Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
317
Mitä olen lueskellut niin eikö tuo Tesla ole vähän tuommoinen diy-vehje, kaikkine nappuloineen jne.

Eli ostat vähän raakakumia, sitten leikkaat niistä sopivia paloja ja poraat ne uuden auton lokarista läpi. WinWin.
En ymmärrä? DYI vehje joo siinä mielessä että perusjantteri voi perushuollot tehdä ilman erikoista osaamista / nostureita. Nappuloita ainakin omassa vähemmän kun keskimäärin autossa, meinaatko että niiden vähyys tekee DIY-auton?

Kumimatosta ei saa kovin hyvännäköisiä joka oli alkuperäisessä kysymyksessä kriteerinä. Toki kauneus katsojan silmistä. Ei ole uusi auto. Kuka on se toinen osapuoli WinWinistä?
 
Liittynyt
13.08.2024
Viestejä
4
Vähän tyhmä kysymys kun automaateista ei juurikaan kokemusta ja Teslastakin niin vähän, mutta mites tuo yhden polkimen ajo toimii pysähtymisen ja paikallaan olemisen kannalta?
Eli kun tulee vaikkapa liikennevaloihin niin auto taitaa pysähtyä lopulta kokonaan kun nostaa kaasun jalalta, mutta pysyykö se myös paikallaan sitten valoissa vaikka olisi vähän mäkeä? Eli ilman että tarvitsee pitää jarruakin sitten?

Ja viekö sentry mode minkä verran akkua? Auto on pääosin parkkihallissa jos sillä vaikutusta.

Entä miten se lataus, kannattiko se ladata aina mahdollisimman tyhjänä (10%~?) ja vain 80% asti? Mahdollisimman vähän haluaisin latailla.

Oliki pysäköintiin samanlaiset kamerat sivuilta eteen kuten pakittaessa ruudulle tulee? Suht ahas ruutu mulla missä vielä jokin iso tolppa syömässä tilaa, niin olisi kiva jos olisi vastaavat kamerat eteen kun yleensä niinpäin sen varmaan ruutuun ajaisin.

Todellisia rookie kyssäreitä siis
Pari viikkoa sitten tilailin ja nyt ilmottelivat että ensi viikolla voisin hakea Vantaalta jos haluan luovutuksen vielä elokuun puolella 24% ALV kannalla, syyskuussa luovvutus menisi sitten 25.5% mukaan.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
374
Vähän tyhmä kysymys kun automaateista ei juurikaan kokemusta ja Teslastakin niin vähän, mutta mites tuo yhden polkimen ajo toimii pysähtymisen ja paikallaan olemisen kannalta?
Eli kun tulee vaikkapa liikennevaloihin niin auto taitaa pysähtyä lopulta kokonaan kun nostaa kaasun jalalta, mutta pysyykö se myös paikallaan sitten valoissa vaikka olisi vähän mäkeä? Eli ilman että tarvitsee pitää jarruakin sitten?
Riippuu valitusta moodista. Pidä-tilassa menee auto-hold päälle pysähtyessä, eli jarrut. Pysyy siis paikallaan kunnes painat kaasua.

Ja viekö sentry mode minkä verran akkua? Auto on pääosin parkkihallissa jos sillä vaikutusta.
Kyllä se melko paljon, semmoiset ehkä n. 300-400W omassa Model 3. Tämä tekee vuorokaudessa n. 10% luokkaa. Siksipä sitä tulee käytettyä vain kaupungilla parkitessa, ei työpaikalla tai kotona.

Entä miten se lataus, kannattiko se ladata aina mahdollisimman tyhjänä (10%~?) ja vain 80% asti? Mahdollisimman vähän haluaisin latailla.
Riippuu mallista onko 80% vai 100% asti, sovellus kyllä kertoo tämän. Ei pitäisi olla suurta merkitystä miten tyhjänä lataa, joskin kaiketi niitä alle <10% kannattaisi välttää akun eliniän kannalta.

Oliki pysäköintiin samanlaiset kamerat sivuilta eteen kuten pakittaessa ruudulle tulee? Suht ahas ruutu mulla missä vielä jokin iso tolppa syömässä tilaa, niin olisi kiva jos olisi vastaavat kamerat eteen kun yleensä niinpäin sen varmaan ruutuun ajaisin.
Kamerat eteenpäin löytyy, mutta niitä ei itse pääse näkemään. Konenäöllä toimiva Tesla Vision pysäköintiavustin niitä varmaankin käyttää, ja ainakin parkkiruudun viivoista se selviää hyvin. Mutta ei siihen täysin voi luottaa esim. kanttareiden tai tolppien kanssa. Kuitenkin vaikka omassa on ultraäänisensoritkin, niin olen siirtynyt käyttämään tuota Visionia pelkästään, koska etenkin ruutujen mallinnus miellyttää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 071
Teslan vakkarin saa nytkin asetettua vaikka 0km/h. Rullalla tai commanderi napeilla saisi säädettyä nopeasti nopeutta eli periaatteessa vähän sinnepäin on mahdollista miinus se paineen tunnistus jos oikein ymmärsin?
Vaatii toki aktivoinnin jossain 30 km/h nopeudessa, mutta on hilpeä tunne ajaa cruisella 1-3 km/h nopeudella.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 513
Kyllä se melko paljon, semmoiset ehkä n. 300-400W omassa Model 3. Tämä tekee vuorokaudessa n. 10% luokkaa. Siksipä sitä tulee käytettyä vain kaupungilla parkitessa, ei työpaikalla tai kotona.
Moni puhuu, että ei käytä sentryä kotona, mutta eikös sen pitäisi käyttää suoraan seinästä virtaa jos auto on kotona töpselissä?
 
Liittynyt
02.08.2022
Viestejä
82
Tässä omia ajatuksiani kahteen ketjussa lähipäivinä käytyyn keskusteluun eli lift-off oversteer ja yhden polkimen ajo.
Autona Model 3 Performance -19, eli riittävän vanha malli, että regenin voimakkuutta voi säätää valikon kautta.

Tuo auton yliohjaus regenin vuoksi on kyllä ihan olemassa oleva ilmiö talviolosuhteissa.
Periaatteessa ei pitäisi aiheuttaa vaaratilanteita, koska autossa on hyvin agressiivinen ajonvakautus.
Olen kuitenkin tyytyväinen, että omasta autosta löytyy tuo matalampi regen.
Laitan sen aina päälle talvella, kun autoa ajaa joku muu kuin minä.

Yhden polkimen ajo on kyllä suht. työläs pidemmissä siirtymissä, onneksi chill mode ja low regen pelastaa tässä.
Ei olisi muuten tullut mitään alkukuun n. 3000 km Norjan reissusta. Jos low regen tai vastaava asetus ei tule takaisin, en kyllä tule uudempaa teslaa ostamaan.

Tuo Norjan reissu kyllä taas osoitti, että pitkällä matkalla Supercharger-verkosto on aivan ylivoimainen.
Onneksi niitä voi käyttää nykyään myös muun merkkisillä autoilla.
Kerran yritin jonkin paikallisen huoltoaseman Kempowerilla ladata, enkä saanut sitä toimimaan viidessä minuutissa.
Ajoin suosiolla seuraavalle superille.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 378
Yhden polkimen ajo on kyllä suht. työläs pidemmissä siirtymissä, onneksi chill mode ja low regen pelastaa tässä.
Ei olisi muuten tullut mitään alkukuun n. 3000 km Norjan reissusta. Jos low regen tai vastaava asetus ei tule takaisin, en kyllä tule uudempaa teslaa ostamaan.
.
Polkimella ajo pitkää on ainakin itselle todella työlästä oli opd tai ei. Tulee "kasvukipuja" koko jalkaan jos pitää pitää paikallaan liian kauan. :D Eikö sulla oo vakkaria siinä? Vedit 3000km polkimilla?
 
Liittynyt
02.08.2022
Viestejä
82
Polkimella ajo pitkää on ainakin itselle todella työlästä oli opd tai ei. Tulee "kasvukipuja" koko jalkaan jos pitää pitää paikallaan liian kauan. :D Eikö sulla oo vakkaria siinä? Vedit 3000km polkimilla?
On mulla vakkari ja FSD ostettuna autoon, mutta se tykkää tehdä äkkijarrutuksia itsekseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
188
Käyttää, mutta tommonen 300W kulutus 247 on aika paljon. Keväällähän Xssä joku Teslan työntekijä taisi sanoa että sentryn kulutuksen pienentäminen on työnalla.
Ei ainakaan goechargerin/controllerin dataan mukaan käytä suoraan seinästä sitä sähköä, eikä tietääkseni autossa edes taida olla sellasta sähkölinjaa millä se onnistus. Sentryn ollessa päällä auto ottaa pienissä bursteissa about tunnin välein lisää virtaa verkosta että pysyy haluttu lataus tila, esim. mulla se standardi 80% päiväkäytössä.

Eli sentry toimii koko ajan ihan akun kautta vaan.

[edit]

eli tossa on ison tehovaatimuksen lisäks tavallaan lisärangaistus käytöstä, että akun tilaa kiikutellaan/kulutetaan turhaan vaikka virtaa saisi periaatteessa optimaalisemmin suoraan verkosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 836
Ei ainakaan goechargerin/controllerin dataan mukaan käytä suoraan seinästä sitä sähköä, eikä tietääkseni autossa edes taida olla sellasta sähkölinjaa millä se onnistus. Sentryn ollessa päällä auto ottaa pienissä bursteissa about tunnin välein lisää virtaa verkosta että pysyy haluttu lataus tila, esim. mulla se standardi 80% päiväkäytössä.

Eli sentry toimii koko ajan ihan akun kautta vaan.

[edit]

eli tossa on ison tehovaatimuksen lisäks tavallaan lisärangaistus käytöstä, että akun tilaa kiikutellaan/kulutetaan turhaan vaikka virtaa saisi periaatteessa optimaalisemmin suoraan verkosta.
Niin ei varmaankaan ihan suoraan ota seinästä mutta tässä lainaus ohjekirjasta:
Aina, kun Model 3 on kytketty laturiin, mutta lataus ei ole aktiivisesti käynnissä, ajoneuvo ottaa tarvitsemansa energian latauslaitteistosta akun sijaan. Jos esimerkiksi Model 3 on pysäköitynä, latausliitin on kytkettynä ja käytät kosketusnäyttöä, Model 3 ottaa näytön käyttämiseen tarvittavan virran latauslaitteistosta.
Joissain tapauksissa, joissa Model 3 on kytkettynä laturiin mutta käyttää erittäin vähän virtaa, se saattaa ottaa tarvitsemansa virran suoraan akusta. Jos esimerkiksi Model 3 jätetään kytketyksi laturiin usean päivän ajaksi eikä ajoneuvoa käytetä, se saattaa vähitellen alkaa ottaa hieman virtaa suoraan akusta ajoneuvon järjestelmien toiminnan takaamiseksi.

Kun akku on purkautunut riittävästi, akku jatkaa latautumistaan, kunnes taas saavuttaa latausrajan. Tarkistusajankohdasta riippuen akku ei välttämättä ole purkautunut tarpeeksi, jotta se alkaisi latautua uudelleen. Tästä syystä sen lataustaso voi olla hieman latausrajan alapuolella, vaikka se olisi ollut pitkään kytkettynä lataukseen. Se on normaalia, ja Model 3 alkaa latautua jälleen, kun akku on purkautunut tarpeeksi. Vaihtoehtoisesti voit aloittaa latauksen uudelleen irrottamalla latausliittimen Model 3 -ajoneuvosta ja kytkemällä se uudelleen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
188
Aina, kun Model 3 on kytketty laturiin, mutta lataus ei ole aktiivisesti käynnissä, ajoneuvo ottaa tarvitsemansa energian latauslaitteistosta akun sijaan. Jos esimerkiksi Model 3 on pysäköitynä, latausliitin on kytkettynä ja käytät kosketusnäyttöä, Model 3 ottaa näytön käyttämiseen tarvittavan virran latauslaitteistosta.
Tossa ohjeessa on jotain hämärää. En oo kertaakaan nähny vielä goecontrollerin mittarista et tekis noin - ikinä. Vaan ihan aina vaan ottaa burst tyyliin et pysyy akun taso halutussa korkeudessa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 741
Tossa ohjeessa on jotain hämärää. En oo kertaakaan nähny vielä goecontrollerin mittarista et tekis noin - ikinä. Vaan ihan aina vaan ottaa burst tyyliin et pysyy akun taso halutussa korkeudessa.
Kai se sitten riippuu paljonko se tarvitsee virtaa. Itse kun istun autoon ja johto on kiinni mutta lataus loppunut niin kuulee kun latauslaitteen kontaktori napsahtaa kiinni ja valo menee siniseksi eli alkaa ottamaan seinästä virtaa.

Teslan siirrettävä lämpöpumppu akku ja voimansiirtotakuun alle.
Niitä on mennyt sen verran ainakin kuulopuheiden mukaan että voisi olla joku oma takuu siihen ihan aiheellinen. Virhevastuu on joka tapauksessa.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 836
Niitä on mennyt sen verran ainakin kuulopuheiden mukaan että voisi olla joku oma takuu siihen ihan aiheellinen. Virhevastuu on joka tapauksessa.
Muinoin 2000luvun alussa Saabkin lätkäs jatketun takuun (8 vuotta) moottoreillensa koska huohotin oli suunniteltu huonosti. Moottoreita särky kun öljy heikkeni ennen aikojaan. Tesla saisi tehdä saman nyt lämpöpumppujensa kanssa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 862
Kuluttajaviranomaisen hommiahan nämä olis täysin, mutta miksi se touhu on niin munatonta, ennemmin EU:n puolelta reagoidaan saati suomalainen kuluttajansuojaa ajava viranomainen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 741
Sitä ihmettelen ettei norjasta ole kuulunut mitään asiasta. Siellä on kuitenkin aika paljon enemmän autoja. Miten siellä on asiaa hoidettu vai eikö siellä ole ollut samaa ongelmaa? Onko tänne tuotu joku huono erä
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 862
Kyllä kai niitä on tarvinnu paukkua pohjoisamerikasta skandeihin saakka, ei meillä niin erityistä ole .. Mut ei oo ainakaan erityisesti silmille hypänny aihe muualla kuin suomen ryhmissä. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
480
Polkimella ajo pitkää on ainakin itselle todella työlästä oli opd tai ei. Tulee "kasvukipuja" koko jalkaan jos pitää pitää paikallaan liian kauan. :D Eikö sulla oo vakkaria siinä? Vedit 3000km polkimilla?
Norjassa on niin paljon kapeammat ja vielä mutkaisemmatkin tiet, että saatat useilla pätkillä saada vakkari päällä haamujarrun liki jok’ikisellä vastaantulijalla sekä ajoittaisia maukkaita hätäjarrutuksia - tästä lienee kyse. Puhutaan varmasti ihan merkittävistä osasta tuollaista pidempää reissua oman kokemuksen perusteella. Jos valitset maisemareitit voi olla vaikka kokoajan sama olosuhde, pohjoisessa ei tartte valita edes maisemareittejä, vaan pääväylillä sama.

Suomessa tuon kokoluokan tiet alkaa olla niin huonossa kunnossa, että niillä tulee väisteltyä patikoita ja varottua ilman vakkaria, mutta Norjassa nuo on pääosin varsin uutta baanaa, joten vakkarille olisi tarvetta.

Toivottavasti Tesla saa jossain vaiheessa kiinni vakkari / kaistavahtihommissa muut toimijat. Olisihan tuo sinällään koko alalle hyvä, jos visionin perusteella joku saisi kohtuullisen kapistuksen tehtyä. Olen kyllä nykykokemuksella hieman skeptinen.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
983
Käyttää, mutta tommonen 300W kulutus 247 on aika paljon. Keväällähän Xssä joku Teslan työntekijä taisi sanoa että sentryn kulutuksen pienentäminen on työnalla.
Ja mitä sillä tekee? Ketään - ja kaikista vähiten poliisia tai vakuutusyhtiötä - kiinnostaa lähteä etsimään jotain autoa naarmuttanutta jakojäännöstä. Samat omavastuut makselet videoilla ja ilman.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
983
Norjassa on niin paljon kapeammat ja vielä mutkaisemmatkin tiet, että saatat useilla pätkillä saada vakkari päällä haamujarrun liki jok’ikisellä vastaantulijalla sekä ajoittaisia maukkaita hätäjarrutuksia - tästä lienee kyse.
Ajanut siellä nyt kahtena kesänä yhteensä 8000km ja avustimet toimivat paljon paremmin kuin suomessa oletettavasti siksi ettei motareita ole. Toki tunnelit yms. ajetaan ihan kaasulla, mutta vakkarilla ei yhtään jarrutusta (eikä kyllä suomen lapissakaan). Autopilotiahan niillä mutkaisilla teillä ei voi käyttää, koska haluaa väkisin pysyä koko ajan omalla kaistalla joka tarkoittaa että ajetaan mutkat aina alle nopeusrajoituksen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 677
Viestejä
4 367 296
Jäsenet
72 668
Uusin jäsen
lössi3

Hinta.fi

Ylös Bottom