse on liikennevahingosta. Vakuutusyhtiö puolestaan alkaa periä kännisedältä korvausta kuluistaan, monestakin syystä joihin kuuluu känni.
 
Ei kai se toivon varassa ole. Liikennevakuutus korvaa syyttömän osapuolen vahingot, kun kyse on liikennevahingosta. Vakuutusyhtiö puolestaan alkaa periä kännisedältä korvausta kuluistaan, monestakin syystä joihin kuuluu känni.
Muistaakseni korvaavat, vaikka törmääjällä ei olisi ollut vakuutusta.

Tosin nyt en ole varma, että miten sitten menee, jos tekijä olisi päässyt karkuun eikä sitä löydettäisi.
 
Katsastuksessa ja ratsiassa valvotaan tai jos sattuu jotain.
Katsastukseen saa ajaa kelistä ja päivästä riippumatta renkailla millä hyvänsä, kunhan ovat muuten siis katsastuskelpoiset renkaat (esim nastoja ~sama määrä, kulutuspinnat jne).
Kesäauton katsastus jos osuu talvelle niin paskempi homma olisi muuten, tai toisinpäin. Tosin nyt on kyllä tullut katsastusmuutos jolla saa itse päättää omat katsastusaikavälinsä, mutta kuitenkin.
 
Kaksinkertaista tyhmyyttä on kun yksityisautoilevat ihmiset valittavat siitä koituvia ongelmia. Vähän sama kuin löisi vasaralla peukaloon kerta toisensa jälkeen ja sitten tulisi parkumaan asiasta tänne. No, kukin tyylillään. Sopivathan nuo puheet tähän ketjuun erinomaisesti. :D
 
Katsastukseen saa ajaa kelistä ja päivästä riippumatta renkailla millä hyvänsä, kunhan ovat muuten siis katsastuskelpoiset renkaat (esim nastoja ~sama määrä, kulutuspinnat jne).
Kesäauton katsastus jos osuu talvelle niin paskempi homma olisi muuten, tai toisinpäin. Tosin nyt on kyllä tullut katsastusmuutos jolla saa itse päättää omat katsastusaikavälinsä, mutta kuitenkin.
Näin on. Eli talvella saa mennä kesärenkailla ja kesällä talvirenkailla. Sekarengastusta ei saa olla ja renkaiden pyörimissuunta pitää myös olla oikea.

Itse en kumminkaan talvella menisi kesärenkailla katsastamaan. Ihan hyvä että katsastusajan voi itse päättää. Omassa on marraskuun lopussa tai kuukautta aiemmin, niin on ihan sopiva katsastusaika talvirenkailla.

Ennen katsastusväli oli 4kk eli kesärenkailla oli helpompi katsastaan. Nyt katsastusväli on 1kk.
 
Kaksinkertaista tyhmyyttä on kun yksityisautoilevat ihmiset valittavat siitä koituvia ongelmia. Vähän sama kuin löisi vasaralla peukaloon kerta toisensa jälkeen ja sitten tulisi parkumaan asiasta tänne. No, kukin tyylillään. Sopivathan nuo puheet tähän ketjuun erinomaisesti. :D
Olisihan se aivan kaameaa olla ilman autoa ja vaikka moottoripyörää myös :D Lisäksi mukava harrastus korjata, jos sattuu tulemaan jotain vikaa, tai auto vaatii huoltoa.

Niin mutta siis, jos itse yksityisautoilee ja silti haukkuu muiden yksityisautoilua, niin se on aika erikoista tosiaan :D
 
Voisin kuvitella, että mikäli sellainen ihme tapahtuu, että poliisi tekee liikennevalvontaa ja pysäyttää, niin pakkaskelillä kesärenkailla liikkuva saa sakot.

Ei ole kyllä täälläpäin sattunut itselle kuin vuosikausia sitten.
Ei lämpötilan perusteella voi antaa sakkoa, ei välttämättä ole lunta tai jäätä, vaikka olisi pakkasta. Itse olen ajanut kesärenkeilla 23.12. jokunen vuosi sitten, olosuhteista se on kiinni.
 
Kun suomi noin yleisesti on säännöiltää tunnetusti kauhean joustava niin oletetaanpa seuraavaa: saadaan kesäkuun 15. pvä lunta. Eli saatko sakot kesärenkailla? Entäs jos se lumi on poissa 16.pvä niin saako silloin nastarenkaista sakot? ;)
 
Olisihan se aivan kaameaa olla ilman autoa ja vaikka moottoripyörää myös :D Lisäksi mukava harrastus korjata, jos sattuu tulemaan jotain vikaa, tai auto vaatii huoltoa.

Niin mutta siis, jos itse yksityisautoilee ja silti haukkuu muiden yksityisautoilua, niin se on aika erikoista tosiaan :D
Joillekin on uskomaton ajatus, että osa kansalaisista oikeasti osallistuu yhteiskunnan toimintaan. Sopii ketjun aiheeseen.
 
Kun suomi noin yleisesti on säännöiltää tunnetusti kauhean joustava niin oletetaanpa seuraavaa: saadaan kesäkuun 15. pvä lunta. Eli saatko sakot kesärenkailla? Entäs jos se lumi on poissa 16.pvä niin saako silloin nastarenkaista sakot? ;)
Jos on vaihtanut talvirenkaat pois liian aikaisin, niin sakot voisi saada. Joskus on satanutkin lunta ja nastoja kannattaa pitää varalta hetken.

Kesäkuussa on niin lämmintä, että talvirenkaat "sulaa alle*. :) Mutta toki kelin mukaan täytyy silloin ajaa. Tai olla ajamatta 15. Kesäkuuta, jos sataa 50cm lunta. Eihän ne lumet siitä sitten hetkessä sula pois. Tai jos aivan tosi vähän sataa lunta, niin tuskin nastoja silloinkaan tarvii.

Itse ajoin joskus moottoripyörällä pakkasessa, kun tiet oli ilman lunta ja kuivat. Mutta tosi harvinaista tuollainen keli.
 
Joillekin on uskomaton ajatus, että osa kansalaisista oikeasti osallistuu yhteiskunnan toimintaan. Sopii ketjun aiheeseen.
Niin. Kannattaisihan se yksityisautoilu toki jättää kokonaan pois. Ei vaan ole yhtään helppoa. Toki taksi olisi, mutta siinähän syntyy päästöjä tuplat, kun taksi joutuu ajaa edestakaisin.
 
Jos on vaihtanut talvirenkaat pois liian aikaisin, niin sakot voisi saada. Joskus on satanutkin lunta ja nastoja kannattaa pitää varalta hetken.

Kesäkuussa on niin lämmintä, että talvirenkaat "sulaa alle*. :) Mutta toki kelin mukaan täytyy silloin ajaa. Tai olla ajamatta 15. Kesäkuuta, jos sataa 50cm lunta. Eihän ne lumet siitä sitten hetkessä sula pois. Tai jos aivan tosi vähän sataa lunta, niin tuskin nastoja silloinkaan tarvii.

Itse ajoin joskus moottoripyörällä pakkasessa, kun tiet oli ilman lunta ja kuivat. Mutta tosi harvinaista tuollainen keli.
Tarkoitin tuolla sitä vaan että uusi laki talvirenkaista on järkevä mutta siitäkin saadaan viranomaisten niin halutessa sellainen show aikaiseksi että oksat pois.
 
Kun suomi noin yleisesti on säännöiltää tunnetusti kauhean joustava niin oletetaanpa seuraavaa: saadaan kesäkuun 15. pvä lunta. Eli saatko sakot kesärenkailla? Entäs jos se lumi on poissa 16.pvä niin saako silloin nastarenkaista sakot? ;)
Ensimmäisessä tapauksessa ei, koska talvirengaspakkoa ei laajennettu(anteeksi mutu, mutta tämän käsitin ainakin lainsäätäjän tarkoitukseksi) vaan tehtiin siitä ehdollinen ja samoin sallittiin nastarenkaiden käyttö tarvittaessa kalenteriin katsomatta.

Sehän taas on oma vika jos liukkaan kelin takia sattuu jotain. Mitäs ajoi kesärenkailla lumisateessa keskellä kesää.

Jälkimmäisessä tapauksessa periaatteessa kyllä, jos virkamiehellä on pissaa nupissa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 051
Viestejä
4 418 030
Jäsenet
73 285
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom