Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

No jos menee 99% kaikesta oikein niin aika hyvä? Jos meinaa ajaa punaisia päin niin kuski painaa jarrua, ei sen ihmeempi asia. Sanoisin että ihmiskuskit ajaa tuhat kertaa useammin punaisia päin kuin FSD. Ja eiköhän noista punaisista päin ajoista opita ja korjata niin kehittyy.
99% oikein liikenteessä on todella surkeaa ja vaarallista.
 
Jotain uutisen tykkää sähköautojen myynneistä. Milloinkahan kiinalaiset nousee tilastoissa? T varmaan sit 3kk päästä piikkipaikalla?

Jos kiinalaisista ei haluta luopua? Sitä paitsi onhan tuossa Polestar 2 ykkösenä ja aika kasa EX30:stäkin jo mennyt vaihtoon.
Tän vuoden uusmyynnissä näemmä BYDillä 2,3 prossaa markkinaosuuttaa, ehkä niitäkin tulee halukkaille käytettynä myyntiin.

Uusmyynneissä muuten kaikki yksi Model S:ää myyty. Maybachejakin sentään mennyt pari.
 
Eikä hyvin mene Kiinassakaan. Q1 ohi ja pajatso vaihteeksi tyhjä, kokonaista 3600 myytyä viikolla 14. China EV registrations in week 14: Nio 1,800, Tesla 3,600, Xpeng 7,500, BYD 45,100
Päinvastoin Kiinassa menee paremmin kuin viime vuoden q1 verraten muutama prossa myynnit enempi. Tuo lähinnä vahvistaa että exportaus alkanut Eurooppaan, jolloin voi odottaa että täällä myynnit nousevat roimasti q2. Enää puuttuu vipuvoima eli korkokampanja, alet ja muut bullshit intensiivit mitä todennäköisesti nähdään ehkä jo 2vk sisällä.
 
Miksi Kiinasta tuotaisiin Eurooppaan? Ainakaan tätä Model Yta. Siihen tulee tuontitullit ja muut päälle.

Kolmosta ehkä mutta sitäkin tuntuu riittävän varastosta suoraan.

Mutta miksi Tesla tarvitsee mitään vipua koska eikö porukan pitänyt odottaa uutta Yta kuin kuuta nousevaa? Sen takia on vain hetkellinen droppi myynnissä.
 
Miksi Kiinasta tuotaisiin Eurooppaan? Ainakaan tätä Model Yta. Siihen tulee tuontitullit ja muut päälle.

Monen arvion mukaan MiC MY on tullienkin kanssa kilpailukykyinen MiG versioiden kanssa ja Teslalla on kiinalaisten kanssa diili että niiden pitää käytännössä huudattaa Shanghaita isolla volyymillä, ts. Berliiniä ajetaan alemmilla tehoilla.

Mene ja tiedä mutta ei näytä kovin vahvalta meno missään Teslan osalta tällä hetkellä.
 
Halvempi takavetoinen Cybertruck julkaistu.
Tosin karsittu todella paljon asioita, jotta kalliimpi 4-veto näyttää paremmalta. Silti hinta jäi luvatusta kalliimmaksi.
Voisi olla parempi haudata tämä malli kuin tuottaa sitä.
 
Halvempi takavetoinen Cybertruck julkaistu.
Tosin karsittu todella paljon asioita, jotta kalliimpi 4-veto näyttää paremmalta. Silti hinta jäi luvatusta kalliimmaksi.
Voisi olla parempi haudata tämä malli kuin tuottaa sitä.
Ei kai tuossa mitään uutta ole kun karvalakki vähemmän varusteltu. Näin se menee joka mallissa. Positiivisia puolia ainakin riittää kun on kiihtyvyys, huippunopeus ja range julkaisua enemmän. Ei kyllä nykypäivänä tulisi mieleen ostella 250 mailin pirssiä, mutta onneksi toivat 362 mailin karvalakin sen sijaan. Hinta nyt on pilvissä joka versiossa kun on skaalattava tuotanto ylös ja kuiva-akku ulos ensi vuodelle niin price drop taattu.
 
Ei kai tuossa mitään uutta ole kun karvalakki vähemmän varusteltu. Näin se menee joka mallissa. Positiivisia puolia ainakin riittää kun on kiihtyvyys, huippunopeus ja range julkaisua enemmän. Ei kyllä nykypäivänä tulisi mieleen ostella 250 mailin pirssiä, mutta onneksi toivat 362 mailin karvalakin sen sijaan. Hinta nyt on pilvissä joka versiossa kun on skaalattava tuotanto ylös ja kuiva-akku ulos ensi vuodelle niin price drop taattu.
Range johtuu ihan siitä että tuo on sama akku kuin 4-vetomallissa. Teslan 4680 ei siten vakuuta kun ei kannattanut tehdä tähän versioon omaa akkupakettia vaan käytetään isompaa.

Miksi kukaan ostaisi takavetomallin kun siitä on karsittu kaikki ne jutut jotka tekevät siitä sen tuotteen jolla Teslan pitäisi kilpailla muita vastaan?
 
Missä se lisäakku cyberin lavalle viipyy? Mitä sylinteriakkuihin tulee niin alkaa isoissa valmistusmäärissä Tesla olemaan sähköautoissa yksinään ko. tekniikan käyttämisen kanssa. Prismaattiset jyräävät..

Vaikuttaa aika rajusti karsitulta tuo takavetoversio. Poistettu kuitenkin adaptiivinen jousitus, takanäyttö, lavan sähköinen suojakansi, pistorasia paikat lavalta ja takaosan lightbar. 10000 kuitenkin vain eroa kaksimoottoriseen versioon.

Mutta varmaan todettu että nykyinen ei myy, joten halvempaa pitäisi tehdä joten pakkohan se on sitten mallia myös karsia.
 
Viimeksi muokattu:
Hinta nyt on pilvissä joka versiossa kun on skaalattava tuotanto ylös ja kuiva-akku ulos ensi vuodelle niin price drop taattu.

Tuotantoa on vaikea skaalata ylös kun kysyntä on niin olematonta eikä kuiva-akun laajamittaisesta tuotannosta ole mitään takeita, saati siitä että se olisi jotenkin erityisen kustannustehokas.

Tämä on nyt vähän taas sellaista haihattelua.
 
Missä se lisäakku cyberin lavalle viipyy? Mitä sylinteriakkuihin tulee niin alkaa isoissa valmistusmäärissä Tesla olemaan sähköautoissa yksinään ko. tekniikan käyttämisen kanssa. Prismaattiset jyräävät..
Tuo lisäakku lienee peruttu koska Tesla poisti sen sivuiltaan, että siihen liittyvät maininnat.
Piti tulla 2025 alussa, sitten mid 2025 mutta nyt kokonaan poissa. Sen lisäksi ostajan piti maksaa 2000$ maksu joka ei ole hyvitettävä.
 
Halvempi takavetoinen Cybertruck julkaistu.
Tosin karsittu todella paljon asioita, jotta kalliimpi 4-veto näyttää paremmalta. Silti hinta jäi luvatusta kalliimmaksi.
Voisi olla parempi haudata tämä malli kuin tuottaa sitä.
Tosiaan ne ennakkovaraukset oli tosi paljon halvemmalla hinnalla. En tiedä myisikö edes sillä tappiohinnallakaan?

Huono auto ja nyt löytyy kilpailijoitakin. Kyllä tuollaisessa autossa täytyy neliveto olla, ainakin minusta.

"In 2019, Musk claimed that the Cybertruck would be available in late 2021, starting at $39,900. The date was later pushed to 2022, and eventually it was pushed to late 2023, with a starting price of $60,990."
 
CT tuli kilpailijoihin nähden myöhässä eli kilpailijat ehtivät ensin ja lisäksi paremmalla tuotteella.
 
Huono auto ja nyt löytyy kilpailijoitakin. Kyllä tuollaisessa autossa täytyy neliveto olla, ainakin minusta.

Olisivat vaan tehneet siitä rungollisen kuten muutenkin pickupit, sitten olisi voitu meemikori heittää helpolla pois ja laittaa joku asiallisempi yhdistelmä + lava. Käyttöarvokin olisi ollut isompi, kun rungollisesta vehkeestä voi tehdä hinausauton, kiinteistöhuoltoauton jne helpommin.
 
Onkos täällä kellään pidemmän ajan kokemuksia plaidista? Vaikka Tesla ei muuten oikeen kiinnostelisi mutta +1000heppaa kiinnostaa ja alkaa saamaan varsin kohtuu hintaan. Turbo S Taycani olisi tietysti kaikinpuolin parempi mutta aivan liian suolaisen hintaisia toistaiseksi joten plaidi voisi olla vaihtoehto. On mittaristokin, minkä puutetta pienemmissä tesloissa karsastan.
 
Kevätpäivitystä tulossa. Ei mitään isoja päivityksiä, lähinnä Sentry- ja Dashcam-tallenteisiin mukaan myös B-pilarin kamerat ja joillekin voi olla tarpeellinen takaluukun sijaintikohtainen avauskorkeuden säätö tai mahdollisuus pitää virtoja USB-tökkeleissä auton ollessa poissa päältä.

Lukee tuon Dashcamin osalta newer S3XY eli onkohan pelkkä AMD juttu?

Toinen asia näyttäisi olevan että Wi-Fi yhteys toimisi myös ajossa.
If your hotspot is enabled, it will automatically connect to your vehicle once you start driving, so you won’t have to reconnect each time
 
@jopee täällä on @Kivivasara ellen väärin muista eli Harri Salon videosponssi Pohjantähdestä, en tiedä kuinka ahkeraan lukee palstaa, mutta ehkä näkee tämän viestin.

Toivottavasti oli oikea nimimerkki. :D
 
Lukee tuon Dashcamin osalta newer S3XY eli onkohan pelkkä AMD juttu?

Taitaa olla, ilmeisesti Intelissä ei riitä potku kaikkien feedien pyörittämiseen/tallentamiseen ja siksi ne ovat puuttuneet tähän asti.


Mainiota, että jääkaapin ajo pistokkeesta ehtii kesäksi takaisin, parempana kuin ennen kun ei tarvitse enää sentryä/camp modea käyttää.
 
Onko täällä Raven model S: n omistajia paikalla? Tuttu kyselee, paljonko tällaiseen olisi hyvä varata mukaan rempparahaa, jos haluaisi ostaa? https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/14959944. Itsellä ei ole MS malleista kokemuksia.
Olen luopumassa omastani samanlaisesta ja 1.5v aikana on korjattu takakontin avausmekanismi (vajaa 100e), yksi ovenkahva (400e) ja tyyppivika vaihdettu 3- ja 4-tie hanat joiden takia alkoi valittaa jäähdytysnesteen olevan vähissä (oisko ollu 500-600e). Joista onneksi kaikki paitsi ovenkahva meni liikkeen turvan piikkiin. No lisäksi ovenpahvin kiinnikkeet ja pikku A-ikkuna etuovesta vaihdettiin kun nuo oli rikki jo ostaessa.

Eli eipä nyt mitään ihmeempiä. Tukivarret (vai mitä ne nyt tarkemmin olivatkaan) kuluvat kun painavalla ja tehokkaalla autolla kiihdyttelee. Tulee ilmi tärinänä kiihdyttäessä, kannattaa testata ostaessa. Ei kai nekään enää muualla kuin Teslalla maksa paljoa vaihtaa. Ilmajousitukset ovat vissiin ihan hyvin kestäneet. Yksi tyyppivika on etuvalojen ylärivi ledejä sammuvan, korjaus uusi koko umpio (n. 1200e). Takavalojen umpiot kannattaa katsoa onko kosteutta päässyt sisään.

Tuossa muistaakseen ne yleisimmät. Kannattaa kattoa youtubesta used buyers guideja.
 
Olisiko softan uudelleen asennus paikallaan vai onko muilla vastaavaa ongelmaa:
iPhone 13 laitteena ja yleensä aamuisin ei auto avaa ovia ennen kuin avaa oman iPhonen lukituksen?

Ei vaikuta, vaikka juuri minuutti sitten laittanut lämmityksen päälle jne.. Vasta kun avaa lukituksen niin auton lukitus aukee samalla hetkellä.
 
Olisiko softan uudelleen asennus paikallaan vai onko muilla vastaavaa ongelmaa:
iPhone 13 laitteena ja yleensä aamuisin ei auto avaa ovia ennen kuin avaa oman iPhonen lukituksen?

Ei vaikuta, vaikka juuri minuutti sitten laittanut lämmityksen päälle jne.. Vasta kun avaa lukituksen niin auton lukitus aukee samalla hetkellä.
Nearby interactions sallittuna asetuksista?

1744718671924.png
 
Musk aloittanut FSD kampanjan Xssa. Tänä vuonna auto ajaa tehtaalta ostajalle.
Vaikka viime päivinä uusimman FSD supervisedin on raportoitu ajavan ja kääntyvän punaisia päin.

Heinäkuussahan taisi alkaa se taksipalvelu.
 
Musk aloittanut FSD kampanjan Xssa. Tänä vuonna auto ajaa tehtaalta ostajalle.

Äkkiseltään ajatellen hieno systeemi ja kelpaisi minulekkin kaikessa vaivattomuudessaan.
Mutta....

On siinä sitten kiva sitten alkaa vääntämään auton virheistä, jos sellainen kohdalle sattuu.
Oliko jo tehtaalta toimitettaessa vai onko omistajan aikaansaama. Tuon tietää mihin tuo keskustelu kyseisen yhtiön kanssa päätyy.

Ja mitäs iloa tosta on kun kun pitää se vanha hävittää jonekin ? Ajat vanhan erikseen jonnekin kauppaan ja kävelet vai takaisin ? Oikean autokaupan hienous on se, että ajat sinne vanhalla ja tulet takaisin uudella. Siinä samalla autoliike hoitaa kaiken paperityön puolestasi, eikä tarvitse tehdä itse yhtään mitään. Kampaviineri mahassa myös lämmittää mieltä.
 
Kiva kun Spotify kumossa...

Toisaalta oli mukava pitkästä aikaa ajaa pidempi matka, autopilotti osaa näköjään nostaa jälleen nopeutta kun rajoitus vaihtuu.
 
Kysästäänpä täältä kuinka isosta ongelmasta on kyse. Taustaa, isäni siis ajellut mökille ja nyt autossa jotain vikaa. Ennen ku oli reissuun lähteny oli käyny vaihdattamassa kesärenkaat alle ja auto toiminu normaalisti koko matkan. Kylällä oli sitten käyny tankilla jonka jälkeen ei auto ollu suostunu käynnistymään, menny juomaan kahvit asemalle ja auto käynnisty kun sen jälkeen kokeili. Nyt ruudulla on sitten tämmöstä virhettä:

tesla.jpg


tesla2.jpg


Mie en näistä mitään tiedä, mutta ajattelin josko täällä joku osaa sanoa auttaako tuohon joku? Sen mitä tätä ketjua joskus lueskellu niin tuon auton vissiin pystyy boottaamaan jotenkin(hemmetin hullua puhua auton boottaamisesta :lol:) Niin voisko sillä olla mitään vaikutusta asiaan? Auto on siis -21(muistaakseni) Model 3.

Jos oikein ymmärsin niin tuo auto kuitenkin liikkuu, mutta vähän vaivalloisesti.
 
Kysästäänpä täältä kuinka isosta ongelmasta on kyse. Taustaa, isäni siis ajellut mökille ja nyt autossa jotain vikaa. Ennen ku oli reissuun lähteny oli käyny vaihdattamassa kesärenkaat alle ja auto toiminu normaalisti koko matkan. Kylällä oli sitten käyny tankilla jonka jälkeen ei auto ollu suostunu käynnistymään, menny juomaan kahvit asemalle ja auto käynnisty kun sen jälkeen kokeili. Nyt ruudulla on sitten tämmöstä virhettä:

tesla.jpg


tesla2.jpg


Mie en näistä mitään tiedä, mutta ajattelin josko täällä joku osaa sanoa auttaako tuohon joku? Sen mitä tätä ketjua joskus lueskellu niin tuon auton vissiin pystyy boottaamaan jotenkin(hemmetin hullua puhua auton boottaamisesta :lol:) Niin voisko sillä olla mitään vaikutusta asiaan? Auto on siis -21(muistaakseni) Model 3.

Jos oikein ymmärsin niin tuo auto kuitenkin liikkuu, mutta vähän vaivalloisesti.
Roadsideen soittoa vaan, neuvovat kyllä.
 
Tuli hommattua käytetty sexybuttons, oli kyllä aika tahmea käyttöönottokokemus, kun nappien toiminta ei voinut muuttaa mitenkään, tai nimetä uudelleen (pystyi mutta ei tallentunut mihinkään). Päivittämällä firmware ja parittamalla napit uudestaan jotenkin sai nappiin ohjelmoitua toiminnot. Mutta tämän jälkeen taas kännykkäappiin ei pystynyt ei ihan jokaiseen pikavalinnan saanut toimintoa yhdistettyä. Kyseessä iPhone versio sovelluksesta, joku ihme bugi tässä riivaa kun ei oikein netissä löytynyt mitään tähän viittaavaa.

No loppujen lopuksi sain halutut toiminnot, eli drift mode ja latausportin vapautus, toimimaan.. Ikävä vaan että latausportin vapautus ei tietysti toimi jos auto on lukittu, mutta ovea vähän avaamalla aktivoituu siten että commander saa sähköt. Auttaisikohan jos tuolle virittäisi kokoajan +12v sähköt.. tai toisaalta voisi tuon latausportin vapautuksen vaan ohjelmoida siihen että kuskin oven kahvaa pitää vedettynä pitkään.
 
Tuli hommattua käytetty sexybuttons, oli kyllä aika tahmea käyttöönottokokemus, kun nappien toiminta ei voinut muuttaa mitenkään, tai nimetä uudelleen (pystyi mutta ei tallentunut mihinkään). Päivittämällä firmware ja parittamalla napit uudestaan jotenkin sai nappiin ohjelmoitua toiminnot. Mutta tämän jälkeen taas kännykkäappiin ei pystynyt ei ihan jokaiseen pikavalinnan saanut toimintoa yhdistettyä. Kyseessä iPhone versio sovelluksesta, joku ihme bugi tässä riivaa kun ei oikein netissä löytynyt mitään tähän viittaavaa.

No loppujen lopuksi sain halutut toiminnot, eli drift mode ja latausportin vapautus, toimimaan.. Ikävä vaan että latausportin vapautus ei tietysti toimi jos auto on lukittu, mutta ovea vähän avaamalla aktivoituu siten että commander saa sähköt. Auttaisikohan jos tuolle virittäisi kokoajan +12v sähköt.. tai toisaalta voisi tuon latausportin vapautuksen vaan ohjelmoida siihen että kuskin oven kahvaa pitää vedettynä pitkään.
Itellä kans iPhone ja erityisesti S3xy Knobi käytössä. Softa on toiminut kyllä aivan erinomaisesti: Veikkaan, että et löydä netistä apua, koska olet varsin harvinaisten haasteiden äärellä.

Meillä on toiminut latausportin avaukseen mukavasti takaoven kahvan pitkä aukipito. Sitä harvoin vahingossa pidetään auki ja on siinä lähempänä itse latausporttia.
 
Eikös toi latausportin vapautus ollu suoraan siinä näytöllä + sen sai puhelimen pikatoimintoihin (ainakin iPhone). Mietin siis lähinnä, että voiko noi napit vielä helpottaa sitä jotenkin
 
Eikös toi latausportin vapautus ollu suoraan siinä näytöllä + sen sai puhelimen pikatoimintoihin (ainakin iPhone). Mietin siis lähinnä, että voiko noi napit vielä helpottaa sitä jotenkin
Napin ei tartte olla autossa sisällä. Se voi vaikka olla kotona laturissa kiinni josta autolle kävellessä voi painaa lukituksen auki jne eikä tartte talvella kaivaa puhelinta taskusta.
 
Napin ei tartte olla autossa sisällä. Se voi vaikka olla kotona laturissa kiinni josta autolle kävellessä voi painaa lukituksen auki jne eikä tartte talvella kaivaa puhelinta taskusta.
No toi on tietty ihan kätevää jos se salpa pysyy niin kauan auki. Mulla on nykyisessä autossa kytketty toi ovien lukituksen aukeamiseen, joka on kieltämättä ollut kätevämpi kun se puhelimen painallus.
 
No toi on tietty ihan kätevää jos se salpa pysyy niin kauan auki. Mulla on nykyisessä autossa kytketty toi ovien lukituksen aukeamiseen, joka on kieltämättä ollut kätevämpi kun se puhelimen painallus.
Kia:ssa lukitus aukesi samalla kun kuskin ovi, rituaalina ensin kuskin ovi raolleen ja reppu takapenkille. Siihen meni sen verran aikaa että latauskaapelin sai irti samantien.

Teslan kanssa autolle kävellessä napista kaapelin lukitus auki, useimmin se onnistuu siihen mennessä kun ehdin latausluukun kohdalle. Sen jälkeen kaapeli irti autosta ja sitten odotellaan ja nyitään sitä toista päätä irti lataustolpasta kun laturi alkaa tehdä lopettelutemppujaan vasta kaapelin irrotua autosta.

Vaihtoehtoisesti vois nykästä kaapelin irti Teslasta, sitten taiteilla reppu selästä pitäen latauskaapelia kädessä... :D Ei tuohon ole oikein mitään hyvää ratkaisua.
 
Hyvä ratkaisu olisi se, että auto tajuaisi itse esim. kotona ollessaan vapauttaa lukituksen, kun lataus on valmistunut. Mikäli näin on valinnut asetuksista. Mutta koska Teslan mielestä Teslan kanssa pitää varmaankin olla heidän napillinen laturi, niin tälle ei ole ehkä niin suurta kiinnostusta kuitenkaan. Ehkä vielä joku päivä.

Itsellä on nyt S3XY:stä tehty niin, että kuskin kahvasta vähän aikaa pitäminen avaa luukun. Toimii ok, mutta joutuu kuitenkin jumppaamaan edestakaisin siinä auton rinnalla ahtaassa katoksessa sitten.

Nappi laturin lähettyvillä olisi ok, mutta tarvitsisi varmaankin autotallin. Tuskin pysyvät hyvänä ulkona.
 
Kia:ssa lukitus aukesi samalla kun kuskin ovi, rituaalina ensin kuskin ovi raolleen ja reppu takapenkille. Siihen meni sen verran aikaa että latauskaapelin sai irti samantien.

Teslan kanssa autolle kävellessä napista kaapelin lukitus auki, useimmin se onnistuu siihen mennessä kun ehdin latausluukun kohdalle. Sen jälkeen kaapeli irti autosta ja sitten odotellaan ja nyitään sitä toista päätä irti lataustolpasta kun laturi alkaa tehdä lopettelutemppujaan vasta kaapelin irrotua autosta.

Vaihtoehtoisesti vois nykästä kaapelin irti Teslasta, sitten taiteilla reppu selästä pitäen latauskaapelia kädessä... :D Ei tuohon ole oikein mitään hyvää ratkaisua.
Mulla nykyään Kia. Ei tarvii avata ovea, vaan lukitus aukeaa samalla kun ovien kahvat pomppaavat autoa lähestyttäessä esiin. Poikkeuksena tilanne, jossa menetkin takakontille, jolloin nuo ovet ja lukitus eivät aukeakaan automaattisesti.. Teslassa se puhelimen pikanappi oli mielestäni paras tapa, joskin aika usein tuntui että sitä sai painella ainakin pariin kertaan ennen kun oikeasti aukesi (vai pitääkö olla ihan auton vieressä / onko siinä viive jota en malttanut odottaa). En oikein ikinä päässyt jyvälle miten sen olisi pitänyt toimia ja jos olisin saanut myöhemmin mahdollisuuden palata ajassa taaksepäin, niin olisin ehkä maksanut pienen extran siitä teslanapillisesta latausjohdosta Walleen, vaikka ostaessa tuntuikin ihan turhalta hommalta :)
 
Napin ei tartte olla autossa sisällä. Se voi vaikka olla kotona laturissa kiinni josta autolle kävellessä voi painaa lukituksen auki jne eikä tartte talvella kaivaa puhelinta taskusta.

Mulla tuo ei toiminut, kun ovet lukittuna koko commanderiin ei tulee sähköä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 893
Viestejä
4 735 551
Jäsenet
77 245
Uusin jäsen
Warde

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom