TechBBS Folding@Home -tiimi (SARS-CoV-2 laskenta)

Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Kunha kiusasin, 3M näyttäis olevan pelkällä näyttiksellä jos ei rajoittais.
Ei sekään huono ole :) Mutta ei kyllä pärjää NVIDIAn parhaimmille... Onhan tossa ehkä parantamisen varaa, jos AMD jeesaa projektia ja saadaan parannettua tehoja. Olihan tuo NVIDIA-päivitys syyskuussa (?) aika kova, kun mullakin nousi tehot jostain 1,6...1,7 M => 2,1...2,2 M. Sehän on yli 30 % parannus.

2080 Ti tahkoaa muistaakseni jotain 4,5 M luokkaa, jos ajelee 100 % limitillä. Taisi olla niin, että se on edelleen ainakin foldauksessa 2. sijalla ja ainoastaan 3090 jaksaa vääntää enemmän.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Hiukan OT: SETI@home -projektin veteraani, Arebicon radioteleskooppi on saanut niin pahoja vaurioita, että se joudutaan purkamaan kokonaan hurrikaanin iskettyä siihen. Teleskooppi oli tärkeä osa alkuperäisprojektia, jolla yritettiin löytää Maan ulkopuolista elämää - hanke, josta tämäkin @home -toiminta on juurtaa toimintamallinsa.

Legendaarinen Arecibon radioteleskooppi joudutaan purkamaan kokonaan – Uusi valokuva paljastaa isoja tuhoja ”katastofaalisessa” vaarassa olevasta 305-metrisestä teleskoopista - Tekniikan Maailma
'
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Hiukan OT: SETI@home -projektin veteraani, Arebicon radioteleskooppi on saanut niin pahoja vaurioita, että se joudutaan purkamaan kokonaan hurrikaanin iskettyä siihen. Teleskooppi oli tärkeä osa alkuperäisprojektia, jolla yritettiin löytää Maan ulkopuolista elämää - hanke, josta tämäkin @home -toiminta on juurtaa toimintamallinsa.

Legendaarinen Arecibon radioteleskooppi joudutaan purkamaan kokonaan – Uusi valokuva paljastaa isoja tuhoja ”katastofaalisessa” vaarassa olevasta 305-metrisestä teleskoopista - Tekniikan Maailma
'
Eikö tuolla filmattu se James Bondin Kultasen silmän loppukohtauksetkin?
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Ei sekään huono ole :) Mutta ei kyllä pärjää NVIDIAn parhaimmille... Onhan tossa ehkä parantamisen varaa, jos AMD jeesaa projektia ja saadaan parannettua tehoja. Olihan tuo NVIDIA-päivitys syyskuussa (?) aika kova, kun mullakin nousi tehot jostain 1,6...1,7 M => 2,1...2,2 M. Sehän on yli 30 % parannus.

2080 Ti tahkoaa muistaakseni jotain 4,5 M luokkaa, jos ajelee 100 % limitillä. Taisi olla niin, että se on edelleen ainakin foldauksessa 2. sijalla ja ainoastaan 3090 jaksaa vääntää enemmän.
Ei tartte pärjätäkkää, AMD:ssä on hyvä hintalaatusuhde. Onhan elämä nyt muutakin kuin Top Spottia ja parhautta.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Ei tartte pärjätäkkää, AMD:ssä on hyvä hintalaatusuhde. Onhan elämä nyt muutakin kuin Top Spottia ja parhautta.
No lähinnä tarkoitin sitä, että eikö näissä AMD:n näyttiksissä nyt ole voimaa yllin kyllin, joten tehoissa pitäisi pärjätä oikein hyvinkin. Foldaamisessa vain näkyy eroja, kun NVIDIA on optimoinut algoritmeja, en tiedä voiko piireissä oikeasti olla eroja, jotka selittää tehoeroja laskennassa, parempi soveltuvuus tai jotain?

Minä olen aika neutraali näiden laitekysymysten kanssa. Itse ostin NVIDIAn (käytetyn) GPU:n, se perustui lähinnä kuvittelemaani helppouteen foldauksen suhteen ja hyvään hinta-laatusuhteeseen ko. tapauksen kanssa. En koe tarvetta AMD/NVIDIA (tai muihinkaan) laiteväittelyihin :)

Itse asiassa mistä olisin kiinnostunut, että AMD saisikin laitettua paremmin kampoihin NVIDIAn kanssa ja mielellään vaikka Intel mukaan myös. Markkinatalous ja kilpailu on kuitenkin se, joka ohjaa suorituskykyä ja laatua paremmaksi. Ei määräävä markkina-asema.

Sivuhuomiona @krjalone kontributoi melko vahvasti TechBBS:n tiimiin, pistekertymä ylittää jo 70 M ja tämä laskentakeskus tekee siitä lähes 1/3. Kiinnostaisi vain, että millä laitteilla (sähkönkulutuksella ja yleisesti meiningillä) tämä seikkailija on liikenteessä. Kyllähän tuo laskentateho ihan laitteiden, vaikka kuinka olisi "SER-kamaa" ja myös tehon osalta vaatii melkoista panostusta.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Foldaus ei ole ollu ihan ykkösprioriteetti AMD:lle vielä Discordin virallisen ryhmän mukaan. Mutta onhan tässä nyt paranemaan päin tuokin kun on kolmisen vuotta uudet tuulet puhaltanu. 3M PPD työntää jo ihan mukavasti joten oikealla tiellä on AMD:n gpu-puoli. Pari tuollaista työntäis jo 6M eikä kustannukset silti karkaisi verrattuna NVidian 3090 -kortteihin?
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Foldaus ei ole ollu ihan ykkösprioriteetti AMD:lle vielä Discordin virallisen ryhmän mukaan. Mutta onhan tässä nyt paranemaan päin tuokin kun on kolmisen vuotta uudet tuulet puhaltanu. 3M PPD työntää jo ihan mukavasti joten oikealla tiellä on AMD:n gpu-puoli. Pari tuollaista työntäis jo 6M eikä kustannukset silti karkaisi verrattuna NVidian 3090 -kortteihin?
Mitä nyt pikaisesti katselin, niin ei tuo NVIDIAn hinnoittelukaan 3000-sarjalaisten myötä enää ole ihan entisellään. 2080 Ti oli yli tuhannen euron laite, mutta sen suorituskyky ja ylikin saadaan nykyisin 3080:lla. Tämmösen kortin saa Jimmsistä n. 800 €.

Vrt. Gigabyte Radeon RX 6800 XT , joka maksaa 749 €. GPU-rankin mukaan (linkki alla) 3080 tahkoaa 4,8 M PPD, kun ainakin toistaiseksi 6800 XT jää n. 3 M PPD:n tasolle. Jos tuosta laskee €/MPPD, niin 3080 kyllä vie selvästi voiton 170 €/MPPD, kun 6800 XT:n kustannus on 250 €/MPPD. Hinnoittelu toki muuttuu jatkossa, kun molempia tulee myyntiin kunnolla eri valmistajien toimesta. Ja AMD:n suorituskyky varmaan paranee myös ajan mittaan.

 
Liittynyt
09.05.2020
Viestejä
36
@krjalone vaaditaan pientä avausta mikä homma ja millä raudalla? Puhutaan kuitenki jo sähkökulutuksen osalta suhteesta pelikonefoldaajat kuukausi, krjalone kaksi päivää. Itsellä menee n.20-30e sähköihin kuukaudessa tässä hommassa, niin kiinnostelee. Eikä auttanu että ohitit kysymykset aiemmin, sisäinen taalasmaan ulla heräsi tuhannen geforcen voimalla.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
@krjalone vaaditaan pientä avausta mikä homma ja millä raudalla? Puhutaan kuitenki jo sähkökulutuksen osalta suhteesta pelikonefoldaajat kuukausi, krjalone kaksi päivää. Itsellä menee n.20-30e sähköihin kuukaudessa tässä hommassa, niin kiinnostelee. Eikä auttanu että ohitit kysymykset aiemmin, sisäinen taalasmaan ulla heräsi tuhannen geforcen voimalla.
Epäilisin että louhintaräkki laitettu foldaamaan.
 

krjalone

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
68
Hirveät salaliittoteoriat heti kun ei ehdi heti päivitellä tänne :) mutta ollut hiukan työkiireitä ja vkl reisussa niin ei ole ehtinyt. Tuli testailtua urakalla AMD rautaa laskennassa mutta aika paljon parempi on tehosuhde NVIDIAn puolella niin rakentelin pari foldaus rigiä Nvidian korteilla.
Pari tuntia sitten sain kasaan niin ei ole ehtinyt paljoa vielä säädellä mutta näyttäisi toimivan ainakin eli noilla jatketaan ja SERRI romut antaa sitten aina välillä vähän tukea laskentaan.



Folding-RIG1-2.png
 
Liittynyt
09.05.2020
Viestejä
36
Hirveät salaliittoteoriat heti kun ei ehdi heti päivitellä tänne :) mutta ollut hiukan työkiireitä ja vkl reisussa niin ei ole ehtinyt. Tuli testailtua urakalla AMD rautaa laskennassa mutta aika paljon parempi on tehosuhde NVIDIAn puolella niin rakentelin pari foldaus rigiä Nvidian korteilla.
Pari tuntia sitten sain kasaan niin ei ole ehtinyt paljoa vielä säädellä mutta näyttäisi toimivan ainakin eli noilla jatketaan ja SERRI romut antaa sitten aina välillä vähän tukea laskentaan.



Nyt alkaa olla meininkiä. Tollasia kortteja ku oliskin "ylimääräsenä" :rofl:
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Hirveät salaliittoteoriat heti kun ei ehdi heti päivitellä tänne :) mutta ollut hiukan työkiireitä ja vkl reisussa niin ei ole ehtinyt. Tuli testailtua urakalla AMD rautaa laskennassa mutta aika paljon parempi on tehosuhde NVIDIAn puolella niin rakentelin pari foldaus rigiä Nvidian korteilla.
Pari tuntia sitten sain kasaan niin ei ole ehtinyt paljoa vielä säädellä mutta näyttäisi toimivan ainakin eli noilla jatketaan ja SERRI romut antaa sitten aina välillä vähän tukea laskentaan.
Hienot laitteet ja pisteet, arvostan!

Mahtavaa seurata tuota nousuu listalla mitä teet, viimeks kun katsoin oli jotain +77 sijoitusta last 7 days .
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Ja AMD:n suorituskyky varmaan paranee myös ajan mittaan.
Tähän en oikein usko, se rautahan on mitä on tai ne laskentayksikön kullakin valmistajalla eli eipä siitä softalla tai ajureilla paljoa muutosta pystytä enää tekemään.

Saatan olla väärässäkin mutta tuo Nvidian korteilla tapahtunut pisteiden nousu nyt syksyllä saattoi enemmänkin olla FAH puolen juttuja että antoivat joistain WU-paketeista enemmän pisteitä kuin aiemmin tai jotain muita muutoksia softaansa tekivät joka vaikutti pistekertymään lisäävästi, jotenkin outoo olisi ajatella että vielä nyt yllättäen näinkin pitkän ajan jälkeen olisivat piiristä itsestään saaneet niin paljon enemmän laskentatehoa irti.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
104
Tähän en oikein usko, se rautahan on mitä on tai ne laskentayksikön kullakin valmistajalla eli eipä siitä softalla tai ajureilla paljoa muutosta pystytä enää tekemään.

Saatan olla väärässäkin mutta tuo Nvidian korteilla tapahtunut pisteiden nousu nyt syksyllä saattoi enemmänkin olla FAH puolen juttuja että antoivat joistain WU-paketeista enemmän pisteitä kuin aiemmin tai jotain muita muutoksia softaansa tekivät joka vaikutti pistekertymään lisäävästi, jotenkin outoo olisi ajatella että vielä nyt yllättäen näinkin pitkän ajan jälkeen olisivat piiristä itsestään saaneet niin paljon enemmän laskentatehoa irti.
FAH lisäsi Nvidian CUDA -tuen, joka nosti laskentatehoa Nvidian korteilla huomattavasti. Eli juu, WU-paketeista saa enemmän pisteitä, mutta se johtuu siitä että ne pystytään Nvidian korteilla laskemaan entistä nopeammin. Softapäivityksellä siis sai huomattavasti laskentatehoa irti raudasta.

Ei kannata vähätellä softan tai ajureiden merkitystä. Rauta on mitä on, mutta vain hyvällä softalla siitä saadaan 100% suorituskyky.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
FAH lisäsi Nvidian CUDA -tuen, joka nosti laskentatehoa Nvidian korteilla huomattavasti. Eli juu, WU-paketeista saa enemmän pisteitä, mutta se johtuu siitä että ne pystytään Nvidian korteilla laskemaan entistä nopeammin. Softapäivityksellä siis sai huomattavasti laskentatehoa irti raudasta.

Ei kannata vähätellä softan tai ajureiden merkitystä. Rauta on mitä on, mutta vain hyvällä softalla siitä saadaan 100% suorituskyky.
Kyllä, tuo CUDA-tuki oli nimenomaan kriittinen tässä. Ja ei mulla ole nyt mitään speksejä, mutta käsittääkseni esim. pelikäytössä parhaat AMD:n kortit on ihan kilpailukykyisiä tiettyjen NVIDIAn korttien kanssa. Johtuen em. syistä kuitenkin foldausteho ei ole samaa luokkaa.

Nyt oli vielä mielenkiintoista, kun tuli nuo 3000-sarjalaiset, että NVIDIAn hintataso tuli tehoon nähden selvästi alaspäin. Ja foldausteho euroa kohti on selvästi parempi, luultavasti myös sähkötehon suhteen. Ja ei, edelleenkään tästä ei tarvitse viritellä mitään AMD/NVIDIA-sotaa, mutta tällä hetkellä nimenomaan foldauskäytössä NVIDIA on kyllä parempi ratkaisu.

Puhumattakaan siitä, että nyt saa 2nd hand-kortteja hyviin hintoihin, itsellänikin on esim. uusiin kortteihin verrattuna €/MPPD varsin hyvällä tasolla: 250 €/2,2 MPPD tekee 114 €/MPPD. Vrt. aiemmin mainitsemani RTX 3080 170 €/MPPD tai 6800 XT 250 €/MPPD.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
688
Yllättävän hyvin nuo AMD uudet kortit pisteitä kerää aiempiin verrattuna ja siihen nähden että pelkästään OpenCL käytössä.

Harmi kun ei enään tule moonshotteja GTX 960:lle, PPD tipahti takas 300k tienoille. :confused2: RTX 2070:llä taas pomppas tehot ja PPD ylöspäin kun moonshotit loppu.

1606330042606.png


Koneiden yhteis PPD oli jo hetken 3.7M tienoilla kun GTX 960:lle tuli vielä moonshotteja mutta oli lyhyt ilo se.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Yllättävän hyvin nuo AMD uudet kortit pisteitä kerää aiempiin verrattuna ja siihen nähden että pelkästään OpenCL käytössä.

Harmi kun ei enään tule moonshotteja GTX 960:lle, PPD tipahti takas 300k tienoille. :confused2: RTX 2070:llä taas pomppas tehot ja PPD ylöspäin kun moonshotit loppu.

Koneiden yhteis PPD oli jo hetken 3.7M tienoilla kun GTX 960:lle tuli vielä moonshotteja mutta oli lyhyt ilo se.
Jees, sprintissä on vielä kirjoitushetkellä reilu prosentti tekemättä, mutta päivällä loppui jo Moonshot-pakettien tulo. Ja tosiaan nyt tulee hyviä paketteja esim. projekti 14909, josta minunkin 2070 meinaa tahkota reilut 2,5 MPPD.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Nyt näyttäisi tulevan CPU-paketteja enemmän 0xa8-corella, useampia peräjälkeen. Aiemmin ainakin minä sain vain silloin tällöin 8:a, enemmän tulee 7-corella. Tällä on suhteellisesti varsin positiivinen vaikutus PPD-kertymään, vaikka tosin tällä 1700:lla ei nyt mitään mahdottomia lukemia isketä tyyliin @Pörkyle 3700X.

Katselinkin tossa, että pystyy näemmä foldaamaan 15 säikeellä ilman GPU-tehojen tippumista? Kun itse olen vakuuttunut siitä, että ei kannata ainakaan enempää kuin 12 säiettä laittaa CPU-laskentaan.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
FAH lisäsi Nvidian CUDA -tuen, joka nosti laskentatehoa Nvidian korteilla huomattavasti. Eli juu, WU-paketeista saa enemmän pisteitä, mutta se johtuu siitä että ne pystytään Nvidian korteilla laskemaan entistä nopeammin. Softapäivityksellä siis sai huomattavasti laskentatehoa irti raudasta.

Ei kannata vähätellä softan tai ajureiden merkitystä. Rauta on mitä on, mutta vain hyvällä softalla siitä saadaan 100% suorituskyky.
Ok jos kerran cuda nyt vasta niihin tuli niin sitten ymmärrän, olin vaan olettanut väärin siis että CUDA täytynyt olla jo tossa softassa, kun sehän _pirun vanha_ (tietotekniikka ajanlaskussa) keksintö jo näissä korteissa. Eli joo sitten se selittää laskutehojen nousut.

Ajureista olen kyllä edelleen erimieltä, niiden vaikutus joitain prosentteja maksimissaankin jota pidän ainakin itse aika mitättömänä... joita nyt teoriassa voisi saada pelkillä ajuriparannuksilla aikaan. Peleissä toki ajuripäivitykset parantaakin tehoa sitä en kiistä, mutta jos puhutaan pelkästään raa-asta laskennasta mitä folding tekee.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Oma laskentani jää tauolle, aloitan surutyön. Korona ei ehtinyt viedä avovaimoani, syöpä teki sen eilen illalla. :itku:

Jatkaka laskemista, pyydän. Teette todella arvokasta työtä ihmishenkien eteen.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Oma laskentani jää tauolle, aloitan surutyön. Korona ei ehtinyt viedä avovaimoani, syöpä teki sen eilen illalla. :itku:

Jatkaka laskemista, pyydän. Teette todella arvokasta työtä ihmishenkien eteen.
Otan osaa, onpa murheellista...

Foldaus jatkuu, foldata voi myös monien muiden varsinaisten vitsauksien osalta kuin koronan, nimenomaan juuri syövän. Pitäisikö laajentaa scopea ja ottaa kaikenlaiset paketit jakoon Freezen tukemiseksi.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Ok jos kerran cuda nyt vasta niihin tuli niin sitten ymmärrän, olin vaan olettanut väärin siis että CUDA täytynyt olla jo tossa softassa, kun sehän _pirun vanha_ (tietotekniikka ajanlaskussa) keksintö jo näissä korteissa. Eli joo sitten se selittää laskutehojen nousut.

Ajureista olen kyllä edelleen erimieltä, niiden vaikutus joitain prosentteja maksimissaankin jota pidän ainakin itse aika mitättömänä... joita nyt teoriassa voisi saada pelkillä ajuriparannuksilla aikaan. Peleissä toki ajuripäivitykset parantaakin tehoa sitä en kiistä, mutta jos puhutaan pelkästään raa-asta laskennasta mitä folding tekee.
Ajurien osalta lienee just näin, mutta muistaakseni tossa CUDA:n yhteydessä sanottiin, että varmistaakseen sen saamisen käyttöön, ajurit kannattaa päivittää. Muistaakseni itselläni nyt ei aivan uusimmat ajurit olleet ja CUDA kyllä tuli käyttöön, kerkisin jo ihmettelemään, mitä yön aikana oli tapahtunut, kun täältä sitten löytyikin paljon spekulaatiota jo :)

Ajureissa on myös jotain muutoksia tullut virransyötön ja kellojen suhteen, mahdollisesti sitä kautta selittyy nuo ajurien vaikutukset.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
688
Nyt näyttäisi tulevan CPU-paketteja enemmän 0xa8-corella, useampia peräjälkeen. Aiemmin ainakin minä sain vain silloin tällöin 8:a, enemmän tulee 7-corella. Tällä on suhteellisesti varsin positiivinen vaikutus PPD-kertymään, vaikka tosin tällä 1700:lla ei nyt mitään mahdottomia lukemia isketä tyyliin @Pörkyle 3700X.

Katselinkin tossa, että pystyy näemmä foldaamaan 15 säikeellä ilman GPU-tehojen tippumista? Kun itse olen vakuuttunut siitä, että ei kannata ainakaan enempää kuin 12 säiettä laittaa CPU-laskentaan.
1 Säie pitäis rittää kyllä mutta varmaan riippuu monista asioista ja kokoonpanosta yleensä. Jos samalla tekee muuta niin se ainakin vaikuttaa paljon, tuo kuoppa noissa käppyröissä on tullut siitä kun katsoin tubesta videon.

Minulla on tämä päällä windows asetuksissa.
1606484820648.png


Ja UEFI/BIOS:sta on päällä above 4g decode. Sitä en osaa sanoa onko noista mitään apua mutta eipä ole haittaakaan ollut.

edit. suositeltavaa olisi kai olla yksi säie GPU:lle ja yksi säie käyttöjärjestelmän muille toimille mutta 14 säiettä tiphataa lähes aina 12 säikeeseen.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
1 Säie pitäis rittää kyllä mutta varmaan riippuu monista asioista ja kokoonpanosta yleensä. Jos samalla tekee muuta niin se ainakin vaikuttaa paljon, tuo kuoppa noissa käppyröissä on tullut siitä kun katsoin tubesta videon.

Minulla on tämä päällä windows asetuksissa.

Ja UEFI/BIOS:sta on päällä above 4g decode. Sitä en osaa sanoa onko noista mitään apua mutta eipä ole haittaakaan ollut.

edit. suositeltavaa olisi kai olla yksi säie GPU:lle ja yksi säie käyttöjärjestelmän muille toimille mutta 14 säiettä tiphataa lähes aina 12 säikeeseen.
Joo, nostin taas 12 säikeeseen testatakseni, mitä se vaikuttaa. Jostain syystä tuo 07-core ei osaa käyttää 11 säiettä vaan aina tiputtaa 10:een. 12 kyllä kelpaa sillekin. Mietin tässä, että auttaisiko CPU-laskennan PPD-kertymään, jos kellottelisi maltillisesti tota prossua? Jäähy kyllä jäähdyttää. Millaisia asetuksia Ryzenmasterissa pitäisi heitellä, jos kokeilisi vaikka nostaa taajuuden 3,5...3,6 GHz? Virrat yms.? Ainakin voisi auttaa siihen, ettei olisi niin hilkulla CPU-teho GPU:n syöttämisen kanssa.

@taffeli siitä vaan ottamaan kiinni, ei mene ku 2 kk, siinä ajassa ehtii vielä tapahtua vaikka mitä :)
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Nostin nyt alustavasti R7:n kellotaajuuden 3,5 GHz ja kyllähän silläkin jo pieni vaikutus prossun PPD-kertymään on. Tällä tavalla saan vielä lämmöt pidettyä kohtuullisissa lukemissa eikä kopan eikä prossun cooleri vielä huuda kovilla kierroksilla. Itse asiassa muuttelin hieman käyriä, koska GPU:n lämpöjen takia olin laittanut kotelotuuletusta hieman aggressiiviseksi. Nyt vähän viilasin alaspäin, ehkä tässä on mahdollisuuksia viilata vielä optimoida vaikka kymmenys ylöspäin.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
104
Mitäs noille CPU paketeille on tapahtunut lähipäivinä, kun CPU PPD on lähes tuplaantunut? En ole muuttanut konfiguraatiota mitenkään.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Mitäs noille CPU paketeille on tapahtunut lähipäivinä, kun CPU PPD on lähes tuplaantunut? En ole muuttanut konfiguraatiota mitenkään.
Jos on 08-corella, niin tulee paljon enemmän PPD:tä. Siihen ei voi itse vaikuttaa, pakettien mukana tulee mitä tulee.

Itse juuri kirjoittelin pari päivää takaperin, että nyt tuntuu 08-corella tulevan paketteja paljon useammin kuin aiemmin. Enenn tuli hyvin satunnaisesti, nyt ehkä jopa enemmistö on 08-paketteja. Tossahan kaverit laskee vähänkään kyvykkäämmillä CPU:lla jo ihan hyviä 300k-lukemia.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Jos on 08-corella, niin tulee paljon enemmän PPD:tä. Siihen ei voi itse vaikuttaa, pakettien mukana tulee mitä tulee.

Itse juuri kirjoittelin pari päivää takaperin, että nyt tuntuu 08-corella tulevan paketteja paljon useammin kuin aiemmin. Enenn tuli hyvin satunnaisesti, nyt ehkä jopa enemmistö on 08-paketteja. Tossahan kaverit laskee vähänkään kyvykkäämmillä CPU:lla jo ihan hyviä 300k-lukemia.
Oiskohan sittenkin jotain muuttunut, oma raksuttaa nyt 10 ytimellä ja näyttäis 340k PPD:ksi.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Oiskohan sittenkin jotain muuttunut, oma raksuttaa nyt 10 ytimellä ja näyttäis 340k PPD:ksi.
Ei minulla mielestäni kauhean raflaavia muutoksia ainakaan ole tullut, toki tämmösellä mopedi-CPU:lla, kun laskee, niin muutoksetkin varmaan jää pieniksi.

Mutta sen olen huomannut, että 08-corella tulee nyt enemmän paketteja ja että niistä tulee lähes tuplapisteitä vrt. 07-core.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Ei minulla mielestäni kauhean raflaavia muutoksia ainakaan ole tullut, toki tämmösellä mopedi-CPU:lla, kun laskee, niin muutoksetkin varmaan jää pieniksi.

Mutta sen olen huomannut, että 08-corella tulee nyt enemmän paketteja ja että niistä tulee lähes tuplapisteitä vrt. 07-core.
Heh, joo paketti vaihtui niin tipahtikin siihen vanhaan 220k :)
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
66
Parin kuukauden tauon jälkeen ajattelin nyt ottaa takaisin paikkani top 100:ssa. Yllättävän paljon on laskijoita ja pisteitä tullut tuohon väliin tänä aikana ja se voipi haitata suunnitelmia. Ainakin 5 miljoonaa pistettä pitäisi laskea - riippuen toki montako tulee takaa vielä ohi. Vanhojen sotaratsujen (läppäri ja pöytäkone) n. 200k PPD -tahdilla tekemistä riittää joka tapauksessa joksikin aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Tekeekö tämä Folding@Home:n tarpeettomaksi? (Mikä sinänsä on vain hyvä asia, jos laskostuminen saadaan ennustettua nopeammin)

TEKOÄLY on onnistunut ratkaisemaan yhden maailman suurimmista biologisista haasteista. Deepmind-yhtiön kehittämä tekoäly pystyy ennustamaan, miten proteiinit laskostuvat kolmiulotteiseen muotoonsa.

[...]

Kun ohjelmalle antoi tarkasteltavaksi aminohapoista koostuvan ketjun, se pystyi ennustamaan proteiinin kolmiulotteisen muodon täsmällisesti kahdessa kolmesta tapauksesta. Sen tekemät virheet olivat suurimmaksi osaksi hyvin pieniä, alle atomin kokoluokkaa.

Lopulta Alphafold onnistui tehtävässä, jota tutkijat olivat yrittäneet ratkaista jo useita vuosikymmeniä. Se ennusti yksisoluisessa mikro-organismissa, arkeonissa, sijaitsevan proteiinin kolmiulotteisen rakenteen. Kyseistä rakennetta on erityisen vaikea määritellä, sillä se sijaitsee puoliksi solun sisällä ja puoliksi sen ulkopuolella.

Tekoäly selvisi tehtävästä puolessa tunnissa.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Tekeekö tämä Folding@Home:n tarpeettomaksi? (Mikä sinänsä on vain hyvä asia, jos laskostuminen saadaan ennustettua nopeammin)



Yhtään asiaa syvällisemmin tuntematta väittäisin, että juuri Folding@Homen tarve kasvaa, koska:
- varmistetaan simulaatioilla tekoälyn saavuttamia tuloksia
- seulotaan etukäteen raa-alla laskentavoimalla tekoälylle annettavia tehtäviä
- saadaan aikaiseksi takaisinkytkentä, jolla toisaalta foldataan ja parannetaan tekoälyn toimintaa.

En ihmettelisi, vaikka olisi jo projekteja, joissa lasketaan tolle Deepmindille jotain skenaarioita.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
66
Yhtään asiaa syvällisemmin tuntematta väittäisin, että juuri Folding@Homen tarve kasvaa, koska:
- varmistetaan simulaatioilla tekoälyn saavuttamia tuloksia
- seulotaan etukäteen raa-alla laskentavoimalla tekoälylle annettavia tehtäviä
- saadaan aikaiseksi takaisinkytkentä, jolla toisaalta foldataan ja parannetaan tekoälyn toimintaa.

En ihmettelisi, vaikka olisi jo projekteja, joissa lasketaan tolle Deepmindille jotain skenaarioita.
No ensinnäkin näin myös aihetta sen paremmin tuntematta sanoisin, että eihän F@H:lle olisi tarvetta, jos "varmistaa" tarvitsee vain muutamia Deepmindin löytämiä ratkaisuita? Ja jos Deepmindin tarkkuus paranee, niin sitäkin vähemmän jää tarvetta laskea rakenteita uudelleen. Varsinainen varmistus kuitenkin tapahtuu laboratoriossa röntgenkristallografian, kryoelektronimikroskopian tms. muodossa. Ja en keksi millaista mekanismia tuo tehtävien bruteforcettamalla luominen ja takaisinkytkeminen tarkoittaisi.

Tämän COVID-projektin mielekkyys alkaa muuten epäilyttämään koko ajan enemmän. Rokotteita kun on kehitteillä lukuisia ja osa mahdollisesti tulossa jo pian myyntiin. F@H-tulokset eivät nopeuttaisi jo käynnissä olevia testivaiheita millään tavalla. Tauti on myös keskimäärin sen verran harmiton, että covid-lääkkeisiin ei hirveästi kannattaisi resursseja panostaa sen jälkeen kun rokotteita on saatu markkinoille. Ja kuten sanottua, F@H ei rokotteiden saapumista enää tulee nopeuttamaan.

Ihmisten ja yhteiskuntien kannalta parempi ratkaisu saattaisi aivan hyvin olla jopa näiden laskentaresurssien käyttäminen vaikka kryptojen louhintaan, jos sillä tavoin saadaan aikaan painetta uudistaa nykyisen rahatalouden rakenteita.

Oletteko muuten nähneet julkaisuja tai mitään julkista dataa, jota tämä kuukausien exa-mittaluokan laskenta on saanut aikaiseksi tai hyödyttänyt? Minä en, vaikka äsken vähän yritin etsiäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Oletteko muuten nähneet julkaisuja tai mitään julkista dataa, jota tämä kuukausien exa-mittaluokan laskenta on saanut aikaiseksi tai hyödyttänyt? Minä en, vaikka äsken vähän yritin etsiäkin.
Hirmu huonosti ne mainostaa noita missään muualla kuin Twitterissä:

Tuossa viimeisin juttu eiliseltä:
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Hienoja uutisia, vaikkei kubitteja pyöritelläkään. :tup:
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
66
Hirmu huonosti ne mainostaa noita missään muualla kuin Twitterissä:

Tuossa viimeisin juttu eiliseltä:
Tuohan on sinänsä lupaavan kuuloista, että kehitteillä olisi ei vain wuhan-coronaan vaan kaikkiin korona-viruksiin tepsivä lääke. Tuota kautta löytyi GitHub-sivukin ja sieltä näyttäisi löytyvän raaka-dataa, mutta onko tuo data nyt meidän crunchaamisesta peräisin vai mistä? Ja osaisikohan joku paremmin tietävä kertoa onko tuo data sellaista, jota oikeasti voisi hyödyntääkin vaikkapa oman tutkimusryhmänsä projektissa? Folding@home ja Moonshot -projektien läpinäkyvyydessä olisi mielestäni kyllä paljon parantamisen varaa. Hyväntekeväisyysjutuissa toiminnan efektiivisyyden osoittamisen luulisi kuitenkin olevan lahjoittamisen perustelun kannalta aika tärkeää. Vaikka onhan vaikkapa moni Unicefinkin lahjoittaja tyytyväinen, kunhan vain saa silloin tällöin kotiinsa kirjeen, jossa on kuvia hymyilevistä globaalin etelän lapsista. Mutta toki voidaan vaan jättää kriittinen ajattelu taka-alalle ja keskittyä virtuaalipisteiden kerryttämiseen.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
No ensinnäkin näin myös aihetta sen paremmin tuntematta sanoisin, että eihän F@H:lle olisi tarvetta, jos "varmistaa" tarvitsee vain muutamia Deepmindin löytämiä ratkaisuita? Ja jos Deepmindin tarkkuus paranee, niin sitäkin vähemmän jää tarvetta laskea rakenteita uudelleen. Varsinainen varmistus kuitenkin tapahtuu laboratoriossa röntgenkristallografian, kryoelektronimikroskopian tms. muodossa. Ja en keksi millaista mekanismia tuo tehtävien bruteforcettamalla luominen ja takaisinkytkeminen tarkoittaisi.

Tämän COVID-projektin mielekkyys alkaa muuten epäilyttämään koko ajan enemmän. Rokotteita kun on kehitteillä lukuisia ja osa mahdollisesti tulossa jo pian myyntiin. F@H-tulokset eivät nopeuttaisi jo käynnissä olevia testivaiheita millään tavalla. Tauti on myös keskimäärin sen verran harmiton, että covid-lääkkeisiin ei hirveästi kannattaisi resursseja panostaa sen jälkeen kun rokotteita on saatu markkinoille. Ja kuten sanottua, F@H ei rokotteiden saapumista enää tulee nopeuttamaan.

Ihmisten ja yhteiskuntien kannalta parempi ratkaisu saattaisi aivan hyvin olla jopa näiden laskentaresurssien käyttäminen vaikka kryptojen louhintaan, jos sillä tavoin saadaan aikaan painetta uudistaa nykyisen rahatalouden rakenteita.

Oletteko muuten nähneet julkaisuja tai mitään julkista dataa, jota tämä kuukausien exa-mittaluokan laskenta on saanut aikaiseksi tai hyödyttänyt? Minä en, vaikka äsken vähän yritin etsiäkin.
No, kuten tuossa Spectrum-linkissä todettiin, nimenomaan tekoälyn kanssa iteroidaan näitä laskelmia ja annetaan uuttaa tehtävää tekoälylle.

Toinen juttu on se, että vaikka rokotteita nyt on tulossa, eivät ne suinkaan ole "täydellisiä". Kuten influenssarokotteetkin, niin myös nämä suojaavat vakavimmilta oireilta, ei välttämättä kokonaan. Varmaan heikkokuntoinen ihminen voi silti sairastua melko pahasti.

Kolmanneksi nämä kalliit rokotteet, joita nyt rahankiilto silmissä ympäri maailman myydään, eivät tule olemaan esim. kehitysmaiden käytössä. Myös yhteiskunnille tämä aiheuttaa valtavia kustannuksia. Olisi todella tärkeää saada näitä open source -tuloksia, jolloin virus saataisiin hävitettyä vaikka koko maapallolta.

Olen samaa mieltä @debiloinen kanssa, että paremmin voisi julkistaa näitä saavutuksia. Joskus useita vuosia sitten oli alzheimerin taudista saatu myös merkittävää tietoa ja sen perusteella parempia lääkkeitä. Sekin pitäisi muistaa, että muutakin laskettavaa on kuin, kuin COVID. Jos COVID epäilyttää, löytyy monia muitakin vitsauksia, joissa auttaa.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Tuohan on sinänsä lupaavan kuuloista, että kehitteillä olisi ei vain wuhan-coronaan vaan kaikkiin korona-viruksiin tepsivä lääke. Tuota kautta löytyi GitHub-sivukin ja sieltä näyttäisi löytyvän raaka-dataa, mutta onko tuo data nyt meidän crunchaamisesta peräisin vai mistä? Ja osaisikohan joku paremmin tietävä kertoa onko tuo data sellaista, jota oikeasti voisi hyödyntääkin vaikkapa oman tutkimusryhmänsä projektissa? Folding@home ja Moonshot -projektien läpinäkyvyydessä olisi mielestäni kyllä paljon parantamisen varaa. Hyväntekeväisyysjutuissa toiminnan efektiivisyyden osoittamisen luulisi kuitenkin olevan lahjoittamisen perustelun kannalta aika tärkeää. Vaikka onhan vaikkapa moni Unicefinkin lahjoittaja tyytyväinen, kunhan vain saa silloin tällöin kotiinsa kirjeen, jossa on kuvia hymyilevistä globaalin etelän lapsista. Mutta toki voidaan vaan jättää kriittinen ajattelu taka-alalle ja keskittyä virtuaalipisteiden kerryttämiseen.
Silloin, kun Moonshot-projektista tuli sellainen trailer, niin stalkkeroin erään ruotsalaisen kuuloisen kaverin nimen. Ja hän toden totta oli ruotsalainen ja linkedinistä katsoin, että on joku F@H-tiedotusvastaava. Mutta kaipa tuolla "isossa maailmassa" tiedeuutisointikin paljon sitten tapahtuu Twitterin kautta, jossa linkkejä jaellaan...
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Hirveät salaliittoteoriat heti kun ei ehdi heti päivitellä tänne :) mutta ollut hiukan työkiireitä ja vkl reisussa niin ei ole ehtinyt. Tuli testailtua urakalla AMD rautaa laskennassa mutta aika paljon parempi on tehosuhde NVIDIAn puolella niin rakentelin pari foldaus rigiä Nvidian korteilla.
Pari tuntia sitten sain kasaan niin ei ole ehtinyt paljoa vielä säädellä mutta näyttäisi toimivan ainakin eli noilla jatketaan ja SERRI romut antaa sitten aina välillä vähän tukea laskentaan.
Tuli mieleen noista laitteistoista, jossa sulla 3 x GPU, niin millaisessa kopassa nuo laitteet ovat? Kaverilla on 2 x 2080 Ti ja lämpö tulee väkisin ongelmaksi normaalissa kopassa. Pelaaminen onnistuu vielä nippa-nappa, mutta foldauksessa lämmöt nousee. Vesileikit siinä varmaan on edessä.

Tässähän oli 3 x GPU/kokoonpano, niin onko ne jossain louhintakopassa tms? Aika tanakasti nousee sijoitus äijällä...

Ja aika korkealla ollaan maailmanluokan kärkituotannoissa, tällä hetkellä tosin "vasta" 127. Mutta nuo korkeammat tuotannot taitaa olla jotain professionaalimpaa tavaraa kuin ihan yksityisten ihmisten kokoonpanoja. Samalla levelillä taistelet kuin aiemmin lainaamani 6 GPU-masiinan kyhännyt gordonbb. Silläkin taitaa olla muita kokoonpanoja myös jauhamassa, kun tuotanto vaihtelee paljon.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Päästään vissiin 100. parhaan joukkoon piakkoin :) Eikä kovin paljon ole tunkua takana ainakaan välittömässä läheisyydessä.
 

HarriH

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
63
Ollaaan jo :)
TechBBS
Rank
Overall
Change
24hr
Change
7days
Points
24hr Avg
Points
Last 24hr
Points
Last 7days
Points
Update
Points
Today
Points
Week
Points
Total
WUs
Total
100​
+2
+4
62,366,541​
63,576,121​
436,565,790​
7,654,832​
0​
63,576,121​
10,943,103,823​
237,186​
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Ollaaan jo :)
TechBBS
Rank
Overall
Change
24hr
Change
7days
Points
24hr Avg
Points
Last 24hr
Points
Last 7days
Points
Update
Points
Today
Points
Week
Points
Total
WUs
Total
100​
+2
+4
62,366,541​
63,576,121​
436,565,790​
7,654,832​
0​
63,576,121​
10,943,103,823​
237,186​
Sulla on tohon toiseen masiinaan taas ilmestynyt yksi GPU lisää? :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 528
Viestejä
4 189 994
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom