Vice kirjoittanut suomalaisista ISIS-sotureista. Yksi näistä on "Abdullah al-Finlandi", joka on lähtöisin normaalista suomalaisesta perheestä ja oli ateisti 17-vuotiaaksi asti. Sitten radikalisoitui ja jo puolen vuoden kuluttua oli matkustamassa Syyriaan osallistuakseen muslimien pyhään jihadiin.
Olen tosiaan muistaakseni lukenut tästä kaverista ennenkin. Jos tässä artikkelissa ei nyt sekoiteta henkilöitä tai minä en itse sekoita niitä, niin muistelisin myös että hän onnistuikin lopulta matkustamaan sinne Syyrian sotatantereille asti. Täytyy tarkastaa omasta "tietokannasta" kun pääsen kotiin oliko tosiaan sama kaveri ja mitä tietoja minulla on kyseisestä henkilöstä tallessa. Tämän minun tiedossa olevan henkilön viestit sieltä Syyriasta loppuivat jossain vaiheessa täysin yllättäen, sitä ennen vastaili ihmisille mm. ask.fm -palvelussa ja pisti kuviakin todisteeksi. Vastausten loppuessa netissä spekuloitiin että mahtaako olla kuollut vai vetäytynyt maan alle. Sen koommin en hänestä sitten enää mitään kuullutkaan ennen tätä Vicen artikkelia, jos nyt tosiaan kyseessä on tosiaan se yksi ja sama al-Finlandi.
No joka tapauksessa, nyt tuntuu elelevän taas varsin mukavaa elämää. ISIS on kuulemma jätetty taakse ja on löytänyt islamin puhtaimman muodon eli salafismin. On töissä kaupan kassalla ja artikkeli antaa ymmärtää, että elelee jokseenkin normaalia nuoren työssäkäyvän miehen elämää. Poimintoja;
Tästä pääsee lukemaan koko artikkelin: How the World's Safest Country Produced So Many ISIS Fighters
Olen tosiaan muistaakseni lukenut tästä kaverista ennenkin. Jos tässä artikkelissa ei nyt sekoiteta henkilöitä tai minä en itse sekoita niitä, niin muistelisin myös että hän onnistuikin lopulta matkustamaan sinne Syyrian sotatantereille asti. Täytyy tarkastaa omasta "tietokannasta" kun pääsen kotiin oliko tosiaan sama kaveri ja mitä tietoja minulla on kyseisestä henkilöstä tallessa. Tämän minun tiedossa olevan henkilön viestit sieltä Syyriasta loppuivat jossain vaiheessa täysin yllättäen, sitä ennen vastaili ihmisille mm. ask.fm -palvelussa ja pisti kuviakin todisteeksi. Vastausten loppuessa netissä spekuloitiin että mahtaako olla kuollut vai vetäytynyt maan alle. Sen koommin en hänestä sitten enää mitään kuullutkaan ennen tätä Vicen artikkelia, jos nyt tosiaan kyseessä on tosiaan se yksi ja sama al-Finlandi.
No joka tapauksessa, nyt tuntuu elelevän taas varsin mukavaa elämää. ISIS on kuulemma jätetty taakse ja on löytänyt islamin puhtaimman muodon eli salafismin. On töissä kaupan kassalla ja artikkeli antaa ymmärtää, että elelee jokseenkin normaalia nuoren työssäkäyvän miehen elämää. Poimintoja;
Abdullah Al-Finlandi converted to Islam from being a "100 percent Finnish staunch atheist" when he was 17, becoming an al-Qaeda supporter "within about six months" and first attempting to travel to Syria in 2013. "I was working for ISIS before it became mainstream, before the Caliphate," he told me, chuckling.
"We don't really have any laws against terrorism in Finland, so I just called it free speech. I guess you could say I was smart," he boasts. "It's funny. I was in this process of planning for ISIS and helping others, but I wasn't breaking any laws, so I couldn't be prosecuted."
Al-Finlandi, now in his early twenties and working in a supermarket, is philosophical about his time with ISIS. After converting, he found himself seeking the "purest form of Islam; it's called Salafism", he claims, "but I made the mistake of going down the jihadi route". He believes he was misguided by al-Qaeda's online propaganda efforts – including Inspire magazine – but admitted there was "always an offline element" to the friendships he formed and the networks he was part of.
Tästä pääsee lukemaan koko artikkelin: How the World's Safest Country Produced So Many ISIS Fighters