Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 050
40tkm Y rwd kokemuksella edelleen ärsyttää, että autopilot ei osaa seurata keskikaistaa kohdissa, missä tie levenee. Yleensä siis hakee pirusti oikealle ja napsahtaa ap kokonaan pois päältä. Näitä tulee tietyillä tiepätkillä about kilometrin välein.

Toinen on jossain risteyskohdissa, missä on kääntyville oma kaista, niin heittää ihan yllättäen ohjauksen jyrkästi oikealle tai vasemmalle. Tietysti olen hereillä näissä tilanteissa, eikä näistä mitään vaaratilanteita tule. Vitutusta näistä tulee joka kerta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 262
Kyllähän sitä pitääkin hidastaa reippaasti jos omalla puolella tien laitaa joku väistettävä on.

Autohan ei voi tietää aikooko kuski väistää kunnolla eikä varmaan näe niin kauas että tietäisi onko turvallinen ohitus mahdollista.

Oma mielipide on että ap:n pitäisi näissä tilanteissa tippua kokonaan pois päältä jonkun summerin saattelemana ja pakottaa ihmiskuski hommiin.
Näissä tilanteissa huomaa, että HW3 ainakin tikittää hitaasti. Jos on esim. 60 tai 80 alue ja jotain on pientareella, niin joskus hidastaa etukäteen toisinaan vasta kun on ohittanut.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
240
Antaa jarruttaa vaan pääsääntöisesti peräänajaja maksaa.

Tesla pitäisi palkita tästä turvaväliä lisäävästä softasta.
Vaikka sanoitkin pääsääntöisesti, niin lienee syytä korostaa, ettei se välttämättä ole ihan näin simppeliä ja siinä voi joutua itsekin osasyylliseksi jollei ole kertoa perusteltua syytä äkkinäiselle hiljennykselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 099
Ja kun dashcamit on yleistyneet niin jos sieltä materiaalista voidaan todeta edellä ajavan hidastaneen/jarruttaneen täysin vailla järkevää syytä niin siitä saa sopan aikaiseksi.

Esim. Ohitustilanteesshan on ihan normaalia että turvaväli tilapäisesti pienenee ja jos siinä kohtaa tulee haamuja niin riskit on todella isot.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
590
Kehä kolmosella vakkari päällä himmaa parissa kohtaa koska kartassa näkyy "mutka". Esimerkiksi jumbon kohdalla länteen päin ajaessa. Todella ärsyttävää.
Tänään kehä3 AP päällä länteen Kotkan motari - Turuntie, piti oikein kytätä näitä - tasan ainoa mihin 2016 facelift S hidasti tms, oli hetkeksi vas. kaistalle eteen kiilannut Volvo..
..ttu kameroihinkin joutui ite himmailemaan.. Erityisen ärsyttävä on se kamera ennen Turuntien ramppia, kun rajoitus tippuu 100:sta 80:iin, auto sen toki tunnistaa mutta just siinä kohtaa ei jostain syystä tiputa auton nopeutta automaattisesti. Tossa jos ei ole ite ihan hereillä niin varmasti räpsähtää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 262
Tänään kehä3 AP päällä länteen Kotkan motari - Turuntie, piti oikein kytätä näitä - tasan ainoa mihin 2016 facelift S hidasti tms, oli hetkeksi vas. kaistalle eteen kiilannut Volvo..
..ttu kameroihinkin joutui ite himmailemaan.. Erityisen ärsyttävä on se kamera ennen Turuntien ramppia, kun rajoitus tippuu 100:sta 80:iin, auto sen toki tunnistaa mutta just siinä kohtaa ei jostain syystä tiputa auton nopeutta automaattisesti. Tossa jos ei ole ite ihan hereillä niin varmasti räpsähtää.
Mikä rauta autossasi on?
Koska jos AP1 niin todennäköisesti toimii kuten myös AP2 ja 2.5 koska käyttää tutkaa.

Puhumme nyt Visionista mikä on täysin kamerapohjainen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
”Isolla T:llä?” Jos Teslaa tarkoitat, niin tuossahan puhutaan Model 3:sta joka on valmistajan pienin malli.

Aika surkea artikkeli muutenkin. ”Teslan aeb-järjestelmän herkkyys ei myöskään ole yksittäistapaus Tekniikan Maailman kattavassa testihistoriassa, kun törmäyksenestojärjestelmä aktivoituu omia aikojaan.” Mutta silti vain tämä yksi valmistaja pitää nostaa tikunnokkaan, koska onhan se niin muodikasta haukkua ja dissata ko. valmistajaa. On näissä toki omat vikansa ja puutteensa, mutta niin on muissakin. En pääse koko alkuperäistä artikkelia lukemaan, mutta olisi kiva kuulla kuinka hienosti esim. tuon BYDin vastaava järjestelmä toimii?

”Mahdollisuus yllättävälle hätäjarrutukselle kuitenkin kannattaa pitää mielessä edellä ajavan takapuskurissa roikkuessa – ja mieluusti harkita strategiaansa uudelleen. Tämä on toki suotavaa muutenkin yleisen liikenneturvallisuuden nimissä.”
Mielestäni aivan liian loiva suhtautuminen, ottaen huomioon että kyseessä on lakisääteinen velvollisuus eikä pelkästään ”suotavaa”. Käytännössä aina syyllinen on lain näkökulmasta peräänajaja, jos kolari tulee. Syystä riippumatta. (Vakuutusyhtiöillä on vähän erilaisia näkemyksiä tapauskohtaisesti).

Olen ajanut Model S:lläni rapiat 150tkm eikä sen kanssa ole ollut kuvatunlaista ongelmaa. Kyllähän sekin hidastaa selkeästi (mutta ei todellakaan lyö ”liinoja kiinni” ellei olla todella liian lähellä jo ihan oikeaa kolaria), jos esim. pyöräilijä ajaa tien reunassa reunaviivan kohdilla, tai rekkaa ohittaessa motarilla jos se rekka ajaa kaistaviivan päällä tai jopa vähän sen yli (vasemmalle siis) tms. Mahtaisiko tuo ero johtua siitä, että vähän vanhemmassa S:ssä on tutkat konenäön lisäksi, kun uusissa kolmosissa kaikki yrittää toimia pelkän konenäön varassa (pyyhkimien sadetunnistusta myöten)? Positiivista tuossa lienee se, että asia korjaantunee softan kypsyessä. Paskaa se, että huono ja keskeneräinen/epämääräisesti toimiva softa on laskettu liikenteeseen.
Model S ei ollut vertailussa, uusi Model 3 oli. Muissa autoissa ei ollut ongelmia avustimissa, avustinpisteet BYD & Polestar 9, Tesla 7.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
590
Mikä rauta autossasi on?
Koska jos AP1 niin todennäköisesti toimii kuten myös AP2 ja 2.5 koska käyttää tutkaa.

Puhumme nyt Visionista mikä on täysin kamerapohjainen.
Joo, AP1, "Highway Autopilot".

Onkohan tuo täysin kamerapohjainen kötöstys muuten uusissa S/X:issä myös, vai onko se vain noiden 3/Y vitsaus? (eli nimenomaan halpuutuskonsti jättää tutkat pois)?
EDIT: Itselleni vastaten: https://www.tesla.com/fi_fi/support/transitioning-tesla-vision - Eli, "valitettavasti".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 262
Joo, AP1, "Highway Autopilot".

Onkohan tuo täysin kamerapohjainen kötöstys muuten uusissa S/X:issä myös, vai onko se vain noiden 3/Y vitsaus? (eli nimenomaan halpuutuskonsti jättää tutkat pois)?
EDIT: Itselleni vastaten: https://www.tesla.com/fi_fi/support/transitioning-tesla-vision - Eli, "valitettavasti".
Joo tuolla AP1 et tuollaisia ongelmia näe. Kun se luottaa niihin muihinkin sensoreihin ja on Mobileyen tekemä.

S/X olivat ensimmäiset mitkä tulivat Vision leiriin ja muut perässä. Nyt toki huhutaan että tutka tekisi paluuta mutta toistaiseksi nähty että laite on mutta ei ole aktiivisena.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 228
Katselin tuon Björin videon parkkeerauksesta, hauskaa testailua, enkä ota nyt kanta siihen miten se toimii, mutta itselleni heräsi kysymys, että kenelle tälläisia avustimia oikein tehdään ? Jos ei osaa autoansa laittaa ruutuun etu tai takaperin, niin aika heikolla pohjalla on ajotaidot. Taskuparkkiavustimen vielä jotenkin ymmärrän, mutta tälläinen parkkiavustin.

Kuinkahan kädettömiä autoilijoita meistä ajan saatossa tulee ?

 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 050
Katselin tuon Björin videon parkkeerauksesta, hauskaa testailua, enkä ota nyt kanta siihen miten se toimii, mutta itselleni heräsi kysymys, että kenelle tälläisia avustimia oikein tehdään ? Jos ei osaa autoansa laittaa ruutuun etu tai takaperin, niin aika heikolla pohjalla on ajotaidot. Taskuparkkiavustimen vielä jotenkin ymmärrän, mutta tälläinen parkkiavustin.

Kuinkahan kädettömiä autoilijoita meistä ajan saatossa tulee ?

Kai noita avustimia tehdään myös mukavuus edellä. Eihän ihminen tarvitse vakionopeudensäädintäkään, kun kaikki kuljettajat varmaan osaavat painaa kaasua omalla jalallaan.

Mutta samaa mieltä, että tekisi kuitenkin ihan hyvää, että joskus opeteltaisiin laittamaan se auto parkkiin ihan ilman avustimia ja katsottaisiin vasta sitten ne avustimet. Parkkipaikoilla näkee edelleen todella huonoja suorituksia parkkeeraukseen. Ihan omassa lähipiirissäkin on henkilöitä jotka ovat 15-20 vuotta ajaneet päivittäin autolla, mutta eivät välttämättä osaa peruuttaa autoa ollenkaan edes kameroiden kanssa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 262
Autopark on nyt ollut jo vuosia ja parantuneet huomattavasti. Tuo on yksi osa-alue minkä Tesla teki uudelleen ja vielä odotellaan koska tulisi oikeasti jotain uutta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 151
Tänään kehä3 AP päällä länteen Kotkan motari - Turuntie, piti oikein kytätä näitä - tasan ainoa mihin 2016 facelift S hidasti tms, oli hetkeksi vas. kaistalle eteen kiilannut Volvo..
..ttu kameroihinkin joutui ite himmailemaan.. Erityisen ärsyttävä on se kamera ennen Turuntien ramppia, kun rajoitus tippuu 100:sta 80:iin, auto sen toki tunnistaa mutta just siinä kohtaa ei jostain syystä tiputa auton nopeutta automaattisesti. Tossa jos ei ole ite ihan hereillä niin varmasti räpsähtää.
Eikai nämä missään useampikaistaisilla itsekseen muuttele, lukee kyltit mutta mitään ei tapahdu, vain 2-kaistaisilla tekee automaattisen muutoksen.
Joo tuolla AP1 et tuollaisia ongelmia näe. Kun se luottaa niihin muihinkin sensoreihin ja on Mobileyen tekemä.

S/X olivat ensimmäiset mitkä tulivat Vision leiriin ja muut perässä. Nyt toki huhutaan että tutka tekisi paluuta mutta toistaiseksi nähty että laite on mutta ei ole aktiivisena.
Näkee niitä AP1:selläkin, hidastelee ylikulkusiltoihin, mutkiin ja varjoihin, veti myös jarrut lukkoon mökkireissulla kun moottoripyörä ajoi vastaan omaa kaistaansa.

Tosin väittäisin myös, että ovat lisääntyneet uudempien softien myötä, eli en tiedä onko tuolla säädetty jotain, vai alkaako tuo vain sekoilemaan enemmän kun ikää tulee lisää.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 742
Ammattiautoilijana se ikäänkuin kuuluu osata parkkeeraus mitenpäin ja minne tahansa, mutta aika monelle varsinkin se taskuparkki yhtäänkin vilkkaalla kadulla on kauhistus, heille se on luotu.

En tiedä onko helppoa ja vaivatonta, en ole kokeillut. EAP:n hinnan aikanaan laitoin LR > Perf erolle eikä vara-autossakaan ole moista ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
248
Kesällä tullut nyt ajeltua muutama tuhat kilometria vakkarilla ja eikä yhtään oikeaa jarrustusta ole tullut vastaan. Oikeastaan, en muista että auto olisi vuoden aikana oikeasti jarruttanut, pientä "epäröintiä" joskus ollut, eli regenillä hidastetaan -2-5 km/h hetkeksi, jonka jälkeen matka jatkuu normaalisti.

Mielestäni aikaisemmin adaptiivinen vakkari oli aikaisemmin selvästi hermostuneempi ja vastaantulevat rekat saattoi aiheuttaa hidastelua, eli ennen isoa kevätpäivitystä jolloin auto näyttää ruudulla ~kaiken muun liikeenkteen sekä muiden autojen jarru- ja vilkkuvalot.

E8:lla Maskusta Turun suuuntaan juuri ennen kuin valtatie vaihtuu motariksi, niin auto hidastaa regenillä ~-10-20 km/h ja kiihdyyttää pian sen jälkeen uudestaan.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 773
Katselin tuon Björin videon parkkeerauksesta, hauskaa testailua, enkä ota nyt kanta siihen miten se toimii, mutta itselleni heräsi kysymys, että kenelle tälläisia avustimia oikein tehdään ? Jos ei osaa autoansa laittaa ruutuun etu tai takaperin, niin aika heikolla pohjalla on ajotaidot. Taskuparkkiavustimen vielä jotenkin ymmärrän, mutta tälläinen parkkiavustin.

Kuinkahan kädettömiä autoilijoita meistä ajan saatossa tulee ?

Parkkeeraus on olennainen osa autoilua, jos autoista meinataan tehdä autonomisia niin auton olisi hyvä osata myös parkkeerata itsensä.

Oli viime viikolla alla teslan loaneri jossa tämä fsd paketti. Tuli tuolla autoparkilla leikittyä niin kyllä se hienosti ahtaampiikin väleihin sai parkkeerattua itsensä. Vielä kun saisivat uuden Summonin tuotua.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 800
Parkkeeraus on olennainen osa autoilua, jos autoista meinataan tehdä autonomisia niin auton olisi hyvä osata myös parkkeerata itsensä.

Oli viime viikolla alla teslan loaneri jossa tämä fsd paketti. Tuli tuolla autoparkilla leikittyä niin kyllä se hienosti ahtaampiikin väleihin sai parkkeerattua itsensä. Vielä kun saisivat uuden Summonin tuotua.
Noissa autoparkeissa on vaan vikana se, että on niin perkeleen hidasta. Pätee bemarista eteenpäin, hauska lelu mutta jos itse ehdit viisi kertaa vetää auton ruutuun vrt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 037
Noissa autoparkeissa on vaan vikana se, että on niin perkeleen hidasta. Pätee bemarista eteenpäin, hauska lelu mutta jos itse ehdit viisi kertaa vetää auton ruutuun vrt.
Vähän turhia nyt, mutta sitten kun auto oikeasti ajaa itse niin täytyyhän sen itse löytää yksinään paikka ja parkkeerata siihen.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 336
Noissa autoparkeissa on vaan vikana se, että on niin perkeleen hidasta. Pätee bemarista eteenpäin, hauska lelu mutta jos itse ehdit viisi kertaa vetää auton ruutuun vrt.
Osittain samaa mieltä, että on liian hidas. On tuo sentään nopeutunut, mutta pari kertaa kerkeäisi itse parkkeerata. Kyllä tuota silloin tällöin voisi käyttää kun on tullut tosiaan törmättyä noihin 5* hitaampiin autoparkkeihin. Toivossa hyvä elää, että nipistävät tuon lähes ihmisen nopeaksi. Nopeudella ei niin merkittävää merkitystä olisi jos hyppää kaupan edestä autosta ulos ja painaa autoparkilla parkkiin ja corridorissa kävellessä summoaa auton kaupan eteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 084
Osittain samaa mieltä, että on liian hidas. On tuo sentään nopeutunut, mutta pari kertaa kerkeäisi itse parkkeerata. Kyllä tuota silloin tällöin voisi käyttää kun on tullut tosiaan törmättyä noihin 5* hitaampiin autoparkkeihin. Toivossa hyvä elää, että nipistävät tuon lähes ihmisen nopeaksi. Nopeudella ei niin merkittävää merkitystä olisi jos hyppää kaupan edestä autosta ulos ja painaa autoparkilla parkkiin ja corridorissa kävellessä summoaa auton kaupan eteen.
Ei ne sitä voi ihmisen nopeudelle koskaan pistää, koska ihmisen täytyy tarkkailla ja antaa mahdollisuus puuttua. Ja jos ollaan ihan rehellisiä, niin aika moni ihminen vetää ruutuun huomattavan liian kovaa reagoidakseen johonkin yllätykseen. Mitä summoniin tulee, niin eiköhän se kielletä Suomessa hyvin nopeasti viimeistään siinä kohtaa, kun alkaa olla kaupan oven edusta täynnä idiootteja lastaamassa autojaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
474
Nyt kesällä tuli ajeltua Model Y -23:lla mm. pohjoisemmassa Norjassa ja noin 3000km reissulla arviolta tuli 30-40 turhaa mutta rasittavaa reilumpaa hidastusta ja pari jo rajumpaa jarrutusta. Ja tämä niin, että lopulta jatkuvasta sekoilusta kyllästyneenä Norjassa sopivilla tiellä jokaisen auton kohdalla autopilot tai vakkari pois tai ainakin jalka kaasulle. Ja vaikka ajotyylikin mielummin rauhallinen kuin urheilullinen, autopilotilla uskalsi Norjassa kyllä ajaa todella vähän jatkuvan sekoilun vuoksi ja eipä tuolla voi mutkapätkillä ajellakkaan.

Nuo hidastelut on ihan täysin kiinni tien koosta ja kaistaviivoista. Norjassa oppi aika nopeasti että hyvistäkin kaistaviivoista huolimatta sopivat tiet ja mutkat aiheutti vähintään joka toisen vastaantulijan kanssa jonkinlaista sekoilua. Rekat tuntuivat aiheuttavan liki satavarman tiukan hidastuksen varsin isoillakin teillä. Suomessa tiet ja itse kaistat ovat varsinkin etelässä pääosin sen verran leveitä, että varmasti on ajelijoita joilla sekoilua ei välttämättä tule juuri koskaan vastaan.

Samalla tuli huomattua tuo adaptiivisen vakkarin mutkahidastuksen sekoilu: Joskus, mutulla ilmeisesti karttapohjan epätarkkuudesta johtuen, pitkissä mutkissa auto ensin jarrutti ja sitten ajeli mutkan läpi humppaamalla nopeutta nopeahkosti ylösalasylösalas. Tämä toistui kymmenkunta kertaa. Sinällään vaikuta mihinkään muuhun, kuin laaduntuntuun, ainakaan kuivalla tiellä.

Arviolta autopilot on juurikin tuon Tekniikan maailman arvion mukaisella tasolla. Kaikki huomiotkin on helppo allekirjoittaa, niinhän se tuntuu toimivan. Ameriikassa tämä toimii luultavasti ihan erinomaisesti, kun jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä ole ja tiet ovat pääosin valtavia.


edit: Vetäisin tuossa vielä noin 1400kg asuntovaunuakin liki 700km. Perffillä itse veto oli kuivalla kelillä todella miellyttävää, paras veturi mitä itse muistan, joskin toki vaunu oli maltillinen. Auto kiihtyi paremmin kuin tyypillinen henkilöauto ja vaunu tuli mukavasti ja huomaamattomasti perässä. Järkeväksi stintiksi lataustaukojen välilä tuli noin 100 - 150km, kun kulutus oli usein jopa 40kwh/100km maantieajossa. Rekan perässä imussa kulutuksen sai kyllä putoamaan reilusti. Toisin sanoen saa kyllä olla aikamoinen sissi, että kehtaa suurempia määriä vaunua kiskoa; Lataustauot alkavat ihan oikeasti häiritsemään, eritoten kun useimmiten vaunu pitää ottaa perästä irti, että auton saa latauksen.

Märällä yhdistelmä oli ihan hengenvaarallisen tuntuinen sellaisten täysin sileiden asfalttipaikkojen kohdalla. Auton perä tuntui lähtevän irti ihan kevyessäkin ylämäessä tai ainakin auto oli todella epävakaan tuntuinen. Todella pelottava ajettava, en ole kokenut vastaavaa vaikka joitain kymmeniä tuhansia perässä onkin ollut reilusti toisen tonnin kuormia. En huomannut S3xy knobilla pudottaa regeniä, että oliko siitä kiinni. Enkä kokeilla chill modea. Mutu sanoo, että luistonesto ei tajua annostella voimaa järkevästi vaunun kanssa märällä ja reagoi jotenkin todella hölmösti kun pito on yht’äkkiä höllemmässä. Onneksi märkää ei ollut kuin muutamia kymmeniä kilometrejä.

edit. Autopilotiin/vakkariin liittyen: Lisäksi auto hidastelee ramppien kohdalla yms. karttadatan perusteella ihan turhaan, tätä ei tällä matkalla sattunut.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 618
Viestejä
4 316 368
Jäsenet
72 080
Uusin jäsen
tija

Hinta.fi

Ylös Bottom