Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

+8000e karvalakista 4wd malliin...

Eli perus malli n. 47,1k on aika hyvä diili?

Miten toi tilaushomma menee, saako perua jos ei kiinnostakaan? Tuo Model Y perusmalli saattaisi kiinnostaa, kun hintaeroa on kuitenkin se 8k ja loppujen lopuksi 4wd ois kyllä kiva, mutta ei pakollinen.
Pakko se on silti sovitella istuimia (lasten), ennen kuin uskaltaa.. Onko se nykyisessä Y:ssä täsmälleen samat mitat, jos kävisi testaamassa jossain..
Voi perua, vielä 2 viikkoa senkin jälkeen kun auton on hakenut. Eli hyvin voi tilata ja vaan perua jos ei autoa haluakkaan. Sitten saa sen varausmaksun takaisin.
 
Voi perua, vielä 2 viikkoa senkin jälkeen kun auton on hakenut. Eli hyvin voi tilata ja vaan perua jos ei autoa haluakkaan. Sitten saa sen varausmaksun takaisin.
Voi ja voi mutta tässä tulee huomioida se, että jos vaikka olet rullannut yli 100km, niin auto katsotaan käyttöönotetuksi ja tällöin tuon ylittävän osuudelta et saa rahoja takaisin.
Eli työstä verotetaan se käyttöosuus pois.
 
Tämä lienee Teslan tekemä korjaus? Itse olen miettinyt omalle vuoden 2021 LFP-kolmoselle tuota Fraguksen takuuta ja ehdottaisin kyllä lähtökohtaisesti esimerkiksi manifoldin huuhtelua. Lämpöpumppu kyllä huolettaa.
On satavarmaa, että odotusarvo tuossa Fraguksen turvassa on vakuutusyhtiön puolella. Todennäköisesti siis menetät tuossa rahaa, kuten kaikissa vakuutuksissa on tapana. Tietysti mikäli kokee, että mieluummin maksaa varmuudella sen pari tonnia kuin pienellä todennäköisyydellä tuplahinnan (jos lämpöpumppu hajoaa), niin Fragus voi olla kannattava.

Vaikka noita lämpöpumppuja on tosiaan mennyt, niin pitää edelleen muistaa vikaantumistodennäköisyyden olevan silti sen puolella että pumppu ei hajoa. FB:n 2024 keväällä tehdyssä kyselyssä 2021 autoissa oli hajonnut n. 20% pumpuista. Väittäisin kuitenkin, että nuo kyselyt poikkeuksetta yliarvioivat esiintymistodennäköisyyttä.
 
Jossain tapahtumassa jossa oli Tesloja keraantynyt raviradalle huomattava maara niin pollin tulos oli muistaakseeni ettei keneltakaan ollut hajonnut pumppu.
 
Kaikki nuo kyselyt ovat vain raapaisu ja niistä ei saa mitää kuvaa todellisuudesta.

Miettikää jos Teslalla ois vaan selkärankaa kertoa että on vikaa mikä korjataan maksutta tai ne vaan suunnittelisi homman kuntoon. Mutta ei.
 
Taitaa olla se vanha huhu mistä puhuvat. Tuollaisen akun laittaminen tuohon autoon vaatisi kyllä mielestäni jotain muutoksia. Nyt runkona toimii 75 akku johon tulisi 20 lisää niin minne se mahtuisi? Kun runko suunniteltu 75 akulle joka on piripintaan täynnä.
 
Täähän on ollut osaridekissä jo ainakin puolivuotta ellei vuoden. "models". Ei siis mitään uutta.
Sopivasti tulee juttua kun osake laskee. Jotain paperijulkaisua voi tulla mutta mitään ostettavaa ei kyllä saada kesäksi. Pitäisi näkyä jo fyysistä jos jotain oikeasti tulee. Veikkaan 26 tai 27 kesää näille. Ehkä koittavat kirittää 26 koska muilta tulossa pitkä liuta pienempää ja halvempaa.

Teslan tehtaat on kuitenkin aika yksinkertaisesti tehty että linjasto per automalli. Käsityönä erikseen testimallit.
 
En kans äkkiä usko tuohon isompaan akkuun, silloin sen fyysinenkin koko muuttuu. Ja kun auto on tehty tuolle nykyiselle akkukoolle.... Miten se sen sinne rakenteisiin sais (taloudellisesti) integroitua, muutokset vaatis melkeinpä uutta mallia ellei rakenteita muokattu tähän päivitykseen sitä silmälläpitäen.
 
En kans äkkiä usko tuohon isompaan akkuun, silloin sen fyysinenkin koko muuttuu. Ja kun auto on tehty tuolle nykyiselle akkukoolle.... Miten se sen sinne rakenteisiin sais (taloudellisesti) integroitua, muutokset vaatis melkeinpä uutta mallia ellei rakenteita muokattu tähän päivitykseen sitä silmälläpitäen.
Ellei nykyiseen akkuun ole jätetty tyhjää tilaa, että voi tarjota myöhemmin isommalla akulla olevaa? Tai sitten tehokkaammilla kennoilla saisi samaan tilaan enemmän energiaa? Mutta en nyt usko että kumpikaan näistä olisi totta, mutta tällaiset asiat voisivat mahdollistaa isomman akun tarjoamisen.
 
Taitaa olla se vanha huhu mistä puhuvat. Tuollaisen akun laittaminen tuohon autoon vaatisi kyllä mielestäni jotain muutoksia. Nyt runkona toimii 75 akku johon tulisi 20 lisää niin minne se mahtuisi? Kun runko suunniteltu 75 akulle joka on piripintaan täynnä.

En kans äkkiä usko tuohon isompaan akkuun, silloin sen fyysinenkin koko muuttuu. Ja kun auto on tehty tuolle nykyiselle akkukoolle.... Miten se sen sinne rakenteisiin sais (taloudellisesti) integroitua, muutokset vaatis melkeinpä uutta mallia ellei rakenteita muokattu tähän päivitykseen sitä silmälläpitäen.

Se nykyinen akku taitaa olla vanhojen kennojen mukaan mitoitettu. Nythän on olisi ilmeisesti ainakin LG:ltä saatavissa uusia saman kokoisia kennoja, joissa energiatiheys kovempi. Toki se energiatiheys ei noin paljon ole voinut parantua, että 75kWh akun tilaan saisi tehtyä 95kWh akun...
 
Täyttä spekulaatiota mielestäni. Kunhan nyt ensin myynti sakkaa pahasti niin siinä vaiheessa isompiakkuisen -päivitys voi olla mahdollinen. Toki tuossa kohtaa alustallekin pitää jotain tehdä, kun painoa tulee reilusti lisää.
 
Tulikos tuon facelift Y:n muodossa jotakin, joka poistaa tarvetta "sexy buttoneille"?
Vai onko edelleen sexy buttoneiden tarve ilmeinen tekniikasta ja ajonparannusasioista kiinnostuneille?
 
Se nykyinen akku taitaa olla vanhojen kennojen mukaan mitoitettu. Nythän on olisi ilmeisesti ainakin LG:ltä saatavissa uusia saman kokoisia kennoja, joissa energiatiheys kovempi. Toki se energiatiheys ei noin paljon ole voinut parantua, että 75kWh akun tilaan saisi tehtyä 95kWh akun...

Onhan Y:stä olemassa jo structural battery versio, mitä hyödyntäen voi akun kokoa optimoida paremmin. Y:ssä taitaa olla styroksia paksu kerros edessä lattiassa, kyllä senkin tilan voi muuhun käyttää..
 
Onhan Y:stä olemassa jo structural battery versio, mitä hyödyntäen voi akun kokoa optimoida paremmin. Y:ssä taitaa olla styroksia paksu kerros edessä lattiassa, kyllä senkin tilan voi muuhun käyttää..
Jos viittaat structural batterylla 4680 kennoilla varustettuun versioon, niin sellaista ei ole enää edes olemassa (valmisteta). Oli umpisurkea akku ominaisuuksiltaan ja valmistus lopetettiin jo aikoja sitten.
 
Jos viittaat structural batterylla 4680 kennoilla varustettuun versioon, niin sellaista ei ole enää edes olemassa (valmisteta). Oli umpisurkea akku ominaisuuksiltaan ja valmistus lopetettiin jo aikoja sitten.

Juu mutta jos tuota tekniikkaa käyttäisi muiden kennojen kanssa.
 
Tulikos tuon facelift Y:n muodossa jotakin, joka poistaa tarvetta "sexy buttoneille"?
Vai onko edelleen sexy buttoneiden tarve ilmeinen tekniikasta ja ajonparannusasioista kiinnostuneille?
Uudessa voi säätää regeniä ja kytkeä nelivedon päälle pysyvästi näytöstä. Ilmeisesti nykyään löytyy kaikki laturit myös navista jolloin esilämmitysnappia ei ehkä tarvitse.

Niiden lisäksi olen käyttänyt s3xy appia/knobbia seuraamaan mm. akun lämpötilaa, tehonkulutusta, nelivedon toimintaa. Ja pakittaessa hyvä peilin kallistuksen/tummennuksen/taiton pikasäätö.

Mutta sanoisin että tärkeimmät alkaa olla vakiona viimeinkin. Sexyn Drift mode lienee hyvä leikkimiseen etenkin jos ei ole Performance-mallia, jossa voi säätää track modessa asioita.
 
Uudessa voi säätää regeniä ja kytkeä nelivedon päälle pysyvästi näytöstä. Ilmeisesti nykyään löytyy kaikki laturit myös navista jolloin esilämmitysnappia ei ehkä tarvitse.

Niiden lisäksi olen käyttänyt s3xy appia/knobbia seuraamaan mm. akun lämpötilaa, tehonkulutusta, nelivedon toimintaa. Ja pakittaessa hyvä peilin kallistuksen/tummennuksen/taiton pikasäätö.

Mutta sanoisin että tärkeimmät alkaa olla vakiona viimeinkin. Sexyn Drift mode lienee hyvä leikkimiseen etenkin jos ei ole Performance-mallia, jossa voi säätää track modessa asioita.
Saako knobbiin suunnan valinnan?
 
Onnistuukohan noilla buttoneilla ratinlämmittimen (ja takapenkkien-) aktivointi jos ne on autoon asennettu mutta ei ”ostettu”?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 029
Viestejä
4 655 635
Jäsenet
76 329
Uusin jäsen
Proms82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom