Testissä Cyberpunk 2077 suorituskyky ja kuvanlaatu (NVIDIA vs AMD)

mmh

Liittynyt
04.10.2020
Viestejä
13
Ray-Traced Lighting vielä Psycho -asetukselle niin menee Global Illumination päälle. Hyvästi fps!
Luulin että Red Dead Redemption 2 oli harvinaisen raskas peli, mutta tämä taitaa olla vaan uusi normaali.
Ehkä seuraavan sukupolven näyttikset saa laskettua säteenseurantaa oikeasti hyvin.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 125
ekoissa kuvissa RT ultrasta puuttuu heijastuksia ihan tolkuttomasti. Näyttää pahemmalta ku medium ilman RT
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Päivitys artikkeliin:

Patch 1.03 vs 1.05



Patch 1.03



Patch 1.05

Testasimme Cyberpunkin uutta 1.05-päivitystä AMD:n 6-ytimisellä Ryzen 5 3600 -prosessorilla ja GeForce RTX 2070 Super -näytönohjaimella 1440p-resoluutiolla ja Medium-kuvanlaatuasetuksilla. Uuden 1.05-päivityksen myötä 3600-prosessorin käyttöaste nousi selvästi 50-60 % välimaastosta 70-90 %:iin.



Keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta 1.05-päivitys ei parantanut, mutta minimi eli 1% low parani 5 FPS:llä.

Kuten jo aikaisemmin mainitsimme niin 12-ytimisellä Ryzen 9 5900X -prosessorilla ja GeForce RTX 3090:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus tai minimi eivät muuttuneet mihinkään uudella 1.05-päivityksellä, kun käytössä oli mikä tahansa resoluutio ja Ultra-kuvanlaatuasetukset tai säteenseuranta.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 443
Jos joku ihmettelee 1.05 suorituskyky eroja niin parannukset ovat ainostaan 6-4 ytimiselle amd prossuille hyödyllinen kaikki muut enemmän ytimiä toimivat tasaa hieman prosessoriuormaa ytimien välillä mutta ei tuo nopeuslisäystä.
Helmikuussa oli kai luvattu hieman isompaa päivitystä mitä pitäisi auttaa.
Ja ei tämä ole ainoa rikkinäinen peli mitä ihmiset todellaa kiinnostaa pelata esim GTA V oli ihan samanlainen.
Ja low rudunpäivitys heittelehtii todella paljon testien väliltä jos gamernexusta on uskomista eli ei ole ihan helpoin peli tällä hetkellä testata.
 
Viimeksi muokattu:

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Mulla oli 1080 ja nyt Suprim 3080 joten kerrankin päivitys jonka todella huomaa, vaikka periaatessa molemmat ovat ns. sarjansa toisiksi parhaita.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Jos joku ihmettelee 1.05 suorituskyky eroja niin parannukset ovat ainostaan 6-4 ytimiselle amd prossuille hyödyllinen kaikki muut enemmän ytimiä toimivat tasaa hieman prosessoriuormaa ytimien välillä mutta ei tuo nopeuslisäystä.
Helmikuussa oli kai luvattu hieman isompaa päivitystä mitä pitäisi auttaa.
Ja ei tämä ole ainoa rikkinäinen peli mitä ihmiset todellaa kiinnostaa pelata esim GTA V oli ihan samanlainen.
Ja keskimääräinen rudunpäivitys heittelehtii todella paljon testien väliltä jos gamernexusta on uskomista eli ei ole ihan helpoin peli tällä hetkellä testata.
Korkeammilla resoluutioilla ja kuvanlaatuasetuksilla antaa aika tasaisia tuloksia 1-2 FPS sisään, Full HD:lla vähän isompaa hajontaa pahimmillaan n. 5 FPS. Sanoisin kuitenkin että aika tasaisia tuloksia kun joku Battlefield V voi heitellä 10-20 FPS huonolla tuurilla.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 443
Korkeammilla resoluutioilla ja kuvanlaatuasetuksilla antaa aika tasaisia tuloksia 1-2 FPS sisään, Full HD:lla vähän isompaa hajontaa pahimmillaan n. 5 FPS. Sanoisin kuitenkin että aika tasaisia tuloksia kun joku Battlefield V voi heitellä 10-20 FPS huonolla tuurilla.
Jos ymmärsin gamernexus testien perustella oli enimmmäkseen low fps kun hettellehti eli kirjoitin väärin edellisessä postauksessa.:facepalm:
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 141
Päivitys artikkeliin:

Patch 1.03 vs 1.05



Patch 1.03



Patch 1.05

Testasimme Cyberpunkin uutta 1.05-päivitystä AMD:n 6-ytimisellä Ryzen 5 3600 -prosessorilla ja GeForce RTX 2070 Super -näytönohjaimella 1440p-resoluutiolla ja Medium-kuvanlaatuasetuksilla. Uuden 1.05-päivityksen myötä 3600-prosessorin käyttöaste nousi selvästi 50-60 % välimaastosta 70-90 %:iin.



Keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta 1.05-päivitys ei parantanut, mutta minimi eli 1% low parani 5 FPS:llä.

Kuten jo aikaisemmin mainitsimme niin 12-ytimisellä Ryzen 9 5900X -prosessorilla ja GeForce RTX 3090:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus tai minimi eivät muuttuneet mihinkään uudella 1.05-päivityksellä, kun käytössä oli mikä tahansa resoluutio ja Ultra-kuvanlaatuasetukset tai säteenseuranta.
Hieno juttu, kiitos testauksesta! Tukka-Steve kun testasi vain tämän iso- ja pikkuveljen (5600X & 3300X) muutoksen uudella pätsillä, niin jäi vähän harmittamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 828
Lafkalla on sentään hyvää mainetta siitä jotta korjaavat tuotteitaan hyvinkin pitkään, vrt. Witcher3.
Tällä kertaa asettivat riman hyvin korkealle ja hypettivät liikaa, ei tullut ihan valmista kerralla nytkään.
(eikä olisi ilmeisesti kannattanut julkaista edellisen sukupolven konsoleille koskei niiden potkunsa vain riitä)
Eiköhän tästäkin hyvä tule kunhan odotellaan vähintään 6kk sekalaisia päivityksiä?
Nimim. ostin Witcher3 'nkin vasta 3v julkaisusta :coffee:
 
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
DLSS on selvä etu Nvidia puolella kun tuotahan voi käyttää ilman säteenseurantaakin ja parantaa reilusti FPS tällaisissa raskaan sarjan peleissä, kuten tuossa kanssa RTX3060Ti testattu.. Mites onko AMD RX6000 sarjan näytönohjaimille vastaavaa tulossa ja jos niin onko tuolta lupa odottaa vastaavaa? Mietin vaan mihin leiriin kortinostoa suuntaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
9
Miten tää toimii autolla ajaessa? Itellä ainakin 1080ti kyykkäsi täysin 1080p high asetuksilla täysin pelikelvottomaksi. Toki prossu on itellä pullonkaulana, mutta selvästi ajaminen oli raskaampaa kuin kadulla tallustelu.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Hieno artikkeli, vaikken aina ihan ymmärrä miksi Ultra on se mitä himoitaan tälläisessä testissä. High on HUBin datassa 3080:llä reilusti nopeampi (tosin tässä testissä 3090:llä ei niinkään paljoa) ja yleensä se mitä voisi suositella, ultrassa kun yleensä on tarkoituksella "luksus" tehosyöppöjä asetuksia mukana.

Kuvittelisin että se järkevin tapa pelata tätä esim 3070:llä on high+DLSS jolla luulisi 4k pelaamisenkin menevän ihan sujuvasti, perustuen tuohon 3060Ti:n taulukkoon DLSS:stä. Jos sitten haluaa ne RT:t pälle niin se on toki eri asia, mutta artikkelin päätelmä että 4k:ta voi suositella vain 3090/3080 korteilla on vähän erikoinen, varsinkin kun vieressä sitten kuitenkin on Radeonit alemmilla asetuksilla.

Lafkalla on sentään hyvää mainetta siitä jotta korjaavat tuotteitaan hyvinkin pitkään, vrt. Witcher3.
Witcheristä puheenollen ei sekään julkaisun tienoilla ultralla juuri pyörähtänyt edes paljon kehutuilla Maxwelleilla, myöhemmin toki huomattavasti paremmin:

 
  • Tykkää
Reactions: Fex

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Hieno artikkeli, vaikken aina ihan ymmärrä miksi Ultra on se mitä himoitaan tälläisessä testissä. High on HUBin datassa 3080:llä reilusti nopeampi (tosin tässä testissä 3090:llä ei niinkään paljoa) ja yleensä se mitä voisi suositella, ultrassa kun yleensä on tarkoituksella "luksus" tehosyöppöjä asetuksia mukana.

Kuvittelisin että se järkevin tapa pelata tätä esim 3070:llä on high+DLSS jolla luulisi 4k pelaamisenkin menevän ihan sujuvasti, perustuen tuohon 3060Ti:n taulukkoon DLSS:stä. Jos sitten haluaa ne RT:t pälle niin se on toki eri asia, mutta artikkelin päätelmä että 4k:ta voi suositella vain 3090/3080 korteilla on vähän erikoinen, varsinkin kun vieressä sitten kuitenkin on Radeonit alemmilla asetuksilla.



Witcheristä puheenollen ei sekään julkaisun tienoilla ultralla juuri pyörähtänyt edes paljon kehutuilla Maxwelleilla, myöhemmin toki huomattavasti paremmin:

Ultralla siksi että se on kuvanlaatuasetuksista paras ja loogisin käyttää, siksi mukana on erillinen kaavio eri kuvanlaatuasetuksilla että erot voi hahmottaa sen avulla
 
Liittynyt
18.08.2020
Viestejä
185
@Sampsa miksei ole testiä tehty siihen AMD:n DLSS vastikkeella (nimeä en muista mutta siitä on puhuttu tällä foorumilla)?

Miksei testattu peliä myös sillä AMD:n FidelityFX Super Resolution jutulla vai mikä onkaan?


Jos tekstissäni oli virheitä niin saa korjata, en muista tarkalleen mikä se AMD:n vastike DLSS:lle oli, mutta eikö se pitäisi testeihin ottaa mukaan, jos kerran Nvidiankin DLSS teknologia tekee jo noin hyvää laatua?


Monet täällä foorumilla puhuivat, että DLSS+RT hienot toimivat toteutukset on kymmenen vuoden päässä, mutta tämäkin peli osoitti ettei näin ole vaan se on jo tätä päivää Nvidialla.

Olisi kiva nähdä vertailua siihen AMD:n vastaavaan teknologiaan josta on ollut puhetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Kannattaakohan tätä ollenkaan ostaa, kun ilmeisesti näyttäisi mun muinaisella koneella joka tapauksessa ihan surkealta? Näyttö on perus Samsungin 32" 4K VA-paneelillinen Freesync-tuella 40-60 Hz, näytönohjain RTX 2070 ja prossu i5 8600K maltillisesti löysät pois kellotettuna. Menisköhän vielä 1080p RT päällä ja grafiikka-asetukset riittävän hyvinä ettei ainoastaan itketä?
Ei toi peli huonolta näytä Med asetuksillakaan, tai siis ns. osa med ja turhimmat low ja ne tärkeimmät High niin eipä tuossa paljoa menetä niihin High/ultra asetuksiinkaan nähden.
DLSS päälle Quality niin sillä saa hyvät boostit ja RT medium/shadows pois.
Tai pistät DLSS päälle ja pidät RT off ja nautit sulavuudesta tai nostat muita asetuksia ylemmäksi DLSS mahdollistamana.

Eli ihan mielensä mukaan säätelee mikä hyvältä vaan näyttää ja tuntuu :thumbsup:
Ja prossua kellotat minkä lähtee niin auttaa asiaa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
@Sampsa miksei ole testiä tehty siihen AMD:n DLSS vastikkeella (nimeä en muista mutta siitä on puhuttu tällä foorumilla)?

Tällä hetkellä saa sen kuvan nyt, että Nvidialla on teknologiaa (DLSS) jolla saa isommat resot pyörimään mm. tässä pelissä paljon tehokkaammin, mutta AMD:llä ei, joka näyttäytyy negatiivisesti AMD korttien valossa.

Miksei testattu peliä myös sillä AMD:n FidelityFX Super Resolution jutulla vai mikä onkaan?

Varmasti moni harkitsisi AMD kortin ostoa paljon innokkaammin jos tätäkin peliä testattaisiin myös AMD:N DLSS vastikkeella FidelityFX Super Resolutionilla?
Koska se näyttää ihan surkealta ja on kelvoton verrattuna DLSS.
Eikä sitä voi suositella käytettäväksi, sen verran kamalaksi blurriksi muuttuu peli.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Eipä tulisi mieleenkään pelata tuota ilman RT:tä.. Ero on melko huima RT:n eduksi..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
@Sampsa miksei ole testiä tehty siihen AMD:n DLSS vastikkeella (nimeä en muista mutta siitä on puhuttu tällä foorumilla)?
Ei AMD:llä ole tällä hetkellä DLSS:n vastiketta. Pelissä on FidelityFX CAS-toiminto liitetty resoluutioskaalaimeen, mutta tässäkin tapauksessa resoluutio skaalataan ihan perinteisin keinoin, ja päälle laitetaan AMD:n terävöitys.

Otin omat vertailukuvat DLSS vs perinteinen skaalaus + FidelityFX CAS, ja ne löytyvät väittelyketjusta.
 
Liittynyt
18.08.2020
Viestejä
185
Ei AMD:llä ole tällä hetkellä DLSS:n vastiketta. Pelissä on FidelityFX CAS-toiminto liitetty resoluutioskaalaimeen, mutta tässäkin tapauksessa resoluutio skaalataan ihan perinteisin keinoin, ja päälle laitetaan AMD:n terävöitys.
No kai se DLSS vastike sitten on pian tulossa, jos kerran RayTracing vastike on myös tulossa Cyperpunkkiin AMD:ltä?

Kyllähän Cyperpunk 2077 osoitti että DLSS on sellainen teknologia jota ainoa kilpailija AMD ei voi olla varaa kehittämättä
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Lafkalla on sentään hyvää mainetta siitä jotta korjaavat tuotteitaan hyvinkin pitkään, vrt. Witcher3.
Tällä kertaa asettivat riman hyvin korkealle ja hypettivät liikaa, ei tullut ihan valmista kerralla nytkään.
(eikä olisi ilmeisesti kannattanut julkaista edellisen sukupolven konsoleille koskei niiden potkunsa vain riitä)
Eiköhän tästäkin hyvä tule kunhan odotellaan vähintään 6kk sekalaisia päivityksiä?
Nimim. ostin Witcher3 'nkin vasta 3v julkaisusta :coffee:
Tälle "ei olisi kannattanut julkaista Last-gen konsoleille" iso puolto. Oikeasti ei ole mitään järkeä suunnitella pelejä noihin serrikasoihin. Ps4 vastaava näyttis iskee gpu scorea Time Spyssä joku 1100? Konsolipelaajat ja -valmistajat voi katsoa peiliin, ja miettiä onko 7 vuotta hyvä kesto konsolisukupolvelle. Kuka arvaa syyn dying light 2 :n viivästymiselle? Eihän se pyöri mitenkään päin ps4:lla.
 
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
Onkos rikkinäistä peliä järkeä testailla?
Ei se mitenkään pahasti ole rikki. Bugit ovat lähinnä visuaalisia. Omalla koneella olen pelannut 50h tuntia eikä peli ole kertaakaan kaatunut. Yhdessä sivutehtävässä piti ottaa savesta uudestaan kun eräs eventti ei triggeröitynyt. Eli ei minusta ei ole mitenkään erikoisesti bugeja kun verrataan muiden samankaltaisten pelien launcheihin (Skyrim, Fallout, Kingdom Come: Deliverance ja Witcher 3). Peli pyörii paremmin kuin Ubisoftin viimeiset tekeleet (Watchdog Legion) ja näyttää valovuosia paremmalta pc:llä.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Ultralla siksi että se on kuvanlaatuasetuksista paras ja loogisin käyttää, siksi mukana on erillinen kaavio eri kuvanlaatuasetuksilla että erot voi hahmottaa sen avulla
Minusta taas loogisinta olisi (tälläinen) testailu suorittaa optimaalisella asetuksella (suorituskyky/näyttävyys), joka tämän pelin suhteen on ilmeisesti joko medium tai high riippuen kumpaa arvostaa enemmän. Hardistestaus toki maksimeilla jotta suhteet tulee esiin mutta varsinkin kun on selvää että täydet astukset on suurelle osalle hardista tekemätön paikka niin optimaaliset tekisi kaavioistakin suoraan hyödylliset eikä vasta "mitä tämä olisi highlla" konversion jälkeen.

Mutta data käy selväksi toki näinkin.

No kai se DLSS vastike sitten on pian tulossa, jos kerran RayTracing vastike on myös tulossa Cyperpunkkiin AMD:ltä?
Aika vähän on valunut tietoa siitä mikä se AMD:n "DLSS vastike" tulee tekniseltä kantilta olemaan, eikä aikataulustakaan ole käsittääkseni juuri puhuttu. Se että Cyberpunk ei tue vielä AMD:n RT toteutusta lienee puhtaasti sitä ettei ehditty toteutusta testata ja hioa, AMD ei varmaan kehitysvaiheessa juuri ole ollut mukana tohinassa toisin kuin NVIDIA. Kuten pelin yleisestä hiomattomuudestakin näkee niin ylimääräiset vasta julkaistut RT-kortit tuskin oli prioriteettilistalla kovin ylhäällä, vaikka niitä käsissä olisi ollutkin (mikä ei sekään liene varmaa näillä saatavuuksilla).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 828
Tälle "ei olisi kannattanut julkaista Last-gen konsoleille" iso puolto. Oikeasti ei ole mitään järkeä suunnitella pelejä noihin serrikasoihin. Ps4 vastaava näyttis iskee gpu scorea Time Spyssä joku 1100? Konsolipelaajat ja -valmistajat voi katsoa peiliin, ja miettiä onko 7 vuotta hyvä kesto konsolisukupolvelle.
En käyttäisi termiä "serrikasa" ainakaan PS4Pro'sta, eivät ne parhaat vm2012-2014 näytönohjaimetkaan ole vielä serrikamaa kunhan niillä ei yritä pyörittää uusimpiä hässäköitä 1440-resolla. Eli aavistuksen säätämällä vanhemmallakin onnistuu ainakin 1080-resolla. Edellisen konsolisukupolven pahimmaksi rasitteeksi taisi jäädä CPU-tehon puute, mikään kellotaajuuksien nosto ei pelastanut Jaguar-ytimistä ikivanhaa mobiili-cpu'ta.

Aiheeseen palatakseni;
2077 tullee kuitenkin jäämään historiaan ellei muuta niin ulkoasultaan. Toivottavasti ei siksi jotta olisi surkeasti optimoitu (kuten Crysis) vaan siksi jotta ottaa liki kaiken irti nyky-ohjaimista? Eli 2077'aan verrataan tulevia openworld-pelejä sitten aikanaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Minusta taas loogisinta olisi (tälläinen) testailu suorittaa optimaalisella asetuksella (suorituskyky/näyttävyys), joka tämän pelin suhteen on ilmeisesti joko medium tai high riippuen kumpaa arvostaa enemmän.
Nuo on vaan kovin subjektiivisia nuo "optimaaliset asetukset".
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Nuo on vaan kovin subjektiivisia nuo "optimaaliset asetukset".
Loppupeleissä toki, mutta sillähän ei ole väliä kun skaalaus näytetään erikseen. Lähinnä pointtina oli että tulokset olisi suoraan sellaisia jota suurempi osa käyttää. Tämän pelin suhteen Suomessa ultraa käyttänee Sampsa ja ne kolme muuta kenellä on 3090, highta taas paljon enemmän populaa.

Mutta tämä nyt oli vähän sellaista henkilökohtaista kitinää ultra vs high testauksesta yleisemminkin, myönnän.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Loppupeleissä toki, mutta sillähän ei ole väliä kun skaalaus näytetään erikseen. Lähinnä pointtina oli että tulokset olisi suoraan sellaisia jota suurempi osa käyttää. Tämän pelin suhteen Suomessa ultraa käyttänee Sampsa ja ne kolme muuta kenellä on 3090, highta taas paljon enemmän populaa.

Mutta tämä nyt oli vähän sellaista henkilökohtaista kitinää ultra vs high testauksesta yleisemminkin, myönnän.
Nämä asennevamma asetukset ei edes juurikaan eroa High asetuksista.
3090 pelaillut ja olen käytellyt silti sekalaisesti näitä asetuksia koska enemmän arvostan sulavaa kuvaa kuin sitä psyykkistä vaikutusta jonka kaikki Ultra/Max asetukset pelaajalleen antaa.

Med/High ja turhat Low niin näyttää kyllä niilläkin varsin hyvältä peli ja Fps on vaikka muille jakaa.

Mutta sitten on niitäkin jotka eivät erota jotain 60fps 144fps CsGo.ssa niin ehkä sellaisille sitten sillä sulavuudellakaan ei ole mitään isompaa merkitystä.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
@Sampsa miksei ole testiä tehty siihen AMD:n DLSS vastikkeella (nimeä en muista mutta siitä on puhuttu tällä foorumilla)?

Miksei testattu peliä myös sillä AMD:n FidelityFX Super Resolution jutulla vai mikä onkaan?


Jos tekstissäni oli virheitä niin saa korjata, en muista tarkalleen mikä se AMD:n vastike DLSS:lle oli, mutta eikö se pitäisi testeihin ottaa mukaan, jos kerran Nvidiankin DLSS teknologia tekee jo noin hyvää laatua?


Monet täällä foorumilla puhuivat, että DLSS+RT hienot toimivat toteutukset on kymmenen vuoden päässä, mutta tämäkin peli osoitti ettei näin ole vaan se on jo tätä päivää Nvidialla.

Olisi kiva nähdä vertailua siihen AMD:n vastaavaan teknologiaan josta on ollut puhetta.
AMD:lta ei ole tarjolla DLSS:ää vastaavaa ominaisuutta, tulossa on FidelityFX Super Resolution, mutta ei tiedossa koska eikä tarkempia teknisiä yksityiskohtia.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
En käyttäisi termiä "serrikasa" ainakaan PS4Pro'sta, eivät ne parhaat vm2012-2014 näytönohjaimetkaan ole vielä serrikamaa kunhan niillä ei yritä pyörittää uusimpiä hässäköitä 1440-resolla. Eli aavistuksen säätämällä vanhemmallakin onnistuu ainakin 1080-resolla. Edellisen konsolisukupolven pahimmaksi rasitteeksi taisi jäädä CPU-tehon puute, mikään kellotaajuuksien nosto ei pelastanut Jaguar-ytimistä ikivanhaa mobiili-cpu'ta.

Aiheeseen palatakseni;
2077 tullee kuitenkin jäämään historiaan ellei muuta niin ulkoasultaan. Toivottavasti ei siksi jotta olisi surkeasti optimoitu (kuten Crysis) vaan siksi jotta ottaa liki kaiken irti nyky-ohjaimista? Eli 2077'aan verrataan tulevia openworld-pelejä sitten aikanaan.
Juu, ja en edes jaksaisi asiaa sen enempää. Mutta viestissäni puhuin 7 vuotta vanhasta konsolisukupolvesta ja ps4:sta. Olen omistanut molemmat, ja viestin sisältö oli kirjoitusasun mukainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Tälle "ei olisi kannattanut julkaista Last-gen konsoleille" iso puolto. Oikeasti ei ole mitään järkeä suunnitella pelejä noihin serrikasoihin. Ps4 vastaava näyttis iskee gpu scorea Time Spyssä joku 1100? Konsolipelaajat ja -valmistajat voi katsoa peiliin, ja miettiä onko 7 vuotta hyvä kesto konsolisukupolvelle. Kuka arvaa syyn dying light 2 :n viivästymiselle? Eihän se pyöri mitenkään päin ps4:lla.
GTA V:kin julkaistiin Xbox 360:lle ja PS3:lle.

Tämänkaltaiset valtavan budjetin AAA-pelit on pakko julkaista mahdollisimman laajalle pelaajajoukolle ja silloin kun tätä lähdettiin tekemään, niin julkaisun piti tapahtua vuosi ennen uusien konsoleiden tulemista...
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 052
Tämänkaltaiset valtavan budjetin AAA-pelit on pakko julkaista mahdollisimman laajalle pelaajajoukolle ja silloin kun tätä lähdettiin tekemään, niin julkaisun piti tapahtua vuosi ennen uusien konsoleiden tulemista...
CDPR rohkea teko luoda niche peli ampere korttien omistajille 300mil euron budgetilla. Rahat vaan pois ps4 omistajilta ja anteeksipyyntö perään.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
CDPR rohkea teko luoda niche peli ampere korttien omistajille 300mil euron budgetilla. Rahat vaan pois ps4 omistajilta ja anteeksipyyntö perään.
Ps storesta ostetut saa sentään palauttaa.

Eikä pidä paikkaansa että vain Ampere ohjaimille kun peli pyörähtää hienosti 2000 sarjalaisillakin ja vaikka DLSS päälle ja asetuksia ylös.
1660 yltää Med/low/High sekoituksilla 60fps pelailuun.

Ja muutenkin peli on myös prossu painotteinen, hidas prossu ja 3090 niin ei ole kulkuja.
Eli peliä ei voi todellakaan sanoa "ampere korttien omistajille tarkoitetuksi" kun myös prosessori täytyy olla tikissä.

Mutta liian usein unohtuu kun testejä katsellaan että niitä näytönohjaimia testataan yleensä kovilla prossuilla jos sellaista ei löydy niin ei tarvitse ihmeitä odottaa.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 026
Vastattu CP ketjuun
Ei se mitenkään pahasti ole rikki. Bugit ovat lähinnä visuaalisia. Omalla koneella olen pelannut 50h tuntia eikä peli ole kertaakaan kaatunut. Yhdessä sivutehtävässä piti ottaa savesta uudestaan kun eräs eventti ei triggeröitynyt. Eli ei minusta ei ole mitenkään erikoisesti bugeja kun verrataan muiden samankaltaisten pelien launcheihin (Skyrim, Fallout, Kingdom Come: Deliverance ja Witcher 3). Peli pyörii paremmin kuin Ubisoftin viimeiset tekeleet (Watchdog Legion) ja näyttää valovuosia paremmalta pc:llä.
Ei se mitenkään pahasti ole rikki sinulla. Tuota CP2077 ketjua kun selaa, niin monella on tullut paljon ei-visuaalisia bugeja vastaan; questejä rikkovia bugeja sekä jatkuvia kaatumisia vastaan, ääniongelmia yms.

Hienoa jos peli toimii sinulla, mutta en nyt lähtisi peliä myymään sitä pelaamattomalle ihmiselle sanomalla ettei se ole "pahasti rikki", sillä hänen pelikokemuksensa voi erota täysin siitä mitä sinulla on.
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
CDPR rohkea teko luoda niche peli ampere korttien omistajille 300mil euron budgetilla. Rahat vaan pois ps4 omistajilta ja anteeksipyyntö perään.
Ps storesta ostetut saa sentään palauttaa.

Eikä pidä paikkaansa että vain Ampere ohjaimille kun peli pyörähtää hienosti 2000 sarjalaisillakin ja vaikka DLSS päälle ja asetuksia ylös.
1660 yltää Med/low/High sekoituksilla 60fps pelailuun.

Ja muutenkin peli on myös prossu painotteinen, hidas prossu ja 3090 niin ei ole kulkuja.
Eli peliä ei voi todellakaan sanoa "ampere korttien omistajille tarkoitetuksi" kun myös prosessori täytyy olla tikissä.

Mutta liian usein unohtuu kun testejä katsellaan että niitä näytönohjaimia testataan yleensä kovilla prossuilla jos sellaista ei löydy niin ei tarvitse ihmeitä odottaa.
Ei se mitenkään pahasti ole rikki sinulla. Tuota CP2077 ketjua kun selaa, niin monella on tullut paljon ei-visuaalisia bugeja vastaan; questejä rikkovia bugeja sekä jatkuvia kaatumisia vastaan, ääniongelmia yms.

Hienoa jos peli toimii sinulla, mutta en nyt lähtisi peliä myymään sitä pelaamattomalle ihmiselle sanomalla ettei se ole "pahasti rikki", sillä hänen pelikokemuksensa voi erota täysin siitä mitä sinulla on.
Keskitytään tässä artikkelin kommenttiosiossa testeihin ja suorituskykyyn ja bugeista voi keskustella Pelit-alueella Cyberpunk 2077 -ketjussa.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Ps storesta ostetut saa sentään palauttaa.

Eikä pidä paikkaansa että vain Ampere ohjaimille kun peli pyörähtää hienosti 2000 sarjalaisillakin ja vaikka DLSS päälle ja asetuksia ylös.
1660 yltää Med/low/High sekoituksilla 60fps pelailuun.

Ja muutenkin peli on myös prossu painotteinen, hidas prossu ja 3090 niin ei ole kulkuja.
Eli peliä ei voi todellakaan sanoa "ampere korttien omistajille tarkoitetuksi" kun myös prosessori täytyy olla tikissä.

Mutta liian usein unohtuu kun testejä katsellaan että niitä näytönohjaimia testataan yleensä kovilla prossuilla jos sellaista ei löydy niin ei tarvitse ihmeitä odottaa.
Toms hw testaili prossuja (eagle 3090 kanssa). Ja selvisi vanha totuus, eli resoluution kasvaessa, cpun merkitys laskee.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Artikkelia vielä lukematta, mutta tää peli pöyrii ihan jees 3060 Ti ja 9600K. Peli ottaa prossusta korkeintaan 40%. Mä vähän yllätyin erityisesti tuon prossun osalta, kun sen piti olla heikko tässä pelissä. Ehkä sitä on testattu vaan HD:lla, tähän asti pelasin 4k DLSS balanced/performance, täytyisi kokeilla myös 1440P jos sen saisi näyttämään paremmalta.

Jossain vaiheessa(useamman tunnin pelaamisen jälkeen) pelissä törmäsin kyllä alueihin missä peli hidastuu todella selvästi, ihan konkreettisesti hidastuu ettei sellaisissa paikoissa voisi edes taistella. Tuntui että jos niitä NPC:tä on pörräämässä jotain 50-100 kappaletta niin sitten on hankalaa, tällöin löysäilin asetuksia mm. balanced->performance ja muitakin säädin. Tuntuu vähän oudolta että jos ne NPC:t tosiaan tuon aiheuttaa, koska niitä on tolkuton määrä siellä parhaimmillaan, ja ne ovat varsin hyödyttömiä. Pelaaja kuitenkin vaan juoksee niiden kaikkien läpi.

Voisi toivoa että peliin tulisi sellainen asetus että se voisi tiputtaa renderointiskaalaa automaattisesti kun FPS tippuu jonkun tietyn pykälän alle. Koska toisinaan se peli hidastuu merkittävästi, mutta sitten muutoin toimii huomattavasti nopeammin.

Hyvä että joku testailee enemmän näitä, ja katsoo että mitkä asetukset ovat hyödyttömiä pihistellä tai mitkä yliraskaita, itse jaksaisin vain pikaisesti säätää noita asetuksia.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
Voisi toivoa että peliin tulisi sellainen asetus että se voisi tiputtaa renderointiskaalaa automaattisesti kun FPS tippuu jonkun tietyn pykälän alle. Koska toisinaan se peli hidastuu merkittävästi, mutta sitten muutoin toimii huomattavasti nopeammin.
Se "Dynamic FidelityFX CAS" on nimenomaan tätä varten, siihen säädetään kohde fps ja jos siihen ei päästä niin se pudottaa automaagisesti resoluutiota. Tosin jos CPU ottaa vastaan kuten voisi kuvitella tuon NPC-määrän kanssa niin ei se resoluution laskeminen auta siihen juuri mitään. Gameplay-valikon alla asetuksissa voi väännellä "Crowd Density" optiota jos haluaa noita tilanteita helpottaa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Se "Dynamic FidelityFX CAS" on nimenomaan tätä varten, siihen säädetään kohde fps ja jos siihen ei päästä niin se pudottaa automaagisesti resoluutiota. Tosin jos CPU ottaa vastaan kuten voisi kuvitella tuon NPC-määrän kanssa niin ei se resoluution laskeminen auta siihen juuri mitään. Gameplay-valikon alla asetuksissa voi väännellä "Crowd Density" optiota jos haluaa noita tilanteita helpottaa.
On vaan törkeetä blurria, ennemmin tipauttaa rehdisti asetuksia.
Ja tuossa on tod.näköisesti nyt napattu hiukan isompi pala kun 4K lla pelaillaan ja sekin varmaan vain tuon DLSS mahdollistama.

Saattaa tuossa myös prossu ottaa vastaan kun tipauttelee fps, tapahtuu näillä 6ytimisillä ei HT prossuilla jopa enemmän kuin 4/8 prossulla.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 782
On vaan törkeetä blurria, ennemmin tipauttaa rehdisti asetuksia.
Ja tuossa on tod.näköisesti nyt napattu hiukan isompi pala kun 4K lla pelaillaan ja sekin varmaan vain tuon DLSS mahdollistama.
Jos peli droppaa vain tietyissä tilanteissa mutta on muuten ok niin silloin kyllä ennemin käyttäsin DRS:ää silottamaan ne hetket oli miten kuraa tahansa kuin alentaisin asetuksia koko kokemukselle. Asetuksien hienosäädöllä ei kuitenkaan koskaan saavuteta ihan niin paljoa kuin mitä DSR voi auttaa, joten jos haluaa raskaat dippaukset korjata niin pitää mennä reilusti alemmille asetuksille.

Ja toki siis DLSS disabloi tuon FidelityFX CASin ja toisinpäin eli samaan aikaan ei niitä pysty käyttämään. Huomautin lähinnä että moinen asetus on olemassa jo pelissä, vaikkei aina käytettävissä olekaan. Siitäkin kai jotain huhujen kaikuja on että DLSS tulisi tukemaan dynaamista renderöintiä mutta se on sitten joskus jos on ollakseen.
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Hieno artikkeli, vaikken aina ihan ymmärrä miksi Ultra on se mitä himoitaan tälläisessä testissä. High on HUBin datassa 3080:llä reilusti nopeampi (tosin tässä testissä 3090:llä ei niinkään paljoa) ja yleensä se mitä voisi suositella, ultrassa kun yleensä on tarkoituksella "luksus" tehosyöppöjä asetuksia mukana.

Kuvittelisin että se järkevin tapa pelata tätä esim 3070:llä on high+DLSS jolla luulisi 4k pelaamisenkin menevän ihan sujuvasti, perustuen tuohon 3060Ti:n taulukkoon DLSS:stä. Jos sitten haluaa ne RT:t pälle niin se on toki eri asia, mutta artikkelin päätelmä että 4k:ta voi suositella vain 3090/3080 korteilla on vähän erikoinen, varsinkin kun vieressä sitten kuitenkin on Radeonit alemmilla asetuksilla.
Ottaen huomioon, miten visuaalisesti tärkeä säteenseuranta on, ei ole kyllä mitään järkeä jättää sitä pois Ampere-polven näytönohjaimella. 4k sen sijaan on niin järjetön tehosyöppö, että jos sen menee itselleen tekemään, on syytä varautua ostamaan koko ajan kalleinta, mitä markkinoilta löytyy, eli nyt 3090.

CP2077 ilman säteenseurantaa on niille korteille, jotka eivät muuhun pysty.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 141
Loppupeleissä toki, mutta sillähän ei ole väliä kun skaalaus näytetään erikseen. Lähinnä pointtina oli että tulokset olisi suoraan sellaisia jota suurempi osa käyttää. Tämän pelin suhteen Suomessa ultraa käyttänee Sampsa ja ne kolme muuta kenellä on 3090, highta taas paljon enemmän populaa.

Mutta tämä nyt oli vähän sellaista henkilökohtaista kitinää ultra vs high testauksesta yleisemminkin, myönnän.
Mulla on 1920x1200-näyttö ja kyllä mä aion 5700 XT:llä Ultran pistää kunhan tuo suorituskyky tuosta paranee. Ei tässä kiire ole tätä hommata, backlogia riittää.

Kiitos testistä, mutta tässä oli samaa henkeä kuin extreme-kellottamisessa.

Käyttäjää kiinnostavat käyttökelpoiset asetukset, eivät erikoistilanteet kuten RTX Ultra.
Kuinka tämä mielestäsi eroaa muista GPU-testeistä? Ainahan niissä Ultralla mennään ja jos sillä saadaan pysymään yli 60FPS niin kortti on hyvä.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Käyttäjää kiinnostavat käyttökelpoiset asetukset, eivät erikoistilanteet kuten RTX Ultra.

  • Mitä asetuksia suositellaan näytönohjainkohtaisesti, jotta km. FPS = 50+
Oliko tässä artikkelin testikaaviossa, joku vika missä on selvitetty millä asetuksilla milläkin näytönohjaimilla peli pyörii +50 FPS?

 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Se "Dynamic FidelityFX CAS" on nimenomaan tätä varten, siihen säädetään kohde fps ja jos siihen ei päästä niin se pudottaa automaagisesti resoluutiota. Tosin jos CPU ottaa vastaan kuten voisi kuvitella tuon NPC-määrän kanssa niin ei se resoluution laskeminen auta siihen juuri mitään. Gameplay-valikon alla asetuksissa voi väännellä "Crowd Density" optiota jos haluaa noita tilanteita helpottaa.
Sitä ei siis voi käyttää yhdessä DLSS:n kanssa, eikä sitä taida olla mitään ideaa käyttää DLSS:n sijaan. Kyse olisi just siitä että jos keskimäärin suorituskyky on hyvä, niin ottaisi mieluummin dynaamisesti jonkinlaisen näyttävyyden laskun niillä raskailla alueilla millä se suoritysky laskee tietyn verran alle sen keskimääräisen hyväksi säätämänsä tason.

Ja tosiaan CPU ei todellakaan ota tuossa pelissä niin helpolla vastaan. GPU % on jatkuvasti tapissa.

Tuota "Crowd Density" voisi kokeilla, laittaa savegamen sellaiseen paikkaan missä on hitosti populaa ja sitten räplää sitä päälle ja pois. Mikäli ne NPC:t vaikuttavat paljon. Seuraavan kerran kun pelaan niin katselen tuota ja sitten sen Digital Foundyn suositukset, toki niitä varmaan pitää soveltaa koska 3060:lla on aika selvää että harvempi pelaa 4k. Toki tuo on ehkä sellainen peli että sitä voisi hyvin omatunnolla pelata myös 1440p, vääntää vaan tarpeeksi efektejä päälle että GPU ei pääse lepäämään eikä FPS nouse yli 60.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Sitä ei siis voi käyttää yhdessä DLSS:n kanssa, eikä sitä taida olla mitään ideaa käyttää DLSS:n sijaan. Kyse olisi just siitä että jos keskimäärin suorituskyky on hyvä, niin ottaisi mieluummin dynaamisesti jonkinlaisen näyttävyyden laskun niillä raskailla alueilla millä se suoritysky laskee tietyn verran alle sen keskimääräisen hyväksi säätämänsä tason.

Ja tosiaan CPU ei todellakaan ota tuossa pelissä niin helpolla vastaan. GPU % on jatkuvasti tapissa.

Tuota "Crowd Density" voisi kokeilla, laittaa savegamen sellaiseen paikkaan missä on hitosti populaa ja sitten räplää sitä päälle ja pois. Mikäli ne NPC:t vaikuttavat paljon. Seuraavan kerran kun pelaan niin katselen tuota ja sitten sen Digital Foundyn suositukset, toki niitä varmaan pitää soveltaa koska 3060:lla on aika selvää että harvempi pelaa 4k. Toki tuo on ehkä sellainen peli että sitä voisi hyvin omatunnolla pelata myös 1440p, vääntää vaan tarpeeksi efektejä päälle että GPU ei pääse lepäämään eikä FPS nouse yli 60.
Tuossa pelissä CPU usage % ei voi päätellä miten raskas peli on prosessorille.
Mutta pelkästään kovemmalla prossulla loppuu noi minimi droppailut hyvin.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 103
Huomaa tulleensa vanhaksi, kun en erota Mediumia Ultrasta noissa screenshoteissa.
Kiitos! Minä katsoin näitä @Divvy n linkkaamia kuvia enkä totta puhuen huomannut oikeastaan mitään eroa :D
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Juu, ja en edes jaksaisi asiaa sen enempää. Mutta viestissäni puhuin 7 vuotta vanhasta konsolisukupolvesta ja ps4:sta. Olen omistanut molemmat, ja viestin sisältö oli kirjoitusasun mukainen.
Nämä jutut on aina yhtä typeriä. Peliä kehitetty 8 vuotta, aktiivisesti 2-3, uusia konsoleita ollut markkinoilla 1kk. Konsoleita myyty arviolta jotain sataa miljoonaa, peli PC:itä todennäköisesti ainakin pelien myyntiluvuista päätellen vähemmän. Millehän alustalle kannattaa pelit suunnitella? Luuleeko joku oikeasti, että jos pelintekijä lähtee nyt tekemään peliä, niin se suunnittelee sen jollekkin PS6 koneelle joka ehkä tulee sitten 3-4 vuoden päästä kun peliprojekti on valmis?
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 721
Tuossa pelissä CPU usage % ei voi päätellä miten raskas peli on prosessorille.
Mutta pelkästään kovemmalla prossulla loppuu noi minimi droppailut hyvin.
No siis CPU usage ylipäätään on aika harhaanjohtava useimmille jos prossussa on virtuaalisäikeitä, riippumatta siitä mitä ajaa. Itse kyllä osaisin omalla koneella katsoa sen ohitse, kun näkee niiden säikeiden kuormituksen.

Oli toi mun mielestä selkeästi kevyempi prossulle kuin millaisen vaikutelman olin saanut aiemmista tiedoista, kuten tukkaSteven pikatesti. Tuolla CP2077 ketjussa oli joku ajanut 1440P 3080& 9600K combolla prossun työskennellessä lähes 100%, mutta se oli ollut DLSS. Natiivi 1440p tai 4k ei varmasti olisi niin tiukalla. En tiedä millaista FPS:ssä tuollaisella kombolla haetaan varsinkin kun kyse on yksinpelistä. Ja tosiaan itsellä pari pykälää kevyempi näyttis ja 4k, niin CPU tehoa löytyisi 3080 asti kevyesti. Eri asia prossun suhteen olisi joku 3080 & 2600 combo mutta monellako sellaista löytyy.

Jää uupumaan tieto, että millä settingeillä esim. 3080llä tai 3070llä saa pelin pelattavaksi 4k:lla.
3080 DLSS ei ole mitään ongelmaa. 3070 ja DLSS varmaan balanced. Useimmissa paikoissa voisi pitää myös quality mutta sitten osassa paikoista on todella raskasta. Jos tulisi joku modi jolla pystyy parilla näpäytyksellä vaihtamaan vaikka DLSS tasoa ylös ja alaspäin, sellaisella voisi näppärästi hoitaa noi kohdat.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 380
Onko tuossa artikkelissa muuten Mediumin ja Ultran kuvat uploadattu väärinpäin? Ultra näyttää suttuisemmalta kuin Medium.

Medium

Ultra
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 416
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom