Laatuhan on sikäli subjektiivinen käsite, että jokainen kuluttaja painottaa eri asioita. Yhdelle se voi olla "jämäkkä" vaikutelma, toiselle helppo korjattavuus itse tai osien vaihdettavuus kun kolmannelle se ettei laitetta tarvitse korjailla/fiksailla.
Itse olin pitkään aikaa ns. Apple-hater (ja tietyssä määrin olen sitä vieläkin, mm. tässäkin ketjussa mainittujen asiakkaiden kyykyttämisen ja valmistusolosuhteiden vuoksi) enkä voinut kuvitellakaan ostavani ensimmäistäkään omenalogolla varustettua laitetta. Puhelinten kehitys kuitenkin ajoi minut selkä seinää vasten. Jokainen varteenotettava Android alkoi olla jättikokoinen möhkäle, tai sitten ala-arvoisella raudalla varustettu (katson sinua, Galaxy S5 mini). Yksi päivä sitten survoessani S7:aa farkkujen taskuun päätin, että nyt riittää. Olen valmis tiettyihin kompromisseihin käyttöjärjestelmän suhteen - rautahan ei varsinaisesti ole ongelma iPhoneissa, ne kyllä toimivat samantehoisella raudalla paljon Androideja livakammin. Näin päädyin ostamaan itseinhon vallassa elämäni ensimmäisen omenavärkin, iPhone SE:n joka neljän tuuman näytöllään oli kooltaan juuri sitä mitä hainkin. Onhan tässä nyky mittapuulla paksut bezelit, mutta koska valtaosa vähäisestä puhelimen käytöstäni on Whatsapp-viestittelyä, sähköpostien lukua yms. en koe varsinaisesti tarvitsevani suurempaa näyttöpinta-alaa.
Kohta vuoden laitetta käyttäneenä kyllä minä pidän tätä laadukkaana. Puhelin ei ole kertaakaan jumittanut, mitään ongelmia ei ole esiintynyt ja päivityksiä ei voi edes verrata Android-maailmaan (Samsung suurimpana valmistajana istuu noin vuoden Android-version päällä ennen kuin julkaisee sen laitteilleen). Haittapuolena mainittakoon, että näppäimistöksi ei ole yhtä hyvää vaihtoehtoa kuin Androidissa. Käytin Swypeä aina Galaxy S ykkösestä lähtien ja iOS:llekin se oli saatavilla, mutta kehitys lopetettiin ja softa poistettiin App storesta. Gboard puutteineen nyt korvikkeena.
Applen omia kuulokkeita en ole käyttänyt, vieläkin HTC Onen mukana tulleet BeatsAudiot käytössä. Laturi/USB-johto toimii eikä ole rispaantunut tms. päivittäisestä käytöstä huolimatta. Ulkoisesti puhelin on edelleen moitteettomassa kunnossa, toki se lienee ohuen suojakuoren ansiota.
Käyttöjärjestelmä on todella hiotun ja laadukkaan oloinen. Sormenjälkilukijan toimivuus on nopeaa ja käytännössä sataprosenttista. Käyttäjä on selvästi ollut suunnittelun keskiössä ja vaikka keskimääräistä teknisesti valveutuneemmat (jollaisena itseäänkin pidän) voivat pitää joitain rajoitteita ja pakotuksia typerinä, koen että niistä aiheutuva varsinainen haitta on loppupeleissä erittäin vähäinen, enemmänkin tottumuskysymys. Totta kai on olemassa spesifejä tilanteita mihin iOS ei vaan taivu, ja sen takia työpuhelimena porskuttaakin edelleen Galaxy S4 mini
tosin sen käyttö onkin vain satunnaiset puhelut/tekstarit ja erään kevyen ohjelmiston käyttö.
Ei minulle Appleen siirtyessäni korkea laatu tullut varsinaisesti yllätyksenä, vaan lähinnä ennakkoluulojeni nopea hälveneminen puutteiden/rajoitusten suhteen. Ongelmatapauksista toki en osaa sanoa, takuu- tai muissakaan asioissa en ole joutunut Applen tai jälleenmyyjän kanssa olemaan tekemisissä. Myöskään Maceista minulla ei ole kokemusta ja tuskin tulee olemaan, pääasiallinen käyttö kun on pelaaminen ja muu viihdekäyttö pöytäkoneella.
Applen käyttäjät tuntuvat olevan keskimääräistä tyytyväisempiä laitteisiinsa ja merkkiuskollisempia kuin muiden valmistajien asiakkaat. Vaikka varmasti seassa on iUskovaisia jotka ostaisivat vaikka omppulogolla varustettua purkitettua siansontaa, niin ymmärrän hyvin miksi valtaosa perus-kaduntallaajista (joita suurin osa kuluttajista on) suosii iOS-vermeitä.
Edit: Apple Paysta vielä erityismaininta - on paras uudistus mitä puhelimiin on tullut kymmeneen vuoteen
vielä kun ajo-/henkilökortin saisi puhelimeen niin joutaisi lompakko eläkkeelle.