Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Vanhusten mukaan 25% voimasta jokaiselle renkaalle. Tähän ei toki pysty moni auto.
Usein kun se "neliveto" on kaksiveto, eli yksi eturengas ja takarengas vetää.

Ja kyllä, nelivedolla avoimilla perillä ilman tietokoneohjattua jarruttelua pääsee ihan sinne mihin on tarve.
Jousitus myös poistaa lukkojen tarpeen.

Teslathriidissä kun ollaan, niin pääasia on, että talvella pääsee liikennevaloista ekana liikkeille, sekä pääsee auraamattomalla(20cm lunta) mökkitiellä liikkumaan.


Itsellä on maasturiin takapäähän lukko, silti mielummin ajan ilman sitä.
Sekä jakolaatikko on asennossa, jossa visko on toiminnassa, eli ei tule 50/50% voiman jakoa perien välillä.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Itse näkisin oikeana nelkkuna sähköhummerin ja cybertruckin versiot joissa 4 erillistä sähkömoottoria. Ainakin niissä jokaista rengasta voidaan säätää vaikka eri suuntiin pyörimään jolloin päästään pahemmista muta ja maasto- olosuhteista liikkeelle kuin nämä lukko yms muut feikkinelkut.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Onhan tuo nyt nelivedolle aivan ylivoimainen asetelma että molemmilla akseleilla on oma moottori jotka toimivat toisistaan riippumatta. Sama asia toki pätee kaikille merkeille.

Ei pitäisi olla kahta sanaa polttomoottorilla.
Miksi? Eikö parempi olisi, kun ne toimisivat kuten polttomoottoriautossa? Eli moottorista tulee voima jakolaatikkoon, joka jakaa voiman eteen ja taakse?

Korostetaan vielä, ettei minulla ole mitään sähkoautoja vastaan, päin vastoin, seuraava uusi auto voisi hyvin olla sähköllä toimiva.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 348
Itse näkisin oikeana nelkkuna sähköhummerin ja cybertruckin versiot joissa 4 erillistä sähkömoottoria. Ainakin niissä jokaista rengasta voidaan säätää vaikka eri suuntiin pyörimään jolloin päästään pahemmista muta ja maasto- olosuhteista liikkeelle kuin nämä lukko yms muut feikkinelkut.
4-moottoriset versiot löytyy varmasti Hummerista ja Rivianista, Teslaan on ehkä sellainen tulosssa kun Musk panikoi nähtyään mitä kilpailijat tekee mutta mitään tietoa aikataulusta ei ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 189
tänään tuli 2021.44.30 patch ilman mitään patch noteseja, mutta patchin jälkeen tuli joku uusi "cold weather tips" yms. mikä neuvoi esilämmittämään jne. Onko tämä se ILP softan päivitys? Ainakin äänekkäämmin ja aggressiivisemmin mutta samalla kuumemmin ILP tuntuu käyvän.

Niin ja patchin aikana palo jalkatilan valot tässä SR+, valot mitkä ei autoon kuulu :)
Tämä on juuri se. Tiedä sitten tekeekö oikeasti mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
111
Vanhusten mukaan 25% voimasta jokaiselle renkaalle. Tähän ei toki pysty moni auto.
Usein kun se "neliveto" on kaksiveto, eli yksi eturengas ja takarengas vetää.
Tuohan tarkoittaa nimen omaan että autossa on neljä vetävää pyörää eli sitä mitä alunperin ehdotettin? 25% voimasta (eli väännöstä koska liike on pyörivää) tarkoittaa avoimia tasauspyörästöjä. Myöskin tälläinen "25% voimasta kaikille renkaille" pyörittää vain toista takarengasta jos kaikilla renkailla on sama pito. Ehkä sittenkin se diesel-moottori oli oikea vastaus. Se on totta ilman lukkoja pääsee minne on tarve, ZIL-131:ssä ei ole lukkoja mutta maastokykyjä senkin edestä.


Teslan moottori per akseli oikeastaan emuloi pitkittäistä lukkoa koska molemmissa päissä autoa on pyörivä rengas. Ja tarvittaessa sähköillä saadaan poikittaiset lukot. Kahdella moottorin suurin etu on mahdollisuus kahteen eri tilanteeseen optimoituun moottoriin, toinen optimoitu nopeaan kiihtyvyyteen ja toinen pientä kulutusta varten. Neliveto tulee käytännössä kaupan päälle.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Tesla vetää nollalla renkaalla pahimmassa tapauksessa, siinä se juttu on. Pyörä, jolla ei ole pitoa vie kaiken tehon jos välissä ei ole jotain joka estäisi sitä. ESP:n hoitaa hommaa jarruttamalla sutivaa rengasta, mutta todellinen neliveto kykenee siirtämään lukkonsa avulla tehoa myös sille pitävälle renkaalle. Teslassa ei ole sellaista. Eikä Teslassa ole vaihteistoa, jolla saadaan oikeasti suuri määrä sitä vääntöä, joka sitten tarvitaan jos halutaan myös edetä sillä nelivedolla (mutta toki Model 3/Y/X/S eivät sellaiseen paikkaan menisi muutenkaan) - se diesel on siinä kätevä kyllä kuten joku irvaili.

Teslathriidissä kun ollaan, niin pääasia on, että talvella pääsee liikennevaloista ekana liikkeille, sekä pääsee auraamattomalla(20cm lunta) mökkitiellä liikkumaan.
Jää Model 3 noissa lumimäärissä helposti vatsasta kiinni, eli ei se neliveto välttämättä auta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 384
Tesla vetää nollalla renkaalla pahimmassa tapauksessa, siinä se juttu on. Pyörä, jolla ei ole pitoa vie kaiken tehon jos välissä ei ole jotain joka estäisi sitä. ESP:n hoitaa hommaa jarruttamalla sutivaa rengasta, mutta todellinen neliveto kykenee siirtämään lukkonsa avulla tehoa myös sille pitävälle renkaalle. Teslassa ei ole sellaista. Eikä Teslassa ole vaihteistoa, jolla saadaan oikeasti suuri määrä sitä vääntöä, joka sitten tarvitaan jos halutaan myös edetä sillä nelivedolla (mutta toki Model 3/Y/X/S eivät sellaiseen paikkaan menisi muutenkaan) - se diesel on siinä kätevä kyllä kuten joku irvaili.
Noita "todellisia" nelivetoja on vaan aika harvassa, rajoittuu käytännössä vain ja ainoastaan range rovereihin ja sen tyyppisiin. Perus henkilöautopuolella ei taida olla missään.
Jotain audin torseniakin kehuttu vuosikaudet mutta todellisuudessa sutii ristiin ja "lukot" on vaan että jarrutetaan sutivaa pyörää.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
848
Noita "todellisia" nelivetoja on vaan aika harvassa, rajoittuu käytännössä vain ja ainoastaan range rovereihin ja sen tyyppisiin. Perus henkilöautopuolella ei taida olla missään.
Jotain audin torseniakin kehuttu vuosikaudet mutta todellisuudessa sutii ristiin ja "lukot" on vaan että jarrutetaan sutivaa pyörää.
Onhan noissa tehokkaammissa henkilöautoissa ollut noita lukittuvia periä. Vaikkapa bemarin M340i on sähköisesti ohjattu lukkoperä (M slip differential) ja etuakselilla sitten "perinteinen" jarruilla toimiva. Se kai on sitten näillä termeillä kolmiveto?

Mikäänhän ei sinänsä estäisi Teslaa laittamasta tuollaista lukittavaa perää sähkömoottorin ja renkaiden väliin, mutta painoa ja hintaa se lisäisi. Polttomoottori kun tarvitsee sen perän joka tapauksessa, ei lukko lisää enää merkittävästi kuluja tai painoa. Varsinkaan kalliimman pään malleissa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Käsitin että tästä etiäpäin kaikissa uusissa Tesla 3 SR on uusi (60kWh?) LFP-akku. No onko täällä vielä kellään, ja kokemuksia siitä talvipakkasilla?

Siitä kyllä puhutaan että sitä ei voi ladata 150kW teholla jos akku on kylmä, mutta kun olen yrittänyt kokemuksia googlettaa, tulee sieltä ne samat vanhat TeslaBjörnin ja jonkun britin testit jossa latausta testataan jossain 0 tai +5 asteen kelissä.

Haluisin mieluummin tietää kuinka käyttökelpoinen se on vaikka täällä Suomessa -20 asteen pakkasessa? Voiko sitä edelleen ladata, ja millaisella nopeudella? Toimiiko 8A tai 10A hidaslataus ok pakkasilla? Toimiiko muuten ok pakkasilla, vaikka pikalataus olisikin hitaampaa, käynnistyy ilman ongelmia kunhan akussa on varausta jne.? Jos pikalataus jää johonkin 30kW tehoihin pakkasilla, en koe sitä erityisen suurena ongelmana kunhan latautuu.

Mulla on nyt 52kWh akulla varustettu Renault Zoe ja olen ollut tyytyväinen -20 asteen pakkasillakin (ainoa vaikutus on ollut toimintamatkan lyheneminen, mikä ei ole ollut minulle tähän asti ongelma), ja tähän asti olen hyvin pärjännyt jopa kokonaan ilman "pikalatauksia" (tosin minun mallissani ei edes ole CCS-pikalatausta, nopein lataus on 22kW AC-lataus joka on tähän asti riittänyt erinomaisesti, ja 99% lataamisestani on 10A tai 8A hidaslatausta kotona tai töissä).

Entä raportit siitä ettei Tesla 3 LFP osaa aina kovin hyvin arvioida kuinka paljon akussa on energiaa jäljellä? Tarinat siitä että jonkun lataus loppui 68%:iin (mahdollisesti johtui siitä että akku oli kyllä 100% täynnä mutta auto ei vain osannut arvioida sitä oikein), ja kuinka jollakin lataus tippui ajossa parin minuutin sisällä 14% -> 0%, eli akku oli ilmeisesti jo melkein tyhjä vaikka vielä ilmoitti väärin 14% lataustasossa?

Kiinnostaa vain nuo LFP-akut kun kerran pitäisi olla paljon halvempia valmistaa (ei kobolttia eikä nikkeliä) ja elinikäkin pitäisi olla paljon litium-ioni akkuja pidempi, eli auton jälleenmyyntiarvon voisi kuvitella pysyvän korkeampana vuosienkin jälkeen.

Huono puoli sitten pienempi energiatiheys eli käytännössä LFP-akku on raskaampi/isompi kuin yhtä "iso" litium-ioniakku, ja sitten nuo yllämainitut mahdolliset ongelmat. Jos ja kun nykyisen Zoen johonkin toiseen sähköautoon joskun vaihdan, toivon että siinä on jo LFP-akku, tai jos on tullut markkinoille jotain vielä parempaa. Propsit Teslalle että on jo etukenossa lähtenyt kokeilemaan LFP-akullisia malleja jo ihan oikeassa elämässä, nyt vain haluisi kovasti niitä kokemuksia...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 384
Onhan noissa tehokkaammissa henkilöautoissa ollut noita lukittuvia periä. Vaikkapa bemarin M340i on sähköisesti ohjattu lukkoperä (M slip differential) ja etuakselilla sitten "perinteinen" jarruilla toimiva. Se kai on sitten näillä termeillä kolmiveto?

Mikäänhän ei sinänsä estäisi Teslaa laittamasta tuollaista lukittavaa perää sähkömoottorin ja renkaiden väliin, mutta painoa ja hintaa se lisäisi. Polttomoottori kun tarvitsee sen perän joka tapauksessa, ei lukko lisää enää merkittävästi kuluja tai painoa. Varsinkaan kalliimman pään malleissa.
Joo tehokkaammissa huippupään malleissa niitä voi löytyä. Ilmeisesti se lukko kummiskin lisää sen verran sitä hintaa että ei ole järkeä laittaa malleihin missä sitä ei edellytetä. Se mikä ihmetyttää että ei ole edes lisävarusteena, voisin kuvitella että monet voisivat sen tilatakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 225
Käsitin että tästä etiäpäin kaikissa uusissa Tesla 3 SR on uusi (60kWh?) LFP-akku. No onko täällä vielä kellään, ja kokemuksia siitä talvipakkasilla?

Siitä kyllä puhutaan että sitä ei voi ladata 150kW teholla jos akku on kylmä, mutta kun olen yrittänyt kokemuksia googlettaa, tulee sieltä ne samat vanhat TeslaBjörnin ja jonkun britin testit jossa latausta testataan jossain 0 tai +5 asteen kelissä.

Haluisin mieluummin tietää kuinka käyttökelpoinen se on vaikka täällä Suomessa -20 asteen pakkasessa? Voiko sitä edelleen ladata, ja millaisella nopeudella? Toimiiko 8A tai 10A hidaslataus ok pakkasilla? Toimiiko muuten ok pakkasilla, vaikka pikalataus olisikin hitaampaa, käynnistyy ilman ongelmia kunhan akussa on varausta jne.? Jos pikalataus jää johonkin 30kW tehoihin pakkasilla, en koe sitä erityisen suurena ongelmana kunhan latautuu.

Mulla on nyt 52kWh akulla varustettu Renault Zoe ja olen ollut tyytyväinen -20 asteen pakkasillakin (ainoa vaikutus on ollut toimintamatkan lyheneminen, mikä ei ole ollut minulle tähän asti ongelma), ja tähän asti olen hyvin pärjännyt jopa kokonaan ilman "pikalatauksia" (tosin minun mallissani ei edes ole CCS-pikalatausta, nopein lataus on 22kW AC-lataus joka on tähän asti riittänyt erinomaisesti, ja 99% lataamisestani on 10A tai 8A hidaslatausta kotona tai töissä).

Entä raportit siitä ettei Tesla 3 LFP osaa aina kovin hyvin arvioida kuinka paljon akussa on energiaa jäljellä? Tarinat siitä että jonkun lataus loppui 68%:iin (mahdollisesti johtui siitä että akku oli kyllä 100% täynnä mutta auto ei vain osannut arvioida sitä oikein), ja kuinka jollakin lataus tippui ajossa parin minuutin sisällä 14% -> 0%, eli akku oli ilmeisesti jo melkein tyhjä vaikka vielä ilmoitti väärin 14% lataustasossa?

Kiinnostaa vain nuo LFP-akut kun kerran pitäisi olla paljon halvempia valmistaa (ei kobolttia eikä nikkeliä) ja elinikäkin pitäisi olla paljon litium-ioni akkuja pidempi, eli auton jälleenmyyntiarvon voisi kuvitella pysyvän korkeampana vuosienkin jälkeen.

Huono puoli sitten pienempi energiatiheys eli käytännössä LFP-akku on raskaampi/isompi kuin yhtä "iso" litium-ioniakku, ja sitten nuo yllämainitut mahdolliset ongelmat. Jos ja kun nykyisen Zoen johonkin toiseen sähköautoon joskun vaihdan, toivon että siinä on jo LFP-akku, tai jos on tullut markkinoille jotain vielä parempaa. Propsit Teslalle että on jo etukenossa lähtenyt kokeilemaan LFP-akullisia malleja jo ihan oikeassa elämässä, nyt vain haluisi kovasti niitä kokemuksia...
Jos voit pitää autos sekä töissä, että kotona tolpan nokassa josta auto voi lämmitellä pakkasella akkuaan, niin LFP toiminee ihan hyvin. Ongelmia tulee sitten kun ajat 250km jonkun mökin pihaan missä ei ole töpseliä, vietät viikonlopun siellä -20C kelissä akun varauksen ollessa 15% ja sitten sunnuntai-iltana pitäisi ajaa läheiselle pikalaturille, niin latausteho voi olla luokkaa 0kW (+3.5kW lämmitystä) ja kestää puoli tuntia, että lataus edes alkaa.

Jos noilla worst case tilanteilla ei ole väliä, niin itse kyllä tykkäisin myös lfp-akuista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
967
Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Oikea neliveto on sellainen jossa on 3 tasauspyörästöä, nykypäivänä ilmeisesti aika harvinainen. Vielä parempi jos lukkoja löytyy. Toki jollain kytkettävällä nelivedollakin pääsee eteenpäin mutta ei siinä ole ajettavuus yhtä hyvä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 384
Oikea neliveto on sellainen jossa on 3 tasauspyörästöä, nykypäivänä ilmeisesti aika harvinainen. Vielä parempi jos lukkoja löytyy. Toki jollain kytkettävällä nelivedollakin pääsee eteenpäin mutta ei siinä ole ajettavuus yhtä hyvä.
Eikö kunnolliset "oikeat" vanhanliiton nelivedot ole juurikin kytkettäviä manuuaalisine napalukkoineen?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 348
Oikea neliveto on sellainen jossa on 3 tasauspyörästöä, nykypäivänä ilmeisesti aika harvinainen. Vielä parempi jos lukkoja löytyy. Toki jollain kytkettävällä nelivedollakin pääsee eteenpäin mutta ei siinä ole ajettavuus yhtä hyvä.
Jatkuvia nelivetoja joissa ei olisi mitään kytkettäviä lukkoja ei ole markkinoilla Suomessa, jos neliveto on ns. yhtä puuta koko matkalta niin sillä ei voi ajaa pitävällä alustalla ollenkaan ennenkuin paikat hajoaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Jos voit pitää autos sekä töissä, että kotona tolpan nokassa josta auto voi lämmitellä pakkasella akkuaan, niin LFP toiminee ihan hyvin. Ongelmia tulee sitten kun ajat 250km jonkun mökin pihaan missä ei ole töpseliä, vietät viikonlopun siellä -20C kelissä akun varauksen ollessa 15% ja sitten sunnuntai-iltana pitäisi ajaa läheiselle pikalaturille, niin latausteho voi olla luokkaa 0kW (+3.5kW lämmitystä) ja kestää puoli tuntia, että lataus edes alkaa.

Jos noilla worst case tilanteilla ei ole väliä, niin itse kyllä tykkäisin myös lfp-akuista.
Juu jos LFP-akun ongelmat rajoittuvat siihen että akun pitää lämmetä ennenkuin lähtee latautumaan, tai ainakaan pikalatautumaan, niin se ei olisi minulle kovin suuri ongelma. Käsitin TeslaBjörnin LFP-testistä (pikkupakkasessa) että akku kylmänä pikalataus oli tosiaan armottoman hidasta (pikalataukseksi), mutta asia korjaantui kun hän ajoi autolla pikkulenkin ja sitten laittoi latautumaan, akku lämpeni ajossa ja johan taas latasi.

Jos latausta kuitenkin on, sitten auton käynnistyminen (vaikka ei olisi ollut yötä johdon perässä) ei ole ongelmia -20 asteen pakkasissa, kuten ei tunnu olevan litiumioniakkuautoillakaan? Ainakin minulle nykyisen sähköautoni toiminta -20 keleillä on ollut positiivinen yllätys, vaikka oli yli vuorokauden -20 asteen pakkasessa seisomassa ilman sähköä (akun latausta oli silloin jäljellä jotain 65%), hurahti ihan ilman ongelmia käyntiin ja ajoon vaan, aivan kuin +10 keleillä, ja sisätilatkin lämpenivät ainakin tarpeeksi lämpimiksi. Ainoa mihin pakkasella tuntuu olevan vaikutusta on että toimintamatka lyhenee mitä kylmempi on, ja kunhan sen osaa ennalta ottaa huomioon niin ei ongelmaa.

Jo nykyisinkin laitan auton kotona (tai töissä) latautumaan aina heti ajon jälkeen koska käsittääkseni silloin se parhaiten latautuukin kun akku on valmiiksi lämmin ajon jälkeen. Parempi niin kuin antaa turhaan akun jäähtyä pakkasilla ja vasta sitten yrittää ladata.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Jos latausta kuitenkin on, sitten auton käynnistyminen (vaikka ei olisi ollut yötä johdon perässä) ei ole ongelmia -20 asteen pakkasissa, kuten ei tunnu olevan litiumioniakkuautoillakaan?
Ei mulla LFP-akun kanssa ole ikinä mitään ongelmia ollut näissä asioissa. LFP akku on kyllä lithium-akku myös (LiFePo4).
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
925
Tämä on juuri se. Tiedä sitten tekeekö oikeasti mitään.
Ompa muuten rasittavaa kun nuo kylmän sään ohjeet tulee joka kerta uudestaan kun autoon astuu. Ei auta vaikka kerran klikkasi ja luki läpi, onkohan joku bugi vai tarkotettu noin...
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
925
Käsitin että tästä etiäpäin kaikissa uusissa Tesla 3 SR on uusi (60kWh?) LFP-akku. No onko täällä vielä kellään, ja kokemuksia siitä talvipakkasilla?

Siitä kyllä puhutaan että sitä ei voi ladata 150kW teholla jos akku on kylmä, mutta kun olen yrittänyt kokemuksia googlettaa, tulee sieltä ne samat vanhat TeslaBjörnin ja jonkun britin testit jossa latausta testataan jossain 0 tai +5 asteen kelissä.

Haluisin mieluummin tietää kuinka käyttökelpoinen se on vaikka täällä Suomessa -20 asteen pakkasessa? Voiko sitä edelleen ladata, ja millaisella nopeudella? Toimiiko 8A tai 10A hidaslataus ok pakkasilla? Toimiiko muuten ok pakkasilla, vaikka pikalataus olisikin hitaampaa, käynnistyy ilman ongelmia kunhan akussa on varausta jne.? Jos pikalataus jää johonkin 30kW tehoihin pakkasilla, en koe sitä erityisen suurena ongelmana kunhan latautuu.

Mulla on nyt 52kWh akulla varustettu Renault Zoe ja olen ollut tyytyväinen -20 asteen pakkasillakin (ainoa vaikutus on ollut toimintamatkan lyheneminen, mikä ei ole ollut minulle tähän asti ongelma), ja tähän asti olen hyvin pärjännyt jopa kokonaan ilman "pikalatauksia" (tosin minun mallissani ei edes ole CCS-pikalatausta, nopein lataus on 22kW AC-lataus joka on tähän asti riittänyt erinomaisesti, ja 99% lataamisestani on 10A tai 8A hidaslatausta kotona tai töissä).

Entä raportit siitä ettei Tesla 3 LFP osaa aina kovin hyvin arvioida kuinka paljon akussa on energiaa jäljellä? Tarinat siitä että jonkun lataus loppui 68%:iin (mahdollisesti johtui siitä että akku oli kyllä 100% täynnä mutta auto ei vain osannut arvioida sitä oikein), ja kuinka jollakin lataus tippui ajossa parin minuutin sisällä 14% -> 0%, eli akku oli ilmeisesti jo melkein tyhjä vaikka vielä ilmoitti väärin 14% lataustasossa?

Kiinnostaa vain nuo LFP-akut kun kerran pitäisi olla paljon halvempia valmistaa (ei kobolttia eikä nikkeliä) ja elinikäkin pitäisi olla paljon litium-ioni akkuja pidempi, eli auton jälleenmyyntiarvon voisi kuvitella pysyvän korkeampana vuosienkin jälkeen.

Huono puoli sitten pienempi energiatiheys eli käytännössä LFP-akku on raskaampi/isompi kuin yhtä "iso" litium-ioniakku, ja sitten nuo yllämainitut mahdolliset ongelmat. Jos ja kun nykyisen Zoen johonkin toiseen sähköautoon joskun vaihdan, toivon että siinä on jo LFP-akku, tai jos on tullut markkinoille jotain vielä parempaa. Propsit Teslalle että on jo etukenossa lähtenyt kokeilemaan LFP-akullisia malleja jo ihan oikeassa elämässä, nyt vain haluisi kovasti niitä kokemuksia...
Noita 60kwh LFP akullisia ei vielä taida kellään olla? Mutta 55kwh LFP löytyy iteltäni. Maksimi pikalatausteho mitä olen saanut irti oli jotain vähän reilu 100kw. Talvellakin päästään lähelle sataa, mutta vaatii sen että akku on esilämmitetty kunnolla. Kun navigoit superchargerille niin auto esilämmittää akun automaattisesti.

Mitään ongelmia ei ole ollut akun varaustilan arviointien kanssa, kyllä akku latautuu aina täyteen 100%. Ei ole myöskään hyppinyt yhtäkkisesti alaspäin lähellä nollaa. Kylmin millä oon ajanut ja ladannut taisi olla -25, virtaa menee toki reilusti enemmän mutta ihan tasaisesti.
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
84
Mikähän mahtaa olla tosielämän range 55kwh lfp-akulla talvipakkasissa? Entäs ilp, toimiiko?
Itse odottelen teslaa saapuvaksi alkuvuoden aikana ja olisi hyvä saada jostain vin nro niin voisi etukäteen aavistella millä varusteilla kiinalaiset lähettävät karvalakin tänne.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 189
Ompa muuten rasittavaa kun nuo kylmän sään ohjeet tulee joka kerta uudestaan kun autoon astuu. Ei auta vaikka kerran klikkasi ja luki läpi, onkohan joku bugi vai tarkotettu noin...
Sain itse tämän tänään. Pitää katsoa kun kotiin ajelee.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 176
Mikähän mahtaa olla tosielämän range 55kwh lfp-akulla talvipakkasissa? Entäs ilp, toimiiko?
Itse odottelen teslaa saapuvaksi alkuvuoden aikana ja olisi hyvä saada jostain vin nro niin voisi etukäteen aavistella millä varusteilla kiinalaiset lähettävät karvalakin tänne.
250km +/- 50km?

Muuttujia on älytön. Nopeudet, motari, maantie, aurauttu vai ei, vastatuuli, pakkasta -15 vai -35 jne
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
925
250km +/- 50km?

Muuttujia on älytön. Nopeudet, motari, maantie, aurauttu vai ei, vastatuuli, pakkasta -15 vai -35 jne
Jep. -5 ja 80km/h ni pääsee jotain reilu 300km kun kylmiltään lähtee. -20 ja 100km/h ni tippuu johonkin päälle 200km. Sitten tässä on vielä se, että kunnon esilämmitys kasvattaa rangea, ja matkan puolivälissä superchargerin jälkeen myös kulutus on pienempää kun akussa riittää lämpöä. Tässä (vähän tärähtänyt) kuva -13 kelillä kun lähdin suoraan 10%->100% superghargingin jälkeen matkaan ja ajoin tasaista 90km/h. Olisi näköjään ~360km päässyt jos kulutus olisi jatkunut samana, mutta tuossa oli ideaali esilämmitys ja hyvä nopeus.
 

Liitteet

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
399
Entä raportit siitä ettei Tesla 3 LFP osaa aina kovin hyvin arvioida kuinka paljon akussa on energiaa jäljellä? Tarinat siitä että jonkun lataus loppui 68%:iin (mahdollisesti johtui siitä että akku oli kyllä 100% täynnä mutta auto ei vain osannut arvioida sitä oikein), ja kuinka jollakin lataus tippui ajossa parin minuutin sisällä 14% -> 0%, eli akku oli ilmeisesti jo melkein tyhjä vaikka vielä ilmoitti väärin 14% lataustasossa?
Korjattu muistaakseni maaliskuussa 2021 päivityksen myötä. Nyt näkee varauksen kuten pitääkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 225
Juu jos LFP-akun ongelmat rajoittuvat siihen että akun pitää lämmetä ennenkuin lähtee latautumaan, tai ainakaan pikalatautumaan, niin se ei olisi minulle kovin suuri ongelma. Käsitin TeslaBjörnin LFP-testistä (pikkupakkasessa) että akku kylmänä pikalataus oli tosiaan armottoman hidasta (pikalataukseksi), mutta asia korjaantui kun hän ajoi autolla pikkulenkin ja sitten laittoi latautumaan, akku lämpeni ajossa ja johan taas latasi.
LFP / LiFePo ongelma kylmässä on nimenomaan lataamisen kanssa. Niitä ei saisi ladata kai ollenkaan jos kenno lämpö on pakkasella ja jos auton parkittaa tyhjähköllä akulla kylmään, niin sillä ei ole varaa käyttää akun vähiä energioita itsensä lämmittämiseen -> lataaminen ei ala ennenkuin akku on lämmennyt plussalle.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Eikö kunnolliset "oikeat" vanhanliiton nelivedot ole juurikin kytkettäviä manuuaalisine napalukkoineen?
Nyt vaikka ei nuo vanhat napalukot kuulu enää Teslaan, niin pakko kysyä, onko sinulla harmainta hajuakaan napalukon toiminnasta?
Se oikea neliveto voi olla myös ilman napalukkoja, ja parempi että onkin, voi vauhdissa kytkeä nelivedon päälle. (Toki napalukollisellakin voi, jos napalukot on valmiiksi käännetty päälle)
Napalukko kun vain ja ainoastaan yhdistää etuvetarit napaan. Ei vaikuta mitenkään tasauspyörästön toimintaan.
Eli jos napalukko ei ole käännetty päälle, auto on takaveto, vaikka miten kepistä olisi neliveto kytketty päälle.

Ja koko tämä napalukko juttu on jo niin 90-lukua.


Anteeksi offttopic, menee jo niin kauas Tesloista.:facepalm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
817
Jos en ole kiireessä liikkeellä niin kylmään akkuun ladatessa oon todennu et sama lämmittää akkua esim hpc latureiden yhteydessä olevilla 24kw dc laturilla joku vartti ja kattoa youtuubista pari videota odotellessa. Sit ku lumihiutale häviää niin siirtyy hpc piuhaan. Samalla säästää rahaa ja Pitää hpc laturia avoinna jos joku tarvii kuumaan autoon nopeasti virtaa. :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 189
Ompa muuten rasittavaa kun nuo kylmän sään ohjeet tulee joka kerta uudestaan kun autoon astuu. Ei auta vaikka kerran klikkasi ja luki läpi, onkohan joku bugi vai tarkotettu noin...
Ekalla kertaa ei tullut, mutta toisella kertaa tuli. Linkki ohjekirjaan missä ei ole mitään hyödyllistä tietoa liittyen tähän ILP ongelmiin.
Vain yleistä jargoniaa, että muista lämmittää, suihkutella kahvat wd-40 jne.

Oletko Tege hankkinut taas Teslan?
Kyllä.
Ei ole toistaiseksi ollut maanantai erää tämä auto.
Harmillisesti tämä komponenttipula aiheuttanut outoja siirtymisiä.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
925
Ekalla kertaa ei tullut, mutta toisella kertaa tuli. Linkki ohjekirjaan missä ei ole mitään hyödyllistä tietoa liittyen tähän ILP ongelmiin.
Vain yleistä jargoniaa, että muista lämmittää, suihkutella kahvat wd-40 jne.


Kyllä.
Ei ole toistaiseksi ollut maanantai erää tämä auto.
Harmillisesti tämä komponenttipula aiheuttanut outoja siirtymisiä.
Mulla ei oo myöskään tullu enää, ehkä kun on lämpimämpää. Loppuviikosta kylmenee, katotaan rupeeko tunkemaan samaa ilmotusta naamalle
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 584
Käyttöliittymän räpläystä Ryzen-prosessorilla. En osaa sanoa onko millainen ero Atomiin, mutta tuntuisi jokatapauksessa ihan ripeästi pyörivän:

 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Käyttöliittymän räpläystä Ryzen-prosessorilla. En osaa sanoa onko millainen ero Atomiin, mutta tuntuisi jokatapauksessa ihan ripeästi pyörivän:

Hienosti pyörii. Alkaa olemaan siedettävällä nopeudella toimiva mcu.
Asiasta kukkaruukkuun tutkiessani ja hutkiessani löysin tämmöistä:
New Mobileye EyeQ Ultra will Enable Consumer AVs
Jotenkin vaikea vertailla eri toteutustavalla olevia autonomisia järjestelmiä toisiinsa, mutta kieltämättä alkaa epäilyttämään Teslan hw3 144 TOPSin riittävyys verrattaen Intelin omaan tekeleeseen jossa lvl4 pyrittäessä max TOPS on jo 176. Voin olla väärässäkin, että jo hw3 riittää autonomiseen 4lvl tasoon kuitenkin luottaisin enemmän tulevaan hardware 4, joka noin 3x tehokkaampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 589

Kanadassakin näyttää olevan murheita lämpöpumpullisten Teslojen lämmityksen kanssa.
Kyllähän tuo on jo niin naamapalmu koko auto, ettei mitään tolkkua. Maksetaan vielä Premiumia, että pääsee beta-testaileen keskeneräistä autoa :facepalm: Ilmastotalkoot käynnissä, kun Teslan kanssa pitää olla toinen auto varalta, että matka voi jatkua :rofl: jännän kakka housuissa saa autoa päivitellä, kun ei tiedä mitä tällä kertaa paskotaan... Onnea vaan omistajille!
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
71
Kyllähän tuo on jo niin naamapalmu koko auto, ettei mitään tolkkua. Maksetaan vielä Premiumia, että pääsee beta-testaileen keskeneräistä autoa :facepalm: Ilmastotalkoot käynnissä, kun Teslan kanssa pitää olla toinen auto varalta, että matka voi jatkua :rofl: jännän kakka housuissa saa autoa päivitellä, kun ei tiedä mitä tällä kertaa paskotaan... Onnea vaan omistajille!
Ja dinotko ei sitten hyydy pakkasilla? Eiköhän tuo ongelma saada Teslalla taklattua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Teslan ongelmat, oli ne todellisia tai eivät, tuntuvat haittaavan eniten niitä, joilla ei Teslaa ole. Merkillistä. Omassa Teslassa ei ole ollut ongelmia talvikäytössä, paras talviauto mitä olen tässä 25 vuoden aikana omistanut.
Ei mitään ongelmia? Ei siis ikinä ole etuikkunaan jäätynyt vettä? Ei tuulilasinpyyhkimin? Ei ovikahvat olleet jäässä? Ei ikkunat jäätyneet karmiin? Ei kattolasikaan ole tuntunut kylmältä?

Muistan edellisestä autosta kyllä oikein suunnitellut pyyhkimet ja niiden sijainnin (ne sai jopa laitettua "talvimoodiin" jossa ne jäivät hieman ylemmäksi jotta lämmitys piti ne lämpimänä vielä paremmin), ovet avattiin ihan perinteisesti, ei frameless-ovia, löytyi etuikkunan lämmitin, kattolasin sai piiloon, etc. Nuo kaikki puuttuvat tästä "parhaasta talviautostani". Nytkin mulla on tällä hetkellä ulkona autossa kaikki ovet ja kahvat täysin jäässä.

Muistan myös kuukausia Kuusamon kentällä talvella seisoneen Mitsubishi Lancerin aikanaan (nelivedolla) joka perheessä oli. Siinä taisi olla vielä vähemmän ongelmia, Ladaa en sentään ole omistanut mutta niin sitäkin pidettiin maailman parhaana talviautona (kyllä ne siellä Siperiassa taitaa -70C:ssä edelleen niillä ajaa). Tesla ei kyllä ainakaan omassa autoilussani kovin korkealle ole talviautona päässyt (eikä kyllä vaimonikaan mielestä, hänen mielestään se on kesäauto).

Mutta se täytyy sanoa, että en ole kuullut polttomoottoriautoista, joissa lämpöä ei saisi sisään autoon. Onko sellainen? Unohtunut jäähdytysneste?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 189
Service moden alta voi laittaa pyyhkijät ns. vaihtotilaan niin jäävät ylemmäs.
Monelle Teslan kohdalla paras talviauto tarkoittaa, että se lämpenee nopeasti. Muutenhan tuossa on huonoa juuria nuo karmittomat ikkunat, jos et lämmitä tarpeeksi ne ei vaan liiku jos jäätyvät.
Sama myös ovenkahvoissa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Service moden alta voi laittaa pyyhkijät ns. vaihtotilaan niin jäävät ylemmäs.
Ne eivät toimi ajaessa näin, tuota en tarkoittanut. Vaan esim. Evoquessa "winter-mode" tarkoitti että joka pyyhkäisyn jälkeen ne jäivät tuon tyyppiseen nostettuun tilaan.

Monelle Teslan kohdalla paras talviauto tarkoittaa, että se lämpenee nopeasti. Muutenhan tuossa on huonoa juuria nuo karmittomat ikkunat, jos et lämmitä tarpeeksi ne ei vaan liiku jos jäätyvät.
Niin, tuo on todella pieni osa talviajamisesta kyllä mielestäni. Eikä tuo kunnonkaan esilämmitys poista noita ongelmia täysin. Enkä tiedä onko nyt "autoa on lämmitettävä 30 min jotta siihen pääsee sisään" merkki hyvästä talviautosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 225
Kyllähän tuo on jo niin naamapalmu koko auto, ettei mitään tolkkua. Maksetaan vielä Premiumia, että pääsee beta-testaileen keskeneräistä autoa :facepalm: Ilmastotalkoot käynnissä, kun Teslan kanssa pitää olla toinen auto varalta, että matka voi jatkua :rofl: jännän kakka housuissa saa autoa päivitellä, kun ei tiedä mitä tällä kertaa paskotaan... Onnea vaan omistajille!
Teslassahan nimenomaan ei tarvitse maksaa premiumia, vaan se on sähköautomaailman halpis.

Jos vertaat model 3:sen hintalappua esim. BMW i4:seen tai Model Y:n hintaa iX:ään, niin on aivan selvää että "premium" tulee edelleen Saksasta parikymmentä tonnia kalliimmalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
817
Ei mitään ongelmia? Ei siis ikinä ole etuikkunaan jäätynyt vettä? Ei tuulilasinpyyhkimin? Ei ovikahvat olleet jäässä? Ei ikkunat jäätyneet karmiin? Ei kattolasikaan ole tuntunut kylmältä?

Mutta se täytyy sanoa, että en ole kuullut polttomoottoriautoista, joissa lämpöä ei saisi sisään autoon. Onko sellainen? Unohtunut jäähdytysneste?
Model 3 (-19) kuskina voin kertoa että ei ole etuikkunan lämmitys kertaakaan ollut riittämätön, jopa -5c tihkusade ei jäädyttänyt lasia umpeen. Pyyhkimet on jäässä jos sulatat lumet esilämmityksellä pyyhkimille ja jätät siihen. Pyyhkimet muutenkin pitää puhdistaa ja irroittaa jäästä ennen liikkeellelähtöä - kuten muillakin autoilla. Ikkuna ei ole jäätynyt karmiin kertaakaan enkä ole käsitellyt ovenkarmien tiivistettä millään (ostin wurthin aineen varalta), lasitiivisteeseen jäätynyt kahdesti alkutalvesta kun oli nollaa ja pakkasta tunnin välein enkä ollut vielä deiceriä ostanut - 2krtaa syksyn aikana käsitellyt deicerillä tiivisteen ja sen jälkeen ei ole jäätynyt kertaakaan. Kahvat ovet satunnaisesti jäässä, mutta lähtee ensimmäisellä nyrkiniskulla irti ja toimivat moitteetta taas. Katto on kylmä kovalla pakkasella jos ajaa ilman pipoa - son tosi.

Verrattuna vanhaan Seatin kippooni jossa oli oventiivisteet jäässä usein vaikka oli käsitelty silikonilla, ovet eivät avautuneet ollenkaan vaikka kahva liikkui tai jos avautui niin lukko ei sulkeutunut ja sai kaivaa mustekalan kahvojen välille ohjaamon halki, tuulilasi meinasi aina höyrystyä sisäpuolelta JA oli aamuisi jäässä ja raapattava myös sisäpuolelta sekä diesel rupesi antamaan lämmintä lämmitettynäkin vasta 15min ajon jälkeen = työmatkat aina kylmällä autolla molempiin suuntiin (ellei käyttänyt sisätilanlämmitintä ja vaikka käyttikin niin auto jäähtyi kyllä ennenkuin auto rupesi itse lämmintä puskemaan). Voin kertoa että en ole katunut Teslaan vaihtoa. Mielestäni "talviongelmat" Tesloissa on ylihypetettyjä. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Kävin ottamassa tyypit y mallin awd.
Mitä tuli hyviä ja huonoja puolia itselläni mieleen:
Huonoa oli puhallin äänekäs ellei tiputa sisälämpöjä 21 tai alle, hattuhyllyn puute aiheuttaa enemmän melua takakontista hieman häiritsevänä ja jousitus oli liian kova 19" renkaillakin tuntui kivireeltä sekä talvirange liian pieni noin 340km ois päässyt mitä ajotietokoneen 243 watin kulutuksella näytti, tosin jos lähtee esilämmitettynä roikannokasta pääsee varmaan lähelle 400km -15 asteen pakkasella.
Plussia oli hyvät penkit sivuttaistuella ja monipuolisilla säädöillä sai esim pelkääjän penkin niin taakse etten yltänyt jaloilla koskea eli 2m pitkä henkilö mahtuu heittämällä makoilemaan, nopea langaton kännykän lataus mahtui 6.81" kännykkäkin, sisätilat takanakin hulppeat ja kontti iso kun ottaa pohjalevyn takakontista pois, lämmin auto kun 21 astetta asetettuna oli itselle liikaa riittänee 19-20 astetta hyvin, ratin ja penkin lämmittimet miellyttävän lämpöiset eli ei häiritsevästi polta niin kuin aikaisemmissa autoissa ja media toimii jouhevasti jo mcu2 sekä hyvät kaiuttimet.
Lopputulos ostohousut jäi jalkaan vielä kuitenkin omaan käyttöön eniten harmittaa talvirange, johon kaipaa 100km lisää ja kenties ilmajousia pehmeämpään ajoon.
Kyllä tuolla hintaa ostaisin esim perf y mallin *2 verrattuna BMW ix m60 ja jäisi rahaa ulkomaan matkaankin. Tottakai bimmeri hienostuneempi sisältä, mutta kori ulkoisesti isompi ja tavaratila vastaavasti pienempi sekä latausnopeus hitaampi y malliin nähden. Toisaalta jos vertaa Kia ev6 GT malliin Teslan y mallia onhan tuo 3k kalliimpi mutta paljon isompi sisältä. No eipä nuo samaa kokoluokan autoja olekaan, mutta hinta miellyttää itseä ainakin tesloissa verrattuna moneen sähköautomerkkiin. Tulee mieleen teslasta lexuksen premium, mutta toisaalta hintapolitiikka enemmän opelia. Kohtuu hyvää saa kohtuu hinnalla.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Model 3 (-19) kuskina voin kertoa että ei ole etuikkunan lämmitys kertaakaan ollut riittämätön, jopa -5c tihkusade ei jäädyttänyt lasia umpeen. Pyyhkimet on jäässä jos sulatat lumet esilämmityksellä pyyhkimille ja pyyhkimet muutenkin pitää puhdistaa ja irroittaa jäästä ennen liikkeellelähtöä - kuten muillakin autoilla.
Mulla viimeksi viikko sitten jouduin useamman kerran pysähtymään ja kolistelemaan pyyhkimiä kun niihin jäätyi tavaraa kiinni. Tämä ei siis ole pelkästään liikkeellelähdön ongelma, vaan jo liikennevaloissa hetken seisominen jäädyttää sen valuvan veden (lumisade sulaa ikkunaan -> valuu alas -> pyyhkimet saavat jääkerroksen). Ikkunaan jää myös alijäähtynyt vesi todella helposti kiinni, eikä se puhaltimella täysillä (turhaa meteliä) kyllä täysin sulana pysy.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 378
Mutta se täytyy sanoa, että en ole kuullut polttomoottoriautoista, joissa lämpöä ei saisi sisään autoon. Onko sellainen? Unohtunut jäähdytysneste?
Kaikki vähäkulutuksiset pikkumoottoriautot? Aika pitkään saa ajella tai vielä pidempään odotella että puhaltamalla ikkunat sulaa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kaikki vähäkulutuksiset pikkumoottoriautot? Aika pitkään saa ajella tai vielä pidempään odotella että puhaltamalla ikkunat sulaa.
Tulee sieltä silti lämpöä, tämä Teslan ongelmahan on että lämmitys loppuu yhtäkkiä (on toiminut alkumatkasta). Ei noissa vähän kuluttavissa (eikä niissä dieseleissäkään) lämmitys sinäänsä lopu, vaikka lämppäri ottaisi muuten huonosti lämmitystehoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
817
Mulla viimeksi viikko sitten jouduin useamman kerran pysähtymään ja kolistelemaan pyyhkimiä kun niihin jäätyi tavaraa kiinni. Tämä ei siis ole pelkästään liikkeellelähdön ongelma, vaan jo liikennevaloissa hetken seisominen jäädyttää sen valuvan veden (lumisade sulaa ikkunaan -> valuu alas -> pyyhkimet saavat jääkerroksen). Ikkunaan jää myös alijäähtynyt vesi todella helposti kiinni, eikä se puhaltimella täysillä (turhaa meteliä) kyllä täysin sulana pysy.
Liekö maantieteellisiä tai autokohtaisia eroja, mutta noin omat kokemukset täältä idästä. Olethan muistanut sen tuulilasilämmitysmoodin (=kuumaa ilmaa lasin alle)?

Tulee sieltä silti lämpöä, tämä Teslan ongelmahan on että lämmitys loppuu yhtäkkiä (on toiminut alkumatkasta).
Ulkopuolisille lukijoille lisätietona että koskee vain osaa lämpöpumpullisista autoista ja tähän saadaan varmasti korjaus takuuna (niille kellä on rautaa rikki) /päivitys. Yksi päivitys jos saatiin (2021.44.30) ja muutaman kommentin perusteella joillekkin tuonut avun, muttei kaikille.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Kaikki vähäkulutuksiset pikkumoottoriautot? Aika pitkään saa ajella tai vielä pidempään odotella että puhaltamalla ikkunat sulaa.
Ainakin alta vuoden vanha 1.3 bensaturbo lämpiää nopeasti.. 18vuotias 2.8 tdiesel taas ei lämpene tyhjäkäynnillä ollenkaan, sen verran, että ikkunat sulaa ja 6vuotias(suurinpiirtein, en muista) 2.2 tdiesel samoin kuin edellinen vaikka webasto apuna lämmittämässä.
Nämä siis omista autoista kokemuksen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 378
Tulee sieltä silti lämpöä, tämä Teslan ongelmahan on että lämmitys loppuu yhtäkkiä (on toiminut alkumatkasta). Ei noissa vähän kuluttavissa (eikä niissä dieseleissäkään) lämmitys sinäänsä lopu, vaikka lämppäri ottaisi muuten huonosti lämmitystehoa.
Eikos tuo kuitenkin ole hetkellinen bugi enemmänkin teslan kohdalla? Niillä polttomoottoriautoilla on kyseessä pysyvä ominaisuus, joka ilman tolppapaikkaa tekee liikkumisesta talvella melko vittumaista.

Karmilliset ovet olisi kyllä kova juttu vaikka vaihtoehtoisena vakio oville. Tekisiköhän joku paja muunnossarjoja?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 085
Viestejä
4 296 215
Jäsenet
71 786
Uusin jäsen
gamerboy69

Hinta.fi

Ylös Bottom