Tyhmät ihmiset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Osa heittää tumpit muitta mutkitta myös normaaleihin roskiksiin ja sitten 20min päästä vartija kaataa vettä perään, kun roskis savuaa tai palaa. :D
Itse heitän normi roskiksiin, mutta en nyt käryävänä kuitenkaan, sehän kestää about sekuntin tiputtaa se tulipää veks siittä. Melko vatipäistä touhua nakata palavana se roskikseen :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Koska tyhmyys on yleistä tietoa, tuhkisten pois jättäminen on tietoista ympäristön paskaamista.

Jo yleisestä kohteliaisuudesta jokaiselle julkiselle/kaupalliselle ulko-ovelle pitää järjestää tuhkakuppi. Ihan samasta kohteliaisuudesta kuin jättää roskaamatta.

Tämähän ei ole vain tupakointia koskeva ongelma. Yhä enemmän julkiset roskiksetkin laiminlyödään. Ne ovat täynnä tai pohja auki. Homma hoidetaan kuten Venäjällä eli riittämättömästi tai ollenkaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Jo yleisestä kohteliaisuudesta pitää jokaiselle julkiselle/kaupalliselle ulko-ovelle pitää järjestää tuhkakuppi. Ihan samasta kohteliaisuudesta kuin jättää roskaamatta.
Yleisestä kohteliaisuudesta loputkin käryttelijät voisivat suoristaa selkärankansa ja lopettaa kokonaan polttamasta yleisillä paikoilla, tai kerääntyä vaikka jonnekin omalle tupakointiareenalleen savuamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Yleisestä kohteliaisuudesta loputkin käryttelijät voisivat suoristaa selkärankansa ja lopettaa kokonaan polttamasta yleisillä paikoilla, tai kerääntyä vaikka jonnekin omalle tupakointiareenalleen savuamaan.
Tuo menee jo vainon puolelle. Ulkotiloissa saa tupakoida eikä tarvitse änkeä iholle. Vastaavasti itse koitan pitää hajurakoa ja vältän tupakoimasta väenpaljoudessa tai muuten niin, että jonkun olisi pakko haistella.

Tupakan osalta asiat on ajettu niin pitkälle, että se ei ole enää pahin hajuhaitta tai hengitysilmaa paskaava tekijä. Nyt on muodissa mölistä nastarenkaista ja dieselmoottoreista - osin aiheesta.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Tupakoitsija, alkoholistit ja muutkin huumeriippuvaiset kuuluu kyllä tähän ketjuun. :D
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ajoin viimeisen vuoden aikana 59655km ja ajotietotoneen ilmoittama keskinopeus oli 72,3km/h. Ajan käytännössä aina se 9km/h yli. Tästä päästäänkin siihen, että autossa vietetty aika oli ~825h. Jos olisi ajanut tasan rajoitusten mukaan, eli keskinopeus olisi sen 9km/h vähemmän, niin autossa olisin viettänyt aikaani ~120h enemmän. No, olin tuon 120h enemmän töissä. Kolme viikkoa vapaata tai jokunen tonni taskuun. Tyhmää tai ei, 0-sakkoa kyseisellä ajalla, joten kovin laitontakaan se ei voi olla.
Keskinopeus ei varmasti ole 9km/h korkeampi, se vaatii korkeampia ylinopeuksia toteutuakseen käytännössä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Tuo menee jo vainon puolelle. Ulkotiloissa saa tupakoida eikä tarvitse änkeä iholle. Vastaavasti itse koitan pitää hajurakoa ja vältän tupakoimasta väenpaljoudessa tai muuten niin, että jonkun olisi pakko haistella.

Tupakan osalta asiat on ajettu niin pitkälle, että se ei ole enää pahin hajuhaitta tai hengitysilmaa paskaava tekijä. Nyt on muodissa mölistä nastarenkaista ja dieselmoottoreista - osin aiheesta.
Ei minua itse asiassa tupakansavu ulkona haittaa, mutta sisälle kulkeutuessaan se on ärsyttävää. Ja tupakoitsijat nyt haisevat muuten vain koko ajan ihan... niin no, vanhalle tuhkakupille. Mutta eipä kai siinä, jos se ei itseä haittaa.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Varmaan jo mainittukin topicissa, mutta ihmiset jotka kaupassa keräävät tavaraa, päättävät etteivät otakaan jotain, ja eivät sitten vie tavaraa takaisin paikalleen tai edes johonkin säädylliseen paikkaan.
Itse huomasin kassalla työskennellessä kuinka asiakas laittoi kylmätavaran karkkihyllyyn ja tuli sitten jonoon. Kun oli tämän asiakkaan vuoro, niin sanoin "anteeksi", hain tuotteen ja samalla kun katsoin asiakasta silmiin, niin pyysin mikrofonin kautta työkaveria viemään tuotteen takaisin kylmään jottei se menisi hävikkiin.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Itse huomasin kassalla työskennellessä kuinka asiakas laittoi kylmätavaran karkkihyllyyn ja tuli sitten jonoon. Kun oli tämän asiakkaan vuoro, niin sanoin "anteeksi", hain tuotteen ja samalla kun katsoin asiakasta silmiin, niin pyysin mikrofonin kautta työkaveria viemään tuotteen takaisin kylmään jottei se menisi hävikkiin.
Love it! :rofl:
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
93
Yleisestä kohteliaisuudesta loputkin käryttelijät voisivat suoristaa selkärankansa ja lopettaa kokonaan polttamasta yleisillä paikoilla, tai kerääntyä vaikka jonnekin omalle tupakointiareenalleen savuamaan.
Tupakantumppeja heitteleviä ihmisiä arvostellessa pitäisi pitää mielessä, että kyseessä on osittain riippuvuussairautta potevan ihmisen hätähuuto ja osittain uroskoiran kintunnostamiseen vertautuva tapa merkata ympäristöään. Vähän suvaitsevaisuutta peliin näin uuden vuoden kunniaksi, kiitos.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Tupakantumppeja heitteleviä ihmisiä arvostellessa pitäisi pitää mielessä, että kyseessä on osittain riippuvuussairautta potevan ihmisen hätähuuto ja osittain uroskoiran kintunnostamiseen vertautuva tapa merkata ympäristöään. Vähän suvaitsevaisuutta peliin näin uuden vuoden kunniaksi, kiitos.
Jos alkoholisti heittelee pulloja pitkin katuja niin sehän on vain riippuvuussairautta potevan henkilön...
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
324
Ja sitten haisee itse tuhkakupilta...
Suomessa on kyllä ongelmana roskisten puute, ja vaikka löytäisi roskiksen niin siinä tuskin on tuhkakuppia.
Vähän huono laittaa enemmän roskiksia kun kaiken maailman wt:porukka laittaa ne täyteen huonekaluja yms paskaa vaikka kyseessä olisi pieni roskis.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
1) Kun pankkiautomaatti kaupan kyljellä menee rikki, niin ihmiset meinaavat hätääntyä: Ihmiset kyselevät, että miten he nyt voivat maksaa ostoksensa kun eivät saa pankkikortilla rahaa seinästä. Nokkelimmat tajuavat sen jo itse, mutta nohevana myyjänä kerron heille, että he voivat nostaa rahaa tililtänsä myös kaupan kassalla. Nyt nämä hymyilevät asiakkaat nostavat ensin käteistä kassalta, minkä jälkeen lyön tuotteet kassajärjestelmään ja sitten asiakkaat maksavat tuotteet niillä nostetuilla rahoilla. Kyllähän tuo luo jonoja kassalle, mutta kun ei ole olemassa mitään kätevämpää tapaa ostosten maksuun..

2) Paistopistetuotteita ei tajuta punnita. Pisteen ympäristössä on 6 lappua joissa mainitaan punnitsemisesta. Jokaisen tuotteen hintalapussa on "vaakanumero XX"-kuva. Paistopisteen vieressä on selvästi vaaka.

3) Pikakassoilla ihmiset eivät tajua mitä heidän pitää tehdä sen jälkeen kun pullokuitti on lyöty järjestelmään. Järjestelmä ei anna heidän edetä. Keskellä näyttöä lukee, että se kuitti pitäisi laittaa kuittisäiliöön ja siinä on kuva..

4) Asiakkaat eivät tajua, että se kuuluu asiaan kun kortinlukija välillä vaatii pin-koodia. Osa asiakkaista rutisee joka kerta kun ne laitteet eivät toimi ja toistelevat kuinka heidän ostoksensa maksoivat alle 50€. Yksi tällainen asiakas kolmannen "Pin-vaadittu" ilmoituksen jälkeen lähti vihaisena tunkemaan korttia lukijaan. Ensiksi laittoi väärinpäin -> lukuvirhe. Sitten hän laittoi sen oikein päin, mutta hitaasti nykien --> lukuvirhe. Lopulta minä laitoin kortin lukijaan ja hän laittoi pin-koodin ja maksu meni läpi. Asiakas kysyi hyvin närkästyneeseen sävyyn, että "Koska te korjaatte tän lukijan?!?". Mihin vastaus oli lievästi hymyilevä "Sitten kun siihen tulee jotain vikaa.."
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Tupakantumppeja heitteleviä ihmisiä arvostellessa pitäisi pitää mielessä, että kyseessä on osittain riippuvuussairautta potevan ihmisen hätähuuto ja osittain uroskoiran kintunnostamiseen vertautuva tapa merkata ympäristöään. Vähän suvaitsevaisuutta peliin näin uuden vuoden kunniaksi, kiitos.
Mitä minä juuri luin!? Siis meinaatko, että tupakantumppeja ympäristöön heittelevä röökaaja pyytääkin käytöksellään apua? Ei helvetti, ei tuohon kyllä löydy suvaitsevaisuutta yhtään.

Kaupan hyllyt pursuavat kaiken maailman nikotiinipurukumeja ja muita apuvälineitä lopettamiseen. Rahasta lopettaminen ei voi olla kiinni, jos kerran rahaa riittää tupakkaankin. Selkärankaa ei myydä kaupoissa, se pitää olla omasta takaa.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Eiköhän tuostakin joku nykyisin mielensä pahoita ja ottaa rasistikortin käyttöön, hieman tummempi määritelmä on automaattisesti "rasismia", tasapuolistako? Tässäkin olisin käyttänyt varsinaista sanaa, mutta siitä jaetaan heti varoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
667
2) Paistopistetuotteita ei tajuta punnita. Pisteen ympäristössä on 6 lappua joissa mainitaan punnitsemisesta. Jokaisen tuotteen hintalapussa on "vaakanumero XX"-kuva. Paistopisteen vieressä on selvästi vaaka.
Joka toisessa kaupassa noi pitää punnita, toisessa ei. Jos ostelee usein kaupassa jossa ei punnita tai merkitä mitenkään, niin helposti sitä vaan napsii mukaansa ja siirtyy kaupassa eteenpäin asiaa kummemmin miettimättä vaan katse ostoslistassa kohti seuraavaa tuotetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 939
Joka toisessa kaupassa noi pitää punnita, toisessa ei. Jos ostelee usein kaupassa jossa ei punnita tai merkitä mitenkään, niin helposti sitä vaan napsii mukaansa ja siirtyy kaupassa eteenpäin asiaa kummemmin miettimättä vaan katse ostoslistassa kohti seuraavaa tuotetta.
Jep, ja jos multa kysytään niin paistopistetuotteita on AINA järkevintä myydä kappaleittain eikä painon mukaan.
Kaikki muukin leipomo osastolla myydään kappalehintaan niin miksi ihmeessä paistopisteen tuotteet pitää myydä painon mukaan?
Mä ymmärrän painon mukaan myynnin jossain pikkusälässä kuten irtokarkeissa ja hedelmissä mutta en "isoissa" valmistuotteissa.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
93
Mitä minä juuri luin!? Siis meinaatko, että tupakantumppeja ympäristöön heittelevä röökaaja pyytääkin käytöksellään apua? Ei helvetti, ei tuohon kyllä löydy suvaitsevaisuutta yhtään.

Kaupan hyllyt pursuavat kaiken maailman nikotiinipurukumeja ja muita apuvälineitä lopettamiseen. Rahasta lopettaminen ei voi olla kiinni, jos kerran rahaa riittää tupakkaankin. Selkärankaa ei myydä kaupoissa, se pitää olla omasta takaa.
Hymiöt jäi kiireessä pois edellisestä viestistä, pahoitteluni. :shy:

Selvennykseksi sanottakoon, minulta ei heru sympatiaa savuttajille, on kyseessä sitten säälittävän addiktin tupakan lutkuttaminen tai lippalakkijuntin dieselkosla. Molemmat voivat toteuttaa sitä junttimaisuuttaan, jossain takamailla – mieluummin ei sielläkään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Jep, ja jos multa kysytään niin paistopistetuotteita on AINA järkevintä myydä kappaleittain eikä painon mukaan.
Kaikki muukin leipomo osastolla myydään kappalehintaan niin miksi ihmeessä paistopisteen tuotteet pitää myydä painon mukaan?
Mä ymmärrän painon mukaan myynnin jossain pikkusälässä kuten irtokarkeissa ja hedelmissä mutta en "isoissa" valmistuotteissa.
Kaupan näkökulmasta on varmaan helpointa käyttää tavallista vaakaa, niin saadaan viivakoodit viinereihin mahdollisimman vähällä vaivalla?
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Joka toisessa kaupassa noi pitää punnita, toisessa ei. Jos ostelee usein kaupassa jossa ei punnita tai merkitä mitenkään, niin helposti sitä vaan napsii mukaansa ja siirtyy kaupassa eteenpäin asiaa kummemmin miettimättä vaan katse ostoslistassa kohti seuraavaa tuotetta.
No joo.. Ehkei tyhmää, mutta hämmentävää silti kun on niin paljon suht etäälle näkyviä merkkejä siitä, että nuo pitää punnita. Toisaalta ihmiset ihmettelevät kassalle, tullessa, että missä kaupassa he ovat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Siis onko jossain ihan oikeasti punnittavia paistopistetuotteita? Kaikki kaupat missä itse olen asioinut, ja joissa on pitänyt ne "punnita", on vaan sellaisella vaa'alla missä valitset tuotteen numeron ja kappalemäärän ja se printtaa viivakoodin sulle. Enkä ole ikinä ymmärtänyt miksi siinä tarvii ylipäätään olla se itse vaakaosuus. :confused:
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Kaupan näkökulmasta on varmaan helpointa käyttää tavallista vaakaa, niin saadaan viivakoodit viinereihin mahdollisimman vähällä vaivalla?
Pikakassat tosiaan vaativat viivakoodeja. Toiminta hidastuisi jos asiakkaan pitäisi etsiä tuotetta listasta kassalla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Siis onko jossain ihan oikeasti punnittavia paistopistetuotteita? Kaikki kaupat missä itse olen asioinut, ja joissa on pitänyt ne "punnita", on vaan sellaisella vaa'alla missä valitset tuotteen numeron ja kappalemäärän ja se printtaa viivakoodin sulle. Enkä ole ikinä ymmärtänyt miksi siinä tarvii ylipäätään olla se itse vaakaosuus. :confused:
Kyllä niitä on myös semmoisilla normaaleilla vaaoilla. Itse asiassa siinähän säästää yhden napinpainalluksen, kun ei tarvi laittaa kappalemäärää erikseen
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Pikakassat tosiaan vaativat viivakoodeja. Toiminta hidastuisi jos asiakkaan pitäisi etsiä tuotetta listasta kassalla.
Eiks ne punnitukset voi tapahtua siinä pikakassalla? Yhtä paljon hommaa asiakkaalle kun siellä paistopisteen luona? Eka valikko "paistotuote/vihannes/irtokarkki" sitten tulee tuotteet siihen.
EDIT: Italiassa tais olla tälläset valikkopunnitsijat siellä vihannesosastolla. Vois yhdistää siihen pikakassaan.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Eiks ne punnitukset voi tapahtua siinä pikakassalla? Yhtä paljon hommaa asiakkaalle kun siellä paistopisteen luona? Eka valikko "paistotuote/vihannes/irtokarkki" sitten tulee tuotteet siihen.
EDIT: Italiassa tais olla tälläset valikkopunnitsijat siellä vihannesosastolla. Vois yhdistää siihen pikakassaan.
Se hidastaisi pikakassojen toimintaa.

Vantaalaisessa Alepassa epäasiallinen ohjeistus kutsua heti vartijat - ”Tässä poljetaan romanien oikeuksia kympillä”

Täytyy olla melko tyhmä, että tällaisen ohjeistuksen laittaa kirjallisena kaikkien taukotiloissa käyvien nähtäville. Tuon tyyliset ohjeistukset ovat täysin normaaleja kaupoissa, mutta silti..
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Eräs taksia ajava somalitaustainen kansanedustaja pilaa niiden kunnollisten ne*k**ien maineen. Pienikin arvostelu on heti rasismia, mutta miksi se on heille etuoikeus? Osa siitäkin vaahtoamista on hänen osalta rasismiin luettavissa, asioita pitäisi käydä läpi uskottavasti, ei huudella milloin mitäkin ja luottaa suojaväriin. Sensuurin ja teennäisen perseilyn takia tuokin kuuluu tähän ketjuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
...omenan jättäminen on pieni paha verrattuna siihen, että jätät sen jauhelihapaketin tai pahvisen jäätelöpaketin jonnekin pehmolelujen tai vihanneksien sekaan - jota näkee sitäkin.

Toki hienosti päästään oikeuttamaan oma tyhmyröintinsä tällä iän vanhalla (ja täysin väärällä) argumenttilla, jolla Suomessakaan ei tarvitse tehdä mitään edelläkäyviä asioita: "Koska noi toiset on mulkumpia kun mä (ja niitä on enempi), niin ei haittaa jos oon pienesti mulkku".

Mulkku olet silti.
Ihmettelin erään kerran kun jauhelihapakettia kotona katsoessani huomasin lihan muuttuneen ruskeaksi. Se oli siis edellisenä päivänä ostettu ja valmistuspäivä oli siitä jotain 2 pv aikaisemmin. No heitin sen roskiin sen kummemmin asiaa ajattelematta.

Sitten näin samassa kaupassa kuivahyllylle piilotetun jauhelihapaketin sekä kalliin lihakimpaleen. Ilmoitin tästä henkilökunnalle ja paikalle tuli esimies joka kirosi siinä että tämä on ihan tuttu juttu. Kuulemma asialla on "Meat is Murder" -porukka joka piilottelee lihaa lämpimään paikkaan ja sitten seuraavalla reissulla vie ne takaisin kylmähyllyyn.

Vitutti kyllä rankasti edes tieto että tällaisia kusipäitä on olemassa mutta toisaalta kun näiden järjenjuoksua on seurannut mediastakin niin en ihmettelisi ollenkaan vaikka alkaisivat lisätä noihin syanidia hyvällä omallatunnolla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Se hidastaisi pikakassojen toimintaa.

Vantaalaisessa Alepassa epäasiallinen ohjeistus kutsua heti vartijat - ”Tässä poljetaan romanien oikeuksia kympillä”

Täytyy olla melko tyhmä, että tällaisen ohjeistuksen laittaa kirjallisena kaikkien taukotiloissa käyvien nähtäville. Tuon tyyliset ohjeistukset ovat täysin normaaleja kaupoissa, mutta silti..
Tavallaan olet oikeassa, vaikka enemmistön mielipide todennäköisesti onkin, että ne hyssyttelijät tässä niitä tyhmiä ovat.

Syrjintäkohuun joutuneen Alepan asiakas kertoo kauppaa piinaavasta häirikköjengistä: ”Kielenkäyttö on ihan hirveää”
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Ihmettelin erään kerran kun jauhelihapakettia kotona katsoessani huomasin lihan muuttuneen ruskeaksi. Se oli siis edellisenä päivänä ostettu ja valmistuspäivä oli siitä jotain 2 pv aikaisemmin. No heitin sen roskiin sen kummemmin asiaa ajattelematta.

Sitten näin samassa kaupassa kuivahyllylle piilotetun jauhelihapaketin sekä kalliin lihakimpaleen. Ilmoitin tästä henkilökunnalle ja paikalle tuli esimies joka kirosi siinä että tämä on ihan tuttu juttu. Kuulemma asialla on "Meat is Murder" -porukka joka piilottelee lihaa lämpimään paikkaan ja sitten seuraavalla reissulla vie ne takaisin kylmähyllyyn.

Vitutti kyllä rankasti edes tieto että tällaisia kusipäitä on olemassa mutta toisaalta kun näiden järjenjuoksua on seurannut mediastakin niin en ihmettelisi ollenkaan vaikka alkaisivat lisätä noihin syanidia hyvällä omallatunnolla.
Hulluja riittää. Vasta jokin aika sitten joku porukka tökki kaupoissa mansikoihin ja hedelmiin neuloja. Villitys alkoi Australiasta, mutta muistelen tuota esiintyneen meilläkin.

Australian neulapelko on saanut jäljittelijät liikkeelle

Edit.
Tässä tämä meidän tapaus, joka onneksi taisi olla vain yksittäinen henkilö:
Neuloja ruokaan Merikarvialla laittanut myönsi tekonsa – kertoi nähneensä uutisen Australiasta ja hakeneensa jännitystä
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ihmettelin erään kerran kun jauhelihapakettia kotona katsoessani huomasin lihan muuttuneen ruskeaksi. Se oli siis edellisenä päivänä ostettu ja valmistuspäivä oli siitä jotain 2 pv aikaisemmin. No heitin sen roskiin sen kummemmin asiaa ajattelematta.

Sitten näin samassa kaupassa kuivahyllylle piilotetun jauhelihapaketin sekä kalliin lihakimpaleen. Ilmoitin tästä henkilökunnalle ja paikalle tuli esimies joka kirosi siinä että tämä on ihan tuttu juttu. Kuulemma asialla on "Meat is Murder" -porukka joka piilottelee lihaa lämpimään paikkaan ja sitten seuraavalla reissulla vie ne takaisin kylmähyllyyn.

Vitutti kyllä rankasti edes tieto että tällaisia kusipäitä on olemassa mutta toisaalta kun näiden järjenjuoksua on seurannut mediastakin niin en ihmettelisi ollenkaan vaikka alkaisivat lisätä noihin syanidia hyvällä omallatunnolla.
Tyhmää porukkaa, eläin ei siitä paketista enää herää henkiin, pitää varmaan myös teurastaa lisää, kun osa on käyttökelvotonta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Tupakoitsija, alkoholistit ja muutkin huumeriippuvaiset kuuluu kyllä tähän ketjuun. :D
Aihettahan on tässäkin ketjussa jo sivuttu ja se kuuluisi muutenkin perusoppimäärään. Riipouvuudet eivät ole tyhmyyttä vaan siihen liittymätön ilmiö. Varsinkin nykyään esimerkiksi tupakointia ei harrasteta siksi, ettei uskottaisi sen suureen haitallisuuteen.

Tietenkin fiksu osaa keskimäärin paremmin hankkia apua tai ainakin pitää homman kasassa, vaikka olisikin addikti. Siispä ei päädy yhtä helposti ihan deekuksi ojaan tai rappionistiksi. Tämä ei kuitenkaan riitä kumoamaan esimerkiksi sitä korrelaatiota, että loogisesti näppärät ovat itse asiassa muita useammin viinalle persoja.

Laitoshoidossa olevista skitsofreenikoista enemmistö ainakin ennen tupakoi. Eivät taida olla ainakaan keskivertoa tyhmempiä keskimäärin. Joku muu vika kuin tyhmyys löytyy ihmisestä, joka ajaa vetämään moista paskaa. Mihin se liittyy ei oikein ole selkeää.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Kysytkö tosissasi, miksi riippuvuutta aiheuttavia tuotteita käytetään ja eikö se johdu matalasta älykkyydestä? Liittyy mm. siihen, että ihmiset - älykkäätkään - eivät ole rationaalisia koneita.
Jos tämä on tiedossa niin miksi tupakointi alotetaan? Ja lisätäkseni tähän, moni tuntemani älykäs ihminen on lopettanut tupakoinnin kun on tullut vähän ikää ja yksinkertainen syy yleensä kerrotaan: "ei siinä ole mitään järkeä", mikä summaa sen aika hyvin. Se että jonkun asian lopettaminen ei ole helppoa ei ole mikään selitys sille etteikö sen tekeminen olisi tyhmää. Se lopettamisen taival alkaa siitä kun oikeasti käyttää järkeä, sitä kautta se tahdonvoima tulee. Tupakka nyt on helppo tapaus, kovat huumeet sitten eri juttu missä yleensä ulkopuolista apua tarvitaan.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Tupakka nyt on helppo tapaus, kovat huumeet sitten eri juttu missä yleensä ulkopuolista apua tarvitaan.
En nyt muista kenen mukaan kyseinen asteikko on nimetty, mutta yleisesti käytetään 1-6 asteikkoa päihteiden haitallisuudelle eri tavoin ja nikotiinin lisäksi yleensä vain heroiinin saa arvon 6 kohdassa riippuvuuspotenttiaali.
Lisäksi tupakan vieroitusoireet ovat melko kovat ja toleranssi kasvaa vauhdilla, joten siitä on erittäin vaikea päästä irti. Myös se, että kyseessä ei ole erityisen päihdyttävä ja välittömästi vaarallinen aine vaikeuttaa lopettamista.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
En nyt muista kenen mukaan kyseinen asteikko on nimetty, mutta yleisesti käytetään 1-6 asteikkoa päihteiden haitallisuudelle eri tavoin ja nikotiinin lisäksi yleensä vain heroiinin saa arvon 6 kohdassa riippuvuuspotenttiaali.
Lisäksi tupakan vieroitusoireet ovat melko kovat ja toleranssi kasvaa vauhdilla, joten siitä on erittäin vaikea päästä irti. Myös se, että kyseessä ei ole erityisen päihdyttävä ja välittömästi vaarallinen aine vaikeuttaa lopettamista.
Riippuvuuspotentiaali voi tarkoittaa mitä tahansa. Monet puhuvat "tavasta", ei varsinaisesti pahoista oireista mitä vastaan taistella. Ja nykyään keinoja on monia millä vierottaa itsensä jos niin haluaa. Olen tuntenut jos minkälaista huumeveikkoa eikä monikaan heistä ole huumeista irti päässeet, useat tupakoitsijat kyllä onnistuneet. Vaikea varmaan arvata miten älykkyys näissä porukoissa jakaantuu? Sanotaanko vielä ettei se riippuvuudesta pois pääseminen ole pelkästään älykkyydestä kiinni, mutta kyllä mä kiven kovaan väitän että suuremmat mahikset on älykkäillä ihmisillä verrattaen niihin vähemmän älykkäisiin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Riipuvuuspotenttiaali nimenomaan aineen kemiallisten ominaisuuksien puolesta, eli siis kuinka helposti aineeseen jää fyysisesti riippuvaiseksi.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Suomalaisten pankkitileillä on aiempaa enemmän rahaa: ”Voi olla, että säästävät pahan päivän varalle”, arvioi asiantuntija

Suomalaisilla on pankkitileillä melkein 20000€/hlö vauvasta vaariin. Se jos mikä on tyhmää. Kannattaisi pistää osakkeisiin tai mihin vaan arvopapereihin sitä rahnaa ennemmin.
Jos oikein tajusin, niin tuo tilasto on marraskuulta peräisin, eli mahdollinen rahan siirtyminen tileiltä arvopapereihin osakesäästötilien myötä ei vielä noissa näy. Toivottavasti tulee päivitettyä tietoa vaikka kevään puolella.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Suomalaisten pankkitileillä on aiempaa enemmän rahaa: ”Voi olla, että säästävät pahan päivän varalle”, arvioi asiantuntija

Suomalaisilla on pankkitileillä melkein 20000€/hlö vauvasta vaariin. Se jos mikä on tyhmää. Kannattaisi pistää osakkeisiin tai mihin vaan arvopapereihin sitä rahnaa ennemmin.
Mikä siinä nyt on niin erityisen tyhmää? Siis muu kuin että sitä vaan kuuluu sanoa tyhmäksi, jos jollakin on rahaa talletustilillä, eikä osakkeissa.

20 000€ ei sitä paitsi ole mielestäni kovinkaan paljon rahaa. Jos tuossa on kaikki säästöt ja ne ovat kiinni ailahtelevissa osakkeissa, niin mitenpä niitä muutat äkkiä käteiseksi sitten kun on tarvetta? Ylipäätään mielestäni aika naiivia kuvitella, että kaikki vanhukset ja perusduuserit alkaisivat opettelemaan miten sijoitussalkkujen kanssa kannattaa toimia.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Enemmän kiinostaisi tietää miten tuo tarkalleen ottaen on jakautunut ja miksi ne joilla on paljon enemmän kuin mainittu 20 000 makuuttaa rahaa tilillä :think: oletan kuiteskin reilun enemistön omaavan selvästi alle 20 000 käteisenä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Enemmän kiinostaisi tietää miten tuo tarkalleen ottaen on jakautunut ja miksi ne joilla on paljon enemmän kuin mainittu 20 000 makuuttaa rahaa tilillä :think: oletan kuiteskin reilun enemistön omaavan selvästi alle 20 000 käteisenä.
Tässä on tietenkin mukana myös tilastoharhaa. Toiminimiyrittäjillä ja erilaisilla samaan tapaan verotettavilla yhtymillä on yritystoiminnan rahaa normaaleilla yksityistileillä ja liikevaihto voi olla isokin. Minulla ei ole iso - tarkoitan nyt siis rahaliikennettä - mutta 20 000 euroa on yritystoiminnalle niin juustoraha, että sen verran nyt pitäisi aina olla välittömiin kuluihin touhutonneja silloinkin, kun suuria menoja ei ole tiedossa ja tulopuolta on.

Eihän minulla oikealla yksityisellä käyttelytilillä ole kuin 50-5000 euroa koskaan. Ei tarvitse periaatteessa olla joka päivä sentin jeniä, ellei oteta huomioon pankin palvelumaksuja ym. joista muuten helposti tulisi tilinylityshuomautus, kun ei ole luotollista käyttelytiliä. Luottokortti ja seteliraha on keksitty.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Riippuvuuspotentiaali voi tarkoittaa mitä tahansa. Monet puhuvat "tavasta", ei varsinaisesti pahoista oireista mitä vastaan taistella. Ja nykyään keinoja on monia millä vierottaa itsensä jos niin haluaa. Olen tuntenut jos minkälaista huumeveikkoa eikä monikaan heistä ole huumeista irti päässeet, useat tupakoitsijat kyllä onnistuneet. Vaikea varmaan arvata miten älykkyys näissä porukoissa jakaantuu? Sanotaanko vielä ettei se riippuvuudesta pois pääseminen ole pelkästään älykkyydestä kiinni, mutta kyllä mä kiven kovaan väitän että suuremmat mahikset on älykkäillä ihmisillä verrattaen niihin vähemmän älykkäisiin.
Aineena tupakka aiheuttaa pahemman koukun kuin suurin osa kovista huumeista. Tupakkaan jää koukkuun helpommin kuin koviin huumeisiin. Voisin kuvitella, että eri aineiden sosiaaliset asemat vaikuttavat siihen miten helppoa niistä on päästä eroon. Esimerkiksi voit ostaa ruokakaupoista tuotteita, jotka auttavat pääsemään irti tupakasta. Ainakaan meidän kaupassa ei myydä heroiini-riippuvuuden hoitoon tarkoitettuja tuotteita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 965
Viestejä
4 207 834
Jäsenet
70 998
Uusin jäsen
TuomasP99

Hinta.fi

Ylös Bottom