Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos ei takuu voimassa ja mikään ei varsinaisesti rikki, niin tokkopa sä tohon kylmäaineen lisäämiseen Teslan huoltoa tarvitset. Eiköhän mikä tahansa ilmastointihuolto osaa sen homman hoitaa ja hinta on varmaan aika paljon pienempi.

En ole nyt ilmastointialan ammattilainen, mutta ilmeisesti tuon kylmäainaan määrän kanssa on aika tarkkaa, ja teslassa se tehdään punnitsemalla moottori+kylmäaine irrallaan, josta tietty taas lisäkuluja..
 
Teslan huhutaan olevan aikataulusta edellä edullisimpien autojen kanssa:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Kyseessä ilmeisesti karvalakki y ja perus awd, mutta tuleeko enään takapotku longrangea? Tiukkaa tekee varmaan sille pienemmälle budjettiluokan y mallille jos meinaavat esitellä kesäkuun loppuun että ensimmäiset tulisi vielä tänä vuonna uunista ulos.
 
En ole nyt ilmastointialan ammattilainen, mutta ilmeisesti tuon kylmäainaan määrän kanssa on aika tarkkaa, ja teslassa se tehdään punnitsemalla moottori+kylmäaine irrallaan, josta tietty taas lisäkuluja..
Mulla on sellainen käsitys normaaliproseduurista, että se koko systeemi tyhjennetään, jonka jälkeen sinne laitetaan autosta riippuen joku x-määrä tavaraa, niin että on valmistajan ilmoittamissa max-arvoissa. Ei kai ton luulisi kauheasti poikkeavan siitä.
 
Kylmästöinnin huoltolaite imee järjestelmän tyhjäksi, tekee alipainetestin, (tiiviys) erottelee öljyn ja kylmäaineen sekä punnitsee määrät. Käyttäjä syöttää lisättävät grammamäärät ja laite puskee ne takaisin autoon sisälle.
 
Kylmästöinnin huoltolaite imee järjestelmän tyhjäksi, tekee alipainetestin, (tiiviys) erottelee öljyn ja kylmäaineen sekä punnitsee määrät. Käyttäjä syöttää lisättävät grammamäärät ja laite puskee ne takaisin autoon sisälle.

Joo en sano että eikö Teslaankin voisi tuota yrittää, mutta tuossa virallinen tapa:


EDIT: kyse oli tietysti kompressorin öljyn määrästä, mikä sinne punnitaan!
 
Jos ei takuu voimassa ja mikään ei varsinaisesti rikki, niin tokkopa sä tohon kylmäaineen lisäämiseen Teslan huoltoa tarvitset. Eiköhän mikä tahansa ilmastointihuolto osaa sen homman hoitaa ja hinta on varmaan aika paljon pienempi.
Service menussa on nappi "Start refrigerant Fill/Drain"
Osaako/tietääkö perus vianor/euromasterit jotka tekee ilmastoinnin täyttöjä että pitää autosta painella nappeja kun aletaan kylmäaineita täyttelemään näistä?

Screenshot_20250217_123522_Gallery.jpg
 
Service menussa on nappi "Start refrigerant Fill/Drain"
Osaako/tietääkö perus vianor/euromasterit jotka tekee ilmastoinnin täyttöjä että pitää autosta painella nappeja kun aletaan kylmäaineita täyttelemään näistä?

Screenshot_20250217_123522_Gallery.jpg
Onhan noita jo niin monta vuotta myyty, että luulisi osaavia pajoja löytyvän. Melkein voisi olettaa Teslan olevan ns. helppo nakki aiheeseen vihkiytyneille kun nuo huoltovalikot ovat tuolla mekaanikon ulottuvilla ilman, että tarvii ostaa joku tolkuttoman hintainen merkkispesifi lukija valmistajalta.
 
Onhan noita jo niin monta vuotta myyty, että luulisi osaavia pajoja löytyvän. Melkein voisi olettaa Teslan olevan ns. helppo nakki aiheeseen vihkiytyneille kun nuo huoltovalikot ovat tuolla mekaanikon ulottuvilla ilman, että tarvii ostaa joku tolkuttoman hintainen merkkispesifi lukija valmistajalta.
Toivottavasti, jos jollain perus satasella vianorilla hoituisi pumpullisen teslan kylmäaine checkki, niin voisin melkeen joka syksy ennen pakkasia käydä tarkastuttamassa että kylmäaineet on kohillaan.
Atoylla lukee ihan sivuillansa että eivät tee kylmäainetäyttöjä lämpöpumpullisiin.
 
Toivottavasti, jos jollain perus satasella vianorilla hoituisi pumpullisen teslan kylmäaine checkki, niin voisin melkeen joka syksy ennen pakkasia käydä tarkastuttamassa että kylmäaineet on kohillaan.
Atoylla lukee ihan sivuillansa että eivät tee kylmäainetäyttöjä lämpöpumpullisiin.
Jos joka syksy sinne viet tarkistukseen niin sitten ongelma on järjestelmässä jos sille aina tehdään jotain.
 
Toivottavasti, jos jollain perus satasella vianorilla hoituisi pumpullisen teslan kylmäaine checkki, niin voisin melkeen joka syksy ennen pakkasia käydä tarkastuttamassa että kylmäaineet on kohillaan.
Atoylla lukee ihan sivuillansa että eivät tee kylmäainetäyttöjä lämpöpumpullisiin.
Samainen mietetitty itseänikin. Kun on tuollainen rajaus Atoylla, joka kuitenkin käsittääkseni varsin vakiintunut huoltaja Tesloille, niin mitenköhän sitten muut osaavat Teslaansa huoltaa. Satasen tai parin huollon tekisin minäkin vuosittain.
 
Mutta
Muistatko kun katsot kellonaikoja kun tuota vcfront_a465 koodia on tullut, onko auto seissyt kuinka kauan koskematta mihinkään mutta ilmastointi ollut päällä? Oma havaintoni on että tuo koodi tulee silloin kun auto on ac päällä paikallaan pitkiä aikoja. Eli siis voi olla ns. turha koodi.

Tuliko tuo hinta-arvio ns. heti kun teit tiketin? Tuossahan ne meinaa velottaa niin että autossa ei ole yhtään kylmäainetta jäljellä.
Auto oli ollut dog mode päällä, eli liittynee siihen. Täytynee tarkastaa kuitenkin, josko joku taho osaisi saati uskaltaisi huoltaa Teslan ilmastointia.
 
Jos joka syksy sinne viet tarkistukseen niin sitten ongelma on järjestelmässä jos sille aina tehdään jotain.
Vuoden välein voi olla hätävarjelun liioittelua, mutta kahden vuoden välein taitaa noin yleisesti ottaen olla ihan suositus. Mulla on kahdesta autosta hajonnut kompura. Huoltamattomuus ei ollut syynä omalla kohdallani, mutta korjaamossa väittivät, että se on isoin syy niiden hajoamiseen ja niitä tapahtuu sen vuoksi paljon.
 
Kokkolan Autohuolto Oy:n arvio ilpillisen model 3 -sähköauton huollosta noin 150-200 euroa, eli Pohjanmaalle vie tie. Samaan kertaan toki muutakin pientä katsottavaa, kuten kuntotarkastus takuun laajennusta varten.
 
Kaipa nämä FSD älykkäät ajoneuvot joskus oppivat säätämään ajovalojansa jotenkin muuten kuin näin.
On nämä sentään vähän vähentyneet, mutta silti näytä liikkuu vieläkin. Olettamuksella ”Toi on Tesla”, menee erittäin harvoin pieleen. Tässä mallisuoritus ns ajovalotilan suuntauksesta.

IMG_8060.jpeg
Tuo on kyllä kumma kun aina tesla kyseessä ja useimmiten juurikin tuon puoleinen valo.
 
Eikö tämä kerro vain että siellä on vikaa mikä tulisi valmistajan korjata eikä omistajan maksaa?
Ajatus että kyllä Teslan pitäisi maksaa täyttöhuolto, jos siinä lämpöpumpussa sattuu olemaan kylmäainevajausta? Jos ei ole, niin sitten täytyy maksaa kokonaan itse.

Mutta hankalaa, kun pitäisi viedä sinne Teslan ryöstöhinnoiteltuun huoltoon.
 
Kokkolan Autohuolto Oy:n arvio ilpillisen model 3 -sähköauton huollosta noin 150-200 euroa, eli Pohjanmaalle vie tie. Samaan kertaan toki muutakin pientä katsottavaa, kuten kuntotarkastus takuun laajennusta varten.
Mitä kyselin hintoja itsekin, niin Kokkolan autohuollossa on ihan järkevät hinnat.

En tiedä osaisiko Akkuauto tehdä lämpopumppu huoltoa. Akkuautokaan ei ole kallis, mutta voi olla silti hieman kalliimmat tuntihinnat?
 
Eikö tämä kerro vain että siellä on vikaa mikä tulisi valmistajan korjata eikä omistajan maksaa?
Kyllä kyllä, mutta minkäs teet kun takuu on loppu eikä vielä auton vaihto ole ajankohtainen.

Näitä kylmäaine vajaita yksilöitä on oman lisäksi ollut parilla kaverilla jotka tesla on kyllä takuu aikana tutkinut ja täyttänyt. Kaikissa ollut ainoana oireena liuta vcfront_a160. Eikös täällä @Nomber ollu myös vajaat kylmäaineet?
 
Vuoden välein voi olla hätävarjelun liioittelua, mutta kahden vuoden välein taitaa noin yleisesti ottaen olla ihan suositus. Mulla on kahdesta autosta hajonnut kompura. Huoltamattomuus ei ollut syynä omalla kohdallani, mutta korjaamossa väittivät, että se on isoin syy niiden hajoamiseen ja niitä tapahtuu sen vuoksi paljon.
Korjaamollahan ei suinkaan ole kannustinta myydä kaikenlaista ennakoivaa huoltotyötä...
 
Kyllä kyllä, mutta minkäs teet kun takuu on loppu eikä vielä auton vaihto ole ajankohtainen.

Näitä kylmäaine vajaita yksilöitä on oman lisäksi ollut parilla kaverilla jotka tesla on kyllä takuu aikana tutkinut ja täyttänyt. Kaikissa ollut ainoana oireena liuta vcfront_a160. Eikös täällä @Nomber ollu myös vajaat kylmäaineet?
Tässä tapauksessa jos kerran jo takuuaikana on käynyt näin, että kylmäainetta ei ole tarpeeksi tai sitä poistuu, niin tähän astuu virhevastuu mukaan.
 
Tässä tapauksessa jos kerran jo takuuaikana on käynyt näin, että kylmäainetta ei ole tarpeeksi tai sitä poistuu, niin tähän astuu virhevastuu mukaan.
ChatGPT kerto että R-1234yf kylmäaineen normaalihaihtuma vuodessa on noin 5-10% eli Model 3:sen 1020grammasta 51-102grammaa/vuosi. Itellä oli Teslan huollon mukaan vajausta 35grammaa joka aiheutti liudan vikakoodia service menuun. Taitaa tämä Teslan lämpöpumppu järjestelmä olla tarkempi että järjestelmässä on oikea määrä ainetta.
 
Korjaamollahan ei suinkaan ole kannustinta myydä kaikenlaista ennakoivaa huoltotyötä...
On varmasti, mutta kyllähän tuota sieltä systeemistä haihtuu ja kertoivat suurimman osan kompuravioista johtuvan siitä ettei sitä ainetta lisäillä ajoissa. Itselläni oli toisessa vuoto joka aiheutti myös kompuran hajoamisen (*2 kun eivät ekalla kerralla olleet mitä ilmeisimmin saaneet sitä vuotoa eliminoitua lopullisesti..). Toisessa hajosi sitten ilman sen kummempaa syytä, vaikka ainetta piisasikin.
 
ChatGPT kerto että R-1234yf kylmäaineen normaalihaihtuma vuodessa on noin 5-10% eli Model 3:sen 1020grammasta 51-102grammaa/vuosi. Itellä oli Teslan huollon mukaan vajausta 35grammaa joka aiheutti liudan vikakoodia service menuun. Taitaa tämä Teslan lämpöpumppu järjestelmä olla tarkempi että järjestelmässä on oikea määrä ainetta.

Vaikea uskoa että 35 gramman vaje aiheuttaisi mitään koodeja. Niidenhän pitäisi alkaa oireilemaan ensimmäisen vuoden aikana ihan jokaisen.
 
Vaikea uskoa että 35 gramman vaje aiheuttaisi mitään koodeja. Niidenhän pitäisi alkaa oireilemaan ensimmäisen vuoden aikana ihan jokaisen.
Voisko Tesla omaa kokemattomuuttaan onnistunut pikkaisen alimitoittamaan tilavuuden? Tuossa on myös hyvin iso tilavuus perusjärjestelmään nähden. Sitikan 600 grammaa liikkeet aina kauhisteli, että ”ai niin tää oli tämä iso”. 200 g sinne pahimmillaan joutui pistättämään, kun järjestelmässä on joku tosi hidas vuoto.
 
OT
Riippuu ehkä kylmäaineiden tyypistä paljonko järjestelmän tilavuutta tarvitaan, mutta ei 134:ssa 600g paljon ole; kun kaverilla oli B Omega niin siinä tais olla lähes puolitoista kiloa. Ja se kyllä toimi täytettynä eikä vaan sinnepäin.
 
Vaikea uskoa että 35 gramman vaje aiheuttaisi mitään koodeja. Niidenhän pitäisi alkaa oireilemaan ensimmäisen vuoden aikana ihan jokaisen.
Itseltäni puuttui 1,5v kohdalla 60g ja servicen puolella tuli noita compressor inhibited hälyjä. Täyttivät Teslalla takuuseen ja ei ole sen jälkeen hälyttänyt. Takuu nyt ummessa, mutta jos alkaa näkymään taas hälyjä joskus niin käytän jossain täytettävänä.

Paha nyt sanoa johtuiko sitten tuosta, mutta eivät mitään muutakaan ongelmaa löytäneet tai korjanneet.
 
Kuikuileekohan moni sinne service menun puolelle?
Muutaman kerran tullut katsottua. Nyt itseasiassa on ollut hetkellinen herja kylmäaineen paineesta(?). Pitää katsoa, jos ilmenee vielä, että josko varmuudeksi tikettiä. Toimii lämmitys ok.
Herja on tuo alin payload.

a160.png
 
Muutaman kerran tullut katsottua. Nyt itseasiassa on ollut hetkellinen herja kylmäaineen paineesta(?). Pitää katsoa, jos ilmenee vielä, että josko varmuudeksi tikettiä. Toimii lämmitys ok.
Herja on tuo alin payload.

a160.png
Juu tuo low suction pressure oli silloin itelläkin kun oli kylmäaine vajaus.
 
Kuikuileekohan moni sinne service menun puolelle?
En edes tiedä mistä löytyy, joten täällä ainakin yksi joka ei kurki. Takuun loputtua alkaa varmaan kiinnostamaan. Toi kylmätäyttö on kyllä yksi asia, joka jokaisen pitäisi ihan autosta riippumatta huolehtia. Ei kuulu aina huolto-ohjelmaan muuten kun erikseen ruksittavana asiana (eli suurin osa ei ruksi), mutta tyhjentyminen sitten kuitenkin hajottaa asioita, joka ei sekään kaikkia haittaa, koska kyseessä "vain" ilmastointi, mutta näissä menee samalla lämminkin. Ja kun ei ole sitä huolto-ohjelmaa, niin niistäkin harvoista, jotka ovat aiemmissa autoissa ehkä joskus sen ruksineet ainakin silloin jos huolto sattunut kesälle ja auto ei sillä hetkellä puhalla kylmää, noin 100% jättää sen nykyään huoltamatta.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Berliinistä tulee enää uutta y mallia ja ensi viikolla ensimmäiset luovutukset asiakkaille.
 
Melkein olen sitä mieltä, että tuosta kylmäaineen vähäisyydestä pitäis tulla käyttäjälle ihan ilmoitus kuten mistä tahansa häiriöstä, on sillä kuitenkin niin vaikuttavat seuraukset.
 
Vaikea uskoa että 35 gramman vaje aiheuttaisi mitään koodeja. Niidenhän pitäisi alkaa oireilemaan ensimmäisen vuoden aikana ihan jokaisen.
Ei se tosiaan aiheuta mitään oireitta. Itse siis pitää mennä huoltovalikkoon lukemaan vikakoodit.

Tesla kyllä ilmoittaa virheistä, mutta vähän liian myöhään? Silloin on jo jotain "pahasti vialla".
 
Ei ollut lataus illalla mahdollista ja jäi 8% akkuun. Sitten aamulla kun lähdin navi näytti ensin että perillä olisi 1% ja puolivälissä matkaa alkoi näyttämään että perillä -5%. Pakkasta oli 10 astetta. Pari kilometriä ennen määränpäätä näytti 0% ja nopeus enää maks 50km/h. No onneksi pääsin kuitenkin perille. Eipä ole ennen mennyt näin tiukille ja pitää jatkossa huolehtia ettei mene akku noin tyhjäksi. MYLR autolla siis.
 
Eli ohjelmisto välilehdellä painetaan pitkään mallinimeä, kun kysyy anna käyttökoodi, niin siihen: service

Teslan huoltovalikko Teslan huoltotila servicemode
Jep. Huoltotila painike ilmestyy tuohon vasemmalle alas. Ja näyttöön tulee punaiset kehykset. On siis kaikki tavallisetkin valikot käytettävissä. Autolla pystyy ajamaankin, mutta omassa ainakin vain Chill modessa.

Screenshot_2025-02-18-09-06-02-39_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


Erittäin selkeästi kyllä tehty. Ainut että niitä vikakoodin merkityksiä täytyy vähän Googlata, tai etsiä Facebookin ryhmistä.

Jos olisi joku pahasti jumissa, niin ohjelmistonkin pystyy asentamaan itse uudelleen. Oli siellä muistaakseni varoitus, että ei kannata tehdä, tai jotain sellaista. Tesla huolto kävi 2 vuotta sitten vaihtamassa uudet ajovalot eteen, niin asentaja teki lopuksi tuon uudelleenasennuksen.

Auto kyllä resetoi itsensä, kun painaa molemmat rullat hetkeksi pohjaan. Tai jos vaihtaa valikosta eri vanteet alle. Uudelleenasennus kumminkin menee tuolta huoltotilan kautta. Tuo asennus on varmaan isoin operaatio, mitä sieltä pystyy edes tekemään.

Esim tuota Pyrosulakkeen tyyppiä ei voi mennä muuttamaan normaali huoltotilassa (onneksi). Vaatii jokun eri Huoltotila Plus pääsyoikeuden.
 
Ei ollut lataus illalla mahdollista ja jäi 8% akkuun. Sitten aamulla kun lähdin navi näytti ensin että perillä olisi 1% ja puolivälissä matkaa alkoi näyttämään että perillä -5%. Pakkasta oli 10 astetta. Pari kilometriä ennen määränpäätä näytti 0% ja nopeus enää maks 50km/h. No onneksi pääsin kuitenkin perille. Eipä ole ennen mennyt näin tiukille ja pitää jatkossa huolehtia ettei mene akku noin tyhjäksi. MYLR autolla siis.
Kylmä akku ja auto on kyllä paha kombo matalalla varaustasolla. Lämmin akku, niin vielä 0% tasollakin auto olisi ollut ihan kohtuupirteä. Onneksi sähköauton kantama nousee reilusti jos laskee sisälämpötilaa ja ajonopeutta, joten tilanteeseen ajoissa reagoimalla pystyy aika hyvin välttämään tielle jättämiset.
 
Olet bootannut laitteen? Ratin napit pohjaan.
Tälläkään ei vaikutusta ollut.
Täytyyköhän se tikettiä tehdä noista peileistä vaan suoriltaan, kun voimassa takuu.

Jos asennuttaa s3xy knob ja buttonit, niin vaikuttaneeko takuuseen?
 
Täytyyköhän se tikettiä tehdä noista peileistä vaan suoriltaan, kun voimassa takuu.
Tikettiä vaan.
Jos asennuttaa s3xy knob ja buttonit, niin vaikuttaneeko takuuseen?

Ei. Mulla uusimmassa huoltopyynnössä luki että poistathan autosta lastenistuimet ja kaikki 3. osapuolen laitteet. En tiedä liittyikö aiheeseen (lämmitys toimi epävakaasti ilmeisesti jäätyneen roottorin vuoksi, ja autopilot ylikuumeni tästä riippumattomasta syystä) vai mistä moinen pyyntö. No en poistanut nuppia ja hyvin on käynyt huollossa jo useamman kerran.
 
  • Tykkää
Reactions: JmB
Cybertruck on turvallisin NTHSA:n testaamista pickupeista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Cybertruck on turvallisin NTHSA:n testaamista pickupeista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Mahtaakohan jalankulkijoille olla?

Vähän poikkeaa eurotesteistä…



The NHTSA’s crash testing combines results from frontal and side crashes, along with measuring the vehicle’s risk of rolling over.

The Cybertruck earned five stars in both the frontal and side crash categories and a four-star rating in the rollover category, all of which resulted in a five-star rating overall.
 
Ei jenkkiläs juurikaan ole jalankulkijoita kuin vähän isoissa metropoleissa. TS ei paikallinen ongelma.
 
Nopeasti katsottuna monella muullakin tuo yleinen taso on 5-tähteä. Sitten on eroja muissa kategorioissa.

CT taas johtaa takaisinkutsuilla ja muilla ilmoitetuilla arvoilla.
 
Jarmo päässyt testaamaan jo uutta Y:tä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jarmo päässyt testaamaan jo uutta Y:tä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Jaksaako joku noita Jarmon videoita katella? Voisi vaikka tulostaa itelleen ne faktat paperille naaman eteen niin tarviis varttia mutuilla ja keksiä asioita. Joku asia voi olla hyvä, mutta seuraavassa lauseessa onkin susi.
 
Katsoin tämän läpi mitä uusittu Y tarjoaa. Tuntuu, että kiire ollut videota tehdessä kun kuulostaa todella hengästyneeltä toisinaan. Ekana piti saada video ulos?
Mutta jos tuohon ei nyt puututa, niin alusta jne. toki parantunut mutta samalla sanoo, että ei kuitenkana hirveästi. Lisäksi sanoo myös, että on hiljaisempi mutta ei siltikään ole hiljaisemmasta päästä eli jää kuva, että tulikohan sitten parannuksia vai ei?

Tuo parkkeerausdemo ja kameroiden piirtämä alue, niin miten tuo voi olla varteenotettava kokonaisuus entisiin sensoreihin? Tuollainen sumu mihin auto osuu ja kertoo aika punaista väriä, ei toki anna mitään varoitusääntä. Jos piirto on päivällä tota tasoa mitä se on sitten yöllä/hämärällä kun kamerat ei oikeasti näe?

Ohjausta on ilmeisesti muutettu rankalla kädellä.

Kokonaisuutena tuntui odottavan paljon mutta ei tullut sitä "wau"-efektia kuitenkaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 983
Viestejä
4 876 926
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom