TechBBS Folding@Home -tiimi (SARS-CoV-2 laskenta)

HarriH

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
63
Kaiken se @Jalmos huomaakin :)

Kesällä, kun olin juuri ostanut GTX980 kortin, ostin myös käytetyn GTX980Ti vesiblokin vaan huomatakseni etteihän se siihen käy. Nyt kun tuli vastaan sopivasti sisäänajettu GTX980Ti kortti, niin täytyihän se ostaa, minullahan oli siihen jo vesijäähykin valmiina :)

Marraskuun alun reissun jälkeen laitoin tuohon HP koneeseen uuden 280 radin sekä PCIe väylään järjestelmälevyksi M.2 NVMe SSDn, nyt sitten mennään 3000/2900 MB/s sen osalta. Saman levymuutoksen tein myös Fujitsuun. Minulla oli noita 512GB M.2 NVMe SSD levyjä SERrinä ja PCIe 3.0 x16 liitäntäkortit kiinasta maksoivat 5€/kpl.

www.aquatuning.fi paikasta tilasin C-Stock osina 280 radeja 15€/kpl ja saman hintaisia olivat CPU vesiblokit B-Stockista. Kiinasta on vielä tulossa näytönohjaimille vesiblokkeja a' 10€ sekä Peltier-elementtejä 130W 5€/kpl. Uusi VW Upin (360x320mm) jäähdytin maksoi peräti 14 € autotarvikkeena. Näistä olisi tarkoitus kasata vesijäähdytys tuohon Fujitsuun.

SERrin kanssa puuhatessa ei olikein viitsisi vesiblokkeja EK:lta tmv. tilata, sieltä kun vesiblokki maksaa enemmän kuin käytetty näytönohjain tai prosessori. Foldauksessa ei myöskään näyttävyys tai kauneus ole kuitenkaan ensisijainen tavoite. Tasainen 24/7 kuukausitolkulla toiminta on päätarkoitus ja koneethan voi tarvittaessa vaikka piilottaa, jos "hellasärö" häiritsee :)
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Kaiken se @Jalmos huomaakin :)

Kesällä, kun olin juuri ostanut GTX980 kortin, ostin myös käytetyn GTX980Ti vesiblokin vaan huomatakseni etteihän se siihen käy. Nyt kun tuli vastaan sopivasti sisäänajettu GTX980Ti kortti, niin täytyihän se ostaa, minullahan oli siihen jo vesijäähykin valmiina :)

Marraskuun alun reissun jälkeen laitoin tuohon HP koneeseen uuden 280 radin sekä PCIe väylään järjestelmälevyksi M.2 NVMe SSDn, nyt sitten mennään 3000/2900 MB/s sen osalta. Saman levymuutoksen tein myös Fujitsuun. Minulla oli noita 512GB M.2 NVMe SSD levyjä SERrinä ja PCIe 3.0 x16 liitäntäkortit kiinasta maksoivat 5€/kpl.

www.aquatuning.fi paikasta tilasin C-Stock osina 280 radeja 15€/kpl ja saman hintaisia olivat CPU vesiblokit B-Stockista. Kiinasta on vielä tulossa näytönohjaimille vesiblokkeja a' 10€ sekä Peltier-elementtejä 130W 5€/kpl. Uusi VW Upin (360x320mm) jäähdytin maksoi peräti 14 € autotarvikkeena. Näistä olisi tarkoitus kasata vesijäähdytys tuohon Fujitsuun.

SERrin kanssa puuhatessa ei olikein viitsisi vesiblokkeja EK:lta tmv. tilata, sieltä kun vesiblokki maksaa enemmän kuin käytetty näytönohjain tai prosessori. Foldauksessa ei myöskään näyttävyys tai kauneus ole kuitenkaan ensisijainen tavoite. Tasainen 24/7 kuukausitolkulla toiminta on päätarkoitus ja koneethan voi tarvittaessa vaikka piilottaa, jos "hellasärö" häiritsee :)
Vaan ei ole PPD-lukemat vielä hypänneet pilviin? Vajaateholla foldaat vai mikäs on meininki?

1607350863875.png
 

HarriH

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
63
Pelkästään HP on tulilla, eikä sekään kellotettuna. Fujitsu on levällään kuin Jokisen eväät, kaikki grafiikkakortit purettuina ja vesiblokit palasina perusteellista pesua odottamassa. Sopivia pieniä ruuvejakin piti vielä tilata saksasta että saan kortit vesitettyä.
Kyllä tämä tästä, tavoite kuitenkin saada pysyväksi tuotoksi yli 4 miljoonaa PPDtä.

Noista CPU laskemisista olen sellaista havainnut, että liian suurella CPU:x määrityksellä pisteiden pudotus GPU puolella on melkoinen.
Kun minun HPn Xeon (10C/20T) tuottaa CPU:12 ... CPU:18 laskennassa sen a7 coren n 50.000 ja a8 corella 100.000 PPDtä, niin samaan aikaan GPU laskennan puolella GTX1080Ti pyörii muutaman prosentin alle keskimääräisen PPDn.
Nyt kun ajan CPU:8 määrityksellä parhaimmillaan 60.000/120.000 PPDtä a7/a8 coreilla, niin GPU laskennat suoriutuvat muutaman prosentin paremmin kuin keskimäärin.

Muutama prosentti minun GTX1080Ti laskemana tarkoittaa 50-100.000 PPDtä alle tai sitten yli keskiarvon...

Näyttäisi siltä että pari fyysistä ydintä kannatisi jättää vapaaksi näytönohjainta ja käyttöjärjestelmää varten. Itse CPU laskentakin vaikuttaisi tuottavan tällätavoin jopa enemmän.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Pelkästään HP on tulilla, eikä sekään kellotettuna. Fujitsu on levällään kuin Jokisen eväät, kaikki grafiikkakortit purettuina ja vesiblokit palasina perusteellista pesua odottamassa. Sopivia pieniä ruuvejakin piti vielä tilata saksasta että saan kortit vesitettyä.
Kyllä tämä tästä, tavoite kuitenkin saada pysyväksi tuotoksi yli 4 miljoonaa PPDtä.

Noista CPU laskemisista olen sellaista havainnut, että liian suurella CPU:x määrityksellä pisteiden pudotus GPU puolella on melkoinen.
Kun minun HPn Xeon (10C/20T) tuottaa CPU:12 ... CPU:18 laskennassa sen a7 coren n 50.000 ja a8 corella 100.000 PPDtä, niin samaan aikaan GPU laskennan puolella GTX1080Ti pyörii muutaman prosentin alle keskimääräisen PPDn.
Nyt kun ajan CPU:8 määrityksellä parhaimmillaan 60.000/120.000 PPDtä a7/a8 coreilla, niin GPU laskennat suoriutuvat muutaman prosentin paremmin kuin keskimäärin.

Muutama prosentti minun GTX1080Ti laskemana tarkoittaa 50-100.000 PPDtä alle tai sitten yli keskiarvon...

Näyttäisi siltä että pari fyysistä ydintä kannatisi jättää vapaaksi näytönohjainta ja käyttöjärjestelmää varten. Itse CPU laskentakin vaikuttaisi tuottavan tällätavoin jopa enemmän.
Tästähän oli jokin aika takaperin juttua, kun itse testailin tuota optimaalista säikeiden määrää. Varmaan prosessoritehon suhde GPU-tehoon vaikuttaa myös siihen, kuinka paljon säikeitä pitää jättää vapaaksi. Tossa on Xeonissa on niin paljon säikeitä, että mahtaako mennä laskennat "solmuun"? Itse olen ollut havaitsevinani, että CPU:n PPD eivät juuri nouse, jos laitan yli 12/16T, mutta GPU:lle tulee tiputusta. Nyt olen laskenut 12 säikeellä, mutta saattaa olla, että kokonaistuotanto olisi parempi 10 säikeellä, kun prossulle jää enemmän pelivaraa selvitä kuormatilanteista ja GPU:n syöttö ei ainakaan häiriinny. Joku 10k PPD CPU-laskennassa ei tunnu missään, jos GPU:n tuotanto tippuu 100k.
 

krjalone

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
68
Tuli mieleen noista laitteistoista, jossa sulla 3 x GPU, niin millaisessa kopassa nuo laitteet ovat? Kaverilla on 2 x 2080 Ti ja lämpö tulee väkisin ongelmaksi normaalissa kopassa. Pelaaminen onnistuu vielä nippa-nappa, mutta foldauksessa lämmöt nousee. Vesileikit siinä varmaan on edessä.

Tässähän oli 3 x GPU/kokoonpano, niin onko ne jossain louhintakopassa tms? Aika tanakasti nousee sijoitus äijällä...

Ja aika korkealla ollaan maailmanluokan kärkituotannoissa, tällä hetkellä tosin "vasta" 127. Mutta nuo korkeammat tuotannot taitaa olla jotain professionaalimpaa tavaraa kuin ihan yksityisten ihmisten kokoonpanoja. Samalla levelillä taistelet kuin aiemmin lainaamani 6 GPU-masiinan kyhännyt gordonbb. Silläkin taitaa olla muita kokoonpanoja myös jauhamassa, kun tuotanto vaihtelee paljon.
Joo siis ei ole koneet ollenkaan kopan sisällä niin ei ole ollut jäähdytysongelmia. Nämähän lämmittää mulla tallia ja kämppää. Nyt vaan ilmeisesti kosahti emo ja uutta odotellaan. Pitäisi tulla uusi powerikin. Odottavan aika on pitkää, mutta kyllä täältä vielä noustaan pikku hiljaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
16
Kannattaakohan tähän projektiin yleensäkään enää lahjoittaa laskentakapasitettia kun AlphaFold2 ratkaisi laskostumisongelman?
Noh, ehkäpä vielä jonkun aikaa. Kuitenkin kestää että kyseinen AI pohjainen järjestelmä saadaan yleisempään käyttöön.

 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Joo siis ei ole koneet ollenkaan kopan sisällä niin ei ole ollut jäähdytysongelmia. Nämähän lämmittää mulla tallia ja kämppää. Nyt vaan ilmeisesti kosahti emo ja uutta odotellaan. Pitäisi tulla uusi powerikin. Odottavan aika on pitkää, mutta kyllä täältä vielä noustaan pikku hiljaa.
Joo, katselinkin tossa, että tuli hienoinen romahdus tuotantolukemiin...

Pystytkö valottamaan, miten sulla on "jäänyt käsiin" 6 x GPU ylimääräisinä, eivät nuo käyttämäsi vehkeet nyt ihan SER-tavaraa kumminkaan ole :) Moni olisi niitä (2080S, 2060S) silmät kiiluen asentelemassa pelikokoonpanoihinsa...
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Kannattaakohan tähän projektiin yleensäkään enää lahjoittaa laskentakapasitettia kun AlphaFold2 ratkaisi laskostumisongelman?
Noh, ehkäpä vielä jonkun aikaa. Kuitenkin kestää että kyseinen AI pohjainen järjestelmä saadaan yleisempään käyttöön.

Hirmu huonosti ne mainostaa noita missään muualla kuin Twitterissä:

Tuossa viimeisin juttu eiliseltä:
No, kuten tuossa Spectrum-linkissä todettiin, nimenomaan tekoälyn kanssa iteroidaan näitä laskelmia ja annetaan uuttaa tehtävää tekoälylle.

Toinen juttu on se, että vaikka rokotteita nyt on tulossa, eivät ne suinkaan ole "täydellisiä". Kuten influenssarokotteetkin, niin myös nämä suojaavat vakavimmilta oireilta, ei välttämättä kokonaan. Varmaan heikkokuntoinen ihminen voi silti sairastua melko pahasti.

Kolmanneksi nämä kalliit rokotteet, joita nyt rahankiilto silmissä ympäri maailman myydään, eivät tule olemaan esim. kehitysmaiden käytössä. Myös yhteiskunnille tämä aiheuttaa valtavia kustannuksia. Olisi todella tärkeää saada näitä open source -tuloksia, jolloin virus saataisiin hävitettyä vaikka koko maapallolta.

Olen samaa mieltä @debiloinen kanssa, että paremmin voisi julkistaa näitä saavutuksia. Joskus useita vuosia sitten oli alzheimerin taudista saatu myös merkittävää tietoa ja sen perusteella parempia lääkkeitä. Sekin pitäisi muistaa, että muutakin laskettavaa on kuin, kuin COVID. Jos COVID epäilyttää, löytyy monia muitakin vitsauksia, joissa auttaa.
Tässä spekulointia edelliseltä sivulta. Spectrumista voi katsoa, mitä on saatu aikaan F@H-laskennassa. Tekoälyä käytetään myös Moonshot-projektissa ja sillehän COVID-paketit pääasiassa nykyisin ovat. Mahdollisesti samoja tuloksia tai vastaavasti hankkitua dataa ovat Alphafoldillakin pyörittäneet.

Lisäksi tosiaan pitää huomata, että COVID ei ole ainut vitsaus, jonka kitkemiseksi F@H-projektissa lasketaan.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
@taffeli löi näemmä lämän tiskiin ja menee nyt ohi niin että penkat pölisee... Mulla on vielä hidastanut laskentaa, kun pojankloppi pelailee forttia koko ajan, niin ei tiede edisty :D
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Samanlailla toi ruksuttaa, oisko ne päivittäneet ton kortin pisteitä tms?
Jaa? No ehkä AMD on optimoinut ajureita tai F@H-algoritmit on optimoitu paremmin. Onhan pisteissä tapahtunut nousua, tosin oli tossa pari päivää jotain muuta meneillään?

Voi toki liittyä siihenkin, että Moonshot-paketteja ei nyt tulee pelkästään, joten jos ne muut paketit toimii paremmin AMD:llä. Kyllä tälläkin kortilla tulee nyt enemmän pisteitä, mutta toki ottaa tehoakin.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
104
Mikähän lienee kun GPU laskenta putoaa ihan satunnaisesti noin 50% TDP:lle eikä nouse takaisin. Kun clientin käynnistää uudelleen niin tulee taas täydet tehot joksikin aikaa käyttöön. Lämmöt pysyy normaalina, eli mistään kortin omasta throttlauksesta ei pitäisi olla kyse. Etenkään kun peleissä tai 3Dmarkissa kellojen häipymistä ei tapahdu :confused2:
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Mikähän lienee kun GPU laskenta putoaa ihan satunnaisesti noin 50% TDP:lle eikä nouse takaisin. Kun clientin käynnistää uudelleen niin tulee taas täydet tehot joksikin aikaa käyttöön. Lämmöt pysyy normaalina, eli mistään kortin omasta throttlauksesta ei pitäisi olla kyse. Etenkään kun peleissä tai 3Dmarkissa kellojen häipymistä ei tapahdu :confused2:
Enpä osaa sanoa, mulle on mielestäni tasan kerran käynyt noin, ihmettelin, mistä oli kyse. Luulin jo, että vehkeet hajoaa... Muistaakseni buuttasin uudelleen, en ole varma, auttoiko pelkkä clientin uudelleenkäynnistys.

Onko sulla käynyt noin useamminkin?
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
104
Enpä osaa sanoa, mulle on mielestäni tasan kerran käynyt noin, ihmettelin, mistä oli kyse. Luulin jo, että vehkeet hajoaa... Muistaakseni buuttasin uudelleen, en ole varma, auttoiko pelkkä clientin uudelleenkäynnistys.

Onko sulla käynyt noin useamminkin?
Nyt on ollut pari päivää jatkuvasti tämä ongelma. Alkoi ihan tyhjästä...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
688
Mikähän lienee kun GPU laskenta putoaa ihan satunnaisesti noin 50% TDP:lle eikä nouse takaisin. Kun clientin käynnistää uudelleen niin tulee taas täydet tehot joksikin aikaa käyttöön. Lämmöt pysyy normaalina, eli mistään kortin omasta throttlauksesta ei pitäisi olla kyse. Etenkään kun peleissä tai 3Dmarkissa kellojen häipymistä ei tapahdu :confused2:
Oliko sulla nvidian GPU? Jos on niin Nvidia control panelista virransäästötila asetuksista suosii parasta suorituskykyä asetus käyttöön. Muuten sattaa joku random sovellus puottaa tehot. Vielä lisäksi voi nvidia ispectorilla rukata CUDA - Force P2 State - OFF asentoon niin saa P0 staten käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
104
Oliko sulla nvidian GPU? Jos on niin Nvidia control panelista virransäästötila asetuksista suosii parasta suorituskykyä asetus käyttöön. Muuten sattaa joku random sovellus puottaa tehot. Vielä lisäksi voi nvidia ispectorilla rukata CUDA - Force P2 State - OFF asentoon niin saa P0 staten käyttöön.
Kiitos vinkistä, nyt on tuo control panelin asetus muutettu ja katsotaan rauhassa auttoiko se.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
@maajussi pistänyt näemmä hanskat tiskiin ja porukkaa menee ohi oikealta ja vasemmalta :)

Narvakaali lienee hankkinut uuden GPU:n, kun myllyttää kovalla tahdilla pisteitä. @krjalone on muutamassa viikossa keulilla, ellei mitään mullistavaa tapahdu.

Tästä tuli tämmönen "tilannekatsaus" nyt näemmä, kun on hiljaiseksi mennyt spekuloinnit :D
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
95
Täällä ollaan kanssa tauolla muuton ja työkiireiden takia. Netti kytketään parin viikon sisään, jos siihen mennessä ehtisi koneen viritellä käyttökuntoon.
Tauko venähti hieman pidemmäksi mutta nyt on taas oma SER-laite taas päällä ja pisteitä hieromassa. Täällähän on tapahtunut vaikka mitä, porukka on uusinut rautaa ja ilmeisesti ajureissa yms. on tullut kehitystä.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Tauko venähti hieman pidemmäksi mutta nyt on taas oma SER-laite taas päällä ja pisteitä hieromassa. Täällähän on tapahtunut vaikka mitä, porukka on uusinut rautaa ja ilmeisesti ajureissa yms. on tullut kehitystä.
On rautaa vaihdettu ainakin @taffeli kun sille otti koville, kun ohitin sen jo kerran :) Milloin jäit tauolla? Nyt syksyllähän tuli Nvidian kortteihin CUDA-tuki, joista tuli melkoinen buusti kertymiin.

Sitten meillä on spesiaali @krjalone, joka jauhaa keskimäärin 13 M PPD:n tahtia :D Omien sanojensa mukaan lämmittää autotallia ja ties mitä... Mutta tervetuloa takaisin!

Tiedoksi niille, jotka arpoo rokotteiden tulon myötä toiminnan mielekkyyttä, niin iso osahan tässä on nimenomaan viruslääkkeen kehitystä. Mitäpä sillä rokotteella on virkaa, jos tauti on jo iskenyt. Lisäksi jo olemassa oleva rokotteet vain lieventävät oireita, kuten joku kertoili: eli kuolemanvaarassa olevat selviää sairaalassa, sairaalahoitoa vaativat selviävät lievemmillä oireilla kotona ja lievästi oireelleet muuttuvat (lähes) oireettomiksi. Eli kyllä rokotteissakin kehittämisen varaa edelleen on.
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
95
On rautaa vaihdettu ainakin @taffeli kun sille otti koville, kun ohitin sen jo kerran :) Milloin jäit tauolla? Nyt syksyllähän tuli Nvidian kortteihin CUDA-tuki, joista tuli melkoinen buusti kertymiin.

Sitten meillä on spesiaali @krjalone, joka jauhaa keskimäärin 13 M PPD:n tahtia :D Omien sanojensa mukaan lämmittää autotallia ja ties mitä... Mutta tervetuloa takaisin!

Tiedoksi niille, jotka arpoo rokotteiden tulon myötä toiminnan mielekkyyttä, niin iso osahan tässä on nimenomaan viruslääkkeen kehitystä. Mitäpä sillä rokotteella on virkaa, jos tauti on jo iskenyt. Lisäksi jo olemassa oleva rokotteet vain lieventävät oireita, kuten joku kertoili: eli kuolemanvaarassa olevat selviää sairaalassa, sairaalahoitoa vaativat selviävät lievemmillä oireilla kotona ja lievästi oireelleet muuttuvat (lähes) oireettomiksi. Eli kyllä rokotteissakin kehittämisen varaa edelleen on.
Täytyy kyllä nostaa hattua @krjalone kun on tuollaiset 13M PPD:n vermeet laitellut. @HarriH näyttää laittaneen Xeon koneen, @Jalmos ja moni muukin on nostanut tasoa :thumbsup:

24.9.2020 alkoi taukoilu ja uuden vuoden kunniaksi 1.1.2021 laitoin taas koneen päälle. Mulla on AMD:n näyttis, niihin ei ole tainnut tulla tuollaista boostia. Muutenkin meikäläisen vermeet on TechBBS standardilla SER kamaa mutta omaan pelailuun olleet riittäviä. Nyt kun pakkaset alkoi niin tämä samalla lämmittää toista makkaria :lol:

Joo, kyllä tässä koronassa vielä varmasti riittää tutkittavaa vaikka rokotteita on jo näköpiirissä. Varmasti kaikki lääkkeet ja keinot on tervetulleita jos rokotteesta huolimatta sairastaa tai on sairastanut vakavan taudin josta sitten jälkioireita tms.
 
Viimeksi muokattu:

HarriH

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
63
Niinhän siinä sitten kävi, että Herra Murphy oli taas kylässä :)

Minä hankin kesällä SERrinä GTX980 kortin ja GTX980Ti vesijäähyn eri paikoista ihan vaan havaitakseni, etteivät ne tietenkään sovi toisiinsa. Loppuvuodesta hankin sitten GTX980Ti kortin, kun vesijäähy jo oli siihen valmiina odottamassa.

Suunnitelma: Fujitsun ilmalla jäähdytetyt GTX980 ja GTX1060 vesitetään ja lisätään sinne vielä tuo GTX980Ti. Lisäksi prosessorit voisi vesittää samalla.

Hankinnat: SER tavarasta kun on kyse, niin tavoitteeksi laitoin sen ettei vesitys maksaisi enempää kuin tuote itse. CPU jäähyiksi löysin Alphacoolin XPX blokit aquatuning.fi -sivuilta B-luokan tavarana n.€ 14,-. Prosessoreista olin maksanut 15€/kpl. Samasta paikasta löytyi vielä pari 280 radia 15€/kpl C-luokan tavarana.
GPU jäähyksi en halunnut ostaa korttikohtaista FullCover blokkia a' >100€, vaan katselin ebaysta pelkän grafiikkapiirin jäähdyttävää blokkia, jonka hinta oli n €10,- ja lisäetuna monikäyttöisyys tarvittaessa. Formulamodista tuli sitten vielä tilattua liittimiä ja letkuja yms. tarpeellista.

Toteutus: GTX980Ti jäähystä puuttuneiden ruuvien tilalle ei tietenkään käyneet ilmajäähystä otetut ruuvit. KNUPFER Modell- und Feinwerktechnik toimittaa kaiken kokoisia pieniä ruuveja, toki heille jo tilauksen yhteydessä antamani toimitusosoitteen varmistuskysely sähköposti makasi viikon roskapostikansiossani...
HP:n vesityksessä olin jo oppinut, että letkua menee paljon enemmän kuin uskoisi, sen pohjalta ostin harjoittelu ja mitoituskäyttöön Puuilosta 10/13mm muoviletkua 10m seitsemällä eurolla. Lähtökohtaisesti jokainen letku, jonka leikkaat oikeaan mittaan, on kuitenkin aina liian lyhyt. Viimeistään ilmauksen yhteydessä huomaa, että olisi sittenkin pitänyt olla pitempi letku.
Vihdoin ja viimein kaikki tavarat olivat löytäneet perille. Ensimmäinen havainto oli että, GTX980Ti pestynä ja puunattuna sekä uusilla ruuveilla koottuna ei sitten mahdukaan korkeutensa puolesta koneeseen ja PCIe-kääntösarjan käyttö ei onnistuisi koska koneessa on jo kaksi muuta GPUta.

Lopputulos: Fujitsussa on nyt vedellä jäähtymässä kaksi CPUta sekä GTX980 ja GTX1060. 60% kuormituksella prosessorien lämpötila on noin 35 ja GPUt täysillä foldaten vähän yli 40 astetta. Hiljaisuus on se mitä haettiin ja saavutettiin. Hiljainen humina koneista jää seinäkellon raksutuksen alle.

Jatkosuunnitelma: Löytää sopiva SER laite tuolle GTX980Tille, jotta saisin lunastettua ennen joulua lupaamani yli 4 miljoonan päivätuotto :)
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Täytyy kyllä nostaa hattua @krjalone kun on tuollaiset 13M PPD:n vermeet laitellut. @HarriH näyttää laittaneen Xeon koneen, @Jalmos ja moni muukin on nostanut tasoa :thumbsup:

24.9.2020 alkoi taukoilu ja uuden vuoden kunniaksi 1.1.2021 laitoin taas koneen päälle. Mulla on AMD:n näyttis, niihin ei ole tainnut tulla tuollaista boostia. Muutenkin meikäläisen vermeet on TechBBS standardilla SER kamaa mutta omaan pelailuun olleet riittäviä. Nyt kun pakkaset alkoi niin tämä samalla lämmittää toista makkaria :lol:

Joo, kyllä tässä koronassa vielä varmasti riittää tutkittavaa vaikka rokotteita on jo näköpiirissä. Varmasti kaikki lääkkeet ja keinot on tervetulleita jos rokotteesta huolimatta sairastaa tai on sairastanut vakavan taudin josta sitten jälkioireita tms.
Eiköhän tässä pariksi vuodeksi ainaki ole töitä laskettavaks. JA meneehän tuolla välillä seassa muitakin proggiksia.
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
95
Vielä jaksoi SER-kalusto juuri ja juuri nousta Top20 producers listalle :)
1610294472426.png

Ihan mielenkiintoisia tilastoja tuolla extremeoverclocking.com:issa. Huhtikuussa on ollut TechBBS porukassa n.260 aktiivista foldaajaa ja nyt n.70
1610302963962.png
toisaalta nyt melkein neljä kertaa pienemmällä aktiiviporukalla tulee jopa vähän enemmän pisteitä kun maaliskuussa1610302908729.png

Edit: kuvat mukaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
688
Nyt on jotain super moonshotteja vissiin, ihmettelin että miten FAHControl näyttää molemmille koneille yhteensä lähemmäs 6M PPD.

foldingpiikki.png


:woot:

Aiemmin 3M PPD on ollut maksimi mihin tuo RTX 2070 on yltänyt.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
224
Kyhäsin pienen apuohjelman, joka pudottaa NVIDIAn kortin power limittiä foldauksessa 72%:aan, kun työhuone ei kestänyt 2x 3080 ja 1x 2070 korttien lämpökuormaa. Palauttaa takaisin 100%:aan, kun foldaus loppuu tai menee esim. "Wait for idleen" (= prosessi katoaa). Windows 64 bit only toistaiseksi, en tiedä taipuisiko helpost Linuxille. PPD arvot eivät kärsineet omasta mielestäni merkittävästi ja kääntelin aikani sitä käsinkin, mutta aina unohtui väärään asentoon ja pelikokemus kärsi.

Löytyy Folding@Homen forumilta postista:

Hyödyttää enemmän "farmeja", kun ajetaan useampaan konetta tai juniori(e)n koneita kanssa, joissa käyttäjää itseä ei ehkä niin "kinee" säädellä GPUn powereita suuntaan jos toiseen.

EDIT: Korjattu power limit 72%, kun RTX 2070 ei tykännyt siis 70%:sta (minimit on ko. kortilla 71%)
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
224
Tuli asentaessa tällänen herja:

Ok noniin. Kiitos ja anteeksi. Katson heti työpäivän jälkeen; ei pitäisi olla kummoinen korjaus. Liittyy siihen, että se koitti asettaa konfig-tiedoston kirjoitusoikeuksia sellaisiksi, että käyttäjä voi niitä muokata ilman admin oikeuksia.

Mikä käyttis sulla on käytössä?
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
224
Joo korjaan ottamalla noi liian hienot säädöt pois. Ei oo mikään erikoinen käyttisversio sulla, niin ei ole kyllä siitä kiinni.
Päivitin nyt saman aiemman v0.9.3 paketin sellaiseksi, että se ei enää aseta noita oikeuksia. Eli downloadaamalla "saman aiemman" tulee uudempi versio, kun itse koodi/sovellus ei muuttunut, vaan pelkkä asennuspaketin aikainen asetus poistui.


Erona aiempaan config-tiedosto vaatii sitten vähän admin/elevated jumppaa editointiin (tai muokatun kopiointiin). Vakioarvot powerille on 72% foldatessa ja 100% ei foldatessa.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
@maajussi pistänyt näemmä hanskat tiskiin ja porukkaa menee ohi oikealta ja vasemmalta :)
Juu laitoin, ellei nyt tän päivän kovilla pakkasilla hetkeks laita näyttistä lämmittää huonetta :)
Olin tarkoituksella lopettanut ranking-sivunkin katselun, kun alkaisi vituttaa vaan mutta nyt en malttanut olla katsomatta kun mainitsit, yllättävänkin vähän vielä tippunut sijoitus.

Sulla itellä kovaa kisaa näköjään kaverisi Neblon kanssa!
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Juu laitoin, ellei nyt tän päivän kovilla pakkasilla hetkeks laita näyttistä lämmittää huonetta :)
Olin tarkoituksella lopettanut ranking-sivunkin katselun, kun alkaisi vituttaa vaan mutta nyt en malttanut olla katsomatta kun mainitsit, yllättävänkin vähän vielä tippunut sijoitus.

Sulla itellä kovaa kisaa näköjään kaverisi Neblon kanssa!
No ei se ole todellista kisaa, kun tämä rtx2070 on vaan 2. näytönohjain sillä. Mut kun sillä on 1. koneessa 2 x 2080 ti sillattu ja ne pitää olla vierekkäin niin ne lämpiää foldatessa liikaa. Pitäisi nestejäähdyttää eikä saa toimeksi
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
@HarriH saanut kaikki GPU:t töihin, mennään jo 4,6 MPPD:n vauhtia? Ja averagekin noussut melkein 4 M, jolla irtoaa 2. paikka tiimissä megalaskija @krjalone perässä :)
 

HarriH

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
63
@HarriH saanut kaikki GPU:t töihin, mennään jo 4,6 MPPD:n vauhtia? Ja averagekin noussut melkein 4 M, jolla irtoaa 2. paikka tiimissä megalaskija @krjalone perässä :)
Enhän minä muuten, mutta kun tuo @podpod yritti takavasemmalta ohi, viikkotuotoissa hän olikin eilen hetken jo edellä :)

On tämän GTX980Ti käyttöönottaminen haastavaa. Minulla on ollut testirunkona pieni pöytäkone, jossa on tullut testailtua kaikenlaisia lisäkortteja, ohjelmia tai käyttöjärjestelmiä. Kone on HP ProDesk 400 G1 SFF pöytäkone,i3-4130@3,40GHz, eli pieni matala toimistokäyttöön tarkoitettu peruskone.
Kokeilin kuitenkin siinä GTX980Ti kortin toimintaa. Afterburnerista kaikki rajoittimet täysille laitettuna kortin sai kyllä foldaamaan, mutta jossain vaiheessa kesken laskentaa sitten kone kuitenkin kaatui. Mitenhän se sillälailla, kun koneen virtalähde on 240W ja GTX980Ti haluaa 250W...
Kun Huuto.netissä tuli vastaan Dell 7010 USFF 200W virtalähde 5,90€ hintaan, niin olihan sitä pakko kokeilla.

Eli kolmannen foldauskoneen kokoonpano on, HP ProDesk 400G1, Dual PowerSuppy 240W+200W, i3-4130, GTX980Ti. Laskentateho siellä 1 miljoonan paikkeilla.
Kun kortille on jo vesijäähy valmiina ja muista vesitouhuista on ylijäänyt 280 radi ja pikkupumppu, niin tarkoitus on tuokin lopulta vesittää :)
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
TechBBS nyt näköjään sijalla 92 TechBBS Team Summary - Folding@Home Stats

Ja ennusteen mukaan päivän sisään pitäisi vielä yksi sija nousua tulla. Mikäs meillä on ollut paras sijoitus tuolla?
Mun mielestäni tämä on paras sijoitus, mitä on ollut ja kaikki sitä paremmat sitten myös :)

Jotkut tiimit ovat hiipuneet, menivät joskus aiemmin viime vuonna ohi, mutta ollaan niitä nyt sitten ohiteltu. Viimeksi, kun katsoin, niin TechBBS oli 60 parhaan joukossa tämänhetkisessä tuotannossa.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Enhän minä muuten, mutta kun tuo @podpod yritti takavasemmalta ohi, viikkotuotoissa hän olikin eilen hetken jo edellä :)

On tämän GTX980Ti käyttöönottaminen haastavaa. Minulla on ollut testirunkona pieni pöytäkone, jossa on tullut testailtua kaikenlaisia lisäkortteja, ohjelmia tai käyttöjärjestelmiä. Kone on HP ProDesk 400 G1 SFF pöytäkone,i3-4130@3,40GHz, eli pieni matala toimistokäyttöön tarkoitettu peruskone.
Kokeilin kuitenkin siinä GTX980Ti kortin toimintaa. Afterburnerista kaikki rajoittimet täysille laitettuna kortin sai kyllä foldaamaan, mutta jossain vaiheessa kesken laskentaa sitten kone kuitenkin kaatui. Mitenhän se sillälailla, kun koneen virtalähde on 240W ja GTX980Ti haluaa 250W...
Kun Huuto.netissä tuli vastaan Dell 7010 USFF 200W virtalähde 5,90€ hintaan, niin olihan sitä pakko kokeilla.

Eli kolmannen foldauskoneen kokoonpano on, HP ProDesk 400G1, Dual PowerSuppy 240W+200W, i3-4130, GTX980Ti. Laskentateho siellä 1 miljoonan paikkeilla.
Kun kortille on jo vesijäähy valmiina ja muista vesitouhuista on ylijäänyt 280 radi ja pikkupumppu, niin tarkoitus on tuokin lopulta vesittää :)
Sullahan alkaa olemaan jo pienimuotoinen klusteri siellä...:) Kaipa tuohonkin sitten toisen kortin jostain lavalta löytää...

Mites tuo Dellin virtalähde siihen HP:n pöytäkoneeseen sopi, vaati varmaankin hieman liitinkikkailua jne.?
 

HarriH

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
63
Siinähän se viikonloppu vesittäessä meni, tuskinpa kovin montaa HP ProDesk 400G1 konetta on yleensäkään vesijäähdytetty, saati sitten GTX980Ti grafiikkaohjaimen kera. :)

@Jalmos , ei tähän koneeseen voi mitään laittaa lisää, ainoa PCIe x16 on nyt käytössä ja jäljelle jääviin PCIe x1 paikkoihin ei sähkö riitä. i3 prosessorikin on jo helisemässä, kun se yrittää ruokkia tätä yhtä GPUta. Minulla on virtalähdejohtoja, joissa on valmiina VGA 6+2 liittimet, virtalähdeliitin vaan pois sekä juottamalla johdot Dellin virtalähteen johtoihin sain niihin +12VDC sähköä, virtalähteiden maat piti vielä yhdistää toisiinsa.


Tässä on muutama kuva koneesta ja rakenteista.
HPProDesk400G1 - Copy.jpg

WaterCooled HP ProDesk 400 G1 SFF, i3-4130, Dual PowerSuppy 240W+200W, Asus GeForce GTX 980 Ti Strix, Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280mm Radiator, 2x EK-Vardar F2-140 fan.


Mittari_PWM - Copy.JPG

Pwm-ohjain on tuulettimien ohjaukseen, keltainen polttoainesuodatin hoitaa vesisäiliön virkaa ja lämpömittari näyttää vedenlämpötilaa. Lämpöanturi on tuossa vesiletkussa, munakennosta tehdyssä "pesässä", kenno eristää ympäröivän ilman, jolloin anturin lämpö on sama kuin putken sisällä olevan veden.


Dual_PSU - Copy.JPG

Dellin virtalähteen johtoliitokset. P1 liittimessä on tinalanka virtakytkimenä, konehan on aina päällä, jolloin virtajohdon irroitus tarvittaessa riittää.


Takakiinnitys - Copy.JPG

Ilmastointiputkien kiinnitysraudasta sai kätevää yleiskiinnikerautaa. Täysikorkea näytönohjain täytyi kiinnittää nippusiteellä matalaan korttipaikkaan. Dellin virtalähde kiinnittyi helposti yleisraudalla.


CPU - Copy.JPG

10€ CPU-vesiblokille ei löytynyt sopivaa kiinnityssarjaa, niin yleisrauta saa sen hoitaa ja viralliset jousikuormitteiset kiristykset korvasin ruuvi+mutteri yhdistelmällä ja näppituntumalla.

Onhan tuo niin kauhea viritys, etten enää voi omalla nickillä käydä Custom nestejäähdytys - yleisthreadiä edes lukemassa, pitänee käyttää jatkossa sen ketjun selaamiseen kirjaston konetta :)


Vesijäähdyttämällä saavutin projektille asettamani tavoitteet, 24/7 tuotantokäytössä oleva foldauskone yli miljoonan päivätuotolla, jonka pitää olla hiljainen koska se on olohuoneessa kahden muun laskentakoneen kanssa. Kolmen koneen hiljaisen huminan yli kuuluu edelleen seinäkellon raksutus ...

Kaikissa koneissa on näkyvillä veden lämpötila. Kaikki on silloin hyvin kun vesi on 31...35, vähän alle 30 kertoo laskentapaketin odottelusta. Vasta lämmön putoaminen 25...27 välille vaatii asiaan puuttumista. Koneiden prosessoreiden ja grafiikkaohjaimien lämmöt ovat 40...50 asteen välillä.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Siinähän se viikonloppu vesittäessä meni, tuskinpa kovin montaa HP ProDesk 400G1 konetta on yleensäkään vesijäähdytetty, saati sitten GTX980Ti grafiikkaohjaimen kera. :)

@Jalmos , ei tähän koneeseen voi mitään laittaa lisää, ainoa PCIe x16 on nyt käytössä ja jäljelle jääviin PCIe x1 paikkoihin ei sähkö riitä. i3 prosessorikin on jo helisemässä, kun se yrittää ruokkia tätä yhtä GPUta. Minulla on virtalähdejohtoja, joissa on valmiina VGA 6+2 liittimet, virtalähdeliitin vaan pois sekä juottamalla johdot Dellin virtalähteen johtoihin sain niihin +12VDC sähköä, virtalähteiden maat piti vielä yhdistää toisiinsa.


Tässä on muutama kuva koneesta ja rakenteista.

WaterCooled HP ProDesk 400 G1 SFF, i3-4130, Dual PowerSuppy 240W+200W, Asus GeForce GTX 980 Ti Strix, Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280mm Radiator, 2x EK-Vardar F2-140 fan.



Pwm-ohjain on tuulettimien ohjaukseen, keltainen polttoainesuodatin hoitaa vesisäiliön virkaa ja lämpömittari näyttää vedenlämpötilaa. Lämpöanturi on tuossa vesiletkussa, munakennosta tehdyssä "pesässä", kenno eristää ympäröivän ilman, jolloin anturin lämpö on sama kuin putken sisällä olevan veden.



Dellin virtalähteen johtoliitokset. P1 liittimessä on tinalanka virtakytkimenä, konehan on aina päällä, jolloin virtajohdon irroitus tarvittaessa riittää.



Ilmastointiputkien kiinnitysraudasta sai kätevää yleiskiinnikerautaa. Täysikorkea näytönohjain täytyi kiinnittää nippusiteellä matalaan korttipaikkaan. Dellin virtalähde kiinnittyi helposti yleisraudalla.



10€ CPU-vesiblokille ei löytynyt sopivaa kiinnityssarjaa, niin yleisrauta saa sen hoitaa ja viralliset jousikuormitteiset kiristykset korvasin ruuvi+mutteri yhdistelmällä ja näppituntumalla.

Onhan tuo niin kauhea viritys, etten enää voi omalla nickillä käydä Custom nestejäähdytys - yleisthreadiä edes lukemassa, pitänee käyttää jatkossa sen ketjun selaamiseen kirjaston konetta :)


Vesijäähdyttämällä saavutin projektille asettamani tavoitteet, 24/7 tuotantokäytössä oleva foldauskone yli miljoonan päivätuotolla, jonka pitää olla hiljainen koska se on olohuoneessa kahden muun laskentakoneen kanssa. Kolmen koneen hiljaisen huminan yli kuuluu edelleen seinäkellon raksutus ...

Kaikissa koneissa on näkyvillä veden lämpötila. Kaikki on silloin hyvin kun vesi on 31...35, vähän alle 30 kertoo laskentapaketin odottelusta. Vasta lämmön putoaminen 25...27 välille vaatii asiaan puuttumista. Koneiden prosessoreiden ja grafiikkaohjaimien lämmöt ovat 40...50 asteen välillä.
No OK, myönnetään, että on sanan varsinaisessa merkityksessä "tehdyn näköinen" :D Tekee toki mainiosti työnsä eli laskennan ja ihan turha tämmösiin hommiin sinänsä olisi mitään lasiseinin varustettua RGB-härpäkettä valjastaakaan.

Ei sulla olohuoneessa mitenkään erityisen lämmin sitten ole, jos sulla on siellä 3 konetta, n. 2000 W lämpöpatteri? Tulee mieleen, kun nyt ollaan reippaasti kerran liikkeellä, että kai tässä on seuraava pykälä tehdä "konehuone" pihalle/parvekkeelle ja jäähdyttää sekin esim. ilmalämpöpumpulla? :)
 

HarriH

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
63
Afterburnerilla olen rajoittanut GPU tehoja. Se ei juuri vaikuta koneiden PPD lukemiin, mutta sähköä menee paljon vähemmän. Jää alle kilowatin nykyisin. Patteritermostaatit sekä avoin pohjaratkaisu pitää asunnon normaalilämpöisenä.

Eiköhän tämä laskentaklusteri ole tässä kokoonpanossa nyt hyvä. En ole kuitenkaan aikeissa ostaa SERriä lisää eikä F@H ole saatavilla Varian 620i Fortran kielisenä reikänauhalla. :)
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Afterburnerilla olen rajoittanut GPU tehoja. Se ei juuri vaikuta koneiden PPD lukemiin, mutta sähköä menee paljon vähemmän. Jää alle kilowatin nykyisin. Patteritermostaatit sekä avoin pohjaratkaisu pitää asunnon normaalilämpöisenä.

Eiköhän tämä laskentaklusteri ole tässä kokoonpanossa nyt hyvä. En ole kuitenkaan aikeissa ostaa SERriä lisää eikä F@H ole saatavilla Varian 620i Fortran kielisenä reikänauhalla. :)
Joo, HP:ssa voisi toki olla 2 GPU:ta, näkyy olevan vain toi yksi 1080 Ti? Itse olen taas alkanut sivusilmällä kuikuilemaan jotain romua, josta voisi jonkinlaisen varastolämmittimen kyhätä. Itsekin pisti silmiin tuo, että 980 ja 980 Ti on ihan kyvykäs kortti edelleen ja niitä on sopuhintaan liikkeellä. Samoin vielä 970 on myös ihan OK. samaa luokkaa kuin 1060. Tähän 1. koneeseen en taida toista korttia heti hankkia, pitäisi vaihtaa emo, että saisi x16-paikan ja mahtaako tuo 620 W powerikaan riittää ihmeisiin toisen kortin kanssa.

Sen sijaan joku tollanen SER ATX-emolla olisi hyvä virittelyalusta, jos olisi vielä iso PSU niin voisi hankkia 2 korttia siihen. Yksi ylijäämä monitorikin on, jolla voisi viritellä konetta rauhassa, käynnissä toki pysyy ilmankin ja voi tehdä sitten valvontapisteen foldauksen suhteen FAH-Controliin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
No niin, pitkästä aikaa taas mukana. Pitää säätää jossain välissä prossun säädöt kuntoon. Vähän päivitty oma kone ja vanhat osat yläkerran koneeseen.
 
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
No niin, pitkästä aikaa taas mukana. Pitää säätää jossain välissä prossun säädöt kuntoon. Vähän päivitty oma kone ja vanhat osat yläkerran koneeseen.
Apua kaivataan, pitkä tauko sulla

Mitäs päivityksiä on kokoonpanossa? Pitääkö lyödä itsekin lisää löylyä masiinaan...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Apua kaivataan, pitkä tauko sulla

Mitäs päivityksiä on kokoonpanossa? Pitääkö lyödä itsekin lisää löylyä masiinaan...
Näkyy mun allekirjoituksessa. Uus emo tuli ostettua ja kaverilta 3700x.

EDIT: Näyttis varmaan päivittyy sit ku uus Bäfä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.04.2020
Viestejä
1 705
Näkyy mun allekirjoituksessa. Uus emo tuli ostettua ja kaverilta 3700x.

EDIT: Näyttis varmaan päivittyy sit ku uus Bäfä tulee.
Joo kappas, mobiiliversio ei näytä allekirjoitusta. Mutta ei mulla sit vielä ole hätää, jos näyttis on entinen. Itse vähän kiikaroin tehokkaampaa näyttistä sillä varjolla, että saisi 3 tuulettimen mallin. Meinasin vaihtaa emoa, mut ehkä tän kanssa pärjää. Vaihdan mieluummin prossua, jos jotain vaihdan. Ehkä just 3700x vois tulla kyseeseen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 831
Joo kappas, mobiiliversio ei näytä allekirjoitusta. Mutta ei mulla sit vielä ole hätää, jos näyttis on entinen. Itse vähän kiikaroin tehokkaampaa näyttistä sillä varjolla, että saisi 3 tuulettimen mallin. Meinasin vaihtaa emoa, mut ehkä tän kanssa pärjää. Vaihdan mieluummin prossua, jos jotain vaihdan. Ehkä just 3700x vois tulla kyseeseen.
FanControl, my take on a SpeedFan replacement

Tällä ohjelmalla ajattelin tehdä tuuletinprofiilit sit..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 769
Jäsenet
70 779
Uusin jäsen
K01571N3N

Hinta.fi

Ylös Bottom