Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 045
40tkm Y rwd kokemuksella edelleen ärsyttää, että autopilot ei osaa seurata keskikaistaa kohdissa, missä tie levenee. Yleensä siis hakee pirusti oikealle ja napsahtaa ap kokonaan pois päältä. Näitä tulee tietyillä tiepätkillä about kilometrin välein.

Toinen on jossain risteyskohdissa, missä on kääntyville oma kaista, niin heittää ihan yllättäen ohjauksen jyrkästi oikealle tai vasemmalle. Tietysti olen hereillä näissä tilanteissa, eikä näistä mitään vaaratilanteita tule. Vitutusta näistä tulee joka kerta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 258
Kyllähän sitä pitääkin hidastaa reippaasti jos omalla puolella tien laitaa joku väistettävä on.

Autohan ei voi tietää aikooko kuski väistää kunnolla eikä varmaan näe niin kauas että tietäisi onko turvallinen ohitus mahdollista.

Oma mielipide on että ap:n pitäisi näissä tilanteissa tippua kokonaan pois päältä jonkun summerin saattelemana ja pakottaa ihmiskuski hommiin.
Näissä tilanteissa huomaa, että HW3 ainakin tikittää hitaasti. Jos on esim. 60 tai 80 alue ja jotain on pientareella, niin joskus hidastaa etukäteen toisinaan vasta kun on ohittanut.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
240
Antaa jarruttaa vaan pääsääntöisesti peräänajaja maksaa.

Tesla pitäisi palkita tästä turvaväliä lisäävästä softasta.
Vaikka sanoitkin pääsääntöisesti, niin lienee syytä korostaa, ettei se välttämättä ole ihan näin simppeliä ja siinä voi joutua itsekin osasyylliseksi jollei ole kertoa perusteltua syytä äkkinäiselle hiljennykselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 096
Ja kun dashcamit on yleistyneet niin jos sieltä materiaalista voidaan todeta edellä ajavan hidastaneen/jarruttaneen täysin vailla järkevää syytä niin siitä saa sopan aikaiseksi.

Esim. Ohitustilanteesshan on ihan normaalia että turvaväli tilapäisesti pienenee ja jos siinä kohtaa tulee haamuja niin riskit on todella isot.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
587
Kehä kolmosella vakkari päällä himmaa parissa kohtaa koska kartassa näkyy "mutka". Esimerkiksi jumbon kohdalla länteen päin ajaessa. Todella ärsyttävää.
Tänään kehä3 AP päällä länteen Kotkan motari - Turuntie, piti oikein kytätä näitä - tasan ainoa mihin 2016 facelift S hidasti tms, oli hetkeksi vas. kaistalle eteen kiilannut Volvo..
..ttu kameroihinkin joutui ite himmailemaan.. Erityisen ärsyttävä on se kamera ennen Turuntien ramppia, kun rajoitus tippuu 100:sta 80:iin, auto sen toki tunnistaa mutta just siinä kohtaa ei jostain syystä tiputa auton nopeutta automaattisesti. Tossa jos ei ole ite ihan hereillä niin varmasti räpsähtää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 258
Tänään kehä3 AP päällä länteen Kotkan motari - Turuntie, piti oikein kytätä näitä - tasan ainoa mihin 2016 facelift S hidasti tms, oli hetkeksi vas. kaistalle eteen kiilannut Volvo..
..ttu kameroihinkin joutui ite himmailemaan.. Erityisen ärsyttävä on se kamera ennen Turuntien ramppia, kun rajoitus tippuu 100:sta 80:iin, auto sen toki tunnistaa mutta just siinä kohtaa ei jostain syystä tiputa auton nopeutta automaattisesti. Tossa jos ei ole ite ihan hereillä niin varmasti räpsähtää.
Mikä rauta autossasi on?
Koska jos AP1 niin todennäköisesti toimii kuten myös AP2 ja 2.5 koska käyttää tutkaa.

Puhumme nyt Visionista mikä on täysin kamerapohjainen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
834
”Isolla T:llä?” Jos Teslaa tarkoitat, niin tuossahan puhutaan Model 3:sta joka on valmistajan pienin malli.

Aika surkea artikkeli muutenkin. ”Teslan aeb-järjestelmän herkkyys ei myöskään ole yksittäistapaus Tekniikan Maailman kattavassa testihistoriassa, kun törmäyksenestojärjestelmä aktivoituu omia aikojaan.” Mutta silti vain tämä yksi valmistaja pitää nostaa tikunnokkaan, koska onhan se niin muodikasta haukkua ja dissata ko. valmistajaa. On näissä toki omat vikansa ja puutteensa, mutta niin on muissakin. En pääse koko alkuperäistä artikkelia lukemaan, mutta olisi kiva kuulla kuinka hienosti esim. tuon BYDin vastaava järjestelmä toimii?

”Mahdollisuus yllättävälle hätäjarrutukselle kuitenkin kannattaa pitää mielessä edellä ajavan takapuskurissa roikkuessa – ja mieluusti harkita strategiaansa uudelleen. Tämä on toki suotavaa muutenkin yleisen liikenneturvallisuuden nimissä.”
Mielestäni aivan liian loiva suhtautuminen, ottaen huomioon että kyseessä on lakisääteinen velvollisuus eikä pelkästään ”suotavaa”. Käytännössä aina syyllinen on lain näkökulmasta peräänajaja, jos kolari tulee. Syystä riippumatta. (Vakuutusyhtiöillä on vähän erilaisia näkemyksiä tapauskohtaisesti).

Olen ajanut Model S:lläni rapiat 150tkm eikä sen kanssa ole ollut kuvatunlaista ongelmaa. Kyllähän sekin hidastaa selkeästi (mutta ei todellakaan lyö ”liinoja kiinni” ellei olla todella liian lähellä jo ihan oikeaa kolaria), jos esim. pyöräilijä ajaa tien reunassa reunaviivan kohdilla, tai rekkaa ohittaessa motarilla jos se rekka ajaa kaistaviivan päällä tai jopa vähän sen yli (vasemmalle siis) tms. Mahtaisiko tuo ero johtua siitä, että vähän vanhemmassa S:ssä on tutkat konenäön lisäksi, kun uusissa kolmosissa kaikki yrittää toimia pelkän konenäön varassa (pyyhkimien sadetunnistusta myöten)? Positiivista tuossa lienee se, että asia korjaantunee softan kypsyessä. Paskaa se, että huono ja keskeneräinen/epämääräisesti toimiva softa on laskettu liikenteeseen.
Model S ei ollut vertailussa, uusi Model 3 oli. Muissa autoissa ei ollut ongelmia avustimissa, avustinpisteet BYD & Polestar 9, Tesla 7.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
587
Mikä rauta autossasi on?
Koska jos AP1 niin todennäköisesti toimii kuten myös AP2 ja 2.5 koska käyttää tutkaa.

Puhumme nyt Visionista mikä on täysin kamerapohjainen.
Joo, AP1, "Highway Autopilot".

Onkohan tuo täysin kamerapohjainen kötöstys muuten uusissa S/X:issä myös, vai onko se vain noiden 3/Y vitsaus? (eli nimenomaan halpuutuskonsti jättää tutkat pois)?
EDIT: Itselleni vastaten: https://www.tesla.com/fi_fi/support/transitioning-tesla-vision - Eli, "valitettavasti".
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 697
Viestejä
4 324 896
Jäsenet
72 074
Uusin jäsen
Kantoaalto

Hinta.fi

Ylös Bottom