Tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Tekisivät ponttoonisillan ja raiteet päälle. Luulisi olevan halvempi ja nopeampi tehdä kuin tunneli. Pois siiloajattelusta.
Entäpä kelluva juna? Ei tarvitsisi raiteita lainkaan. Sitä voisi kutsua vaikka... "laivaksi" :think:

Ponttoonisilta saattaisi tosiaan olla halvempi per kappale, mutta aikatauluun tulisi ikäviä aukkoja, kun pitäisi rakentaa uusi silta (ja juna) aina kun tuulee.
 
Entäpä kelluva juna? Ei tarvitsisi raiteita lainkaan. Sitä voisi kutsua vaikka... "laivaksi" :think:

Ponttoonisilta saattaisi tosiaan olla halvempi per kappale, mutta aikatauluun tulisi ikäviä aukkoja, kun pitäisi rakentaa uusi silta (ja juna) aina kun tuulee.
Luulin että vitsi oli siinä että venäläiset ja kaakkoisuomalaisten liikenne jyräis siitä yli. No osa venäläisistä menisi ali.

Edit, jos siis Porvoon terminaalin/sataman itäpuolelle tulisi.
 
Miten tämän Helsinki-Tallinna tunnelin rakennustyöt ovat edistyneet? Pian pääsevät kenties jo rakennustöiden viimeistelyvaiheeseen ja testijunalla pääsevät ajamaan tunnelissa?

Junahan starttaa matkustajaliikenteessä ensi vuoden jouluna Peter Vesterbackan mukaan.

"Peter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024"

Paljonhan niitä epäilijöitä oli, jotka eivät uskoneet Peter Vesterbackan lupaamaan Helsinki - Tallinna tunneliin ja nauroivat sen aikataululupauksille. Mahtaa se hymy hyytyä epäilijöillä kun juna puksuttaa matkustajia täynnä tunnelia pitkin Helsingistä Tallinaan ensi vuoden joulukuun lopulla.
 
Enää vajaa kuukausi aikaa siihen, kun junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan tunnelissa. Eli 24.12.2024 toteutuu se ensimatka junalla Peter Vesterbackin lupauksen mukaan.

Aikaa tuohon on niin vähän enää, että lienee jo tunneli käytännössä valmis ollut jo kuukausia ja nyt vielä ajellaan viimeisiä testejä ennen H-hetkeä?

acd006f7a4be2745205e34b40b2f8ac054bc393ebc588a63ddb13c046b15a464.jpg

"Peter Vesterbacka on työstänyt Helsingin ja Tallinan välistä tunnelia jo vuosia. "


Onko moni palstalla ehtinyt vielä ostaa noita junalippuja ensimatkalle?

 
Enää vajaa kuukausi aikaa siihen, kun junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan tunnelissa. Eli 24.12.2024 toteutuu se ensimatka junalla Peter Vesterbackin lupauksen mukaan.

Aikaa tuohon on niin vähän enää, että lienee jo tunneli käytännössä valmis ollut jo kuukausia ja nyt vielä ajellaan viimeisiä testejä ennen H-hetkeä?

acd006f7a4be2745205e34b40b2f8ac054bc393ebc588a63ddb13c046b15a464.jpg

"Peter Vesterbacka on työstänyt Helsingin ja Tallinan välistä tunnelia jo vuosia. "


Onko moni palstalla ehtinyt vielä ostaa noita junalippuja ensimatkalle?

Onko tämä vuoden välein tapahtuva pilkkasävyyn annettu kommentointi jokin oma ristiretkesi tätä hanketta vastaan?

Itse arvostan tällaisia Vesterbackan tapaisia tyyppejä, joilla on visioita, resursseja ja uskallusta kehittää maailmaa n. 128 x enemmän, kuin sivusta huutelevia muniinsa puhaltelijoita - riippumatta meneekö se alkuperäinen visio maaliin vai ei.
 
Onko tämä vuoden välein tapahtuva pilkkasävyyn annettu kommentointi jokin oma ristiretkesi tätä hanketta vastaan?

Itse arvostan tällaisia Vesterbackan tapaisia tyyppejä, joilla on visioita, resursseja ja uskallusta kehittää maailmaa n. 128 x enemmän, kuin sivusta huutelevia muniinsa puhaltelijoita - riippumatta meneekö se alkuperäinen visio maaliin vai ei.
Eikö tällainen hedelmätön ja haitallinen sekoilu ole juuri sitä muniin puhaltelua?
 
Itse arvostan tällaisia Vesterbackan tapaisia tyyppejä, joilla on visioita, resursseja ja uskallusta kehittää maailmaa n. 128 x enemmän, kuin sivusta huutelevia muniinsa puhaltelijoita - riippumatta meneekö se alkuperäinen visio maaliin vai ei.
Startup-pöhinät ovat ihan hyväksi. Rahoittakoot niitä ne, kellä sitä rahaa on pöhistä ja visioida. Kunhan valtio pysyy rahoineen erossa noista huuhaapöhinöistä. Onhan Englannin kanaalinkin ali tehty vastaava tunneli, mutta siinä ovat pikkuisen isommat pojat asialla kuin Suomi ja Viro. Eikä tuo Tallinnan tunneli ole kuin alle 2x pidempi, joten nou problem.

Kanaalin tunneli maksoi aikoinaan 10 miljardia puntaa 30v sitten, eli jos hinnan kertoo kymmenellä ja muuttaa euroiksi, niin saattaa olla hehtaarilla, eli jossain 150-200mrd tienoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Startup-pöhinät ovat ihan hyväksi. Rahoittakoot niitä ne, kellä sitä rahaa on pöhistä ja visioida. Kunhan valtio pysyy rahoineen erossa noista huuhaapöhinöistä. Onhan Englannin kanaalinkin ali tehty vastaava tunneli, mutta siinä ovat pikkuisen isommat pojat asialla kuin Suomi ja Viro. Eikä tuo Tallinnan tunneli ole kuin alle 2x pidempi, joten nou problem.

Kanaalin tunneli maksoi aikoinaan 10 miljardia puntaa 30v sitten, eli jos hinnan kertoo kymmenellä ja muuttaa euroiksi, niin saattaa olla hehtaarilla, eli jossain 150-200mrd tienoilla.
Suomen ja Tallinnan välillä kallioperä on paljon parempaa tunnelirakentamisen kannalta kuin Englannin kanaalissa, joten sen puolesta kustannukset eivät räjähtäisi. Vaan eipä tuohon silti tule löytymään rahoja.
 
Suomen ja Tallinnan välillä kallioperä on paljon parempaa tunnelirakentamisen kannalta kuin Englannin kanaalissa, joten sen puolesta kustannukset eivät räjähtäisi. Vaan eipä tuohon silti tule löytymään rahoja.
Meidän kalliota taas ei voi porata. Joten vaatii enemmän työtä ja aikaa
 
Eurotunneli oli 2000-luvun alussa kauppakorkean luennoilla usein se "ei näin" esimerkkitapaus. Aina investointilaskennan syventävistä logistiikan perusteisiin, eli melko poikkitieteellisesti pieleen mennyt projekti.

Voisi tietysti kuvitella, että tuosta hankkeesta on ainakin opittu jotain. Varmasti muutama käytävällinen tutkimusaineistoa on siitä vuosien varrella tuotettu.
 
Olisihan se oikeasti hienoa useallakin tavalla jos Vaasan ja Turun/Affenanmaan kohdilta pääsisi kunnon valtateitä (tunnelia ja/tai siltoje) pitkin Ruotsiin ja takaisin ja jostain sieltä etelä-Suomen peräsyrjältä Viroon ja takaisin samalla tavalla. Nykyaikana tällaisen reitin turvallisuus tietenkin huolettaisi vielä enemmän kuin ennen kun tuo itänaapuri on osoittanut olevansa sopeutumaton noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia ja muitakaan moraalisia ja eettisiä rajoituksia. Mitkä näistä hankkeista sitten olisivat hyötysuhteeltaan ja turvallisuudeltaan kokonaisuutena parhaita?
 
Mitkä näistä hankkeista sitten olisivat hyötysuhteeltaan ja turvallisuudeltaan kokonaisuutena parhaita?

Jos ajatellaan liikumista manterelle, businesmielessä, niin ilman muuta integroituminen Torniossa Ruotsin rataverkkoon.

Muutenkin tuonne "noin puoleenväliinSuomea" olisi hyvä siirtää toimintoja, pakkoko sen kaiken on olla Pohjois-Tallinnassa?

Tietysti kyse on myös siitä kenen kanssa sitä pisnestä aijotaan käydä. Tallinnasta Amsterdamiin on aika sama matka kuin Tukholmasta Milanoon. Mutta jos halutaan enempi panostaa tähän itä-Eurooppaan niin toki vaikka Pietarin kautta? ;-D
 
Onko tämä vuoden välein tapahtuva pilkkasävyyn annettu kommentointi jokin oma ristiretkesi tätä hanketta vastaan?

Itse arvostan tällaisia Vesterbackan tapaisia tyyppejä, joilla on visioita, resursseja ja uskallusta kehittää maailmaa n. 128 x enemmän, kuin sivusta huutelevia muniinsa puhaltelijoita - riippumatta meneekö se alkuperäinen visio maaliin vai ei.
Valkoritariuus tämän vempulan edessä vasta onkin muniin puhaltelua. Tyypihän ei nimenomaan uskalla kehittää mitään vaan yrittää kusettaa rahat valtiolta. Mitään oikeaa suunnitelmaa ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Enää vajaa kuukausi aikaa siihen, kun junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan tunnelissa. Eli 24.12.2024 toteutuu se ensimatka junalla Peter Vesterbackin lupauksen mukaan.

Aikaa tuohon on niin vähän enää, että lienee jo tunneli käytännössä valmis ollut jo kuukausia ja nyt vielä ajellaan viimeisiä testejä ennen H-hetkeä?

acd006f7a4be2745205e34b40b2f8ac054bc393ebc588a63ddb13c046b15a464.jpg

"Peter Vesterbacka on työstänyt Helsingin ja Tallinan välistä tunnelia jo vuosia. "


Onko moni palstalla ehtinyt vielä ostaa noita junalippuja ensimatkalle?

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000005919397.html
Linkki 2018, kuudenvuoden takaa, maksumuuri

No tuolloin oli paljon epäilijöitä, mutta tässä välissä oli koronan, ja sen aiheuttamat inflaatiot ja riskit, sitä seuras taantumaa, putinin sekoilut. En muista onko aiheesta ollut artikkeleita, mutta voisi olettaa että hanke ollut jo pidempään telakalla.

Siltä lähti alta ns markkina, kysyntä, ja rahoituspuolella sulkeutu itäsuunnat aika hyvin.
 
Valkoritariuus tämän vempulan edessä vasta onkin muniin puhaltelua. Tyypihän ei nimenomaan uskalla kehittää mitään vaan yrittää kusettaa rahat valtiolta. Mitään oikeaa suunnitelmaa ei ollut.

Ideahan tuossa Vesterbackan tunnelisekoilussa oli saada valtioiden piikki auki (Suomen ja Viron valtiot) ja päästä puuhastelemaan sitä verovaroilla. Kiinasta se rahoitus olisi tullut, mutta se kiinalainen infrarahoitus muihin maihin toimii niin, että se maa jonne sitä sijoitetaan sitoutuu siihen, että se takaa sen lainan takaisinmaksun ja vähintään jonkun 6 prosentin vuosituoton kiinalaiselle pääomalle. Sitten siihen vakuudeksi otetaan kohdemaasta esimerkiksi maan arvokkaimmat kaivokset, vesivoimalat, vesilaitokset, satama ja lentokenttä yms. Eli Suomesta vakuudeksi olisi otettu esimerkki kaikki maan isoimmat satamat ja isoimmat lentokentät, kantaverkoyhtiö ja vaikka Fortumin kaikki voimalaitokset ja paljon muuta.

Aikataulu ja budjetti oli vedetty myös täysin hatusta siihen koijaukseen. 2017 vuonna jos iskee tarinaa lapio kädessä, että tunneli on valmis ja käytössä Helsingistä Tallinnaan vuonna 2024, niin ei tuolla ole pienintäkään yhteyttä tämän maailman todellisuuteen. Jo pelkkä YVA prosessi eli ympäristövaikutusten arviointi olisi vienyt pari vuotta. Sitten lupa ja kaavaprosessit lainvoimaisine päätöksineen KHO:sta varmaan ainakin kuusi vuotta. Nyt olisi mennyt aikaa jo kahdeksan vuotta. Usein nuo sitten kaatuu oikeudessa syystä tai toisesta ja pitää ottaa toinen kierros päivitetyllä suunnitelmalla ja taas siihen menee joku kuusi vuotta kaikkiaan aikaa. Tunnelirakentamisen kestoa en osaa arvioida, mutta hatusta vetämällä varmaan siihenkin menisi sitten ennemmin kymmenen vuotta aikaa kuin viisi vuotta.

Kerrottu budjettikin oli sellainen, että siihen olisi saanut laittaa nollan kenties perään.

Onhan se Englannin kanaalin alittava junatunneli kätevä ja tarpeellinen, mutta siinä Kanaalin rannoilla on "vähän" enemmän porukkaa ja matkustaja ja tavaraliikennettä kuin Helsingin ja Tallinnan välissä. Sen kanaalitunnelin liikevaihto on noin 1,6 miljardia euroa vuodessa ja nettotulos on noin 350 miljoonaa euroa. Siihen päästäkseen siinä kulkee vuodessa 1,5 miljoonaa rekkaa, yli 2 miljoonaa henkilöautoa ja yli 10 miljoonaa matkustajaa. Optimistisesti arvioidenkin liikenne jäisi alla kymmenesosaan Helsingin ja Tallinnan välisessä tunnelissa.

Ei kait siinä jos joku firma tai vaikka henkilö haluaa omalla rahoillaan ja omalla riskillään rakentaa tuollaisen tunnelin Helsingin ja Tallinnan välille, niin onnea vain hankkeeseen. Pidän epätodennäköisenä että mistään löytyisi niin hölmöä tahoa, jolla olisi vielä rahatkin sen rakentamiseen.
 
Pidän epätodennäköisenä että mistään löytyisi niin hölmöä tahoa, jolla olisi vielä rahatkin sen rakentamiseen.
Erittän hyvin pantu sanoja peräsin. Mitä tähän viimeiseen tulee niin silloin kun ollaan "Suomen mittakaavassa" olevissa suunnitelmissa, niin silloin ei sitä tyhmyyttä puutu. Ja rahathan tulee meiltä!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 397
Viestejä
4 506 559
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom