Taneli-
☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Itse muistan ajan kun rautaa sai olla uusimassa vähintään 2v välein kun kehitystahti oli niin hurjaa. Tässä voi olla alkamassa taas samanlainen kausi, tuskin kuitenkaan niin suuria loikkia mutta veikkaan että raudan uusimistahti kyllä lyhenee nyt. Miten pitkään se sitten kestää niin se jää nähtäväksi.
Itse hieman epäilen sitä, perusteluja alla:
Jos nyt (2017) ostaa uuden AMD:n tai Intelin prosessorin saa 8-ydin/16-säie tai 6-ydin/12-säie prosessorin mikä teoriassa kellottuu tuonne 4-5GHz paikkeille.
Olisin hyvin yllättynyt jos edes vuonna 2020 6-ydin/12-säie 5GHz prosessori tai 8-ydin/16-säie 4GHz prosessori ei riittäisi jopa kaikkeen pelaamiseen ja suureen osaan hyötykäyttöä.
Kun päälle lisää esim. 32Gb DDR4 3200CL14 (eli 2 kampaa) ja 1kpl 500Gb SSD levyjä + 1kpl esim. 3Tb kiintolevyä olisin oikeasti järkyttynyt jos käyttöjärjestelmä + "perus" hyötyohjelmat (kuvankäsittely/musiikki/office tms) vaatisi päälle 500Gb tilaa ja pelit, flac/vastaavat musiikkitiedostot jne. sen toisen levyn eli 3Tb. Pelejä kun ei tarvitse olla kerralla asennettuna kuin se 1-2 mitä sillä hetkellä pelaa. Päälle vielä 4k monitori.
Itse ennustan että jos nyt malttaa odottaa vuoteen 2018 ja ostaa Intelin TAI AMD:n 8-ydin/16-säie prosessorin ja kellottaa sitä jonkun verran se riittää tehonsa ja ytimiensä puolesta vähintään vuoteen 2023+ eli 5+ vuotta. Milloin ehkä voi alkaa miettimään tarviiko 16-ydin/32-säie prosessoria, 64Gb DDR5 muistia vai ei ja onko oikeasti tarpeellista siirtyä 8k monitoriin vai riittäisikö se 4k vielä.
Kehitystä toki, mutta en usko että nähtäisiin tilannetta missä uusi ilmestyvä prosessori tai käyttöjärjestelmä käytännössä tekee esim. siitä 1kk sitten ostamastasi tuotteesta suoraan vanhentunutta roskiskamaa (esim. 486 vs Pentium, matematiikka prosessorit sun muut Intelin parhaat. Toki windowsin uusi versiokin saattoi sen prosessorin aika tehokkaasti tappaa)
Viimeksi muokattu: