Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ottamatta kantaa hajonneen Teslan ikään, kilometreihin ja muihin ainoa pointti minkä takia pastesin uutisen on se että Tesla pyyhkii puolueettoman Kuluttajariitalautakunnan päätöksellä persettä.

Eli käytännössä mikä tahansa riita-asia Teslan kanssa niin jäät todennäköisesti aina toiseksi
Tämähän kertoo vain siitä että lain säätäjillä olisi hommia.
 
Kukaanhan ei ole oikeasti määritellyt mitä moottorin oikeasti tulisi kestää ja sehän riippuu paljon moottoristakin.
Kyllähän maailma on pullollaan luotettavuusdataa eri komponenteista. Lisäksi Teslalla on varmasti alati täydentyvä tilasto siitä, miten nämä heidän nimenomaiset komponentit kestävät. Ei ole mikään mahdoton tai edes hankala tehtävä arvioida kestikö osa edes sinnepäin sen mikä piti. Sähkömoottori ja 56 tkm, niin näkee perssilmälläkin, että kesto ei ole sitä mitä piti.
 

Ei kyllä vakuuta tuo FSD:n kyvykkyys. Sinällään voisi vielä sanoa, että peuran havaitseminen on hankalaa pimeällä (varsinkin ilman tutkaa/lidaria), mutta huolestuttaa tuossa on että auto ei reagoinut törmäykseen mitenkään vaan jatkoi vaan eteenpäin. Vastaava tapahtui Cruiselle ihmisen kanssa ja sen jälkeen olikin Cruisen ajot julkisilla teillä ajettu. Vaikuttaisi siltä että Teslassa ei ole mitään sensoria törmäyksien varalta?
 

Ei kyllä vakuuta tuo FSD:n kyvykkyys. Sinällään voisi vielä sanoa, että peuran havaitseminen on hankalaa pimeällä (varsinkin ilman tutkaa/lidaria), mutta huolestuttaa tuossa on että auto ei reagoinut törmäykseen mitenkään vaan jatkoi vaan eteenpäin. Vastaava tapahtui Cruiselle ihmisen kanssa ja sen jälkeen olikin Cruisen ajot julkisilla teillä ajettu. Vaikuttaisi siltä että Teslassa ei ole mitään sensoria törmäyksien varalta?
Ero cruise vs. tesla siinä, että cruise on oikeasti itseajava. Teslassa kuski on aina vastuussa. Ei toki oikeuta teslan huonoa toimivuutta mutta ei myöskään vapauta kuskia vastuusta.
 

huolestuttaa tuossa on että auto ei reagoinut törmäykseen mitenkään vaan jatkoi vaan eteenpäin. Vastaava tapahtui Cruiselle ihmisen kanssa ja sen jälkeen olikin Cruisen ajot julkisilla teillä ajettu. Vaikuttaisi siltä että Teslassa ei ole mitään sensoria törmäyksien varalta?
Harva muukaan auto tajuaa olleensa kolarissa mikäli hidastuvuus on ollut olematonta eikä mitään varsinaisesti mene rikki.
 
Toisaalta harva muu auto myy täysin itsestään ajavaa pakettia, jonka pian pitäisi toimia ilman ajajan valvontaa.
Tuossa tilanteessa pitäisi moittia myös kuskia. Kun otat fsd:n käyttöön hyväksyt sen, että olet vastuussa, seuraat tietä/liikennettä/... ja olet valmis ottamaan kontrollin autolta itselle. Toimiko kuski oikein jos ei a) huomannut elukkaa b) ei jarruttanut törmäyksen jälkeen?
Warning
Full Self-Driving (Supervised) is a hands-on feature that requires you to pay attention to the road at all times. Keep your hands on the steering wheel at all times, be mindful of road conditions and surrounding traffic, pay attention to pedestrians and cyclists, and always be prepared to take immediate action (especially around blind corners, crossing intersections, and in narrow driving situations). Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death. It is your responsibility to familiarize yourself with the limitations of Full Self-Driving (Supervised) and the situations in which it may not work as expected. For more information, see Limitations and Warnings.
 
Tuossa tilanteessa pitäisi moittia myös kuskia. Kun otat fsd:n käyttöön hyväksyt sen, että olet vastuussa, seuraat tietä/liikennettä/... ja olet valmis ottamaan kontrollin autolta itselle. Toimiko kuski oikein jos ei a) huomannut elukkaa b) ei jarruttanut törmäyksen jälkeen?

Kuskin syytähän on kaikki lvl2 automaation toilailut. Enemmän mietityttää tuo FSD:n puutteet niin havaitsemisessa kuin törmäyksen jälkeisessä käytöksessä. Yliälykkäänä lvl2 automaatiolla ei noilla olekaan mitään väliä, kun aina voidaan vedota kuskin vastuuseen, mutta noita tarvitaan FSD unsupervised:ssa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että tuo puoli on vielä todella puutteellinen niin edessä on vielä pitkä matka maaliin.
 
Kuskin syytähän on kaikki lvl2 automaation toilailut. Enemmän mietityttää tuo FSD:n puutteet niin havaitsemisessa kuin törmäyksen jälkeisessä käytöksessä. Yliälykkäänä lvl2 automaatiolla ei noilla olekaan mitään väliä, kun aina voidaan vedota kuskin vastuuseen, mutta noita tarvitaan FSD unsupervised:ssa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että tuo puoli on vielä todella puutteellinen niin edessä on vielä pitkä matka maaliin.
Tuossa ei liene mitään uutta että homma on vielä puolivalmis ja tulee olemaan puolivalmis pitkään tai ehkä ei valmistus koskaan. Hämäsi kun aloitus oli cruiseen vertailua joka on ihan eri hässäkkä kuin tesla(oikeasti itseajava vs. ajoavustin missä kuski vastuussa).

Jossain kaukaisemmassa tulevaisuudessa kun itseajavat ovat todellisuutta niin tuskin silloinkaan tarkoittaa sitä, että onnettomuudet menee nollaan. Kunhan olisi onnettomuuksia itseajavilla vähemmän samoilla kilometreilla kuin ihmisillä.
 
Ero cruise vs. tesla siinä, että cruise on oikeasti itseajava. Teslassa kuski on aina vastuussa. Ei toki oikeuta teslan huonoa toimivuutta mutta ei myöskään vapauta kuskia vastuusta.
Juuri näin tällä hetkellä, mutta mietinkin tuon FSD:n kyvykkyyttä oikeasti itsestään ajavana (actual FSD :lol:). Nykyinen versio ei selkeästikään siihen kykene, mutta yllätys oli että auto ei tehnyt yhtään mitään kolarin tapahduttua. Tuota nykyversiota kun varmastikin käytetään actual FSD:n pohjana.
 
Sinänsä tuohan rikkoo EUn AEB sääntöjä (2024 eteenpäin) jos havainnointiin kykenevä ajoneuvo ei suorita törmäyksen vahinkojen vähentämiseen vaadittavia toimenpiteitä (yleisimmin automaattijarrutusta) ilman kuskin puuttumista tilanteeseen. Japanissa on ollut jo joitakin vuosia vastaava laki.

Olettaisin, että jenkeissä on myös jotain vastaavaa lainsäädäntöä tai vähintään tulossa.

Itsestään ajaminen on sitten asia erikseen, mutta on FSD, actual FSD tai mitä ikinä niin ei sillä pitäisi olla vaikutusta automaattijarrutukseen, joka pitää tapahtua vaikka kuski nukkuisi.
 
Onko kukaan ajanut vakkarilla lähiaikoina kehä I:sta itiksestä länteen? Joutui ottamaan vakkarin (ei autopilot) pois päältä kun auto alkoi useasti äkillisesti tiputtamaan nopeutta. Vakkarin nopeus tippui valitusta 90:stä aina 50 tai 60:Iin. Neljännen pudotuksen jälkeen lopetin vakkarin käytön. Ei tule kyllä tuota useasti ajettua, mutta kyllä aikaisemmin on toiminut normaalisti.
 
Onko kukaan ajanut vakkarilla lähiaikoina kehä I:sta itiksestä länteen? Joutui ottamaan vakkarin (ei autopilot) pois päältä kun auto alkoi useasti äkillisesti tiputtamaan nopeutta. Vakkarin nopeus tippui valitusta 90:stä aina 50 tai 60:Iin. Neljännen pudotuksen jälkeen lopetin vakkarin käytön. Ei tule kyllä tuota useasti ajettua, mutta kyllä aikaisemmin on toiminut normaalisti.
Ei oo ainakaan itään päin toiminu ikinä normaalisti. Kaikilla entisillä ja nykyisillä tietyöosuuksilla karttadatan nopeusrajoitukset ihan päin helvettiä. Kesällä tuli joku karttapäivitys, joka yhden testin otoksella oli parantanut asiaa vähän, mutta ei kokonaan.

En tiedä onko sittemmin tapahtunut jotain kun en aja tuossa koskaan vakkarilla vaikka toimisikin, koska se adaptiivinen on ruuhkassa ajaessa pelkkää vammaa ja autoa kiilaa eteen jatkuvalla syötöllä.
 
Mitä tuossa pari viikkoa sitten ajelin Kehä 1 eestaas, niin useassa kohdassa rajoitukset oli mitä sattuu. Aika vähän ajelen Kehillä, mutta muisteliIisin että aiemminkin ollut yhtä surkea.
 
Mitä tuossa pari viikkoa sitten ajelin Kehä 1 eestaas, niin useassa kohdassa rajoitukset oli mitä sattuu. Aika vähän ajelen Kehillä, mutta muisteliIisin että aiemminkin ollut yhtä surkea.
Jep. Se karttadata tietöiden yms. osalta on varmaan about 90-luvulta. Ne satelliittikuvat sitäkin vanhempia.

Jos jotain tommosia itsestään nopeutta säätäviä ominaisuuksia halutaan tuoda käyttöön, puhumattakaan mistään itsestään ajavasta autosta, niin sen datan hyväksyntätoleranssi pitäisi olla max. vuorokausi.
 
Jep. Se karttadata tietöiden yms. osalta on varmaan about 90-luvulta. Ne satelliittikuvat sitäkin vanhempia.

Jos jotain tommosia itsestään nopeutta säätäviä ominaisuuksia halutaan tuoda käyttöön, puhumattakaan mistään itsestään ajavasta autosta, niin sen datan hyväksyntätoleranssi pitäisi olla max. vuorokausi.
Tai sitten auto katsoo kyltistä mikä rajoitus niinku monissa muissa jo tekee ja tehnyt pitkän aikaa? Eihän se mitenkään voi järkevästi toimia ilman. joku tietyö alennettuine rajoituksineen saattaa ilmestyä ihan yhtäkkiä ja kadota ihan yhtä nopeasti.
 
Tai sitten auto katsoo kyltistä mikä rajoitus niinku monissa muissa jo tekee ja tehnyt pitkän aikaa? Eihän se mitenkään voi järkevästi toimia ilman. joku tietyö alennettuine rajoituksineen saattaa ilmestyä ihan yhtäkkiä ja kadota ihan yhtä nopeasti.
Se auttaa tohon nopeuteen, ja näinhän normaaleilla kaksikaistaisilla toimiikin (en käsitä miksei nelikaistaisilla), mutta sitten se navigointipuoli pitäisi vielä saada idioottivarmaksi ja ilman ajantasaista karttadataa siitä ei sellaista tule.
 
Riippuu paikasta, jostain ihmeen syystä. Katsellu sitä näyttöä kun aluemerkki lähestyy, välillä kamera näkee sen ~30m päästä ja alkaa sitä piirtämään, mutta on nykyään paikkoja reitilläni, että se vaan 'ei ole näkevinään' että tuossa tulee 60 tikkari vaan ajelee tyytyväisenä ohi reagoimatta.

Ei vaikuta valaistusolosuhteet eikä sijoittautuminen kaistalla, veikkasin olevan tekoa karttapohjalla asiaan.
 
Model 3 2021 ja kotona noname tupe2 pistorasialaturi. Teslan appista joutuu painamaan 2-4 kertaa "unlock charging cable" -namiskaa ennen kuin piuha lähtee irti. Nappia painamalla latausportista kyllä kuuluu ääni että jotain tapahtuu. Tätä nyt ollut jo jonkin aikaa eikä liity kylmempiin keleihin.

Nyt vasta ajattelin tutkia missähän vika: type2 liittimen vasemmalla puolella autossa on pieni salpa/tappi, joka "unlock" nappia painamalla menee piiloon. Tämän pitäisi mennä tosin piiloon ilmeisesti kokonaan, mutta omassa autossa ei mene. Menee ihan millin pari per "unlock" napin painallus, ja noin kolmannella painalluksella vasta on kokonaan vetäytynyt.

Oiskohan tämä prosedyyri mitä kaipaisi? Pystyyköhän tota jotenkin itse herkistelemään? Intuitio sanoo että latausportin kautta pinniin rasvan ruiskuttelu ei tässä kohtaa auta. Pinni ei vaikuta nirhaavan näkyviltä osin plugin runkoon, on milli pari väljää ympärillä.
 
Jos on takuuta jäljellä niin tee tiketti, harvemmin nuo itsellään paranee.
 
Tuscin, mutta ei se latausportti (varmaan) kovin kallis osa ole. :hmm:
Miettisin lähinnä siltä kannalta, että jos se jättää aukeamatta/lukitsematta kun pitäis lähteä tai olet tien päällä ja pitäis pikaladata.
 
Tuscin, mutta ei se latausportti (varmaan) kovin kallis osa ole. :hmm:
Miettisin lähinnä siltä kannalta, että jos se jättää aukeamatta/lukitsematta kun pitäis lähteä tai olet tien päällä ja pitäis pikaladata.

Tavaratilan puolella on lenkki, josta saa manuaalisesti vapautettua.
 
En puhu mitenkään negatiivisesti tai muutakaan. Kerron vain että on toinenkin suunta kuin mitä Elon puhuu ei ole aina ihan totta.

Sitten vasta show alkaa kun rakasta Teslaa joku kommentoi väärin. Samaa touhua kuin Tesla Club. Bannit heiluu jos ei ole samalla linjalla tai jos vaadit heiltä korvauksia mitkä sinulle kuuluvat.

Itse ajat jotain Teslan maailmanvalloitussuunnitelmaa mitkä heittelee laidasta laitaan. Meksiko on ainakin peruttu ja katsotaan ehkä joskus uudelleen. Eivät avaa jos Trump valitaan ja pistää tullit päälle.
Taitaa olla itsellä perisynti lähinnä korjata selkeitä näkemyseroja todellisuuden ja uskomusten välillä. Ei tuo Tesla maailmaa valloita ja tilanteet tasoittuvat varmasti lähivuosina sähköautomarkkinoilla kunhan tekniikka maturoituu. Monella markkinasegmentillä kun riittää 5-10% hallinta, että on huipulla kun ne 5 suurinta vie jopa puolet markkina-alueesta. Sitten vielä toinen aspekti on Teslan visiot, jotka elävät suuntaan tai toiseen ajan hengessä, mikä poikkeaa perinteisestä valmistajasta mikä naulaa suunnitelmansa henkeen ja vereen. Tästä varmaan hyvänä esimerkkinä 4680 ja Tesla 2, jotka tulee kun aika on kypsä:

4680 piti olla batteryday presentaation mukaan -25 vuonna "edullinen", mutta taitaa tavoite karata vuodella tai kahdella ohi kun saavat skaalattua 200gwh tuotannot vuositasolla.

Tesla 2 unboxed suunnitelma tulee kun optimus valmiina automatisoimaan linjastot, jolloin kustannukset saadaan painettua alas kun ihmisten työtunnit maksavat liikaa. Tämä alien dreadnougt oli jo muskilla visiona 8v sitten. Menee varmasti vielä muutama vuosi, mutta sitä kohti mennään kun Shanghain automaatio jo 95%.
 
Tuscin, mutta ei se latausportti (varmaan) kovin kallis osa ole. :hmm:
Miettisin lähinnä siltä kannalta, että jos se jättää aukeamatta/lukitsematta kun pitäis lähteä tai olet tien päällä ja pitäis pikaladata.
Päälle 300€ oli tuo latausportti kun kyselin. Laitoin sitten WD40 sinne ja toiminut hyvin.
 
Taitaa olla itsellä perisynti lähinnä korjata selkeitä näkemyseroja todellisuuden ja uskomusten välillä. Ei tuo Tesla maailmaa valloita ja tilanteet tasoittuvat varmasti lähivuosina sähköautomarkkinoilla kunhan tekniikka maturoituu. Monella markkinasegmentillä kun riittää 5-10% hallinta, että on huipulla kun ne 5 suurinta vie jopa puolet markkina-alueesta. Sitten vielä toinen aspekti on Teslan visiot, jotka elävät suuntaan tai toiseen ajan hengessä, mikä poikkeaa perinteisestä valmistajasta mikä naulaa suunnitelmansa henkeen ja vereen. Tästä varmaan hyvänä esimerkkinä 4680 ja Tesla 2, jotka tulee kun aika on kypsä:

4680 piti olla batteryday presentaation mukaan -25 vuonna "edullinen", mutta taitaa tavoite karata vuodella tai kahdella ohi kun saavat skaalattua 200gwh tuotannot vuositasolla.

Tesla 2 unboxed suunnitelma tulee kun optimus valmiina automatisoimaan linjastot, jolloin kustannukset saadaan painettua alas kun ihmisten työtunnit maksavat liikaa. Tämä alien dreadnougt oli jo muskilla visiona 8v sitten. Menee varmasti vielä muutama vuosi, mutta sitä kohti mennään kun Shanghain automaatio jo 95%.
Jos todellisuus on tärkeää, niin miksi nämä "hehkutukset"? Esim. tässäkin tämä 4680 ja optimus, ihan toivotaan-toivotaan osastoa. Otetaan vaikka 4680 esimerkiksi: Syyskuussa olivat saaneet 14 kk aikana tehtyä 9 GWh edestä akkuja, skräppi-% ei mitään hajua mutta mahtaa olla reilu (tuolla ajalla). Joku uutinen oli, että nyt tuotanto 80 MWh/viikko eli noin 4 GWh/vuosi. Tuon skaalaaminen 200 GWh/v asti (kannattavasti) on ihan muuta kuin parilla vuodella karannut tavoite. En nyt äkkiseltään löytänyt mikä Texasin kapasiteetti edes on, kaikki tieto muista tehtaista mitä löysin oli reilusti < 100 GWh/v.
 
Model 3 2021 ja kotona noname tupe2 pistorasialaturi. Teslan appista joutuu painamaan 2-4 kertaa "unlock charging cable" -namiskaa ennen kuin piuha lähtee irti. Nappia painamalla latausportista kyllä kuuluu ääni että jotain tapahtuu. Tätä nyt ollut jo jonkin aikaa eikä liity kylmempiin keleihin.

Nyt vasta ajattelin tutkia missähän vika: type2 liittimen vasemmalla puolella autossa on pieni salpa/tappi, joka "unlock" nappia painamalla menee piiloon. Tämän pitäisi mennä tosin piiloon ilmeisesti kokonaan, mutta omassa autossa ei mene. Menee ihan millin pari per "unlock" napin painallus, ja noin kolmannella painalluksella vasta on kokonaan vetäytynyt.

Oiskohan tämä prosedyyri mitä kaipaisi? Pystyyköhän tota jotenkin itse herkistelemään? Intuitio sanoo että latausportin kautta pinniin rasvan ruiskuttelu ei tässä kohtaa auta. Pinni ei vaikuta nirhaavan näkyviltä osin plugin runkoon, on milli pari väljää ympärillä.
Minulla oli alkuun vähän ongelmia latausportin kanssa, appi sanoi aina välillä että kaapeli ei ole kunnolla jne. Sitten tuli hälytyskin, että portti ei välttämättä aukea, no aukeasi kyllä aina ihan normaalisti.

Tein tästä tiketin ja säätivät porttia jotenkin ja sen jälkeen on toiminut kun junan vessa. 0 hälytystä yhtään mistään ja koskaan ei ilmoittele etteikö piuha olisi kunnolla jne. Huolto heppu sanoi muistaakseni, että se sininen kaapeli ja se matkalaturi mikä auton mukana tulee ovat hivenen erilaisia ja säätö pitää tehdä sen sinisen kaapelin mukaisesti niin toimii aina. Jotenkin tiukempi sovitus siinä sinisessä piuhassa tms. en tiedä tarkkaan. Mutta ilmeisen tarkkaa, että portti on säädetty oikein. En sitten tiedä pystyykö itse säätämään? Minulta loppuu takuu ehkä tammikuun kieppeillä kun tulee 80tkm täyteen ja tarvii sitten enemän alkaa perehtymään näihin kun ei viitsisi korjauksista maksaa.
 
Tuosta 4680-asiasta.

Tällä hetkellä USA:n kolmanneksi myydyin sähköauto on varustettu noilla akkukennoilla, eli valmistus Teksasissa jo tällä hetkellä riittää n. 10000 autoon kuussa?

Myös kokonaan kuivalla prosessilla tehdyt anodi ja katodi ovat tulossa tuotantoon Q4, sen on Tesla sanonut. Noita on massatuotantolaitteilla jo valmistettu pieniä määriä ilmeisesti Kato Roadilla.



Q3 rapsan yhteydessä Tesla/Elon sanoi että 4680 on hyvin lähellä jo tällä hetkellä halvinta akkuratkaisua Pohjois-Amerikassa.
 
Tuosta 4680-asiasta.

Tällä hetkellä USA:n kolmanneksi myydyin sähköauto on varustettu noilla akkukennoilla, eli valmistus Teksasissa jo tällä hetkellä riittää n. 10000 autoon kuussa?

Myös kokonaan kuivalla prosessilla tehdyt anodi ja katodi ovat tulossa tuotantoon Q4, sen on Tesla sanonut. Noita on massatuotantolaitteilla jo valmistettu pieniä määriä ilmeisesti Kato Roadilla.



Q3 rapsan yhteydessä Tesla/Elon sanoi että 4680 on hyvin lähellä jo tällä hetkellä halvinta akkuratkaisua Pohjois-Amerikassa.

Mistä sä 10k CT-autoa kuussa repäisit, kun koko Q3 myytiin vain vähän reilu puolet tuosta? Varastoonhan noita akkuja olisi pitänyt jo kertyä aika pino myös pitkästä koevalmistuksesta johtuen. Toki saavat varmasti rampattua tuotantoa ylös, mutta tuohon Kempparin (hatusta?) heittämään 200 GWh/v on tolkuttomasti matkaa. Varsinkin, jos ottavat samalla myös kuivan prosessin käyttöön. Yhdestä protoautosta on vielä matkaa tuotantoon jonkunmoinen tuskien taival. Oliko halvin akkuratkaisu Pohjois-Amerikassa Elonin tarkat sanat eli vertailuun ei parane ottaa Kiinan hintoja? Kommentin tarkoitusperät lienevät enemmän kotimarkkinoille (esim. onko tax-credit edellytys).
 
Minulla oli alkuun vähän ongelmia latausportin kanssa, appi sanoi aina välillä että kaapeli ei ole kunnolla jne. Sitten tuli hälytyskin, että portti ei välttämättä aukea, no aukeasi kyllä aina ihan normaalisti.

Tein tästä tiketin ja säätivät porttia jotenkin ja sen jälkeen on toiminut kun junan vessa. 0 hälytystä yhtään mistään ja koskaan ei ilmoittele etteikö piuha olisi kunnolla jne. Huolto heppu sanoi muistaakseni, että se sininen kaapeli ja se matkalaturi mikä auton mukana tulee ovat hivenen erilaisia ja säätö pitää tehdä sen sinisen kaapelin mukaisesti niin toimii aina. Jotenkin tiukempi sovitus siinä sinisessä piuhassa tms. en tiedä tarkkaan. Mutta ilmeisen tarkkaa, että portti on säädetty oikein. En sitten tiedä pystyykö itse säätämään? Minulta loppuu takuu ehkä tammikuun kieppeillä kun tulee 80tkm täyteen ja tarvii sitten enemän alkaa perehtymään näihin kun ei viitsisi korjauksista maksaa.
Tää pistikin miettimään että mulla on joku vanha taannoin Audin mukana tullut shuko - type2 laturipiuha. Pikalatureillakin tosin sama ongelma välillä mutta ei ehkä niin usein (harvoin tosin tulee käytyä).

Fakta kuitenkin on se, että tuo lukitussalpa ei mene kokonaan latauspistokkeen sisään vasta kun useamman "unlock cable" -komennon jälkeen. Laturin piuhassakaan ei näy mitään kulumaa kolossa mihin salpa lukittuu indikoiden että salpa ei hiero kolon sisäpintaa. Kolosta liittimen päähän menee juova joka indikoisi että piuhaa on vedelty irti niin että salpa ei ole kunnolla ollut retractoituneena.

Meneekö sulla salpa kokonaan sisään kerralla? Latausluukku auki, appista vasemman yläkulman akkulogoa klikaten niin aukeaa valikko mistä saa painettua unlockia kun piuha ei ole kiinni.
 
Saksassa Tesla myy varastoautoja jopa 10k€ listahintoja halvemmalla. AWD LR malleja special väreillä esim 46k ja Perffi malleja 53k. Karvalakki versioita 39k. Tuleekohan näitä tarjouksia suomeen?

 
Saksassa Tesla myy varastoautoja jopa 10k€ listahintoja halvemmalla. AWD LR malleja special väreillä esim 46k ja Perffi malleja 53k. Karvalakki versioita 39k. Tuleekohan näitä tarjouksia suomeen?



Tätä katselin jo joku aika sitten. Saksassa ylipäätään on runsaasti varasto-Y:tä, Suomessa taas on tällä hetkellä LR:ää ja Perffiä varastossa tasan neljä kutakin. Huomionarvoista myös, että Saksassa noita aleja ei ilmeisesti pysty yhdistämään korkotarjoukseen.

Vähän aiheeseen liittyen, niin satuin tuossa katsomaan noita Io-tekin Tesla Y videoita vuoden takaa ja niissä sattui silmään että silloin long range Y:tä sai vähän päälle 50 tonnin ja korko oli 2.99%, eli käytännössä nykyinen nollakorko on jokseenkin suoraan leivottu tuohon kokonaishintaan, eli altsa on todellisuudessa aika paljon pienempi kuin siitä näennäisestä nollakorosta voisi kuvitella.

Saa nähdä yrittääkö Tesla tiristää vielä lisää myyntiä oikeasti tiputtamalla hintaa, vai mennäänkö näillä vuoden loppuun saakka. Saa nähdä myös tuleeko "nollakorkoa" kolmoseen. Jenkeissähän tuo löytyy, mutta sen saa ainoastaan kolmen vuoden rahoitukselle ja luottoluokituksen pitää olla jokseenkin parhaassa mahdollisessa luokassa.
 
Viimeksi muokattu:
Saksassa Tesla myy varastoautoja jopa 10k€ listahintoja halvemmalla. AWD LR malleja special väreillä esim 46k ja Perffi malleja 53k. Karvalakki versioita 39k. Tuleekohan näitä tarjouksia suomeen?


Vähän olisi kaivattu tuossa kyllä sitä, että noita Saksan sivuja olisi tutkittu hieman tarkemmin ennen kuin videota alettiin kuvaamaan. Suurimmat alennukset koskivat nimenomaan esittelykäytössä olleita autoja, joiden kohdalla pitää ottaa myös huomioon ainakin se, että takuuaika ei ole aivan neljää vuotta. Edellä mainittiinkin jo myös se, että korkotarjous ei taida koskea näitä autoja.
 
True, mutta sitä algoritmi ja sisällön"tuottajat" tuuppaa ulos...

Soija1.png
 
Hyvä tulos, mutta pohdin paljonkohan tuossa auton geometria pääsee vaikuttamaan. Toinen vihreä oli Hynyn Elanta, joka on aika lähellä 3:sta muodoltaan. S60 on myöskin samaa näköä ja vähän muita parempi. Hirvikolari-perinne huomioiden ei liene yllätys. Iso mersu on myös vihreä, mutta täysin eri muotoilu ja rakennettu kuin tankki. Y:n testaaminen paljastaisi onko tuossa jotain Tesla-spesifistä rakennetta, joka auttaa testissä. Listan punerrusta kun katsoo, niin ei taida olla eurooppassa tai jenkeissä tällaista testiä?
 
Totta, mutta kun katsoo mitä autoja on testattu niin otos ei ole kovin kattava. Mukana vaivaset 29 automallia joista kokonaiset neljä länsimaalaista :cigarbeye:

Huomiona kuitenkin, että BMW X5, Range Rover, MB GLC, Volvo S60, Honda CR-V, Nissan Qashqai autoissa niskat ja pää jonkinlaisessa solmussa. Moni pitää noitakin autoja varsin turvallisina. Tosin tässä joukossa on vain yksi toinen sedan, joka voi myös osaltaan vaikuttaa lopputulokseen autojen muoto ja testin laatu huomioiden.

Eli mieluummin M3 kuin esim bemmin X5 vastaavassa tilanteessa. Tai toinen laatusaksalainen, GLC. Kyllä Teslalla kelpaa kurvailla.
 
Täytyy olla kyllä aika vahvat musk-lasit päässä, että pitää yksittäisen testin yksittäistä osa-aluetta ylistämisen arvoisena ja yleispätevänä totuutena.

Tesla on epäilemättä erittäin turvallinen auto kuten euro ncap menestyskin todistaa, mutta otetaan tuota testiasetelmaa muutama sentti eri suuntaan ja vauhtia muutama kilsa enemmän/vähemmän niin tulokset voi hyvinkin muuttua suosimaan jotain toista automallia ja onnistumisen sijasta yhtäkkiä se rekan takapuskuri onkin Teslan takapenkillä asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 508
Viestejä
4 475 228
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom