Terveyshuolet

Tämän olen henkilökohtaisesti kokenut. Jalat ovat saaneet kylmää ja seuraavana päivänä kihtikohtaus on päällä.

Nykyään pysyy kihti allopurinoli-lääkityksellä kurissa.
Arvoni ovat olleet 340-620 (viitearvo 230-480) umol/l.
Aika metkaa. Itsellä oli kohtauksen aikana 410 arvo mutta en muista jalkojen saaneen kylmää, mutta tämä on eka kerta kun mulla on selkeä käsitys mikä kohtauksen aiheutti ja se oli aivan omaa tyhmyyttäni: iso kasa suolaista itsetehtyä suolaista kuivalihaa, olutta ja saunaa ja unohtaa juoda vettä välissä niin tämä siitä sitten seuraa :facepalm: Tyhmä mikä tyhmä mutta lähinnä noita arvoja ihmettelin että osaanko tulkita oikein. Muuten en ole huomannut että mikään tietty ruoka tai ruokavalio kohtausta laukaisisi.

Liittyyköhän suurta riskiä alkaa popsimaan 5/22 vanhaksi menneitä Esomeprazol 20mg läpipainotabletteja, mitkä säilytetty kaapissa normaaleissa asuinhuoneolosuhteissa? Eli lähinnä onko tietoa, että kyseinen valmiste voisi ajan myötä muuttua johonkin haitalliseen muotoon?

Teho vain heikkenee, ei siitä myrkkyä pitäisi tulla.

Ahdistus alkaa saavuttaa sellaiset mittasuhteet että oireilee jo fyysisenä kipuna (ottaa sydämestä). On kertakaikkiaan toivoton olo, ja iso osa vapaa-ajasta menee nukkumiseen kun se on ainoa hetki kun saa rauhan näiltä ajatuksilta. Hereillä olo on yhtä painajaista.

Viikon päästä olisi illanviettoa kavereiden kanssa tarjolla, mutta ei riitä voimat mennä. Odotan vain kuolemaa. Fiilikset on kai samanlaiset kuin Jeesuksella viimeisen ehtoollisen aikaan, taisi hänkin aavistaa että loppu on lähellä. No, Jesse jaksoi silti sentään lähteä kavereiden kanssa syömään.

Ammattilaisellekin tullut juteltua näistä, eikä ole auttanut. Miksipä auttaisi, kun ei se poista ahdistuksen syytä.

Viimeksi muokattu:
Ahdistus alkaa saavuttaa sellaiset mittasuhteet että oireilee jo fyysisenä kipuna (ottaa sydämestä). On kertakaikkiaan toivoton olo, ja iso osa vapaa-ajasta menee nukkumiseen kun se on ainoa hetki kun saa rauhan näiltä ajatuksilta. Hereillä olo on yhtä painajaista.

Ammattilaisellekin tullut juteltua näistä, eikä ole auttanut. Miksipä auttaisi, kun ei se poista ahdistuksen syytä.
Ahdistuksen syynä lienee mm Ukrainan sota, NATO yms turvallisuuden epävarmuus mielessäsi. Ainakin se on paistanut kommenteistasi läpi.
Ajatukset kannattaisi vaan siirtää niihin positiivisiin juttuihin elämässä.

Juuri tuossa julistin että itsellä ei ole työkaluja siihen, miten itse kukakin saavuttaa rauhan. Jokaisen on vaan löydettävä se keino itse.

Sitten kun ollaan siinä tilanteessa, että rintaa puristaa, niin joutunee puoliväkisin miettimään edes jonkin asian, joka kiinnostaa. Uskon, että kaikilta löytyy jokin.

Ja ei tee valmista kerralla, vaan aloittaa pienellä. Kyllä se tekemisen ilo sitten aikanaan löytyy kun hiukan harjoittelee.

Tekniikoita on joka lähtöön, mutta kokeilee nyt vaikka ”When life gives you lemons”.

Tämähän ei sitten näytä toimivan naisiin. Ne on kyllä sellaisia olioita, joihin ei ole onnistunut mitään loogista eikä järkevää suhdetta muodostamaan vielä tähän mennessä. Muu ei oikein auta kuin pelata mukana, mikä nyt milloinkin sattuu olemaan mielentila. Tietysti olisi ehkä järkevämpää hakeutua hiukan enemmän tasapainoiseen seuraan. Ja vähemmän työhön addiktoituvaan yksilöön.

Tosin odottakoon vaan, kunhan pääsen vauhtiin tällä omalla urallani, niin saa huomata taas, mitä on työkiire.

Olen yrittänyt nyt olla läsnä kun on mahdollisuus, mutta aina ajoittain tuntuu, ettei sitä arvosteta kauhean paljon. :D

Harrastaako kukaan vuosittaisia tarkastuksia labrakokeineen yksityisillä terveysasemilla? Ikää on vielä alle 40, mutta ei siltikään varmaan huono paikka laittaa hieman rahaa. Välillä saa kuulla tarinoita, kun nuorelta ihmiseltä löytyy jokin nopeasti etenevä sairaus liian myöhään.

Harrastaako kukaan vuosittaisia tarkastuksia labrakokeineen yksityisillä terveysasemilla? Ikää on vielä alle 40, mutta ei siltikään varmaan huono paikka laittaa hieman rahaa. Välillä saa kuulla tarinoita, kun nuorelta ihmiseltä löytyy jokin nopeasti etenevä sairaus liian myöhään.

Itse en ole harrastanut, mutta kaveri kylläkin (niin aina). Mutta siis käytti oikeasti ilmeisesti e-passia tuohon ja osti Puhti-paketin Mehiläiseltä. Ts. jos on virkistysrahaa ja säännöt sallii, niin noita voi ostaa myös sillä.

Itse en ole harrastanut, mutta kaveri kylläkin (niin aina). Mutta siis käytti oikeasti ilmeisesti e-passia tuohon ja osti Puhti-paketin Mehiläiseltä. Ts. jos on virkistysrahaa ja säännöt sallii, niin noita voi ostaa myös sillä.
Juu, itse olen pari kertaa tarjouksesta labrasettejä ostanut. Toimii kätevästi ja toisen ainakin sai maksettua epassilla.
Tallinnasta löytyy myös labroja, kuten Synlab.

En ole käynyt, mutta hintoja olen vertaillut suomi-hintoihin...
Nämä ovat siis pelkkiä labrakokeita eli eivät sisällä lääkärillä tai hoitajalla käyntiä?

Nämä ovat siis pelkkiä labrakokeita eli eivät sisällä lääkärillä tai hoitajalla käyntiä?

Näin olen ymmärtänyt. Tosin mikäli tuolta nyt jotain löytyy, niin uskoisin, että käynti hoitajalla tai lääkärillä kyllä järjestyy - lisähintaan tietenkin.

Itse ajattelin noin yritystoiminnan puolesta tehdä jonkinlaisen sopparin jonnekin yksityiselle, niin saa sitten lääkärikäynnit vähennyksiin.

Jos teillä on käytössä työterveys, niin niistäkin yleensä saa vastaavan paketin otettua ihan kysymällä. Eli kertoa lääkärille vaan, että haluaisit että otetaan peruslabrat ja voi vaikka luetella noi mitä haluaa. Itselläni ainakin mennyt aina läpi.

Jos teillä on käytössä työterveys, niin niistäkin yleensä saa vastaavan paketin otettua ihan kysymällä. Eli kertoa lääkärille vaan, että haluaisit että otetaan peruslabrat ja voi vaikka luetella noi mitä haluaa. Itselläni ainakin mennyt aina läpi.
Pääsääntöisesti näin. Mutta jos haluat vähän jotain erikoisempaa mitata, kuten vaikkapa testosteroniarvot, niin siinä voi lääkäri pyöritellä päätään että miksi tälläisiä halutaan mitata. Perus verenkuvat, kolet, etc. onnistuu varmasti.

Riippuu firmasta. Joissain on niin nihkeästi sopimukset että ei tehdä mitään ylimääräistä ja joka ainoa testi plärätään kansiosta kuuluuko soppariin. Helpommalla menee kun menee kunnalliselle ja pyytää lähetteen.

Työterveydessä kun valittaa uupumusta, univaikeuksia ja työmotivaation puutetta. Jos oikein heikottaa, niin mainitsee vielä heikon erektion. Aika varma voi olla, että testataan niin laajasti kun sopparit antaa myöden.

Työterveydessä kun valittaa uupumusta, univaikeuksia ja työmotivaation puutetta. Jos oikein heikottaa, niin mainitsee vielä heikon erektion. Aika varma voi olla, että testataan niin laajasti kun sopparit antaa myöden.
Univaikeuksia olen valittanut, mutten muuta.

Testattiin kyllä, siinä olet oikeassa. Niissä vaan ei ollut mitään vikaa ja unettomuuden hoito jäi siihen. 😀

Tai no olisi ne olleet jotain unikoulua tarjottelemassa, mutta totesin, että olisin kyllä oppinut jo tähän mennessä nukkumaan, mikäli se olisi mahdollista omilla toimilla..

Onko jollain kokemusta kuntoutustutkimuksesta kunnallisella puolella? Muistelen että itse en ole ollut vielä tuollaisessa paikassa, vaikka esim työkykyarviossa olen kyllä ollut joskus. Työkykyarvio tehtiin siellä työpaikalla ja pomo olisi halunnut toisenkin työkykyarvion, mutta siinä on joku aikaraja, että niitä ei voi tehdä liian tiheään. Olikohan 2 vuoden aikaväli?

En oikein muuta tiedä tuosta tutkimuksesta kuin sen, että sinne pitäisi päästä lääkärin lähetteellä. Tuon tiedon lääkäri oli kirjoittanut sinne omakantaan.

Kai siellä tulisi myös hoitosuunnitelma ja kuntoutussuunnitelma samalla. Nyt vielä ei ole mitään sellaista. Kirjoittelin jo jotain tietoja ylös itselleni, jota sanon sairaanhoitajan soittoajalla. Mutta sairaanhoitaja ei toki voi tehdä sitä lähetettä, eli pitää hoitajaltakin kysäistä asiasta miten se yleensä menee.

Edit:
"Ammatillisen kuntoutuksen suunnitelma". Tuo lukee myös paperissa. Mutta selviää, kun kyselen :)

Viimeksi muokattu:
Riippuu firmasta. Joissain on niin nihkeästi sopimukset että ei tehdä mitään ylimääräistä ja joka ainoa testi plärätään kansiosta kuuluuko soppariin. Helpommalla menee kun menee kunnalliselle ja pyytää lähetteen.

Ei se kunnallisellakaan helppoa ole, jopa mahdotonta. Yks kaveri sai vaivan mitä on kunnallisella tutkittu yleislääkäreiden ja erikoisläärin toimesta. Mitään ei näy ulkoa eikä sisällä, on kuvattu tutkittu ja ronkittu joka paikasta. Mutta edes pyytämällä ei saa lähetettä labraan edes perusverenkuvasta (kirjoitinko oikin?). Ongelma ollut jo yli puolivuotta eikä juuri ole muuttunut.

Tällä viikolla muistaakseni ollut varattu aika yksityiselle noihin verikokeisiin, jos sieltä nyt jotain löytyisi. Ei maksa älyttömiä ja on viimeinen keino näillä näkymin.

Toinen kaveri makasi taas teho-osastolla täysin raatona, pää kyllä pelasi. Ja aikaa kun oli googletella oireita ja syitä, niin pyysi yhtä ylimääräistä labrakoetta. Lääkäri sanoi että otetaan juu. Myöhemmin kun kysyi hoitajalta, niin tämä sanoi ettei sitä koetta ole ikinä otettu. Kun mitään ei lopulta selvinnyt niin lähettivät kotiin lepäilemään kuukausiksi, diagnooksiksi keksittiin sydänlihan tulehdus.

Perusverenkuva eli PVK. Ihan perustutkimus joka tehdään aika herkästi joten todellakin ihmettelen ettei edes sitä ole otettu.

Näin itsekin kuvittelin, vaan kun ei ole ollut asiaa lääkäriin noin 10 vuoteen ja kaikki muu on ok, paitsi yksi asia mikä on ylitsepääsemätön lääkäreille, niin ihmettelen ettei sitä sitten saa.

Näin itsekin kuvittelin, vaan kun ei ole ollut asiaa lääkäriin noin 10 vuoteen ja kaikki muu on ok, paitsi yksi asia mikä on ylitsepääsemätön lääkäreille, niin ihmettelen ettei sitä sitten saa.
Maksaa muuten mehiläisellä alle 60e (ilman kelakorvausta) eli kun noi ihan peruslabrat ei oikeesti ole edes kalliita niin siksi ihmetykseni onkin melkoinen.

Maksaa muuten mehiläisellä alle 60e (ilman kelakorvausta) eli kun noi ihan peruslabrat ei oikeesti ole edes kalliita niin siksi ihmetykseni onkin melkoinen.

Jep, taisi mainita että 59€ ja mehiläisellä. Taitaa tämä pahoinvointialue säästää viimeisenkin sentin takia vaikka ihan varmuudeksi.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 881
Jäsenet
75 931
Uusin jäsen
Sauce_dip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom