Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Itsekin kiinnostuin, voisiko olla kyseessä joku tuommoinen pinnoite:

Laitan varmaan kokeilumielessä tuommoisen tilaukseen kans.
Kovat on mainospuheet. Näiden pinnoitettujen kanssa kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että myrkyllisiksi niitä ei yleensä tee itse pinnoite vaan ne myrkyt, joilla ne mihinkään tarttumattomat pinnoitteet saadaan tarttumaan siihen itse pannuun.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Ei pinnoitetuista pannuista käsittääkseni ole juurikaan dokumentoituna jotain terveyshaittoja aiheuttavia vaikutuksia pannusta irtoavan pinnoitteen takia. Pinnoituksessa itsessään käytetään kyllä kaikenmaailman kemikaaleja ja muistan jonkun dokkarin tapaisen nähneeni, missä esim jenkeissä pystyttiin osoittamaan, että noita kemikaaleja päätyy sitten vesistöihin yms. Muutenkin sanoisin, että pinnoitetuissa pannuissa heikoin asia on se, että ihmiset ovat oppineet siihen, että kertakäyttökulttuuria tukemalla voidaan saada asiasta helpompi. Teflon/muun pinnoitetun pannun tapauksessa kyseessä on ruuan tarttumattomuus, kun pienellä opettelulla ja sopivalla pannuvalikoimalla löytyisi rosteri ja hiiliteräs/valurauta akselilta sopiva pannu jokaiseen ruuanlaittohetkeen. Vähän samanlaista meininkiä kuin esimerkiksi kertisastioiden ostaminen sen takia, ettei kiinnosta huolehtia tiskeistä vaan voi likaamisen jälkeen työntää kamat roskiin.

Tykkään suosia itse paistinpannuja, joita ei tarvitse vuoden välein uusia. Kyllä multa kotoa toki teflonpannukin löytyy, mutta sen käyttö on rajoittunut lähinä jonkun vaikkapa marinoidun kanan fileesuikaleen nopeaan lämmitykseen jotain pikaista pasta-annosta varten silloin kun kypsennettävä tuote ei oikein ole tuollaisia kovempia lämpötiloja kestävä esim juurikin mardinadihommat.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 350
Teflon/muun pinnoitetun pannun tapauksessa kyseessä on ruuan tarttumattomuus, kun pienellä opettelulla ja sopivalla pannuvalikoimalla löytyisi rosteri ja hiiliteräs/valurauta akselilta sopiva pannu jokaiseen ruuanlaittohetkeen. Vähän samanlaista meininkiä kuin esimerkiksi kertisastioiden ostaminen sen takia, ettei kiinnosta huolehtia tiskeistä vaan voi likaamisen jälkeen työntää kamat roskiin.

Tykkään suosia itse paistinpannuja, joita ei tarvitse vuoden välein uusia. Kyllä multa kotoa toki teflonpannukin löytyy, mutta sen käyttö on rajoittunut lähinä jonkun vaikkapa marinoidun kanan fileesuikaleen nopeaan lämmitykseen jotain pikaista pasta-annosta varten silloin kun kypsennettävä tuote ei oikein ole tuollaisia kovempia lämpötiloja kestävä esim juurikin mardinadihommat.
Tässähän se. Osaltaan taustalla on varmasti myös se, että iso osa nykyihmisistä ei oikein osaa edes kyseenalaistaa sitä, että pannut ja kattilat pitää heittää parin vuoden käytön jälkeen mäkeen. En minäkään osannut, ennen kuin näihin valurauta ym. hommiin törmäsin. Onhan niissä vähän opettelua ja on meillä edelleenkin talossa pari teflaria tiettyihin ruoka-aineisiin, mutta pääosin hoituu kaikki kokkaukset nykyään kestopannuilla. Tässä on ehkä vähän sama, että nykyihmiset helposti pitää sitä täysin normaalina, että partateristä maksetaan ihan helvetillisiä summia jostain kuusiteräisistä muovihimmeleistä, vaikkka oikeasti suurin osa pärjäisi aivan mainiosti käyttökustannuksiltaan mitättömän yksiteräisen ns. safety razorin kanssa. Toki kuten näissä pannuhommissakin, noissakin jengi lähtee sitten helposti ihmeelliseen hifistelyyn jotain syystä... :D

--

Tuli muuten The Menu - elokuvan inspiroimana hommattua tuossa parillakympillä valurautaparila ja tehtyä sillä viikonlopuna aivan taivaallisia smashburgereita grillissä. En muuten varmasti tee enää millään toisella tavalla purilaisia, oli niin saatanan hyvää. En ymmärrä miksi kaikki nämä vuodet olen yrittänyt jotenkin käsin muovailla niitä pihvejä, tai kikkaillut jotain leivinpaperi-pakastinjuttuja, kun oikeasti riittää vaan tulikuuma parila ja paistolasta.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
286
Itsekin aloin tutkimaan pinnoittamattomia pannuja siitä syystä että ärsytti ostaa samaa tuotetta uudelleen vuodesta toiseen. Edelleen on opettelua sekä valuraudalla että teräspannulla toimimisessa, mutta mieluusti niillä kokkailee.

Pitäisi pyrkiä tekemään hankintoja jotka vähentävät hankintoja tulevaisuudessa. Jäisi paljon turhaa tavaraa tuottamatta.
 
Liittynyt
06.02.2021
Viestejä
10
Toki kuten näissä pannuhommissakin, noissakin jengi lähtee sitten helposti ihmeelliseen hifistelyyn jotain syystä... :D
Miksi täällä puhutaan minusta?:D
No ei vaan, mun uusin hifisteltävä on hiiliteräsveitsi, joka saapui juuri himaan.
Ei aikaisempaa kokemusta. https://www.ruoto.fi/fi/metsastys/p...si-16-cm-teralla/p/6438407009229/#description

Parranajossa en ole ollut tyytyväinen hiiliteräksisiin teriin koska feahterin terät on olemassa. Hiiliteräksen kanssa pelaaminen vesileikeissä on ruostuminen takia jokseenkin hankalaa hommaa, eikä kukaan jaksa teroittaa partateriä.

Mietin silloin joku neljä vuotta sitten kun ekan deBuyerin hommasin, ja siinä oli aika helvetin terävät reunat, että oliskohan hyvä materiaali veitsissä? Ja nyt heti perään sain hommattua sellasen testiin.
Pelkkää hyvää olen kuullut materiaalin osalta siitä veitsissä, ja niin on varmaan moni muukin kun katselin hintoja. En käsitä mikä näissä maksaa muu kuin hype, hiiliteräksen pitäisi ainakin materiaalina olla halpa.
Mun hifistelyllä on hintansa, ja se on mahdollisimman alhaalla.


Pahoittelut offtopicista.

EDIT: Toimiva linkki: https://www.ruoto.fi/fi/metsastys/p...si-16-cm-teralla/p/6438407009229/#description

Nyt pitäis toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Löytyihän Prismastakin alle 4€ hyvä työkalu kreppejen kääntelyyn varsinkin kun taivuttelin sitä on helppo kääntää niitä. Tämän päivån taikinassa noin 8 kreppiä enkä kertaakaan lisännyt voita/öljyä kun olin lisännyn jo taikinaan reilun ruokalusikan sulaa voita.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Mitä kaikkea pitäisi osata huomioida teräspaistinpannua hankkiaessa? Myös suoria suosituksia saa antaa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Siis ruostumaton, shiny haussa? Itse huomasin ensimmäisen jälkeen että haluan saumattoman, jossa ei pohja ja reuna ole eri kamaa, ja reuna ei siis ole ohuenohut.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Mitä kaikkea pitäisi osata huomioida teräspaistinpannua hankkiaessa? Myös suoria suosituksia saa antaa.
Suositus riippuu ennenkaikkea millaista ruokaa pannulla tullaan tekemään. Jos sooseja, tomaatipohjaista ym paljon tekee voisi ruostumaton teräs olla paras. Jos paistaa lähinnä kuivaa ei marinoitua niin hiiliteräs olisi ensimmäisen luokan suosituksia. Toisen luokan suositukset vosivat sitten vaikka riippua siitä miten korkeita reunoja haluaa pannuun, haluaako niittejä, juotoksia vai ihan yhden prässätyn rakenteen. Kolmas suositus voisi pohjautua pannun kahvan mukavuuteen, neljäs tai vaikka ensimmäinen pannun hintatasoon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Oon varmaan vähän tylsä, mut oon vedelly kokkailut yhen hiiliteräksisen pannun ja ikean rosterisen kannellisen paistokasarin lisäksi lähinä perintövalurautapannuilla, jotka on jotain ruotsalaisia. Ei edes himoita uuden kaluston ostaminen jatkuvasti, kun tuntuu toimivan ja kestävän nämä nykyisetkin :D
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
286
Sehän näiden idea onkin että ei tarvitse ostaa uutta vähän väliä, vaikkakin tämän keskustelun perusteella voisi muuta olettaakin.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
907
Taitaa osalla kokeilunhalusta olla tarve ostaa uusia pannuja kuin pinnoitettuja konsanaan, ja hinnatkin on sitä samaa 100€ luokkaa :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Pohjan paksuus noissa lähinä vaikuttaa, mut samaa kamaa noi niin pitkälti on etten jaksa montaa pannua ostaa ite. Opetin jopa täysin teflonpannu kokkaustaidottoman puolisoni paistamaan kananmunia hiiliteräksellä kertomalla, että annetaan vaan olla pannulla miedommalla lämmöllä kunnes irtoaa ja nykysin ei teflonia käytä kumpikaan.

Oon btw tehnyt sellasen oivalluksen että rasvapoltoltaan kunnossa olevia rautaisia pannuja voi ainakin taustapuolelta pestä ihan fairyllä, joskus menee myös paistopuoli eikä rasvapoltettu pinta tahdo olla millänsäkään.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 080
Ostin kesällä mökille Fiskarsin All steel pure -rosteripannun ja olen ollut oikein tyytyväinen, joskin käyttöä ei kovin paljoa ole ollut. Mutta kananfileet esim. oli helppo paistella:


Stockmannin hulluilla päivillä näyttäisi olevan Scanpanin Maitre'd rosteripannun, jota voin todellakin suositella, aivan loistava. Tainnut nyt 6 vuotta olla tuollainen kotona jatkuvassa käytössä:

 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Pohjan paksuus noissa lähinä vaikuttaa, mut samaa kamaa noi niin pitkälti on etten jaksa montaa pannua ostaa ite. Opetin jopa täysin teflonpannu kokkaustaidottoman puolisoni paistamaan kananmunia hiiliteräksellä kertomalla, että annetaan vaan olla pannulla miedommalla lämmöllä kunnes irtoaa ja nykysin ei teflonia käytä kumpikaan.

Oon btw tehnyt sellasen oivalluksen että rasvapoltoltaan kunnossa olevia rautaisia pannuja voi ainakin taustapuolelta pestä ihan fairyllä, joskus menee myös paistopuoli eikä rasvapoltettu pinta tahdo olla millänsäkään.
Aina menee mulla paistopinta fairytipalla tai parilla, eikä nuo ole moksiskaan.

Mutta mitä noihin hiiliteräksiin tulee, niin ei ne kyllä samaa kamaa ole ainakaan induktioliesien mielestä, vaan ero magneettisuuksissa ja paisto-ominaisuuksissa voi olla hurja.

Mulla on sekä tämä... De Buyer Blue Steel -paistinpannu "rustic", hiiliteräs, 28 cm 23,99

...että tämä... Lacor -paistinpannu, hiiliteräs, 28 cm 49,99

...ja noista De Buyer on kaappini noin 20 pannun valikoimasta se lempparein pannu ja Lacor kaikista vihatuin pannu. Lacorin pitäis olla jopa paksummalla pohjalla kuin DeBun, mutta induktiolla se ei siitä huolimatta toimi ollenkaan. Lämpö leviää todella huonosti induktiodonitsin ympärille ja induktiotaso alkaa huutaa pannun ylikuumenemista ja katkoo virrat jo keittolämpötiloissa. Minkään pihvin paistaminen sillä on mahdotonta. Sen sijaan DeBun voi lämmittää samalla induktiotasolla miten kuumaksi haluaa ja lämpökin leviää paremmin. Lacor myös vetää ittensä jouselle paljon helpommin ja tartuttaa romut tiukemmin pintaansa kiinni.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Aina menee mulla paistopinta fairytipalla tai parilla, eikä nuo ole moksiskaan.
Mäkin usein hiiliteräspannua pesen tipalla tai parilla Fairya. Joskus vaan kuumalla vedellä. Hyvä saada pois kaikki palaneet ruuantähteet/hiiltymät niin rasvapolttoja (tai rasvapolton poistoja) ei erikseen tarvitse harrastaa kuin ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
579
Lacorin pitäis olla jopa paksummalla pohjalla kuin DeBun, mutta induktiolla se ei siitä huolimatta toimi ollenkaan. Lämpö leviää todella huonosti induktiodonitsin ympärille ja induktiotaso alkaa huutaa pannun ylikuumenemista ja katkoo virrat jo keittolämpötiloissa. Minkään pihvin paistaminen sillä on mahdotonta. Sen sijaan DeBun voi lämmittää samalla induktiotasolla miten kuumaksi haluaa ja lämpökin leviää paremmin. Lacor myös vetää ittensä jouselle paljon helpommin ja tartuttaa romut tiukemmin pintaansa kiinni.
Mulla on varmaan halvimmista toiseksi halvin perinteinen valurautalevyinen liesi. Ikää n. 15 vuotta. Joskus oli mielessä, että sitten kun siitä aika jättää, tietenkin itsestäänselvästi hankin induktiolieden. Mutta sittemmin löysin paistinpannuissa valuraudan (ja jossain määrin ruostumattoman teräksen sekä hiiliteräksen), eikä tuolla liedellä ole taidettu viimeiseen kolmeen vuoteen mitään teflonin sukuista kertaakaan enää lämmitellä. Samassa yhteydessä löysin myös keskustelut induktioliesiongelmista näiden pannujen kanssa, ja mieli on alkanut muuttua seuraavan lieden laadusta.

Kaasuliesi ei ole vaihtoehto, mutta jos induktiokaan ei ole, niin jäljelle jää keraaminen ja valurauta. Keraamisesta aika vähän löytyy juttua ainakaan tästä langasta, joten tarjoaisiko se mitään lisäarvoa valurautalevyihin nähden? Toki puhdistamisen helppouden, mutta noin muuten.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Mulla on varmaan halvimmista toiseksi halvin perinteinen valurautalevyinen liesi. Ikää n. 15 vuotta. Joskus oli mielessä, että sitten kun siitä aika jättää, tietenkin itsestäänselvästi hankin induktiolieden. Mutta sittemmin löysin paistinpannuissa valuraudan (ja jossain määrin ruostumattoman teräksen sekä hiiliteräksen), eikä tuolla liedellä ole taidettu viimeiseen kolmeen vuoteen mitään teflonin sukuista kertaakaan enää lämmitellä. Samassa yhteydessä löysin myös keskustelut induktioliesiongelmista näiden pannujen kanssa, ja mieli on alkanut muuttua seuraavan lieden laadusta.

Kaasuliesi ei ole vaihtoehto, mutta jos induktiokaan ei ole, niin jäljelle jää keraaminen ja valurauta. Keraamisesta aika vähän löytyy juttua ainakaan tästä langasta, joten tarjoaisiko se mitään lisäarvoa valurautalevyihin nähden? Toki puhdistamisen helppouden, mutta noin muuten.
Omat kokemukset keraamisesta ja induktiosta on sellaset, että keraaminen toimii hyvin, induktio hieman nopeammin, mutta on pannujen rasvapolton hyvänä pysymiselle selkesti hankalampi, koska kuumentaa pannun herkästi epätasaisesti.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Mulla on varmaan halvimmista toiseksi halvin perinteinen valurautalevyinen liesi. Ikää n. 15 vuotta. Joskus oli mielessä, että sitten kun siitä aika jättää, tietenkin itsestäänselvästi hankin induktiolieden. Mutta sittemmin löysin paistinpannuissa valuraudan (ja jossain määrin ruostumattoman teräksen sekä hiiliteräksen), eikä tuolla liedellä ole taidettu viimeiseen kolmeen vuoteen mitään teflonin sukuista kertaakaan enää lämmitellä. Samassa yhteydessä löysin myös keskustelut induktioliesiongelmista näiden pannujen kanssa, ja mieli on alkanut muuttua seuraavan lieden laadusta.

Kaasuliesi ei ole vaihtoehto, mutta jos induktiokaan ei ole, niin jäljelle jää keraaminen ja valurauta. Keraamisesta aika vähän löytyy juttua ainakaan tästä langasta, joten tarjoaisiko se mitään lisäarvoa valurautalevyihin nähden? Toki puhdistamisen helppouden, mutta noin muuten.
Mulla toi induktiotaso on siis ihan töpseliin menevä ja siirreltävä 2 kW Lidlin tekele. Varsin pätevä palikka ja toiminut jo lähes 10v ongelmitta. Lacorin (ja parin muun) pannun kanssa ei vain halua suostua kunnolliseen yhteistyöhön, koska pannut eivät saa lämpöä levitettyä tarpeeksi nopeaksi ja induktiotaso alkaa huutaa ylikuumenemista. Tuo Lacor on sen suhteen kaikkein pahin.

Tökkeli-induktion lisäksi on sitten ihan perinteinen valurautaliesi, mikä alkuun vähän harmitti näillä nykyisillä vuokranhinnoilla, mutta mitä enemmän tässä on tullut kokemusta eri värkeistä niin ei se enää häiritse muuten kuin tiskattavuutensa puolesta. Keraaminen liesi on omalla listalla se kaikkein viimeisin värkki keittiöön, koska se ei varaa juuri lainkaan lämpöä ja paistaminen muuttuu sormia napsauttamalla keittämiseksi, kun keraamisen termostaatti napsauttaa vastuksen pois päältä ja pannu ehtii muutamaksi sekunniksi jäähtyä liian viileäksi eli niihin keittolämpötiloihin. Ei kiitos, otan mieluummin valuraudan, joka pitää lämmön tasaisena pitkään eikä aiheuta ikäviä yllätyksiä.

Toki senkin kanssa täytyy olla olla hereillä ennen kaikkea reagoimisen hitauden suhteen ja joskus sitä onkin ihan kylmästi vaan säädeltävä pelkästään kutoselta nollalle ja nollalta kutoselle kesken kokkailun, jos haluaa, ettei valurautalieden hitaahko reagointi räjähdä reisille. Kaasuhan se ois kivoin, mutta kun ei oikein vuokralla olevaan pienkerrostalokeittiöön istu niin mennään sitten tällä valuraudan ja karavaanari-induktion yhdistelmällä. Joo, onhan mulla tuolla pullokaasuvehjekin, mutta lähinnä Putinin jekkujen tai muiden pörssisähkökatastrofien varalle vakavasti otettavien kokkailujen sijaan.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 080
Mulla toi induktiotaso on siis ihan töpseliin menevä ja siirreltävä 2 kW Lidlin tekele. Varsin pätevä palikka ja toiminut jo lähes 10v ongelmitta.
Jos on sama kuin minkä itse ostin Lidlistä mökille kolmisen vuotta sitten, niin varsin surkea se kyllä on, koska induktion pulssi tekee kaikesta aika epätasaista puuhaa. Kotona oleva induktioliesi käyttäytyy paljon paremmin. Vai olisiko sitten Lidlin laitteet aiemmin olleet parempia?

Kotona on Siemensin induktioliesi eikä sillä ole kyllä ollut minkäänlaista ongelmaa rosterien tai hiiliterästen kanssa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Jos on sama kuin minkä itse ostin Lidlistä mökille kolmisen vuotta sitten, niin varsin surkea se kyllä on, koska induktion pulssi tekee kaikesta aika epätasaista puuhaa. Kotona oleva induktioliesi käyttäytyy paljon paremmin. Vai olisiko sitten Lidlin laitteet aiemmin olleet parempia?

Kotona on Siemensin induktioliesi eikä sillä ole kyllä ollut minkäänlaista ongelmaa rosterien tai hiiliterästen kanssa.
Kaikki noi töpselimalliset tuntuvat olevan aika pulssittavia näin kahden erimerkkisen vehkeen kokemuksella etenkin wattipuolella. Lämpötilasäädön puolella pulssit ovat onneksi tiheämpiä. Ei noi kaikesta huolimatta haudutteluhommiin kovin hyviä ole etenkään, jos astia ei ole paksupohjainen ja hyvin lämpöä varaava, mutta nopeaan paistamiseen kuitenkin ihan ok verrattuna siihen, että alkaa lämmittelemään valurautalevyä kunnon paistolämpöihin.

Oishan se toisaalta vähän surullistakin, jos se tonnin Siemens ei olisi yhtään parempi kuin tommonen kolmenkympin Silvercrest?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 080
Oishan se toisaalta vähän surullistakin, jos se tonnin Siemens ei olisi yhtään parempi kuin tommonen kolmenkympin Silvercrest?
Se on kaksilevynen ja tuskin on tonnia maksanut, kun sen on joku aikoinaan ostanut :)

Ja oikeastaan noi ei liittynyt toisiinsa, vaan oli ennemmin viittaus aiemman kirjoittajan huoleen induktion ongelmista teräspannujen kanssa. Ei Silvercrestilläkään mitään ongelmia sinänsä ole, mutta se pumppaus vaan ärsyttää. Se on oikein erinomainen hinta-laatusuhteeltaan ja juuri sen nopeuden takia sen ostin, kun vierellä on ikivanha valurautalevyinen liesi. Ehkä kirjoitin vähän huonosti aiemmin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Valurautaa harkitseville voisi vinkata, että Ikean Vardagen-sarjan uutuuspannu ei ole hinnalla pilattu. Kukahan tätä valmistaa? Profiililtaan näyttäisi vähän Ronneby Brukin tekeleeltä.

Hm, miksi ei ole? Itse en vaihtaisi kaasua mihinkään.
No en minäkään ala vuokrakerrostalokaksioon järjestämään, vaikka muuten olisi mieluinen. Todennäköisesti se olisi myös kiellettyä.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Todennäköisesti se olisi myös kiellettyä.
Jos on kaasuliitäntä keittiössä täytyy myös olla tarpeeksi korkeesti tyhjää tilaa lieden yläpuolella että kaasulieden saa luvallisesti asentaa. Jos uudempi "moduuli keittiö" niin maustehyllyn esimerkiksi helppoa ja edullista purkaa tieltä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Mikäs sen kieltäisi, ison kaasupullonkin saa pitää asunnossa lain mukaan ok.
Toki harva haluaa vuokrakämppään "omiaan" laittaa, jollei omistaja ole mukana. Kaukana ajat jolloin vuokrallaolija sai (joutui) ostaa itse esim. jääkaapin ;-)

Tuo ikean pannu näyttää kiinnostavalta, oikeastaan välillä harmittaa kun valut kestää sata vuotta, ei saa hommata uusia ;-) -juuri sain jonkun pienen norskipannun vaimon siskolta. ei varmaan käytetty kuin kokeilun verran, hioin heti sitä pintaa sisäänajetummaksi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Itse olen miettinyt että ruostumaton paistokasari voisi olla poikaa kastikkeiden tms. vääntämiseen. Tuo IKEA:n malli näyttäisi varsin pätevältä!
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
579
Mulla toi induktiotaso on siis ihan töpseliin menevä ja siirreltävä 2 kW Lidlin tekele.
Kotona on Siemensin induktioliesi eikä sillä ole kyllä ollut minkäänlaista ongelmaa rosterien tai hiiliterästen kanssa.
Okei, eli kuulostaa siltä että vaihtoehdot olisi ennemmin induktioliesi tai valurautaliesi. Induktio tuntuisi siinä mielessä järkevältä, että energia tulee oikeasti käytettyä pannun lämmittämiseen. Mutta sitten ihmetyttää, että miksi niissä on tuo tehonsäätö tehty pulssimaisesti, eikä jännitettä laskemalla. Onko sen sähkömagneettikentän tarkka säätö sen verran hankalaa, että useimmilla pannuilla liesi olisi lämpenemisen kannalta vain täydellä teholla, tai kokonaan pois päältä?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
579
Hm, miksi ei ole? Itse en vaihtaisi kaasua mihinkään.
Sen vähän mitä kaasulla olen grillannut ja tuttavan mökillä käyttänyt kaasuhellaa, niin sanoisin itsekin pitäväni siitä ruuanlaitossa. Joten syyt sille, miksi se ei ole vaihtoehto, perustuu ihan puhtaasti ennakkoluuloihini ja mahdollisesti väärään tietoon. Kuvittelen sen maksavan huomattavasti enemmän, kun keittiöön pitää saada mahdollisuus kytkeä kaasuliesi. Myös se kaasu pitää sitten hankkia jostain, kun se ei tule töpselistä. Kuvittelen kaasulieden olevan myös palovaarallisempi. Lieden hintakin on varmaan vähän kovempi, kun ei Suomessa kauheasti kaasuliesiä vaikuta olevan käytössä (tiedän kyllä että muualla maailmassa niitä käytetään paljon).

Mahdollisesti kaikki edellä mainittu on puutaheinää. Kuitenkin, jonain päivänä tämäkin kämppä menee myyntiin. Arvelen, että kaasuliesi karsisi potentiaalisia ostajia, koska oletan että en ole ennakkoluuloineni yksin. Ja vastaavasti, uudessa kämpässä olisi suurella todennäköisyydessä kuitenkin sähkökäyttöinen liesi taas odottamassa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
En edes tiedä paljonko sähkölieden käyttö maksaa, mutta me vaihdetaan pullo kolme tai neljä kertaa vuodessa. Ja on siitä vaivaa, minulla menee vartti kun käy vaihtamassa Motonetissa tms pullon, meillä ei siis ole edes varapulloa. Vaarallinenhan se on, sen sijaan sähkön aiheuttamista onnettomuuksistahan ei ole mitään evidenssiä missään. ;-)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 629
Kaasulieden vaikutus sisäilmanlaatuun on aika iso, ainakin hiilidioksidipitoisuudet kasvavat ja eiköhän siitä jotain ylimääräisiä pienhiukkasiakin tule. Ihan kätevää se on kaasulla kokata, mutta ei noi vaihtoehdot kunnon pannuilla ole huonoja.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
264
Induktio on turvallisin ja varmaan paljon siksi suositeltu koska harvoin aiheuttaa tulipalon ilman täydellistä typeryyttä. Sähköliesi ja kaasu ovat käytännössä aika yhtä turvallisia palojen suhteen. Mutta kyllä muistan lapsuudesta että joskus kuulin kaasun aiheuttaneen palon/räjähdyksen. Mulla oli joskus alivuokralainen joka asunut englannissa ja ihmetteli eikö suomessa ole jotakin turvallisuusjärjestelmää joka automaattisesti ilmeisesti heillä sammuttaa kaasun tulon tietyissä tilanteissa(?). Todennäköisesti firmat täällä eivät halunneet investoida moiseen ja sitten kaasuliedet helsingissä pikkuhiljaa muutenkin paljolti vaihtuneet muihin. Itse kyllä ottaisin kaasun jos täällä kunnassa missä nykyisun asun olisi mahdollisuus. Hintakin olisi helposti edullisempi kuin sähkössä.

Itsekin lukenut että kaasu voi olla hivenen epäterveellistä sisätiloissa. Mutta tässäkin enemmän vaan asunnon omistajien raha on puhunut -kaasuliesi myös tekee että heikosti tuuletettuun keittiöön tulee vaikeammin pestäviä kaapin ovia ym.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 194
Liekkivahti/liekinvarmistimen pitäisi olla kyllä ihan peruskauraa täälläkin. Uskoisin, että ihan lainsäädäännöstäkin löytyy aiheesta nykypäivänä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Englantilaisten onkin hyvä tulla moittimaan, kun heillä kaikki 200 vuotta vanhaa tekniikkaa ;-D Juu, liekinvarmistimethan kaikissä sisäkäyttöisissä kaasulaitteissa on, ja kaasu und häkähälyyttimiä saa kaupasta siinä missä palovaroittimiakin. Ja mitä pienhiukkasiin tulee, voi olla että jollakin on ihan puulämmitteinen kotikin, ja mökki, jossa saunakin!

Tuo jäikin tosiaan mainitsematta että muilla liesillä tosiaan tarvitaan niillesopivat "kunnon" astiat -kaasulla ei ole väliä, millä vaan voi kokata.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Okei, eli kuulostaa siltä että vaihtoehdot olisi ennemmin induktioliesi tai valurautaliesi. Induktio tuntuisi siinä mielessä järkevältä, että energia tulee oikeasti käytettyä pannun lämmittämiseen. Mutta sitten ihmetyttää, että miksi niissä on tuo tehonsäätö tehty pulssimaisesti, eikä jännitettä laskemalla. Onko sen sähkömagneettikentän tarkka säätö sen verran hankalaa, että useimmilla pannuilla liesi olisi lämpenemisen kannalta vain täydellä teholla, tai kokonaan pois päältä?
Varmaan se pulssittava laite ole vain hieman halvempi tuottaa. Samahan se on mikroaaltouuneissa: tehoa tasaisesti säätävä invertteritekniikka on ylivoimainen, mutta silti markkinoilla olevista mikroista varmaan 9/10 ovat perinteisiä pulssittavia laitteita, jotka osateholla vain kytkevät sitä 100% tehoa vuorotellen päälle ja pois. Ihmiset eivät pääosin ymmärrä eroja eivätkä halua maksaa paremmasta. Omakin kiertoilma-grillimikro pulssittaa ihan vain siitä syystä, etten kyennyt perustelemaan ~kolminkertaista hintaa saadakseni invertteritekniikan komboon joutumatta tinkimään muista ominaisuuksista.

Se noissa tökkeli-induktiotasoissa on kuitenkin vähän hassua, että osatehon pulssitus loppuu 1000W kohdalla, vaikka 2000W on se maksimi. Molemmissa omistamissani halpisinduktiotasoissa näin. Se toinen on joku Tokmannilta ostettu, oisko Ideale+ tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 194
Rustassa 18cm valurauta 4,99€. Voisi melkein hakea ulkoläyttöön.

 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
907
En juuri tuosta tiedä mutta usein nuo halvemmat on satiiniemaloitu, jolloin rasvanpoltto ei tavallaan onnistu kuten paljaalle hiiliteräkselle.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Rustassa 18cm valurauta 4,99€. Voisi melkein hakea ulkoläyttöön.

Joskus aiemmin kun oli vastaava tarjous niin ostettiin noita neljä. Ajatuksena: kiva joskus tehdä vieraille joku jutska "kuumalla pannulla" suoraan pöytään. Tosin tämä jäänyt tekemättä ...kun vieraat haluaa aina joko mun kiinalaista tai pitsaa ;-D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 194
En juuri tuosta tiedä mutta usein nuo halvemmat on satiiniemaloitu, jolloin rasvanpoltto ei tavallaan onnistu kuten paljaalle hiiliteräkselle.
No sehän selittää tämän kuvauksen eli ei jatkoon.

”Pestään käsin. Suurempi malli pestään ilman astianpesuainetta.”
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 546
Mun mielestä noille ei ole mitään emalointeja tehty, mikäli ovat samoja pannuja, joita olen myymälässä katsellut.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
194
Ja mitä pienhiukkasiin tulee, voi olla että jollakin on ihan puulämmitteinen kotikin, ja mökki, jossa saunakin!

"Nykytavoin toteutetusta puun pienpoltosta syntyy
  • 40 % Suomen kaikista pienhiukkaspäästöistä (PM2.5)
  • 55 % kaikista mustan hiilen (BC) päästöistä, jotka lämmittävät alailmakehää erityisesti pohjoisilla alueilla
  • Yli 80 % soluille myrkyllisten ja syöpävaarallisten PAH-yhdisteiden päästöistä
  • 30 % haisevien ja limakalvoja ärsyttävien haihtuvien orgaanisten hiilivetyjen (VOC) päästöistä
  • 25 % hiilimonoksidin (CO) päästöistä."
Kovasti halutaan larpata jotain metsien miestä, mutta sitten kuitenkin huudetaan heti yhteiskuntaa apuun, kun syöpä on hankittu.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 731
Kovasti halutaan larpata jotain metsien miestä, mutta sitten kuitenkin huudetaan heti yhteiskuntaa apuun, kun syöpä on hankittu.
Näinpä, syöpä on Aina oma vika -yhteiskunnan rahat on parempi pistää huipputuloisten verojenmaksuun ja yrittäjien tukemiseen kun asiakkat saadaan köyhiksi. Ja näinhän juuri tehdäänkin!
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
907

"Nykytavoin toteutetusta puun pienpoltosta syntyy
  • 40 % Suomen kaikista pienhiukkaspäästöistä (PM2.5)
  • 55 % kaikista mustan hiilen (BC) päästöistä, jotka lämmittävät alailmakehää erityisesti pohjoisilla alueilla
  • Yli 80 % soluille myrkyllisten ja syöpävaarallisten PAH-yhdisteiden päästöistä
  • 30 % haisevien ja limakalvoja ärsyttävien haihtuvien orgaanisten hiilivetyjen (VOC) päästöistä
  • 25 % hiilimonoksidin (CO) päästöistä."
Kovasti halutaan larpata jotain metsien miestä, mutta sitten kuitenkin huudetaan heti yhteiskuntaa apuun, kun syöpä on hankittu.
Jos ollaan kehä kolmosen ulkopuolella niin niitä pienhiukkasia ei kovin paljon ilmassa pyöri vaikka saunaa lämmitelläänkin puilla. Eri juttu jos on tiiviisti rakennettuja 500m2 tontteja vieri vieressä ja kaikki posottaa puulämmityksellä. Siellä samalla alueella taitaa pyöriä kaikkea limakalvoja ja hengityselimiä ärsyttäviä päästöjä muutenkin, kuten typen oksideja dieselautoista.

Eikä se puun käyttö pelkkää larppausta ole, huoltovarmuutta enemmänkin ettei tarvi ihmetellä talvella kylmissään jos töpselistä sähköntulo loppuu. Huonosti toimii maalämmöt ja muut pumput ilman sähköä.

Mun mielestä noille ei ole mitään emalointeja tehty, mikäli ovat samoja pannuja, joita olen myymälässä katsellut.
Se satiiniemalointi on aika vaikea havaita enkä itse meinaa erottaa kaupassa mikä on satiiniemaloitu ja mikä ei. Minulla on yksi tuollainen fonduepata käytössä ja ainoa mistä huomaa on kun jättää pannun märäksi pesun jäljiltä niin ei kerää ruostetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 589
Viestejä
4 237 500
Jäsenet
71 224
Uusin jäsen
Ab2k

Hinta.fi

Ylös Bottom