Jep. Kävin viime alkutalvesta ko. toimenpiteen Terveystalolla ja knk-lääkäri oli operatöörinä. Nenän väliseinä oli vino ja sen huomasi etenkin nukkuessa, kun nenä meni tukkoon helposti. Normaalisti myös monesti huomasin hengittäväni suun kautta, kun nokka ei vetänyt kunnolla. Ensimmäinen alkututkimus paljasti heti, että seinämä on kupera / kovera toiselle puolelle. Huomasin tämän sitten kotona itsekin, että kun työnsin sormen nokkaan niin väliseinä popsahti paikalleen mutta kun päästin irti niin se pamahti taas pullottamaan toiselle puolelle.
Toimenpide tehdään yleensä nukutuksessa, mutta mulle se tehtiin paikallipuudutuksessa ja iv-lääkittynä. Ei ollu paha homma. Alussa puudutus vähän pisteli mutta itse toimenpide ei juurikaan tuntunut. Siinähän nokan väliseinä avataan ja rusto poistetaan ja pilkotaan pienemmiksi palasiksi, jonka jälkeen rusto pilkotaan pintajännitteen hajoamiseksi ja sitten palaset laitetaan takaisin parantumaan. Muutama tunti heräämössä sitten pötköttelyä ja samana iltana kotiin.
Nenään jäi vuorokaudeksi helvetinmoiset tampoonit, jotka esti verenvuotoa. Ne sai seuraavana päivänä vetää itse naruista pitäen pois. Ekan yön nukkuminen oli hankalaa, mutta voi juma sitä tunnetta kun tampoonit lähti ja ilma virtasi kuin himalajan huipuilla. Tätä tunnetta kesti noin 5min kunnes nokka oli taas tukossa
mutta se on ihan normaalia, kun siitä se parantuminen vasta alkaa.
Lopullisessa parantumisessa meni noin 3kk ja ilma alkoi pikkuhiljaa virrata. Nokka paranteli itseään ja viikkoon ei saanut niistää tai väännellä nokkaa kovasti, ettei tule damagea. Tuon kanssa pystyi elämään ihan hyvin.
Nyt kun toimenpiteestä on yli puoli vuotta, nokka on ihan erilainen ja homma toimii.
Olin aikanaan tullut kamppailuhommissa päähänhakatuksi sen verran, että toimenpiteen aikana knk-lääkäri sanoi ruston nähdessään että murtunut tämä on.
Kysy vain lisää, jos jotain tulee mieleen.