Testissä AMD Radeon RX 9070 & 9070 XT (RDNA 4)

CS2 taitaa olla kyllä aika mahdoton testata täysin todellisuutta vastaavalla kuormalla ilman että käyttää siihen tolkuttomasti aikaa.

Silti sanoisin että tuo workshop benchmark on liian kevyt, eli kehittäjän pitäisi julkaista joku hieman raskaampi versio että ei olisi noin CPU rajotteinen.

Oman kokemuksen mukaan oikeassa pelissä FPS voisi olla jotain puolet mitä tuo benchmark antaa, toki en ihan noin paljon ole asetuksia tiputtanut 1080p resolla. Eli todellinen pelaaminen on enemmän GPU rajoitteista kun pelkkä benchmark (9800x3d + 4080 näyttis).

EDIT: Average 580 fps tulos tuli ja DM fps seilasi jossain pääosin yli 500 fps, mutta dippailee kyllä 400 puolelle. 240 Hz näytöllä itselle riittää se 220 fps + reflex.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tämä CS2-tapaus on meidän osalta taputeltu ja nyt testivuorossa jo Ryzen 9 9950X3D -prosessori.

Toivottavasti tämä keskustelu herätti kuitenkin joitain ajatuksia sillä suunnalla. Suosittelen yhä harkitsemaan, kannattaisiko CS2:n testimetodia päivittää. Nykyinen käyttämänne workshop-benchmark tuottaa lähes varmasti epärealistisia tuloksia joiden relevanssi ja luotettavuus itse benchmarkin ulkopuolella saattaa olla vähäinen. Pidän kyllä siitä, että testaatte tämän pelin tuollaisilla natun konsultoimilla asetuksilla, niin on fiksu tehdä. Mutta, nykyisellään;

1. ) Tuloksista voi helposti saada käsityksen, että esimerkiksi 5070 (613fps) kortti olisi täysin riittävä paritus 600 Hz -monitorille, jollekin joka pyrkii rakentamaan tinkimätöntä CS2-kokoonpanoa. Tämä ei yksinkertaisesti tule pitämään paikkaansa. 2.) Lisäksi epäilen edelleen vahvasti tällä benchmarkilla syntynyttä testitulosta, jonka mukaan 9070 XT:n suorituskyky olisi samalla tasolla kuin 5080:n tai 7900 XTX:n - onko se todella sitä myös oikeassa pelissä.

Jälkimmäisestä olisi upea olla jopa väärässä, sillä se sinetöisi omankin ostopäätöksen - mutta jos käytännössä ilmeneekin, että ko. näyttis on jopa poikkeuksellisen heikko ohjain CS2:ssa kuten muut testit kertovat, niin kyllä harmittaisi hankinta joka on tehty näihin testeihin luottaen. Ristiriitainen tilanne kun teidän testit sanoo sitä liki parhaaksi - ja muut jopa poikkeuksellisen huonoksi, osa epäilee jopa ajuri-ongelmaa. Myös AMD oli itse jättänyt CS2 suorituskyvyn omista slaideistaan pois, vaikka usein se siellä on mukana (ehkä syystä?).

Tarkistin vielä Hardware Unboxedin Discordista heidän CS2-benchmarkistaan. He mittaavat suorituskykyä 60 sekunnin otannalla pro-ottelun demosta, eli mahdollisimman oikeasta ja toistettavasta pelitilanteesta. Mielestäni heidän tuloksensa hyvin pitkälti heijastelevat myös omaa kokemustani suorituskyvystä eri laitteistokokoonpanoilla. Sekä rautaa ja cs2 psykoosia kumminkin itselläkin useita tuhansia tunteja sisässä, joten vähän on jo kokemusasiantuntijuuttakin kertynyt.

1741523038192.png
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tämä keskustelu herätti kuitenkin joitain ajatuksia sillä suunnalla. Suosittelen yhä harkitsemaan, kannattaisiko CS2:n testimetodia päivittää. Nykyinen käyttämänne workshop-benchmark tuottaa lähes varmasti epärealistisia tuloksia joiden relevanssi ja luotettavuus itse benchmarkin ulkopuolella saattaa olla vähäinen. Pidän kyllä siitä, että testaatte tämän pelin tuollaisilla natun konsultoimilla asetuksilla, niin on fiksu tehdä. Mutta, nykyisellään;

1. ) Tuloksista voi helposti saada käsityksen, että esimerkiksi 5070 (613fps) kortti olisi täysin riittävä paritus 600 Hz -monitorille, jollekin joka pyrkii rakentamaan tinkimätöntä CS2-kokoonpanoa. Tämä ei yksinkertaisesti tule pitämään paikkaansa. 2.) Lisäksi epäilen edelleen vahvasti tällä benchmarkilla syntynyttä testitulosta, jonka mukaan 9070 XT:n suorituskyky olisi samalla tasolla kuin 5080:n tai 7900 XTX:n - onko se todella sitä myös oikeassa pelissä.

Jälkimmäisestä olisi upea olla jopa väärässä, sillä se sinetöisi omankin ostopäätöksen - mutta jos käytännössä ilmeneekin, että ko. näyttis on jopa poikkeuksellisen heikko ohjain CS2:ssa kuten muut testit kertovat, niin kyllä harmittaisi hankinta joka on tehty näihin testeihin luottaen. Ristiriitainen tilanne kun teidän testit sanoo sitä liki parhaaksi - ja muut jopa poikkeuksellisen huonoksi, osa epäilee jopa ajuri-ongelmaa. Myös AMD oli itse jättänyt CS2 suorituskyvyn omista slaideistaan pois, vaikka usein se siellä on mukana (ehkä syystä?).

Tarkistin vielä Hardware Unboxedin Discordista heidän CS2-benchmarkistaan. He mittaavat suorituskykyä 60 sekunnin otannalla pro-ottelun demosta, eli mahdollisimman oikeasta ja toistettavasta pelitilanteesta. Mielestäni heidän tuloksensa hyvin pitkälti heijastelevat hyvin myös omaa kokemustani suorituskyvystä eri laitteistokokoonpanoilla. Sekä rautaa ja cs2 psykoosia kumminkin itselläkin useita tuhansia tunteja sisässä, joten vähän on jo kokemusasiantuntijuuttakin kertynyt.

1741523038192.png
Eikös tuo benchmark ole ainakin ennen ollut vaativampi kuin itse peli? Ainakin ennen muistaisin olleen niin, että benchmarkin keskiarvo oli matalampi kuin itse pelissä saatu fps. Toki noista testeistä nyt on vuosia aikaa.

Joka tapauksessa itse olen pitänyt tuota benchmarkkia hyvänä tapana testata näyttiksiä ja prossuja.
 
1. ) Tuloksista voi helposti saada käsityksen, että esimerkiksi 5070 (613fps) kortti olisi täysin riittävä paritus 600 Hz -monitorille, jollekin joka pyrkii rakentamaan tinkimätöntä CS2-kokoonpanoa.
Ei taida mikään vielä riittä 600 hz monitorille, sillä prossurajoite on jossain vähän 200 fps:n yläpuolella. Minimejä on käytännössä mahdotonta saada nykyprossuilla tuosta kovin merkittävästi ylöspäin, ja 600fps average tarkoittaa että noita 1% low lukuja nähdään keskimäärin kuudesti sekunnissa. Todellisuudessa ne tuskin ajoittuvat tasaisesti, mutta silti hyvä huomata että 1% low tulokset on todella olennainen osa kokonaisuutta kun keskimääräinen fps on erittäin korkea.

Tuo pitäisi olla ihan päivänselvää kaikille peliä pelanneille.
He mittaavat suorituskykyä 60 sekunnin otannalla pro-ottelun demosta, eli mahdollisimman oikeasta ja toistettavasta pelitilanteesta.
Se on ehkä ollut ihan validi silloin kun kyseinen demo on nauhoitettu. Harmillista että kyseistä pätkää ei pääse itse ihmettelemään. On tosin vielä epäselvää että aiheuttaako demo viewer itsessään jotain omia ongelmia suorituskyvyn mittaamiseen. Voisin yrittää selvittää käytännössä että miten on asian laita.
 
Huomautus - henkilökohtaisuudet, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Ei taida mikään vielä riittä 600 hz monitorille, sillä prossurajoite on jossain vähän 200 fps:n yläpuolella. Minimejä on käytännössä mahdotonta saada nykyprossuilla tuosta kovin merkittävästi ylöspäin, ja 600fps average tarkoittaa että noita 1% low lukuja nähdään keskimäärin kuudesti sekunnissa. Todellisuudessa ne tuskin ajoittuvat tasaisesti, mutta silti hyvä huomata että 1% low tulokset on todella olennainen osa kokonaisuutta kun keskimääräinen fps on erittäin korkea.

Tuo pitäisi olla ihan päivänselvää kaikille peliä pelanneille.
Ai tuo on ihan päivänselvää kaikille peliä pelanneille? Sallit mun varmaan nauraa vähän. Sulla on aika kova luotto keskiverto CS2 pelaajan ymmärrykseen tällaisista asioista.

600Hz 100% hyödyn saavuttaminen on myös eri asia kuin ylipäätään saavuttaa lisäarvoa - ja lisäarvoa kyllä jo voidaan saavuttaa. Mutta ei välttämättä kovinkaan paljoa esim. RTX 5070 näytönohjaimella.

Ymmärrän toki oikeasti, että tuo väittämä oli alunperinkin nettikiusaajana vain keinosi yrittää provosoida minua ja vähätellä osaamistani.

Siitä olemme toki yhtä mieltä, että ei varmasti vielä riitäkään mikään 600 hz monitorille, jos haluat 100% ajasta lunastaa täyden potentiaalin monitorin suorituskyvystä. Mikä ainoastaan edelleen vahvemmin alleviivaa sitä tosiasiaa, että sellaista harhaanjohtavaa arvoa ei silloin ole järin fiksua suorituskykyä arvioivaan arvosteluun kirjoittaa - olkoonkin, että ilmeisesti kaikkien tulisi jo tietää, ettei se ole totta.

Kun itse viritän hikisimmät asetukset, saan tuosta benchmarkista 3080TI+7800X3D. 682fps. Samat asetukset niin oikeassa matsissa (sekä sen demossa) mennään molemmissa n. 450 ruutua sekunnissa pallopuistossa keskiarvolta kun B:tä rykätään, tulitaistelu alkaa ja smoket bloomaa, samassa Dust 2 kartassa. (xray ja player gui pois demossa). Demossa ehkä aavistuksen pienempi FPS, mikä on ehkä vain hyvä asia realististen odotusten asettamisen kannalta.

Dust 2 on Miragen rinnalla myös varmaan pelin kevyin kartta tällä hetkellä, kovin suora muunnos CS:GO verrokistaan, erittäin simppelillä geometrialla ja joka valaisun tai heijastusten suhteen hyödyntää hyvin vähän mitään Source 2 moottorin GPU keskeisistä tehosteista.

Onko nyt sinusta @pomk niin, että nykyinen io-techin testaustapa on mielestäsi hyvä ja sillä on syytä jatkaa - vai mistä äijän kenkä puristaa tämän loputtomalta tuntuvan inttämisen kanssa kaikista eniten? En ole tietääkseni kysynyt sulta mitään ja sanoin jo kerran, ettei oikein napostele tämä sun lähestymistapa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko nyt sinusta @pomk niin, että nykyinen io-techin testaustapa on mielestäsi hyvä ja sillä on syytä jatkaa - vai mistä äijän kenkä puristaa tämän loputtomalta tuntuvan inttämisen kanssa kaikista eniten? En ole tietääkseni kysynyt sulta mitään ja sanoin jo kerran, ettei oikein napostele tämä sun lähestymistapa.
Avasit tästä aiheesta keskustelun kuvankaappausten kera esittelemällä muiden ajamia tuloksia eri asetuksilla, että näytönohjaimet on väärässä järjestyksessä ja omien sanojesi mukaan tulokset ovat poikkeuksellisia ja virheellisiä, nyt ollaan 100 % hyödyn saavuttamisessa 600 Hz näytöllä. Tässä välissä oli ongelmana, jos siirtyy 1080p-resoluutiosta käyttämään 1440p OLED 480 Hz -näyttöä.

Maalitolpat ovat tässä matkalla nyt aikalailla siirtyneet, mutta kuten on jo todettu tuo CS2 FPS Benchmark ei anna 1:1 tuloksia tosielämän pelaamisen kanssa, mutta tuolla testillä ajetut tulokset eri näytönohjaimien kesken ovat kuitenkin keskenään vertailukelpoisia ja sen avulla näytönohjaimet pystytään asettamaan käytetyillä asetuksilla paremmuusjärjestykseen.
 
Onkos tuossa CS2 sama "yleinen konsensus" kuin aiemmissa CS-versioissa, että fps tulisi pysyä yli 300 + ylipäätään kilpailullisessa rajoittaen konsolikomennoilla tuohon 300 jotta optimaalisin pelaaminen?

Vai pelimoottorin muutosten myötä, tämän seikan voi unohtaa? Aiemmin kz_mappeihin yms liittyen jotta hyppyjen pituus toimii parhaiten. :)
 
Avasit tästä aiheesta keskustelun kuvankaappausten kera esittelemällä muiden ajamia tuloksia eri asetuksilla, että näytönohjaimet on väärässä järjestyksessä ja omien sanojesi mukaan tulokset ovat poikkeuksellisia ja virheellisiä, nyt ollaan 100 % hyödyn saavuttamisessa 600 Hz näytöllä. Tässä välissä oli ongelmana, jos siirtyy 1080p-resoluutiosta käyttämään 1440p OLED 480 Hz -näyttöä.

Maalitolpat ovat tässä matkalla nyt aikalailla siirtyneet...

Selvä. Toki on harmillista, jos viesteistäni todella välittyi sinulle näin sekava soppa ja ydin on kadonnut matkalla. Ei ollut tarkoitus kyllä ja sitä pyydän anteeksi.

En ole missään vaiheessa mitenkään tietoisesti yrittänyt siirtää maalitolppia. Olen vain vastannut muiden käyttäjien esittämiin lisäkysymyksiin, vaikka osa niistä on saattanut mennä enemmän tai vähemmän aiheen ohi. Olen myös pyrkinyt tarkastelemaan asiaa erilaisten kuluttajaprofiilien näkökulmasta – niiden, jotka saattavat käyttää io-techin arviota tietolähteenään. Olen vilpittömästi yrittänyt tarjota näkemyksiä mahdollisista ongelmakohdista mittaustavassa sekä saada itsekin selville, onko 9070 XT tässä pelissä yleisesti parempi vai huonompi näyttis. Sillä kun kahdessa eri paikasta tulee eri tulokset, on jompi kumpi todennäköisesti väärässä. Osaat varmaan arvata kenen uskon olevan tässä tapauksessa väärässä tulostensa suhteen.

On kuitenkin syntynyt vahva vaikutelma siitä, ettei palautettani ole arvostettu. Se reaktio, jonka olen saanut, on ollut itselleni pettymys. Osalla näyttää olevan turhankin vahva ihailu joko teidän työtänne tai tiettyjä näytönohjainvalmistajia kohtaan, mikä tekee ympäristöstä liian räjähdysherkän minkäänlaiselle debaatille. Toki yhtälailla kovin mahdollista, että ongelma on minussa ja tavassani ilmaista asiat. Oli miten oli, nyt on fiksumpi, että minä astun taka-alalle foorumin keskusteluista ja hyödynnän myynti-osiota vaan jatkossa. Oma luonne ei kestä tällaista dialogia, jota tästä asiasta on syntynyt. Never meet your heroes pätee näemmä yhä, vaikka niitä ei itselläni ole elämässä montaa ollut. Liian tottunut siihen, että kun johonkin antaa palautetta niin vastaus on enemmänkin sorttia, kiitos näkemyksestä, selvitetääs asiaa ja onko näin.

mutta kuten on jo todettu tuo CS2 FPS Benchmark ei anna 1:1 tuloksia tosielämän pelaamisen kanssa, mutta tuolla testillä ajetut tulokset eri näytönohjaimien kesken ovat kuitenkin keskenään vertailukelpoisia ja sen avulla näytönohjaimet pystytään asettamaan käytetyillä asetuksilla paremmuusjärjestykseen.

Tämä. Tämä on se asia ja homman ydinkysymys, mitä olen ensimmäisestä viestistäni asti eniten epäillyt tai kyseenalaistanut - ja mille olen kaivannut vahvistusta. Teillä on selvästi ainakin vahva luotto siihen, että näin on. Itse pelkään vähän pahaa, mutta toivon toki parasta.

Jos nyt aikanaan käy ilmi, että sen lisäksi, ettei testin fps ei vastaa tosielämän pelailua, ja nyt ilmenisi, että ohjaimien paremmuusjärjestyskin on alkanut mennä pitkin prinkkalaa, niin onhan tuo sitten melko kiusallinen case. Eikä ainakaan voi sanoa, ettei kukaan ole yrittänyt ees vinkata! Yritin kyllä.

:kippis:
 
Viimeksi muokattu:
600Hz 100% hyödyn saavuttaminen on myös eri asia kuin ylipäätään saavuttaa lisäarvoa - ja lisäarvoa kyllä jo voidaan saavuttaa. Mutta ei välttämättä kovinkaan paljoa esim. RTX 5070 näytönohjaimella.
Toki jos haluaa vain jotain hyötyä 600 hz näytöstään, niin olennaisin luku lienee maksimi fps. Sitä ei ole tainnut missään arvostelussa olla kovin vahvasti esillä. Pelaamisen kannalta olennaisin taas lienee se vaativa pelitilanne, jossa fps on (useimmiten) alle tuon 600 millä vaan laitteistolla.
Kun itse viritän hikisimmät asetukset, saan tuosta benchmarkista 3080TI+7800X3D. 682fps. Samat asetukset niin oikeassa matsissa (sekä sen demossa) mennään molemmissa n. 450 ruutua sekunnissa pallopuistossa keskiarvolta kun B:tä rykätään, tulitaistelu alkaa ja smoket bloomaa, samassa Dust 2 kartassa. (xray ja player gui pois demossa).
Tuolla on aika vähän tekemistä sen kanssa että onko näyttikset ”väärässä järjestyksessä”. Otos yks ja yhdellä näyttiksellä. Eri demoilla kans erilaisia fps lukuja ja se on ihan normaalia.
Demossa ehkä aavistuksen pienempi FPS, mikä on ehkä vain hyvä asia realististen odotusten asettamisen kannalta.
Se ei siis kuvaa tarkasti oikeaa premier peliä. Hyvä tietää. Millasen eron sait aikaiseksi?
Onko nyt sinusta @pomk niin, että nykyinen io-techin testaustapa on mielestäsi hyvä ja sillä on syytä jatkaa - vai mistä äijän kenkä puristaa tämän loputtomalta tuntuvan inttämisen kanssa kaikista eniten?
Se on käytännössä yksi demo mitä ajetaan, sillä erolla että käytössä ei ole demovieweriä vaan workshop mappiin sisäänkoodattu demo. Voisiko se olla vähän raskaampi? Varmasti. Onko oletettavissa että se antaisi ratkaisevasti erilaiset suhteelliset tulokset kuin joku toinen demo samassa mapissa? Epäselvää.
Olet jo kirjoittanut kuinka sampsan testit on virheellisiä. Moiselle väitteelle on hyvä olla todisteita, ettei mene ihan huuteluksi vaan.
En ole tietääkseni kysynyt sulta mitään ja sanoin jo kerran, ettei oikein napostele tämä sun lähestymistapa.
Kukaan ei pakota viesteihini vastaamaan tai niitä lukemaan.
Jos nyt aikanaan käy ilmi, että sen lisäksi, ettei testin fps ei vastaa tosielämän pelailua
Harvoin yksittäinen benchmarkki vastaa kokonaisvaltaista pelikokemusta. Kehumasi HUB ajaa huimat 60 sekuntia demoa yhdessä mapissa. Ei sekään minkään sortin kokonaiskuvaa kerro. Average fps jää matalaksi jos tuo käsittää vain jonkun kranaattipainotteisen hetken, verrattuna oikeaan peliin jossa katsellaan seiniä yleensä hyvät tovit vailla kranaatin kranaattia.

Toki itsekkin olen sitä mieltä että järkevää on testata ns. worst case tuloksia, ja siksi painotan 1% low tuloksia näyttiksiä valitessani. HUB ja derbauerkin saivat noihin 1% low tuloksiin aika kovat luvut uusilta amd:n näyttiksiltä, indikoiden että kilpailulliseen pelaamiseen ne sopivat loistavasti.
 
Katselin juuri Hardware Unboxedin 9070 XT arvostelun. Ihmettelin kun 9070 XT jäi paikoin todella pahasti 5070 TI:n jalkoihin ja muistelin ettei täällä eroa kovin paljon ollut. Joten tarkistin muistikuvani ja ei tosiaan voi vertailla eri saittien tuloksia keskenään. Esimerkkejä:
1741548669031.png

Testimetodit ja asetukset vaikuttavat todella paljon tuloksiin. Stalker 2 4k:lla täsmäsi hyvin, Cyberpunk 2077 melko hyvin mutta Indy ja Alan Wake olivat ihan eri lukemilla. Ehkä noissa oli path tracing päällä Hardware Unboxedilla?
Joka tapauksessa testausmetodeja on monenlaisia ja ne tuottavat erilaisia tuloksia. FSR ja DLSS sekoittavat pakkaa entisestään ja kuluttajan täytyy lukea mitä oikeasti on testattu.
 
Katselin juuri Hardware Unboxedin 9070 XT arvostelun. Ihmettelin kun 9070 XT jäi paikoin todella pahasti 5070 TI:n jalkoihin ja muistelin ettei täällä eroa kovin paljon ollut. Joten tarkistin muistikuvani ja ei tosiaan voi vertailla eri saittien tuloksia keskenään. Esimerkkejä:
1741548669031.png

Testimetodit ja asetukset vaikuttavat todella paljon tuloksiin. Stalker 2 4k:lla täsmäsi hyvin, Cyberpunk 2077 melko hyvin mutta Indy ja Alan Wake olivat ihan eri lukemilla. Ehkä noissa oli path tracing päällä Hardware Unboxedilla?
Joka tapauksessa testausmetodeja on monenlaisia ja ne tuottavat erilaisia tuloksia. FSR ja DLSS sekoittavat pakkaa entisestään ja kuluttajan täytyy lukea mitä oikeasti on testattu.

Tämän takia monilähteisyys. Tietysti siksikin, että jossain virheellisesti tavalla tai toisella tehty testi ei luo virheellistä kuvaa, vaan myös ihan siksi että asetuksia ja muita konfiguraatioita on olemassa tuhat ja yksi, joten molemmat voivat testata kaikki tuotteet ihan oikein ja saada merkittävästi erilaisia tuloksia
 
Selvä. Toki on harmillista, jos viesteistäni todella välittyi sinulle näin sekava soppa ja ydin on kadonnut matkalla. Ei ollut tarkoitus kyllä ja sitä pyydän anteeksi.

En ole missään vaiheessa mitenkään tietoisesti yrittänyt siirtää maalitolppia. Olen vain vastannut muiden käyttäjien esittämiin lisäkysymyksiin, vaikka osa niistä on saattanut mennä enemmän tai vähemmän aiheen ohi. Olen myös pyrkinyt tarkastelemaan asiaa erilaisten kuluttajaprofiilien näkökulmasta – niiden, jotka saattavat käyttää io-techin arviota tietolähteenään. Olen vilpittömästi yrittänyt tarjota näkemyksiä mahdollisista ongelmakohdista mittaustavassa sekä saada itsekin selville, onko 9070 XT tässä pelissä yleisesti parempi vai huonompi näyttis. Sillä kun kahdessa eri paikasta tulee eri tulokset, on jompi kumpi todennäköisesti väärässä. Osaat varmaan arvata kenen uskon olevan tässä tapauksessa väärässä tulostensa suhteen.

On kuitenkin syntynyt vahva vaikutelma siitä, ettei palautettani ole arvostettu. Se reaktio, jonka olen saanut, on ollut itselleni pettymys. Osalla näyttää olevan turhankin vahva ihailu joko teidän työtänne tai tiettyjä näytönohjainvalmistajia kohtaan, mikä tekee ympäristöstä liian räjähdysherkän minkäänlaiselle debaatille. Toki yhtälailla kovin mahdollista, että ongelma on minussa ja tavassani ilmaista asiat. Oli miten oli, nyt on fiksumpi, että minä astun taka-alalle foorumin keskusteluista ja hyödynnän myynti-osiota vaan jatkossa. Oma luonne ei kestä tällaista dialogia, jota tästä asiasta on syntynyt. Never meet your heroes pätee näemmä yhä, vaikka niitä ei itselläni ole elämässä montaa ollut. Liian tottunut siihen, että kun johonkin antaa palautetta niin vastaus on enemmänkin sorttia, kiitos näkemyksestä, selvitetääs asiaa ja onko näin.



Tämä. Tämä on se asia ja homman ydinkysymys, mitä olen ensimmäisestä viestistäni asti eniten epäillyt tai kyseenalaistanut - ja mille olen kaivannut vahvistusta. Teillä on selvästi ainakin vahva luotto siihen, että näin on. Itse pelkään vähän pahaa, mutta toivon toki parasta.

Jos nyt aikanaan käy ilmi, että sen lisäksi, ettei testin fps ei vastaa tosielämän pelailua, ja nyt ilmenisi, että ohjaimien paremmuusjärjestyskin on alkanut mennä pitkin prinkkalaa, niin onhan tuo sitten melko kiusallinen case. Eikä ainakaan voi sanoa, ettei kukaan ole yrittänyt ees vinkata! Yritin kyllä.

:kippis:

Mulle on lähinnä tullut kuva, että sä et ole pystynyt ymmärtämään sulle kerrottuja perusteluita miksi asiat on kuten on ja et tyytyisi kuin siihen, että saat pääsi läpi. Tahtojia on yhtä monta kuin kirjoittajia, ei siitä tulisi mitään, että kaikkien tahdon mukaan pompittaisiin. Rajoitetulla ajalla on tehtävä mitä testaajat näkevät järkeväksi. CS tapauksessa se pyörii tarpeeksi lujaa ihan kaikilla paremman pään näyttiksillä, joten ainoa merkitys rehellisesti on kyllä - kuinka lujaa se pyörii kilpapeliasetuksilla. Muita pelejä kantsii enemmän katselle 4k silmillä.


CS tulokset jotka sampsa vieläpä sun argumenttejas kuunnellen toimitti myöhemmin (ts. kuunteli ja arvosti palautetta), näyttävät, että 9070:llä infinity välimuisti vaan loppuu kesken 4k resolla ja siksi nopeammasta muistista hyötyvä 5070 menee ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä tätä CS depaattia ole jaksanut seurata mutta Coreteksin tuoreessa videossa voinee olla jotain selvyyttä siihen minkä takia CS2:n tulokset ovat niin surkeat AMD korteilla tai yleisesti ottaen ilmeisesti AMD kortit suoriutuvat heikosti esport paukutteluissa korkeilla framerateilla. (TLDR Cs2 paukutteluun melkein parempi vaihtoehto on ostaa 5070 scämmikortti jos haluaa samaa suorituskykyä ja pienempää sähkölaskua vs AMD tarjonta) Oisko ongelma siinä että AMD:n kortit alkaa throttlaamaan korkeammilla framerateilla koska ovat valmiiksi jo kellotettu/viritetty nännit kattoon perus Tripla-A singleplayer pelejä huomioiden . Tämä selittäis myös sen minkä takia näiden AMD korttien ylikellotettavuus on ollut vähintään lapanen viime sukupolvina ja eniten iloa on saatu nimenomaan alivoltittelusta ja virrankulutuksen säätämisestä alakanttiin. AMD:n korteissa ei yksinkertasesti ole siis mehuja enää jäljellä yläkanttiin.
7900xtx suoriutuu tämän takia noissa cs2 testeissä paremmin puhtaasti raaemman raakasuorituskyvyn ansiosta.

Videolla on muutenkin aika hyvää analyysiä/spekulaatiota AMD:n hinnoitteluun ja strategiaan liittyen. Varmaan kaikille tullut nyt ekan pöhinäviikon jälkeen selkeeksi että AMD ei halua sen enempää myydä kortteja edullisesti. Viimeviikon launch PR kamppanjan ideana lienee edelleen lähinnä ollut tarkoitus kerätä good guy sympatiapisteitä arvostelijoilta johon toki Gamers Nexus kerkes vastaamaan aika kattavasti ja tyylikkäästi viime yönä.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä tätä CS depaattia ole jaksanut seurata mutta Coreteksin tuoreessa videossa voinee olla jotain selvyyttä siihen minkä takia CS2:n tulokset ovat niin surkeat AMD korteilla tai yleisesti ottaen ilmeisesti AMD kortit suoriutuvat heikosti esport paukutteluissa korkeilla framerateilla. (TLDR Cs2 paukutteluun melkein parempi vaihtoehto on ostaa 5070 scämmikortti jos haluaa samaa suorituskykyä ja pienempää sähkölaskua vs AMD tarjonta) Oisko ongelma siinä että AMD:n kortit alkaa throttlaamaan korkeammilla framerateilla koska ovat valmiiksi jo kellotettu/viritetty nännit kattoon perus Tripla-A singleplayer pelejä huomioiden . Tämä selittäis myös sen minkä takia näiden AMD korttien ylikellotettavuus on ollut vähintään lapanen viime sukupolvina ja eniten iloa on saatu nimenomaan alivoltittelusta ja virrankulutuksen säätämisestä alakanttiin. AMD:n korteissa ei yksinkertasesti ole siis mehuja enää jäljellä yläkanttiin.
7900xtx suoriutuu tämän takia noissa cs2 testeissä paremmin puhtaasti raaemman raakasuorituskyvyn ansiosta.

Videolla on muutenkin aika hyvää analyysiä/spekulaatiota AMD:n hinnoitteluun ja strategiaan liittyen. Varmaan kaikille tullut nyt ekan pöhinäviikon jälkeen selkeeksi että AMD ei halua sen enempää myydä kortteja edullisesti. Viimeviikon launch PR kamppanjan ideana lienee edelleen lähinnä ollut tarkoitus kerätä good guy sympatiapisteitä arvostelijoilta johon toki Gamers Nexus kerkes vastaamaan aika kattavasti ja tyylikkäästi viime yönä.


Tuskin on ainakaan kellot - 9070 kellottuu vielä varsin hyvin niin olisi outoa mutuilua että syy siinä?
 
Enpä tätä CS depaattia ole jaksanut seurata mutta Coreteksin tuoreessa videossa voinee olla jotain selvyyttä siihen minkä takia CS2:n tulokset ovat niin surkeat AMD korteilla tai yleisesti ottaen ilmeisesti AMD kortit suoriutuvat heikosti esport paukutteluissa korkeilla framerateilla. (TLDR Cs2 paukutteluun melkein parempi vaihtoehto on ostaa 5070 scämmikortti jos haluaa samaa suorituskykyä ja pienempää sähkölaskua vs AMD tarjonta) Oisko ongelma siinä että AMD:n kortit alkaa throttlaamaan korkeammilla framerateilla koska ovat valmiiksi jo kellotettu/viritetty nännit kattoon perus Tripla-A singleplayer pelejä huomioiden . Tämä selittäis myös sen minkä takia näiden AMD korttien ylikellotettavuus on ollut vähintään lapanen viime sukupolvina ja eniten iloa on saatu nimenomaan alivoltittelusta ja virrankulutuksen säätämisestä alakanttiin. AMD:n korteissa ei yksinkertasesti ole siis mehuja enää jäljellä yläkanttiin.
7900xtx suoriutuu tämän takia noissa cs2 testeissä paremmin puhtaasti raaemman raakasuorituskyvyn ansiosta.

Videolla on muutenkin aika hyvää analyysiä/spekulaatiota AMD:n hinnoitteluun ja strategiaan liittyen. Varmaan kaikille tullut nyt ekan pöhinäviikon jälkeen selkeeksi että AMD ei halua sen enempää myydä kortteja edullisesti. Viimeviikon launch PR kamppanjan ideana lienee edelleen lähinnä ollut tarkoitus kerätä good guy sympatiapisteitä arvostelijoilta johon toki Gamers Nexus kerkes vastaamaan aika kattavasti ja tyylikkäästi viime yönä.

Mitäpä luulet että laskisiko hinta jos kuluttajat lopettaisivat maksamasta mitä niistä pyytävät?
 
8 miljardin populaation hallinta ja valistaminen tunnetusti helppo tehtävä

vähän sitä välillä kaipaisi suhteellisuudentajua näihin "syyllistämisiin" :D

Voi verrata hyvin esim. henkilökohtaisiin valintoihin ympäristökysymyksiä miettiessä. Jos kaikki tekisivät niin kuin suositellaan niin voisi ehkä johonkin vaikuttaakin, mutta yksilönä ei voi saada oikein mitattavaa tulosta aikaan.
 
Voi verrata hyvin esim. henkilökohtaisiin valintoihin ympäristökysymyksiä miettiessä. Jos kaikki tekisivät niin kuin suositellaan niin voisi ehkä johonkin vaikuttaakin, mutta yksilönä ei voi saada oikein mitattavaa tulosta aikaan.
Kulutan hautaan asti ja tavoitteena yli 5 maapalloa. :D Vaikka Suomi poistuisi tältä planeetalta, ei vaikuttaisi globaalissa mittakaavassa mihinkään. Näin suomalaisena ja kanssasuomalaisia sormella osoittaminen on turhaa, täällä on eettiset valinnat jo lähtökohtaisesti täysin kunnossa.

Suomalaisuudessa ehkä suurin ongelma on tuo metsän näkeminen puilta. Kyvyttömyys hahmottaa mitään laajempaa, nähdään vain oman käsivarren mitan päähän, tässä ja nyt. Ympäristömoralisointi ja oman sädekehän kiillotus sen kautta mitä naapuri teki. Ilmastonmuutosta ei ole, on vain vaihteleviä säitä, joita sitten fanaatikot käyttävät myös keppihevosena; Lunta/lämpöä on joko liikaa tai liian vähän, koskaan ei ole hyvä kun lahkolaisia haastatellaan. :kahvi:


Näin ketjuun liittyen, eikös 9070 ole aika eettinen valinta, suht matalawattinenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäpä luulet että laskisiko hinta jos kuluttajat lopettaisivat maksamasta mitä niistä pyytävät?
Kyllä ja ei. Jotain hintaliikkeitä voi tulla mutta ei välttämättä suurempia sillä AI kupla lienee edelleen se suurin tekijä joka vaikuttaa TSMC:n tuotantokapasiteettiin ja hintoihin. Toki tämän johdosta hintoja pidetään varmasti myös keinotekoisesti korkealla myös kuluttajaluokan näytönohjaimilla. Niinkun tuossa videolla mainittiin. Kyllähän tuo AMD noita 9070/9070xt vois helposti myydä sillä 400-500$ edelleen ja tehdä vielä voittoakin Euroissa jotain 500-600€
 
Jos ja kun luvassa niitä 9060 sekä 9060XT, sieltä voipi löytyä ihan tosissaan matalawattista voimanpesää :love: Hintakin voi yllättää positiivisesti, joka vuorostaan johtaisi käytettyjen näytönohjainten markkinan normalisoitumiseen, kun uutta käyttökelpoista saisi 450e tienoolle pitkin takuin. Samalla sitä toivoo että tulisi joku 32GB 9090 XTX, ihan vaan huvin vuoksi. En osaa sanoa olisiko vaikkapa DualGPU-kortille nykypäivänä käyttökohdetta, jos esimerkiksi kortti jossa 2kpl 9070 non-xt GPU:t.

Tosin samalla 7800XT tulisi kadota kaupoista, mitä todennäköisimmin tuo 9060-sarja korvaisi tuon juurikin. En ole katsonut roadmappeja, ehkäpä niissä nämä samat skenaariot horistu.
 
Tässä hieman nyt rakentavaa kritiikkiä testaajille, eikä trollaamista, kuten menin ärsyyntyneenä harrastamaan tuonne toiseen topiikkiin, siitä ensin anteeksi pyyntöni. Nyt itse asiaan:

Kannattaisiko testeihin ottaa suurempi määrä pelejä, esim 30 peliä rasterisoinnilla, ja 30 peliä säteenseurannalla?
Jos olette huomanneet, tässä kaikki kansainvälisetkin sivustot ovat laiskoja testaamaan säteenseurannalla pelejä. Painottavat aivan liian paljon vain rasterisointiin.

Lisäksi kannattaisiko julkasta aidot hinnat päälle? Ottaa opikseen siis kaikkien nvidian ja amd:n pelleilystä?

Eli iotecin testit ovat mielestäni huonoja, koska ovat selvästi kiireessä tehtyjä muiden töiden sivussa. Eikö kannattaisi mielummin alkaa julkaista niitä jopa englanniksi teidän, ja tehdä ne huolellisemmin.

Palkatkaa vaikka foorumilta kiire-apulaisia testaamaan, niin riittää aika parempiin testeihin.
 
Tässä hieman nyt rakentavaa kritiikkiä testaajille, eikä trollaamista, kuten menin ärsyyntyneenä harrastamaan tuonne toiseen topiikkiin, siitä ensin anteeksi pyyntöni. Nyt itse asiaan:

Kannattaisiko testeihin ottaa suurempi määrä pelejä, esim 30 peliä rasterisoinnilla, ja 30 peliä säteenseurannalla?
Jos olette huomanneet, tässä kaikki kansainvälisetkin sivustot ovat laiskoja testaamaan säteenseurannalla pelejä. Painottavat aivan liian paljon vain rasterisointiin.

Lisäksi kannattaisiko julkasta aidot hinnat päälle? Ottaa opikseen siis kaikkien nvidian ja amd:n pelleilystä?

Eli iotecin testit ovat mielestäni huonoja, koska ovat selvästi kiireessä tehtyjä muiden töiden sivussa. Eikö kannattaisi mielummin alkaa julkaista niitä jopa englanniksi teidän, ja tehdä ne huolellisemmin.

Palkatkaa vaikka foorumilta kiire-apulaisia testaamaan, niin riittää aika parempiin testeihin.

Montako tukijäsenyyttä oot ostanut? Katsotko kaikki juutuubivideot? Klikkatko mainosbannereita?

30 pelin testaaminen on hurja urakka.
 
Ei näytönohjaimia joka päivä julkaista.

Kuten yllä mainittiin 30 peliä ja tietysti myös mahdollisimman kattava määrä erilaisia näytönohjaimia millä testata (sisältäen paitsi uutuudet myös ne sukupolven ja parinkin vanhat mistä ehkä ollaan päivittämässä uutuuteen) vie aikaa ja vaatii työtä.

Suurin osa ihmisitä seuraa näitä arvosteluja juuri ennen / julkaisun aikaan. Huomattavasti pienempi määrä sitten viikkoja, kuukausia tai jopa vuosia myöhemmin.

Eli koska näytönohjainten valmistajat (AMD, Intel ja Nvidia) eivät toimita ajureita tai näytönohjaimia useita kuukaisia etukäteen pahimmillaan testaajille jää vain vuorokausi tai viikonloppu aikaa tehdä kattava ja monipuolinen testi minkä saa julkaista yleensä päivää ennen kortin julkaisemista. Tämä yleensä bugisella beta ajurilla ja silloinkin pitää kysellä valmistajalta sekä muilta testaajilta onko uudempaa, onko tässä tuloksessa jokin vika, pitäisikö tuloksen olla parempi jne..

Kyllähän jotkut isommat sivustot tekevät sitten myöhemmin kattavia testejä missä ensin esittelevät esim. jokaisen julkaistun 9070 XT mallin ja sitten vielä myöhemmin pureutuvat niihin jokaiseen tarkemmin ja arvostelevat niitä erikseen. Mutta se on monesti viikkoja myöhemmin kun moni henkilö on jo ehtinyt ostaa sen kortin...

Esim: (ei, he eivät todellakaan ehtineet tehdä tuota ENNEN julkaisua, eikä se sisällä kun pintaraapaisun jokaisesta kortista...)
 
Kannattaisiko testeihin ottaa suurempi määrä pelejä, esim 30 peliä rasterisoinnilla, ja 30 peliä säteenseurannalla?

Kannattaisi, mutta millä ajalla nämä tehtäiisin? Nytkin piti arvostella kolme uutta korttia ja aikaa oli noin viikko julkaisuun kun kortit tulivat. Myös verrokkikortit pitää testata suunnilleen siinä samoihin aikoihin, koska joku 2kk vanha testiajo on windowspäivitysten ja uusien ajurien myötä turhahko, eikä sitä voi enää artikkelissa käyttää.
60 peliä, kustakin minuutin ajo kolmeen kertaan, bootti joka ajon välissä. Vaikka kaikki menisi täydellisesti ilman ongelmia, niin tuossahan menisi varmaan sellainen päivä per kortti. Onnistuisi siis, mutta sitten ei olisi kyllä kovin montaa verrokkikorttia tarjolla. Mieluummin tämä että kortteja on reilusti ja pelejä vähän vähemmän.

Jos olette huomanneet, tässä kaikki kansainvälisetkin sivustot ovat laiskoja testaamaan säteenseurannalla pelejä. Painottavat aivan liian paljon vain rasterisointiin.

Sinun mielestä. Minusta taas annetaan vähän liikaakin painoarvoa säteenseurannalle kun puhutaan näistä ei ihan kalliimmista korteista. Hyvä testata sen verran, että voidaan todeta toimivan ok tasolla niissä peleissä joissa pakollinen ominaisuus.

Lisäksi kannattaisiko julkasta aidot hinnat päälle? Ottaa opikseen siis kaikkien nvidian ja amd:n pelleilystä?

Miten meinasit julkaisuarvosteluun saada nämä, kun tosiaillinen hinnoittelu julkaistaan pääosin 24h sen jälkeen kun artikkelin saa julkaista?

Eli iotecin testit ovat mielestäni huonoja, koska ovat selvästi kiireessä tehtyjä muiden töiden sivussa. Eikö kannattaisi mielummin alkaa julkaista niitä jopa englanniksi teidän, ja tehdä ne huolellisemmin.

Palkatkaa vaikka foorumilta kiire-apulaisia testaamaan, niin riittää aika parempiin testeihin.

Joidenkin mielestä on arvokasta tuottaa sisältöä omalla pienellä äidinkielellä sen sijaan, että koko maailma puhuu englantia, espanjaa, hindiä, kiinaa, arabiaa tai venäjää

Kiireapulaisten palkkaaminen tälläiseen hommaan on aika tuskaista, varsinkin kun tässä testaamisessa ei suoraan ole liiketaloudellisesti yhtään mitään tolkkua (mutta epäsuorasti koko sivuston brändiarvo on keskeisesti kiinni näistä testeistä kuitenkin).
Sellaisia ihmisiä, jotka osaavat homman valmiiksi erittäin sujuvalla tasolla ja ovat valmiita muokkamaan omat käytänteensä identtisiksi Sampsan kanssa (jotta data on tasalaatuista) on olemassa ehkä kourallinen suomessa ja näistä suurimmalla osalla tai kaikilla on vakityöt.
Sitten taas näitä julkaisuja kun ei tosiaan ole "joka päivä" niin nyt jos palkkaat kiireapulaisen niin hänestä on enemmän hyötyä kuin haittaa testaamisessa joskus kahden vuoden päästä kun on tarpeeksi monta julkaisua jumpattu läpi.
Ainut mahdolisuus tohon olisi kouluttaa vakkarityöntekijä tohon hommaan mukaan ja siinäkin saa olla pirun varma, että hän ei ole vaihtamassa työpaikkaa ainakaan vuosikymmeneen, että olisi mitään järkeä.

Olen kohtuu varma että Sampsa ei ole pariin viikkoon ennen julkaisua tehnyt mitään muuta työlästä sisältöä kuin näitä testejä
 
Tässä hieman nyt rakentavaa kritiikkiä testaajille, eikä
Kannattaisiko testeihin ottaa suurempi määrä pelejä, esim 30 peliä rasterisoinnilla, ja 30 peliä säteenseurannalla?
Jos olette huomanneet, tässä kaikki kansainvälisetkin sivustot ovat laiskoja testaamaan säteenseurannalla pelejä. Painottavat aivan liian paljon vain rasterisointiin.
Säteenseurantaa tukevia pelejä ei löydy edes 30, joissa se oikeasti on kuvanlaadullisesti järkevä. Niitä on tällä hetkellä ehkä noin 10-15. Alla varsin kattava Hardware Unboxedin video aiheesta. Taulukko noin kohdassa 30:15, jossa hyvin listattuna mikä säteenseurannan taso on missäkin pelissä.

 
Oisko ongelma siinä että AMD:n kortit alkaa throttlaamaan korkeammilla framerateilla koska ovat valmiiksi jo kellotettu/viritetty nännit kattoon perus Tripla-A singleplayer pelejä huomioiden . Tämä selittäis myös sen minkä takia näiden AMD korttien ylikellotettavuus on ollut vähintään lapanen viime sukupolvina ja eniten iloa on saatu nimenomaan alivoltittelusta ja virrankulutuksen säätämisestä alakanttiin. AMD:n korteissa ei yksinkertasesti ole siis mehuja enää jäljellä yläkanttiin.
Kysehän on siis siitä, että AMD pistää vakiona turhan korkeat voltit joilla se pahnan pohjimmainenkin paskayksilö toimii luvatusti taatusti, vaikka suurin osa pärjäisi selvästi pienemmällä jännitteellä ja suorituskyky nousisi. Ei sillä ole mitään tekemistä AAA-pelien tms kanssa. Menohaluja saisi lisää myös TDP:tä nostamalla kaikesta päätellen, mutta se on tie mille ei tuon pidemmälle haluttu mennä.
Varmaan tämäkin on tänne jossain kohtaa jo linkattu, mutta der8auerin testeissä jäi jopa 5080 taakse 3DMark Time Spy Extremessä ja Cyberpunkissa (ei RT:tä) alivoltitetulla Red Devil 9070 XT:llä. 170mV alaspäin jännitettä ja kellot pyörivät yli 3,3 GHz:ssä
 
Säteenseurantaa tukevia pelejä ei löydy edes 30, joissa se oikeasti on kuvanlaadullisesti järkevä. Niitä on tällä hetkellä ehkä noin 10-15. Alla varsin kattava Hardware Unboxedin video aiheesta. Taulukko noin kohdassa 30:15, jossa hyvin listattuna mikä säteenseurannan taso on missäkin pelissä.



Tästä puuttuu useita pelejä, kuten Avatar, Avowed, Silent Hill, GTA5 Enhanced, Returnal, Crysis Remastered, Ghost Runner 2, Portal, Wolfenstein: Young Blood, Battlefield 5, Minecraft ja varmasti muitakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä puuttuu useita pelejä, kuten Avatar, Avowed, Silent Hill, GTA5 Enhanced, Returnal, Crysis Remastered, Ghost Runner 2, Portal, Wolfenstein: Young Blood, Battlefield 5, Minecraft ja varmasti muitakin.
RTX Remix projektit tuohon vielä päälle

NFS Undergroundia oli ihan mukava pelailla pathtracing päällä vaikka kaatuilikin välillä.
 
Näköjään esim. Cyberpunkissa FSR4 toimii kyllä, tai sen saa toimimaan kuten lähes missä tahansa 3.1 version omaavassa. TAI missä tahansa missä DLSS, XESS tai FSR. Tässä videota aiheesta:


Jos haluaa testata niin tärkeä pointti:
"Important to note: support for fsr4 was only added in the very latest nightly builds as of around the 8th. If you download the latest release 6.7, it's missing a lot of the features talked about in this video. You have to go to the releases Tab and get the latest nightly builds for that."

Sisältää myös listaa missä 22 peliä lisää jotka tukevat tuota..
 
Mietin, että testeissä on mukana ylikellotustestit, niin pitäisikö olla mukana myös testi toiseen suuntaan, että kuinka käyttäytyy alivoltittamalla, pienemmillä power limiteillä ym?

Sitten joskus kun pöly laskeutuu ja kaipaa jutun juurta, niin olisi mielenkiintoista nähdä esimerkiksi behind the scenes -pätkä, jossa kerrotaan miten käytännössä testaaminen tapahtuu, onko esim. jotain saatu automatisoitua ettei testaajan tarvitse olla manuaalisesti ajamassa testejä yksitellen.
 
Tästä puuttuu useita pelejä, kuten Avatar, Avowed, Silent Hill, GTA5 Enhanced, Returnal, Crysis Remastered, Ghost Runner 2, Portal, Wolfenstein: Young Blood, Battlefield 5, Minecraft ja varmasti muitakin.
Puuttuu joo, kuten myös uusin Indiana Jones. Siksi otinkin tuon oman arvioni hieman (tai aika reilustikin) yläkanttiin tuosta HUB:n videosta.

Pitää muistaa myös se, että kuinka suosituista peleistä on kyse. Käsittääkseni esim. Avatar tai Crysis Remastered eivät ole mitään myyntihelmiä olleet, vaikka graafisesti erittäin näyttäviä ovatkin. Ei oo järkeä testata pelejä joita ei juuri kukaan pelaa.
 
Puuttuu joo, kuten myös uusin Indiana Jones. Siksi otinkin tuon oman arvioni hieman (tai aika reilustikin) yläkanttiin tuosta HUB:n videosta.

Pitää muistaa myös se, että kuinka suosituista peleistä on kyse. Käsittääkseni esim. Avatar tai Crysis Remastered eivät ole mitään myyntihelmiä olleet, vaikka graafisesti erittäin näyttäviä ovatkin. Ei oo järkeä testata pelejä joita ei juuri kukaan pelaa.
Imho tärkeää on ottaa suosittujen pelien lisäksi myös eri tekniikoita sisältäviä pelejä, sekä mukaan joku randomi jokerikortti, koska voi olla että ilman mahd. optimointeja oleva peli saattaisikin tuoda ilmi jotain. Tää setti mikä nyt oli, oli mielestäni varsin kelvollinen.
 
Imho tärkeää on ottaa suosittujen pelien lisäksi myös eri tekniikoita sisältäviä pelejä, sekä mukaan joku randomi jokerikortti, koska voi olla että ilman mahd. optimointeja oleva peli saattaisikin tuoda ilmi jotain. Tää setti mikä nyt oli, oli mielestäni varsin kelvollinen.
Jooh, nyt kun katsoin pelivalikoiman, niin se mielestäni fiksusti valittu ja pelimoottoreita on monipuolisesti:
  • UE5 peli black myth wukong
  • UE5 Stalker 2
  • Northlight Alan Wake 2
  • Snowdrop Star Wars Outlaws
  • Source 2 CS2
  • RedEngine Cyberpunk
  • idTech Indiana Jones
  • Custom oma? MSFS
  • 3Dmark
Puuttuvia isoja taitaa olla ainakin EA peleissä käytettävä Frostbite (Battlefieldit esim) ja Ubisoftin Anvil engine joka Assasins Creedeissä. Unity pelit niin kevyitä yleensä, että ehkä ei olennainen.
 
Kyllä niitä löytyy vaikka kuinka paljon:



Missasit pointin. Ei ole järkevää testata säteenseurantaa, jos sen toteutus ei paranna pelin kuvanlaatua (pahimmassa tapauksessa vain huonontaa) tai jos peli ei ole mitenkään suosittu. Joitain yksittäisiä harvinaisempia pelejä voidaan toki ottaa ihan benchmark mielessä mukaan, jos toteutus on järkevä.
 
Huomautus - jätä henkilökohtaisuuksiin menevä analysointi pois ja keskity rakentavaan keskusteluun
Sinä sen pointin tässä missasit. Tuo on sun oma itsekäs mielipiteesi asiasta. Minä olen tästä aivan eri mieltä.
 
Pointtina tässä se että se onko säteenseuranta hyvännäköinen vai ei ja missä pelissä, on ihan jokaisen oma mielipide asiasta, ei empiirinen tosiasia siitä. Itse olen huomannut sen paremmaksi kaikissa peleissä joita olen pelannut, kuin pelkän rasterisoinnin. Toisissa peleissä vaan on toki säteenseurantaa käytetty ikävä kyllä liian vähän, esim pelkkiin varjoihin, mutta silloinkin paremmuus löytyy pienistä yksityiskohdista, pienillä asioilla kuten laseilla, mukeilla, lusikoilla yms on varjot ja varjostukset. Ne siksi ovat enemmän 3 ulotteisia, eikä uppoa taustaan.

Itse toivoisin siksi säteenseurantaa lisää testeihin, että näyttisten valmistajat ottaisivat sen enemmän huomioon, ja se yleistyisi peleissä entisestään. PT imo paras esim Alan wake 2, mutta ikävä kyllä PT pelejä on tosiaan todella vähän. Onneksi perus hybrid ray tracing on sentään jo yleistynyt mukavasti.
 
Missasit pointin. Ei ole järkevää testata säteenseurantaa, jos sen toteutus ei paranna pelin kuvanlaatua (pahimmassa tapauksessa vain huonontaa) tai jos peli ei ole mitenkään suosittu. Joitain yksittäisiä harvinaisempia pelejä voidaan toki ottaa ihan benchmark mielessä mukaan, jos toteutus on järkevä.
HUB sivuuttaa analyysissaan perinteisen rasteroinnin artefaktit (esim. valojen vuotaminen pintojen läpi, rikkinäiset heijastukset jne.) käytännössä kokonaan. Video on tarkoitettu ruokkimaan kyseisen kanavan pääosin teknologiavastaista yleisöä. Väitän, että tuo HUB video on tahallista valehtelua ja vääristelyä, koska sillä saa hitosti klikkejä.
 
Miks tätä kiuas skeidaa toistetaan ku papukaijat joka paikassa. Eihän tuo pidä edes paikkaansa. 14900k pelatessa 62-68° ja teki minkä testin vaan ei mene yli 80°. Ja tää se pahin "kiuas" 14600k pelatessa 50° ja tehoa om siinäkin ihan riittämiin. Kaikki kiehuu ku jäähdytys puutteellinen, myös ne amdt
Ei sen nyt kuitenkaan pitäisi olla niin, että cooleriin pitäisi joka CPU:lla pistää 200+ egeä... En sano, että niin tässä on, mutta joku järki pitää olla.
 
Tässä hieman nyt rakentavaa kritiikkiä testaajille, eikä trollaamista, kuten menin ärsyyntyneenä harrastamaan tuonne toiseen topiikkiin, siitä ensin anteeksi pyyntöni. Nyt itse asiaan:

Kannattaisiko testeihin ottaa suurempi määrä pelejä, esim 30 peliä rasterisoinnilla, ja 30 peliä säteenseurannalla?

Pelejä otetaan sen verran mukaan, mitä järkevästi pystytään ottaen huomioon aikataulut ja resurssit. Näytönohjaimissa pyritään selvittämään rasterointisuorituskyky, säteenseurantasuorituskyky sekä DLSS/FSR-tekniikoiden vaikutus suorituskykyyn. Samoin verrokkeja pyritään ottamaan mukaan riittävästi tarjoamaan näkökulmaa, viime ja edelliseen sukupolveen ja kilpailijaan.


Lisäksi kannattaisiko julkasta aidot hinnat päälle? Ottaa opikseen siis kaikkien nvidian ja amd:n pelleilystä?

Suositushinnat ovat valmistajien ilmoittamat viralliset hinnat. Moni sai näitä julkaisupäivänä ostettua juurikin näillä hinnoilla, kuten artikkelissa kerrottiin että ensimmäinen rajoitettu erä tulee näillä hinnoilla myyntiin. AMD on kertonut, että työskentelevänsä näytönohjainvalmistajien kanssa, joten toivottavasti pian saadaan myyntiin näytönohjaimia suositushinnoilla. Ne ovat tavoite, mutta kysyntä, saatavuus, kilpailutilanne, jne muuttujat varsinkin julkaisun yhteydessä vaikuttavat asiaan negatiivisesti julkaisukohtaisesti.

Artikkeleissa on linkki Hinta.fi-hintavertailuun, josta näkee jälleenmyyjien ajantasaiset hinnat ja saatavuudet.

Artikkeleita luetaan useita vuosia julkaisunsa jälkeen. Se mikä hintatilanne on myyntiintulopäivänä tai parin viikon tai kuukauden aikana, ei ole enää relevanttia vuoden tai kahden kuluttua.


Eli iotecin testit ovat mielestäni huonoja, koska ovat selvästi kiireessä tehtyjä muiden töiden sivussa. Eikö kannattaisi mielummin alkaa julkaista niitä jopa englanniksi teidän, ja tehdä ne huolellisemmin.

Palkatkaa vaikka foorumilta kiire-apulaisia testaamaan, niin riittää aika parempiin testeihin.

Kiitos palautteesta. En tosin näe mitä hyötyä näitä on englanniksi julkaista? Myöskään työvoiman palkkaaminen ei ole ihan noin yksinkertaista.

Me pyöritämme io-techiä niillä resursseilla mitä meillä on, joku toinen taho pyörittää isommilla tai pienemmillä resursseilla. Siinä on syynsä, minkä takia viimeiseen pariin vuosikymmeneen näitä julkaisupäivän näytönohjain tai prosessoritestejä on Suomessa julkaissut käytännössä ainoastaan io-tech (ja aikaisemmin Muropaketti) ja koko Pohjoismaissa pari muuta mediaa.
 
Ei sen nyt kuitenkaan pitäisi olla niin, että cooleriin pitäisi joka CPU:lla pistää 200+ egeä... En sano, että niin tässä on, mutta joku järki pitää olla.
Mulla melkein halvin mahdollinen. Asus prime lc 360. 78e alennuksesta proshopista. Ja ei, ei huuda leipää ihan riittää pelatessa alle 1000rpm ja Hiljaista on.
 
Mikä @Sampsa kanta ottaa Ultrawide resoluutio(t) mukaan tai tehä jossain vaiheessa erillinen testi jossa verratais UW resojen kykyjä, esim nyt ku siihen suunnatut näyttikset on tullut. Samalla näytöllähän ne testit voi ajaa, niin se ajallinen rasite on lähinnä siinä testin ajamisessa ja lyömisessä taulukoksi.

Aika vähän netistä löytyy muutaku muutamia videoita ja niistäkin saa kuvan ettei se aina ihan vaan "laskemalla" toimi.
 
Mikä @Sampsa kanta ottaa Ultrawide resoluutio(t) mukaan tai tehä jossain vaiheessa erillinen testi jossa verratais UW resojen kykyjä, esim nyt ku siihen suunnatut näyttikset on tullut. Samalla näytöllähän ne testit voi ajaa, niin se ajallinen rasite on lähinnä siinä testin ajamisessa ja lyömisessä taulukoksi.

Aika vähän netistä löytyy muutaku muutamia videoita ja niistäkin saa kuvan ettei se aina ihan vaan "laskemalla" toimi.
Ei noi sen enempää siihen ole suunnattuja kuin aiemmatkaan. Voit laskea arvioidun tuloksen suhteessa 1440p ja 4k-resoluutioihin pikselimäärien pohjalta, se että se on UW ei vaikuta siihen (toki kaikissa tapauksissa suorituskyvyn skaalaus ei mene edes lähelle 1:1 mutta useimmissa menee)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 810
Viestejä
4 679 283
Jäsenet
76 662
Uusin jäsen
benq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom