Tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Tekisivät ponttoonisillan ja raiteet päälle. Luulisi olevan halvempi ja nopeampi tehdä kuin tunneli. Pois siiloajattelusta.
Entäpä kelluva juna? Ei tarvitsisi raiteita lainkaan. Sitä voisi kutsua vaikka... "laivaksi" :think:

Ponttoonisilta saattaisi tosiaan olla halvempi per kappale, mutta aikatauluun tulisi ikäviä aukkoja, kun pitäisi rakentaa uusi silta (ja juna) aina kun tuulee.
 
Entäpä kelluva juna? Ei tarvitsisi raiteita lainkaan. Sitä voisi kutsua vaikka... "laivaksi" :think:

Ponttoonisilta saattaisi tosiaan olla halvempi per kappale, mutta aikatauluun tulisi ikäviä aukkoja, kun pitäisi rakentaa uusi silta (ja juna) aina kun tuulee.
Luulin että vitsi oli siinä että venäläiset ja kaakkoisuomalaisten liikenne jyräis siitä yli. No osa venäläisistä menisi ali.

Edit, jos siis Porvoon terminaalin/sataman itäpuolelle tulisi.
 
Miten tämän Helsinki-Tallinna tunnelin rakennustyöt ovat edistyneet? Pian pääsevät kenties jo rakennustöiden viimeistelyvaiheeseen ja testijunalla pääsevät ajamaan tunnelissa?

Junahan starttaa matkustajaliikenteessä ensi vuoden jouluna Peter Vesterbackan mukaan.

"Peter Vesterbacka lupaa vastoinkäymisistä huolimatta: junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan 24.12.2024"

Paljonhan niitä epäilijöitä oli, jotka eivät uskoneet Peter Vesterbackan lupaamaan Helsinki - Tallinna tunneliin ja nauroivat sen aikataululupauksille. Mahtaa se hymy hyytyä epäilijöillä kun juna puksuttaa matkustajia täynnä tunnelia pitkin Helsingistä Tallinaan ensi vuoden joulukuun lopulla.
 
Enää vajaa kuukausi aikaa siihen, kun junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan tunnelissa. Eli 24.12.2024 toteutuu se ensimatka junalla Peter Vesterbackin lupauksen mukaan.

Aikaa tuohon on niin vähän enää, että lienee jo tunneli käytännössä valmis ollut jo kuukausia ja nyt vielä ajellaan viimeisiä testejä ennen H-hetkeä?

acd006f7a4be2745205e34b40b2f8ac054bc393ebc588a63ddb13c046b15a464.jpg

"Peter Vesterbacka on työstänyt Helsingin ja Tallinan välistä tunnelia jo vuosia. "


Onko moni palstalla ehtinyt vielä ostaa noita junalippuja ensimatkalle?

 
Enää vajaa kuukausi aikaa siihen, kun junalla pääsee Helsingistä Tallinnaan tunnelissa. Eli 24.12.2024 toteutuu se ensimatka junalla Peter Vesterbackin lupauksen mukaan.

Aikaa tuohon on niin vähän enää, että lienee jo tunneli käytännössä valmis ollut jo kuukausia ja nyt vielä ajellaan viimeisiä testejä ennen H-hetkeä?

acd006f7a4be2745205e34b40b2f8ac054bc393ebc588a63ddb13c046b15a464.jpg

"Peter Vesterbacka on työstänyt Helsingin ja Tallinan välistä tunnelia jo vuosia. "


Onko moni palstalla ehtinyt vielä ostaa noita junalippuja ensimatkalle?

Onko tämä vuoden välein tapahtuva pilkkasävyyn annettu kommentointi jokin oma ristiretkesi tätä hanketta vastaan?

Itse arvostan tällaisia Vesterbackan tapaisia tyyppejä, joilla on visioita, resursseja ja uskallusta kehittää maailmaa n. 128 x enemmän, kuin sivusta huutelevia muniinsa puhaltelijoita - riippumatta meneekö se alkuperäinen visio maaliin vai ei.
 
Onko tämä vuoden välein tapahtuva pilkkasävyyn annettu kommentointi jokin oma ristiretkesi tätä hanketta vastaan?

Itse arvostan tällaisia Vesterbackan tapaisia tyyppejä, joilla on visioita, resursseja ja uskallusta kehittää maailmaa n. 128 x enemmän, kuin sivusta huutelevia muniinsa puhaltelijoita - riippumatta meneekö se alkuperäinen visio maaliin vai ei.
Eikö tällainen hedelmätön ja haitallinen sekoilu ole juuri sitä muniin puhaltelua?
 
Itse arvostan tällaisia Vesterbackan tapaisia tyyppejä, joilla on visioita, resursseja ja uskallusta kehittää maailmaa n. 128 x enemmän, kuin sivusta huutelevia muniinsa puhaltelijoita - riippumatta meneekö se alkuperäinen visio maaliin vai ei.
Startup-pöhinät ovat ihan hyväksi. Rahoittakoot niitä ne, kellä sitä rahaa on pöhistä ja visioida. Kunhan valtio pysyy rahoineen erossa noista huuhaapöhinöistä. Onhan Englannin kanaalinkin ali tehty vastaava tunneli, mutta siinä ovat pikkuisen isommat pojat asialla kuin Suomi ja Viro. Eikä tuo Tallinnan tunneli ole kuin alle 2x pidempi, joten nou problem.

Kanaalin tunneli maksoi aikoinaan 10 miljardia puntaa 30v sitten, eli jos hinnan kertoo kymmenellä ja muuttaa euroiksi, niin saattaa olla hehtaarilla, eli jossain 150-200mrd tienoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Startup-pöhinät ovat ihan hyväksi. Rahoittakoot niitä ne, kellä sitä rahaa on pöhistä ja visioida. Kunhan valtio pysyy rahoineen erossa noista huuhaapöhinöistä. Onhan Englannin kanaalinkin ali tehty vastaava tunneli, mutta siinä ovat pikkuisen isommat pojat asialla kuin Suomi ja Viro. Eikä tuo Tallinnan tunneli ole kuin alle 2x pidempi, joten nou problem.

Kanaalin tunneli maksoi aikoinaan 10 miljardia puntaa 30v sitten, eli jos hinnan kertoo kymmenellä ja muuttaa euroiksi, niin saattaa olla hehtaarilla, eli jossain 150-200mrd tienoilla.
Suomen ja Tallinnan välillä kallioperä on paljon parempaa tunnelirakentamisen kannalta kuin Englannin kanaalissa, joten sen puolesta kustannukset eivät räjähtäisi. Vaan eipä tuohon silti tule löytymään rahoja.
 
Suomen ja Tallinnan välillä kallioperä on paljon parempaa tunnelirakentamisen kannalta kuin Englannin kanaalissa, joten sen puolesta kustannukset eivät räjähtäisi. Vaan eipä tuohon silti tule löytymään rahoja.
Meidän kalliota taas ei voi porata. Joten vaatii enemmän työtä ja aikaa
 
Eurotunneli oli 2000-luvun alussa kauppakorkean luennoilla usein se "ei näin" esimerkkitapaus. Aina investointilaskennan syventävistä logistiikan perusteisiin, eli melko poikkitieteellisesti pieleen mennyt projekti.

Voisi tietysti kuvitella, että tuosta hankkeesta on ainakin opittu jotain. Varmasti muutama käytävällinen tutkimusaineistoa on siitä vuosien varrella tuotettu.
 
Olisihan se oikeasti hienoa useallakin tavalla jos Vaasan ja Turun/Affenanmaan kohdilta pääsisi kunnon valtateitä (tunnelia ja/tai siltoje) pitkin Ruotsiin ja takaisin ja jostain sieltä etelä-Suomen peräsyrjältä Viroon ja takaisin samalla tavalla. Nykyaikana tällaisen reitin turvallisuus tietenkin huolettaisi vielä enemmän kuin ennen kun tuo itänaapuri on osoittanut olevansa sopeutumaton noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia ja muitakaan moraalisia ja eettisiä rajoituksia. Mitkä näistä hankkeista sitten olisivat hyötysuhteeltaan ja turvallisuudeltaan kokonaisuutena parhaita?
 
Mitkä näistä hankkeista sitten olisivat hyötysuhteeltaan ja turvallisuudeltaan kokonaisuutena parhaita?

Jos ajatellaan liikumista manterelle, businesmielessä, niin ilman muuta integroituminen Torniossa Ruotsin rataverkkoon.

Muutenkin tuonne "noin puoleenväliinSuomea" olisi hyvä siirtää toimintoja, pakkoko sen kaiken on olla Pohjois-Tallinnassa?

Tietysti kyse on myös siitä kenen kanssa sitä pisnestä aijotaan käydä. Tallinnasta Amsterdamiin on aika sama matka kuin Tukholmasta Milanoon. Mutta jos halutaan enempi panostaa tähän itä-Eurooppaan niin toki vaikka Pietarin kautta? ;-D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 290
Viestejä
4 502 928
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom