Valkoritariuus tämän vempulan edessä vasta onkin muniin puhaltelua. Tyypihän ei nimenomaan uskalla kehittää mitään vaan yrittää kusettaa rahat valtiolta. Mitään oikeaa suunnitelmaa ei ollut.
Ideahan tuossa Vesterbackan tunnelisekoilussa oli saada valtioiden piikki auki (Suomen ja Viron valtiot) ja päästä puuhastelemaan sitä verovaroilla. Kiinasta se rahoitus olisi tullut, mutta se kiinalainen infrarahoitus muihin maihin toimii niin, että se maa jonne sitä sijoitetaan sitoutuu siihen, että se takaa sen lainan takaisinmaksun ja vähintään jonkun 6 prosentin vuosituoton kiinalaiselle pääomalle. Sitten siihen vakuudeksi otetaan kohdemaasta esimerkiksi maan arvokkaimmat kaivokset, vesivoimalat, vesilaitokset, satama ja lentokenttä yms. Eli Suomesta vakuudeksi olisi otettu esimerkki kaikki maan isoimmat satamat ja isoimmat lentokentät, kantaverkoyhtiö ja vaikka Fortumin kaikki voimalaitokset ja paljon muuta.
Aikataulu ja budjetti oli vedetty myös täysin hatusta siihen koijaukseen. 2017 vuonna jos iskee tarinaa lapio kädessä, että tunneli on valmis ja käytössä Helsingistä Tallinnaan vuonna 2024, niin ei tuolla ole pienintäkään yhteyttä tämän maailman todellisuuteen. Jo pelkkä YVA prosessi eli ympäristövaikutusten arviointi olisi vienyt pari vuotta. Sitten lupa ja kaavaprosessit lainvoimaisine päätöksineen KHO:sta varmaan ainakin kuusi vuotta. Nyt olisi mennyt aikaa jo kahdeksan vuotta. Usein nuo sitten kaatuu oikeudessa syystä tai toisesta ja pitää ottaa toinen kierros päivitetyllä suunnitelmalla ja taas siihen menee joku kuusi vuotta kaikkiaan aikaa. Tunnelirakentamisen kestoa en osaa arvioida, mutta hatusta vetämällä varmaan siihenkin menisi sitten ennemmin kymmenen vuotta aikaa kuin viisi vuotta.
Kerrottu budjettikin oli sellainen, että siihen olisi saanut laittaa nollan kenties perään.
Onhan se Englannin kanaalin alittava junatunneli kätevä ja tarpeellinen, mutta siinä Kanaalin rannoilla on "vähän" enemmän porukkaa ja matkustaja ja tavaraliikennettä kuin Helsingin ja Tallinnan välissä. Sen kanaalitunnelin liikevaihto on noin 1,6 miljardia euroa vuodessa ja nettotulos on noin 350 miljoonaa euroa. Siihen päästäkseen siinä kulkee vuodessa 1,5 miljoonaa rekkaa, yli 2 miljoonaa henkilöautoa ja yli 10 miljoonaa matkustajaa. Optimistisesti arvioidenkin liikenne jäisi alla kymmenesosaan Helsingin ja Tallinnan välisessä tunnelissa.
Ei kait siinä jos joku firma tai vaikka henkilö haluaa omalla rahoillaan ja omalla riskillään rakentaa tuollaisen tunnelin Helsingin ja Tallinnan välille, niin onnea vain hankkeeseen. Pidän epätodennäköisenä että mistään löytyisi niin hölmöä tahoa, jolla olisi vielä rahatkin sen rakentamiseen.