- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 3 145
Optimointikysymys varmasti, mutta minusta tuossa on riski moninkertaisiin tulleihin, ainakin jos palikat muuttaa tullinimekettä. Hypoteettinen esimerkki: jarrujen ja vaihtajien osia Taiwanista Sloveniaan, valmiita jarruja ja vaihtajia Britteihin ja valmis koottu pyörä EU:iin. En usko, että viimeisessä vaiheessa enää muistetaan, että joistakin osista on jo kertaalleen maksettu tulli EU:iin.
Tullaamisesta tuleekin hauskaa, jos UK:sta tulee laatikko A, jossa on palikat, jotka eivät ole kiertäneet EU:n kautta ja suoraan Sloveniasta laatikko B, jossa on jarrut ja vaihtajat.
Niin... Yksi EU:n pointeista oli poistaa näitä tullaus ja byrokratiaongelmia

Turha siitä on itkeä, että britit käyttivät oikeuttaan erota EU:sta. Komission velvoitteena on ollut neuvotella sopimus, jolla päästään mahdollisimman jouhevasti eteen päin.
EU-byrokratia on EU:n oma asia, joten sen lisääntymisestä Bryssel on kyllä oikea valitusosoite. Britit taas voivat valittaa omasta byrokratiastaan Westminsteriin ja tehdä sille jotain.
Mutta eihän tässä ollut alunperin kysymys EU-byrokratiasta? EU toimii niinkuin pitääkin, mutta UK puukottaa toimillaan omia yrityksiään jotka pyrkii myymään EU markkinoille. Vai oletko sitä mieltä että UK:lla pitäisi olla oikeus myydä EU markkinoille ilman sitä EU tullia minkä muut EU maat joutuvat maksamaan kun ne maahantuo osia EU:n ulkopuolelta? Hintaa ilmeisesti nostaa se että myös UK vaatii tullit, mutta se taas ei liity EU:hun. UK voisi itsenäisenä valtiona olla vaatimatta tulleja, ei se EU:hun liity.
Pyörän hinta nousee koska brittiläinen valmistaja uittaa runkoja aasiasta ja EU vaatii tullimaksun EU:n ulkopuolisesta tavarasta. Ihan oikein tässä mennään... Vai?
Edit: Brittien suhteesta Brexitiin
Viimeksi muokattu: