Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 734
Jos pyrkimys on maksimaaliseen energiatehokkuuteen, niin jarrut ja regen on pakko kytkeä. Tällöin kysymykseksi tulee ainoastaan se, mitä auto tekee, jos akku on täysi ja regenillä ei ole mihin pistää. Mitä Tesla tekee? Mii on täydellä akulla hieman yllättävä jarruvoiman suhteen, mutta korjaa nopeasti kun akkuun tulee tilaa. Tuohon kun pistää vielä käyttämättömyyden takia happamoituneet jarrut, niin yllätys on valmis. Eunukkia en ole täydellä akulla ajanut, niin en osaa sanoa. Koeajoautossa en vagineissa ole huomannut mitään erityistä ongelmaa.
Samalla tavallahan kaikki autot tekee, jos akku on oikeasti täynnä niin ei sinne voi energiaa laittaa.

Ongelma itsellä on siinä että kun painan jarrua, oletan että auto alkaa hidastumaan sen mukaisesti. Näissä regenvirityksissä ei aina niin käykään. Oma tottumus on siis sellainen että jos käytän jarrupoljinta niin silloin on oikeasti tarve pysähtyä, en halua mitään regenijahkailuja.

Kylmä keli on myös ongelma mitä olen talvella ID autoilla ajanut. Tesla sitten taas kylmällä käyttää regeniä akun lämmitykseen jolloin lämmöt saadaan nopeasti ylös ja kunnon regenit voimaan. Ainakaan vanhemmat MEB autot ei osaa lämmittää akkua ajossa muuten kuin akun sisäisen resistanssin tuottamalla hukkalämmöllä, joten regen voi olla hukassa todella pitkään.
 
Liittynyt
04.06.2022
Viestejä
20
OPD tottumisen jälkeen siitä pois vaihtaminen tuntuis kyllä tosi hankalalta, sen verran mukavasti toimii.

Näkyykö teillä nopesukamerat kartassa? Omassa M3 ei näy, mutta käväsin kaverin MY kyydissä ja siellä kyllä oli.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
975
Tämän takiahan monet (varsinkin uusien Tesla-kuskien) kyytiläiset saattavat tulla vähän huonovointiseksi kun ajo on jatkuvaa pientä nykimistä jos kuski ei oikein osaa olla koko ajan huolellinen kaasupolkimen kanssa (tai käytä vakkaria).
Saa olla kyllä tavallinen Pentti se kuski, joka ei kykene asiaa kymmenessä minuutissa omaksumaan / kykene jalkojansa hallitsemaan sen vertaa ettei auto nyi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 853
Näkyykö teillä nopeuskamerat kartassa? Omassa M3 ei näy, mutta käväsin kaverin MY kyydissä ja siellä kyllä oli.
Varoitus niistä siis? Vaatii navigoinnin opastamassa, että antaa varoituksen; turhan heleä ja huomaamaton ja sais varoittaa ylipäätään reitillä olevasta jos ylinopeutta kuten erillisnavit tekee.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
393
Samalla tavallahan kaikki autot tekee, jos akku on oikeasti täynnä niin ei sinne voi energiaa laittaa.

Ongelma itsellä on siinä että kun painan jarrua, oletan että auto alkaa hidastumaan sen mukaisesti. Näissä regenvirityksissä ei aina niin käykään. Oma tottumus on siis sellainen että jos käytän jarrupoljinta niin silloin on oikeasti tarve pysähtyä, en halua mitään regenijahkailuja.

Kylmä keli on myös ongelma mitä olen talvella ID autoilla ajanut. Tesla sitten taas kylmällä käyttää regeniä akun lämmitykseen jolloin lämmöt saadaan nopeasti ylös ja kunnon regenit voimaan. Ainakaan vanhemmat MEB autot ei osaa lämmittää akkua ajossa muuten kuin akun sisäisen resistanssin tuottamalla hukkalämmöllä, joten regen voi olla hukassa todella pitkään.
Täydellä akulla muistikuvien mukaan Y:n regen toimi samalla tapaa kuin tyhjemmällä akulla. Myös Q4:n kanssa täydellä akulla ei minkäänlaista eroa edes isommissa alamäissä regenin "ottavuuteen". Nimittäin Ruotsissa Lindvallenissa kun latailee sopivasti täyteen niin sieltä saa useamman kilometrin lasketella alas itään päin. Tyhjemmällä akulla saanut tuossa mäessä jopa 1-2% lisää kapaa.

Mutta - kylmä keli vaikuttaa aivan suoraan regen-kapaan/voimakkuuteen. En ole Teslaa talvikelissä ajellut, mutta ilmeisesti siinäkin on eroa sekä vielä ajettaessa ero voi olla rajumpi kun on juuri jarru on omanaan.

Vähän tuosta jarrujen eriyttämisestä jää sellainen klassinen halpuutusfiilis, jota sitten käännetään erinomaisuudeksi. Toisaalta simppelimpi noin ja voi pistää kaikki paukut OPD:n toimivuuteen. Itse myöskään en full-OPD:a osaa fiilistellä vaan kovasti pidän ratin läpyttimistä regenin säätöön.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 734
Ei kyllä itselle tule erinomaisuus mieleen regen/kitkajarru yhdistelmästä. Varsinkaan sen Enyaqin jälkeen tässä ihan lämpimillä keleillä.

Sen pitäisi osata muuttaa kitkajarrujen kytkeytymiskohtaa. Nyt polkimessa oli tyhjää kun regeni ei ottanutkaan vastaan. Ei aiheuta luottamuksen tunnetta autoon
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 454
Teslan on tehtävä näitä ”pakotuksia” koska muuten eivät varmaankaan saa kulutusta alas? Koska muut sallii näitä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
393
Ei kyllä itselle tule erinomaisuus mieleen regen/kitkajarru yhdistelmästä. Varsinkaan sen Enyaqin jälkeen tässä ihan lämpimillä keleillä.

Sen pitäisi osata muuttaa kitkajarrujen kytkeytymiskohtaa. Nyt polkimessa oli tyhjää kun regeni ei ottanutkaan vastaan. Ei aiheuta luottamuksen tunnetta autoon
Polkimessa tyhjää - ei kyllä soita yhtään kelloja. Sivussa on nytkin polttis niin en kyllä sokkona osaisi erottaa sähkiksen regenillistä jarrupoljinta polttiksen vastaavasta :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 400
Viestejä
4 359 213
Jäsenet
72 642
Uusin jäsen
Deknus

Hinta.fi

Ylös Bottom