Edit 3.12.2024: Pientä positiivista signaalia: Tomtom oli korjannut ilmoittamani ajoväylän väärän geometrian, eli joku näitä virheilmoituksia käy läpi. Vääriin nopeusrajoituksiin ei oltu vielä koskettu.
Oletteko yrittäneet korjauttaa Teslan nopeusrajoitustietoja Tomtomin mapshare-palvelussa ja onnistuneet siinä tai onko asiasta aiemmin ollut keskustelua?
Olen selvitellyt Teslan käyttämää navigointidataa ja joidenkin nettikeskustelujen mukaan sain selville, että ainakin nopeusrajoitustiedot tulevat Tomtomilta. Sen sijaan, että autot vaikka lähettäisivät kameroidensa antamaa tietoa eteenpäin. Kirjauduin Tomtomin Mapshare-palveluun ja totta, sieltä karttadatasta löytyi yksi yhteen itsekin toteamiani nopeusvirheitä alueelta, jossa itse ajan säännöllisesti eniten. Tomtomin dataa käyttää myös esim. PSA, varmaan jotkin muutkin autovalmistajat. Samat virheet näkyvät niiden mittaristossa.
Virheet eivät ole mitään vähäisiä, esimerkiksi pääväyliltä Espoossa Kehä 1:ltä ja Turunväylältä löytyy paljon ja merkittäviä virheitä nopeusdatasta.
Mielestäni on outoa, että Tesla, jonka pitäisi itse osata ajaa rajoitusten mukaan, näyttää jatkuvasti vääriä rajoituksia. Eikä myöskään osaa lukea liikennemerkkejä kunnolla, esimerkiksi taajamia, nopeusrajoitusten loppumisia, vaihtuvia nopeusrajoitusmerkkejä, moottoriteiden rajoituksia... Sen sijaan Tesla on ostanut väärää dataa navigaattoritoimittajalta, joka ainakaan minun mielikuvissa ei ole mikään tietojen päivittämisen edelläkävijä. Välillä on hieman kuumottavaakin, kun perus-autopilot päättää yrittää kiihdyttää kohti 120:a vaikka rajoitus on 80. Arvelen, että osa haamuhidastuksistakin voi johtua väärästä ja tienpätkien mukaan heittelevästä nopeusdatasta esim. liittymien kohdalla.
Tomtomin mapshare -palveluun voi kuka tahansa kirjautua ja tarkastella karttadataa. Yksittäistä ajoväylää klikkaamalla saa esiin sen tiedot ja mahdollisuuden ilmoittaa virheistä. Nopeusdatan virheilmoituksessa alasvetovalikosta saa valittua oikean nopeuden. Lisäksi pitää valita mitä kaikkia ajoneuvoja nopeus koskee (select all vehicles).
Tuskaisen tästä prosessista tekee se, että virheitä on paljon ja ajoväylät on jaettu hermostuttaviin pikku pätkiin liittymien ym. takia. Lisäksi isoilla teillä on ajoväylät erikseen molempiin suuntiin. Muutamankin kilometrin matkalle Kehä 1:lle ja Turunväylälle tulee tällä tavalla useita kymmeniä virhemerkintöjä. Lisäksi olen tähän mennessä merkinnyt Turveradantien, Mankkaanlaaksontien, Kalevalantien ja Tietäjäntien.
Oheinen kuvaote esimerkkinä Turunväylän pätkästä Kehä 1:n vieressä, nopeusrajoitus Tomtomin (ja Teslan) mukaan 120 km/h, mitä se ei liene ollut ikinä tai ainakaan useaan vuosikymmeneen.
Ehkä muutkin innostuvat raportoimaan oikeita rajoituksia Tomtomille, jos ne joskus vaikka korjaantuisivat autonkin mittaristoon. Arvelen, että suurempi määrä ilmoittajia aiheuttaa nopeampia korjaustoimenpiteitä. Mitään tietöiden aiheuttamia nopeusrajoituksia tuonne ei varmasti kannata ilmoittaa, koska päivittyminen ei varmasti ole nopeaa. Samoin talvirajoitukset jättäisin itse ilmoittamatta, sekin on outoa ettei ne päivity navigaattoriin automaattisesti.
Tai jos joku on jo yrittänyt tätä tehdä, niin mielellään kuulen kokemuksia kannattaako tätä jatkaa.