Testissä Intel Core i9-12900K (Alder Lake)

Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
166
Kerrotko hieman lisää tästä poskettomasta gpu bottleneckistä?
Ehkä tuo "posketon gpu bottleneck" kuulosti vähän provosoivalta o_O mutta siis ilmenee näistäkin testituloksista, esim kärjistetysti Cyberpunkin Ultra 4k testeissä kaikki menee samalla viivalla koska erittäin todennäköisesti gpu usage 95-100% kokoajan joka ei anna prossulle hirveesti varaa esiintyä.

Uskon vahvasti että kun saadaan videotestitulokset kehiin msi ab kautta tulevilla rivatunerin gpu/cpu usageilla niin saadaan tähänkin lisää hahmotusta.

Näissä niin sanotuissa synteettisissä testessä kun ei ole näytönohjaimella mitää roolia niin saadaan jokseenkin eroja aikaan, tosin näihin vaikuttaa sitten taas ohjelma joka tekee vertailusta ei niin hirveän yksinkertaista.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 231
Pitää sittenkin peruuttaa Alder lake tilaus ja odotella uusia Ryzeneitä...
Prkl.. en perukkaan. Ihan vain sen takia, että pääsee pitkästä aikaa oikeasti kellottamaan ja säätämään. Ryzeni on ihan liian tylsä, PBO päälle ja menoksi meiningillä.
 
Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
166
Tämä on myös pelaajan realiteettia, erittäin harvassa on ne pelit joissa engine enää taipuu vaikka kuinka CPU-voimaa olisi takana ja niissäkin tahtoo olla se GPU sitten seuraava raja.

Mitään suhteellisen tuoreesta CPU:sta hetinyt päivitysintoahan nämä ei aiheuta mutta jos tekee tyhjästä tai on jo monta sukupolvea jäljessä niin kyllähän tollanen 12700k tai 12600k aika menevä vaihtoehto on. DDR5:een ei kannata siltikään, ellei halua ostaa uusia muisteja suht nopeasti. Sen verran harvalla senkin hyödyt varsinkin kun hinnat ja laatu ei ole vielä mitenkään optimaalisia.

Mutta onhan tämä hienoa että suorituskykyä on nyt pystytty lisäämään seuraavaan sukupolveen, eikä epäsymmetriset ytimetkään ole ilmeisesti aiheuttanut kuin mahdollisesti yhdessä tapauksessa ongelmia yhteensopivuuden tai suorituskyvyn suhteen.
Ymmärrän tämänkin näkökulman, jos vertailee pelkästään nykyhetken pelejen kautta niin ei taida juuri kannattaa ostaa i5/ryzen 5 vehkeitä kummosempaa kiveä, jos hakee rahoilleen vastinetta. 64 pelaajan servut uusimissa battlefieldeissä alkaa tarjoamaan prosessorillekin jo aika kovaa kuormaa etenkin kun on discordit sun muut päällä samaan aikaan, mutta multiplayeriäkin on melkein mahdoton benchmarkata.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Näissä niin sanotuissa synteettisissä testessä kun ei ole näytönohjaimella mitää roolia niin saadaan jokseenkin eroja aikaan, tosin näihin vaikuttaa sitten taas ohjelma joka tekee vertailusta ei niin hirveän yksinkertaista.
Toisaalta ei ole mitään pakkoa saada eroja aikaan? Jos eroja ei tule, niin ehkei prosessorilla ole isoa merkitystä pelitehojen kannalta tietyllä resoluutiolla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Kyllä tulee DDR4 vs DDR5, ensi viikolla.
Kiinnitin huomiota noihin latensseihin DDR4 (16-18-18-36 ) ja Ja DDR5 (38-38-38-84)
Onko noilla 16 vs 38 jne mitää tekemistä/yhtäläisyyttä toistensa kanssa.
Kiitos artikkelista. Kiva, että Danincekin oli mukana.

Olis mielenkiintoista tietää (varsinkin tuon halvemman prossun testissä) miten tuo Intelin sisäinen Gpu UHD 770 pärjää HandBrakea ja Cinebenchea käytettäessä.
Tuossahan ei välttämättä tarvita ulkoista Gpua. (Editoin UHD 360 :llä, (optimistisena) odottelen niitä järkihintaisia ulkoisija näytönohjaimia.
 
Liittynyt
01.03.2021
Viestejä
166
Toisaalta ei ole mitään pakkoa saada eroja aikaan? Jos eroja ei tule, niin ehkei prosessorilla ole isoa merkitystä pelitehojen kannalta tietyllä resoluutiolla.
Joskus tulevaisuudessa näytönohjaimen vaihdolla se ero sitten saattaakin näkyä, asiat on kokonaisuuksia ja siinä vaiheessa se saattaakin näytellä jo eroa että ostaako sen 5900x vai 12900k koneeseensa, jokainen tekee tietysti päätökset aivan itse ja kehoitan tutkimaan muutakin kun pelitestejä.
 

KiriGai

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
304
Mukavaa kilpailua, mutta itse en päivitä koska ihan tässä lähiaikoina tuli siirryttyä AMD:n 5000-sarjaan.

Itsellä ei mitään muuta sanottavaa ole muuta kun että melkoinen saunahan tuo paras kivi on verrattuna 16-ydin ryzeniin. Lämmöt kuriin jos sais seuraavaan prossusukupolveen niin voisi olla ihan menevä peli.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 029
Onko testeihin mahdollisuus ujuttaa jonkinlainen "starttaako vaiko ei starttaa" -testi muutaman vuoden vanhoilla peleillä, jotta saisi vähän selkeyttä tuosta alla mainitusta DRM asiasta? Tässä (game-debate.com) ja tässä (store.steampowered.com) ainakin jotain listaa Denuvolla varustetuista peleistä (joka ilmeisesti on se potentiaalinen ongelma?), jos tuolta nappaisia pari tunnettua peliä.


E: Tom's Hardware mainitsi, että 91 peliä ei ainakaan toiminut, mutta listaa näistä peleistä ei annettu. Ainakin itselleni sula mahdottomuus ostaa prosessoria, jolla edes muutaman vuoden vanhat pelit eivät toimi
EE: Ainakin AC: Valhalla ei näyttäisi toimivan (toki tämä on niin peli, että varmaan patchi tiedossa)
Tai voisiko tämän asian edes tuoda selväski itse artikkelissa? Vaikkuttaa varmasti moneen potentiaaliseen ostajaan.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Prkl.. en perukkaan. Ihan vain sen takia, että pääsee pitkästä aikaa oikeasti kellottamaan ja säätämään. Ryzeni on ihan liian tylsä, PBO päälle ja menoksi meiningillä.
No en tiedä onko tuossa 12900K:ssa hirveesti varaa kun kaikilla testaajilla tuntuu olevan sama mantra että kuumana käy vakiona ja vaatii todella järeän coolerin. Der8bauer näytti että LN2 leikeissä kellotus varaa sitten löytyy, mutta normi coolereilla se vara tuntuu olevan aika pieni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 311
No niin, tulihan sieltä jonkinlainen semi-jytky. Hintakaan ei hirvitä enää, kun on tottunut katselemaan noita näytönohjainten poskettomia nelinumeroisia hintoja. Kuluttajan kelpaa, kun voi valita useammasta hyvästä vaihtoehdosta. Jos vielä jaksaa pöytäkoneen joskus kasata, niin taas Inteliäkin voisi harkita (itselle tosin riittäisi kahdeksankin ydintä).
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Jo vain! Ensimmäinen kunnon Intel prossa aikoihin! Ihan jees...
Ja jep DDR5 on aika kuraa hintaan nähden vielä jonkin aikaa, eli jos kuumottaa, niin ddr4 emolla tuo kannattaa ostaa. Tai odotella se pari vuotta, jotta tulee oikeasti nopeampia ddr5 rimoja ja hintakin vähän alaspäin.
MAD 3D cache auttaa joissain peleissä, mutta ei kaikissa, joten tasaisena pysynee ja edelleen oletan, että 3d cache kakulla varustetut AMD zen3:t lienee ainakin 20-40% kalliimpia kuin ilman cachea, joten tasoittanee vain ddr5:n aiheuttaman hintaeron.
Mutta nyt on taas tasaista kilpailua, mikä voi olla hyvä asia meille! Jollei sitten Intel taas potkaise AMD:ta vyön alle ja nosta hintoja, kun AMD makaa maassa. Onneksi sitä ei ihan vielä ole näkyvissä.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 596
Ehkä tuo "posketon gpu bottleneck" kuulosti vähän provosoivalta o_O mutta siis ilmenee näistäkin testituloksista, esim kärjistetysti Cyberpunkin Ultra 4k testeissä kaikki menee samalla viivalla koska erittäin todennäköisesti gpu usage 95-100% kokoajan joka ei anna prossulle hirveesti varaa esiintyä.

Uskon vahvasti että kun saadaan videotestitulokset kehiin msi ab kautta tulevilla rivatunerin gpu/cpu usageilla niin saadaan tähänkin lisää hahmotusta.

Näissä niin sanotuissa synteettisissä testessä kun ei ole näytönohjaimella mitää roolia niin saadaan jokseenkin eroja aikaan, tosin näihin vaikuttaa sitten taas ohjelma joka tekee vertailusta ei niin hirveän yksinkertaista.
Cyberpunk 2077 on tarkoituksella mukana näyttämässä, miten suorituskyky käyttäytyy näytönohjainriippuvaisessa pelissä ja eri resoluutioilla, eikä mukana ole pelkästään prosessoririippuvaisia testejä, joita muutenkin on vain kourallinen, joka antaisi väärän käsityksen isossa kuvassa prosessorin vaikutuksesta pelisuorituskykyyn.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
..mutta miksi eroavaisuuksia olisi pakko saada esiin ja mitä hyötyä näistä tuloksista olisi kenellekään?

Jos minulla on Ryzen 9 3900X ja mietin, että kannattaisiko vaihtaa 12900K prosessoriin, niin en tekisi mitään 720p low-testeillä. Niistä saisi hyvin vinoutuneen näkemyksen käytännön eroista.
Siksi pitää saada erot näkyviin, koska moni haluaa käyttää uutena ostettua suoritinta enemmän kuin 1-2 vuotta. Jotkut päivittävät myöhemmin näytönohjaimen. Moni haluaa, että tulevatkin pelit pyörivät, eivätkä vain 2021 julkaistut.


Linkissä on pitkä viesti, jonka lopussa on esimerkit 2-4 -vuotiaista suoritinpareista (halpa ja kalliimpi), jotka olivat uutena yhtä nopeita peleissä. Halpa oli jopa aavistuksen nopeampi. Miltä näytti 2020 lopussa Cyberpunkissa? Kalliimpi olikin yhtäkkiä 100 % nopeampi. Näytönohjainten ja pelien kehityksen myötä suorittimelle tulee enemmän kuormaa.

Jos suoritintestissä testataan näytönohjainta, silloin ei saada selville suorittimen koko potentiaalia. Alhainen resoluutio (720p) ja ultra-preset on helpoin tapa testata, miten suoritin jaksaa tulevaisuuden näytönohjainten kanssa.

Kunnollisten suoritintestien lisäksi on hyvä testata normaaleilla 1080/1440/2160 -resoluutioilla. Tällöin lukija näkee, että juuri tällä hetkellä heikompikin suoritin riittää.

Jyvät erottuvat akanoista vuonna 2024, kun pelaaja ostaa vanhan suorittimen kaveriksi RTX 5080/5090:n ja käynnistää kuvitteellisen Cyberpunk II:n. Se vuonna 2021 huippusuoritinten veroinen@1440p i5-11600K ei enää pyöritäkään ollenkaan samalla nopeudella kuin 5900X/12700K.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
..mutta miksi eroavaisuuksia olisi pakko saada esiin ja mitä hyötyä näistä tuloksista olisi kenellekään?

Jos minulla on Ryzen 9 3900X ja mietin, että kannattaisiko vaihtaa 12900K prosessoriin, niin en tekisi mitään 720p low-testeillä. Niistä saisi hyvin vinoutuneen näkemyksen käytännön eroista.
Yleisellä tasolla testi on sitä validimpi mitä paremmin se mittaa testattavaa asiaa. Toisekseen, 720p lowilla näkee sen absoluuttisen suorituskykyeron, joka myös tulee tulevaisuudessa lähemmäs niitä arkipäivän käyttökohteita. On myös syytä miettiä, moniko oikeasti käyttää testeissä tyypillisesti olevia ultra-asetuksia? Toki 720p on jo kuollut ja kuopattu, joten periaatteessa 1080p low olisi hyvä kompromissiasetus, joka vastaisi paremmin esim. korkeaa fps:ää tavoittelevien todellista käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Kiinnitin huomiota noihin latensseihin DDR4 (16-18-18-36 ) ja Ja DDR5 (38-38-38-84)
Onko noilla 16 vs 38 jne mitää tekemistä/yhtäläisyyttä toistensa kanssa.
Kiitos artikkelista. Kiva, että Danincekin oli mukana.
Latenssithan on aina suhteessa kellotaajuuteen, niin älä hyvä mies jätä kellotaajuuksia pois.. Ei tässä hommassa ole mitään järkeä.

3600MHz CL16 on 5200MHz CL23. (23.1111)
5200MHz CL39 on 3600MHz CL27. (39 menee tasalukuun)

Tietenkin nuo on kellojaksoina, eikä välttämättä suoraan korvertoitavissa nanosekunneiksi muistiarkkitehtuurien välillä, mutta DDR4 3600CL16 = 5200CL23. Ja DDR5 5200CL39=3600CL27. Siksi joku ajan yksikkö olisi tässä ehkä parempi kuin kellojakso.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
No siis jos halutaan saadan prossujen eroavaisuudet esille, niin mun mielestä näytönohjain pitäisi poistaa yhtälöstä. Eli, graafiset asetukset minimiin, kuten testin CS:GO -benchmarkissa.
Eli testausta asetuksilla joilla kukaan ei pelaa? Mitä järkeä tuossa on? Minua ainakin kiinnostaa paljon enemmän se mitä se prosessori saa aikaan realistisilla asetuksilla ja resoluutioilla kuin jonkun lähes teoreettisen peniksenvenytys scoren testaaminen täysin epärealistisilla asetuksilla.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Latenssithan on aina suhteessa kellotaajuuteen, niin älä hyvä mies jätä kellotaajuuksia pois.. Ei tässä hommassa ole mitään järkeä.

3600MHz CL16 on 5200MHz CL23. (23.1111)
5200MHz CL39 on 3600MHz CL27. (39 menee tasalukuun)

Tietenkin nuo on kellojaksoina, eikä välttämättä suoraan korvertoitavissa nanosekunneiksi muistiarkkitehtuurien välillä, mutta DDR4 3600CL16 = 5200CL23. Ja DDR5 5200CL39=3600CL27. Siksi joku ajan yksikkö olisi tässä ehkä parempi kuin kellojakso.
Valitettavasti sinun MHz on virheellistä tietoa. Se on MT/s joka noissa muisteissa ilmoitetaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Valitettavasti sinun MHz on virheellistä tietoa. Se on MT/s joka noissa muisteissa ilmoitetaan.
Suhdeluvuista on silti kysymys. Näppäränä miehenä voisit kuittailun sijaan kaivaa sen korversiokertoimen jostain, jolla noista saadaan hertsejä.

..ja kaavahan ei ole väärin, se ei vaan päde niihin muistehin, jossa ei ole 5200MHz :)
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Suhdeluvuista on silti kysymys. Näppäränä miehenä voisit kuittailun sijaan kaivaa sen korversiokertoimen jostain, jolla noista saadaan hertsejä.

..ja kaavahan ei ole väärin, se ei vaan päde niihin muistehin, jossa ei ole 5200MHz :)
Valitettavasti virheelliset käytöstavat ei poistu ikinä ellei niistä nillitetä vaikka se nillittäminen voi tuntuakin vastenmieliseltä niin virheellisten asioiden korjaamiseksi sitä vaan on pakko tehdä. Sähköpuolella edelleen tiukassa sellaiset termit kuin "Valovirta" ja "Voimavirta" joita ei ole edes olemassa missään virallisesti.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Latenssithan on aina suhteessa kellotaajuuteen, niin älä hyvä mies jätä kellotaajuuksia pois.. Ei tässä hommassa ole mitään järkeä.

3600MHz CL16 on 5200MHz CL23. (23.1111)
5200MHz CL39 on 3600MHz CL27. (39 menee tasalukuun)

Tietenkin nuo on kellojaksoina, eikä välttämättä suoraan korvertoitavissa nanosekunneiksi muistiarkkitehtuurien välillä, mutta DDR4 3600CL16 = 5200CL23. Ja DDR5 5200CL39=3600CL27. Siksi joku ajan yksikkö olisi tässä ehkä parempi kuin kellojakso.
Mä kysyin oppiakseni. Sen verran olen ymmärtänyt, että latenssit vaikuttavat suhteessa paljon siihen käytännön nopeuteen. Mitä pienempi latenssi sitä nopeampaa. Siltä pohjalta tuota (DDR4 (16-18-18-36 ) ja Ja DDR5 (38-38-38-84) ) 16 vs 38
tiedustelin. Eli maalikkona vaikkaa DDR 5200 Mt/s on nopeampaa kuin DDR 4 3200Mt/s niin, tasoittavatko heikot? latenssit miten paljon eroa käytännössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Jos suoritintestissä testataan näytönohjainta, silloin ei saada selville suorittimen koko potentiaalia. Alhainen resoluutio (720p) ja ultra-preset on helpoin tapa testata, miten suoritin jaksaa tulevaisuuden näytönohjainten kanssa.
Onhan näitä testejä matalemmillakin resoilla tehty
Muutamassa pelissä "p-only cores" nopeampi. Saas nähdä tulee jonkinlainen päivitys mikä fiksaa tilanteen.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
681
On korjattu eli Windows 11 päivitetty (KB5006746) ja AMD:n piirisarja-ajurit päivitetty.
Olisi silti kiva nähdä win 10 testiä, taitaa win 11 käyttö olla muutenkin aika marginaalista vanhempiin verrattuna. Oliko ohjeistettu testaamaan uusimmalla käyttiksellä, kun jotenkin tuntuu että kaikki on testanneet sillä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Valitettavasti virheelliset käytöstavat ei poistu ikinä ellei niistä nillitetä vaikka se nillittäminen voi tuntuakin vastenmieliseltä niin virheellisten asioiden korjaamiseksi sitä vaan on pakko tehdä. Sähköpuolella edelleen tiukassa sellaiset termit kuin "Valovirta" ja "Voimavirta" joita ei ole edes olemassa missään virallisesti.
OT Tuosta vähän enemmän "tietoa" ja "Valovirta" ja "Voimavirta" ovat jo niin vakiintunieta termejä, että niitä ainakin ammattikäytössä voidaan aivan hyvin käyttää, 2-vaihevirran ja 3-vaihevirran ohella. Eikä ne sieltä koskaa uskoakseni häviä käytöstä, ellemme vaihda kieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Mä kysyin oppiakseni. Sen verran olen ymmärtänyt, että latenssit vaikuttavat suhteessa paljon siihen käytännön nopeuteen. Mitä pienempi latenssi sitä nopeampaa. Siltä pohjalta tuota (DDR4 (16-18-18-36 ) ja Ja DDR5 (38-38-38-84) ) 16 vs 38
tiedustelin. Eli maalikkona vaikkaa DDR 5200 Mt/s on nopeampaa kuin DDR 4 3200Mt/s niin, tasoittavatko heikot? latenssit miten paljon eroa käytännössä.
Hakuaika on CL16 latenssilla 16 kellojaksoa. Sitä pienempi hakuaika, sitä parempi.

Lisäksi jos kellotaajuus on 3600MHz, niin se on 16/3.6 ns = 4.45ns. Jos kellotaajuus on 3200MHz, niin se on 16/3.2 ns = 5 ns.
Eli sitä pienempi kellotaajuus, sitä suurempi tuo hakuaika tulee olemaan. Vaikka se olisi aina 16 kellojaksoa. Sen takia voi ihan hyvin nähdä CL13 2133MHz muistia ja vaikka se on CL13, se on silti 6.1 ns.

Minulla taitaa nuo MHz olla päin honkia, mutta pointtina se, että CL on suhdeluku ja isokin CL voi olla ihan hyvä asia, jos MHz on korkeat. Tässä vaan puutuin siihen, että "16 kellojaksoa" ei sano mitään, jos ei tiedä, kuinka kovaa kello tikittää. Sitten joku puuttui siihen, että minulla oli MHz väärin. Ehkä en jatka v*ttuilun kierrettä :)
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
Pc Worldin livessä oli Ian Cuttressilta (vieraileva tähti anandtechiltä) ihan hyviä piirakoita tämän laskentakyky kokonaisluku ja liukukulaskennassa. Ensimmäisessä 5950x oli hivenen edellä, mutta jölkimmäisessä ddr5:n tuoma muistikaista (ja tietty muut piirin ominaisuudet) pätki aika rumasti Ryzeniä päihin. Hyvin toi esiin myös mistä M1 max saa tehonsa, eli juuri tuosta valtavasta muistikaistasta (siellä ddr5(x?), M1 max oli aika heikko kokonaislukulaskennassa) ja 12900K oli käytännössä identtinen liukuluvuissa. Myös mainitsi että idle kelloja on laskettu Intelin vakio 800MHz lukemasta 400MHz lukemaan joka hivenen vihjaa että näitä on optimoitu mobiilipuolta hivenen priorisoiden tai ainakin huomioon ottaen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 622
Oisko jossaki jotain hyvää vertailua jossa vertaillaan näitä useamman sukupolven inteleitä keskenään, että miten pärjäävät vaikka nyt 1440p ja 4k resoluutioilla. Lähinnä onko pelikäytössä järkeä päivitellä edelleenkään skylakesta mihinkää vai saadaanko jostain muualta ne suuremmat hyppäykset.
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
B660 emolevyt ois saaneet tulla samoin tein myyntiin. Miksi maksaa Z690 ja kellotusominaisuudesta, kun näitten nykyprossujen kellottamisesta taida olla juurikaan hyötyä..paitsi tietenkin harrastusmielessä .
Vai puuttuuko jokin olennainen ominaisuus B660 piirisarjallisista? Testien perusteella 12600Kf(+B660+DDR4 )vaikuttas tän hetken ykkösvalinnalta pelikoneeseen,.. ellei sitten tule kovia BF tarjouksia 5600X stä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Hakuaika on CL16 latenssilla 16 kellojaksoa. Sitä pienempi hakuaika, sitä parempi.

Lisäksi jos kellotaajuus on 3600MHz, niin se on 16/3.6 ns = 4.45ns. Jos kellotaajuus on 3200MHz, niin se on 16/3.2 ns = 5 ns.
Eli sitä pienempi kellotaajuus, sitä suurempi tuo hakuaika tulee olemaan. Vaikka se olisi aina 16 kellojaksoa. Sen takia voi ihan hyvin nähdä CL13 2133MHz muistia ja vaikka se on CL13, se on silti 6.1 ns.

Minulla taitaa nuo MHz olla päin honkia, mutta pointtina se, että CL on suhdeluku ja isokin CL voi olla ihan hyvä asia, jos MHz on korkeat. Tässä vaan puutuin siihen, että "16 kellojaksoa" ei sano mitään, jos ei tiedä, kuinka kovaa kello tikittää. Sitten joku puuttui siihen, että minulla oli MHz väärin. Ehkä en jatka v*ttuilun kierrettä :)
Jos tosta mitään tajusin :) , niin DDR5 5200 muistilla 38/5,2 =7,3 eli latenssi selvästi isompi DDR4 3200:den 5.0
DDR 5 5200 siirtää 5200 Mt/s , mutta hakee tieto 7,3ns => 712Mt/ns
ja DDR4 3200 siirtää 3200Mt/s mutta hakee sitä vain 5ns => 640Mt/ns
eli toi DDR 5 olisi 11,25% nopeampi? vai häviääkö siirtonopeutta jonnekin lisää?
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Jos tosta mitään tajusin :) , niin DDR5 5200 muistilla 38/5,2 =7,3 eli latenssi selvästi isompi DDR4 3200:den 5.0
DDR 5 5200 siirtää 5200 Mt/s , mutta hakee tieto 7,3ns => 712Mt/ns
ja DDR4 3200 siirtää 3200Mt/s mutta hakee sitä vain 5ns => 640Mt/ns
eli toi DDR 5 olisi 11,25% nopeampi? vai häviääkö siirtonopeutta jonnekin lisää?
DDR = Double Data Rate = rojua roiskaistaan väylään kellopulssin noustessa ja laskiessa.
1600MHz muistiväylällä siis tapahtuu datan siirtoa 2 x 1600 josta tulee 3200MT/s ja MT/s = Mega Transfers per second.

Jos tuo 5200MHz olisi MHz , niin juuri noin. Nyt nuo DDR5-5200 toimii jollain kellotaajuudella, jota meille ei kerrota :)
Se väylä toimii puolella eli 2600MHz

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 836
Mielenkiintoista jotta DDR5'lla saadaan jo ensimmäisellä yrityksellä aikaiseksi näinkin hyvää tulosta, eli ainakin hyötyohjelmissa nopeusero on jo usein mitattavissakin. Hinta/laatu on DDR5'lla ikävä kyllä täysin kateissa tästä yhtälöstä vielä ainakin vuoden-kaksi :(
Itse odotan suosiolla vähintään vuoden-puolitoista, jotta DDR5-muistiohjaimet kehittyvät ja DDR5-muistien hinnat toivottavasti laskevat Rajusti. Ja tuo käytännön W11-vaatimus (jotta CPU't toimivat ok) on todella ikävä rajoitus joka hidastanee myös näiden yleistymistä vielä pitkään.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Jos tuo 5200MHz olisi MHz , niin juuri noin. Nyt nuo DDR5-5200 toimii jollain kellotaajuudella, jota meille ei kerrota :)
No hyvä, että Sampsa testaa tuon todellisen hyödyn. Uskotaan? että kellotaajuus on sama samalla mustityypillä ja katsellaan tuleeko niin pienempilatenssia muisteja tarjolle järki hintaan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 182
DDR = Double Data Rate = rojua roiskaistaan väylään kellopulssin noustessa ja laskiessa.
1600MHz muistiväylällä siis tapahtuu datan siirtoa 2 x 1600 josta tulee 3200MT/s ja MT/s = Mega Transfers per second.



Se väylä toimii puolella eli 2600MHz
Buildzoid on haukkunut tuon MT/s, Mbit/s on parempi yksikkö.

 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 101
Oisko jossaki jotain hyvää vertailua jossa vertaillaan näitä useamman sukupolven inteleitä keskenään, että miten pärjäävät vaikka nyt 1440p ja 4k resoluutioilla. Lähinnä onko pelikäytössä järkeä päivitellä edelleenkään skylakesta mihinkää vai saadaanko jostain muualta ne suuremmat hyppäykset.
Kelpaako 7600K ja 7700K? Laitoin 12900K:n olemaan 100 %. Uhd-reso ja yhdeksän pelin ka. Näyttis RTX 3090. Taulukon plussasta saa noita vanhempia näkyviin.



Edit. Tietysti on sellaisiakin pelejä, jotka eivät vanhoilla enää oikein pyörähdä. Toisessa kuvassa on Total War Troy@2160p ja vielä minimit, niin ero vanhan ja uudempien välillä on suuri. Aivan alareunasta löytyvät 7600K ja 7700K, 17 % ja 31 % vs. 5950X. @perato kurkkaas toinenkin kuva. Ryzen onkin jo 300 % nopeampi kuin i7-6700 olisi.


Vanhan suorittimen päivitystarve riippuu pelistä, näytönohjaimesta ja asetuksista. Sinun pitää jollain ohjelmalla (afterburner) pelissä katsoa ja kokeilla onko suoritin pullonkaula. Valitse jokin peli, jonka pyörimisnopeuteen et ole tyytyväinen. Ota muistiin fps-lukemat. Pienennä resoluutiota 2160p -> 1080p, mutta muuten samat asetukset. Pelaa samaa kohtaa uudestaan ja ota fps ylös. Jos meno parani ja nopeus on sinulle riittävää, osta uusi GPU tai kevennä grafiikka-asetuksia. Jos taas fps ei juurikaan parantunut ja on liian hidas, osta uusi suoritin tai pienennä piirtoetäisyyttä/kasvillisuutta/yleisöä jne.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 622
Kelpaako 7600K ja 7700K? Laitoin 12900K:n olemaan 100 %. Uhd-reso ja yhdeksän pelin ka. Näyttis RTX 3090. Taulukon plussasta saa noita vanhempia näkyviin.

Eipä tuo 20-30% vielä ihan hirveenä raudanhimoa tiristä esiin, joskin itellä vielä kerroinlukollinen, että jää gigahertseissä tuosta 7700stä jälkeen. Kiitos tästä. Ehkä joskus sit.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Miksi maksaa Z690 ja kellotusominaisuudesta, kun näitten nykyprossujen kellottamisesta taida olla juurikaan hyötyä..paitsi tietenkin harrastusmielessä .
Kitguru heitti +500Hz ilman sen kummempia ongelmia 12600K:n kanssa, eli kyllä nykyprossuissa vielä varaa löytyy jos ei puhuta niistä ylimmistä malleista joissa tulee jo jäähdytyskapasiteettikin vastaan.

Onhan näitäkin saatu kulkemaan seitsemää gigahertsiä, mutta se vaan vaatii sitten extremeä jäähdytykseen
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 980
Eli testausta asetuksilla joilla kukaan ei pelaa? Mitä järkeä tuossa on? Minua ainakin kiinnostaa paljon enemmän se mitä se prosessori saa aikaan realistisilla asetuksilla ja resoluutioilla kuin jonkun lähes teoreettisen peniksenvenytys scoren testaaminen täysin epärealistisilla asetuksilla.
Kynärissä on vakio että kaikki minimiin ja osa vaan maksimiin. Kuten myös PUBGissa. Ei näitä pelata ne herkut päällä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
Yleisin analyytikkojen ennustus on, että vuonna 2023 ddr5 tulee hintapareteettiin ddr4 kanssa eli hinnat kohtaavat. Eli vaikka ddr5:n valmistusmäärät kasvavat niin aika hitaasti kuitenkin.

Ihan hyvää suorituskykyä, mutta ongelmia on toistaiseksi vähän turhan paljon jos ajatellaan että sen suorituskyvyn saisi myös käyttöön. Jollain tietyllä työjonolla jossa parannus on merkittävää niin työkäytössä voi olla erinomainen valinta. Muuten ei ehkä niinkään vielä tässä vaiheessa hintapreemion takia (koko alusta).
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Jos tosta mitään tajusin :) , niin DDR5 5200 muistilla 38/5,2 =7,3 eli latenssi selvästi isompi DDR4 3200:den 5.0
DDR 5 5200 siirtää 5200 Mt/s , mutta hakee tieto 7,3ns => 712Mt/ns
ja DDR4 3200 siirtää 3200Mt/s mutta hakee sitä vain 5ns => 640Mt/ns
eli toi DDR 5 olisi 11,25% nopeampi? vai häviääkö siirtonopeutta jonnekin lisää?
Et voi vain jakaa siirtonopeutta, joka on 5200 MT/sekunnissa (eli 5,2T/ns), latenssilla joka on nanosekunttia. Siirtonopeus on yksi ominaisuus ja viiveet toinen. Jotkin sovellukset tai pelit hyötyy yhdestä enemmän kuin toisesta. Ja CL on vain yksi latenssi monien joukossa.
Koska DDR niin saamasi latenssit pitää kertoa kahdella, todellinen muistin kellotaajuus on puolet siirtonopeudesta ja latenssit ilmoitetaan kellojaksoina.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
"Kaikki Intelin prosessorit toimivat testeissä ilman tehorajoituksia eli niistä otettiin suorituskyvyn suhteen irti maksimipotentiaali."
Mites @Sampsa AMD:n kanssa nämä rajoitukset? Tulosten perusteella varmaan vakiorajoituksilla.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
985
Eli testausta asetuksilla joilla kukaan ei pelaa? Mitä järkeä tuossa on? Minua ainakin kiinnostaa paljon enemmän se mitä se prosessori saa aikaan realistisilla asetuksilla ja resoluutioilla kuin jonkun lähes teoreettisen peniksenvenytys scoren testaaminen täysin epärealistisilla asetuksilla.
Se järki että testataan testattavaa asiaa. Kun sä kahden vuoden päästä lyöt koneeseen RTX 5090 Ti Superin, niin tässäkin testissä olevien prossujen erot ovat silloin ihan eri luokkaa kuin Cyperpunk 2077 ultra -asetuksilla nyt. Meillä kun ei ole tällä hetkellä saatavilla parin vuoden päästä tulevia näytönohjaimia, joten testataan se prossu kun siitä me ollan kiinnostuneita. Hahmotatko pointtia? Tämä on oikeasti asia jota hyvin monen on todella vaikea jostain syystä ymmärtää.

Esim. GN testaa fiksusti high/medium/custom asetuksilla ultran sijaan, kun tällä tapaa saadaan prossun käyttöastetta aidosti ylös eikä GPU ole 99% tapissa, kun me halutaan testata nimenomaan sitä prossua.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
476
Voisi muuten ton 12600k ostaa ja kellotella tappiin DDR4 lankulla, mutta ei jaksa räpeltää kun pitäisi jäähykin vaihtaa
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
Niin ja vielähän on tulossa i5 12400..uumoiltu 5600X tehoista suorituskykyä 200€ hintaluokkaan...voi ollakin se paras diili koko mallisarjasta.

(Onko tietoa milloin tulee myyntiin?)
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 731
Harmi että Intel ei päässyt virrankulutuksessa Zenin ohi samalla suorituskyvyllä kuorma päällä. Intelin vahvuus näyttää edelleen olevan idlaaminen. Kenties tulevaisuudessa tulisi 4+8 prossuja pöytäkoneisiin. Itse ajattelisin että tuollaisella pärjäisi hyvin pitkään, mutta mä luulen että sitä markkinasegmenttiä ei vaan ole olemassa mikä perustelisi tuollaisen tuotteen.

Hyvä että suorituskyvyssä pääsi hieman ylikin, hinnat laskee. Ryzenit on hemmetin hyvä mitä tällä sektorilla on tapahtunut vaikka itse en ole niitä kauheasti vielä päässyt kehumaan itse tuotteena. Tuossa on kyllä 5600X projekti vieressä odottamassa mutta motivaatio...

Ja tosiaan kun nuo DDR5 kammat on niin hintavia niin todella harmi ettei ole DDR4+DDR5 emoja ollenkaan.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 322
Esim. GN testaa fiksusti high/medium/custom asetuksilla ultran sijaan, kun tällä tapaa saadaan prossun käyttöastetta aidosti ylös eikä GPU ole 99% tapissa, kun me halutaan testata nimenomaan sitä prossua.
Ymmärrän pointtisi, mutta miksi pitää vaatia että kaikki testaa samalla tavalla? Eikö se ole ihan järkevää, että löytyy erilaisia testejä, ettei kaikki aja alhaisemmilla grafiikka-asetuksilla?

Kynärissä on vakio että kaikki minimiin ja osa vaan maksimiin. Kuten myös PUBGissa. Ei näitä pelata ne herkut päällä.
Jos haluaa jonkun noin 1 millisekunnin pienemmän latenssin huonontamalla grafiikoita, niin mikäpä siinä sitten... Jossain Warzonessa laitan itsekkin asetuksia alaspäin, mutta tuossa puhutaankin alle 150fps jossa erot viiveissä on vielä muutakin kuin teoreettisia. Kynäri nyt pyörii niin monta sataa FPS korkeillakin asetuksilla, että asetusten laskeminen tuo lähinnä psykedeelisiä parannuksia 400 vs 500fps jne. Nettipeleissä muutenkaan mikään ei tapahdu oikeasti reaaliajassa, netin viive ei vain sitä mahdollista juuri missään skenaarioissa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
Se järki että testataan testattavaa asiaa. Kun sä kahden vuoden päästä lyöt koneeseen RTX 5090 Ti Superin, niin tässäkin testissä olevien prossujen erot ovat silloin ihan eri luokkaa kuin Cyperpunk 2077 ultra -asetuksilla nyt. Meillä kun ei ole tällä hetkellä saatavilla parin vuoden päästä tulevia näytönohjaimia, joten testataan se prossu kun siitä me ollan kiinnostuneita. Hahmotatko pointtia? Tämä on oikeasti asia jota hyvin monen on todella vaikea jostain syystä ymmärtää.

Esim. GN testaa fiksusti high/medium/custom asetuksilla ultran sijaan, kun tällä tapaa saadaan prossun käyttöastetta aidosti ylös eikä GPU ole 99% tapissa, kun me halutaan testata nimenomaan sitä prossua.
Ja tajuatko sinä sitä, että kun se sinun hypoteettinen 5090 Ti super lyödään siihen koneeseen kiinni, niin et voi ennustaa tämän päivän tulosten perusteella mitään muuta kuin sen, että Alder Lake on jonkin verran nopeampi sen kanssa kuin 5950X? Eli ne teoreettiset tulokset ovat edelleen tasan yhtä turhia
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 738
Viestejä
4 202 161
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom