Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jossain tapahtumassa jossa oli Tesloja keraantynyt raviradalle huomattava maara niin pollin tulos oli muistaakseeni ettei keneltakaan ollut hajonnut pumppu.
Paljon uusia malleja tulossa ja muutoksia Teslaan?
Huhua Model Y "super range" mallista 95kWh akulla:
Sopivasti tulee juttua kun osake laskee. Jotain paperijulkaisua voi tulla mutta mitään ostettavaa ei kyllä saada kesäksi. Pitäisi näkyä jo fyysistä jos jotain oikeasti tulee. Veikkaan 26 tai 27 kesää näille. Ehkä koittavat kirittää 26 koska muilta tulossa pitkä liuta pienempää ja halvempaa.Täähän on ollut osaridekissä jo ainakin puolivuotta ellei vuoden. "models". Ei siis mitään uutta.
Ellei nykyiseen akkuun ole jätetty tyhjää tilaa, että voi tarjota myöhemmin isommalla akulla olevaa? Tai sitten tehokkaammilla kennoilla saisi samaan tilaan enemmän energiaa? Mutta en nyt usko että kumpikaan näistä olisi totta, mutta tällaiset asiat voisivat mahdollistaa isomman akun tarjoamisen.En kans äkkiä usko tuohon isompaan akkuun, silloin sen fyysinenkin koko muuttuu. Ja kun auto on tehty tuolle nykyiselle akkukoolle.... Miten se sen sinne rakenteisiin sais (taloudellisesti) integroitua, muutokset vaatis melkeinpä uutta mallia ellei rakenteita muokattu tähän päivitykseen sitä silmälläpitäen.
Taitaa olla se vanha huhu mistä puhuvat. Tuollaisen akun laittaminen tuohon autoon vaatisi kyllä mielestäni jotain muutoksia. Nyt runkona toimii 75 akku johon tulisi 20 lisää niin minne se mahtuisi? Kun runko suunniteltu 75 akulle joka on piripintaan täynnä.
En kans äkkiä usko tuohon isompaan akkuun, silloin sen fyysinenkin koko muuttuu. Ja kun auto on tehty tuolle nykyiselle akkukoolle.... Miten se sen sinne rakenteisiin sais (taloudellisesti) integroitua, muutokset vaatis melkeinpä uutta mallia ellei rakenteita muokattu tähän päivitykseen sitä silmälläpitäen.
Se nykyinen akku taitaa olla vanhojen kennojen mukaan mitoitettu. Nythän on olisi ilmeisesti ainakin LG:ltä saatavissa uusia saman kokoisia kennoja, joissa energiatiheys kovempi. Toki se energiatiheys ei noin paljon ole voinut parantua, että 75kWh akun tilaan saisi tehtyä 95kWh akun...
Jos viittaat structural batterylla 4680 kennoilla varustettuun versioon, niin sellaista ei ole enää edes olemassa (valmisteta). Oli umpisurkea akku ominaisuuksiltaan ja valmistus lopetettiin jo aikoja sitten.Onhan Y:stä olemassa jo structural battery versio, mitä hyödyntäen voi akun kokoa optimoida paremmin. Y:ssä taitaa olla styroksia paksu kerros edessä lattiassa, kyllä senkin tilan voi muuhun käyttää..
Jos viittaat structural batterylla 4680 kennoilla varustettuun versioon, niin sellaista ei ole enää edes olemassa (valmisteta). Oli umpisurkea akku ominaisuuksiltaan ja valmistus lopetettiin jo aikoja sitten.
Uudessa voi säätää regeniä ja kytkeä nelivedon päälle pysyvästi näytöstä. Ilmeisesti nykyään löytyy kaikki laturit myös navista jolloin esilämmitysnappia ei ehkä tarvitse.Tulikos tuon facelift Y:n muodossa jotakin, joka poistaa tarvetta "sexy buttoneille"?
Vai onko edelleen sexy buttoneiden tarve ilmeinen tekniikasta ja ajonparannusasioista kiinnostuneille?
Saako knobbiin suunnan valinnan?Uudessa voi säätää regeniä ja kytkeä nelivedon päälle pysyvästi näytöstä. Ilmeisesti nykyään löytyy kaikki laturit myös navista jolloin esilämmitysnappia ei ehkä tarvitse.
Niiden lisäksi olen käyttänyt s3xy appia/knobbia seuraamaan mm. akun lämpötilaa, tehonkulutusta, nelivedon toimintaa. Ja pakittaessa hyvä peilin kallistuksen/tummennuksen/taiton pikasäätö.
Mutta sanoisin että tärkeimmät alkaa olla vakiona viimeinkin. Sexyn Drift mode lienee hyvä leikkimiseen etenkin jos ei ole Performance-mallia, jossa voi säätää track modessa asioita.
Saa senkin tämän mukaan https://enhauto.com/button-functions. Itse en ole kokeillut, millainen tuntuma on tehdä tuo napilla/knobilla, kun on viiksi.Saako knobbiin suunnan valinnan?
Uudemmista kun oli puhe, niin meinasin niitä. Taulukko ei erittele faceliftejä, mutta mahtaako erota sitten juurikaan softan puolella.Saa senkin tämän mukaan https://enhauto.com/button-functions. Itse en ole kokeillut, millainen tuntuma on tehdä tuo napilla/knobilla, kun on viiksi.
Onhan tuohon samaan runkoon saanut pitkään 82:sta akkua kuitenkin?Taitaa olla se vanha huhu mistä puhuvat. Tuollaisen akun laittaminen tuohon autoon vaatisi kyllä mielestäni jotain muutoksia. Nyt runkona toimii 75 akku johon tulisi 20 lisää niin minne se mahtuisi? Kun runko suunniteltu 75 akulle joka on piripintaan täynnä.
Akku varmaan kuluu ensin hieman ennemmän ja sitten tasaantuu?Millaisia akun Soh-lukemia ootte saanu Tesloillenne? Käytättekö Tessie-appia vai Teslan omaa huoltotilan testiä? Onko niissä ollut eroa mittaustuloksissa?
Täällä M3 AWD Long Range vm.2020 ja rapia 52 tkm ajettu niin Soh oli Tessien mukaan 91,79% (graafissa hiukan alle keskiarvon). Ikää tuolla 4,5 v, mutta kilsoja kohtuu vähän.
Pitää tekassa joku päivä se Teslan oma Soh-testi.
----
Premium-connectivity: ilmeisesti maksaa sen vajaa 10€ kuussa? En näe oikein lisäarvoa tuolle paitsi ne takapenkin istuinlämmittimien säädöt. Onko näistä Teslalla koskaan mitään kamppiksia?
Jos ostais Tessien:n lifetime lisenssin, niin siinähän olis ne takapenkinlämppäreidenki säädöt samassa apissa.
OkeiAkku varmaan kuluu ensin hieman ennemmän ja sitten tasaantuu?
MS 90D fl 2016 ja 227tkm. Tessien mukaan 87%. Sitä auton omaa testiä tuossa ei ole. Eikä kyllä ole voimavirtaakaan saatavilla. 13A virralla olen vaan ladannut.
Tuossa on Premium-connectivity, mutta eipä siitä taida yhtään mitään hyötyä olla?
Premiumia et tarvitse tuohon istuinlämmittimien säätöön.Millaisia akun Soh-lukemia ootte saanu Tesloillenne? Käytättekö Tessie-appia vai Teslan omaa huoltotilan testiä? Onko niissä ollut eroa mittaustuloksissa?
Täällä M3 AWD Long Range vm.2020 ja rapia 52 tkm ajettu niin Soh oli Tessien mukaan 91,79% (graafissa hiukan alle keskiarvon). Ikää tuolla 4,5 v, mutta kilsoja kohtuu vähän.
Pitää tekassa joku päivä se Teslan oma Soh-testi.
----
Premium-connectivity: ilmeisesti maksaa sen vajaa 10€ kuussa? En näe oikein lisäarvoa tuolle paitsi ne takapenkin istuinlämmittimien säädöt. Onko näistä Teslalla koskaan mitään kamppiksia?
Jos ostais Tessien:n lifetime lisenssin, niin siinähän olis ne takapenkinlämppäreidenki säädöt samassa apissa.
USAssa kyllä tulee 81kwh akulla. Tuohon pitäisi se melkein 20% saada lisää energiatiheyttä, että oltaisiin siellä 95kwh:ssa eli teknillisesti maksimit?Onhan tuohon samaan runkoon saanut pitkään 82:sta akkua kuitenkin?
Piitä lisäämällä uusimmat kännykköiden akut ovat kasvaneet nyt melkein 20%, joten jos Tesla saisi jonkun tuotantolaitoksen toimittamaan uusia kennoja, niin niistä voisi hyvin riittää kalliimpaan erikoismalliin jonka hintaa ja saatavuutta säädetään sitä mukaa kun kennojen saatavuus paranee.
Sama +15-20% parannus on luvassa kaikille jotka jaksavat upgradettaa valmistusprosessinsa.
Mulla oli se ilmainen 2 viikon kokeilujakso Tessie sovellukseseta. Sovellus laskee latauksista sen SOH lukeman automaattisesti. Otin vaan mielenkiinnosta kuvankaappauksen talteen.Ihan mielenkiinnosta kyselen, teettekö noita akkutestejä ihan omasta mielenkiinnosta vai minkä takia? Ymmärrän akkutestit siinä vaiheessa kun on akkutakuu menossa umpeen tai on ostamassa reippaammin ajettua yksilöä mutta muutenhan tuolla ei taida olla kuin viihdearvo. Teslalla ja varmaan muillakin valmistajilla kun on SOH rajana on 70% että ryhdyttäisiin takuuseen vaihtamaan akkua.
Ihan oman mielenkiinnon piikkiin menee suurimmaksi osaksiTuolla listaus mitä kuuluu premium connectivityyn.![]()
Connectivity | Tesla Support Finland
Liitettävyys on tärkeä ominaisuus kaikissa Tesla-ajoneuvoissa. Se parantaa ajokokemusta entisestään tarjoamalla käyttöön tiedonsiirtoyhteyttä käyttäviä ominaisuuksia. Lue lisää Standard- ja Premium Connectivity -palveluista.www.tesla.com
Ihan mielenkiinnosta kyselen, teettekö noita akkutestejä ihan omasta mielenkiinnosta vai minkä takia? Ymmärrän akkutestit siinä vaiheessa kun on akkutakuu menossa umpeen tai on ostamassa reippaammin ajettua yksilöä mutta muutenhan tuolla ei taida olla kuin viihdearvo. Teslalla ja varmaan muillakin valmistajilla kun on SOH rajana on 70% että ryhdyttäisiin takuuseen vaihtamaan akkua.
Ahaa okei, no hyvä tietää tuo penkinlämmittäjistäPremiumia et tarvitse tuohon istuinlämmittimien säätöön.
Jos sinulla on Long Range ja AWD, niin tässä tulisi olla takapenkkien lämmitys kyllä vakiona. Vain SR mallista ne puuttuivat aluksi kunnes 2021 kesän jälkeen tulivat vakioiksi.
![]()
Connectivity | Tesla Support Finland
Liitettävyys on tärkeä ominaisuus kaikissa Tesla-ajoneuvoissa. Se parantaa ajokokemusta entisestään tarjoamalla käyttöön tiedonsiirtoyhteyttä käyttäviä ominaisuuksia. Lue lisää Standard- ja Premium Connectivity -palveluista.www.tesla.com
USAssa kyllä tulee 81kwh akulla. Tuohon pitäisi se melkein 20% saada lisää energiatiheyttä, että oltaisiin siellä 95kwh:ssa eli teknillisesti maksimit?
Panasonicin akut ovat aina olleet energian osalta parempia kuin LG mitä Eurooppa/Kiina käyttää. LG:lta oli tulossa uudempaa sukupolvea mutta sekään ei tainut nostaa näin paljoa kuitenkaan 75kwh akun energiaa. Pitäisi melkein 30% saada enemmän irti, jotta oltaisiin 95:ssa.
Onhan tuohon samaan runkoon saanut pitkään 82:sta akkua kuitenkin?
Piitä lisäämällä uusimmat kännykköiden akut ovat kasvaneet nyt melkein 20%, joten jos Tesla saisi jonkun tuotantolaitoksen toimittamaan uusia kennoja, niin niistä voisi hyvin riittää kalliimpaan erikoismalliin jonka hintaa ja saatavuutta säädetään sitä mukaa kun kennojen saatavuus paranee.
Sama +15-20% parannus on luvassa kaikille jotka jaksavat upgradettaa valmistusprosessinsa.
Premiumia et tarvitse tuohon istuinlämmittimien säätöön.
Jos sinulla on Long Range ja AWD, niin tässä tulisi olla takapenkkien lämmitys kyllä vakiona. Vain SR mallista ne puuttuivat aluksi kunnes 2021 kesän jälkeen tulivat vakioiksi.
SR malliinkin saa ilmeisesti takapenkin lämmityksen ostettua/aktivoitua sieltä Tesla sovelluksesta. Jos siis ei ole jo valmiina.Ahaa okei, no hyvä tietää tuo penkinlämmittäjistä![]()
On näitä ihan mielenkiintoista seurata ja koittaa olla perillä auton sielunelämästä. Tai siis en ole itsekään mitään SoH-testiä tehnyt, mutta TeslaMate kerää dataa aina.Ihan mielenkiinnosta kyselen, teettekö noita akkutestejä ihan omasta mielenkiinnosta vai minkä takia? Ymmärrän akkutestit siinä vaiheessa kun on akkutakuu menossa umpeen tai on ostamassa reippaammin ajettua yksilöä mutta muutenhan tuolla ei taida olla kuin viihdearvo. Teslalla ja varmaan muillakin valmistajilla kun on SOH rajana on 70% että ryhdyttäisiin takuuseen vaihtamaan akkua.
Uudet Model S ja X tulossa
On näitä ihan mielenkiintoista seurata ja koittaa olla perillä auton sielunelämästä. Tai siis en ole itsekään mitään SoH-testiä tehnyt, mutta TeslaMate kerää dataa aina.
Mulla näyttää 3P:n health-arvoksi 3v / 45 tkm kohdalla 99.4%, mikä ei kyllä varmastikaan pidä paikkaansa. Kuvaajasta jos katsoo niin syy arvolle lienee selvä: pari tuumaa pienempiin vanteisiin ja kitkarenkaisiin vaihto, joka pompautti kapasiteettiarviot uusiin lukemiin. Toisaalta en tiedä oliko tuo kesärenkaiden arviokaan ihan oikein, eli kyllä se oikea testi pitäisi tehdä jos asia oikeasti kiinnostaisi.
Hahmottaakohan ihmiset että nämä Twitterin Teslahuhu-tilit on Muskin itsensä usein retweettamia (ja sitä kautta buustaamia) ja Twitter sitä kautta sitten maksaa näiden huhujen levittämisestä?Kauhea määrä uusia juttuja heti kun alkaa osakekurssi syöksymään.
öööö, tipahdin kärryiltä. Mitä yrität sanoa ?Hahmottaakohan ihmiset että nämä Twitterin Teslahuhu-tilit on Muskin itsensä usein retweettamia (ja sitä kautta buustaamia) ja Twitter sitä kautta sitten maksaa näiden huhujen levittämisestä?
Eli esim. Tämä saywer merritt saa Muskin firmalta (twitter) ihan kuukausittain maksun twiittiensä näkyvyydestä, jolla hän levittää pääsääntöisesti positiivisia huhuja ja uutisia Muskista ja tämän muista firmoista.öööö, tipahdin kärryiltä. Mitä yrität sanoa ?
Muskin retweettaus antaa sen verran merkittävästi lisänäkyvyyttä, etten kyllä tiedä yhtäkään muuta somealustaa missä omistajaa nuoleskelemalla voi saada helposti 200x näkyvyyden (ja tuoton) somepostaukselleen.Niin, se on sitä somemarkkinointia. Sitähän kaikki tekee ja sitä on some täynnä.
Toki, miksi ei Tesla itse spammaa vastaavia "uutta tulossa" viestejä ? Miksi laittaa kätyri asialle. ( ei aavistustakaan kuka kyseinen herra on, neverhöörd
Eipä näy osakekurssin syöksyä. Vuodessa 70% nousua. Missaanko nyt jotain vai onko meillä eri käsitys osakekurssien syksystäKauhea määrä uusia juttuja heti kun alkaa osakekurssi syöksymään.
Eipä näy osakekurssin syöksyä. Vuodessa 70% nousua. Missaanko nyt jotain vai onko meillä eri käsitys osakekurssien syksystä![]()
Jos osasin katsoa oikein, niin -16.35% vuoden alusta.Näyttäs huiput olleen juuri ~450usd mistä on alas tultu aikalailla.
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/?guccounter=1
Jos nyt ensin kuitenkin jatketaan vaan samoilla 21700:silla. Ihan "lähikaupasta" saa 10% paremmalla energiatiheydellä olevia 21700 kennoja kuin muutama vuosi sitten. Ja noissa ei varmastikaan ole sitä piikarbidia vielä mukana.En näe ongelmaa nykyiseen runkoon lyödä 95kwh akkua, josta ollut huhua varmaan 2022 asti kun on jo todettu että noita 4680 soluja menee enemmän kuin se 830 kpl. Esim. Stellantiksella 101kwh akkupaketti ja akseliväli yli 10cm pienempi. Kiinaan tulossa saksalaisten tyyliin lang-malli pidennetyllä akselivälillä loppuvuodesta?![]()
Tesla is likely planning four versions of the 4680 battery cells - electrive.com
According to insider information, Tesla is planning four versions of its 4680 battery cells with dry-coated cathodes. These will each be designed forwww.electrive.com
Ensi vuodelle energia tiheämpiä 4680 soluja kehitteillä, jolloin hyvin todennäköisesti saavat tuon uuden akkutyypin massana tuotantoon (vihdoinkin). Aikaisemmin oli jo wanhasta 2170 formaatista juttua ja Panasonicin roadmap 7v päähän nostaa käytännössä myöskin tämän nykyisen akun kapasiteetin 95kwh.
Vuosia näitä huhuja odotellaan ja just cornerilla tulossa, mutta lukitsen syksy -26 kun tulee tuo super longrange y mallista myyntiin viimeistään. Ei ihmiset ostele näitä midrangeja jos kaipaa polttiksen korviketta kun jokaisella alkaa olemaan tänä vuonna jo noita 100kwh akkupaketteja linjastoissa (stellantis, BMW, Mercedes, VAG, kiinalaiset yms.)
Hahmottaakohan ihmiset että nämä Twitterin Teslahuhu-tilit on Muskin itsensä usein retweettamia (ja sitä kautta buustaamia) ja Twitter sitä kautta sitten maksaa näiden huhujen levittämisestä?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.