Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Aivan. Androidista kyllä tykkää puhelimessa ja hinta on yksi syy (+vanced).

Teslan täytyy kyllä parannella tuota ohjelmistoansa, että pysyy kehityksessä mukana. Puhelin sovellus varsinkin on selkeästi paras muihin verrattuna. Sekä itse auto suht helppokäyttöinen kumminkin, vaikka säädettävää on melko paljon. Tuo säätöjen mahdollisuus minusta plussa.

Perus toiminnot on toki ne tärkeimmät. Eli että suht loogisesti toimii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 568
Ymmärrän kyllä että langassa puolustetaan Teslaa. Se on aivan inhimillistä.
Tuo nyt vaan vähän rassaa että AA verrataan Nokiaan. Tilanne on juuri sama. Teslan paikalle voidaan vaan laittaa se Nokia.
Missä on verrattu Android autoa Nokiaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Kuinka kaukaa puhelinavain avaa ovet Y:ssä? Mietin vaan että jos olen parvekkeella esim niin aukeaako ovet? Matkaa autolle ehkä 5 metriä vaakasuunnassa ja pystysuunnassa sitten 5 kerrosta kyllä, mutta suora näköyhteys autoon. Bluetoothillahan tuo toimii? Ikävä tilanne vaan jos auto itsestään aukeaa tietämättä.

Mistä olette ottaneet Teslaan vakuutuksen? Tietysti todella henkilökohtaista mitä vakuutus maksaa, mutta onko jotain tiettyjä yhtiöitä joista saisi paremman hinnan? Pohjolan laskuria kokeilin ja aika kallista ja erikoisena yksityiskohtana myös se että jos ottaa 200€ omavastuun eikä 500€ omavastuuta niin vakuutuksen hinta nousee yli 320€/vuosi. Eli pohjola ilmeisesti olettaa että joka vuosi sattuu keskimäärin enemmän kuin 1 korvattava vahinko.
Bluetooth yhteydellä toimii. Aika lähellä autoa täytyy olla että ovet aukeaa. Lisäksi pin koodin saa valittua, että auto käynnistyy. Itsellä on myös tuo pin käytössä.

If vakuutus oli joulukuussa 703€, sis lasi ja parempi lunastusturva. 500€ omavastuu. Model 3 Performance 8/2020.

Tuo op/pohjola on yksi vaihtoehto. Myös fennia ja pohjantähti voisi olla. Koska kallis auto, niin vakuutuksen hinnatkin on myös kalliita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 948
En sinänsä muiden puolesta voi puhua, mutta omalla kohdalla autot eivät ole koskaan kiinnostaneet. En ole mistään lamborginista tai ferrarista mitenkään vaikuttunut tai että sellaista haluaisin. Sen sijaan olen kiinnostunut tietokoneista ja ylipäätään elektroniikasta. Tesla on ensimmäinen auto jonka olen oikeasti halunnut. Aiemmat autot olen valinnut lähinnä sillä perusteella että selviä halvalla.

Nyt kun minun ikäiseni jotka ovat kasvaneet tietokoneiden kanssa ovat auton osto iässä niin uskoisin että monilla muillakin on sama homma, autot ei kiinnosta, mutta tesla kiinnostaa ihan vaan teknisyytensä takia. Tässä jää vanhat valmistajat jalkoihin jos vaan jatkavat perinteisten autojen tekemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 948
Bluetooth yhteydellä toimii. Aika lähellä autoa täytyy olla että ovet aukeaa. Lisäksi pin koodin saa valittua, että auto käynnistyy. Itsellä on myös tuo pin käytössä.

If vakuutus oli joulukuussa 703€, sis lasi ja parempi lunastusturva. 500€ omavastuu. Model 3 Performance 8/2020.

Tuo op/pohjola on yksi vaihtoehto. Myös fennia ja pohjantähti voisi olla. Koska kallis auto, niin vakuutuksen hinnatkin on myös kalliita.
703€ koko vakuutus vai vaan pelkkä kasko? Eli oliko tuossa hinnassa liikennevakuutus jo mukana?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 568
Kuinka kaukaa puhelinavain avaa ovet Y:ssä? Mietin vaan että jos olen parvekkeella esim niin aukeaako ovet? Matkaa autolle ehkä 5 metriä vaakasuunnassa ja pystysuunnassa sitten 5 kerrosta kyllä, mutta suora näköyhteys autoon. Bluetoothillahan tuo toimii? Ikävä tilanne vaan jos auto itsestään aukeaa tietämättä.
Alle 2 metrin päässä autosta pitää olla, että ovet aukee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
703€ koko vakuutus vai vaan pelkkä kasko? Eli oliko tuossa hinnassa liikennevakuutus jo mukana?
703€ oli se alkuperäinen hinta, mutta 2023 kun laskee uudelleen, niin 740€ liikennevakuutus ja kasko. Sis. etuohjelman alennus -130€. Eli kotivakuutus on sieltä myös.

IF:
Screenshot_2023-01-21-08-16-41-382_com.opera.browser.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 948
703€ oli se alkuperäinen hinta, mutta 2023 kun laskee uudelleen, niin 740€ liikennevakuutus ja kasko. Sis. etuohjelman alennus -130€. Eli kotivakuutus on sieltä myös.

IF:
Itselleni näyttää nettiautosta vastaavasta autosta otetulla rekisterinumerolla lähes tupla hintaa samoilla valinnoilla. Minulla täydet bonuksetkin ja 20v ollut auto ilman yhtään vahinkoa. Vaikuttaakohan asuinpaikka näin paljon?(helsingin kantakupunki) Vai saitko tuon hinnan jonain erikoistarjouksena?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
En sinänsä muiden puolesta voi puhua, mutta omalla kohdalla autot eivät ole koskaan kiinnostaneet. En ole mistään lamborginista tai ferrarista mitenkään vaikuttunut tai että sellaista haluaisin. Sen sijaan olen kiinnostunut tietokoneista ja ylipäätään elektroniikasta. Tesla on ensimmäinen auto jonka olen oikeasti halunnut. Aiemmat autot olen valinnut lähinnä sillä perusteella että selviä halvalla.

Nyt kun minun ikäiseni jotka ovat kasvaneet tietokoneiden kanssa ovat auton osto iässä niin uskoisin että monilla muillakin on sama homma, autot ei kiinnosta, mutta tesla kiinnostaa ihan vaan teknisyytensä takia. Tässä jää vanhat valmistajat jalkoihin jos vaan jatkavat perinteisten autojen tekemistä.
Itse en ole erityisemmin tietokoneista tai elektroniikasta kiinnostunut, kai. Mutta mielestäni kumminkin oston hetkellä hinta (kallis kyllä) ja ominaisuudet kohtasi. Perfissä vielä Track Mode, eli lisää säädettävää. Tesla on kumminkin helppo ajaa ja onhan tuo tietokone puoli kumminkin parasta mitä rahalla saa. Sekä 8/2020 autoon saa vielä aika samat päivitykset kuin uusiin. Ei ole kyllä tarvinnut vielä mitään päivityksiä edes latailla. Mutta niitä ilmeisesti tulee vähän samoin kuin puhelimiinkin.


77tkm, 2019 Perffi 41500€ Teslalta. Sisältää CPO takuun ja EAP. Ei mikään äly kallis hinta enää. Toki auto on myymättä, eli ei aivan vielä kauppa käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Itselleni näyttää nettiautosta vastaavasta autosta otetulla rekisterinumerolla lähes tupla hintaa samoilla valinnoilla. Minulla täydet bonuksetkin. Vaikuttaakohan asuinpaikka näin paljon?(helsingin kantakupunki) Vai saitko tuon hinnan jonain erikoistarjouksena?
Laskin hinnan suoraan netistä. Soittelin kyllä myös IF myyjälle, mutta se kertoi, että hänen kauttaan on sama hinta, kuin netin laskurillakin. Itse Etelä-Pohjanmaalta, niin se varmaankin vaikuttaa noin paljon vakuutuksen ja kaskon hintaan.

Yleensä noin 1000€ hintaa olisi pidetty normaalina tai suht edullisenakin. Eli tuo noin 1400€ olisi melko kallis. Helsinki saattaa vaan olla sitten aivan sieltä kalleimmasta päästä ehkä. Toki voi vielä kysellä, josko jostain voisi saada halvemmalla. Esim Fennian hintaa en ole itse kysynyt ollenkaan.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
236
Ota sovelluksen kautta yhteyttä huoltoon ja pyydä siirtämään auton maa saksasta suomeen. Tekevät sen etänä.
Näkeekö tuon maatiedot jostain? Tässä mun suomiautossa nimittäin tulee youtubessa ruotsinkieliset mainokset.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
236
Kuinka kaukaa puhelinavain avaa ovet Y:ssä? Mietin vaan että jos olen parvekkeella esim niin aukeaako ovet? Matkaa autolle ehkä 5 metriä vaakasuunnassa ja pystysuunnassa sitten 5 kerrosta kyllä, mutta suora näköyhteys autoon. Bluetoothillahan tuo toimii? Ikävä tilanne vaan jos auto itsestään aukeaa tietämättä.

Mistä olette ottaneet Teslaan vakuutuksen? Tietysti todella henkilökohtaista mitä vakuutus maksaa, mutta onko jotain tiettyjä yhtiöitä joista saisi paremman hinnan? Pohjolan laskuria kokeilin ja aika kallista ja erikoisena yksityiskohtana myös se että jos ottaa 200€ omavastuun eikä 500€ omavastuuta niin vakuutuksen hinta nousee yli 320€/vuosi. Eli pohjola ilmeisesti olettaa että joka vuosi sattuu keskimäärin enemmän kuin 1 korvattava vahinko.
Täällä Vakuutukset turvasta. 1050e sis. kasko ja liikennevakuutus. Sijainti varsinais suomi. Omavastuu 200.

Kotivakuutus piti ottaa samasta paikasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Näkeekö tuon maatiedot jostain? Tässä mun suomiautossa nimittäin tulee youtubessa ruotsinkieliset mainokset.
Johtuu siitä että Teslan yhteys tunnelmoidaan Ruotsin kautta. Eli kaikki kunnossa.

Vakuutusten osalta nettilaskurit eivät toimi sähköautoilla. En tiedä miksi mutta näin se on. Laittakaa ranskalaisilla viivoilla tiedot eri firmoihin ja odottakaa yhteyttä. Huomioikaa omavastuun osuus törmäyksen osuudelta. Joillakin halvat hinnat mutta todella suuret omavastuut. Punnitkaa sen osalta.

Lasin osalta tarkistakaa että kattolasi kuuluu siihen.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 561
Sähköautot NYT ryhmästä löytyy vakuutusmyyjien tietoja eri yhtiöistä, tais olla 'pinned' keskustelu siellä. Facessa siis.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
236
Sähköautot NYT ryhmästä löytyy vakuutusmyyjien tietoja eri yhtiöistä, tais olla 'pinned' keskustelu siellä. Facessa siis.
Sieltä itseasiassa pari kilpailevaa tarjousta otinkin. Toinen huomattavasti tätä kalliimpi ja toinen hieman kalliimpi samoilla tiedoilla. Hinta eroa taisi olla se 500e kalleimman ja edullisimman välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 114
Omavastuun pienentämisestä ei kyllä kannata maksaa kovin paljon, ellei meinaa tosiaan kolaroida aivan jatkuvasti. Eikö kasko oteta lähinnä useiden tonnien korjauksia varten tai lunariin joutumista varten? -> Todennäköisyydet järkevästi ajavalle ihan promilleluokkaa vuodessa.

Mahdollisesta 300€ suuruisesta promilletodennäköisyydellä toteutuvasta säästöstä ei kannata montaa euroa maksaa, pikemminkin voi kysyä, että kannattaako maksaa edes kokonaista euroa vuodessa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 561
Auts. :grumpy:

Jotenkin tuntuu, että per yhtiö on vaan muutama "osaava" myyjä ja normimyyjä tarjoaa portfoliosta aähköautolle vain kallis tai helvetin kallis optioita. Sitten kun se osaava katsoo samaan autoon vakuutusta niin sehän onkin jo ihan inhimillinen optio verrattuna ensimmäiseen töräykseen.

e: Nykyautoa ei tarvitse kovin paljoa kolhia niin pari tonnia palaa heti rahaa @zepi Pienikin peltipusu aina polttaa tonnin jos sen haluaa kuntoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 948
Sähköautot NYT ryhmästä löytyy vakuutusmyyjien tietoja eri yhtiöistä, tais olla 'pinned' keskustelu siellä. Facessa siis.
Tuolta olen pyytänyt nyt tarjouksia eri henkilöiltä. Katsotaan kuka saa parhaan hinnan annettua.

Omavastuu mahdollisimman isoksi ja lasi+lasikatto täytyy olla.

Tosiaan nettilaskurit olettavat että kolaroin enemmän kun kerran vuodessa. (Omavastuun hinnan pohjalta siis)
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
236
Itselle ainakin pieni omavastuu tuo näennäistä turvantunneta tässä ahtaiden parkkipaikkojen maailmassa. Jos auto säilyy vahgoittumattomana seuraavat kolme vuotta, saatoin maksaa turhasta. Aika näyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Punainen Y LR oli myyty. Valkoinen ilman koukkua löytyy vielä ainoana. Sisältää FSD:n. Facebookin puolelta luin, että Tesla voisi vielä riisua mahdollisesti FSD:n pois, jolloin hinta laskisi 7500€.


Y RWD:tä on muutamia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Itselle ainakin pieni omavastuu tuo näennäistä turvantunneta tässä ahtaiden parkkipaikkojen maailmassa. Jos auto säilyy vahgoittumattomana seuraavat kolme vuotta, saatoin maksaa turhasta. Aika näyttää.
Parempi pitää vaan omavastuut pienenä mitä vaan voi. Jos se on 700€ ja pieni kolhu niin se on sitten siitä heti. Sen takia vakuutuksista maksetaan jos käy jotain eikä siitä että en minä kolaroi koskaan.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
236
Parempi pitää vaan omavastuut pienenä mitä vaan voi. Jos se on 700€ ja pieni kolhu niin se on sitten siitä heti. Sen takia vakuutuksista maksetaan jos käy jotain eikä siitä että en minä kolaroi koskaan.
Samasta syystä pidän myös sentryä päällä. Odotan oikeen että jotain kävisi :) Maksaa tuo sentryn sähkö helposti sen +100e vuodessa, vaikka sähkö itselläni on 10snt kwh.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 364
Ja kyllä se syö miestä maksaa tosi iso omavastuu kun tulet kaupasta ja huomaat että joku ajanut autoon naarmut, tietenkin vain häipyen paikalta. Tässähän ei nykylain mukaan ole edes mitään ongelmaa ja ei siihen tarvitsekaan jäädä/tietoja jättää jos oma moraali ei niin tee.

Itsellä nykyisen kanssa 3v aikana auto ollut 4 kertaa peltipajalla ja aina joutunut ite omavastuun maksamaan, kun joku törmäillyt autoon. Oikea epäonnen auto kyllä.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 703
Ja kyllä se syö miestä maksaa tosi iso omavastuu kun tulet kaupasta ja huomaat että joku ajanut autoon naarmut, tietenkin vain häipyen paikalta. Tässähän ei nykylain mukaan ole edes mitään ongelmaa ja ei siihen tarvitsekaan jäädä/tietoja jättää jos oma moraali ei niin tee.

Itsellä nykyisen kanssa 3v aikana auto ollut 4 kertaa peltipajalla ja aina joutunut ite omavastuun maksamaan, kun joku törmäillyt autoon. Oikea epäonnen auto kyllä.
Itsellä kuuden vuoden aikana kaksi uutta autoa ja ikinä ei lommoa. Jännä juttu kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Parempi pitää vaan omavastuut pienenä mitä vaan voi. Jos se on 700€ ja pieni kolhu niin se on sitten siitä heti. Sen takia vakuutuksista maksetaan jos käy jotain eikä siitä että en minä kolaroi koskaan.
IF yhtiössäkin 500€ oli suurin omavastuu ja sitä pidin itse aika sopivana. Vaikka kaksi pienempääkin olisi ilmeisesti ollut. Jostain muualta voisi saada tosi isollakin omavastuulla, mutta ei se hinta siltikään ollut juuri halvempi.

Itse 22 vuotta ajanut ja ei ole kolhuja sattunut. Mutta ei tietenkään koskaan voi tietää. Lasivakuutuksen omavastuu taitaa kaikilla olla se 200€.

Samasta syystä pidän myös sentryä päällä. Odotan oikeen että jotain kävisi :) Maksaa tuo sentryn sähkö helposti sen +100e vuodessa, vaikka sähkö itselläni on 10snt kwh.
Itse köyhäilen tuossakin ja kahdessa paikassa pidän Sentryn pois päältä.

Pitääköhän se Sentry lisäksi jotenkin tallettaa, jos sattuisi tulemaan joku tärkeä tapahtuma "nauhalle"? Ilmeisesti joku hälyytys tulee ja myös ilmoittaisi sitten siitä. 1TB pitäisi kyllä tilan puolesta ainakin riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
793
Parempi pitää vaan omavastuut pienenä mitä vaan voi. Jos se on 700€ ja pieni kolhu niin se on sitten siitä heti. Sen takia vakuutuksista maksetaan jos käy jotain eikä siitä että en minä kolaroi koskaan.
Aika jatkuvasti saa olla autoa korjauttamassa, että kannattaa maksaa siitä pienemmästä omavastuusta merkittävästi enemmän. Toki jos sen onnistuu saamaan muutamalla kympillä, niin silloin voi olla järkeä. Käytännössä parkkipaikka on ainoa paikka missä on jonkinlainen todennäköisyys, että tulee kaskon piikkiin korjattavaa. Toinen on sitten eläimet ja lasin kiveniskut, mutta niitä vastaan ei tarvita edes sitä täyskaskoa lainkaan vaan selviää kevyemmällä vakuutuksella. Itsellä 20v autoilua takana ja ei ensimmäistäkään kolhua mitä olisi voinut kaskon piikkiin korjata.
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
236
IF yhtiössäkin 500€ oli suurin omavastuu ja sitä pidin itse aika sopivana. Vaikka kaksi pienempääkin olisi ilmeisesti ollut. Jostain muualta voisi saada tosi isollakin omavastuulla, mutta ei se hinta siltikään ollut juuri halvempi.

Itse 22 vuotta ajanut ja ei ole kolhuja sattunut. Mutta ei tietenkään koskaan voi tietää. Lasivakuutuksen omavastuu taitaa kaikilla olla se 200€.


Itse köyhäilen tuossakin ja kahdessa paikassa pidän Sentryn pois päältä.

Pitääköhän se Sentry lisäksi jotenkin tallettaa, jos sattuisi tulemaan joku tärkeä tapahtuma "nauhalle"? Ilmeisesti joku hälyytys tulee ja myös ilmoittaisi sitten siitä. 1TB pitäisi kyllä tilan puolesta ainakin riittää.
Kotona omassa tallissa on kyllä täälläkin sentry pois.

Kiinnostavan videon sattuessa kohdalle
tikku irti ja puhelimella/tietokoneella jemmaan, ei ainakaan katoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 364
Itsellä kuuden vuoden aikana kaksi uutta autoa ja ikinä ei lommoa. Jännä juttu kyllä.
Ei itselläkään aiemmin juuri koskaan mitään mutta tuon nykyisen kanssa sitten tuntuu että jatkuvasti. Onneksi uuden pitäisi kohta saapua niin ehkä sen kanssa sitten parempi tuuri. En kuitenkaan luota tuuriini joten omavastuu minimiin.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 143
Kuinkas suuri ero noilla Teslan järjestelmäpiireillä on normaalissa käytössä? Huomaako jonkinlaista hidastelua vanhan Intelin (Atom?) ja uuden Ryzen pohjaisen järjestelmän välillä?

Voiko olla että jatkossa Intel pohjaiset jäisi ilman jotain ominaisuuksia tulevissa päivityksissä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 948
Parempi pitää vaan omavastuut pienenä mitä vaan voi. Jos se on 700€ ja pieni kolhu niin se on sitten siitä heti. Sen takia vakuutuksista maksetaan jos käy jotain eikä siitä että en minä kolaroi koskaan.
Laskureilla kuitenkin näyttää minulle että enemmän kuin kerran vuodessa pitäisi tulla kolhu jotta kannattaa maksaa. 20v ajanut kolhuitta, niin en usko että kannattaa maksaa
 
Liittynyt
28.12.2020
Viestejä
236
Aika jatkuvasti saa olla autoa korjauttamassa, että kannattaa maksaa siitä pienemmästä omavastuusta merkittävästi enemmän. Toki jos sen onnistuu saamaan muutamalla kympillä, niin silloin voi olla järkeä. Käytännössä parkkipaikka on ainoa paikka missä on jonkinlainen todennäköisyys, että tulee kaskon piikkiin korjattavaa. Toinen on sitten eläimet ja lasin kiveniskut, mutta niitä vastaan ei tarvita edes sitä täyskaskoa lainkaan vaan selviää kevyemmällä vakuutuksella. Itsellä 20v autoilua takana ja ei ensimmäistäkään kolhua mitä olisi voinut kaskon piikkiin korjata.
Sama tavallaan koskee ihan Vaikka lasten vakuutuksia, penteleen kallista ja hyvä jos kerran vuodessa edes käyttöä. Silti tulee maksettua. Tosin kaksi lasta vakuuttaa samalla hinnalla vuodessa, kuin yhden sähköauton. Siinä voi puntaroida sitten kummasta haluaa tinkiä, kun rahat loppuu.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
124
Ei kai Golffin huoltoonkaan mene 500e/v? Ainakaan takuuaikana.
Tässä on esimerkkinä 2014 -vuoden Golf, joka itselläni on. Huoltoon taitaa itseasiassa mennä lähemmäs 1000 €/v, kuten meni edellisessä E-mersussakin. Heti auton tullessa minulle siihen piti vaihtaa jokin ohjauspurkki rattipylvääseen, joka maksoi lähemmäs 1000 € vaikkakin se meni myyjän piikkiin. Seuraavana vuonna pitikin vaihtaa jarrulevyt ja palat joka nurkkaan ja hinnaksi tuli sen 1000 € ja tähän päälle tulee vielä normihuollot. Tänä vuonna pitikin vaihtaa yksi jarrusatula ja kun kyseessä on sähköinen käsijarru niin se lysti maksoi 500 €. Seuraavaksi taitaa tulla laturin ja jakopään hihnojen vaihto. Siitäkin lystistä pitää maksaa ainakin 500 €. Eivät nämä huolto/korjauskulut varsinaisesti tule yllätyksenä enkä niistä valita. Pikemminkin olen huomannut monien kuvittelevan, että huoltobudjetiksi riittää se yksi öljynvaihto vuodessa ja se ei suinkaan pidä käytettyjen autojen kanssa paikkaansa. Jonakin vuonna se riittää, mutta toisena vuotena tulee iso remontti.

Käytän tätä laskuria autokuumeen kanssa painiskeluun ja vertailen kuluja.

Eikö ne tuota luokkaa ole bensa/diesel autojen huollot? Volvossa on ainakin joku 300€-500€/vuosi+erikseen vielä jarrunesteet, vetohihna jne. Ihan siis vaan perushuollot että takuu säilyy.

Teslassa se etu, että ei ole pakko tehdä mitään huoltoa että takuu säilyy, eli nuo suodattimet jne. voi vaihtaa itse ja se on ilmeisen helppoakin vielä. Polttomoottoriautoissa pakko maksaa huolloista vaikka osaisi tehdä itse tai menee takuu ja jälleenmyyntiarvo laskee kun ei ole huoltokirjassa leimoja.

Tuskin ainakaan 500€/vuosi menee huoltoon. Pari raitisilmasuodatintahan tuossa on ja ne on 20€/kpl, eli jos 2v välein vaihtaa niin 20€/vuosi. Tosin jarrunestekkin kannattaa vaihtaa varmaan muutaman vuoden välein myös ja puhdistaa jarrut, kuten missä tahansa autossa. Teslassa tosin tuskin tarvitsee levyjä ja paloja kuitenkaan vaihtaa kun ei niitä varsinaisesti käytetä koskaan. Ja lisäksi tuulilasinpyyhkijäitä menee varmaan samaa tahtia kuin kaikissa autoissa. Muita huoltoja ei taida sitten ollakkaan.
Olen seurannut feisbookissa Tesla-ryhmiä muutaman vuoden ajan ja havainnut, että Teslan takuu ei välttämättä ole niin kattava kuin uuden auton ostava haluaisi, eikä auto kaikilta osin niin kestäväkään. Mm. etupään nivelet näyttävät olevan kovilla, eikä niiden vaihtaminen ole halpaa. Viiden vuoden pitoajalle ensimmäiset neljä takuuvuotta menevät todennäköisesti hyvin pienillä huoltokustannuksilla. Sitten kun se takuu loppuu niin alkaa euroja palamaan. Teslan korjaus on tosi kallista hupia ja viidelle vuodelle arvaan tulevan yhden 2000 € remontin ja loput 500 € menevät näihin pienempiin kuluihin. Kun teen näitä exceleitä itselleni pyrin huijaamaan itseäni mahdollisimman vähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Kuinkas suuri ero noilla Teslan järjestelmäpiireillä on normaalissa käytössä? Huomaako jonkinlaista hidastelua vanhan Intelin (Atom?) ja uuden Ryzen pohjaisen järjestelmän välillä?

Voiko olla että jatkossa Intel pohjaiset jäisi ilman jotain ominaisuuksia tulevissa päivityksissä?
Tuossa videolla jotain, että Atomkin on nopea muihin autoihin verrattuna. Ryzen sitten nopea esim Youtuben käytössä.

 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
124
Siis sähköauto kuluttaa renkaita nopeammin? Vai onko tarkoitus kiihdytellä usein sutien? Renkaat maksaa saman verran. Toki koko jne. vaikuttaa.
Sähköauto kuluttaa renkaita paljon nopeammin. Lisäksi sähköautoon renkaat maksavat paljon enemmän kuin normiautoon jo kantavuudenkin takia. Ostin juuri normiautoon hyvät 16" talvirenkaat ja ne maksoivat 700 € halvimmasta paikasta hankittuna. Sähköautoon renkaat maksavat tietysti paljon enemmän...
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Sähköauto kuluttaa renkaita paljon nopeammin. Lisäksi sähköautoon renkaat maksavat paljon enemmän kuin normiautoon jo kantavuudenkin takia. Ostin juuri normiautoon hyvät 16" talvirenkaat ja ne maksoivat 700 € halvimmasta paikasta hankittuna. Sähköautoon renkaat maksavat tietysti paljon enemmän...
Voitko linkata jotain missä tämmöinen mainitaan? Eli missä sähköauton saman kokoiset renkaat maksavat yhtä paljon kuin polttikseen? Itselläni ainakin omaan polttikseen kesärenkaat makso ~1000 sarja vanteille laitettuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
808
Sähköauto kuluttaa renkaita paljon nopeammin. Lisäksi sähköautoon renkaat maksavat paljon enemmän kuin normiautoon jo kantavuudenkin takia. Ostin juuri normiautoon hyvät 16" talvirenkaat ja ne maksoivat 700 € halvimmasta paikasta hankittuna. Sähköautoon renkaat maksavat tietysti paljon enemmän...
Edelleenkään en ole juuri eroa huomannut renkaiden uusinnan välillä M3LR vs 1,9tdi seatti. ~35 000km jälkeen saa miettiä uusia renkaita molemmilla. Ja kiihdyttelen ihan reippaasti usein. Ehkä neliveto auttaa. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 636
Sähköauto kuluttaa renkaita paljon nopeammin. Lisäksi sähköautoon renkaat maksavat paljon enemmän kuin normiautoon jo kantavuudenkin takia. Ostin juuri normiautoon hyvät 16" talvirenkaat ja ne maksoivat 700 € halvimmasta paikasta hankittuna. Sähköautoon renkaat maksavat tietysti paljon enemmän...
Itse en usko, että kuluttaa, jos ajotyyli on sama.

Model 3, 18", 1096€

Joku muu, 16", 619€

Eli onhan nuo kaksi tuumaa isommat renkaat toki kalliimmat hankkia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Sähköauto kuluttaa renkaita paljon nopeammin. Lisäksi sähköautoon renkaat maksavat paljon enemmän kuin normiautoon jo kantavuudenkin takia. Ostin juuri normiautoon hyvät 16" talvirenkaat ja ne maksoivat 700 € halvimmasta paikasta hankittuna. Sähköautoon renkaat maksavat tietysti paljon enemmän...
Öö. Maksoin 18” kitkoista sähköautoon alle 800€.
Nyt tuntuu niin Essolta nää jutut.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 164
38 200€ on Peugeot e-208 hinta ja 49 000€ taas Model Y:n hinta. Onhan siinä vielä melkoinen hintaero. e-2008 olisi toki vähän kalliimpi, mutta sille ei ole hinnastoa.

Peugeot olisi luultavasti vähän laadukkaampi, mutta sähköautona sitten kumminkin huonompi. Kun huomioi Y:n kokoluokan ja vetokoukun, niin valinta saattaisi olla aika selvä.

24 350€ olisi halvin Peugeot e-208, että on siinäkin hintaeroa käytettyyn Model 3:een.
e-208 on kuitenkin pienemmän segmentin auto, näköjään niillä ei tuon kokoista olekaan. Sähkö-sitikka (C4) on parempi vertauskohta, mutta onhan sekin hinnat alkaen selvästi halvempi (40100€) vs M3 perusmalli (47000€). Varusteista en osaa tarkemmin sanoa, mutta kun sitikalla 4 varustetaoa, niin veikkaisin, että ensimmäinen hyvin karsittu, kuten yleensä, ja käytännössä kannattaa kaikkien ostaa seuraava (41800€), jolloin oltaneen jotakuinkin vertailukelpoisia Teslan varusteisiin. Kun Teslalla vielä saa merkittävästi enemmän ajomatkaa (WLTP 490km vs 350km eli 40%) ja tuplasti tehoa, niin tuolle 12,5% hintaerolle saa erittäin hyvin vastinetta.

Pointti kuitenkin oli, että Tesla näyttää noihin vain hieman halvempiin kilpailijoihin verrattuna nykyhinnastolla erittäin hyvältä.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
124
Voitko linkata jotain missä tämmöinen mainitaan? Eli missä sähköauton saman kokoiset renkaat maksavat yhtä paljon kuin polttikseen? Itselläni ainakin omaan polttikseen kesärenkaat makso ~1000 sarja vanteille laitettuna.
Edelleenkään en ole juuri eroa huomannut renkaiden uusinnan välillä M3LR vs 1,9tdi seatti. ~35 000km jälkeen saa miettiä uusia renkaita molemmilla. Ja kiihdyttelen ihan reippaasti usein. Ehkä neliveto auttaa. :hmm:
Omissa laskelmissani sähköautojen kalliimpi rengashinta ei perustu siihen, että sama rengas olisi eri hintainen käyttövoiman perusteella. Sen sijaan jos käytän polttisautoa niin siinä on pienemmät ja halvemmat renkaat kuin sähköautossa. Haluan painottaa, että olen tehnyt tämän laskurin itselleni ja nykyisessä autossa on 16" renkaat ja Teslassa olisi 19". Siksi rengaskulut Teslassa ovat suuremmat.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
695
En sinänsä muiden puolesta voi puhua, mutta omalla kohdalla autot eivät ole koskaan kiinnostaneet. En ole mistään lamborginista tai ferrarista mitenkään vaikuttunut tai että sellaista haluaisin. Sen sijaan olen kiinnostunut tietokoneista ja ylipäätään elektroniikasta. Tesla on ensimmäinen auto jonka olen oikeasti halunnut. Aiemmat autot olen valinnut lähinnä sillä perusteella että selviä halvalla.

Nyt kun minun ikäiseni jotka ovat kasvaneet tietokoneiden kanssa ovat auton osto iässä niin uskoisin että monilla muillakin on sama homma, autot ei kiinnosta, mutta tesla kiinnostaa ihan vaan teknisyytensä takia. Tässä jää vanhat valmistajat jalkoihin jos vaan jatkavat perinteisten autojen tekemistä.
Itsellä lähes sama tarina paitsi että ennen Teslaa fanitin kovasti 3. gen Priusta. Siinä oli siihen aikaan asiat mietittynä eri tavalla ja auto oli mielenkiintoinen omasta vinkkelistä.

Ja kun Tesla tuli, niin se on ollut mielenkiintoisin auto sen jälkeen.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
124
Öö. Maksoin 18” kitkoista sähköautoon alle 800€.
Nyt tuntuu niin Essolta nää jutut.
En ole vuosiin Essolla käynyt, mutta Viking Contact 7, joka omassa autossani on, näyttää maksavan 16" koossa melko paljon vähemmän kuin 19" -koossa. Laita linkkiä tulemaan mistä löytyy Model Y sopivat Viking Contact 7:t 800 € hintaan niin muutan heti laskuriin eurot!

16", 790 €

19" 1600 €
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 364
Öö. Maksoin 18” kitkoista sähköautoon alle 800€.
Nyt tuntuu niin Essolta nää jutut.
Essoahan ne ovatkin. Täysin samat renkaat sopivat autoon käyttövoimasta riippumatta.
Se että sähkiksissä on usein iso vannekoko ja siksi kalliihkot renkaat ei kyllä mitenkään liity siihen käyttövoimaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Omissa laskelmissani sähköautojen kalliimpi rengashinta ei perustu siihen, että sama rengas olisi eri hintainen käyttövoiman perusteella. Sen sijaan jos käytän polttisautoa niin siinä on pienemmät ja halvemmat renkaat kuin sähköautossa. Haluan painottaa, että olen tehnyt tämän laskurin itselleni ja nykyisessä autossa on 16" renkaat ja Teslassa olisi 19". Siksi rengaskulut Teslassa ovat suuremmat.
Mutta sanoit että sähköauto kuluttaa renkaita enemmän.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
En ole vuosiin Essolla käynyt, mutta Viking Contact 7, joka omassa autossani on, näyttää maksavan 16" koossa melko paljon vähemmän kuin 19" -koossa. Laita linkkiä tulemaan mistä löytyy Model Y sopivat Viking Contact 7:t 800 € hintaan niin muutan heti laskuriin eurot!

16", 790 €

19" 1600 €
Ihan pyysin paikalliselta rengasfirmalta sähköpostilla tarjouksen.

Edit. Tässä mailista hinnat 4x18” töineen vanteille.
- Pirelli Ice Zero friction 670 euroa sis.alv
- Goodyear Ice Arctic 2 750 euroa
- Continental Viking Contact 7 hintaan 750 euroa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 114
Öö. Maksoin 18” kitkoista sähköautoon alle 800€.
Nyt tuntuu niin Essolta nää jutut.
Ja 16” perusrenkaat laatumerkeiltäkin maksavat reilusti tuota vähemmän. Suurin osa sähkiksistä kuitenkin käyttää muita kuin halvimpia rengaskokoja.

Se toki riippuu ihan omasta vertailukohdasta, että mikä on kallista ja mikä halpaa.

Itse maksoin 800€ talvirenkaista alumiinivanteineen tasapainotettuna jne. omaan golffiin, joten tuo sinun hintasi tuntuu tuplahinnalta perusrenkaisiin verrattuna. Bridgestonen kumit olivat luokkaa 350€ setti. (Eli eivät kai ihan AAA-premium-merkki, mutta eivät linglongit kuitenkaan).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 050
Ja 16” perusrenkaat laatumerkeiltäkin maksavat reilusti tuota vähemmän. Suurin osa sähkiksistä kuitenkin käyttää muita kuin halvimpia rengaskokoja.

Se toki riippuu ihan omasta vertailukohdasta, että mikä on kallista ja mikä halpaa.

Itse maksoin 800€ talvirenkaista alumiinivanteineen tasapainotettuna jne. omaan golffiin, joten tuo sinun hintasi tuntuu tuplahinnalta perusrenkaisiin verrattuna.
Onhan se tuohon verrattuna kallista mutta suurin juttu tässä on että sähköauto kuluttaa renkaita enemmän. Sitä en nyt ymmärrä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
190
Jos renkaan kehä / leveys on suurempi ajokilometrit samat kuin pienenmässä on kumea kulunut enemmän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 474
Viestejä
4 248 052
Jäsenet
71 340
Uusin jäsen
Cylin

Hinta.fi

Ylös Bottom