The Outer Worlds (PC, PS4, Xone - 2019)

Tuntuu nämä ajat kiinnostavan eniten niitä, joilla on tapana viilettää pelejä läpi. Mua ei suoraan sanottuna kiinnosta, eikä taida muitakaan minun tavoin pelaavia kauheasti kiinnostaa :D

Mutta kuitenkin dumaat edellisessä viestissä kaikkia nopeita pelaajia, eli taitaa kuitenkin kiinnostaa.

Minusta kaikki saa pelata pelinsä läpi niin kuin haluaa, kunhan jollakin tavalla nauttii siitä mitä tekee.
 
Lyhyt ja hyvä peli on aina hyvä juttu. Pitkä ja paska on huonompi kuin lyhyt ja paska. Joissain peleissä se vaan helpottaisi, että pääsisi siitä "olis jo ohi" fiiliksestä maaliin.

Pelin pituus ei lähtökohtaisesti ole laatutekijä. Se vaan sanelee, kauanko sitä iloa tai kärsimystä piisaa.
 
Itellä loppu lähes täysin kiinnostus loottaamiseen ja tuntuu että juonikin tulee vedettyä vaan sen takia läpi kun ei muitakaan kiinnostavia ropeja Disco Elysiumin ohella ole.
Tässä niin paljon samaa vähän vanhempien fallouttien kanssa, mutta ei prkl. Jotenkin vaan ei vaan jaksa.
 
Mutta kuitenkin dumaat edellisessä viestissä kaikkia nopeita pelaajia, eli taitaa kuitenkin kiinnostaa.

Minusta kaikki saa pelata pelinsä läpi niin kuin haluaa, kunhan jollakin tavalla nauttii siitä mitä tekee.
Siis minua ei oman kokemuksen kannalta kiinnosta miten pitkään muilla menee pelata pelejä läpi. Enkä dumaa ketään, vaan ihmettelen miksi joidenkin mielestä on mukava pelata pelejä läpi pikakelauksella.
 
Lyhyt ja hyvä peli on aina hyvä juttu. Pitkä ja paska on huonompi kuin lyhyt ja paska. Joissain peleissä se vaan helpottaisi, että pääsisi siitä "olis jo ohi" fiiliksestä maaliin.

Pelin pituus ei lähtökohtaisesti ole laatutekijä. Se vaan sanelee, kauanko sitä iloa tai kärsimystä piisaa.
Nimenomaan, pelin pituudella ei ole väliä, mutta sillä on väliä, että millaisella tavalla pelin pelaa läpi. Juuri tämän vuoksi minua ei oman kokemuksen kannalta kiinnosta miten kauan muilla menee pelin pelaamiseen, koska se ei lopulta kerro juuri mitään. Toki pelin sisällön määrä kiinnostaa, jos siitä pystyy jollain tavalla konkreettista tietoa ennakkoon saamaan.

Jos pelin aikana tulee "olis jo ohi" -fiilis edes hetkellisesti, niin yleensä pelin pelaaminen jää minulta siihen. Pelaan vain sellaisia pelejä, joista pidän kokonaisuutena niin paljon, että en toivo pelin loppuvan missään kohtaa. Tottakai jokaisessa pelissä voi olla tylsempiä osuuksia, mutta jos peli on tarpeeksi hyvä, niin nekään eivät lopulta tunnu tylsältä.
 
Omasta mielestä kiva tietää miten pitkä peli on niin osaa varautua miten paljon peliin uppoutuu ja joutuu varaamaan aikaa.
Juuri tämän takia sisällön määrästä olisi kiva saada jonkinlainen käsitys ennakkoon, mutta ainakaan omalla kohdallani en ole hyötynyt koskaan siitä, miten kauan muilla menee pelin pelaamiseen.

Peliin uppoutuminen on tärkeä seikka, mutta se minua ei kiinnosta, että miten paljon peliin "joutuu" varaamaan aikaa. En ylipäätään varaa aikaa peleille mitenkään erityisesti, vaan pelaan niitä omalla tyylilläni niin kauan kuin tekemistä riittää. Jos peli on riittävän hyvä, niin aina vain parempi mitä enemmän siihen saa upotettua aikaa.
 
Täytyy sanoo että 10/10 peli hintaisekseen eli 1euron peliksi:tup:

Jos täydellä hinnalla niin ehkä 7.5/10
perus jutut kunnossa mutta hieman jäi kaipaamaan Falloutin(ei 76) kaltaista maailman tutkimista ja koluamista sekä niitä tehtäviä.
Myös aseet ja itse räiskintä ei aivan Falloutin tasolle yllä.
Mutta kaikkiaan OK peli ja harvoin uutta peliä on päässyt 1 eurolla pelaileen joten siittä ne täydet pisteet.
 
Läpi meni, aika tarkkaan 30 tuntia ja 30 tasoa lasissa. Aivan loistava peli, vaikka jäinkin vähän kaipaamaan lisää. Jos se arvosana on pakko antaa niin 9/10.

Peli toi vahvasti mieleen KOTORin - hyvin samantyyppinen avaruusseikkailu, joskin paljon huumoripainotteisempi, ja pelaajan vapaus on tapissa. Tehtävät voi suorittaa miten haluaa, milloin haluaa ja kenelle haluaa. Dialogivaihtoehtoja riittää kaikenlaisille hahmoille, ja ainakin minun Han Solo -tyyppinen sarkastinen avaruuspiraattini sai toteuttaa itseään mielin määrin. Tarina on hyvää retroscifiä, käsikirjoitus erinomainen. Moniin osiin paloiteltu maailma tosin sai pelin tuntumaan välillä vähän pieneltä, ja Outer Worldsista puuttuu Falloutista tuttu eeppisyys ja liikkumavapaus.

Oliko 60 euroa sitten liikaa 30 tunnin pelistä? Ei minusta. Haarautuvat tarinat ja tehtävät tihkuvat uudelleenpelattavuutta, ja hyvin todennäköisesti tulen hakkaamaan tämän läpi vielä ainakin pari kertaa. Toisekseen tällaisten pelien tekemistä pitää tukea. Outer Worlds on tarinapainotteinen yksinpelattava RPG, jossa ei ole minkäänlaisia mikromaksuja, ei edes kosmeettisia. Tällaisia pelejä ei enää moni firma tee! Vanhat genrekuninkaat Bioware ja Bethesda eivät ainakaan.

(Oli myös mukava pelata ilman, että kuukausimaksu hönkii niskaan...)

Pieniä nipotuksia:
  • Lootti on roskaa, kuten täällä on valiteltukin. Se kuitenkin sai minut pelaamaan tätä eri tavalla kuin muita RPG:itä, joissa poimin kaikki käyttökamat vihollisilta. Nyt kannoin kaiken lootin kauppaan myytäväksi ja ostin sieltä oikeasti hyvää tavaraa. Pelin kauppiailla (ei automaateilla) on yllättävän paljon uniikkia ja mielenkiintoista kamaa.
  • Felix on idealisti (lue: idiootti) joka ei ymmärrä selkäänpuukotuksen käsitettä. Kahteen tai kolmeen otteeseen tein pahisten kanssa diilin, jota ei ollut aikomustakaan suorittaa, koska aioin pettää heidät, myydä tiedot vastapuolelle tai ihan vaan koska kieltäytymisestä olisi seurannut tulitaistelu. Tässä vaiheessa Felix alkaa räyhätä, että hän ei muuten roistojen kanssa tee töitä ja jos jatkan tällä linjalla hän lähtee lätkimään. Dialogivaihtoehto "Turpa tukkoon, tiedän kyllä mitä teen" ei ollut aina saatavilla.
  • Pelin sai katselukelpoiseksi vain puukottamalla iniä. Oletusasetuksilla on todella typeriä juttuja, kuten taustan sumentaminen dialogeissa ja tahalliset värihäiriöt kuvan laidoilla. Pelin omat grafiikka-asetukset ovat liian rajalliset.
  • Supernova-vaikeustasolla on kuulemma typeriä suunnitteluratkaisuja. En ole kokeillut, mutta en ole innoissani ajatuksesta että joka toisen taistelun jälkeen saa ladata tallennuksen koska joku kumppani potkaisi tyhjää.
  • Valeasusysteemin hölmö ja itseään toistava dialogipelastus, pari pientä bugia, kumppanit persoonallisuudeltaan vähän liian kesyjä, visuaalisemmat avaruuslennot planeettaa vaihtaessa olisi tehnyt ihmeitä...
Pienistä heikkouksista huolimatta Outer Worlds on ihan selvää GOTY-tavaraa, ja tuleva roolipelien klassikko. Lisäreitä odotellessa :geek:
 
Jokin julma vitsi että puolet noista planeetoista mitä kartalla vihjaillaan on jotain DLC?
Öö... puhutko niistä kaasuplaneetoista? :D
Varsinkin loppuratkaisu jätti melkoisen paljon auki, mitä hittoa sille maapallolle on tapahtunut, ja miten ne muut yhdyskunnat reagoi tähän muuttuneeseen tilanteeseen?
Ydinsota tietysti! Aikalinjat ei täsmää, mutta en ihmettelisi jos Obsidian olisi ihan piruuttaan sijoittanut pelin hieman muokattuun Fallout-universumiin. ;)

Tai no, todennäköisemmin se on koukku jatko-osalle. Itseäni kyllä vähän hämmensi miksi laittoivat noin tärkeän juonenkäänteen ihan pelin viimeiselle minuutille.
 
Öö... puhutko niistä kaasuplaneetoista? :D

Ydinsota tietysti! Aikalinjat ei täsmää, mutta en ihmettelisi jos Obsidian olisi ihan piruuttaan sijoittanut pelin hieman muokattuun Fallout-universumiin. ;)

Tai no, todennäköisemmin se on koukku jatko-osalle. Itseäni kyllä vähän hämmensi miksi laittoivat noin tärkeän juonenkäänteen ihan pelin viimeiselle minuutille.
Jos en väärin muista ei niistä ollut kuin 2 jotain kaasuplaneettoja ja yksi oli joku jää? Ei enää muista, koittanut poistaa tätä pettymystä mahdollisimman paljon mielestä.
Oishan siellä kaasussa voinu olla piilossa joku sivilisaatio :(
 
Peliä n.30 tuntia takana ja aloittelen Byzantiumia, muut tähän asti auki olevat paikat koluttu läpi ja side/companinon/faction questit tehty. Alun Edgewater oli mahtavaa, mutta Monarch alkoi tuntua puuduttavalta, joka paikassa samat vastustajat + Xbox One X:llä grafiikat oli välillä kasa höyryävää. (chromatic aberration) Muutenkaan en pitänyt tuon kentän värimaailmasta.

Dialogi on kyllä pelissä hyvää tasoa ja questeissa on valinnanvaraa. Lisäksi pelin tietokoneista löytyy aina mielenkiintoista luettavaa. Ihmetyttää kyllä tässä tuo turhan lootin määrä, lisäksi normal ja hard- vaikeustasoilla täysin turhat consumablesit, ei mitään käyttöä. Menee Bethesdan Fallout 3&4 ohi, mutta ei tämä New Vegasille pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on peli pelattu läpi. Kellossa noin 39h Supernovalla. Lopputaistelu oli sen verran haastava että oli pakko köpötellä takaisin alukselle että saisi lockpick + hack (Felix + Vicar Max) combolla helpotettua lopputaistelun siedettävälle tasolle. Jonka jälkeen taistelu olikin sitten hävyttömän helppo...

Huomasin että pelissä olisi huomattavasti hauskempia [Dumb] loppuja (ja dialogeja) saatavilla jos laitat älykkyytesi pelin alussa minimiin.
mm.
- Aja Hope suoraan aurinkoon - The End
- Auta Halcyonin pelastamisessa kun lopputaistelut on tapeltu? Pyh, jäätelön syöminen on paljon rakentavampaa puuhaa.



Supernovassa ainoa ärsyttävä seikka oli follower perma-death. Olisi varmaan kannattanut asentaa modi korjaamaan kyseinen ominaisuus.
Tosin eipä noita kuolemia tullut kuin 2-3, asiaa helpotti perkit jotka antoivat kyvyn herättää jengi takaisin henkiin kerran taistelussa.
 
Viimeksi muokattu:
Läpi meni, 45 tuntia kesti omalla tee kaikki, tutki kaikki, pelityylillä.
Vaikeustasona oli vain hard, koska rajoitetut tallennukset sun muut eivät kiinnostaneet. Turhan helpoksi peli muuttuikin alun muutaman tunnin vaikeuksien jälkeen, etenkin kun sai kavereita mukaan. Omalla hahmolla kun oli minimi strength ja vain n. 20 pojoa asetaidoissa.
Itse pidin dialogista ja questeista, plussaa monipuolisista tavoista tehdä asiat, hyvin paljon pystyi välttämään väkivallan käyttöä, jos vastassa ei ollut geneerisiä vihollisia (raiderit, koirat, apinat jne.).
 
5h pelailin ja eka alue takana. On aika hämmentävää, kuinka vähän mitään uutta tässä pelissä on. Oikeastaan tulee sellainen tunne pelatessa, että ei ole edes yritetty lisätä peliin mitään uutta tai oivaltavaa, vaan on hiottu sitä vanhaa 3D Fallouttien kaavaa. Huvittavasti on käytetty samoja jippoja suorituskyvyn parantamiseen, kuin noissa xbox360/PS3 ajan Fallout peleissä, eli kaupungit ovat oma loading zonensa, osa sisätiloista on oma loading zonensa ja mistään ikkunoista ei näe lävitse.

Räiskiminen sentäs tuntuu paljon paremmalta kuin yhdessäkään Fallout pelissä, koska tässä tuntuisi olevan pieni input lag ja tarkat hiirikontrollit kiitos Unreal Enginen. Harmi, että kaikki vastaan tulevat viholliset ovat tähän mennessä olleet samaa settiä mitä on jo yli vuosikymmen nähty ja esim. AI ei tunnu poikkeavan noista vanhemmista Fallouteista juuri mitenkään (eli hyvin yksinkertainen ja ennalta-arvattava, ammu yhtä äijää jossain Marauder campissa, niin loput 10 tulee suoraan bee-lineä tapettavaksi).

Ei tämä huono peli ole, mutta laiskalta se kyllä tuntuu. Obsidianilla on ollut pelin kanssa vapaat kädet ja vuosikymmenen verran uutta teknologiaa ja lopputulos on jotain, joka olisi voinut olla ihan hyvin Xbox360/PS3 konsoleilla.
 
mistään ikkunoista ei näe lävitse.
Sille löytyy selitys :D

vlm5kz28uyu31.jpg
 
Sille löytyy selitys :D

vlm5kz28uyu31.jpg
Joo, onhan siellä ekassa kaupungissa mainos noista "ikkunoista", mutta taitaa olla kyseessä lähinnä tekosyy. Varsinkin, kun se Reed sanoo katselevansa kaupunkia ikkunastaan, mutta ikkunasta ei näe läpi :D

Muita last-geniltä haiskahtavia juttuja on tuo erittäin pieni määrä NPC:tä kaupungeissa ja myöskin vihollisten pieni määrä.
 
On aika hämmentävää, kuinka vähän mitään uutta tässä pelissä on. Oikeastaan tulee sellainen tunne pelatessa, että ei ole edes yritetty lisätä peliin mitään uutta tai oivaltavaa, vaan on hiottu sitä vanhaa 3D Fallouttien kaavaa.

Harmi, että kaikki vastaan tulevat viholliset ovat tähän mennessä olleet samaa settiä mitä on jo yli vuosikymmen nähty ja esim. AI ei tunnu poikkeavan noista vanhemmista Fallouteista juuri mitenkään.

Ei tämä huono peli ole, mutta laiskalta se kyllä tuntuu. Obsidianilla on ollut pelin kanssa vapaat kädet ja vuosikymmenen verran uutta teknologiaa ja lopputulos on jotain, joka olisi voinut olla ihan hyvin Xbox360/PS3 konsoleilla.
Muita last-geniltä haiskahtavia juttuja on tuo erittäin pieni määrä NPC:tä kaupungeissa ja myöskin vihollisten pieni määrä.
On aivan totta, että Outer Worlds on kuin vuosikymmenen takaa. Pelin rakenne, suunnittelu ja tekninen toteutus tuovat todellakin mieleen edellisen sukupolven. Siksi peli maistuu Biowaren ja Bethesdan kultakaudelta eikä siltä, mitä nämä studiot edustavat nyt.

Sekä Bethesda että Bioware ovat menneet eteenpäin roolipeliensä kanssa. Alan kehitys ja uudet oivallukset johtivat ensin Mass Effect Andromedaan ja Fallout 4:ään, minkä jälkeen päädyttiin mestariteoksiin Anthem ja Fallout 76. Nämä ovat sitä nykyaikaa! Tältä kuuluu roolipelin näyttää vuonna 2019.

Miksi korjata sellaista, mikä ei ole rikki? Vanhoina hyvinä aikoina pelit olivat pelejä eivätkä puolivalmiita mikromaksuhelvettejä as a service. Outer Worlds on kyllä vanhanaikainen, mutta minusta hyvällä tavalla.
 
Joo kannattaa pelata supernovalla, tai sitten jos haluaa pelin nopeasti läpi niin katsoo youtubesta kun joku pelaa sen muutamassa tunnissa, jos ei oikeasti ole kiinnostunut pelaamaan.

Itellä näyttää peli 14 tuntia mutta kun tuossa alussa ihan primal behemoth plus muutama muu primal vaatii liki tunnin verran harjoittelua että ne saa tapettua, koska en halua menettää tuota ekaa kumppania, eikä peli laske noita tunteja.

Tuo kumppani on aika hyödytön taistelussa ja tuo nimenomaan haasteeksi sen että onnistuu pitämään kumppanin plus itsensä elossa.

Silti varastaminen, ja sitä kautta tolkuttoman määrän krediittien kerryttäminen ja käytännössä rajattomat ammukset tekee tuolta osin pelin haasteettomana. Mikä on siis harmi, koska tällöin aseiden tehoa säätää vain kuinka hyvät aseet sattuu olemaan.

Samoin tuntuu että kaikki dialogikikkailut(perception yms käyttäminen onnistuu aina), jolloin ainoa haaste on taistelusta selviäminen.

Engine on mielestäni tosi hieno. Grafiikat ovat tyyliltään "futuristisia", mutta helposti tuota vertaa Bethesdan Falloutteihin kun monet kontrollit ovat samoja, mutta liikkuminen ja taistelu on käyttöliittymän osalta sulavaa, ei tarvitse taistella peliengineä vastaan. Tulee mieleen että aikookohan ne tehdä suurempiakin DLC:tä, vai käyttää tuota jossain muualla. Peli itsessään kai ei ole kovin suosittu juuri tuon liian helpon ja nopean läpäisyn takia, ei suuri ihme että tuota myydään käytännössä ilmaiseksi. Itse maailma vaikkei ole avoin, on silti varsin laaja tutkittavaksi.
 
Kyllä tämä Fallout 4:n ja 76:n voittaa mennen tullen melkeinpä joka osa-alueella. En edellä mainittuja mestariteoksiksi sanoisi, eikä OW:kaan mikään mestariteos ole, mutta kuitenkin hienolla tavalla osattu yhdistää monesta pelistä hyviä puolia. :)
 
Joo kannattaa pelata supernovalla, tai sitten jos haluaa pelin nopeasti läpi niin katsoo youtubesta kun joku pelaa sen muutamassa tunnissa, jos ei oikeasti ole kiinnostunut pelaamaan.

Itellä näyttää peli 14 tuntia mutta kun tuossa alussa ihan primal behemoth plus muutama muu primal vaatii liki tunnin verran harjoittelua että ne saa tapettua, koska en halua menettää tuota ekaa kumppania, eikä peli laske noita tunteja.

Tuo kumppani on aika hyödytön taistelussa ja tuo nimenomaan haasteeksi sen että onnistuu pitämään kumppanin plus itsensä elossa.

Silti varastaminen, ja sitä kautta tolkuttoman määrän krediittien kerryttäminen ja käytännössä rajattomat ammukset tekee tuolta osin pelin haasteettomana. Mikä on siis harmi, koska tällöin aseiden tehoa säätää vain kuinka hyvät aseet sattuu olemaan.

Samoin tuntuu että kaikki dialogikikkailut(perception yms käyttäminen onnistuu aina), jolloin ainoa haaste on taistelusta selviäminen.

Engine on mielestäni tosi hieno. Grafiikat ovat tyyliltään "futuristisia", mutta helposti tuota vertaa Bethesdan Falloutteihin kun monet kontrollit ovat samoja, mutta liikkuminen ja taistelu on käyttöliittymän osalta sulavaa, ei tarvitse taistella peliengineä vastaan. Tulee mieleen että aikookohan ne tehdä suurempiakin DLC:tä, vai käyttää tuota jossain muualla. Peli itsessään kai ei ole kovin suosittu juuri tuon liian helpon ja nopean läpäisyn takia, ei suuri ihme että tuota myydään käytännössä ilmaiseksi. Itse maailma vaikkei ole avoin, on silti varsin laaja tutkittavaksi.
Nopeusennätys taitaa olla reilu 20 minuuttia ja peli läpi.
Ja siis tässä tapauksessa "peli läpi" tarkoittaa avaruusaluksen rysäyttämistä suoraan aurinkoon kesken pelin. "Stand back, ADA. I know numbers real good."
 
Viimeksi muokattu:
Peli itsessään kai ei ole kovin suosittu juuri tuon liian helpon ja nopean läpäisyn takia, ei suuri ihme että tuota myydään käytännössä ilmaiseksi.
Olisiko linkkiä käytännössä ilmaisena myytävään peliin? 45€ on aikalailla halvin mitä äkkisältään löytyy.
 
On aivan totta, että Outer Worlds on kuin vuosikymmenen takaa. Pelin rakenne, suunnittelu ja tekninen toteutus tuovat todellakin mieleen edellisen sukupolven. Siksi peli maistuu Biowaren ja Bethesdan kultakaudelta eikä siltä, mitä nämä studiot edustavat nyt.

Sekä Bethesda että Bioware ovat menneet eteenpäin roolipeliensä kanssa. Alan kehitys ja uudet oivallukset johtivat ensin Mass Effect Andromedaan ja Fallout 4:ään, minkä jälkeen päädyttiin mestariteoksiin Anthem ja Fallout 76. Nämä ovat sitä nykyaikaa! Tältä kuuluu roolipelin näyttää vuonna 2019.

Miksi korjata sellaista, mikä ei ole rikki? Vanhoina hyvinä aikoina pelit olivat pelejä eivätkä puolivalmiita mikromaksuhelvettejä as a service. Outer Worlds on kyllä vanhanaikainen, mutta minusta hyvällä tavalla.
Esim. immersioon olisi voinut panostaa paljon enemmän. Joku 2017 vuoden Prey on hyvä esimerkki, siinäkin on hiottu 20 vuotta vanhaa pelimekaniikkaa, mutta teknologian kehitystä on käytetty hyväksi erittäin immersiivisen pelimaailman luomiseen. Preyssa se avaruusasema tuntuu oikeasti avaruusasemalta ja immersio ei pelin aikana juurikaan hajoile. Outer Worldsissa pelimaailma tuntuu taas erittäin, noh, pelimäiseltä. Uusi skini last-gen Falloutille.
Ainakaan ekalla alueella ei ollut mitään mielenkiintoista tutkittavaa, vihut kököttivät kiltisti paikallaan odottamassa pelaajan saapumista (esim. mitään partiointikäytöstä ei ollut havaittavissa), NPCt ovat paikallaan 24/7 odottamassa pelaajaa, eivätkä itse kykene tekemään yhtään mitään ilman pelaajan inputtia jne. Muutenkin peli tuntuu erittäin yksinkertaistetulta ja suoraviivaistetulta vrt. Fallout New Vegas.
Peli ei ole missään nimessä huono, mutta kyllä se on aika iso missattu mahdollisuus. Ehkä Obsidian päätti ottaa varmat voitot ja vältti tietoisesti kaikkia riskejä, joita uuden kokeilemiseen sisältyy.
 
Noh, läpihän se meni, alta 20h meni.

Uudestaan en tule pelaamaan, jos DLC:tä tulee niin ilmaisen pelaan, maksullisen en.

Kokonaisuuteen petyin.
 
Esim. immersioon olisi voinut panostaa paljon enemmän. Joku 2017 vuoden Prey on hyvä esimerkki, siinäkin on hiottu 20 vuotta vanhaa pelimekaniikkaa, mutta teknologian kehitystä on käytetty hyväksi erittäin immersiivisen pelimaailman luomiseen. Preyssa se avaruusasema tuntuu oikeasti avaruusasemalta ja immersio ei pelin aikana juurikaan hajoile. Outer Worldsissa pelimaailma tuntuu taas erittäin, noh, pelimäiseltä. Uusi skini last-gen Falloutille.
Ainakaan ekalla alueella ei ollut mitään mielenkiintoista tutkittavaa, vihut kököttivät kiltisti paikallaan odottamassa pelaajan saapumista (esim. mitään partiointikäytöstä ei ollut havaittavissa), NPCt ovat paikallaan 24/7 odottamassa pelaajaa, eivätkä itse kykene tekemään yhtään mitään ilman pelaajan inputtia jne. Muutenkin peli tuntuu erittäin yksinkertaistetulta ja suoraviivaistetulta vrt. Fallout New Vegas.
Peli ei ole missään nimessä huono, mutta kyllä se on aika iso missattu mahdollisuus. Ehkä Obsidian päätti ottaa varmat voitot ja vältti tietoisesti kaikkia riskejä, joita uuden kokeilemiseen sisältyy.
Mikä vaikeustaste päällä? Kuten aikaisemmin tuhat kertaa toistettu niin normal/hard on yksi iso vitsi.

Itsellä ainakin oli asumuksien ympärillä ihan partioimassa porukkaa, ja sitten kun alat laukomaan vaimentamattomilla aseilla niin turpiinhan siinä tuli oikein olan takaa kun siellä on raskaat panssarit päällä olevaa sakkia ja koko asuinalueen kaikki vihulaiset rynnii päälle. Ja siellä missä ei ollut partioita, oli miinoja. Ja Supernovalla miinoihin ei passaa vahingossakaan astua...
Vaimentimet päällä tosin peli meni aika pelleilyksi kun pisti nappia vaan ohtaan niin kukaan ei huomannut mitään kunhan napituksen kohde ei ollut suoraan muiden näkökentässä ja vihulainen tippui ennen kuin kerkesi vastaamaan laukauksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa sanottiin että myydään, en ole vuokraamassa juuri nyt mitään kiitos.

Kuulemma warepettereille unelma, koska ei minkäänlaista DRMää :vihellys: En toki sitten tiedä mitä täällä tarkoitetaan sillä että on "ilmainen".

Mikä vaikeustaste päällä? Kuten aikaisemmin tuhat kertaa toistettu niin normal/hard on yksi iso vitsi.

Ei se vaikeustason nostaminen oikein pelasta tätä peliä tässä tapauksessa. Kaikki eivät edes pidä rajoitetuista saveista ja siitä että pitää syödä, juoda, paskoa, nukkua, vetää aamu- ja iltalääkkeet jne.
 
Kuulemma warepettereille unelma, koska ei minkäänlaista DRMää :vihellys: En toki sitten tiedä mitä täällä tarkoitetaan sillä että on "ilmainen".



Ei se vaikeustason nostaminen oikein pelasta tätä peliä tässä tapauksessa. Kaikki eivät edes pidä rajoitetuista saveista ja siitä että pitää syödä, juoda, paskoa, nukkua, vetää aamu- ja iltalääkkeet jne.
Itse asiassa pelastaa, kun kaikki pelin parhaimmat taistelumekaniikat katoaa kun joka ikinen vihulainen tippuu ensimmäisestä kudista varpaaseen.
1. Osumat jalkoihin rampauttaa
2. Osumat naamaan sokaisee
3. Osumat käsiin voi pudottaa aseen
4. Charm/yms. "dialogi"-skillit voi laukaista muita debuffeja.
5. jne.
 
Esim. immersioon olisi voinut panostaa paljon enemmän. Joku 2017 vuoden Prey on hyvä esimerkki, siinäkin on hiottu 20 vuotta vanhaa pelimekaniikkaa, mutta teknologian kehitystä on käytetty hyväksi erittäin immersiivisen pelimaailman luomiseen. Preyssa se avaruusasema tuntuu oikeasti avaruusasemalta ja immersio ei pelin aikana juurikaan hajoile. Outer Worldsissa pelimaailma tuntuu taas erittäin, noh, pelimäiseltä. Uusi skini last-gen Falloutille.
Ainakaan ekalla alueella ei ollut mitään mielenkiintoista tutkittavaa, vihut kököttivät kiltisti paikallaan odottamassa pelaajan saapumista (esim. mitään partiointikäytöstä ei ollut havaittavissa), NPCt ovat paikallaan 24/7 odottamassa pelaajaa, eivätkä itse kykene tekemään yhtään mitään ilman pelaajan inputtia jne. Muutenkin peli tuntuu erittäin yksinkertaistetulta ja suoraviivaistetulta vrt. Fallout New Vegas.
Peli ei ole missään nimessä huono, mutta kyllä se on aika iso missattu mahdollisuus. Ehkä Obsidian päätti ottaa varmat voitot ja vältti tietoisesti kaikkia riskejä, joita uuden kokeilemiseen sisältyy.

Pelimaailma nyt vaan on tässä pelissä täysin kuollut. Kaikki merkittävät NPC:t partioivat niissä erikseen ladattavissa moduleissaan tai muuten pienissä asutuskeskuksissaan. Juuri tässä FO4 onnistuu eli maailma on uskottava ja todellisen tuntuinen ja sitä on paljon. Se ei tunnu siltä, että on toteutettu vain pelin juonen kannalta oleelliset osat kulissiksi.
 
Olisiko linkkiä käytännössä ilmaisena myytävään peliin? 45€ on aikalailla halvin mitä äkkisältään löytyy.

Joo sori erehdyin, viittasin tuohon game passiin. Sen kuukausimaksu on alkuun 4 euroa, varmaan joskus se nousee. Multakin menee tähän pelin korkeintaan pari kuukautta.


Itse sain just eilen tuon oman aluksen liikkeelle, muistaakseni tunteja oli pelin kellon mukaan 18, mutta käytännössä ainakin tuplasti tuon verran, juuri kun sai aseet jolla pystyi hoitamaan yhden primal behemothin lauman niin nuo laumat alkoi olemaan 2 primal behemothin ympärille rakennettuja. Eli noita taisteluja joutui vetämään jatkuvasti uusiksi ja tallentaa voi lähinnä siirtymällä sisätilohin tietyissä paikoissa, joita kyllä on kohtalaisen paljon kartalla.
ADA siinä kiertoradalla vähän höpisi omiaan väittäen että nää karkurit olivat palanneet sinne kaupunkiin ja pelästyin että joudun ottamaan takaisin yhden saven koska en ollut sitä tehtävää vielä vienyt loppuun, mutta onneksi tuo hetkellinen lähtö ei ollutkaan tehnyt mitään itsestään sille tehtävälle.

Peli näyttää paljon hienommalta ja mielenkiintoisemalta kuin mitä alkujaan olin ajatellut. Toivottasti tuolle tulee jatkoa, varsinkin engine ja erilaiset mekaniikat ovat hyvin tehtyjä. Enimmäkseen tulee toki F76:ää tahkottua mutta kiva on toinen vähän samantapainen peli jonka kuitenkin tietää läpäisevänä lopulta.

Mä en ole yleensä kovin kiinnostunut varsinaisesta roolipelaamisesta ja noista ratkaisuista mitä joutuu tekemään, yleensä vaan maksimoinut palkinnot ja pelisisällön mukaan, tällä kertaa ajattelin lyhyekön pelin takia oikein yrittää luoda tietynlainen hahmo, ajattelin että pienissä asioissa olen pienen kärsivän yksilön puolella mutta suuremmissa yritän mennä pelimaailman omien arvojen mukaan. Eli vien sähköt noilta karkureilta ja ne sitten palaisi kaupunkiin. Peli vähän pääsi yllättämään ja antoi toisenlaisen ratkaisun.

Esim. toi oma alus on aika fantastinen mekanismi pelissä. Se ei tee pelistä avaruuspeliä mutta on aivan älyttömän hieno keino yhdistää hyvin erilaisia alueita. Tuossa kiertoradalle päästessä myös vasta valkeni että mikä pelin varsinainen juoni on, aika hyvin sekin oli "piilotettu".
 
Tässä kun tätä arvostellaan kovinkin sanoin, niin kannattaa huomioida, että Obsidian on aika pieni tekijä. Ja aikaa tämän tekemiseen meni vain 3,5 vuotta.
Ei ole mielekästä verrata esim. Fallout 4 jota tehtiin 6 vuotta+ ja suurella budjetilla (120m€).
 
Tässä kun tätä arvostellaan kovinkin sanoin, niin kannattaa huomioida, että Obsidian on aika pieni tekijä. Ja aikaa tämän tekemiseen meni vain 3,5 vuotta.
Ei ole mielekästä verrata esim. Fallout 4 jota tehtiin 6 vuotta+ ja suurella budjetilla (120m€).
Sen takia pelin kuuluisikin maksaa 40€.
 
Sen takia pelin kuuluisikin maksaa 40€.
Tavallisesti Obsidianin pelit ovat tainneet olla sitä luokkaa. Olisiko Mikkiksen omistus muuttanut tätä politiikkaa...
Ite maksanut sen 1€ vuokran, max jatkan yhen kk sillä 4€/kk.
 
36 tuntia ja 51 minuuttia.

Vähän kyllä tuli fiilis, että loppui kuin seinään, just kun alkoi tapahtua jotain. Plus se, että kuin olisi pelannut jotain 10 vuotta vanhaa peliä. Ajureilla 19.9.2 ei kaatunut kertaakaan, vaikka käytti Alt + Tab:biä ja paljon.
 
Itse asiassa pelastaa, kun kaikki pelin parhaimmat taistelumekaniikat katoaa kun joka ikinen vihulainen tippuu ensimmäisestä kudista varpaaseen.
1. Osumat jalkoihin rampauttaa
2. Osumat naamaan sokaisee
3. Osumat käsiin voi pudottaa aseen
4. Charm/yms. "dialogi"-skillit voi laukaista muita debuffeja.
5. jne.

Koska pelin isoimmat ongelmat ei mielestäni ole taistelumekaniikassa, niin vaikka kuinka kova siitä taistelumekaniikasta tulisi moisilla hardcore vaikeustasoilla niin se ei pelistä hyvää tee kuitenkaan. Se että pelin taistelumekaniikasta maagisesti tulisi hyvä kun laittaakin vaikeustasoksi sen hardcoreanal++:n niin kyllähän kaikki saverajoitukset, syömiset, juomiset ja paskomiset varmasti alkaa risomaan ainakin itseäni. Pointtini on vain se, että jos joku ei pelistä tykkää niin vähän turhaan suosittella "Laita se vaikein vaikeustaso niin siitä tulee helvetin hyvä!". (Ellei sitten oikeasti se ainoa syy ole se taistelumekaniikka, joka siitä maagisesti parantuisi hardcoreanal++:lla :D )
 
Taisteluista puheenollen, jäi häiritsemään AI:n tyhmyys tässä pelissä kyllä suunnattomasti. Jos vaikka joudut keskellä isompaa taistelua ja et pärjää, niin juokset vain hetkenmatkaa takaisinpäin mistä tulitkin, ja viholliset luovuttavat samantein. Viholliset juoksevat sen jälkeen samaan paikkaan missä olivatkin, ja HP resetoituu.

Ei kyllä muutenkaan napannut tämä, hirveästi vikoja ja ei kauheasti positiivsta. Kuvittelin että Fallout in space-konsepti iskis ja kovaa mutta ei .. Toki voi olla että peli paranee myöhemmin, itsehän en päässyt ekalta planeetalta edes pois kun kiinnostus droppas täysin ennenkuin oli se power regulator edes hommattuna.
 
Oma mielipiteeni on, että tällainen peli ei varsinaisesti kaipaa mitään taisteluita, joita joutuu tahkoamaan uudestaan ja uudestaan jostain kaukana olevalta rajoitetulta tallenteelta ettei joku companion permadelaisi. Tarinavetoinen maailmantutkimis RPG kehnolla reaaliaikaräiskinnällä ei vaan tarvitse sitä. Taistelun pitää olla sopivan haastavaa mutta ei armotonta koska se ei ole pelin pointti eikä sitä ole hyvin toteutettu. VATS:in kaltainen systeemi muuttaa vähän kuviota koska se antaa harkinta-aikaa ja tekee taistelusta edes vähän taktista (ei paljon).

Oikeasti haastava taistelu sitten Divinityn kaltaisiin vuoropohjaisiin peleihin, joissa hahmojen taidoilla ja muulla on paljon merkitystä.
 
Miten tässä saa pistettyä lootaan/myytyä vaan osa itemeistä eli ei koko stäckkiä kerralla? Jos haluaa vaikka puolet jostain tietystä läjästä pistää lootaan. Oonko sokea vai eikö tässä voi?

E: Örr E napilla eikä hiirellä raahaamalla..
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko R.A.M:ia? Jos, niin kiinnostaa miten moinen temppu tehdään yhdellä kudilla :confused::cigar2:
Täyteen modattu ja tinkeroitu joku revolveri, ammuin ja lähdin juoksemaan ympäriinsä niin kuoli sillä aikaa johonkin dottiin :darra: Saattoi olla kevyt critti kyseessä kun semmoisen olin buildannut.
 
Taas näitä pelejä joissa on aivan liian pieni fontti, eikä mahdollisuutta suurentaa. Ja osa vielä harmaata ja ruskeeta, ruskeella pohjalla... Ei voi olla niin vaikeaa tehä tuota asiaa kunnolla.

Ini kinkailulla voi suurentaa jonkin verran mut jää vähän UIsta pois..

Edit: hyviä uutisia keskusteluiden fonttiin, mutta pahin ongelma on menut joihin ei näköjää ole tulossa muutosta. Item descriptionit ovat mahdotonta lukea pelatessa sohvalta 65" 4k tvstä The Outer Worlds upcoming patch fixes small text size
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä edgewaterissa seikkaillut ja Questit ovat vieläkin tyhjänä. Onko tämä bugi vai tuleeko quest valikko toimintaan. Vasta myöhemmin? Jotku 3 työntekijää pitää periä5rahaa side questin sain ja päätehtävä kait etsiä se power regulator mutta Questit näyttää tyhjää.

Vaihtoehtoina vain Completed ja Botched quests
 
Olen tässä edgewaterissa seikkaillut ja Questit ovat vieläkin tyhjänä. Onko tämä bugi vai tuleeko quest valikko toimintaan. Vasta myöhemmin? Jotku 3 työntekijää pitää periä5rahaa side questin sain ja päätehtävä kait etsiä se power regulator mutta Questit näyttää tyhjää.

Vaihtoehtoina vain Completed ja Botched quests

Noiden lisäksi pitäisi olla: main quest, side quest, companion quest ja task otsikot. Tai ainakin jotain noista. Ainakin hardilla pelatessa. Ei kai se supernovallakaan questeja jätä näyttämättä, vaikka se ihan liian helppoa onkin, kun questeihin saa navigaattorin päälle, vaikka ei pitäisi tietää kuin suurpiirteisesti missä jotain on.
 
Noiden lisäksi pitäisi olla: main quest, side quest, companion quest ja task otsikot. Tai ainakin jotain noista. Ainakin hardilla pelatessa. Ei kai se supernovallakaan questeja jätä näyttämättä, vaikka se ihan liian helppoa onkin, kun questeihin saa navigaattorin päälle, vaikka ei pitäisi tietää kuin suurpiirteisesti missä jotain on.

Hardilla. Ei näy mitään quest markkereitakaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 749
Viestejä
4 494 832
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom