Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Osaatteko sanoa paljonko näistä käyttämättömistä pannuista voisi myydessä pyytää? Pannut ovat isäni jäämistöä ja minulle ei noin monelle ole käyttöä, joten laitan ne myyntiin jossain vaiheessa. Kaksi pannuista on 28cm De buyer carbone steel pannua, yksi maalaispannu 28cm blue steel ja Skepphult valurautapannu 28cm.
20250215_135752.jpg
20250215_135821.jpg
20250215_135842.jpg
20250215_135949.jpg
20250215_140005.jpg

Osaatteko sanoa paljonko näistä käyttämättömistä pannuista voisi myydessä pyytää? Pannut ovat isäni jäämistöä ja minulle ei noin monelle ole käyttöä, joten laitan ne myyntiin jossain vaiheessa. Kaksi pannuista on 28cm De buyer carbone steel pannua, yksi maalaispannu 28cm blue steel ja Skepphult valurautapannu 28cm.
20250215_135752.jpg
20250215_135821.jpg
20250215_135842.jpg
20250215_135949.jpg
20250215_140005.jpg
Veikkaan että n. Puolet kun tiputat kaupan hinnasta niin tekevät jo hyvin kauppansa.

Veikkaan että n. Puolet kun tiputat kaupan hinnasta niin tekevät jo hyvin kauppansa.
Aivan varmasti, minäkin ostaisin omat pannuni sillä hinnalla. Paljonko näiden kahden carbone pannun hinta on? En löytänyt googlella edes, kun nykyisin myynnissä vain carbone plus pannua.

Ei näköjään, mutta miksi myydään plussana jos se on kuitenkin sama pannu kuin pelkkä carbone?
Miksi oletat että olisi olemassa jokin pelkkä Carbone? Eiköhän ole vain yksi sarja, jonka nimi on Carbone plus ja jonka käärepahvissa lukee vain Carbone.

Eiring myy 28 cm Carbone plussaa ovh 63 € ja nyt 50,40 €. Tuosta jos vaikka kympin nipistää pois, niin voi ostaja löytyä.

Miksi oletat että olisi olemassa jokin pelkkä Carbone? Eiköhän ole vain yksi sarja, jonka nimi on Carbone plus ja jonka käärepahvissa lukee vain Carbone.

Eiring myy 28 cm Carbone plussaa ovh 63 € ja nyt 50,40 €. Tuosta jos vaikka kympin nipistää pois, niin voi ostaja löytyä.
Muistelen kun isäni nuo osti, puhui carbonesta ainoastaan. Siitä tuo varmaan johtuu.

Osaisko joku sanoa millä nimellä löytäisin Suomesta tämmösiä pieniä valurautapannuja?

Screenshot_20250215-183040~2.png

Kuva AE:sta ja ainakin mainostavat oleva valurautaa :lol:

Tulis siis mökille ja tarkoituksena takassa ritilän päällä paistella pieniä määriä lisukkeita yms. ruuan kaveriksi. Juu kyllähän siihen ritilälle menis oikeankin kokoinen, mutta samalla siis paistuu lihaa, makkaraa yms. ritilällä.

Kirjoitin ”pieni valurautapannu” googleen ja noita on vaikka ja missä. Myös blinipannu-nimellä löytyy. Ja on noita näkynyt hyllyssäkin esim minimanissa.

Osaisko joku sanoa millä nimellä löytäisin Suomesta tämmösiä pieniä valurautapannuja?

Screenshot_20250215-183040~2.png

Kuva AE:sta ja ainakin mainostavat oleva valurautaa :lol:

Tulis siis mökille ja tarkoituksena takassa ritilän päällä paistella pieniä määriä lisukkeita yms. ruuan kaveriksi. Juu kyllähän siihen ritilälle menis oikeankin kokoinen, mutta samalla siis paistuu lihaa, makkaraa yms. ritilällä.
Ainakin mini valurautapannulla löytyi:

Blinipannu myös, mutta hieman isompia…

Kirjoitin ”pieni valurautapannu” googleen ja noita on vaikka ja missä. Myös blinipannu-nimellä löytyy. Ja on noita näkynyt hyllyssäkin esim minimanissa.

Joo mie yritin Googlea, mutta melkein kaikissa hakutuloksissa oli tuo halkaisija +17cm, yks oli tuommonen about 10cm, mutta se oli varmaan sen 10cm myös syvä 😄

Ainakin mini valurautapannulla löytyi:

Blinipannu myös, mutta hieman isompia…

Tämä täyttäis ainaki mitat :hmm:

Nyt vaan pitäis perustella itelle miksi tuo eikä AE:sta kahta pannua 10€:lla ilmaisilla posteilla :whistling:

Kiitos vastauksista :notworthy:

Joo mie yritin Googlea, mutta melkein kaikissa hakutuloksissa oli tuo halkaisija +17cm, yks oli tuommonen about 10cm, mutta se oli varmaan sen 10cm myös syvä 😄

Tämä täyttäis ainaki mitat :hmm:

Nyt vaan pitäis perustella itelle miksi tuo eikä AE:sta kahta pannua 10€:lla ilmaisilla posteilla :whistling:

Kiitos vastauksista :notworthy:
Blinipannut | Chez Marius

Tuolta löytyy pienempänä eikä hintakaan ole mahdoton.

Lienee kokoa isompi, mutta sama hintaluokka.

No nyt! Kiitos tästä, laitoin pari tilaukseen. Olettaisin tuon mitan 13,5cm olevan tuo halkaisija eli just sopiva tarkoitukseen :thumbsup:

Lienee kokoa isompi, mutta sama hintaluokka.

Nämä tulikin suht nopeasti :tup:

Kysymys: Tuossa lukee "Kestävää valurautaa mattaemalipinnoitteella" niin pitääkö/voiko noita rasvapolttaa?

Ei sitä oikeastaan kannata rasvapolttaa kun ei se oikein tartu.
Näinhän se on. Toisaalta kestää tomaattikastikkeet ja hyvä vaan että kiinanvaluraudassa on emali suojaamassa kun ei tiedä mitä ovat valuraudan seassa käyttäneet. Ei ole kallis, mutta ennemmin lähtisin Lodgeen jos vaan parikymppiä lisää irtoaa.

Valurautaista ohukaispannua hankintalistalla. Onko Skeppshult paras, on ainakin kallein? Puuilossa Ronneby bruk valurauta lettupannu näyttäisi aikapaljon ulkoisesti samanlaiselta. Vai ostaisiko vain kirppikseltä tai Torista jonkun käytetyn lettupannun?
Seitsemän letun pannussa saa suhata aika tavalla, itse pidän enemmän neljän letun pannusta. Katso kirpparitarjonta ihmeessä, sieltä voi löytyä vaikka suomalaisia lettupannuja.

Valurautaista ohukaispannua hankintalistalla. Onko Skeppshult paras, on ainakin kallein? Puuilossa Ronneby bruk valurauta lettupannu näyttäisi aikapaljon ulkoisesti samanlaiselta. Vai ostaisiko vain kirppikseltä tai Torista jonkun käytetyn lettupannun?
Osta metallikahvalla oleva joko samaa valua tai se skepphultin vanha putkikahva. Ei tarvi puukahvaa sääliä. Lettupannussa ei niin kriittistä, mut normipannuja on kiva heittää uuniinkin, toki uunirasvapoltto on lettupannullekin kivempi.

Ihan samoin se kirpparipannu toimii, jos vaan on pohjastaan suora. Me ollan muutama varttiantiikkinen saatu lahjaksi ja mainioita on.

Näinhän se on. Toisaalta kestää tomaattikastikkeet ja hyvä vaan että kiinanvaluraudassa on emali suojaamassa kun ei tiedä mitä ovat valuraudan seassa käyttäneet. Ei ole kallis, mutta ennemmin lähtisin Lodgeen jos vaan parikymppiä lisää irtoaa.
Noissa emaleissa voi olla ihan omia myrkkyjäkin.

Osta metallikahvalla oleva joko samaa valua tai se skepphultin vanha putkikahva. Ei tarvi puukahvaa sääliä. Lettupannussa ei niin kriittistä, mut normipannuja on kiva heittää uuniinkin, toki uunirasvapoltto on lettupannullekin kivempi.
Mulla on ruotsalainen Gense metalliputkikahvainen lettupannu. Muuten ihan hyvä mutta se metallikahva nopeasti liian kuuma ilman patalappua tms.

Ai että miten tyytyväinen olen kun ostin De Buyerin. Aluksi tuntui pekonitkin jäävän pikkaisen kiinni pannuun, mutta nyt mä luulen että paisteleminen on auttanut paljon sekä tekniikkakin parantunut. Tänään paistoin 5/5 kasslerit, sen jälkeen tuli taas törmättyä kauhisteluun miten vaikeaa kananmunat on paistaa. Päätin sitten loppukokeeksi itselleni paistaa siis kananmunia - onnistuivat täydellisesti! Voi että mikä onnistumisen tunne kun ne liukuivat pannulla kuin teflonissa konsanaan! Munien kanssa en antanut vedelle tapahtua sitä Leidenfrost efektiä vaan jätin pannun vähän kylmemmäksi, öljyt kuumalle pannulle, annoin olla hetken ja löin tehot aika pienella ja sitten munat pannulle ja syömään :thumbsup: Samat setit siis melkein kun muussakin paistossa pl. kuumuus.

Ai että miten tyytyväinen olen kun ostin De Buyerin. Aluksi tuntui pekonitkin jäävän pikkaisen kiinni pannuun, mutta nyt mä luulen että paisteleminen on auttanut paljon sekä tekniikkakin parantunut. Tänään paistoin 5/5 kasslerit, sen jälkeen tuli taas törmättyä kauhisteluun miten vaikeaa kananmunat on paistaa. Päätin sitten loppukokeeksi itselleni paistaa siis kananmunia - onnistuivat täydellisesti! Voi että mikä onnistumisen tunne kun ne liukuivat pannulla kuin teflonissa konsanaan! Munien kanssa en antanut vedelle tapahtua sitä Leidenfrost efektiä vaan jätin pannun vähän kylmemmäksi, öljyt kuumalle pannulle, annoin olla hetken ja löin tehot aika pienella ja sitten munat pannulle ja syömään :thumbsup: Samat setit siis melkein kun muussakin paistossa pl. kuumuus.
Juuri näin. Monet 'oppaat' sanovat että kaikella ruualla lämmitä leidenfrost lämpötiloihin ennen kun lisäät ruuan. Niin voinee tehdä mutta riippuen aineksesta kannattaa taas (odottaa) varmistaa että pannu on oikean lämmin tiettyyn ruokaan, paksulla lihalla voi pysyä kovalla (2/3 lämpö riittää) mutta vaikka kanamunilla 1/2 lämpö on maksimi riippuen miten kovaa pintaa haluaa voi paistaa hyvin 1/3 lämpötilalla.

Kyllähän sulla pannuja piisaa kait 
Pannuja mulla kyllä tarpeeksi varmaan joka ruokaan mitä voin ajatella tai osaan valmistaa mutta yhden kuparipannun olen nyt päättänyt hankkia.

Taisi nyt kuitenkin tapahtua jotain outoa Falk tilaukseni kanssa kun kohta mennyt 3 viikkoa enkä ole saanut mitään tilausvahvistustakaan s-postiin. Kestikö sinulla kauan saada Falkilta tietoa tilauksesta jos vielä muistat?

Saucier? Paistokasarit on kivoja mutta tarviiko niitäkään kovin montaa kokoa? Kattiloissa tulee kastkkeet kivasti, ja padoissa pataruuat, itselle paistokasari jää pastoille ja niille haluan suuremman min 28cm version teemasta.
Juu itse en ole hirveän kiinnostunut kastikkeiden teosta niin taitaa riittää kattilatkin minulle niiden tekoon.

Tosin yhden mielenkiintois,en pannun sisältä lähes täysin pyöristetyn Heirol rst-pannub, satuin eilen näkemään Prismassa joka voisi olla hyvä vispiläkäyttöäkin varten.

Olisikohan kyseinen pannu ollut tämä KASARI 20 cm Steely Classic Pro tämä tosin vähän halvempi kuin se minkä näin prismassa eilen.

Pannuja mulla kyllä tarpeeksi varmaan joka ruokaan mitä voin ajatella tai osaan valmistaa mutta yhden kuparipannun olen nyt päättänyt hankkia.

Taisi nyt kuitenkin tapahtua jotain outoa Falk tilaukseni kanssa kun kohta mennyt 3 viikkoa enkä ole saanut mitään tilausvahvistustakaan s-postiin. Kestikö sinulla kauan saada Falkilta tietoa tilauksesta jos vielä muistat?
Viime heinäkuussa tilausvahvistus tuli samantien, seuraavana päivänä viesti, että käsittelevät tilausta, siitä seuraavana seurantatunnus, ja postnordin saapumisilmoitus kuudentena päivänä.

Kannattaa laittaa niille viestiä, mulle sieltä on aina vastannut Neil Corke, ehkä jäänyt johkin limboon homma.

Viime heinäkuussa tilausvahvistus tuli samantien, seuraavana päivänä viesti, että käsittelevät tilausta, siitä seuraavana seurantatunnus, ja postnordin saapumisilmoitus kuudentena päivänä.

Kannattaa laittaa niille viestiä, mulle sieltä on aina vastannut Neil Corke, ehkä jäänyt johkin limboon homma.
Nordean tunnistus mulla jäi limboon erästä toista tilausta tehdessä viime viikolla mutta se oli suht selvä tapaus. Nyt oli eri pankki mutta siellä pankissa ei näy tapahtumasta mitään, tosin ehkä ennen toimitusta Falk ei ehkä velotakaan vielä korttia?

Ehkä annan nyt tuon Falk tilauksen vaan olla kun satuin löytämään ebaystä halvalla Bourgeat 24 kuparipannun jonka sain tingattua 185€ hintaan posteineen kaikkineen! Tämän 2,5 mm paksun (2,3mm kuparia / 0,2mm terästä), 25cm ja 1,8 kg pannun pitäisi olla lähes uudenveroisessa kunnossa.

Screenshot_20250301_180827.jpg

Nordean tunnistus mulla jäi limboon erästä toista tilausta tehdessä viime viikolla mutta se oli suht selvä tapaus. Nyt oli eri pankki mutta siellä pankissa ei näy tapahtumasta mitään, tosin ehkä ennen toimitusta Falk ei ehkä velotakaan vielä korttia?
Kyllä se veloitus tai katevaraus on mennyt heti ihan normaalisti. Kuulostaa, että tilaus on jostain syystä epäonnistunut täysin, jos ei sulla ole mitään vahvistusta tullut sähköpostiin, eikä tilitapahtumia.

Muistaakseni tilauksen loppuunviennin jälkeen on tullut joku perus "order completed" ruutu, tulikohan sulle sellainen kuitenkin? Itellä on tapana ottaa screenshotit sellaisista, jos ei mailissa näy heti jotain todistetta ostosta.

Mun mielestä jos pannu vielä kiinnostaa, niin hyvä ottaa yhteyttä ja kertoa tilanne, veikkaan että voisivat vielä antaa sulle sen samaan hintaan millä alunperin koitit tilata.

Kyllä se veloitus tai katevaraus on mennyt heti ihan normaalisti. Kuulostaa, että tilaus on jostain syystä epäonnistunut täysin, jos ei sulla ole mitään vahvistusta tullut sähköpostiin, eikä tilitapahtumia.

Muistaakseni tilauksen loppuunviennin jälkeen on tullut joku perus "order completed" ruutu, tulikohan sulle sellainen kuitenkin? Itellä on tapana ottaa screenshotit sellaisista, jos ei mailissa näy heti jotain todistetta ostosta.

Mun mielestä jos pannu vielä kiinnostaa, niin hyvä ottaa yhteyttä ja kertoa tilanne, veikkaan että voisivat vielä antaa sulle sen samaan hintaan millä alunperin koitit tilata.
Ylensä minäkin otan screenshotin tilauksista nyt ei ollut mitään mitä ottaa muuta kuin pankin vahvistus ostoksesta joka näytti menneen läpi mutta ehkä mokasin sitten enkä palannut toisella selaimen ikkunalla Falkin kauppaan vahvistamaan ostosta :hmm:

Ehkä annan nyt tuon Falk tilauksen vaan olla kun satuin löytämään ebaystä halvalla Bourgeat 24 kuparipannun jonka sain tingattua 185€ hintaan posteineen kaikkineen! Tämän 2,5 mm paksun (2,3mm kuparia / 0,2mm terästä), 25cm ja 1,8 kg pannun pitäisi olla lähes uudenveroisessa kunnossa.

Noniin, siinähän on hyvä pannu joo sitten, kyllä tuolla tekee kaiken mitä niillä pienemmillä tekisi ja sinänsä parempi valinta ylipäätään mun mielestä. Ehkä ihan hyvä olla käytännöllinen koko, niin on sitten käyttöä.

Hintakaan ei niiiin paha, mutta tiedän yhden tyypin joka juuri löysi 30cm Mauviel 250c pannun 66€:lla Tanskasta :). En ole hirveästi etsinyt, mutta mitä oon joskus vilkkuillut, niin tuntuu, ettei täällä Suomessa ole lähes koskaan mitään vastaavia ylipäätään kaupan.
Ylensä minäkin otan screenshotin tilauksista nyt ei ollut mitään mitä ottaa muuta kuin pankin vahvistus ostoksesta joka näytti menneen läpi mutta ehkä mokasin sitten enkä palannut toisella selaimen ikkunalla Falkin kauppaan vahvistamaan ostosta :hmm:
Okei, no asia kunnossa Bourgeatilla jo, varmaan parempi näin :)

Noniin, siinähän on hyvä pannu joo sitten, kyllä tuolla tekee kaiken mitä niillä pienemmillä tekisi ja sinänsä parempi valinta ylipäätään mun mielestä. Ehkä ihan hyvä olla käytännöllinen koko, niin on sitten käyttöä.

Hintakaan ei niiiin paha, mutta tiedän yhden tyypin joka juuri löysi 30cm Mauviel 250c pannun 66€:lla Tanskasta :). En ole hirveästi etsinyt, mutta mitä oon joskus vilkkuillut, niin tuntuu, ettei täällä Suomessa ole lähes koskaan mitään vastaavia ylipäätään kaupan.

Okei, no asia kunnossa Bourgeatilla jo, varmaan parempi näin :)
Ehken sitten annakaan/myykään porukoille mun Demeyere 20 cm pannua sillä kyllähän se on ihan tarpeeksi hyvä pieni rst-pannu minulle. Isommasta Demeyere Industry pannusta saatan kyllä luopua kun en sitä kuin aniharvoin ole käyttänyt kun käytän mielummin Lagostina Lagofusion pannuani.

Mutta juuri niinkun sanoit että näitä kalliimpia käytettyjä pannuja on varmasti vaikea sekä ostaa että myydä suomessa.

Englannista (ebay) olisi myös ollut ihan hyvä tarjous kupari Bourgeat 16cm kattilasta ja siitäkin olisin saanut hintaa tingattua vähän, mutta tulli englannista olisi nostanut pienen kattilan hinnan jo vähän yli 200€. Uutena tuo kattila näyttäisikin olevan lähellä 500€ ja Bougeat 24 pannu jopa noin 700-800€. Hulluja hintoja kun hyvin vastaavia uusia Falk pannuja ja kattiloita saa ainakin puoleen hintaan ihan ilman tarjouksiakin.

Tosin pari vuotta sitten onnistuin suomestakin (huuto.net) hankkimaan käytettyjä Fissler kattiloita. Olisiko ollut 3kpl kansilla ja pieni kattila ilman kantta aika tarkkaaan 30€. On niissä 30-40 vuotta oikeassa käytössä olevilla kattiloilla osassa vähän enemmänkin käytön jälkiä mutta kestävät varmasti vielä ainakin seuraavat 40 vuotta. Meillä lähes kaikki muutkin kattilat ovat myös porukoiden vanhoja suomessa valmistettuja kattiloita jotka nekin kestäneet hyvin noin 50 vuotta.

Odotan kovasti testata Demeyere Proline 24 pannuani tuohon Bourgeat 24 pannuun. Ehkä se Demeyere Prolinekin menee sitten myyntiin jos kuparipannu selvästi miellyttäisi enemmän..

Viimeksi muokattu:
Ehken sitten annakaan/myykään porukoille mun Demeyere 20 cm pannua sillä kyllähän se on ihan tarpeeksi hyvä pieni rst-pannu minulle. Isommasta Demeyere Industry pannusta saatan kyllä luopua kun en sitä kuin aniharvoin ole käyttänyt kun käytän mielummin Lagostina Lagofusion pannuani.

Odotan kovasti testata Demeyere Proline 24 pannuani tuohon Bourgeat 24 pannuun. Ehkä se Demeyere Prolinekin menee sitten myyntiin jos kuparipannu selvästi miellyttäisi enemmän..
Joo varmasti välttää Demeyeren 20cm pikku pannuksi :). Proline varaa enemmän lämpöä kuin tuo Bourgeat, niin saatat sillä vielä paksuimmat proteiini tai vast mieluummin paistella, mutta kyllähän tuo Bourgeat tulee about kaikesta suoriutumaan. Ja tietty kun sulla on isompi Lagostina, niin sillähän kyllä paistaa kovaa..

Päivittäis käytössä mulla enimmäkseen Falkit. Tuo 24cm Proline on korkeampana joskus mukavampi vaikka jollekkin pikku jauhis-tomaattikastikkeellle kyllä, ja sitä käytän mieluummin kunnon pihville vs Falk. Tosin kyllä burgerit esim yleensä Falkilla vielä tulee laitettua, jos ei sitten hiiliteräksellä tai valulla. Ja näissä clad tai kuparipannuissa on se, että nuo seinämät lämpiää sen verran et öljyroiskeet niihin palaa väkisinkin joskus jos oikein kovaa paistaa.. niin kyllä ne rautapannut, tai paksupohjaiset rosterit on kova sana niissä hommissa, jos sitä haluaa välttää.

Lagostinat ei enää juuri ole kuin kerännyt pölyä uuden paremman induktiotason myötä, mutta kyllä se 24cm Lagostina kieltämättä vähän paremmin vielä toimii kuin Falkin sama koko 21cm elementin päällä. Ero vaan on tasoittunut aika paljon, kun aiemmin aiemmin jouduin tuon koon pannuja käyttämään lähinnä 18cm elementillä. 28cm Lagostinalla taas en oikeastaan tee enää mitään, kun siinä on vähän liian pieni pohja 28cm induktiolle, niin menettää tehoja siinä, kun taas Falkin 28cm isompi pohjaisena imee about täydet tehot ja lämpiää ihan reunaa myöten kivasti.

Pannuja mulla siis löytyy, liikaakin, vaikka oon niistä karsinutkin jo :). Karsimaan päin oon kyllä vahvasti vieläkin, ei enää lisää, ainakaan jos ei useampi lähde samassa yhteydessä pois. Espanjassa matkoilla nyt, niin melkein alkoi paella pannu houkuttamaan, kun sellaisia tässä nähnyt hotellila, lol. Lacorin paksupohjaisia.. sen tyyppinen vielä "uupuisi", eli iso kaksikahvainen, mutta paistinpannun muotoinen "serving pan", joka menis myös uuniin..

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 818
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom