Teräksiset paistinpannut (ruostumaton, hiiliteräs, valurauta)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Onko kellään kokemusta noista De Buyerin Mineral B pannuista (hiiliteräs)?

Tollasta kattelin.

Verkkokaupassa on myös ei pro versiota, tollasena kombona. Eroina vissiin toi kahva, ja vaan PRO versiota voi pitää uunissa rajoituksettomasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Onko kellään kokemusta noista De Buyerin Mineral B pannuista (hiiliteräs)?

Tollasta kattelin.

Verkkokaupassa on myös ei pro versiota, tollasena kombona. Eroina vissiin toi kahva, ja vaan PRO versiota voi pitää uunissa rajoituksettomasti.
On ollut tuollainen Mineral B käytössä useamman vuoden. Sanoisin että tuo uunirajoitus on hieman varman päälle vedetty. Johtuu tuosta kahvan epoksipinnoitteesta ja saattaa hieman kärsiä jos on liian kuumassa liian kauan. Olen lukenut että joillain on ollut tunninkin 250°C uunissa ja ei ole muuta käynyt kuin väri vaihtunut ja saattaa pehmetä (kunnes jäähtyy). Väittäisin että itsekkin olen käyttänyt ohjeenvastaisesti useamman kerran ja kahvassa ei ole edes värimuutosta.

Tuolle kahvasuojalle en anna mitään arvoa. Paistaessa kahva ei omalla kohdalla ole kuumunut, niin etten siihen pysty koskea. Unnista ottaessa voi käyttää patalappuja.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Mulla on tuo alempi malli missä kahva on tollasta lattarautaa verkkokauppa.com ostettuna ja en edes tiennyt ettei sais uunitella ja oon rasvapolttanut ja muutenkin uunitellut. Näyttää vähän emaloidulta se kahvaosan pinnoite tms ja on vähän karissutkin paikoin, mutta eipä se käytössä haittaa, kun ei sillä osalla paisteta.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 884
Pannun jäähdyttyä hinkkasin kaiken siitä irtoavan kuonan teräsvillalla ja tiskiaineella ja lopuksi kuivasin pannun liedellä. Moni suositteli rasvapolttoon pellavaöljyä mutta päädyin kustannussyistä auringonkukkaöljyyn, jonka ominaisuudet ovat melko samanlaiset. Rasvapolton tein uunissa, täydellä lämmöllä ja todella ohut kerros rasvaa pinnassa. Pidin pannua uunissa kunnes se lakkasi savuamasta ja vielä kymmenisen minuuttia sen yli.
Omasta kokemuksesta pellavaöljyllä saa kaikista näyttävimmän lopputuloksen. Pinta on erittäin tasainen, väriltään tasainen sekä tumma ja hienon kiiltävä.

Siihen ne hyvät puolet sitten loppuvatkin. Pellavalla tehtynä tarvitsee todella monta polttoa että paisto ominaisuudet ovat hyvät. Se tuntuu myös olevan paljon herkempi kuin muut öljyt irtoamaan ja lohkeilemaan. Hyvä öljy jos haluaa ottaa Instagramiin kuvia, mutta käyttöön käyttäisin melkein mitä tahansa muuta. Muurikka silava ja ihan perus rypsi rapsikin tuntuu toimivan paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 269
Toi Verkkokauppa.comin videolla tehtävä rasvapoltto on todella yksinkertainen, riittääkö se? Eli kertaalleen vaan kuumentaa öljyn savuavaksi ja loput hoituu ajan kanssa ruokaa paistaessa.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Onko kellään kokemusta noista De Buyerin Mineral B pannuista (hiiliteräs)?
Jos haluat vähemmän painoa etkä paljon aio käyttää pannua uunissa osta tavallinen malli. Ellet välitä lisäpainosta jo valmiiksi melko painavaan pannuun, eikä sinua pelota vähän liukas teräskahva niin Pro malli lienee parempi valinta. Minulla molemmat ja teräskahva tuntuu paremmalta omaan käteen mutta on vähän turhan pyöreä ja siten liukas (toki minulle ei ole tapahtunut vaaratilanteita).
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 502
Onko kellään kokemusta noista De Buyerin Mineral B pannuista (hiiliteräs)?

Verkkokaupassa on myös ei pro versiota, tollasena kombona. Eroina vissiin toi kahva, ja vaan PRO versiota voi pitää uunissa rajoituksettomasti.
Mulla on Buyeria molemmilla kahvoilla ja kyllä noita molempia pitää kahvasta riippumatta uunissa niin pitkään kuin huvittaa missä asteissa huvittaa. Hölmösti oma pro on 20-senttinen ja normikahvainen on 28-senttinen maalaispannu, saisi olla just toisin päin. Mutta kun halvalla sain...

En kuitenkaan pidä De Buyereja minään jumalpannuina enkä maksaisi niistä niiden normihintoja. 15 euroa 20-senttisestä mineral b prosta ja 24 euroa 28-senttisestä force blue lyonnaisesta meni kuitenkin helposti kipurajan alle.


Omasta kokemuksesta pellavaöljyllä saa kaikista näyttävimmän lopputuloksen. Pinta on erittäin tasainen, väriltään tasainen sekä tumma ja hienon kiiltävä.

Siihen ne hyvät puolet sitten loppuvatkin. Pellavalla tehtynä tarvitsee todella monta polttoa että paisto ominaisuudet ovat hyvät. Se tuntuu myös olevan paljon herkempi kuin muut öljyt irtoamaan ja lohkeilemaan. Hyvä öljy jos haluaa ottaa Instagramiin kuvia, mutta käyttöön käyttäisin melkein mitä tahansa muuta. Muurikka silava ja ihan perus rypsi rapsikin tuntuu toimivan paremmin.
Mun kokemus on että millä tahansa öljyllä tehdyt todella monet poltot alkavat lohkeilemaan. Viimeisimpään tein vain yhden pellavansiemenöljypolton ja otin sen jälkeen suoraan käyttöön. Parit ekat paistot vähän tavallista reilummalla rapsiöljyllä ja ihan hyvin on pelittänyt. En takuulla ala enää rakentelemaan koko kämppä käryten mitään 12 kerroksen pinnoitteita. Jos tuntuu menevän tarttuvammaksi niin karhunkieltä vähän ja taas yksi pellavansiemenpoltto uunissa ja takaisin käyttöön.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Mulla meni yksi (toistaiseksi ainut) hiiliteräs de buyeri varaston perukoille kun en saanut siihen millään hyvää pintaa tehtyä. Rypsiöljyllä pari kertaa kokeilin polttaa liedellä ja lopputuloksena kiiltävä musta pinta lohkeili paistettavaan ruokaan irti -> ruoka syömättä roskikseen. Hioin teräsharjalaikalla kiiltävälle pellille ja ohuemmilla kerroksilla poltin pannua uunissa useita tunteja. Kun olevinaan sain rasvapolton onnistumaan, löin pannulle paketin nakkeja ja reilun kerroksen rypsiöljyä ja nakit kärähti pannuun kiinni niin lujaa ettei meinannut edes karkealla keittiösienellä lähteä. No lähti lopulta, ja lähti kanssa se rasvapoltettu pinta.

Kolmatta kertaa en jaksa sitä rasvankäryä kämpässä haistella päivätolkulla, niin pitäisi saada tuo mökille jonnekkin nuotioon tai kaasugrilliin jossa yrittäisi jollain eri rasvalla käryttää uutta pintaa. Nuotiossa polttelin yhteen vanhaan mökiltä löytyneeseen valurautapannuun todella hyvän pinnan muutaman kuukauden yliajalla olevalla rypsiöljyllä.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Mulla meni yksi (toistaiseksi ainut) hiiliteräs de buyeri varaston perukoille kun en saanut siihen millään hyvää pintaa tehtyä. Rypsiöljyllä pari kertaa kokeilin polttaa liedellä ja lopputuloksena kiiltävä musta pinta lohkeili paistettavaan ruokaan irti -> ruoka syömättä roskikseen. Hioin teräsharjalaikalla kiiltävälle pellille ja ohuemmilla kerroksilla poltin pannua uunissa useita tunteja. Kun olevinaan sain rasvapolton onnistumaan, löin pannulle paketin nakkeja ja reilun kerroksen rypsiöljyä ja nakit kärähti pannuun kiinni niin lujaa ettei meinannut edes karkealla keittiösienellä lähteä. No lähti lopulta, ja lähti kanssa se rasvapoltettu pinta.

Kolmatta kertaa en jaksa sitä rasvankäryä kämpässä haistella päivätolkulla, niin pitäisi saada tuo mökille jonnekkin nuotioon tai kaasugrilliin jossa yrittäisi jollain eri rasvalla käryttää uutta pintaa. Nuotiossa polttelin yhteen vanhaan mökiltä löytyneeseen valurautapannuun todella hyvän pinnan muutaman kuukauden yliajalla olevalla rypsiöljyllä.
Olikohan mahdollisesti aivan liian kuuma pannu? Omasta mielestäni 'teflloneista' näihin siirryttäessä tärkeintä on tuo lämpötilanhallinta.

Rasvapoltosta se, että mielestäni yksi kerta riittää ja sitten käyttöön. Ihan kuten siinä De Byuerin opasvideossakin.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Nakeista puhuttaessa, itse saanut sellaisen käsityksen vaikken ymmärrä miksi, että ne pahimmillaan ovat ihmeen vaikeita metallipannuilla. Eli ainoa tähän asti mikä jäi kiinni ruostumattomaan teräspannuuni oli juuri nakki. Mutta kuten yllämainitussa sanotaan -oma lämpötilakontrolli eli riittävän korkea mutta ei liian korkea lämpötila on avain kaikkeen paistamiseen ja jopa rasvapolttoihin.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Mulla meni yksi (toistaiseksi ainut) hiiliteräs de buyeri varaston perukoille kun en saanut siihen millään hyvää pintaa tehtyä.

...

pitäisi saada tuo mökille jonnekkin nuotioon tai kaasugrilliin jossa yrittäisi jollain eri rasvalla käryttää uutta pintaa. Nuotiossa polttelin yhteen vanhaan mökiltä löytyneeseen valurautapannuun todella hyvän pinnan muutaman kuukauden yliajalla olevalla rypsiöljyllä.
Jotkut sanovat että rasvapoltto ei tule pysymään siitä syystä että varasto-vahaa ei olla poistettu tarpeeksi, eli Debuyer mineral B tapauksessa mehiläisvahaa ei olla poistettu tarpeeksi paljon. 100% tai ehkei edes 50% vahasta ole todella tarpeen poistaa, mutta itse pyrin lähes siihen. Poistoon hyvin kuuma grilli tai nuotio voi olla hyvä kunhan ei lisää uuteen pannuun muuta öljyä ennenkuin pannun pinta on mahdollisimman hopean värinen. Vanhan pannun polttoon oikein hyvin kuumassa toki liittyy riskinsä -vaikka pannu kestää teoriassa niin se saattaa ainakin vääntyä.

Viimeisimmät Debuyer pannuni minä olen laittanut uuniin niin että vaha sulaa pois (ilman öljyä). Toinen/yhdistettävä tapa olisi kaataa kuumaa vettä (tai jopa keittää vettä pannussa) ennen loppupesua ennen rasvapolttoa. Syy siihen miksi valmistajat/pannujen myyjät eivät kerro asiasta on että ellei sitten osaa tehdä kunnon rasvapolttoa saattaa pannu jäädä "ikuisesti ruosteiseksi".

Videossa m.m. poistetaan mehiläisvaha noin 150 celcius asteisessa uunissa (antaa olla uunissa 45 - 60 minuuttia siinä lämpötilassa että vaha sulaa ja valuu pannulta):

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Leidenfrost effekti toiminee millä tahansa pinnalla, olisiko tämä se mikä saa teflon-muovi-pinnotteenkin loppupeleissä tarttumattomaksi?

 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 697
Laakerilämpö on avain kaikkeen muuhun kuin pinnoitettuihin, niitähän ei edes saa kuumentaa paistolämpöihin.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 884
Mitä kokoja suositte? Tämä tietenkin on hyvin henkilökohtaista. Mietin hiiliteräkseksi 26cm ja 28cm välillä kahdelle henkilölle. Käytämme ihan noita perus kauppojen pakkauksia jotka ovat sen 400-600g riippuen lihasta.

Ehkä pienempi hiiliteräs ja sitten isompi rosterinen korkeilla reunoilla jos tekee jotain sooseja samassa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 502
Mitä kokoja suositte? Tämä tietenkin on hyvin henkilökohtaista. Mietin hiiliteräkseksi 26cm ja 28cm välillä kahdelle henkilölle. Käytämme ihan noita perus kauppojen pakkauksia jotka ovat sen 400-600g riippuen lihasta.

Ehkä pienempi hiiliteräs ja sitten isompi rosterinen korkeilla reunoilla jos tekee jotain sooseja samassa.
28-senttisiin yleensä löytyy kansia nurkista, 26-senttinen on taas vähän harvinaisempi koko. Muuten noilla on sen verran vähän eroa mitenkään paistoteknisesti, ettei 26-senttistä kannata mun mielestä ajatella, ellei satu joku erityisen hyvä tarjous. Pihvinpaistohommissakin oikeastaan vaan parempi mitä isompi pinta-ala pannusta jää tyhjäksi.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
688
Mitä kokoja suositte? Tämä tietenkin on hyvin henkilökohtaista. Mietin hiiliteräkseksi 26cm ja 28cm välillä kahdelle henkilölle. Käytämme ihan noita perus kauppojen pakkauksia jotka ovat sen 400-600g riippuen lihasta.

Ehkä pienempi hiiliteräs ja sitten isompi rosterinen korkeilla reunoilla jos tekee jotain sooseja samassa.
Ainakin itsellä pääasiassa ollut 24cm pannuja, niin perus 400g jauhelihapaketti yhdessä satsissa keittyy aika helposti ja meinaa tila loppua kesken. Että voisin sanoa että kyllä pariin ekstra senttiin kanttii investoida, jos ei jaksa useammassa satsissa paistella :D
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 884
Eikös se mehiläisvaha pestä pois joka tapauksessani ainakin pannun sisältä?

Kahvan ja ulkopuolisiin osiin se ilmeisesti antaa suojan ruostetta vastaan. Saman asianhan saa tekemällä koko pannulle kerran rasvapolton niin siihen tulee suojaava pinta.

Taidan kokeilla tuota 28cm mallia.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Piti vielä eilen illalla kovalla lämmöllä lämmittää hiiliteräspannua liedellä kun tuntui että uunissa aikaansaatu pinnoite ei ollut hirveän kestävä (pieniä vaaleampia läiskiä tuli vaan, muuten rasvalpolton pinnoite kyllä pysyi hyvin). Tänään kokeilin sitten "ranskalais-kiinalaisen" munakkaan tekoa. Anteeksi tämä rupeaa jo menemään ruonlaiton pariin, mutta nyt rasvapoltto on jo täydellinen mun mielestä:
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Piti vielä eilen illalla kovalla lämmöllä lämmittää hiiliteräspannua liedellä kun tuntui että uunissa aikaansaatu pinnoite ei ollut hirveän kestävä (pieniä vaaleampia läiskiä tuli vaan, muuten rasvalpolton pinnoite kyllä pysyi hyvin). Tänään kokeilin sitten "ranskalais-kiinalaisen" munakkaan tekoa. Anteeksi tämä rupeaa jo menemään ruonlaiton pariin, mutta nyt rasvapoltto on jo täydellinen mun mielestä:
Omien kokemusten mukaan se kaunis pinta ei tosiaankaan pysy kauniina vaan hiiliteräspannu rottaantuu heti ensimmäisistä kunnon kokkailuista lähtien. Ulkonäöllisistä syistä preferoinkin valurautapannuja.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
417
Mitä kokoja suositte? Tämä tietenkin on hyvin henkilökohtaista. Mietin hiiliteräkseksi 26cm ja 28cm välillä kahdelle henkilölle. Käytämme ihan noita perus kauppojen pakkauksia jotka ovat sen 400-600g riippuen lihasta.

Ehkä pienempi hiiliteräs ja sitten isompi rosterinen korkeilla reunoilla jos tekee jotain sooseja samassa.
Ei kannata ostaa niin isoa, että pannun pohjan halkaisija on suurempi kuin hellan levyn halkaisija. Hulluilla päivillä joskus mittailin De Buyerin hiiliteräspannuja. 24 cm pannussa pohjan halkasija oli 17 cm, 28 cm pannussa 20 cm ja 32 cm pannussa 23 cm. Itselläni suurin levy on 18½ cm, joten 26 cm olisi ollut se oikea koko ja jäi ostamatta.

Rosteripannuissa, joissa on sisällä alumiinia, tämä ei ole yhtä oleellista, sillä alumiini johtaa lämpöä paljon paremmin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 502
Ei kannata ostaa niin isoa, että pannun pohjan halkaisija on suurempi kuin hellan levyn halkaisija.
Tolla nyrkkisäännöllä useimpien 50-senttisten liesien omistajat saisivat tyytyä maksimissaan 24-senttisiin pannuihin vähän pannun profiilista riippuen ja ne ovat kyllä useisiin käyttötarkoituksiin aivan liian pieniä pannuja etenkin, jos tehdään ruokaa useammalle kuin yhdelle kerrallaan.

Induktiolla se kela voi muuten olla halkaisijaltaan vielä huomattavasti pienempi kuin mitä sen lasipintaan on piirretty. Parastahan se tietysti olisi, jos levy olisi aina tismalleen pannun pohjan kokoinen, mutta no, epätäydellinen maailma ja välillä pitää tyytyä kompromisseihin.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Ei kannata ostaa niin isoa, että pannun pohjan halkaisija on suurempi kuin hellan levyn halkaisija. Hulluilla päivillä joskus mittailin De Buyerin hiiliteräspannuja. 24 cm pannussa pohjan halkasija oli 17 cm, 28 cm pannussa 20 cm ja 32 cm pannussa 23 cm. Itselläni suurin levy on 18½ cm, joten 26 cm olisi ollut se oikea koko ja jäi ostamatta.

Rosteripannuissa, joissa on sisällä alumiinia, tämä ei ole yhtä oleellista, sillä alumiini johtaa lämpöä paljon paremmin.
Minulla meni syksyllä Tramontina 26 cm rosteripannu kuprulle. Ei johtunut omasta virheestä tai liian pienen levyn käytöstä, mutta kannattaa olla varovainen ellei ole paksupohjaista rosteripannua. Muistaakseni pannuni valmistaja Demeyere suosittelee vähintään 18 cm keittolevyä 28 cm pannulle jossa paistopohja on 21 cm. Luulisin että paksummilla 3 mm hiiliteräspannuilla tuo suositus myös pätee. Toki parhaan tuloksen saa aina jos levyn halkaisija on suunnilleen juuri sama kuin pannun pohjankin halkaisija.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
417
Tolla nyrkkisäännöllä useimpien 50-senttisten liesien omistajat saisivat tyytyä maksimissaan 24-senttisiin pannuihin vähän pannun profiilista riippuen ja ne ovat kyllä useisiin käyttötarkoituksiin aivan liian pieniä pannuja etenkin, jos tehdään ruokaa useammalle kuin yhdelle kerrallaan.

Induktiolla se kela voi muuten olla halkaisijaltaan vielä huomattavasti pienempi kuin mitä sen lasipintaan on piirretty. Parastahan se tietysti olisi, jos levy olisi aina tismalleen pannun pohjan kokoinen, mutta no, epätäydellinen maailma ja välillä pitää tyytyä kompromisseihin.
Minulla on juuri 50 cm sähköliesi, eikä sellaiselle yli 24 cm pannua oikein voi muutenkaan suositella. Isompi estää eri puolilla olevien levyjen samanaikaisen käytön, ellei niillä käytä selvästi pienempiä kattiloita kuin mitä levyn halkaisija mahdollistaisi. Hyvä huomio induktiosta.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Minulla on juuri 50 cm sähköliesi, eikä sellaiselle yli 24 cm pannua oikein voi muutenkaan suositella. Isompi estää eri puolilla olevien levyjen samanaikaisen käytön, ellei niillä käytä selvästi pienempiä kattiloita kuin mitä levyn halkaisija mahdollistaisi. Hyvä huomio induktiosta.
Sitten ehdottomasti suosittelen Darto 25 cm tai/ja 20 cm pannua. Esim. Darto 25:ssa on 21 cm paistopinta-alaa verrattuna Debuyer 28 cm pannun 20,5 cm paistopinta-alaan. Darto pannujen reunat ovat suorempia kuin tyypillisten hiiliteräspannujen niin paistopinta-alaa on enemmän.


Darto pannut ovat nyt tarjouksessa ilman postituskuluja sekä ilmaisilla ALV / muilla kuluilla (Darto maksaa maahantuonnista aiheutuvat kustannukset suoraan kuriirille DHL). Tarjous loppuu 22 joulukuuta ja itse tekisi mieli vielä ainakin nuo kaksi hankkia vaikken niitä todella tarvitse kun on kaappi täynnä pannuja..
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 502
Sitten ehdottomasti suosittelen Darto 25 cm tai/ja 20 cm pannua. Esim. Darto 25:ssa on 21 cm paistopinta-alaa verrattuna Debuyer 28 cm pannun 20,5 cm paistopinta-alaan. Darto pannujen reunat ovat suorempia kuin tyypillisten hiiliteräspannujen niin paistopinta-alaa on enemmän.
No mutta eihän se reunaprofiili siihen itse "ongelmaan" vaikuta eli siihen mikä on levyn koko ja paljonko pannun pohjasta jää sen ulkopuolelle. Yläreunojen halkaisijahan on sinänsä merkityksetön tuossa. Tuo 28-senttinen DeBuyerin maalaispannu on muuten aika hyvä tuollaisen 50-senttiä leveän valurautalieden isommalle eli ~18-senttiselle levylle. 28-senttinen perus-Lacor sitten enää ei.

Onhan se ihan totta, että paljon levyä leveämmän hiiliteräspannun reunoja on vaikea saada pysymään yhtä hyvässä kuosissa kuin pannun keskustaa, mutta toisinaan se on vaan pakko laittaa isoa pannua tulille, enkä ole nähnyt tuota hirveän suurena ongelmana. Käyttää sitten siellä uunissa kerran öljyttynä, jos siltä tuntuu. Kivahan se näissä hommissa olisi, että hellasta tulisi kaasua sitä nuppia kääntämällä.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
No mutta eihän se reunaprofiili siihen itse "ongelmaan" vaikuta eli siihen mikä on levyn koko ja paljonko pannun pohjasta jää sen ulkopuolelle. Yläreunojen halkaisijahan on sinänsä merkityksetön tuossa. Tuo 28-senttinen DeBuyerin maalaispannu on muuten aika hyvä tuollaisen 50-senttiä leveän valurautalieden isommalle eli ~18-senttiselle levylle. 28-senttinen perus-Lacor sitten enää ei.

Onhan se ihan totta, että paljon levyä leveämmän hiiliteräspannun reunoja on vaikea saada pysymään yhtä hyvässä kuosissa kuin pannun keskustaa, mutta toisinaan se on vaan pakko laittaa isoa pannua tulille, enkä ole nähnyt tuota hirveän suurena ongelmana. Käyttää sitten siellä uunissa kerran öljyttynä, jos siltä tuntuu. Kivahan se näissä hommissa olisi, että hellasta tulisi kaasua sitä nuppia kääntämällä.
Täällä huushollissa vaimo käyttää paljon tuota 24 cm maalaispannua. Ensin olin otettu että hän tykkää siitä, mutta muutaman vuoden kuluttua (tänä vuonna) tullut ongelmaa pintaruosteesta kun hän käyttää usein joitakin (minulle ei tuttuja mutta ei tomaattia yms tuttuja) aineksia joissa on ilmeisesti hapokkuutta. Siksi rupesin rosteripannuja tänä vuonna hankkimaan. Ei ole vaimo rosteria vielä alkanut käyttämään, ehkä 28 cm korkea rosteri (Demeyere Intense) vähän pelottaa eikä ihan niin suurta vielä tarvitse ennenkuin lapsi kasvaa vähän enemmän.

Maalaispannun korkeat reunat tekevät sen että sitähän ei noin vain uudelleen rasvapolteta sähköliedellä. Viimeksi poistin ruosteen 1-2 tunnin etikka-vesi kylvyllä ja uunissa rasvapolttelemalla. Ennen asuimme asunnossa jossa oli kaasuliesi eikä siellä ongelmaa tullut esille. Toinen ongelma korkeareunaisella pannulla on itselläni se että silloin tällöin unohdan sen korkeuden ja poltan näppini siihen :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Täytyypä samalla kertoa toisesta hiiliteräspannusta jonka kanssa meinasi hermot mennä kun se - Matfer 26 cm pannu siis, alkoi välittömästi mennä kupruiseksi meidän sähköliedellä. Muuten Matfer oikein hyvä pannu ja käyttänyt sitä ykköspannunani kun löin sen pohjaa ylöspäin puuvasaralla. Kova oli ääni ja uskoin jo menettäneeni pannun mutta hyvin se nyt noin vuoden päivät palvellut.

Joku kysyi pannujen koosta. Itse olen tykästynyt juuri noin 26 cm koosta koska sen pesu ilmassa on itselleni helpompaa kun se ei niin herkästi kolahda vesihanaan. Syy miksi tykkään pestä pannua ilmassa on että pohja ei likaantuisi. Toki voi pannun sisäosan ensin pestä vaikka liedellä kun sen täyttää vedellä, mutta pannun pohjakin olisi hyvä pitää puhtaana jos epävarma onko sinne valunut rasvaa tms.

Kuvassa Matfer hiiliteräs pannu jossa keskellä vähän lähempänä kahvaa näkyy pyöreä kohta jonka moukaroin. Vertailun vuoksi, taas käytän Debuyer pannujani joissa valmistaja on tehnyt pohjan jo valmiiksi ylöspäin kuperaksi jotta se ei varmasti menisi alaspäin kuperaksi vaikka miten pannua induktiolla lämmittelisi.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
688
Tuo töhnän valuminen pohjaan on kyllä rassaavaa tämä Opa-Muurikan hiiliteräksen kanssa. Jos meinaa kaataa jotaki pannulta lautaselle, niin ne reunat vähemmästäkin valuttaa pohjalle rasvaa ja sen sellaista. Kaatonokkaa tulee ikävä :D
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
417
No mutta eihän se reunaprofiili siihen itse "ongelmaan" vaikuta eli siihen mikä on levyn koko ja paljonko pannun pohjasta jää sen ulkopuolelle. Yläreunojen halkaisijahan on sinänsä merkityksetön tuossa. Tuo 28-senttinen DeBuyerin maalaispannu on muuten aika hyvä tuollaisen 50-senttiä leveän valurautalieden isommalle eli ~18-senttiselle levylle. 28-senttinen perus-Lacor sitten enää ei.
Kuten aiemmin yritin kertoa, ainakin omalla 50 cm liedellä levyt sijaitsevat sen verran lähellä toisiaan, että 28 cm pannun ulkomitat rajoittaisivat levyjen samanaikaista käyttöä.
Onhan se ihan totta, että paljon levyä leveämmän hiiliteräspannun reunoja on vaikea saada pysymään yhtä hyvässä kuosissa kuin pannun keskustaa, mutta toisinaan se on vaan pakko laittaa isoa pannua tulille, enkä ole nähnyt tuota hirveän suurena ongelmana. Käyttää sitten siellä uunissa kerran öljyttynä, jos siltä tuntuu. Kivahan se näissä hommissa olisi, että hellasta tulisi kaasua sitä nuppia kääntämällä.
Minun on vaikea nähdä, miten pohjaltaan keittolevyn halkaisijaa suuremman hiiliteräspannun käyttö olisi paikallaan missään tilanteessa. Se levyn ulkopuolella oleva osa jää kuitenkin kylmemmäksi kuin levyn päällä oleva osa tai sen kuumentaminen kestää todella kauan, joten käytännössä sitä ei voi käyttää paistamiseen. Ja koska se levyn ulkopuolella oleva osa pohjasta ei saa lämpöenergiaa kontaktista keittolevyn kanssa mutta on kylmempi kuin muu pohja, se saa sitä muualta pohjasta (ja edelleen siirtää lämpöä pannun yläreunoille), mikä taas tarkoittaa että myös se keittolevyn päällä mutta lähellä sen reunoja oleva osa pannusta jää kylmemmäksi kuin pannu keskemmältä. Eli valistuneena arvauksena väittäisin, että 18 cm levyllä todellinen käytettävissä oleva paistopinta-ala jää 28 cm de Buyerillä pienemmäksi kuin 26 cm de Buyerillä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 502
Kuten aiemmin yritin kertoa, ainakin omalla 50 cm liedellä levyt sijaitsevat sen verran lähellä toisiaan, että 28 cm pannun ulkomitat rajoittaisivat levyjen samanaikaista käyttöä.

Minun on vaikea nähdä, miten pohjaltaan keittolevyn halkaisijaa suuremman hiiliteräspannun käyttö olisi paikallaan missään tilanteessa. Se levyn ulkopuolella oleva osa jää kuitenkin kylmemmäksi kuin levyn päällä oleva osa tai sen kuumentaminen kestää todella kauan, joten käytännössä sitä ei voi käyttää paistamiseen. Ja koska se levyn ulkopuolella oleva osa pohjasta ei saa lämpöenergiaa kontaktista keittolevyn kanssa mutta on kylmempi kuin muu pohja, se saa sitä muualta pohjasta (ja edelleen siirtää lämpöä pannun yläreunoille), mikä taas tarkoittaa että myös se keittolevyn päällä mutta lähellä sen reunoja oleva osa pannusta jää kylmemmäksi kuin pannu keskemmältä. Eli valistuneena arvauksena väittäisin, että 18 cm levyllä todellinen käytettävissä oleva paistopinta-ala jää 28 cm de Buyerillä pienemmäksi kuin 26 cm de Buyerillä.
Vierekkäisiä levyjä voi olla vaikea käyttää, mutta ei ole koskaan ollut merkittäviä mahtumisongelmia, kun on ottanut takalevyt mukaan peliin. Mutta pidän kyllä itsekin yleensä enemmän suhteellisen pystyreunaisista pannuista viistoreunaisien sijaan.

Mitä noihin lämmönjakautumisasioihin tulee, niin mikään liesi ei tarjoa tasaista lämmityspintaa edes ns. kontaktialueelta. Valurauta yleensä pääsee aika lähelle, mutta jopa kaasulla voi olla pannun keskiosa aika lailla viileämpi kuin ne reunakohdat mistä liekit alkavat ulospäin pannua nuolla, induktion hotspot-donitsista puhumattakaan. Ja keraamisella tulee vielä lisäongelmaksi termostaatin syklinen toiminta, joka tekee paistamisesta yllättävän äkkiä keittämistä, jos ei ole tarkkana. Noihin verrattuna pannun parin lisäsenttiä on ainakin omasta mielestäni lähinnä teoreettinen ongelma. Lämpötilaeroja on aina, yllättävän merkittäviäkin, jos infrapunamittarilla lähdet katsomaan. Lisäsenttejä ei kuitenkaan helposti mikään korvaa silloin kun ne on pakko olla olemassa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
417
Joo ei ne valurautalevytkään tasaisesti lämpene, mutta ne kuitenkin lämpenee ja myös johtaa lämpöä pannulle toisin kuin ilma. Pannulla epäilemättä lämpötilaerot suuremmat. Itse kuitenkin olen siinä käsityksessä, että oleellisinta hiiliteräs- tai valurautapannun hankinnassa on mitata levyn, jolla pannua aikoo käyttää, halkaisija ja valita sellainen pannu, jonka alapohja on levyn kokoinen tai hieman pienempi. Se onko pannu de Buyer vai Opa vai mikä on enemmänkin sivuseikka.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Pannulla epäilemättä lämpötilaerot suuremmat. Itse kuitenkin olen siinä käsityksessä, että oleellisinta hiiliteräs- tai valurautapannun hankinnassa on mitata levyn, jolla pannua aikoo käyttää, halkaisija ja valita sellainen pannu, jonka alapohja on levyn kokoinen tai hieman pienempi.
Tänään tuli nopeasti kokeiltua miten noin 2-3 cm suurempi pannuni kuin suurin keittolevyni toimi kalapuikoilla. Tosiaan oli kiire enkä ehtinyt lämmittää pannua niin paljon kuin olisin halunnut mutta tarpeeksi kuitenkin. Eli kalapuikot aluksi paistuivat selvästi huonommin reunoilla, mutta ero hälveni mitä kauemmin niitä ehdin paistaa. Eroa varmaan oli absoluuttisesti kokoajan, mutta kyllä 3 mm hiiliteräs näyttää hyvin pysyvän lämpimänä koko pannun pinta-alalla ellei siihen lisää enemmän ja enemmän aineksia. Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi ja varsinkin energian käytön kannalta enkä kalliimpia raaka-aineita välttämättä tässä pannussa joka selvästi liian iso paistaisi ellei olisi pakko vaikka lihan suuren koon takia.
 
Viimeksi muokattu:

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Onko vinkkejä hiiliteräswokin rasvapolttoon? Puisen kahvan kanssa pannua ei uuniin saa, kunnon kaasupoltinta taas ei löydy. Levyllä saa pohjan poltettua, mutta reunat luonnollisesti eivät kuumene riittävästi.

Kokeilin tästä aiheesta innostuneena pellavaöljyä toisen hiiliteräspannun polttoon ja sillä tuli erinomainen lopputulos; kananmunakin liukuu kuin telfonpinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Sen verran tuli Darto 27 cm pannua jo katseltua että punnitsin sen samalla, eli painoa on 2,213 kg. Pannu on suhteessa hyvin samanpainoinen kuin minun ja äidin luona olevat Debuyer 28 cm pannut (Pro pannu rst-kahvalla 2,272 kg ja normi Mineral B 2,080 kg).
Unohtui mainita että jos esimerkiksi vertaa Darto 27 cm hiiliteräspannua Upo noin 30 cm ulkohalkaisijaltaan olevaan valurautapannuun jossa suurinpiirtein sama paisto-ala, niin eroa painossa on: Upo painaa 2,722 kg. Käsittääkseni Upo pannut ovat vielä tosi hyviä paino/laatu-ominaisuuksiltaan. Toisen merkin 28 valurautapannu voi painaa yhtä paljon kuin Upo 30 cm pannu.

Toki jos haluaa voi saada modernimman version valurautapannusta eli esimerkiksi 30 cm Rönneby bruk classic kevytvalurautapannu painaakin vain noin 1,8 kg. Tämä oli minun ensimmäinen aikuisiän/itse hankkimani metallipannu.

Upo olisi ensimmäinen pannuni ison lihan paistoon jos sen pohja olisi suora. Nyt se heiluu lasiliedellä enkä sitä lasilla viitsi käyttää naarmuttamisriskin takia. Joten siksi sain syyn Darto 27 ostoon ja eilen illalla menikin jo 25 tilaukseen (mietin vielä 20 cm pannun tilausta). Darton 35 cm paellapannu jossa peräti 4 mm hiiliteräksen vahvuutta, olisi myös hieno grillillä ja jopa saattaisi mahtua uuniini, mutta se kustantaa jo 90 us dollaria olkoonkin ilmaiset postit ja tuontiverot 22.12 asti.
 
Viimeksi muokattu:

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Unohtui mainita että jos esimerkiksi vertaa Darto 27 cm hiiliteräspannua Upo noin 30 cm ulkohalkaisijaltaan olevaan valurautapannuun jossa suurinpiirtein sama paisto-ala, niin eroa painossa on: Upo painaa 2,722 kg. Käsittääkseni Upo pannut ovat vielä tosi hyviä paino/laatu-ominaisuuksiltaan. Toisen merkin 28 valurautapannu voi painaa yhtä paljon kuin Upo 30 cm pannu.

Toki jos haluaa voi saada modernimman version valurautapannusta eli esimerkiksi 30 cm Rönneby bruk classic kevytvalurautapannu painaakin vain noin 1,8 kg. Tämä oli minun ensimmäinen aikuisiän/itse hankkimani metallipannu.

Upo olisi ensimmäinen pannuni ison lihan paistoon jos sen pohja olisi suora. Nyt se heiluu lasiliedellä enkä sitä lasilla viitsi käyttää naarmuttamisriskin takia. Joten siksi sain syyn Darto 27 ostoon ja eilen illalla menikin jo 25 tilaukseen (mietin vielä 20 cm pannun tilausta). Darton 35 cm paellapannu jossa peräti 4 mm hiiliteräksen vahvuutta, olisi myös hieno grillillä ja jopa saattaisi mahtua uuniini, mutta se kustantaa jo 90 us dollaria olkoonkin ilmaiset postit ja tuontiverot 22.12 asti.
Miksi et hio sitä UPOn pohjaa suoraksi? tosin ei sen aivan täysin suora tarvitse olla, mutta samalla lähtisi myös pelko naarmuuntumisesta.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Miksi et hio sitä UPOn pohjaa suoraksi? tosin ei sen aivan täysin suora tarvitse olla, mutta samalla lähtisi myös pelko naarmuuntumisesta.
Pienempää UPO pannuani (25 cm ja melkoisen suora pohja) olen hionut sisältä ihan hiekkapaperilla, mutta ei ole tullutkaan mieleenkään hioa pannuja ulkopuolelta, mikä voisi tosiaan toimia nimenomaan valuraudalla..ehkä joskus jos tulee vastaan hyvä tarjous hiomakoneesta..mutta kannattanee noissa hionnoissa käyttää hyviä suojavarusteita kun muistelisin että jo pieni hiekkapaperilla hiomineni sai kurkun hieman ärheäksi hiontapölystä (saattaa olla huono keuhkoille). Edit: Upon pohjahan on myös valmiiksi koneellisesti hiottu että siihen päälle vielä hiominen hmm.
 
Viimeksi muokattu:

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Pienempää UPO pannuani (25 cm ja melkoisen suora pohja) olen hionut sisältä ihan hiekkapaperilla, mutta ei ole tullutkaan mieleenkään hioa pannuja ulkopuolelta, mikä voisi tosiaan toimia nimenomaan valuraudalla..ehkä joskus jos tulee vastaan hyvä tarjous hiomakoneesta..mutta kannattanee noissa hionnoissa käyttää hyviä suojavarusteita kun muistelisin että jo pieni hiekkapaperilla hiomineni sai kurkun hieman ärheäksi hiontapölystä (saattaa olla huono keuhkoille). Edit: Upon pohjahan on myös valmiiksi koneellisesti hiottu että siihen päälle vielä hiominen hmm.
Olen molemmat omat Lodget tasoitellut pohjasta, kun tuntui että ne hieman keikkuu paistotasolla sekä näytti myös olevan muutama teräväkin kohta. Tuommoisen pienen tasoittelun voi tehdä 2-3 kpl 80 grit hiomapaperilla per pannu ja käsivoimin. Tarvitsee vain löytää joku tasainen taso jonka päälle hiomapaperi asetetaan ja paperin päälle itse pannu jota sitten veivaillaan hiomapaperia vasten pannun omalla painollaan. Homma on todella sottaista ja kannattaa tehdä ulkosalla tarvittaessa koronamaskin kera. Myös itse pannun peseminen on oma hommansa operaation jälkeen. Lopputulos ainakin omalla kohdalla oli vaivan arvoinen.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 697
Luojan kiitos kaasuliedestä, tuo kupertuminen on vähän maanvaiva kaikissa paistovempaimissa.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Taidan ehkä jättää väliin Darto 20 cm pannun hankinnan kun just katsoin että Matfer 26 cm on noin 18 cm paistopinta-alaa ja Darto 20 cm vain 16 cm paistopinta-alaa. Kun huomannut vuoden aikana että hyvin harvoin, lähinnä vain lettujen kanssa joskus käyttänyt pienemmän koon hiiliteräspannuja. Miten teillä muilla, käytättekö te usein pienemmän koon pannuja ?

Pienin ja vanhin pannuni on vanha noin 16 cm valurautapanu jossa pohjassa "V" - osaako kukaan täällä sanoa mikä valmistaja on kyseessä ? Joku huuto.netissä veikkasi venäläisvalmisteiseksi mutta voisiko olla suomalainen kuitenkin kun nämä suht. tavallisia kuten Upo pannut?

Tätä “V" pannua käytä joskus lettuihin mutta muoto sopii paremmin voin sulattamiseen vaikka joutuukin valuttamisen jälkeen pesemään pannun pohja.

Edit: pääasiassa olen vuoden verran käyttänyt, kuten lapsena valurautaista 7 letun pannua. Vanha vanhempien pannu kuitenkin heitettiin menemään jossakin vaiheessa niin nyt minulla Gense ja joskus siis käytän Debuyer 20 cmpannua (French collection). Gense painaa paljon kahva lämpenee turhan kuumaksi mutta muuten hyvä nostalginen pannu. Olisi myös mukava kuulla millaisia lettupannuja porukoilla on täällä?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
335
Taidan ehkä jättää väliin Darto 20 cm pannun hankinnan kun just katsoin että Matfer 26 cm on noin 18 cm paistopinta-alaa ja Darto 20 cm vain 16 cm paistopinta-alaa. Kun huomannut vuoden aikana että hyvin harvoin, lähinnä vain lettujen kanssa joskus käyttänyt pienemmän koon hiiliteräspannuja. Miten teillä muilla, käytättekö te usein pienemmän koon pannuja ?

Pienin ja vanhin pannuni on vanha noin 16 cm valurautapanu jossa pohjassa "V" - osaako kukaan täällä sanoa mikä valmistaja on kyseessä ? Joku huuto.netissä veikkasi venäläisvalmisteiseksi mutta voisiko olla suomalainen kuitenkin kun nämä suht. tavallisia kuten Upo pannut?

Tätä “V" pannua käytä joskus lettuihin mutta muoto sopii paremmin voin sulattamiseen vaikka joutuukin valuttamisen jälkeen pesemään pannun pohja.

Edit: pääasiassa olen vuoden verran käyttänyt, kuten lapsena valurautaista 7 letun pannua. Vanha vanhempien pannu kuitenkin heitettiin menemään jossakin vaiheessa niin nyt minulla Gense ja joskus siis käytän Debuyer 20 cmpannua (French collection). Gense painaa paljon kahva lämpenee turhan kuumaksi mutta muuten hyvä nostalginen pannu. Olisi myös mukava kuulla millaisia lettupannuja porukoilla on täällä?
Cast Iron Panncake & Crepe pan 26 cm | Lodge Cast Iron Suomi

Tollaisella tulee letut paistettua, en tee pieniä eikä siksi sellaista enää löydy. Motonetistä ostin joskus lodgen 3 pannun valurautasetin alesta ja on kyllä verrattomia vehkeitä. Ainoastaan parilapannu jäänyt kerran kokeilun jälkeen lojumaan kaapin pohjalle :tdown:
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Cast Iron Panncake & Crepe pan 26 cm | Lodge Cast Iron Suomi

Tollaisella tulee letut paistettua, en tee pieniä eikä siksi sellaista enää löydy. Motonetistä ostin joskus lodgen 3 pannun valurautasetin alesta ja on kyllä verrattomia vehkeitä. Ainoastaan parilapannu jäänyt kerran kokeilun jälkeen lojumaan kaapin pohjalle :tdown:
Joo suositus tolle Lodgen 3 pannun setille. Kaksi niistä hioin paistopinnalta ja pohjasta ja tuon matalareunaisen jätin käsittelmättä. Matalareunainen käy myös pizzakivestä.
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Taidan ehkä jättää väliin Darto 20 cm pannun hankinnan kun just katsoin että Matfer 26 cm on noin 18 cm paistopinta-alaa ja Darto 20 cm vain 16 cm paistopinta-alaa. Kun huomannut vuoden aikana että hyvin harvoin, lähinnä vain lettujen kanssa joskus käyttänyt pienemmän koon hiiliteräspannuja. Miten teillä muilla, käytättekö te usein pienemmän koon pannuja ?
Tulipas Darto 20cm pannukin sitten loppujenlopuksi tilattua. Tänään maanantaina saapuikin jo 25 koon pannu - todella nopeasti saapui suomeen argentiinasta vain 6 päivässä (tilasin viime viikon tiistaina ja lähti matkaan Buenos Airesista keskiviikkona eli periaatteessa matka sieltä tänne vain 5 päivää).

Tälläkertaa ei ollut enää myrkyllistä vanhentunutta pannunpuhdistusainetta kaapissani, enkä viitsinyt pitää pannua enää yön yli kylvyssä. Nyt pannu sai olla kylvyssä melko reilusti etikkaa sisältävässä yleispuhdistusainetta ja reilusti ruokasoodaa sisältävässä kylvyssä 3 tuntia.

Pannu olikin, kuten pelkäsin, huomattavasti vaikeampi pestä. Taisi mennä lähemmäs 2 tuntia yhteensä vaikka pesussa käytin runsaasti fairya ja ruokasoodaa sekä sitruunamehua. Aineksista tuli hyvä massa puhdistukseen teräsvillapallon kanssa. Mutta kun viimein sain pannun uuniin huomasin parin minuutin kuluttua että sieltä alkaa puskemaan ruosteennäköistä mönjää. Huuhtelin taas kylmällä vedellä, uuniin, taas kylmällä vedellä huuhtelua jonka jälkeen uuniin.

Parin minuutin kuluttua pois uunista. Mutta kun öljysin pannua huomasin että vaikka ruosteesta olinkin tällä kertaa noin kokonaan päässyt eroon, niin paperi alkoikin mustumaan - ilmeisesti koneissa/valmistuksessa käytettyä mustaa öljyä. Tätä samaa öljyä löytyy jopa kaikista rosteri pannuista ja kattiloista (esim. minun kalleimmat Demeyere pannut parhaiten siitä putsattu, mutta esim. rosterinen Instant Pot monitoimilaitteen kulho oli hyvin haastava sen poistamisessa.

Taidanpa huomenna kun otan pannun pois uunista tehdä varmuudeksi vielä ns. kiinalaisen Wok-paiston eli poltan pannun pohjaa hyvin kuumalla liedellä viimeisen uunipolton jälkeen. Sillä tavalla desinfioin ja poltan kaiken mahdollisen epäterveellisen aineksen pois. Muuten mennee aikalailla samalla tavalla kuin Darto 27 pannun kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Tulipas Darto 20cm pannukin sitten loppujenlopuksi tilattua. Tänään maanantaina saapuikin jo 25 koon pannu - todella nopeasti saapui suomeen argentiinasta vain 6 päivässä (tilasin viime viikon tiistaina ja lähti matkaan Buenos Airesista keskiviikkona eli periaatteessa matka sieltä tänne vain 5 päivää).

Tälläkertaa ei ollut enää myrkyllistä vanhentunutta pannunpuhdistusainetta kaapissani, enkä viitsinyt pitää pannua enää yön yli kylvyssä. Nyt pannu sai olla kylvyssä melko reilusti etikkaa sisältävässä yleispuhdistusainetta ja reilusti ruokasoodaa sisältävässä kylvyssä 3 tuntia.

Pannu olikin, kuten pelkäsin, huomattavasti vaikeampi pestä. Taisi mennä lähemmäs 2 tuntia yhteensä vaikka pesussa käytin runsaasti fairya ja ruokasoodaa sekä sitruunamehua. Aineksista tuli hyvä massa puhdistukseen teräsvillapallon kanssa. Mutta kun viimein sain pannun uuniin huomasin parin minuutin kuluttua että sieltä alkaa puskemaan ruosteennäköistä mönjää. Huuhtelin taas kylmällä vedellä, uuniin, taas kylmällä vedellä huuhtelua jonka jälkeen uuniin.

Parin minuutin kuluttua pois uunista. Mutta kun öljysin pannua huomasin että vaikka ruosteesta olinkin tällä kertaa noin kokonaan päässyt eroon, niin paperi alkoikin mustumaan - ilmeisesti koneissa/valmistuksessa käytettyä mustaa öljyä. Tätä samaa öljyä löytyy jopa kaikista rosteri pannuista ja kattiloista (esim. minun kalleimmat Demeyere pannut parhaiten siitä putsattu, mutta esim. rosterinen Instant Pot monitoimilaitteen kulho oli hyvin haastava sen poistamisessa.

Taidanpa huomenna kun otan pannun pois uunista tehdä varmuudeksi vielä ns. kiinalaisen Wok-paiston eli poltan pannun pohjaa hyvin kuumalla liedellä viimeisen uunipolton jälkeen. Sillä tavalla desinfioin ja poltan kaiken mahdollisen epäterveellisen aineksen pois. Muuten mennee aikalailla samalla tavalla kuin Darto 27 pannun kanssa.
Ruokasooda on emäs, etikka on happo. Kun sekotat ne, tuloksena on huonompi mömmö kuin kumpikaan erikseen. Mitä siitä pannusta edes tarvitsee pestä? Itse pesin hiiliteräspannusta suojaavan rasvan tms pois ihan fairyllä ja sitten pannu alkokin näyttää pintaruostetta äkkiä kosteuden seurauksena. Sitten vaan öljyä pannuun ja uuniin. Mietin vaan, että meneeköhän vähän turhan monimutkaisesti hommat nyt.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
...ehkä joskus jos tulee vastaan hyvä tarjous hiomakoneesta..mutta kannattanee noissa hionnoissa käyttää hyviä suojavarusteita kun muistelisin että jo pieni hiekkapaperilla hiomineni sai kurkun hieman ärheäksi hiontapölystä (saattaa olla huono keuhkoille).
Suojavarusteista tällainen Pirkka-niksi: monesta kotitaloudesta löytyy nyt runsaasti varsin hyvätasoisia hengityssuojia. Näitä voi käyttää myös hiontapölyiltä suojautumiseen. FFP2-suojaimet ovat tässä parempia kuin kirurginmaskit.

Esim. https://www.graniteworkwear.com/upload/pdfs/919d16632fc14cc5b037e821e551558b.pdf

FFP2: Protective maskagainst solid and liquid particles of average toxicity. Filter efficiency of the filtering medium: 94%. Total Inward Leak < 8%.Allocated Protection Factor (FPA) :10Examples of applications: Sanding of soft wood, composite materials, rust, putty, plaster, plastics / cutting, deburring, grinding, drilling of metal.​
FFP3: Protective mask against solid and liquid particles of high toxicity. Filter efficiency of the filtering medium:99%.Total Inward Leak < 2%.Allocated Protection Factor (FPA) :20Examples of applications: Sanding of hard wood (beech, oak) / treatment of wood using copper, chrome or arsenic based products / impact stripping of paint / sanding of cement.​
 
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Ruokasooda on emäs, etikka on happo. Kun sekotat ne, tuloksena on huonompi mömmö kuin kumpikaan erikseen. Mitä siitä pannusta edes tarvitsee pestä? Itse pesin hiiliteräspannusta suojaavan rasvan tms pois ihan fairyllä ja sitten pannu alkokin näyttää pintaruostetta äkkiä kosteuden seurauksena. Sitten vaan öljyä pannuun ja uuniin. Mietin vaan, että meneeköhän vähän turhan monimutkaisesti hommat nyt.
Olet oikeassa ja muistan kun isä joku vuosi totesi saman uuninpuhdistuksestani e.m. tavalla kun kerroin. Silloin taisi olla joku suomalainen, olisiko joku martta, joka jonkun muun lisäksi suositteli sekä ruokasoodaa että etikkaa. Nyt en samaa linkkiä/ohjetta enää löytänyt. Mutta yhdessä englanninkielisessä, lähinnä ohjeessa rst-pannuille, kerrotaan soodan ja etikan yhdistelmästä monien muiden tapojen kanssa: How to Clean All-Clad Cookware (Step-by-Step) - Prudent Reviews

Suomennettuna juuri tuo kohta pitkästä artikkelista:

Voit myös kokeilla ruokasoodan ja etikan seosta, joka asettuu (vaikeasti likaiselle) alueelle hetkeksi, jotta voit antaa sen kuohua ja tunkeutua tahrojen läpi ja hankaa se sitten pois (kyynärpää voimia tarvitaan).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2021
Viestejä
255
Ehti Darto 25:kin poltot valmistua ennen joulua. 2 senttiä pienempi pannu tummui uunissa enemmän kuin isompi. Naarmuja oli tässä vähän enemmän valmistuksen jäljiltä, mutta teräsvillapallon kanssa runsas hinkkaus silotti niitä tarpeeksi vaikka reunan yhtä osaa ei ehkä kannataisi sormella hinkata kun saattaa olla vähän terävä vielä.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 932
Viestejä
4 214 308
Jäsenet
70 981
Uusin jäsen
kossu77

Hinta.fi

Ylös Bottom