• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tutkanpaljastimet

jees kiitoksia, kiva että on porukkaa jotka tietää näistä jutuista. Ite aina varmuuden vuoks vaa katkasen virrat passport maxista kun piippaa. Isolla tiellä ottaa muutama km päästä ja spectrelle näkyy siitä 30m päästä nii ei oo paljoo pelkoa xD
Jos spectre on käytössä, niin sitä käytetään sellaisessa autossa jossa ei ole tutkaa juuri tämän takia.
Siksi paljastimen sammuttaminen on turhaa kun saa hälyn.

Eli spectrellä varustettuja autoja voi tulla vastaan ja paljastin ei niistä osaa varoittaa.

Tuosta testiä miten kaukaa ja tarkkaan spectre pystyy Passport MAX 360 bongaamaan liikenteestä:
 

Täältä löytyy tähän asiaan liittyvä tutkimustyö poliisiammattikorkeakoulun lopputyöstä joka kertoo tutkanpaljastimien yleisyydestä Suomessa.

Tuo kertoo muunmuassa sen että paljastimien käyttö on yleistynyt viimevuosina.
Kertoo myös faktatietoa siitä miten poliisi saa tutkia ajoneuvon mikäli epäilee että autossa on paljastin.

Kiinnostavaa myös että poliisiammattikorkeakoulussa ei ole erillistä kurssia paljastinlaitteiden torjumiseen.
Vain VATV (Vaativan Ajotavan Valvonta) kurssilla opetetaan tuota.

"Yhtenä kehityskohteena VATV-koulutuksessa on paljastinlaitevalvonnan tehostami-
nen. Paljastinlaite-valvonta vaatii erityistä osaamista ja kiinnostusta asiaa kohtaan. Kurssilla paljas-
tinlaitteet käydään läpi omana oppiaiheenaan, mutta koulutuksessa voisi enemmän vaikuttaa val-
vontaa tekevien poliisien asenteisiin. Kaikkien pitäisi tunnustaa tosiasia, että paljastinlaitteita käyte-
tään, ja poliisin tehtävä on saada ne pois liikenteestä. Valvontaa tulisi tehdä ennakkoluulottomasti
ja rohkeasti, mutta lakeja noudattaen"
 
Jos spectre on käytössä, niin sitä käytetään sellaisessa autossa jossa ei ole tutkaa juuri tämän takia.
Siksi paljastimen sammuttaminen on turhaa kun saa hälyn.

Eli spectrellä varustettuja autoja voi tulla vastaan ja paljastin ei niistä osaa varoittaa.

Tuosta testiä miten kaukaa ja tarkkaan spectre pystyy Passport MAX 360 bongaamaan liikenteestä:


Monet vuotavat piipparit vuotavat vasta reilummin kun saavat hälyn, eli kun löytävät jonkun hakemansa taajuuden. Mutta jotkut ilman hälyäkin.
Kyllä niitä spectrejä on käytetty myös tutkan kanssa. Suomessa olevat spectret eivät ole elite mallia, vaan aiempia versioita, jotka ovat herkempiä.
 
Monet vuotavat piipparit vuotavat vasta reilummin kun saavat hälyn, eli kun löytävät jonkun hakemansa taajuuden. Mutta jotkut ilman hälyäkin.
Kyllä niitä spectrejä on käytetty myös tutkan kanssa. Suomessa olevat spectret eivät ole elite mallia, vaan aiempia versioita, jotka ovat herkempiä.
Ei ole omakohtaista kokemusta tästä ja en ole koskaan edes nähnyt spectreä mutta vaikea kuvitella miksi niitä käytettäisiin samanaikaisesti kun vuotavia paljastimia on paljon helpompi saada kiinni kun käyttäjä ei tiedä että siviiliauto on lähellä ja tietää laitteesta.
Stalker ja Spectre voi samanaikaisesti olla jossain siviilautossa, mutta niitä tuskin käytetään samanaikaisesti.
Jos spectre antaa hälyn, epäilty ajoneuvo etsitään liikenteestä ja sen seuranta aloitetaan.
Sitten ammutaan tutkalla ja katsotaan jos auto hidastaa tai tekee jopa äkkijarrutuksen niin siinä hyvä indikaattori siitä että kyseisessä autossa varmasti on paljastin.

Asiasta toiseen, tässä viron poliisin show siitä mitä takavarikoiduille paljastimille tehdään :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole omakohtaista kokemusta tästä ja en ole koskaan edes nähnyt spectreä mutta vaikea kuvitella miksi niitä käytettäisiin samanaikaisesti kun vuotavia paljastimia on paljon helpompi saada kiinni kun käyttäjä ei tiedä että siviiliauto on lähellä ja tietää laitteesta.
Stalker ja Spectre voi samanaikaisesti olla jossain siviilautossa, mutta niitä tuskin käytetään samanaikaisesti.
Jos spectre antaa hälyn, epäilty ajoneuvo etsitään liikenteestä ja sen seuranta aloitetaan.
Sitten ammutaan tutkalla ja katsotaan jos auto hidastaa tai tekee jopa äkkijarrutuksen niin siinä hyvä indikaattori siitä että kyseisessä autossa varmasti on paljastin.

Asiasta toiseen, tässä viron poliisin show siitä mitä takavarikoiduille paljastimille tehdään :cool:
Iso nippu uusia genevo maxeja kärähtänyt Virossa noilla vanhoilla spectreillä (epäily)
 
Nyt tuli tilattua navty p1 premium onkos kellään täällä kokemusta. Suosittelivat sitä radar-shopissa pitäis olla näkymätön paljastimen paljastimelle ja ilmeisesti valmistetaan samalla tehtaalla kun uniden, mutta suunniteltu eurooppaan.
 
Ei ole omakohtaista kokemusta tästä ja en ole koskaan edes nähnyt spectreä mutta vaikea kuvitella miksi niitä käytettäisiin samanaikaisesti kun vuotavia paljastimia on paljon helpompi saada kiinni kun käyttäjä ei tiedä että siviiliauto on lähellä ja tietää laitteesta.
Stalker ja Spectre voi samanaikaisesti olla jossain siviilautossa, mutta niitä tuskin käytetään samanaikaisesti.
Jos spectre antaa hälyn, epäilty ajoneuvo etsitään liikenteestä ja sen seuranta aloitetaan.
Sitten ammutaan tutkalla ja katsotaan jos auto hidastaa tai tekee jopa äkkijarrutuksen niin siinä hyvä indikaattori siitä että kyseisessä autossa varmasti on paljastin.

Asiasta toiseen, tässä viron poliisin show siitä mitä takavarikoiduille paljastimille tehdään :cool:

Kuten sanoin, osa piippareista ei juurikaan vuoda ilman että saavat hälyn, niitä on vaikeampi nähdä spectrellä pelkästään kun pitäisi päästä ihan viereen..


Iso nippu uusia genevo maxeja kärähtänyt Virossa noilla vanhoilla spectreillä (epäily)

Juuh, katoin tuon linkin viikkoja sitten, oli siellä seassa myös One M ja remote antennia jne, genevon tuotteita suurimmaks osaks..
 
Kuten sanoin, osa piippareista ei juurikaan vuoda ilman että saavat hälyn, niitä on vaikeampi nähdä spectrellä pelkästään kun pitäisi päästä ihan viereen..
Näinpäs näyttää olevan, eli paljastimen sammuttaminen hälyn jälkeen voi olla ihan järkevää jos omistaa vuotavan paljastimen, otan kommenttini takaisin :)
Mutta mietin kuitenkin, onkohan tuo Suomen poliisilla tiedossa?
Vai ajattelevatko kuten itse spekuloin.

Se laatikollinen spectrejä mitä täällä vielä on varmaan siirretty VATV porukan käyttöön jolla varmana enemmän tieto näistä.
 
Tämä olisi kiinnostavaa lukea mutta eipä ole pääsyä kun ei ole poliisiammattikorkeakoulussa :cool:
käytännössä painelevat tutkaa päälle ja pois ja tsekkailevat jarruvaloja, jos ei käytä jotain laitteita apuna. Näin olen ymmärtänyt ja ollut kyydissäkin ratsiassa missä kuljettaja jäi moisesta kiinni. 20 päiväsakkoa taisi olla laitteen menetyksen lisäksi rangaistus. Se mikä oli erikoista, että siinä kohdistettiin epäily laitteen omistajasta myös matkustajaan. Eli jos tuota nyt tulkitsee oikein, niin tutkanpaljastimen käyttäminen linja-autossa voisi tuoda matkustajalle sakot?
 
tässä vain 30 metriä

Elite spectre on eri laite mitä Suomen poliisin käyttämät vanhat spectret. Noin komponentti tasolla avattuna, sekä suorituskyky erinomainen noissa 1&2 sarjan vanhoissa koneissa.
Uudempia spectre laitteita on lähimpänä Latvian poliisilla käytössä. Elite sarja on uudempaa jossa voimakas matkapuhelin ja bsm suodatus, mikä huonontaa suorituskykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Elite spectre on eri laite mitä Suomen poliisin käyttämät vanhat spectret. Noin komponentti tasolla avattuna, sekä suorituskyky erinomainen noissa 1&2 sarjan vanhoissa koneissa.
Uudempia spectre laitteita on lähimpänä Latvian poliisilla käytössä. Elite sarja on uudempaa jossa voimakas matkapuhelin ja bsm suodatus, mikä huonontaa suorituskykyä.
oho no kiitos tiedosta. Onneks isolla tiellä ottaa kumminkin ihan muutaman kilsan päähän niin on aikaa sammuttaa hyvin.
 
Kuten sanoin, osa piippareista ei juurikaan vuoda ilman että saavat hälyn, niitä on vaikeampi nähdä spectrellä pelkästään kun pitäisi päästä ihan viereen..
Tarkoitatko että osa piippareista vuotaa jos saavat hälyn ? Miksi ne alkaa hälystä vuotaan ? mitä ne alkaa silloin tohuaa ? Kai se on valinnainen ominaisuus ?
 
Tarkoitatko että osa piippareista vuotaa jos saavat hälyn ? Miksi ne alkaa hälystä vuotaan ? mitä ne alkaa silloin tohuaa ? Kai se on valinnainen ominaisuus ?
Halvalla tehdyt vanhahtavat laitteet vuotavat enemmän saadessaan hälyn. Oskilaattorin ja vastaanotettava singnaali yhdistyy mixserissä, mikä usein vuotaa antenniin takaisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:



Esimerkiksi näissä Radar Royn ja Vortex Radarin tekemissä testeissä ei edes kokeilla ampua tutkalla samanaikaisesti.
Mistä tuo tieto tulee että vuotavat enemmän kun saavat hälyn?
Onko esm Uniden R3 sellainen?
Löytyykö videoita tuollaisesta testistä jossa tuo simuloidaan videolle?
 
Halvalla tehdyt vanhahtavat laitteet vuotavat enemmän saadessaan hälyn. Oskilaattorin ja vastaanotettav singnaali yhdistyy mixserissä, mikä usein vuotaa antenniin takaisinpäin.
Ok, eli ei suoranaisesti häly aiheuta vuotoa, vaan laitteen vuotaa ja entistä enemmän vuotaa mitä vahvempi vastaanotettava RF.
 



Esimerkiksi näissä Radar Royn ja Vortex Radarin tekemissä testeissä ei edes kokeilla ampua tutkalla samanaikaisesti.
Mistä tuo tieto tulee että vuotavat enemmän kun saavat hälyn?
Onko esm Uniden R3 sellainen?
Löytyykö videoita tuollaisesta testistä jossa tuo simuloidaan videolle?

Suomessa ja Hollannissa jo kauan sitten testattu labrassa tuo. Ja samat havainnot vähemmän labra olosuhteissa.
Ja on se tieto rd netin ja hollannin foorumeilla myöskin.

Täytyy katsella jos vanhoja lehtiä löytyisi jossa asiaa käsitelty.
 
Viimeksi muokattu:
Eestin poikien massiiviset genevo käryt jostain syystä.
 
Suomessa ja Hollannissa jo kauan sitten testattu labrassa tuo. Ja samat havainnot vähemmän labra olosuhteissa.
Ja on se tieto rd netin ja hollannin foorumeilla myöskin.
Suomessa labrassa tutkittu tutkanpaljastimien oskilaattori vuotoja?
Onko linkkiä jakaa näihin tutkimuksiin tai forumtopikkeihin?

Kiinnostaisi lukea mitkä laitteet vuotavat tällätapaa.
 
Suomessa labrassa tutkittu tutkanpaljastimien oskilaattori vuotoja?
Onko linkkiä jakaa näihin tutkimuksiin tai forumtopikkeihin?

Kiinnostaisi lukea mitkä laitteet vuotavat tällätapaa.

Tästä oli juttua myös kuopatussa murobbs ketjussa, virallisia tutkimus tuloksia tästä maasta tuskin löytyy mistään, kun lainsäädäntö on mitä on..
Laitteen vuotamiseen vaikuttaa suuresti myös laitteen rakenne, esim redline on vuosia ollut lähes samanlainen, pieniä muutoksia lukuunottamatta.
 
käytännössä painelevat tutkaa päälle ja pois ja tsekkailevat jarruvaloja, jos ei käytä jotain laitteita apuna. Näin olen ymmärtänyt ja ollut kyydissäkin ratsiassa missä kuljettaja jäi moisesta kiinni. 20 päiväsakkoa taisi olla laitteen menetyksen lisäksi rangaistus. Se mikä oli erikoista, että siinä kohdistettiin epäily laitteen omistajasta myös matkustajaan. Eli jos tuota nyt tulkitsee oikein, niin tutkanpaljastimen käyttäminen linja-autossa voisi tuoda matkustajalle sakot?
Laista yritin tavata tuota kohtaa, ja siinä sanotaan:

Laki nopeusvalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä 733/1985 sanoi:
2 §

Edellä 1 §:ssä tarkoitettua laitetta ei saa käyttää eikä pitää hallussa yleiselle liikenteelle tarkoitetulla tai yleiseen liikenteeseen käytetyllä alueella Suomessa rekisteröidyssä moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa. Myöskään ulkomailla rekisteröidyssä moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa olevaa sanotunlaista laitetta ei saa käyttää tällä alueella.

Laki ei siis ota kantaa paljastimen käyttäjään eli kaiketi matkustaja voidaan tuomita syylliseksi. Sellaisen huomion tein, että vain moottorikäyttösessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa on laitteen käyttö ja hallussapito kiellettyä. Hinattavasta laitteesta ei mainita mitään, eli olisiko sitten esim. mönkijän hinattavaan henkilönostimeen paljastimen asentaminen laillista? Ajoneuvolaki kuitenkin erottelee hinattavat laitteet ja perävaunut erikseen:

Ajoneuvolaki 82/2021 sanoi:
2 §
17) hinattavalla laitteella sellaista auton perävaunua tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon tai sen perävaunuun kytkettävää hinattavaa ajoneuvoa, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden eikä tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun;

Autowikissä kerrotaan esimerkkejä hinattavista laitteista: Hinattavia laitteita voi olla esim. työmaakopit, autolla vedettävät nosturit, kompressori- tai agrekaattivaunut.
 
Laista yritin tavata tuota kohtaa, ja siinä sanotaan:



Laki ei siis ota kantaa paljastimen käyttäjään eli kaiketi matkustaja voidaan tuomita syylliseksi. Sellaisen huomion tein, että vain moottorikäyttösessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa on laitteen käyttö ja hallussapito kiellettyä. Hinattavasta laitteesta ei mainita mitään, eli olisiko sitten esim. mönkijän hinattavaan henkilönostimeen paljastimen asentaminen laillista? Ajoneuvolaki kuitenkin erottelee hinattavat laitteet ja perävaunut erikseen:



Autowikissä kerrotaan esimerkkejä hinattavista laitteista: Hinattavia laitteita voi olla esim. työmaakopit, autolla vedettävät nosturit, kompressori- tai agrekaattivaunut.
No en ole lakimies, mutta tuosta sanamuodosta "hinattavalla laitteella sellaista auton perävaunua..." voisi äkkiseltään päätellä että hinattava laite on perävaunu, tietyntyyppinen sellainen. Ja perävaunussa se on kielletty.
 
Suomessa labrassa tutkittu tutkanpaljastimien oskilaattori vuotoja?
Onko linkkiä jakaa näihin tutkimuksiin tai forumtopikkeihin?

Kiinnostaisi lukea mitkä laitteet vuotavat tällätapaa.
Eipä taida enää olla netissä ainakaan julkisesti. Vanhoissa lehdissä on painettuna.
Menneillä foorumeilla noita suht julkisesti jaettiin. Parin ison yrityksen radio labrassa tehtyjä mittauksia. Hollannin poikien foorumilla on jos kielitaito riittää.

Vuotamattomia on ne muutama mitä patentoitu. V1g2,stinger remote ja escort redline sarja joka tietyin varauksin on vuotamaton.
 
Eipä taida enää olla netissä ainakaan julkisesti. Vanhoissa lehdissä on painettuna.
Menneillä foorumeilla noita suht julkisesti jaettiin. Parin ison yrityksen radio labrassa tehtyjä mittauksia. Hollannin poikien foorumilla on jos kielitaito riittää.

Vuotamattomia on ne muutama mitä patentoitu. V1g2,stinger remote ja escort redline sarja joka tietyin varauksin on vuotamaton.
Jos mennään noin kauas ajassa taakse niin sitten puhutaan jo hyvinkin vanhoista laitteista...
Ei niitä voi verrata nykyaikaisin laitteisiin.

Mietinkin miksi tämä asia muka ei olisi esm Radar Royn tai Vortexin tiedoissa, ne kun noita testailee ja hyvin perusteellisesti.
Kuitenkaan en ole löytänyt sellaista spectre testiä jossa kokeiltaisiin jos paljastin vuotaa enemmän sillon kun se hälyttää.

Eli, uskon heti kun joku laittaa asiasta faktaa ja ei mutua :)
 
Radar roy ollut jo vuosia pelistä pois. Hänen sivustonsa myyty.
360 redline koelautakone sentään edes tällä vuosikymmenellä suunniteltu.
Vortexin kaveria ei kauheasti kiinnosta moinen videon teko unidenfinnille.. Mutta näillä mennään.
m3 antennipohja suunnittteltu 2004 vuonna Suomalaisten idealla muuten mikä vahingossa lipesi ilmaiseksi bellille.

Mutta näin kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Radar roy ollut jo vuosia pelistä pois. Hänen sivustonsa myyty.
360 redline koelautakone sentään edes tällä vuosikymmenellä suunniteltu.
Vortexin kaveria ei kauheasti kiinnosta moinen videon teko unidenfinnille.. Mutta näillä mennään.
m3 antennipohja suunnittteltu 2004 vuonna Suomalaisten idealla muuten mikä vahingossa lipesi ilmaiseksi bellille.

Mutta näin kuitenkin.

Jeppjepp, eli mitään faktapohtaista tälle väittämälle ei ole :)
Vortexin kaveri kyllä tutkii ja testaa kaiken todella perusteellisesti, ja jos tälle väittämälle olisi mitään perustelua niin se olisi kyllä hänen puolestaan testattu.

Joten pitäkää vaan ne paljastimet päällä vaikka tulee hälyä, turha niitä on sammuttaa
 
Kellä tuollainen Target Blu Eye 2 on, kehtaatko kertoa onko oikeasti toimiva peli ja mistä olet ostanut? Paljon poliisit ajelee ilman tutkaa ja silloin tuo tuntuisi varsin toimivalta laitteelta.
 
No en ole lakimies, mutta tuosta sanamuodosta "hinattavalla laitteella sellaista auton perävaunua..." voisi äkkiseltään päätellä että hinattava laite on perävaunu, tietyntyyppinen sellainen. Ja perävaunussa se on kielletty.
Lukematta mitä löytyy valmistelusta ym, niin maalikkona tulee mieleen että lainsäätäjä pyrkinyt siihen että kattavasti katetaan kaikki tilanteet ja asennustavat miten tutkanpaljastinta voisi käyttää liikenteessä. niin selvittelyn kuin rangaistuksen kannalta

Oli se paljastin sitten matkustajan hallussa, asennettu perävaunuun, jne.
 
Näyttäis olevan suurimmassa osassa kamerapakuista Multaradar CD laitteisto käytössä.
Ihan vaan lehtiartikkeleiden ja poliisin somekuvien perusteella...

Multaradar CD laitteessa on näyttö jossa nelja nappia molemmilla puolilla, kuten tässä kuvassa:
1717747661797.jpeg


Multaradar C ihan erillainen näyttö:
1717747732525.png


Bongasin yhden kamerapakun ja koitin montakin kertaa ajaa sen ohi mutta en saanut mitään hälyä Uniden R3 jossa MRCD ja k-narrow asetukset päällä.
Olikohan kamera pimeenä (kyttä lounastauolla) vai eiköhän tuo osaa noita tunnistaa modulaation ja taajuushyppelyn takia?
Muuta liikennettä oli testien aikana joten siitä olisi pitänyt olla apuja.

Ootteko paljon bongannut noita Multaradar C autoja?
 
mitä se meinaa jos Genevo rääkäisee jostain "naattorista", mikälie alternator vai mikä :D
 
Ei ole kyllä omassa ikinä osunut kohdalle moinen. Droppaako jännite samaan aikaan?
 
Ei ole kyllä omassa ikinä osunut kohdalle moinen. Droppaako jännite samaan aikaan?

Enpä usko että jännitteessä vikaa. Ja en tosiaan ole varma mikä se sana oli jonka se sanoi.

Siis rupesi piippaamaan ihan kuin joku olisi tutkaamassa.

Joku Alternator, Altimeter, Radiator, tai joku tämmönen sana :D
 
Mikä genevo, ei ole omat vanhat genevot tuollaista suoltaneet?
 
Jahas poliisit löys meitsin passport maxin.
ajoin kolarin ja heräsin lanssista ja takas autolle mentyä oli laite kadonnu.
Saa nähä mitä tulee kuulustelut ens viikol.
 
Jahas poliisit löys meitsin passport maxin.
ajoin kolarin ja heräsin lanssista ja takas autolle mentyä oli laite kadonnu.
Saa nähä mitä tulee kuulustelut ens viikol.
20 ps muiden lisäksi ja nykyaikana varmaankin keskustelun vakuutusyhtiön kanssa alentaako rikoksetekoväline heidän halujaan korvata. Jos paljastin asia vuotaa heille saakka.
 
20 ps muiden lisäksi ja nykyaikana varmaankin keskustelun vakuutusyhtiön kanssa alentaako rikoksetekoväline heidän halujaan korvata. Jos paljastin asia vuotaa heille saakka.
Pitäisi varmaankin vakuutusyhtiön pystyä näyttämään että onnettomuus johtui paljastimesta, jos sen perusteella korvauksia jättäisi maksamatta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 009
Viestejä
4 498 664
Jäsenet
74 322
Uusin jäsen
Smarttila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom