- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 8 708
Uusi hopea ja punainen väri saatavilla Berliinistä. 3000-3200€. Samalla poistui aikaisemmat hopea ja multi coat punainen.
Vielä pääsee tilausvaiheeseen asti 54590e hinnalla. Pitäisiköhän laittaa tilaukseen ennen kuin sinnekin päivittyy.Myös näköjään Model 3 RWD hintaa nostettu aika reippaasti taas 54-->57.2k. Kaikkien muiden versioiden ja mallien hinnat ennallaan. Eli RWD on vain 12% Long rangea halvempi nyt. En näe järkeä RWD ostolle tohon hintaan, LR paljon järkevämpi jos kolmosta haluaa uutena. Vuosi sitten lokakuussa SR+ maksoi 47k, eli about kympin tullut nyt ylös. 2021 käytetyt taas on tulleet alas, niitä saa siihen 46-47k hintaan. Eli vuoden vanha on nyt todellakin järkidiili.
Erikoista, näköjään myös jos katsoo rahoituslaskuria ym. ni näyttää myös vanhalla hinnalla, uusi hinta näkyy ainoastaan tossa mallivalinnassaVielä pääsee tilausvaiheeseen asti 54590e hinnalla. Pitäisiköhän laittaa tilaukseen ennen kuin sinnekin päivittyy.
Tuosta viestisi yläpuolella olevasta kuvastani näkyy, siinä mallinvalintaboksissa näkyy tuo 57190 vaikka kaikki lisävarusteet poistaisikin. Tämän boksin näyttämä hintahan ei muutenkaan muutu lisävarusteiden myötä. Voihan toi olla toki joku Teslan typotus myösMistäs tämä tieto? Lätkii näemmä vakiona jotain peräkoukkua, väriä ja vanteita, mutta nämä poistamalla hinta edelleen 53990.
Sikäli jos ei ole, niin oma veikkaus on että pyritään tekemään Model Y:stä houkuttelevampi vaihtoehto kun sitä tuotantokapasiteettia on tulossa paljon enemmän...Tuosta viestisi yläpuolella olevasta kuvastani näkyy, siinä mallinvalintaboksissa näkyy tuo 57190 vaikka kaikki lisävarusteet poistaisikin. Tämän boksin näyttämä hintahan ei muutenkaan muutu lisävarusteiden myötä. Voihan toi olla toki joku Teslan typotus myös
Eikö tämä nyt ole aika normaali "premium värin" hinta saksalaisiin autoihin? BMW:n "individual" sarjan väreistä laskutetaan 3-sarjalaisiin 3300e saksan BMW-kaupassa, en tiedä mikä on Suomessa hinta, mutta tuskin se tuon alempana on.On siinä värillä hintaa. 3000e tai 3200e.
Nyt on hinta palautunut takaisin 53990 Aika erikoinen virhe teslalta, mistähän lie tuo 57190 tuli kun ei mikään heidän tuote tuonverran maksaSikäli jos ei ole, niin oma veikkaus on että pyritään tekemään Model Y:stä houkuttelevampi vaihtoehto kun sitä tuotantokapasiteettia on tulossa paljon enemmän...
On vakio ominaisuus. Nykyään sekin on muuttunut. Ne piirretään mitkä on omalla kaistalla. Muut toisinaanOnko autoa ajaessa se näytön näkymä, jossa muut autot päivittyvät oman auton ympärille käytännössä reaaliaikaisesti, standardi ominaisuus kaikissa tesloissa, vai vaatiiko se jonkin maksullisen palvelun / kuukausiveloituksen? Premium connection taitaa olla tuo kympin kuussa maksava palvelu? Aika vaikea löytää tästä tietoa kun live traffic joka tuon premium -palvelun eduissa on listattuna, taitaa tarkoittaa nimenomaan ruuhkatietojen päivittämistä, eikä liikenteen liveseurantaa?
edit. Ja tarkoitan nyt siis sitä näkymää, mikä piirtyy ympärille kun autoa ajaa. En sitä ns. sentry modea, jossa auton kameroista voi katsella auton ympärille kännykästä etänä kun sitä ei aja.
Joo noissa uusissa väreissä näyttäisi olevan selkeästi muita pidemmät toimitusajat, varmaan niiden tuotantomäärät on aluksi vähän pienempiä. Se cherry red väri arvioitiin aluksi tammikuulle, nyt mennään jo touko-heinä arvion mukaan kun tilauksia tullu sisään.Jaha, MY tilauksen arvio oli taas vaihtunut, tarkalleen:
Arvioitu toimitus: vahvistetaan myöhemmin
Toimitusaika on saatavilla pian
Sekottaneeko tuo värihomma tuota, omassa Midnight silver väri...
Jep somessa oli juttua että noita uusia värejä varten joutuu pykäämään uutta maalauslinjastoa, vienee oman aikansaJoo noissa uusissa väreissä näyttäisi olevan selkeästi muita pidemmät toimitusajat, varmaan niiden tuotantomäärät on aluksi vähän pienempiä. Se cherry red väri arvioitiin aluksi tammikuulle, nyt mennään jo touko-heinä arvion mukaan kun tilauksia tullu sisään.
Ei tullut. Vain korot nousseet. Kiinassa sakkaa myynti ja sieltä on tuotu enemmän autoja Eurooppaan kuin koskaan.Ilmeisesti Kiinassa isohkot alennukset, 9 %. Tuliko Eurooppaan juuri korotuksia?
Huolestuttavaa jos Teslalla tuotanto ei jousta kysynnän mukaan ja ainoa vaihtoehto on polkea katetta alaspäin.Kiinassa ollut isoja kysyntäongelmia ja kaikkea kiinassa valmistettua ei saa eurooppaan kuskattua, näin niitä hintoja oli pakko laskea. Euroopassa sama edessä jos kysyntä ei lähde kasvuun ja toimitusjonot saadaan purettua. Ylimääräiset laivaukset kiinasta niitä alkaa kivasti purkamaan.
No en mä tiiä, teslan tavotteena on ajaa globaalia kokonaistuotantoa joka vuosi ylös. Jos he ajaisivat sitä alas aina kun korot nousee tai muuta ikävää markkinoilla tapahtuu, se pitkän ajan tuotantomäärän käyrä taas hidastuu. Jos heillä on tavoite myydä 20% uusista autoista vuonna 2030 (mistä musk on puhunut), on tämä ainoa tapa. Tuotantoa ylös ja hintoja tarpeen mukaan alas, kyllä ne nostavat myös hintoja nopealla aikataululla heti kun kysyntä kasvaa. Eikä ne noita tappiolla edelleenkään kiinassa myy, ehkä sitten tuotantoa supistettaisiin jos tappiolukemat häämöttäisi.Huolestuttavaa jos Teslalla tuotanto ei jousta kysynnän mukaan ja ainoa vaihtoehto on polkea katetta alaspäin.
Jos ne meinaa etta puoletkin voittoa on ihan hyva jos saadaan kaikki myytya.Huolestuttavaa jos Teslalla tuotanto ei jousta kysynnän mukaan ja ainoa vaihtoehto on polkea katetta alaspäin.
Kauppalehti tänään.Teslan Model Y käy kaupaksi ennätystahtiin – Täyssähkömaasturi murtautumassa maailman myydyimpien autojen joukkoon
25.10.202205:30päivitetty 25.10.202213:36
AUTO
SÄHKÖAUTO
ENSIREKISTERÖINNIT
KAUPPA
TEKNIIKKA
Y niin kuin yksi. Tesla Model Y on maailman myydyin täyssähköauto. KUVA: JARI KAINULAINEN
Model Y:lle veikataan vuoden loppuun mennessä jopa 800 000 kappaleen myyntejä.
Lukuaika noin 2 min
Teslan täyssähköinen Model Y-katumaasturi nousee kohinalla maailmanlaajuisten myyntitilastojen kärkikastiin. Matkallaan Model Y rikkoo kuin leikiten merkin aiempia myyntiennätyksiä.
Bloomberg NEF arvioi Teslan toimittaneen pelkästään vuoden kolmannella neljänneksellä asiakkailleen jopa 200 000 Model Y-mallia. Vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana keskikokoista katumaasturia on kaupattu maailmanlaajuisesti jo puolen miljoonan auton edestä.
LUE MYÖS
Tesla tähtää rakettikasvuun – Tahtoo tuplata automyyntinsä Saksassa
Väliaika lupailee Model Y:lle vuoden loppuun mennessä jopa 800 000 kappaleen myyntejä. Näillä lukemilla amerikkalaisyhtiön katumaasturi kiipeäisi jo maailman viiden myydyimmän automallin joukkoon.
Loikka olisi kunnioitettava. Vielä vuonna 2021 Tesla Model Y ei mahtunut kymmenen suosituimman mallin joukkoon.
Lienee selvää, että Model Y-mallista tulee samalla myös maailman myydyin täyssähköauto.
Toyota johtaa joukkoa
Pääjohtaja Elon Musk on haluaa yhtiönsä kasvulukujen kohenevan vuosittain 50 prosentilla. Näin mittavaan loikkaan tuskin tänä vuonna päästään, mutta Model Y vetää letkaa varsin ansiokkaasti.
Vielä viime vuonna malli kolkutteli kaukana kärjen takana. Kukkulan kuninkaina häärivät Toyotan raavas RAV4-katumaasturi sekä saman valmistajan Corolla.
Molemmat mallit ylsivät maailmanlaajuisesti miljoonamyyntiin. Kolmantena tilastossa keikkui Honda CR-V reilun 900 000 kappaleen maailmanlaajuisella myynnillä.
LUE MYÖS
Teslan salainen ase – Musk uskoo ihmeakun laskevan autojen hintoja ja nostavan myynnit pilviin
Samat mallit lienevät myös kuluvan vuoden kärkikahinoissa. Model Y:n kuningastietä saattaa mutkistaa erityisesti auton pulska hinta.
Kun Corolla irtoaa edullisimmillaan vajaan 30 000 eurolla, joutuu Model Y:stä pulittamaan reilusti kaksinkertaisen hinnan. Toisaalta RAV4:n vajaan 40 000 euron lähtöhinta kertoo, että myös tyyriimmistä autoista voi tulla myyntimenestyksiä.
Teslan Berliinin ja Teksasin tehtaat kiihdyttävät Model Y-mallin tuotantoa vuoden 2023 aikana. Tämä saattaa osaltaan kääntää voimasuhteita Model Y:n eduksi.
Model 3 jää jalkoihin
Vielä vuonna 2021 menestynein Tesla oli Model 3. Sedan ylsi reilun puolen miljoonan myynneillä yhdeksänneksi myydyimmäksi malliksi maailmassa.
Tämän merkkipaalun Model Y on siis ohittanut jo lokakuulle tultaessa. Samalla se on jättänyt peruutuspeiliin joitakin automarkkinan kestosuosikkeja.
Eräs tunnetuimmista lienee Fordin F-150-avolava, joka on vuosikymmenet ollut Yhdysvaltain myydyin automalli. Viime vuonna suosikkia myytiin 560 000 kappaleen verran.
Japanilais-trio tähtäimessä
Bloombergin mukaan Model Y ohitti Fordin avolavan myyntiluvut vuoden kolmannella neljänneksellä. Bloomberg uskoo Teslan kuroman kaulan pitävän vuoden lopuille saakka.
Pelkästään Pohjois-Amerikan markkinassa F-150 pesee edelleen täyssähköisen haastajansa. Avolavan kysyntä rajoittuu kuitenkin suurelta osin juuri Amerikan markkinaan.
Sen sijaan Model Y nauttii maailmanlaajuisesta kysynnästä. Aivan Model Y:n ulottuvilla ovat Honda HR-V, Toyota Camry ja Nissan Sentra, jotka viime vuonna rikkoivat 670 000 myydyn auton rajapyykin.
FAKTAT
Maailman myydyimmät automallit 2021:
1. Toyota RAV4: 1,1 miljoonaa autoa
2. Toyota Corolla: 1,1 miljoonaa
3. Honda C-RV: 903 000 autoa
4. Nissan Sentra: 693 000
5. Toyota Camry: 681 000
6. Honda HR-V: 670 000
7. Ford F-150: 562 000
8. Toyota Hilux: 548 000
9. Tesla Model 3: 508 000
10. Honda Accord: 481 000
Sama viesti myös minulla. Somessa joku oli soitellut Teslalle asiasta ja kuulemma joku häiriö järjestelmässä. Korjautunee ehkä jopa siis mahdollisesti joskus...Tilaamani Y piti tulla marraskuussa, nyt toimitusaika on kadonnut kokonaan ja tilalla on teksti
Estimated Delivery: TBD
Delivery timing will be available soon
Lieneekö kuinka tyypillistä?
Tuotannon pienentäminen ja taas kasvattaminen ei ole välttämättä helppoa ja halpaa. Halvemmaksi voi tulla vaan se että tekee autoja hetken vähän pienemmällä katteella. Tietysti jos kysyntä oikeasti tippuu pitkäksi aikaa ja kukaan ei autoja osta niin ei niitä varastoonkaan voi tehdä määräänsä enempää.Huolestuttavaa jos Teslalla tuotanto ei jousta kysynnän mukaan ja ainoa vaihtoehto on polkea katetta alaspäin.
Kyllä, ymmärrän tuon pointin. En kuitenkaan usko, että parin tonnin hinnanalennus saisi aikaan haluttua efektiä kun rahoitus on kallistunut ja ihmiset siirtäneet hankintojaan yleisen kustannustason nousun takia. Isompia alennuksia tuskin on luvassa Euroopassa.Tuotannon pienentäminen ja taas kasvattaminen ei ole välttämättä helppoa ja halpaa. Halvemmaksi voi tulla vaan se että tekee autoja hetken vähän pienemmällä katteella. Tietysti jos kysyntä oikeasti tippuu pitkäksi aikaa ja kukaan ei autoja osta niin ei niitä varastoonkaan voi tehdä määräänsä enempää.
Mutta jos alkaa himmailemaan ja samalla tilaamaan komponentteja pienempiä määriä niin niiden yksikköhinta voi nousta todella paljon ja jos potkii työntekijät pois niin voi olla vaikea saada sitten uusia kun tarvitsee. Voi olla paras tommosessa ison volyymin hommassa mennä vaan täyttä hönkää eteenpäin ja laskea vähän hintoja jos ei muuten mene kaupaksi.
Eikös näihin tule koukku vakiona (nykyään) ?Mulla on Y:n toimitusaikana äpissä 17.11.-1.12. ja tänään Teslalta viestiteltiin ja kerrottiin auton lähestyvän Suomea ja luovutusarvio 5.-16.12. Eli joululahjaksi näkyy tulevan
Huhtikuussa alunperin tilattu LR-malli ja täysin perusvarusteilla (ei edes koukkua).
Elokuun lopulla kun tilasi niin koukku kuului pakettiin, ei muistaakseni ollut edes optio.Eikös näihin tule koukku vakiona (nykyään) ?
Mitä tuossa kuvassa pitäisi näkyä?Onko kokemuksia Model 3:n kattotelineistä? Tilasin Vempeleeltä nämä: Tesla Model 3 - kattotelineet - Vempele -verkkokauppa kun olivat lähes 300 euroa halvemmat kuin Teslalta tilatut. Lähempää tarkasteltuna työstö on aika karsean näköistä ja paketoinnissa oli aika paljon alumiinilastua mukana. Kiinnitystyyli näyttäisi molemmissa olevan kuitenkin samanlainen. En ole vielä kokeillut asentaa paikoilleen kun jäin miettimään pitääkö siltikin ostaa "aidot"...
Pahin buumi on tällä hetkellä ohi, mutta eiköhän taas parin vuoden sisällä mene sähköautoja pää märkänä kun sähkön hinta normalisoituu ja talous siinä mukana.Terve,
Meillä myös tilauksessa MY LR ja toimitusajankohta hävisi tuossa viime viikolla.. oli Q1 2023.
Monikin asia tietysti nyt autoasioissa mietityttää, mutta millaisena sijoituksena tätä voisi ajatella? Jos tarkoitus on pitää 3-4v ja sitten vaihtoon (perus rahoitus teslan kautta) tuleekohan paljonkin tappiota? Eihän teilläkäån kristallipalloa ole, mutta mielipiteitä varmasti ja tosiaan sähköllä ollaan ajeltu jo pari vuotta ja toisena on pieni diesel, josta ei varmaan kohta saa kuin romutuspalkkion
Reikä joka ei ole pyöreä, surkeaa maalausta/anodisointia, viimeistelemätöntä röpelöistä pintaa. Palautukseen menivät nämä.Mitä tuossa kuvassa pitäisi näkyä?
Mutta eikö tuohon tule joku suoja päälle?Reikä joka ei ole pyöreä, surkeaa maalausta/anodisointia, viimeistelemätöntä röpelöistä pintaa. Palautukseen menivät nämä.
Kyllä siihen tulee muovinen kansi, mutta pointti tässä on se, että jos työstön laatu on tuollainen, niin uskaltaako ne laittaa 65 tonnin hintaisen auton päälle ja laittaa noiden päälle kaksi maastopyörää telineineen ja luottaa että kattotelineet kestävät? Minä en uskalla. Ja toisessa forumissa kun sain vastauksia tuohon kysymykseen, niin tunne vaan vahvistui, että ostan mielummin valmistajan omat telineet. Tuo ei-porattu vaan paskasti valettu reikä, jota vasten kiinnityspultit kiristetään näyttää ja tuntuu siltä, että alkaa varmasti jossain vaiheessa halkeamaan ympäriltä. Thulen telineillä olen aiemman auton kanssa tehnyt kymmenkunta Lapin pyöräreissua ja telineet ovat edelleen kuin uudet. Valitettavasti Model 3:een ei Thule tee telineitä.Mutta eikö tuohon tule joku suoja päälle?
Sulla on varaa 65k€ autoon mutta säästit tässä 300€Kyllä siihen tulee muovinen kansi, mutta pointti tässä on se, että jos työstön laatu on tuollainen, niin uskaltaako ne laittaa 65 tonnin hintaisen auton päälle ja laittaa noiden päälle kaksi maastopyörää telineineen ja luottaa että kattotelineet kestävät? Minä en uskalla. Ja toisessa forumissa kun sain vastauksia tuohon kysymykseen, niin tunne vaan vahvistui, että ostan mielummin valmistajan omat telineet. Tuo ei-porattu vaan paskasti valettu reikä, jota vasten kiinnityspultit kiristetään näyttää ja tuntuu siltä, että alkaa varmasti jossain vaiheessa halkeamaan ympäriltä. Thulen telineillä olen aiemman auton kanssa tehnyt kymmenkunta Lapin pyöräreissua ja telineet ovat edelleen kuin uudet. Valitettavasti Model 3:een ei Thule tee telineitä.
Ootko tyhmä vai muuten vaan vajaa? No enhän mä säästänyt kun nämä meni palautukseen ja tilaan Teslan oman. Ja vaikka mulla olisi kaikki maailman raha aina käytettävissä, niin ostaisinko silti aina kalleinta mahdollista koska voin? Tuskin koska siinä ei aina ole järkeä. Aika usein samoja tuotteita myydään OEM- ja tarvikemalleina ja erona ainoastaan hinta ja firman logo. Tässä tapauksessa kyseessä oikeasti on eri tuotteet ja laadussa on eroa. Mutta aina sitä ei osaa sanoa ennen kuin tuotteen on saanut käsiinsä.Sulla on varaa 65k€ autoon mutta säästit tässä 300€
Toki silti en ymmärrä mitä väliä noilla mainitsemillasi asioilla on kun ne jää piiloon ja varmasti kestää sen mitä tarkoitettu
9% alennus mikä kiinassa nähtiin kuulostaa pieneltä, mutta onhan se aika merkittävä ja varmasti vaikuttaa myyntiin. Etenkin jos kilpailija ei vastaavaa alennusta tee. Tästä kertoo jotain jo se, että teslan kiinan sivut olivat kaatuneet hinnanalennuksen jälkeenKyllä, ymmärrän tuon pointin. En kuitenkaan usko, että parin tonnin hinnanalennus saisi aikaan haluttua efektiä kun rahoitus on kallistunut ja ihmiset siirtäneet hankintojaan yleisen kustannustason nousun takia. Isompia alennuksia tuskin on luvassa Euroopassa.
Kaikissa autoissa arvo laskee normaalissa markkinassa, mutta en näkisi että sähköauto olisi polttomoottoriautoa huonompi ostos tai tesla sähköautojen sisällä huono valinta. Tuskin mitään yllätysiskuja tulee, hyvällä tuurilla silloin 3-4v päästä korot laskeneet taas. Korkojen lasku nostaa käytettyjen hintaa, ja nousu taas laskee kuten nyt olemme nähneet. Minkälaisella rahoituksella muuten saat kun olet aikanaan sen tilannut, saako sen hetkisellä korolla vai joutuuko maksamaan nykyistä tarjottavaa 3.49?Terve,
Meillä myös tilauksessa MY LR ja toimitusajankohta hävisi tuossa viime viikolla.. oli Q1 2023.
Monikin asia tietysti nyt autoasioissa mietityttää, mutta millaisena sijoituksena tätä voisi ajatella? Jos tarkoitus on pitää 3-4v ja sitten vaihtoon (perus rahoitus teslan kautta) tuleekohan paljonkin tappiota? Eihän teilläkäån kristallipalloa ole, mutta mielipiteitä varmasti ja tosiaan sähköllä ollaan ajeltu jo pari vuotta ja toisena on pieni diesel, josta ei varmaan kohta saa kuin romutuspalkkion
sanotaanko että enpä ole edes katsonut aikovatko nostaa korkoa, aikoinaan rahoitustarjouksen ja sen mukaiset sopparit on sillä vajaan 2% korolla. Voihan siellä joku pykälä olla että yksipuolisesti voivat nostella korkoa, mutta eipä ennen ole autokaupoissa tarvinnut edes ajatella että näin tehtäisiin. Mm tästä syystä on tietysti aina mahdollisuus perua (ja menettää 250€) mutta siksi tässä nyt vähän roikun kahden vaiheilla… pitäis katsoo vakuutusasiaa (joo maksaa saman kuin kahden nykyisen auton) talvirenkaat/vanteet, kumimatot, joku keraaminen pinnoite että onhan tässä säätöä ja kulua.. Autosta tykkään kyllä ja ohjaamon setuppi on omaan mieleen..Kaikissa autoissa arvo laskee normaalissa markkinassa, mutta en näkisi että sähköauto olisi polttomoottoriautoa huonompi ostos tai tesla sähköautojen sisällä huono valinta. Tuskin mitään yllätysiskuja tulee, hyvällä tuurilla silloin 3-4v päästä korot laskeneet taas. Korkojen lasku nostaa käytettyjen hintaa, ja nousu taas laskee kuten nyt olemme nähneet. Minkälaisella rahoituksella muuten saat kun olet aikanaan sen tilannut, saako sen hetkisellä korolla vai joutuuko maksamaan nykyistä tarjottavaa 3.49?
Jep, nykyään näin, mutta keväällä oli vielä optiona koukku tilattavissa. Saman koukun saa Teslalta myös jälkiasennuksena tarvittaessa.Elokuun lopulla kun tilasi niin koukku kuului pakettiin, ei muistaakseni ollut edes optio.
Siis mitä, voi muutella korkoa sopimuksen solmimisen jälkeen? Millä ehdoilla tuo tapahtuu ja koskeeko vain Teslan kautta hankittaessa vai ihan yleisesti?DNB voi muutella korkoa, Santtu ei omissa soppareissaan. Ensin mainittukin vain 1.7 jälkeen tehdyissä.
Ettekö te lue niitä soppareita läpi?Siis mitä, voi muutella korkoa sopimuksen solmimisen jälkeen? Millä ehdoilla tuo tapahtuu ja koskeeko vain Teslan kautta hankittaessa vai ihan yleisesti?
Kyllä luen ja minulla ei ole tuollaista sopimusta, joten siksi kysyn.Ettekö te lue niitä soppareita läpi?