Todella Raskaasti Kellotettu Kone & Lokaalit Tekoälyt ( Hikyn Aikuislego Luola )

Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
306
Onko tää lanka niinkun esimakua mitä techbbs:llä alkaa tapahtua räbän ulkopuolellakin, nyt kun ylilauta taitaa olla maksullinen?

Ei vaan, ihan hienoa että vielä nykyihmisilläkin harrastaneisuutta riittää kaikenlaiseen "nörtteilyyn". Alkaa olla vähän katoava taito/harrastus kun varsinkin nuorison nykypäivän koneen räplääminen rajoittuu pääasiassa RGB-valojen maksimoimiseen. Korkeintaan osataan jostain softasta painaa "max performance" -nappia, eikä tiedetä edes mihin se tosiasiassa vaikuttaa.

:cigar2::cigar2::cigar2:
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
@Aito48 ohjeistuksena foorumin toimintatavoista, älä postaile useita peräkkäisiä viestejä keskusteluun (ainakaan lyhyin väliajoin), keskustelufoorumi ei ole chat. Voit lisätä halutessasi sisältöä aiempaan viestiin muokkaa -toiminnon avulla. Kiitos.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
@Aito48 ohjeistuksena foorumin toimintatavoista, älä postaile useita peräkkäisiä viestejä keskusteluun (ainakaan lyhyin väliajoin), keskustelufoorumi ei ole chat. Voit lisätä halutessasi sisältöä aiempaan viestiin muokkaa -toiminnon avulla. Kiitos.
Selvä, kiitoksia selvennyksestä, pyritään toimimaan näin.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
276
Todella mahtavaa settiä! Saisko kunnon listan kaikista ykköskoneen komponenteista? Kiinnostaa tietää tarkemmin minkälainen setuppi sinulla oikein on.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
IMG_20231011_115459.jpg



Teho jo verrattavissa RTX 3000 sarjaan.
Hyvin kestää nämä kellot.
 

Professori Kaaos

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
640
onhan tuo varmaa 3060 tasolla, eehkä jopa 3060tiitisen. Itselläni o kans tommone strix 2070 2088/8000 tms. +900 omassa kortissa muistit. Jos enemmän tahtoon kortista irti ni sitte pitää laittaa tilaukseen ElmorLabs EVC2SE - ElmorLabs moinen keksintö, jolla voi keskustella kortin virransyötölle
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124



Teho jo verrattavissa RTX 3000 sarjaan.
Hyvin kestää nämä kellot.
Oletko varmistanut jollain benchmarkilla, esim. 3dmark, että tulokset ovat parantuneet? Liian isot muistikellot kun voivat olla vakaat mutta virheenkorjauksen vuoksi tulokset tippuu.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Oon lukenut ja tutkinut asioita.
Yleisesti Ryzeneissä 5000 sarjassa kannattais käyttää PBO.
Mut mun 7 5700x on poikkeus tässä ja se saattaa hyötyä enemmän manuaalisesta OC:sta.
OOn päättänyt kokeilla onneani asian kaa, kunhan toi julmetun posti sais hommansa aikaseks täks päiväks, että nestejäähy saapuis.
 

Professori Kaaos

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
640
Oon lukenut ja tutkinut asioita.
Yleisesti Ryzeneissä 5000 sarjassa kannattais käyttää PBO.
Mut mun 7 5700x on poikkeus tässä ja se saattaa hyötyä enemmän manuaalisesta OC:sta.
OOn päättänyt kokeilla onneani asian kaa, kunhan toi julmetun posti sais hommansa aikaseks täks päiväks, että nestejäähy saapuis.
mikäs siitä sun prossusta poikkeuksen tekee? Ei se voltti määrä yksinään sitä prossua tapa, vaan voltit + amppeerit. Raskaassa modinydin kuormassa 1,4V ei kauaa kestä se prossu, kevyellä yhden tai kahden ytimen kuormalla 1,55V eikä mitään. Optimaallisinta olis käyttää PBO + Curve Optimizer, mutta tuo vaatii aikaa, kun pitää joka välissä corecyclerillä testata aina onko vakaa
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
IMG_20231012_192428.jpg



SIellä se on ja oli kamala työ, sillä koppaa joutui ( taas ) muokkaamaan.

mikäs siitä sun prossusta poikkeuksen tekee? Ei se voltti määrä yksinään sitä prossua tapa, vaan voltit + amppeerit. Raskaassa modinydin kuormassa 1,4V ei kauaa kestä se prossu, kevyellä yhden tai kahden ytimen kuormalla 1,55V eikä mitään. Optimaallisinta olis käyttää PBO + Curve Optimizer, mutta tuo vaatii aikaa, kun pitää joka välissä corecyclerillä testata aina onko vakaa
Niin siis Ryzen 5000 sarjasta, Ryzen 7 5700x on eräänlainen välimaasto poikkeus.

Jälkikorjaus....

IMG_20231012_210900.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124
Kerro toki tarinasi vaikka onkin pitkä!
Juu, keskustelufoorumilla kun ollaan niin kertoo vaan yksityiskohtaisesti mitä tehty, miksi ja miten, sattuiko kommervenkkejä kasauksessa yms inffoa. :tup:
Kotelo ja AIO nyt näköjään ainakin vaihtuneet.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Kerro toki tarinasi vaikka onkin pitkä!
Juu, keskustelufoorumilla kun ollaan niin kertoo vaan yksityiskohtaisesti mitä tehty, miksi ja miten, sattuiko kommervenkkejä kasauksessa yms inffoa. :tup:
Kotelo ja AIO nyt näköjään ainakin vaihtuneet.
Aamulla koneen kanssa kävi vahinko, tuli vähän johtopaloa, epäilen myös että nestejäähyssä tuli ongelma.
sammutin koneen välittömästi, kun huomasin ettei kaikki oo nyt hyvin.
savua tuli silti paljon ja palokuntakin kävi vierailulla.

sitten kaveri tuli apuun ja ajettiin jimssille, laitettiin jäähy vaihtoon ja samalla hommattiin mulle uus koppa.
sellasta, oli jo aikakin, mut tää ei ehkä ollut kaikkein mukavin tapa hoitaa sitä.

kyllä pelästytti pahemman kerran se savu käry episodi.

mutta harrastus jatkuu ja pelolle ei saa antaa valtaa ja tilalle vaihdettiin vieläkin tehokkaampi nestejäähy.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
276
Ei jumalauta! Hyvä että olet kunnossa ja hyvä myös että kaveri tuli auttamaan. Mikään komponentti ei siis hajonnu vai?
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Ei jumalauta! Hyvä että olet kunnossa ja hyvä myös että kaveri tuli auttamaan. Mikään komponentti ei siis hajonnu vai?
Ei ehtinyt hajoomaan, sormet meni salaman nopeesti katkaseen virrat.
Se on kyllä tosi hyvä kaveri, meillä kulu siinä Jimmssillä käynnissä yli 5 tuntia.

Ihanaa kun emossa on 2 kpl M.2 SSD paikkoja vakiona.
OS on 1TB M.2 SSD:llä ja nyt siirsin pelit uudelle 2TB M.2 SSD:lle.

IMG_20231014_011617.jpg




Nautin tästä.

AIKA MYLLY



VAUTSI VAU!

Hienosti pysyy 4,85GHz & 8 ydintä töissä ko renderöin!
Kiitos ton ISON Nestejäähyn!

Pitää Boosti Clockin paljon paremmin päällä!

Novabenchistä tällähetkellä irtoo liki 3000 pistettä, mun vauva setupilla.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124
VAUTSI VAU!

Hienosti pysyy 4,85GHz & 8 ydintä töissä ko renderöin!
Kiitos ton ISON Nestejäähyn!

Pitää Boosti Clockin paljon paremmin päällä!

Novabenchistä tällähetkellä irtoo liki 3000 pistettä, mun vauva setupilla.
Ajahan ennemmin 3dmark Time Spy kuin joku novabench pieruappsi...

Eikä niitä tuulettimia ole mikään pakko huudattaa 100%, varmasti jäähtyy noi palikat ihan korvaystävällisemmillä kierroksillakin.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Ajahan ennemmin 3dmark Time Spy kuin joku novabench pieruappsi...

Eikä niitä tuulettimia ole mikään pakko huudattaa 100%, varmasti jäähtyy noi palikat ihan korvaystävällisemmillä kierroksillakin.
Noh.... mä vähän oikeestaan tykkään siitä ko se huutaa.

Hyvä Peli on tää Code Vein.
20231014114504_1.jpg
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Seuraavaksi päivitän emolevyäni tähän.

Sieppaa12.PNG


Ja jos ikunakaan kykenen päivittämään näyttiksen, niin sekin on listalla.
Tahtoisin myös siirtyä joko, Ryzen 7 5800x tai 3d prosessoriin, tai ryzen 9 5900x.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Uskomaton vaikutus oli tällä voltage kurvin säätämisellä mun näyttikseen.
Nyt se pysyy hienosti ja tasasesti yli 2000MHz.
kurvi.png
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124
Seuraavaksi päivitän emolevyäni tähän.



Ja jos ikunakaan kykenen päivittämään näyttiksen, niin sekin on listalla.
Tahtoisin myös siirtyä joko, Ryzen 7 5800x tai 3d prosessoriin, tai ryzen 9 5900x.
Älä suotta tuhlaa turhiin päivityksiin rahaa. Emolevyllä 0% vaikutus suorituskykyyn, pärjäät nykyisellä TUFfilla, lisäksi 5800X turha ostos kun sulla on jo 5700X, ne on sama prosessori.
5800X3D et hyödy mitään ennen kuin hankit paljon tehokkaamman näytönohjaimen. 5900X myös melko turha päivitys pelikoneeseen, ellei sitten tarvitse prossuvääntöä johonkin editointiin, renderiin jne.

Summa summarum: jos jotain päivität, niin näytönohjainta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Älä suotta tuhlaa turhiin päivityksiin rahaa. Emolevyllä 0% vaikutus suorituskykyyn, pärjäät nykyisellä TUFfilla, lisäksi 5800X turha ostos kun sulla on jo 5700X, ne on sama prosessori.
5800X3D et hyödy mitään ennen kuin hankit paljon tehokkaamman näytönohjaimen. 5900X myös melko turha päivitys pelikoneeseen, ellei sitten tarvitse prossuvääntöä johonkin editointiin, renderiin jne.

Summa summarum: jos jotain päivität, niin näytönohjainta.
EI lainkaan vaikutusta tuolla paremmalla emolevyllä? Ihanko totta.
Noh tottapuhuen tässä on nyt myös kyse ulkonäköasioista, olen nimittäin epäironisesti Autistinen.
Ja itteasiassa 5700x:hän on vähän '' kuristettu '' 5800x saa kulkemaan hivenen nopeampaa ja nyt sellaistakin voi pitää, kun jäähy on kunnossa.
Ja joo, hetkeen en näyttistä pysty päivittään, mut se olis se tärkein päivitys kyllä, totta.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124
EI lainkaan vaikutusta tuolla paremmalla emolevyllä? Ihanko totta.
Noh tottapuhuen tässä on nyt myös kyse ulkonäköasioista, olen nimittäin epäironisesti Autistinen.
Ja itteasiassa 5700x:hän on vähän '' kuristettu '' 5800x saa kulkemaan hivenen nopeampaa ja nyt sellaistakin voi pitää, kun jäähy on kunnossa.
Ja joo, hetkeen en näyttistä pysty päivittään, mut se olis se tärkein päivitys kyllä, totta.
Jos jotain päivität niin näytönohjain. Parempi emolevy tai 5800X ei tuo mitään tehoa lisää kun tuon 5700X:n olet jo säätänyt, ne boostaa samoille tehoille kun PBO käytössä ja jäähdytys kunnossa.

 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Jos jotain päivität niin näytönohjain. Parempi emolevy tai 5800X ei tuo mitään tehoa lisää kun tuon 5700X:n olet jo säätänyt, ne boostaa samoille tehoille kun PBO käytössä ja jäähdytys kunnossa.

Eikö Ryzen 5800x boostaa ainakin 100mhz enemmän ja sen base clock on korkeempi?
Harmi että näissä hiton emoissa on uusissa biosseissa lukitus PBO:hon.... vanhoissa sai lisää kerrointa...
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124
Eikö Ryzen 5800x boostaa ainakin 100mhz enemmän ja sen base clock on korkeempi?
Harmi että näissä hiton emoissa on uusissa biosseissa lukitus PBO:hon.... vanhoissa sai lisää kerrointa...
100mhz ei vaikuta yhtään mihinkään ja PBO ottaa kaiken löysän irti muutenkin. 5700X boostaa samoille lukemille kun kuluttaa vähemmän ja käy viileämpänä.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
100mhz ei vaikuta yhtään mihinkään ja PBO ottaa kaiken löysän irti muutenkin. 5700X boostaa samoille lukemille kun kuluttaa vähemmän ja käy viileämpänä.
No voi pentele teidän kanssa! mut noh.... varat ei atm riitä näyttiksen päivitykseen, ko NVIDIA haluu ryöstää hinnoillaan mun sieluni, ja silti haluun pidättäytyä nvidiassa.
Tuun hommaamaan ton emon silti, olkoon vaikka silkka ulkonäkökysymys, siihen on sit hyvä jatkaa buildinsa kasaamista ja säätelyä.

Mutta oothan sä kai oikeessa, näyttis pitäs päivittää, mut tesla saapuu ihan kohta mulle tänne, toki se ei oo pelaamista varten.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124
No voi pentele teidän kanssa! mut noh.... varat ei atm riitä näyttiksen päivitykseen, ko NVIDIA haluu ryöstää hinnoillaan mun sieluni, ja silti haluun pidättäytyä nvidiassa.
Tuun hommaamaan ton emon silti, olkoon vaikka silkka ulkonäkökysymys, siihen on sit hyvä jatkaa buildinsa kasaamista ja säätelyä.

Mutta oothan sä kai oikeessa, näyttis pitäs päivittää, mut tesla saapuu ihan kohta mulle tänne, toki se ei oo pelaamista varten.
Rahat riittää näyttispäivitykseen kun jätät nuo turhat ostokset pois...
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Rahat riittää näyttispäivitykseen kun jätät nuo turhat ostokset pois...
haha, oot oikeessa. Tiiän. Mutta mulla on aika vahva asperger ja ties mitä muuta....
en nää silkkaa ulkonäkö seikkaakaan turhana.

mut joo, mulle on tähän vuoden parin sisään järkkääntymässä rahaa, sillon tahtosin hommata tohon RTX 4070 TI.
Oon päättänyt että se riittää mulle.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
276
Olin nvidia fanboi monta vuotta kunnes kyllästyin hintoihin. Rx 7800 xt maksaa about 600€ ja se on parempi ku 4070 non-ti joka maksaa about 630€. Rx 7900 xt ja 4070 ti molemmat about 890€ ja taas AMD on tehokkaampi.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Olin nvidia fanboi monta vuotta kunnes kyllästyin hintoihin. Rx 7800 xt maksaa about 600€ ja se on parempi ku 4070 non-ti joka maksaa about 630€. Rx 7900 xt ja 4070 ti molemmat about 890€ ja taas AMD on tehokkaampi.
tiiän, mut NVIDIA kortteja viel toistaseks voi käyttää niin paljon muuhunkin. Ja en tiiä conflictaako Radeon ajurit mun tulevan Tesla P40 kanssa, tekoälykiihdytin hommia varten.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124
tiiän, mut NVIDIA kortteja viel toistaseks voi käyttää niin paljon muuhunkin. Ja en tiiä conflictaako Radeon ajurit mun tulevan Tesla P40 kanssa, tekoälykiihdytin hommia varten.
Mitäs tekoälyhommia meinasit tehdä?
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Mitäs tekoälyhommia meinasit tehdä?
Vicuna uncensored 30 Biljoonaa parametriä mallin kanssa kehittelen inhimillisiä persoonia sen kansssa sitten, sekä ihan generoin vaan kuvia mieleisilläni modeleilla toistaseks.
Tesla avaa mulle niin paljon ovia, vaikka onkin jo vanhahko, mutta se on kehitetty tätä varten.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Mikäs piuha sielä kärähti? Joku tuulettimen? Vai käviko klassikko ja kiintolevyn liitin kajahti oikariin?

Näyttisvikoja on muuten sitten jonkinverran sellaisia, että syynä on kortin taipuminen pikkuhiljaa. Siksi jos kotelossa on näyttis emossa kiinni latkallaan niin näyttis kannattaa olla tuettu sieltä vapaana roikkuvasta reunasta, niin vikaantumisen mahdollisuus pienenee reippaasti.. Sen tuen voi tehdä esim puutikusta ja pistää 2-puoleisilla pienillä tarroilla pohjaan ja näyttikseen, ettei luista pois.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Mikäs piuha sielä kärähti? Joku tuulettimen? Vai käviko klassikko ja kiintolevyn liitin kajahti oikariin?

Näyttisvikoja on muuten sitten jonkinverran sellaisia, että syynä on kortin taipuminen pikkuhiljaa. Siksi jos kotelossa on näyttis emossa kiinni latkallaan niin näyttis kannattaa olla tuettu sieltä vapaana roikkuvasta reunasta, niin vikaantumisen mahdollisuus pienenee reippaasti.. Sen tuen voi tehdä esim puutikusta ja pistää 2-puoleisilla pienillä tarroilla pohjaan ja näyttikseen, ettei luista pois.
Kärähti joku vanhan viallisen ledinauhan takia piuha todennäkösesti.
Ja arvaas mitä! JUST tilasin GPU support Bracketin!
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 124
Kärähti joku vanhan viallisen ledinauhan takia piuha todennäkösesti.
Ja arvaas mitä! JUST tilasin GPU support Bracketin!
RGB-liittimet voivat jotkut myös mennä väärin päin ja vääriin liittimiin. Niiden kanssa ainakin saa olla tarkkana ja niitä erilaisia johtoja ja liittimiä on joka firmalta erilaista tarjolla.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 171
Ledinauhat on toisinaan tinattu pätkistä ja siitä tinauksen kohdalta se voi ottaa runkoon. Sitten kärähtää..

Suosittelisin ledinauhojen piuhaan sulaketta väliin.
Esim:
Sulakkeenpidike, mini - Biltema.fi
Ja siihen vaikka 2A sulake, niin ei käy heikosti..

Itsellä oli tulla tulipalo, kun SATA liitin otti ja meni yllättäin sisäisesti oikariin. Niitä on sattunut muillakin... Puolet liittemestä suli pois, ennenkuin kotona ollut huomasi savun ja veti töpselin seinästä..

Saisi olla esim noilla lattasulakkeilla suojattuja lähtöjä vakiona PC powereissa, ettei tarvitsisi itse silputa piuhoja..(Kiintolevy ja valopiuhat)

PC:n poweri (1000W) on siitä hankala, että se hehkuttaa punaiseksi kohtuu paksunkin johdon.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 550
Cirno pitää Teslan varmasti suorastaan jääkylmänä.

Kannattaa tsekata, onko näyttikset tipahtaneet 4x PCIe kaistalle, koska 2x GPU, 2x M.2 SSD (ja jos päälle vielä on SATA kovalevyjä) niin voi olla PCIe kaistat aika tiukilla.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Cirno pitää Teslan varmasti suorastaan jääkylmänä.

Kannattaa tsekata, onko näyttikset tipahtaneet 4x PCIe kaistalle, koska 2x GPU, 2x M.2 SSD (ja jos päälle vielä on SATA kovalevyjä) niin voi olla PCIe kaistat aika tiukilla.
joo, aivan varmasti, mutta saan tosi hyvin edelleen FPS ja enskuussa oon päivittääs tehokkaampaan emolevyyn.
Haha tajusit Cirno vitsin!
 

konna

Team AMD
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
96
Seuraako joku tätä lankaa? tykkään näyttää mun settien kehittymistä.
Seuraan, jatka vaan omalla tinkimättömällä tyylilläsi! Kenties setuppisi pääsee jossain kohtaa nauttimaan custom -vesijäähdytyksestä? Sillä saisi viileäksi ja hiljaiseksi ja kenties kellotettuakin lisää kun jäähdytys paranee.
 
Liittynyt
05.10.2023
Viestejä
245
Seuraan, jatka vaan omalla tinkimättömällä tyylilläsi! Kenties setuppisi pääsee jossain kohtaa nauttimaan custom -vesijäähdytyksestä? Sillä saisi viileäksi ja hiljaiseksi ja kenties kellotettuakin lisää kun jäähdytys paranee.
Joo jatkan! Tesla on nyt Suomessa!
Ja oon saamas rahaa tulevaisuudes, SILLON laitan koneen kaa ränttäliks!

Tehokkaampi emolevy? Hohhoijaa...
joo, mun autistin aivoissa laatu emolevy = lisää tehoa!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 666
Viestejä
4 221 099
Jäsenet
71 092
Uusin jäsen
Joose Roivas

Hinta.fi

Ylös Bottom