Aloitellaan yksi puuttuva ketju tällekin foorumille. Vanhalla foorumilla oli pitkät keskustelut, joten teen nyt muutamia yhteenvetoja.
Tutkanpaljastin laitteena ei ole suomessakaan laiton. Sen hallussapito ja omistaminen on täysin laillista, kunhan sitä ei koskaan pidä moottoriajoneuvossa. Eli jos haluat testailla niin polkupyörän tangolla saat moista pitää, eikä veneissäkään taida rajoituksia olla. Myöskään maahantuonti itselle ei ole laitonta, paitsi jos joudut hakameaan sen autolla tullista. Maahantuonti myymistä varten ja ylipäätään laitteiden myyminen on laitonta.
Tutkanpaljastimen käyttö moottoriajoneuvoissa on siis laitonta. Siihen emme kannusta. Laitonta on myös polkupyörällä ilman valoja ajaminen yms. jota moni kuitenkin tekee sen kummemmin miettimättä. Moraalikeskustelut sikseen.
Moni tutkanpaljastinta käyttävä ei käytä sitä siksi että haluaisi kaahailla. Sen käyttämisellä voi keskittyä ajamiseen, eikä poliisiautojen ja nopeusmittarin jatkuvaan tiirailuun. Esim 100 alueelta 80 alueelle tullessa on aivan turha painaa jarrua, jos kyseessä ei ole esim liittymä jossa muuta liikennettä. Jos kuitenkin tuossa kohtaa tulee poliisi vastaan niin 90km/h nopeus 80km/h alueella tietää heti pikavoittoa, joita ihana hallitus päätti nostaa reilusti budjetin korjaamiseksi.
Tutkanpaljastimen käytöstä tai pelkästä hallussapitämisestä moottoriajoneuvossa saa suoraan 20 päiväsakkoa ja laite valtiolle. Mahdollisesta ylinopeudesta lisää. Laitteita ei siis kannata hankkia ellei oikeasti halua. Halvat kiinan/venäjän laitteet myös näkyvät poliisien paljastimen paljastimissa, eli jättäkää ne ostamatta, tai hyväksykää riskit.
Sitten itse asiaan.
Tällä hetkellä, ja tulevaisuudessakin, Poliisin spectrelle näkymättömiä laitteita on markkinoilla vain muutamia. Valmistajat Beltronics ja Escort ovat yhtä ja samaa firmaa ja molemmilta merkeiltä löytyy vuotamattomia malleja. Paljastimia on sekä "tuulilasiin kiinnitettäviä" että auton puskuriin/säleikköön asennettavia kiinteitä malleja. Näistä tuulilasiversiot ovat helpompia siirrellä eikä ne ole aivan yhtä kalliita. Tuulilasissa ne kuitenkin herättävät helposti kiinnostusta. Toki ne voi asentaa esim. takahyllylle tai takapenkin päänojan sisään pidemmällä kaapelilla. Huom: lämpökalvolliset tuulilasit estävät signaalin!
Ehdottomasti suosituin tuulilasipaljastin taitaa olla Escort Redline. Sen uudemmissa versioissa on Ka bandin segmentoinnit, erittäin pitkät kantamat eikä se näy poliisin laitteissa nyt eikä tulevaisuudessa. Heti perässä Beltronics STI Magnum, joka on fyysisesti lähes sama kuin redline, mutta ohjelmistossa pieniä eroja. Uusimmissa versioissa samat segmentoinnit kuin redlinessäkin. Nämä kaksi paljastinta perustuvat siis samaan "M3" suunnitteluun. Laitteissa ei ole GPS:ää, eli virheellisiä K taajuuden hälyjä on mahdoton suodattaa. Tämä ei toisaalta juuri haittaa, koska lähes kaikki poliisin käyttämät tutkat käyttävät Ka taajuutta, jota ei käytetä mihinkään muuhun. K ja X taajuudet kannattaa siis suosiolla sammuttaa.
Suomen poliisin käyttämien tutkien taajuudet:
Ka:
34.36 Multanova 6F (käytössä mm. osassa kamera-autoista, mahdollisesti polarisoitu signaali eli paljastin pystyssä tunnistaa paremmin?)
34,7 Stalker DSR 2X, Dual DSR, II MDR (Jokaisessa autossa ja pyörässä!)
35.5 Stalker ATR (mahdollisesti jokunen vielä jäljellä, poistuva)
K:
24.100 (+/- 25 Mhz) Multaradar C (tai CD. Voi olla käytössä uusissa kamerapakuissa, polarisoitu signaali?) (CM, taitaa olla "vanhempi" malli? Onko tuokin polarisoitu? Ainakin antenni saman näköinen.)
24.150 Kustom HR-12 (Tuskin käytössä enää missään, museotavaraa)
Laser:
ProLaser II (Hyvin harvoin käytössä, mutta mahdollisesti erikoisratsioissa)
Tämän listan mukaan Redlinestä ja Magnumista voisi kytkeä pois Ka 1,2,3,6,7,9 ja 10 segmentit.
Ka 4 löytää multanovat,
ka 5 stalkerit ja
ka 8 atr:t
Ka segmentoinnista on siis se hyöty, ettei laitteen tarvitse skannata koko laajaa taajuusaluetta, vaan pelkästään ne mitä poliisi käyttää. Näin laite ehtii skannata alueen useaan kertaan siinä ajassa missä se normaalisti ehtisi vain kerran. Silloin nopeasti "ammutut" tutkaukset ja kaukaa tulevat pienet signaalit saadaan paremmin napattua.
Tutkaa poliisi voi siis käyttää joko koko ajan päällä tai käynnistää sitten kun tarvitsee. Tutkissa on myös POP moodi, eli hyvin lyhyt tutkaus, jolla saa nopeuden nopeasti. Tutkien ongelma on kuitenkin se ettei tuo POP moodissa tehty mittaus kelpaa sakon perusteeksi. Näin lukee kaikkien tutkien ohjeissa. Syy tähän on tutkan käynnistymisviive ja se ettei tutkalaitteen taajuus pysy vakiona ennen kuin laite lämpeää pari sekuntia. Silloin esim 50ms signaali ei ole riittävän laadukas, jotta sen perusteella saisi kirjoittaa sakkoja. POP + seuranta sensijaan kelpaa sakon perusteeksi.
Muutenkin kannattaa olla tarkkana mitä poliisit tekevät ja mitä itse teet jos laite huudahtaa. Perinteinen "ajetaan takana ja tarkkaillaan jarruvaloa" on tehokas tapa paljastaa tutkanpaljastin. Eli tutka päälle -> jarruvalo syttyy -> sinut on paljastettu.
Siksi laitteen kanssa kannattaa opetella vain nostamaan jalka kaasulta eikä koskemaan jarruun vaikka mieli tekisi. Muistakaa se 20 päiväsakkoa. Jarruvalon jälkeen poliisilla on siis vahva epäilys paljastimen käytöstä, ja tällaisessa tilanteessa he voivat tehdä "kotietsinnän" autoosi. Jos epäilee että poliisi yrittää tätä kikkaa niin kaivakaa puhelin korvalle ja/tai sanokaa että tuli viesti jonka tarkistitte. Toki se puhelimen käyttökin on rangaistavaa, mutta ei sentään päiväsakoilla. Jos käytössä handsfree niin sitä voi ruveta säätämään, joka "selittää muuttuneen nopeuden ja ajokäytöksen".
Luotettavia ja peilaamattomia laitteita ovat siis:
ESCORT REDLINE
BELTRONICS STi Magnum
ESCORT 9500ci
Beltronics STi-R Plus
Muiden kanssa kannattaa googlettaa laite + spectre iv.
Laitteiden käyttö ei tarkoita että pitäisi kaahata. Olen kuullut monia tarinoita siitä, kuinka paljastin on jopa rauhoittanut ajamista ja pienentänyt nopeuksia. Käyttäytykää siis liikenteessä asiallisesti, oli sitten paljastinta tai ei, tai oli alla audi TT tai vanha corolla.
Tutkanpaljastin laitteena ei ole suomessakaan laiton. Sen hallussapito ja omistaminen on täysin laillista, kunhan sitä ei koskaan pidä moottoriajoneuvossa. Eli jos haluat testailla niin polkupyörän tangolla saat moista pitää, eikä veneissäkään taida rajoituksia olla. Myöskään maahantuonti itselle ei ole laitonta, paitsi jos joudut hakameaan sen autolla tullista. Maahantuonti myymistä varten ja ylipäätään laitteiden myyminen on laitonta.
Tutkanpaljastimen käyttö moottoriajoneuvoissa on siis laitonta. Siihen emme kannusta. Laitonta on myös polkupyörällä ilman valoja ajaminen yms. jota moni kuitenkin tekee sen kummemmin miettimättä. Moraalikeskustelut sikseen.
Moni tutkanpaljastinta käyttävä ei käytä sitä siksi että haluaisi kaahailla. Sen käyttämisellä voi keskittyä ajamiseen, eikä poliisiautojen ja nopeusmittarin jatkuvaan tiirailuun. Esim 100 alueelta 80 alueelle tullessa on aivan turha painaa jarrua, jos kyseessä ei ole esim liittymä jossa muuta liikennettä. Jos kuitenkin tuossa kohtaa tulee poliisi vastaan niin 90km/h nopeus 80km/h alueella tietää heti pikavoittoa, joita ihana hallitus päätti nostaa reilusti budjetin korjaamiseksi.
Tutkanpaljastimen käytöstä tai pelkästä hallussapitämisestä moottoriajoneuvossa saa suoraan 20 päiväsakkoa ja laite valtiolle. Mahdollisesta ylinopeudesta lisää. Laitteita ei siis kannata hankkia ellei oikeasti halua. Halvat kiinan/venäjän laitteet myös näkyvät poliisien paljastimen paljastimissa, eli jättäkää ne ostamatta, tai hyväksykää riskit.
Sitten itse asiaan.
Tällä hetkellä, ja tulevaisuudessakin, Poliisin spectrelle näkymättömiä laitteita on markkinoilla vain muutamia. Valmistajat Beltronics ja Escort ovat yhtä ja samaa firmaa ja molemmilta merkeiltä löytyy vuotamattomia malleja. Paljastimia on sekä "tuulilasiin kiinnitettäviä" että auton puskuriin/säleikköön asennettavia kiinteitä malleja. Näistä tuulilasiversiot ovat helpompia siirrellä eikä ne ole aivan yhtä kalliita. Tuulilasissa ne kuitenkin herättävät helposti kiinnostusta. Toki ne voi asentaa esim. takahyllylle tai takapenkin päänojan sisään pidemmällä kaapelilla. Huom: lämpökalvolliset tuulilasit estävät signaalin!
Ehdottomasti suosituin tuulilasipaljastin taitaa olla Escort Redline. Sen uudemmissa versioissa on Ka bandin segmentoinnit, erittäin pitkät kantamat eikä se näy poliisin laitteissa nyt eikä tulevaisuudessa. Heti perässä Beltronics STI Magnum, joka on fyysisesti lähes sama kuin redline, mutta ohjelmistossa pieniä eroja. Uusimmissa versioissa samat segmentoinnit kuin redlinessäkin. Nämä kaksi paljastinta perustuvat siis samaan "M3" suunnitteluun. Laitteissa ei ole GPS:ää, eli virheellisiä K taajuuden hälyjä on mahdoton suodattaa. Tämä ei toisaalta juuri haittaa, koska lähes kaikki poliisin käyttämät tutkat käyttävät Ka taajuutta, jota ei käytetä mihinkään muuhun. K ja X taajuudet kannattaa siis suosiolla sammuttaa.
Suomen poliisin käyttämien tutkien taajuudet:
Ka:
34.36 Multanova 6F (käytössä mm. osassa kamera-autoista, mahdollisesti polarisoitu signaali eli paljastin pystyssä tunnistaa paremmin?)
34,7 Stalker DSR 2X, Dual DSR, II MDR (Jokaisessa autossa ja pyörässä!)
35.5 Stalker ATR (mahdollisesti jokunen vielä jäljellä, poistuva)
K:
24.100 (+/- 25 Mhz) Multaradar C (tai CD. Voi olla käytössä uusissa kamerapakuissa, polarisoitu signaali?) (CM, taitaa olla "vanhempi" malli? Onko tuokin polarisoitu? Ainakin antenni saman näköinen.)
24.150 Kustom HR-12 (Tuskin käytössä enää missään, museotavaraa)
Laser:
ProLaser II (Hyvin harvoin käytössä, mutta mahdollisesti erikoisratsioissa)
Tämän listan mukaan Redlinestä ja Magnumista voisi kytkeä pois Ka 1,2,3,6,7,9 ja 10 segmentit.
Ka 4 löytää multanovat,
ka 5 stalkerit ja
ka 8 atr:t
Ka segmentoinnista on siis se hyöty, ettei laitteen tarvitse skannata koko laajaa taajuusaluetta, vaan pelkästään ne mitä poliisi käyttää. Näin laite ehtii skannata alueen useaan kertaan siinä ajassa missä se normaalisti ehtisi vain kerran. Silloin nopeasti "ammutut" tutkaukset ja kaukaa tulevat pienet signaalit saadaan paremmin napattua.
Tutkaa poliisi voi siis käyttää joko koko ajan päällä tai käynnistää sitten kun tarvitsee. Tutkissa on myös POP moodi, eli hyvin lyhyt tutkaus, jolla saa nopeuden nopeasti. Tutkien ongelma on kuitenkin se ettei tuo POP moodissa tehty mittaus kelpaa sakon perusteeksi. Näin lukee kaikkien tutkien ohjeissa. Syy tähän on tutkan käynnistymisviive ja se ettei tutkalaitteen taajuus pysy vakiona ennen kuin laite lämpeää pari sekuntia. Silloin esim 50ms signaali ei ole riittävän laadukas, jotta sen perusteella saisi kirjoittaa sakkoja. POP + seuranta sensijaan kelpaa sakon perusteeksi.
Muutenkin kannattaa olla tarkkana mitä poliisit tekevät ja mitä itse teet jos laite huudahtaa. Perinteinen "ajetaan takana ja tarkkaillaan jarruvaloa" on tehokas tapa paljastaa tutkanpaljastin. Eli tutka päälle -> jarruvalo syttyy -> sinut on paljastettu.
Siksi laitteen kanssa kannattaa opetella vain nostamaan jalka kaasulta eikä koskemaan jarruun vaikka mieli tekisi. Muistakaa se 20 päiväsakkoa. Jarruvalon jälkeen poliisilla on siis vahva epäilys paljastimen käytöstä, ja tällaisessa tilanteessa he voivat tehdä "kotietsinnän" autoosi. Jos epäilee että poliisi yrittää tätä kikkaa niin kaivakaa puhelin korvalle ja/tai sanokaa että tuli viesti jonka tarkistitte. Toki se puhelimen käyttökin on rangaistavaa, mutta ei sentään päiväsakoilla. Jos käytössä handsfree niin sitä voi ruveta säätämään, joka "selittää muuttuneen nopeuden ja ajokäytöksen".
Luotettavia ja peilaamattomia laitteita ovat siis:
ESCORT REDLINE
BELTRONICS STi Magnum
ESCORT 9500ci
Beltronics STi-R Plus
Muiden kanssa kannattaa googlettaa laite + spectre iv.
Laitteiden käyttö ei tarkoita että pitäisi kaahata. Olen kuullut monia tarinoita siitä, kuinka paljastin on jopa rauhoittanut ajamista ja pienentänyt nopeuksia. Käyttäytykää siis liikenteessä asiallisesti, oli sitten paljastinta tai ei, tai oli alla audi TT tai vanha corolla.