Testissä Intel Core i9-12900K (Alder Lake)

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
No en nyt tiedä onko se sinänsä kovin uusi, mutta lisäkaista muistille voi tuoda yllättävästi tehoa lisää (ainakin ddr5). Mielenkiintoinen testikohde kaiken kaikkiaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
No en nyt tiedä onko se sinänsä kovin uusi, mutta lisäkaista muistille voi tuoda yllättävästi tehoa lisää (ainakin ddr5). Mielenkiintoinen testikohde kaiken kaikkiaan.
Eikös edellisessä sukupolvessa käytetty UHD 750 ja kahdessa sitä edeltävässä UHD 630 grafiikkapiiriä?
UHD 750 verrataessa vois kuvitella eron pieneksi (testiä siitä en ole nähnyt), mutta UHD 630 verrattaessa eron luulis olevan jo huomattavissa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Toki RT riippuu myös näytönohjaimesta. Puhuin kuitenkin suorittimesta, joka merkitsee erittäin paljon, kun puhutaan Cyberpunk + RT + ultra + tehokas GPU.

Computerbasen mukaan RT vaikuttaa seuraavasti RTX 3090:llä ultra-preset, min/avg:


i3-9100 (~7600K):

RT off, 14,6/36,0 fps

RT on, 8,4/21,8 fps


i5-10400F (~8700K):

RT off, 40,6/90,5 fps

RT on, 31,8/61,1 fps


5950X:

RT off, 70,0/112,0 fps

RT on, 54,3/89,4 fps


RT vaatii paljon suorittimelta oli se sitten uusi huippumalli tai jo iäkkäämpi keskiluokan malli.

Tekstin mukaan ilman säteenseurantaa ultra-asetuksille riittää 6c/12t, jos se on >=10400F/5600X. AMD:n pitää olla >=3700X.

RT:n (edelleen ultra) kera pitäisi olla nopea 8c/16t, koska 5600X ei riitä. Inteliltä pitää olla >=9900K. AMD:ltä >=5800X/3900X.


Ei se 7600K tarjoa Troyssa riittävää suorituskykyä, kun maks. asetukset ja RTX 3090@2160p. Min/avg:

7600K, 12,2/13,6 fps (dia-show)

8700K, 34,7/45,2 fps (täysin pelattava, muttei ihanne)

5950X, 73,1/81,2 fps (sujuvasti pelattava)


Juuri pelien parempi säikeistyminen oli suuressa roolissa, kun esimerkissäni 8700K osoittautui uudella GPU:lla ja uudella pelillä (Cyberpunk ja Troy) selvästi 7600K:ta paremmaksi.

Pelkkä 480p/720p -avg ei kerro kovin hyvin tulevaisuudesta. Esimerkissäni pelaaja B etsi 720p-testit. Hän ei kuitenkaan tyytynyt siihen, vaan penkoi esille sen pelin, jossa moniydintuki on paras, eli Watch Dogs 2:n.

Paras tapa ennustaa kolmen vuoden päähän:

1. Etsi peli, jossa on paras moniydintuki.

2. Katso sen pelin 720p ja siinä erityisesti minimit.

3. Suosi isoa välimuistia.

4. Katso myös liki täydellisesti skaalautuvaa nopeustestiä, kuten Cinebench. Ota huomioon, että eri arkkitehtuurien tai Intel/AMD välillä ei voi ihan suoraan vertailla, vaan pitää selvittää kerroin, esim. 0,95.


Tähän loppuun selvennykseksi, että nämä jutut koskevat vain niitä, jotka joko pitävät samaa suoritinta erittäin pitkään, tai sitten ostavat huippunäyttiksiä.
Ei niillä pienen reson pelitesteillä tuossa esimerkissä tehnyt mitään. Kyllä sen nyt ilman testejäkin tajuaa, että uudempi melkein saman arkkitehtuurin prosessori korkeammalla kellotaajudella ja lisäytimillä, isommalla cachella sekä vielä ht:llä varustettuna on kaikessa nopeampi kuin vanhempi 4c4t. Ne pelitestit vain sekoittavat pakkaa väärään suuntaan ja joku voi kuvitella ettei pelit säikeisty jatkossakaan sen paremmin, koska esim. userbenchmark niin kertoi tuloksiensa yhteydessä. Ja mieluusti näkisi niitä rt cpu-eroja jostain muusta pelistä kuin tekniseltä osalta melko surullisen kuuluisasta cyberpunkista.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
Eikös edellisessä sukupolvessa käytetty UHD 750 ja kahdessa sitä edeltävässä UHD 630 grafiikkapiiriä?
UHD 750 verrataessa vois kuvitella eron pieneksi (testiä siitä en ole nähnyt), mutta UHD 630 verrattaessa eron luulis olevan jo huomattavissa?
Joo taitaa olla sama GPU pienellä.Mhz boostilla (plus ddr5).
Phoronix oli näköjään testannut Linuxilla (ja esim. Steamissä) ja ehkä tuollainen 20-40% parempaa kuin 11900k (siis 12900k), mutta aika rumasti tulee turpaan esim. 5700g prosun GPU:lta
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 033
Ja tajuatko sinä sitä, että kun se sinun hypoteettinen 5090 Ti super lyödään siihen koneeseen kiinni, niin et voi ennustaa tämän päivän tulosten perusteella mitään muuta kuin sen, että Alder Lake on jonkin verran nopeampi sen kanssa kuin 5950X? Eli ne teoreettiset tulokset ovat edelleen tasan yhtä turhia
Niin tai siinä vaiheessa se single core tehon tarve ei välttämättä ole enää niin dominoiva kun on opittu vääntämään pelit paremmin multicore prossuja hyödyntäviksi, jolloin ei välttämättä ole mitään eroa kun bottleneckkiä ei pääse syntymään.

Muutenkin aika vaikea ennustaa mitä tulee tapahtumaan tulevaisuudessa kun tuo RT murros alkanut. Itse en usko että pitkään enää panostetaan shader suorituskyvyn pumppaamiseen, vaan järkevämpää olisi alkaa panostaa siihen RT suorituskykyyn. Jossain tulevaisuudessa toi voi tulla flippaamaan ympäri, eli uudessa näyttiksessä shader teho on huonompi kuin edellisessä genissä, mutta RT tehoa onkin sitten reilusti enemmän.
Ja en olis yllättynyt vaikka sellainen tapahtuisi jo tuossa kuvitteellisen RTX5090 kanssa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Et voi vain jakaa siirtonopeutta, joka on 5200 MT/sekunnissa (eli 5,2T/ns), latenssilla joka on nanosekunttia. Siirtonopeus on yksi ominaisuus ja viiveet toinen. Jotkin sovellukset tai pelit hyötyy yhdestä enemmän kuin toisesta. Ja CL on vain yksi latenssi monien joukossa.
Koska DDR niin saamasi latenssit pitää kertoa kahdella, todellinen muistin kellotaajuus on puolet siirtonopeudesta ja latenssit ilmoitetaan kellojaksoina.
Väärin.

Viiveessä on kyse ajasta ja SI-järjestelmässä ajan perusyksikkö on sekunti.

Suorituskyvyn kannalta väliä on sillä, kuinka kauan prossu joutuu dataa odottamaan ja tässä on kyse ajasta.

Merkityksellinen yksikkö tämän mittaamiseen on aika, ei muistin kellojaksojen määrä.

Sillä on merkitystä että joutuuko prossu odottamaan dataa esim. 20ns vai 22 ns, ei sillä, montako kellojaksoa muistiväyä noihin 20 tai 22 nanosenkuntiin käytti.
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Väärin.

Viiveessä on kyse ajasta ja SI-järjestelmässä ajan perusyksikkö on sekunti.

Suorituskyvyn kannalta väliä on sillä, kuinka kauan prossu joutuu dataa odottamaan ja tässä on kyse ajasta.

Merkityksellinen yksikkö tämän mittaamiseen on aika, ei muistin kellojaksojen määrä.

Sillä on merkitystä että joutuuko prossu odottamaan dataa esim. 20ns vai 22 ns, ei sillä, montako kellojaksoa muistiväyä noihin 20 tai 22 nanosenkuntiin käytti.
Kerro vaan mikä siinä oli väärin?
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 410
Yhden latenssijakson määrää muistin kellotaajuus.
DDR4 3200:lla kellotaajuus on 1600MHz, jolloin yksi kellojakso on 0,625ns. Tässä muita esimerkkejä.
Muistin siirtonopeus MT/sMuistin kellotaajuus MHzkellojakso nsCL10CL11CL12CL13CL14CL15CL16CL17CL18CL19CL20CL21CL22CL23CL24CL25CL26
3200​
1600,00​
0,625​
6,25​
6,88​
7,50​
8,13​
8,75​
9,38​
10,00​
10,63​
11,25​
11,88​
12,50​
13,13​
13,75​
14,38​
15,00​
15,63​
16,25​
3600​
1800,00​
0,556​
5,56​
6,11​
6,67​
7,22​
7,78​
8,33​
8,89​
9,44​
10,00​
10,56​
11,11​
11,67​
12,22​
12,78​
13,33​
13,89​
14,44​
3800​
1900,00​
0,526​
5,26​
5,79​
6,32​
6,84​
7,37​
7,89​
8,42​
8,95​
9,47​
10,00​
10,53​
11,05​
11,58​
12,11​
12,63​
13,16​
13,68​
4000​
2000,00​
0,500​
5,00​
5,50​
6,00​
6,50​
7,00​
7,50​
8,00​
8,50​
9,00​
9,50​
10,00​
10,50​
11,00​
11,50​
12,00​
12,50​
13,00​
4133​
2066,67​
0,484​
4,84​
5,32​
5,81​
6,29​
6,77​
7,26​
7,74​
8,23​
8,71​
9,19​
9,68​
10,16​
10,65​
11,13​
11,61​
12,10​
12,58​
4400​
2200,00​
0,455​
4,55​
5,00​
5,45​
5,91​
6,36​
6,82​
7,27​
7,73​
8,18​
8,64​
9,09​
9,55​
10,00​
10,45​
10,91​
11,36​
11,82​
4600​
2300,00​
0,435​
4,35​
4,78​
5,22​
5,65​
6,09​
6,52​
6,96​
7,39​
7,83​
8,26​
8,70​
9,13​
9,57​
10,00​
10,43​
10,87​
11,30​
4800​
2400,00​
0,417​
4,17​
4,58​
5,00​
5,42​
5,83​
6,25​
6,67​
7,08​
7,50​
7,92​
8,33​
8,75​
9,17​
9,58​
10,00​
10,42​
10,83​
5000​
2500,00​
0,400​
4,00​
4,40​
4,80​
5,20​
5,60​
6,00​
6,40​
6,80​
7,20​
7,60​
8,00​
8,40​
8,80​
9,20​
9,60​
10,00​
10,40​
5133​
2566,67​
0,390​
3,90​
4,29​
4,68​
5,06​
5,45​
5,84​
6,23​
6,62​
7,01​
7,40​
7,79​
8,18​
8,57​
8,96​
9,35​
9,74​
10,13​
5200​
2600,00​
0,385​
3,85​
4,23​
4,62​
5,00​
5,38​
5,77​
6,15​
6,54​
6,92​
7,31​
7,69​
8,08​
8,46​
8,85​
9,23​
9,62​
10,00​

DDR5-muistilla datansiirtonopeudet ja samalla muistin kellotaajuudet ovat korkeammat. Muutama esimerkki tässä.
Muistin siirtonopeus MT/sMuistin kellotaajuus MHzkellojakso nsCL32CL36CL38CL40CL42CL44CL46CL48CL50CL52CL54CL55CL56CL57CL58CL59CL60
4800​
2400,00​
0,417​
13,33​
15,00​
15,83​
16,67​
17,50​
18,33​
19,17​
20,00​
20,83​
21,67​
22,50​
22,92​
23,33​
23,75​
24,17​
24,58​
25,00​
5200​
2600,00​
0,385​
12,31​
13,85​
14,62​
15,38​
16,15​
16,92​
17,69​
18,46​
19,23​
20,00​
20,77​
21,15​
21,54​
21,92​
22,31​
22,69​
23,08​
5800​
2900,00​
0,345​
12,26​
13,79​
14,56​
15,33​
16,09​
16,86​
17,62​
18,39​
19,16​
19,92​
20,69​
21,07​
21,46​
21,84​
22,22​
22,61​
22,99​
6000​
3000,00​
0,333​
11,85​
13,33​
14,07​
14,81​
15,56​
16,30​
17,04​
17,78​
18,52​
19,26​
20,00​
20,37​
20,74​
21,11​
21,48​
21,85​
22,22​
6200​
3100,00​
0,323​
9,99​
11,24​
11,86​
12,49​
13,11​
13,74​
14,36​
14,98​
15,61​
16,23​
16,86​
17,17​
17,48​
17,79​
18,11​
18,42​
18,73​
6600​
3300,00​
0,303​
7,86​
8,85​
9,34​
9,83​
10,32​
10,81​
11,30​
11,79​
12,29​
12,78​
13,27​
13,51​
13,76​
14,00​
14,25​
14,50​
14,74​
7200​
3600,00​
0,278​
5,93​
6,67​
7,04​
7,41​
7,78​
8,15​
8,52​
8,89​
9,26​
9,63​
10,00​
10,19​
10,37​
10,56​
10,74​
10,93​
11,11​
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Kerro vaan mikä siinä oli väärin?
Mun mielestä olit käsittänyt asian ihan oikein.

Nimimerkki @tietokonerikki sai yksinkertaisella laskutavallaan (38 / 5,2 = 7,3; kun CL 38 ja 5200 MT/s) puolikkaita latensseja, mistä hänelle asiallisesti huomautitkin. Silläkin tavalla toki pystyy vertailemaan latenssiaikoja eri muistien kesken, vaikka arvot ovat puolikkaita latenssiaikoja.


Jos muistin nopeus on 3000 MT/s (T=Transfers), niin DDR:n takia kellotaajuus on puolikas siitä, eli 1500 MHz. Jos CL on 15, niin tämä viive kestää 15:n kellojakson verran.

Latenssiaika (CL):
1 / (1500 * 10 ^ 6) * 15 = 10 * 10 ^ (-9) = 10 ns

Tämän voi yksinkertaistaa helpompaan muotoon:

CL * 2000 / DR

15 * 2000 / 3000 = 10 ns


Esim. 5200CL38:

38 * 2000 / 5200 = 14,6 ns


Ja kuten sanoit, niin osa sovelluksista hyötyy enemmän siirtonopeudesta (harvat pelit) ja toiset pienestä absoluuttisesta latenssiajasta (suurin osa peleistä). Latensseja on muitakin kuin CL, ja nekin vaikuttavat vähän tai paljon riippuen sovelluksesta.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 941
Onko kukaan nähnyt juttua siitä onko Alder Lake uuden arkkitehtuurin ansiosta jollain olennaisella tavalla tietoturvallisempi kuin edelliset sukupolvet?

Entä onko sen Windows 11 VBS+HVCI penalti pienempi kuin 11700k:ssa esimerkiksi?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Onko kukaan nähnyt juttua siitä onko Alder Lake uuden arkkitehtuurin ansiosta jollain olennaisella tavalla tietoturvallisempi kuin edelliset sukupolvet?

Entä onko sen Windows 11 VBS+HVCI penalti pienempi kuin 11700k:ssa esimerkiksi?
En muuten osaa sanoa yhtään, mutta pari ajatusta heräsi:

Skylakesta (6000 - 10000 -sarjat) luopuminen vei hakkereilta yhden edun pois, eli uusi arkkitehtuuri ja vanhat temput ei ehkä toimi enää. Toisaalta uusi arkkitehtuuri tuottaa uudet aukot: se on sitten herran kädessä miten helppo eri ominaisuuksia ja bugeja on hyödyntää.

Sitten kaksi eri arkkitehtuuria olevaa ydintyyppiä teoriassa tuplaa aukkojen määrään. Tai no on ne sen verran varmaan sukua toisilleen, ettei sentään tuplaa, mutta lisää kuitenkin merkittävästi.

Kuluttajakäytössä tai pienyritysten osalta en kyllä olisi mistään modernista arkkitehtuurista huolissani tietoturvan osalta. Täytyy olla useamman miljoonan edestä käyttökelpoista dataa saatavilla ja puolustajalla vahva fyysinen ja ohjelmallinen suojaus päällä, jotta prosessorihaavoittuvuuden kautta on mitään tolkkua lähteä iskemään
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Olisi silti kiva nähdä win 10 testiä, taitaa win 11 käyttö olla muutenkin aika marginaalista vanhempiin verrattuna. Oliko ohjeistettu testaamaan uusimmalla käyttiksellä, kun jotenkin tuntuu että kaikki on testanneet sillä?
Yksi hyvä syy on se, että win10 puolella on reippaasti enemmän pelejä, jotka eivät toimi Alder Laken kanssa. Joten win 11 on fiksumpi valinta sinne. Mutta ainakin Gamer Nexus testasi juuri win10:llä kun se on useimmilla käytössä, mutta heilläkin oli yksi peli joka ei toiminut win10:ssä, mutta toimi win11:ssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Yhden latenssijakson määrää muistin kellotaajuus.
DDR4 3200:lla kellotaajuus on 1600MHz, jolloin yksi kellojakso on 0,625ns. Tässä muita esimerkkejä.
Muistin siirtonopeus MT/sMuistin kellotaajuus MHzkellojakso nsCL10CL11CL12CL13CL14CL15CL16CL17CL18CL19CL20CL21CL22CL23CL24CL25CL26
3200​
1600,00​
0,625​
6,25​
6,88​
7,50​
8,13​
8,75​
9,38​
10,00​
10,63​
11,25​
11,88​
12,50​
13,13​
13,75​
14,38​
15,00​
15,63​
16,25​
3600​
1800,00​
0,556​
5,56​
6,11​
6,67​
7,22​
7,78​
8,33​
8,89​
9,44​
10,00​
10,56​
11,11​
11,67​
12,22​
12,78​
13,33​
13,89​
14,44​
3800​
1900,00​
0,526​
5,26​
5,79​
6,32​
6,84​
7,37​
7,89​
8,42​
8,95​
9,47​
10,00​
10,53​
11,05​
11,58​
12,11​
12,63​
13,16​
13,68​
4000​
2000,00​
0,500​
5,00​
5,50​
6,00​
6,50​
7,00​
7,50​
8,00​
8,50​
9,00​
9,50​
10,00​
10,50​
11,00​
11,50​
12,00​
12,50​
13,00​
4133​
2066,67​
0,484​
4,84​
5,32​
5,81​
6,29​
6,77​
7,26​
7,74​
8,23​
8,71​
9,19​
9,68​
10,16​
10,65​
11,13​
11,61​
12,10​
12,58​
4400​
2200,00​
0,455​
4,55​
5,00​
5,45​
5,91​
6,36​
6,82​
7,27​
7,73​
8,18​
8,64​
9,09​
9,55​
10,00​
10,45​
10,91​
11,36​
11,82​
4600​
2300,00​
0,435​
4,35​
4,78​
5,22​
5,65​
6,09​
6,52​
6,96​
7,39​
7,83​
8,26​
8,70​
9,13​
9,57​
10,00​
10,43​
10,87​
11,30​
4800​
2400,00​
0,417​
4,17​
4,58​
5,00​
5,42​
5,83​
6,25​
6,67​
7,08​
7,50​
7,92​
8,33​
8,75​
9,17​
9,58​
10,00​
10,42​
10,83​
5000​
2500,00​
0,400​
4,00​
4,40​
4,80​
5,20​
5,60​
6,00​
6,40​
6,80​
7,20​
7,60​
8,00​
8,40​
8,80​
9,20​
9,60​
10,00​
10,40​
5133​
2566,67​
0,390​
3,90​
4,29​
4,68​
5,06​
5,45​
5,84​
6,23​
6,62​
7,01​
7,40​
7,79​
8,18​
8,57​
8,96​
9,35​
9,74​
10,13​
5200​
2600,00​
0,385​
3,85​
4,23​
4,62​
5,00​
5,38​
5,77​
6,15​
6,54​
6,92​
7,31​
7,69​
8,08​
8,46​
8,85​
9,23​
9,62​
10,00​

DDR5-muistilla datansiirtonopeudet ja samalla muistin kellotaajuudet ovat korkeammat. Muutama esimerkki tässä.
Muistin siirtonopeus MT/sMuistin kellotaajuus MHzkellojakso nsCL32CL36CL38CL40CL42CL44CL46CL48CL50CL52CL54CL55CL56CL57CL58CL59CL60
4800​
2400,00​
0,417​
13,33​
15,00​
15,83​
16,67​
17,50​
18,33​
19,17​
20,00​
20,83​
21,67​
22,50​
22,92​
23,33​
23,75​
24,17​
24,58​
25,00​
5200​
2600,00​
0,385​
12,31​
13,85​
14,62​
15,38​
16,15​
16,92​
17,69​
18,46​
19,23​
20,00​
20,77​
21,15​
21,54​
21,92​
22,31​
22,69​
23,08​
5800​
2900,00​
0,345​
12,26​
13,79​
14,56​
15,33​
16,09​
16,86​
17,62​
18,39​
19,16​
19,92​
20,69​
21,07​
21,46​
21,84​
22,22​
22,61​
22,99​
6000​
3000,00​
0,333​
11,85​
13,33​
14,07​
14,81​
15,56​
16,30​
17,04​
17,78​
18,52​
19,26​
20,00​
20,37​
20,74​
21,11​
21,48​
21,85​
22,22​
6200​
3100,00​
0,323​
9,99​
11,24​
11,86​
12,49​
13,11​
13,74​
14,36​
14,98​
15,61​
16,23​
16,86​
17,17​
17,48​
17,79​
18,11​
18,42​
18,73​
6600​
3300,00​
0,303​
7,86​
8,85​
9,34​
9,83​
10,32​
10,81​
11,30​
11,79​
12,29​
12,78​
13,27​
13,51​
13,76​
14,00​
14,25​
14,50​
14,74​
7200​
3600,00​
0,278​
5,93​
6,67​
7,04​
7,41​
7,78​
8,15​
8,52​
8,89​
9,26​
9,63​
10,00​
10,19​
10,37​
10,56​
10,74​
10,93​
11,11​
Niin, jos tässä ilmoitettaisiin keskimääräinen viive nanosekunteina, tarvittaisiin yksi luku , eikä sitä tarvitsisi laskea kellotaajuuksista ja saantikellojaksoista. Tämä toki koskee vaan sitä latenssia, siirretyn tiedon määrään tuo 5200MT/s on edelleen ihan kätevä yksikkö.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 941
En muuten osaa sanoa yhtään, mutta pari ajatusta heräsi:

Skylakesta (6000 - 10000 -sarjat) luopuminen vei hakkereilta yhden edun pois, eli uusi arkkitehtuuri ja vanhat temput ei ehkä toimi enää. Toisaalta uusi arkkitehtuuri tuottaa uudet aukot: se on sitten herran kädessä miten helppo eri ominaisuuksia ja bugeja on hyödyntää.

Sitten kaksi eri arkkitehtuuria olevaa ydintyyppiä teoriassa tuplaa aukkojen määrään. Tai no on ne sen verran varmaan sukua toisilleen, ettei sentään tuplaa, mutta lisää kuitenkin merkittävästi.

Kuluttajakäytössä tai pienyritysten osalta en kyllä olisi mistään modernista arkkitehtuurista huolissani tietoturvan osalta. Täytyy olla useamman miljoonan edestä käyttökelpoista dataa saatavilla ja puolustajalla vahva fyysinen ja ohjelmallinen suojaus päällä, jotta prosessorihaavoittuvuuden kautta on mitään tolkkua lähteä iskemään
Yleensä arkkitehtuuria uusiessa tietoturvaa koitetaan parantaa tiedossa olevien heikkojen kohtien osalta ja monesti se on myyntivaltti.
Tällä kertaa ei ole semmoista myyntipuhetta kuulunut, eikä ole testaajille tullut mieleen sitä kysyä.

Periaatteessa E-coret on kai tietoturvaltaan vähän parempia kuin P-coret, koska niistä puuttuu HT. Jos käyttis olisi kovin fiksu, ehkä se käsittelisi luottamuksellisen tiedon niissä.

Pluton tietysti tietysti muuttaa kaiken kun se tulee lähivuosina, ja sen jälkeen foliohatut (joita väestöstä näyttää olevan kymmeniä prosentteja maasta riippuen) ehkä käyttää vanhenevia tietokoneita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Niin, jos tässä ilmoitettaisiin keskimääräinen viive nanosekunteina, tarvittaisiin yksi luku , eikä sitä tarvitsisi laskea kellotaajuuksista ja saantikellojaksoista. Tämä toki koskee vaan sitä latenssia, siirretyn tiedon määrään tuo 5200MT/s on edelleen ihan kätevä yksikkö.
Muistiteknologian kehittyessä tuo MT:kin voi käydä huonoksi. Parasta olisi jos ilmoitettaisiin nanosekunnit ja lisäksi kaistanleveys megabitteinä.
 
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
480
Kiinnitin huomiota noihin latensseihin DDR4 (16-18-18-36 ) ja Ja DDR5 (38-38-38-84)
Onko noilla 16 vs 38 jne mitää tekemistä/yhtäläisyyttä toistensa kanssa.
Kiitos artikkelista. Kiva, että Danincekin oli mukana.

Olis mielenkiintoista tietää (varsinkin tuon halvemman prossun testissä) miten tuo Intelin sisäinen Gpu UHD 770 pärjää HandBrakea ja Cinebenchea käytettäessä.
Tuossahan ei välttämättä tarvita ulkoista Gpua. (Editoin UHD 360 :llä, (optimistisena) odottelen niitä järkihintaisia ulkoisija näytönohjaimia.
Linus hieman pohjustaa nuita ddr5 muistien toimintoja ja latensseja tässä videossa

 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 205
Tosi siistiä, että nämä testit oli ajettu ilmajäähyllä. Netti on tällä hetkellä pullollaan väittämiä, että uusia Alder Lake -prosuja ei pysty käyttämään ilman 300+mm vesijäähyjä tai ylikellottamaan ilman nestetyppeä. Alkaa "hieman" kyllästyttämään tuollainen kaiken kärjistäminen. Hyvinhän tuo näytti Noctualla toimivan. Avoimessa testipenkissä tosin, mutta esim. mun Coolermaster HAX XB voisi yhtä hyvin olla avoin testipenkki nykyisellä ilmanvaihdollaan.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
681
Yksi hyvä syy on se, että win10 puolella on reippaasti enemmän pelejä, jotka eivät toimi Alder Laken kanssa. Joten win 11 on fiksumpi valinta sinne. Mutta ainakin Gamer Nexus testasi juuri win10:llä kun se on useimmilla käytössä, mutta heilläkin oli yksi peli joka ei toiminut win10:ssä, mutta toimi win11:ssa.
Win10 näyttäisi kuitenkin olevan suorituskykyisempi melkein kaikessa myös alder lakella. Ei edes uskalla ajatella hieman vanhempia pelejä, kun ne ei välttämättä edes suoraan toimi win10:llä.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Tosi siistiä, että nämä testit oli ajettu ilmajäähyllä. Netti on tällä hetkellä pullollaan väittämiä, että uusia Alder Lake -prosuja ei pysty käyttämään ilman 300+mm vesijäähyjä tai ylikellottamaan ilman nestetyppeä. Alkaa "hieman" kyllästyttämään tuollainen kaiken kärjistäminen. Hyvinhän tuo näytti Noctualla toimivan. Avoimessa testipenkissä tosin, mutta esim. mun Coolermaster HAX XB voisi yhtä hyvin olla avoin testipenkki nykyisellä ilmanvaihdollaan.
Eihän sitä tarvii arpoa et paljonko tehonkulutus on. Igor Labs on tehnyt hyvää työtä ja selvittänyt.
Ensimmäisessä linkissä pelikäytössä ja toisessa työasema käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
907
Ja taas jälleen pelaajan näkökulmasta joka ei tao kilpapelaajana pelejä low asetuksilla 1080p -resoluutiolla, mikään ei ole oikeastaan muuttunut tämänkään intelin julkaisin myötä. Ongelmina mainittakoon että intelin prossuilla kaikki assassins creedit, far cry:t ja osa muista melko uusista peleistä ei tule edes toimimaan alder laken kanssa ilman kikkailua ja siitä johtuvaa tehohävikkkä pelatessa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 231
Ja taas jälleen pelaajan näkökulmasta joka ei tao kilpapelaajana pelejä low asetuksilla 1080p -resoluutiolla, mikään ei ole oikeastaan muuttunut tämänkään intelin julkaisin myötä. Ongelmina mainittakoon että intelin prossuilla kaikki assassins creedit, far cry:t ja osa muista melko uusista peleistä ei tule edes toimimaan alder laken kanssa ilman kikkailua ja siitä johtuvaa tehohävikkkä pelatessa.
Ryzeneillähän Far cryssa prossu on jo pullonkaula 1440p resolla ja Rtx 2080 näyttiksellä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Ryzeneillähän Far cryssa prossu on jo pullonkaula 1440p resolla ja Rtx 2080 näyttiksellä.
Far Cry 6 skaalautuu oikein hyvin sekä 0,2 %:n minimin että keskimääräisen fps:n osalta RTX 2070 Superin (~90 % RTX 2080) jälkeenkin@1440p/ultra oli RT päällä tai ei.

Suorittimena oli Ryzen 5950X ja pelipaikkana "open world in the “Costa Del Mar” area near “Laguna Paraiso” at night. The scene shows a run past some buildings and with high visibility there is plenty of vegetation to be seen.".


Far Cry 6 1440p/ultra non-RT:
Ryzen 5950X muuttuu pullonkaulaksi aika tarkalleen RX6900 XT/RTX 3090 kohdalla, koska 720p-testien mukaan 0,2 % min/avg on 88 fps/120 fps. RT:n kanssa suoritin jaksaa ainakin 72 fps/94 fps, joten pullonkaularaja on välillä RTX 3090-RTX 4080.

Alder 12900K jaksaa 720p-testien mukaan paremmin, 109 fps/147 fps, eli noin 23 % nopeampi. Alder ei jarruta mitään nykyistä näytönohjainta, vaan raja tullee vastaan viimeistään RTX 4080:n kohdalla ensi vuonna. RT:n kanssa mahdollisesti RTX 4080-4080 Ti/4090. Puhutaan edelleen FC 6, 1440p, ultra.
 

Liitteet

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 231
TPU testasi DDR4 vs DDR5 -muistien vaikutusta, ei juuri vaikutusta jos on nopea DDR4.

1636522163112.png

 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
TPU testasi DDR4 vs DDR5 -muistien vaikutusta, ei juuri vaikutusta jos on nopea DDR4.
Ja huomattavaa vielä että ei ole entrylevel DDR5:ttäkään, 6000 kampoja ei tunnu olevan edes suomikauppojen listalla ja nimenomaan se kellotaajuus on millä tällä hetkellä latenssia vastaan taistellaan.

Jatkossa tilanne toki muuttuu kun kammat paranee, ainakin toivottavasti.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 033
Ja huomattavaa vielä että ei ole entrylevel DDR5:ttäkään, 6000 kampoja ei tunnu olevan edes suomikauppojen listalla ja nimenomaan se kellotaajuus on millä tällä hetkellä latenssia vastaan taistellaan.

Jatkossa tilanne toki muuttuu kun kammat paranee, ainakin toivottavasti.
Juu, sitten kun jotkut 7000 kammat tulee markkinoille ja alkaa olla siedettävissä hinnoissa niin on aika siirty DDR5 aikaan. Eli varmaan sen pari vuotta voi ottaa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
nimenomaan se kellotaajuus on millä tällä hetkellä latenssia vastaan taistellaan.
Isot pojat tietää kertoa et kun XMP profiili unohdetaan ja aletaan oikeasti säätämään niin suorituskyky potentiaalia alkaa löytymään. Overclock.net foorumilla on asiasta tiukkaa keskustelua. Entrylevel Hynix 4800:sta saa jo osaavissa käsissä hyvän buustin. Pahus vaan kun Hynixin ja Samsungin piireillä olevia kampojen saatavuus on olematonta tällä hetkellä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 969
Viestejä
4 215 817
Jäsenet
70 985
Uusin jäsen
retuilyllairmoraa

Hinta.fi

Ylös Bottom