• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista.

Boris sai läpi:

-silakat
-turskat
-hauet
-lohet
-taimenet
-
-
-
jne. ->28

75-prosenttisesti

EU sai läpi:

-sääntöjä on noudatettava ja jos niitä ei noudata, paukkuu tariffit

1 tai 11, ihan sama

:tup:
 
Ensimmäisiä arvioita sopimuksesta





Tätä pelkäsinkin, että brittien neuvottelija antoi periksi. Ikävä että näin kävi. :tdown:

Toivottavasti olen väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää odotella kunnon arvioita, ei riitä oma aika tai kompetenssi käymään tuota läpi. Itse toivon vain sitä, että UK ei saa poimia rusinoita EU-pullasta, vaan rusinoiden mukana tulee velvollisuudet, joita on noudatettava. Jos näin on tehty, niin sitten hemmetin hyvä että pääsivät sopuun!
 
Olisiko kova breksit ollut parempi vaihtoehto?
Nähdäkseni vaihtoehdot on joko tämä diili tai kova breksit.
No, paras vaihtoehto olisi tietenkin ollut jos EU olisi neuvotellut reilusti. Toiseksi paras vaihtoehto olisi kova brexit. Kaikkein paskin vaihtoehto on tietenkin, että britit nöyrtyvät EU:n vaatimuksiin.
 
No, paras vaihtoehto olisi tietenkin ollut jos EU olisi neuvotellut reilusti. Toiseksi paras vaihtoehto olisi kova brexit. Kaikkein paskin vaihtoehto on tietenkin, että britit nöyrtyvät EU:n vaatimuksiin.


Edelleen odottaisin ihan rauhassa tämän sopimuksen tulkintaa.

Vaikka sopimus olisi kuinka tehtynä, niin mikäli britit kokevat kohtelun kiistatilanteissa heitä kohtaan toistuvasti syrjiväksi, niin tuollainen sopimus vedetään nopeasti uuteen uskoon.

EU:lla ei ole syytä neuvotella reilusti, britit ovat nyt kauppakumppanin lisäksi kilpailija.
 
JPMorgan said the EU had secured a deal that allowed it to retain nearly all its advantages from trade with the UK but with the ability to use regulations to "cherry pick" among sectors where the UK had advantages - such as services.

Jos Brexit olisi suunniteltu oikein ja ylipäätään päätetty oikealta pohjalta oikeilla tavotteilla eikä pelkästään kansan kusettamisella ja merkityksettömällä ”meidän kalavedet”-paskalla niin britit olisivat voineet neuvotellakin jotain järkevää. Nyt kuitenkin näyttää siltä että Jorman tehtävänä vain oli minimoida kansanäänestyksestä aiheutunut vahinko ja tällä mennään sitten eteenpäin.

Noh eipä enää EU sanele briteille millaisia kahvinkeittimiä he saavat tehdä ja millaisia ei...paitsi jos meinaavat myydä niitä Eurooppaan. Itsemääräämisoikeus vain paperilla, mutta ei koskaan käytännössä. Liekkö sitten kaiken tämän arvoista. :smoke:
 
Missähän tämän sopimuksen voisi lukea englanniksi tai suomeksi käänettynä versiona?

Alle viikko aikaa sen soveltamisen aloittamiseen, niin pitäisihän sen olla kansalaisten saatavillakin.

Itseäni kiinnostaisi tietää, että miten esimerkiksi menee alvien maksamisen kanssa jos tilaan vaikka Englannin Amazonista uutta tavaraa tai sitten vaikka englantilaiselta ebay kauppiaalta käytetyn esittelypuhelimen.
 
Missähän tämän sopimuksen voisi lukea englanniksi tai suomeksi käänettynä versiona?

Alle viikko aikaa sen soveltamisen aloittamiseen, niin pitäisihän sen olla kansalaisten saatavillakin.

Itseäni kiinnostaisi tietää, että miten esimerkiksi menee alvien maksamisen kanssa jos tilaan vaikka Englannin Amazonista uutta tavaraa tai sitten vaikka englantilaiselta ebay kauppiaalta käytetyn esittelypuhelimen.

Maksat ALV:n Suomessa jos tavara postitetaan Briteistä.

Sopimus taitaa ola pari tuhatta sivua pitkä.
 
Missähän tämän sopimuksen voisi lukea englanniksi tai suomeksi käänettynä versiona?

Alle viikko aikaa sen soveltamisen aloittamiseen, niin pitäisihän sen olla kansalaisten saatavillakin.

Itseäni kiinnostaisi tietää, että miten esimerkiksi menee alvien maksamisen kanssa jos tilaan vaikka Englannin Amazonista uutta tavaraa tai sitten vaikka englantilaiselta ebay kauppiaalta käytetyn esittelypuhelimen.
Täältä löydät ohjeita miten toimia 1.1.2021 alkaen.

 


EU puolelta nähtynä tärkeimmät pointit.

Jos nyt viimein jätetään kalastus pois keskustelusta kun se on yksi kärpäsen kakka merkitykseltään niin UK sai aika pitkälle kaiken haluamansa. Ongelma vain on että ne asiat joita UK halusi näyttää EU puolelta katsottuna olevan UK:lle lähinnä haitaksi eli nyt kävi niin harvinaisesti että tuli win-win sopimus jossa EU mielellään antoi UK:lle kaiken mitä se halusi koska nämä asiat on UK:n haitaksi ja EU:n eduksi.

UK sai haluamansa rajamuodollisuudet ja paperien täyttelyn kaikesta rajat ylittävästä tavarasta koska nämä on symbolisesti tärkeitä osoittamaan että nyt ollaan erillään. Ainakin lähivuosina UK ei tule rajatarkistuksia tekemään koska sillä ei ole resursseja eli EU sai täydet helpot vientimarkkinat tuotteilleen UK:hon esim saksalaiselle autoteollisuudelle kun taas UK:lla tulee olemaan hankaluuksia esim monen sellaisen tavaran osalta jossa komponentit ensin ylittää rajan toiseen suuntaan ja sitten lopputuote toiseen suuntaan eli esim UK:n autoteollisuus. Tavaraliikenne on EU:lle ylijäämäistä ja UK:lle alijäämäistä eli vapaakauppa vieläpä niin että se on raja on EU:n puolelta katsottuna vapaampi on EU:lle erittäin hyvä juttu.

Finanssipalvelut joissa UK:lla oli ylijäämä ja jolla UK oli kompensoinut tavaraliikenteen alijäämää on sopimuksen ulkopuolella ihan niinkuin UK halusi eli EU tulee saamaan muuttoliikkeenä monet finanssipalvelut alueelleen pois UK:sta. EU:lle erittäin hyvä juttu.

Molemmat puolet sai suunilleen kaiken haluamansa eli win-win. Kenenkään on aika paha tätä arvostella.

Ehkä UK kansalaiset kuitenkin huomaavat että tuhat asiaa meni käytännön elämässä huonommaksi ja hankalammaksi ja näistä tullaan varmaan vielä kuulemaan. Kuinkakohan iskee ruoka- ja lääkehuoltoon parina ekana kuukautena. Mutta ihan niinkuin UK halusi mennään ja jos rajalla on kaaos rekkoja niin syynä on että UK on jättänyt varautumatta siihen että he saavat haluamansa rajamuodollisuudet joita varten olisi pitänyt rakentaa rajalle kaikenlaista kapasiteettia niitten hoitamiseen ja jos UK hallitus ei ole ennalta varautunut onnistumiseensa niin vaikea siitä on muita syyttää.
 
Täältä löydät ohjeita miten toimia 1.1.2021 alkaen.


Sen verran "yksinkertaisen" näköistä kaikenlaisine vientilisensseineen ja sertifikaatteineen ja alv-sääntöineen, että helpompi on tilata tavaraa vaikka Kiinasta, Yhdysvalloista tai Intiasta.

Päänsärky tulee jo tuosta kun yrittää hahmottaa miten tuo alvin käsittely ja mahdollinen poisto käytetyssä tavarassa menee tai ei mene myytäessä briteistä EU-alueelle ja miten sitten esimerkiksi moottoriajoneuvoissa. Ja jos suomalainen Matti Meikäläinen myy jotain uutta tai käytettyä tavaraa Suomesta britteihin, niin sovelletaan siihen esimerkiksi marginaaliverotusmenettelyä vai yhteisömyynti- tai kaukomyyntisäännöksiä vai jääkö se alv tai piilevä alv myyjän vahingoksi.

Veikkaisin, että hitonmoinen kaaos tulee tammikuussa Iso-Britannian tavarakauppaan EU-alueelle. Toki se kaaos on myös toisen suunnan kaupassa.
 
Maksat ALV:n Suomessa jos tavara postitetaan Briteistä.

Sopimus taitaa ola pari tuhatta sivua pitkä.
Eikös vapaakauppa nimenomaan säily tavaraliikenteen osalta eli ei ALV:ja?



EU puolelta nähtynä tärkeimmät pointit.

Jos nyt viimein jätetään kalastus pois keskustelusta kun se on yksi kärpäsen kakka merkitykseltään niin UK sai aika pitkälle kaiken haluamansa. Ongelma vain on että ne asiat joita UK halusi näyttää EU puolelta katsottuna olevan UK:lle lähinnä haitaksi eli nyt kävi niin harvinaisesti että tuli win-win sopimus jossa EU mielellään antoi UK:lle kaiken mitä se halusi koska nämä asiat on UK:n haitaksi ja EU:n eduksi.

UK sai haluamansa rajamuodollisuudet ja paperien täyttelyn kaikesta rajat ylittävästä tavarasta koska nämä on symbolisesti tärkeitä osoittamaan että nyt ollaan erillään. Ainakin lähivuosina UK ei tule rajatarkistuksia tekemään koska sillä ei ole resursseja eli EU sai täydet helpot vientimarkkinat tuotteilleen UK:hon esim saksalaiselle autoteollisuudelle kun taas UK:lla tulee olemaan hankaluuksia esim monen sellaisen tavaran osalta jossa komponentit ensin ylittää rajan toiseen suuntaan ja sitten lopputuote toiseen suuntaan eli esim UK:n autoteollisuus. Tavaraliikenne on EU:lle ylijäämäistä ja UK:lle alijäämäistä eli vapaakauppa vieläpä niin että se on raja on EU:n puolelta katsottuna vapaampi on EU:lle erittäin hyvä juttu.

Finanssipalvelut joissa UK:lla oli ylijäämä ja jolla UK oli kompensoinut tavaraliikenteen alijäämää on sopimuksen ulkopuolella ihan niinkuin UK halusi eli EU tulee saamaan muuttoliikkeenä monet finanssipalvelut alueelleen pois UK:sta. EU:lle erittäin hyvä juttu.

Molemmat puolet sai suunilleen kaiken haluamansa eli win-win. Kenenkään on aika paha tätä arvostella.

Ehkä UK kansalaiset kuitenkin huomaavat että tuhat asiaa meni käytännön elämässä huonommaksi ja hankalammaksi ja näistä tullaan varmaan vielä kuulemaan. Kuinkakohan iskee ruoka- ja lääkehuoltoon parina ekana kuukautena. Mutta ihan niinkuin UK halusi mennään ja jos rajalla on kaaos rekkoja niin syynä on että UK on jättänyt varautumatta siihen että he saavat haluamansa rajamuodollisuudet joita varten olisi pitänyt rakentaa rajalle kaikenlaista kapasiteettia niitten hoitamiseen ja jos UK hallitus ei ole ennalta varautunut onnistumiseensa niin vaikea siitä on muita syyttää.

Eipä tuo juuri yllätä. Johnson oli lähinnä puolustamassa Brexit äänestäjien symboliikkaa ja periaatteita kuten kalastusta ja vastapuolella on vuosia/vuosikymmeniä kypsytetyt EU-poliitikot jotka tietävät tarkalleen vientien, tuontien, eri elinkeinojen ja pykälien vaikutukset ja painoarvot. Kuin järjestäisi nyrkkeilyottelun 2-vuotiaan ja Mike Tysonin välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Finanssipalvelut joissa UK:lla oli ylijäämä ja jolla UK oli kompensoinut tavaraliikenteen alijäämää on sopimuksen ulkopuolella ihan niinkuin UK halusi eli EU tulee saamaan muuttoliikkeenä monet finanssipalvelut alueelleen pois UK:sta. EU:lle erittäin hyvä juttu.

Tämä muuten juuri konkretisoitui kohdallani hyvin selkeästi. Olen ollut vuosia Interactive Brokers -osakevälittäjän asiakas. Jenkkifirma, jolla ollut EU:n kaikki asiakkaat UK-konttorin alla. Brexitin takia kaikki EU-asiakkaat siirretään kolmeen uuteen EU:n sisälle perustettuun konttoriin Irlantiin, Unkariin tai Luxemburgiin. Oma tilini siirtyy Irlantiin. Kaikki rahaliikenne, osakekaupat, lainat, palvelumaksut jne. kulkevat näiden EU-konttorien kautta. UK on ottanut ja tulee ottamaan kakkoseen todella pahasti juuri finanssisektorin kohdalla. EU voittaa tässä(kin).
 
Eikös vapaakauppa nimenomaan säily tavaraliikenteen osalta eli ei ALV:ja?

Britit eivät 1.1.2021 alkaen kuulu EU:n veroalueeseen, joten Suomen ALVi tulee maksettaksi tuotteen tulliselvityksen yhteydessä. Toisaalta brittikaupat tekevät jatkossa myynnin EU-alueelle arvonlisäverottomana, joten käytännössä lisäkustannus on ~4% alviero plus tullauskulut.
 
Britit eivät 1.1.2021 alkaen kuulu EU:n veroalueeseen, joten Suomen ALVi tulee maksettaksi tuotteen tulliselvityksen yhteydessä. Toisaalta brittikaupat tekevät jatkossa myynnin EU-alueelle arvonlisäverottomana, joten käytännössä lisäkustannus on ~4% alviero plus tullauskulut.

Niin, mutta miten tämä toimii sitten käytetyn tavaran osalta?

Otetaan esimerkiksi vaikka muutaman vuoden vanha käytetty auto tai sitten 500 euroa briteissä alveineen viikko sitten maksanut puhelin, jonka yksityinen kansalainen siellä osti ja ei ollut tyytyväinen ja haluaisi myydä eBayssä vaikka Suomeen viikon sitä kokeiltuaan. Aiemmin käytetyn puhelimen saattoi myydä Suomeen vaikka 400 euron hinnalla plus 10 euroa postimaksut Suomeen eikä ostajan tarvinnut mitään alveja Suomessa maksaa, mutta nyt taitaa sitten Suomen tulli periä siitä 24 prosenttia alvia ja myyjä ei saa vähentää alveja mistään. Eli ainakin noiden puhelinten myynti loppuu Suomeen kuin seinään kun kalliimaksi tulee ostajalle sieltä ostaa käytettynä kuin uusi kaupasta Suomesta tai Saksasta.
 
Niin, mutta miten tämä toimii sitten käytetyn tavaran osalta?

Otetaan esimerkiksi vaikka muutaman vuoden vanha käytetty auto tai sitten 500 euroa briteissä alveineen viikko sitten maksanut puhelin, jonka yksityinen kansalainen siellä osti ja ei ollut tyytyväinen ja haluaisi myydä eBayssä vaikka Suomeen viikon sitä kokeiltuaan. Aiemmin käytetyn puhelimen saattoi myydä Suomeen vaikka 400 euron hinnalla plus 10 euroa postimaksut Suomeen eikä ostajan tarvinnut mitään alveja Suomessa maksaa, mutta nyt taitaa sitten Suomen tulli periä siitä 24 prosenttia alvia ja myyjä ei saa vähentää alveja mistään. Eli ainakin noiden puhelinten myynti loppuu Suomeen kuin seinään kun kalliimaksi tulee ostajalle sieltä ostaa käytettynä kuin uusi kaupasta Suomesta tai Saksasta.

Näin menee eli samalla tavalla kuin ennekin. Jos ostat USA.sta niin maksat ALV:n oli tavara uusi tai vanha.

USA ja UK on isoja markkina alueita ja kyllä minä olen USA:sat ostanut käyettyä tavaraa koska tarjonta varsinkin jenkki tavarassa ihan ylivertaista EU:m verattuna. Hintakin on ollut kohdallaan.
 
Näin menee eli samalla tavalla kuin ennekin. Jos ostat USA.sta niin maksat ALV:n oli tavara uusi tai vanha.

USA:ssa mitään alveja ei ole koskaan perittykään. Eli sieltä ostettuun käytettyyn tavaraan ne alvit on joutunut maksamaan vain kertaalleen Suomeen.

Iso-Britannian osalta ne alvit noin 20 prosenttia hinnasta on kertaalleen jo kerätty ja kerätään sitten toistamiseen Suomessa jos käytetyn tavaran myy Suomeen.

--> Käytetyn tavaran myynti Briteistä Suomeen ja EU-maihin tyrehtyy.

Ajoittain briteistä tullut ostettua itsekkin esimerkiksi käytettyä puhelinta tai vaikka autoon käytettyä ECU boksia.
 
USA:ssa mitään alveja ei ole koskaan perittykään. Eli sieltä ostettuun käytettyyn tavaraan ne alvit on joutunut maksamaan vain kertaalleen Suomeen.

Eihän kukaan näin ole väittänytkään kun ei jenkeissä mitää alvia ole. ALV:t perii tapauksesta riippuen Suomen tulli tai kuljetusfirma. Esim ebaystä kun ostat niin voi maksaa USA:n ostokset alvilisina ja tavara tulee koti ovelle lähetillä. Kuriiri sitten tilittää alvit Suomen valtiolle.

Minun kokemus UK ostoksista on että aika sama ostaako jenkeistä vai UK:stä koska saman verran niissä on veroa joka tapauksessa jos tavara päätyy EU alueelle. Nythän tää muuttuu jenkitavara kanattaa ostaa suoraan jenkilästä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, mutta miten tämä toimii sitten käytetyn tavaran osalta?

Otetaan esimerkiksi vaikka muutaman vuoden vanha käytetty auto tai sitten 500 euroa briteissä alveineen viikko sitten maksanut puhelin, jonka yksityinen kansalainen siellä osti ja ei ollut tyytyväinen ja haluaisi myydä eBayssä vaikka Suomeen viikon sitä kokeiltuaan. Aiemmin käytetyn puhelimen saattoi myydä Suomeen vaikka 400 euron hinnalla plus 10 euroa postimaksut Suomeen eikä ostajan tarvinnut mitään alveja Suomessa maksaa, mutta nyt taitaa sitten Suomen tulli periä siitä 24 prosenttia alvia ja myyjä ei saa vähentää alveja mistään. Eli ainakin noiden puhelinten myynti loppuu Suomeen kuin seinään kun kalliimaksi tulee ostajalle sieltä ostaa käytettynä kuin uusi kaupasta Suomesta tai Saksasta.

ALVi kannetaan samalla tavoin uudesta ja käytetystä tavarasta, Suomen tullia ei liikuta onko tuotteesta kannettu ALVit verorajan toisella puolella vai ei.
 
Mitenkäs rahti... voiko rahdinkin ostaa lavittoman koska sen arvo kuitenkin lisätään tavaran arvoon?

Jos ostan 100£ tavaran jossa 10£ rahtia niin kannetaanko ALV 110£. Onko rahti silloin myytäessä alv0?
 
Eihän kukaan näin ole väittänytkään kun ei jenkeissä mitää alvia ole. ALV:t perii tapauksesta riippuen Suomen tulli tai kuljetusfirma. Esim ebaystä kun ostat niin voi maksaa USA:n ostokset alvilisina ja tavara tulee koti ovelle lähetillä. Kuriiri sitten tilittää alvit Suomen valtiolle.

Minun kokemus UK ostoksista on että aika sama ostaako jenkeistä vai UK:stä koska saman verran niissä on veroa joka tapauksessa jos tavara päätyy EU alueelle. Nythän tää muuttuu jenkitavara kanattaa ostaa suoraan jenkilästä.
Eikös postimaksut ole huomattavasti kovemmat Jenkeistä, kuin UK:sta? Kirjeistä en tiedä mutta paketit, esim. vinyylilevyn lähettäminen jne? Ainakin toisinpäin, eli täältä lähettäminen Jenkkeihin on tyyristä puuhaa.
 
Eikös postimaksut ole huomattavasti kovemmat Jenkeistä, kuin UK:sta? Kirjeistä en tiedä mutta paketit, esim. vinyylilevyn lähettäminen jne? Ainakin toisinpäin, eli täältä lähettäminen Jenkkeihin on tyyristä puuhaa.

Tämä kait riippuu mutta periaatteessa joo. Jäin nyt siihen käsitykseen että rahtipalvelut myydään periaatteessa verotomana ja vero maksetaan kohdemaassa.
 
--> Käytetyn tavaran myynti Briteistä Suomeen ja EU-maihin tyrehtyy.

Näin tässä varmaan käy... ja veikkaan että muukin yksityinen ebay kauppa tyrehtyy. Ainakin minä juuri äsken etsin korvaavan tuotteen Saksasta, hinta on about sama mutta alv sähläys jää pois. Veikkaan että osa pienistä myyjistä ei lähde mukaan alv0 myyntiin mikä kaventaa tarjontaa.
 
No, paras vaihtoehto olisi tietenkin ollut jos EU olisi neuvotellut reilusti. Toiseksi paras vaihtoehto olisi kova brexit. Kaikkein paskin vaihtoehto on tietenkin, että britit nöyrtyvät EU:n vaatimuksiin.

Ja mikähän oli tämä suuri epäreiluus mikä neuvotteluissa vallitsi? Oli mikä oli, mutta hyvä niin että pitivät kaikilla tavoin meidän (suomalaisten) puolia.
 
Hauskana kuriositeettinä Brexit-soppareista löytyi ikivanhaa copy-pastaa, joissa mainitaan "Jonnet Ei Muista"-selaimia kaukaa 90-luvulta. Mitähän muuta kivaa sieltä löytyy kun joku lukaisee 1200-sivuisen sopparin läpi:

References to decades-old computer software are included in the new Brexit agreement, including a description of Netscape Communicator and Mozilla Mail as being "modern" services.
Experts believe officials must have copied and pasted chunks of text from old legislation into the document.

It also recommends using systems that are now vulnerable to cyber-attacks.
The text cites "modern e-mail software packages including Outlook, Mozilla Mail as well as Netscape Communicator 4.x."

The document also recommends using 1024-bit RSA encryption and the SHA-1 hashing algorithm, which are both outdated and vulnerable to cyber-attacks.

 
Hauskana kuriositeettinä Brexit-soppareista löytyi ikivanhaa copy-pastaa, joissa mainitaan "Jonnet Ei Muista"-selaimia kaukaa 90-luvulta. Mitähän muuta kivaa sieltä löytyy kun joku lukaisee 1200-sivuisen sopparin läpi:



Äläs nyt, tuohan sopii ihan hyvin. Mites se meni, Britit oli 1800-luvun kehittynein maa... ja on edelleen.

Vakavammin, aikamoista arpomista lienee säädösten soveltamiseen luvassa. Jos neuvottelijat eivät ehtineet lukea sopparia läpi, niin arvaa ehtiikö kukaan sen soveltajista siihen kunnolla perehtyä muutamassa arkipäivässä.
 
Imeisesti tuo vapaa kauppa ei nyt sitten ihan niin vapaata olekaan kuluttajakaupan suhteen kun ALV-säätöön täytyy ryhtyä. Jonkinlainen hinnankorotus kaikkeen vaikka kauppias UK:sta verotta myisikin kun joutuu Suomen korkeamman ALV:in maksamaan? Lisäksi lisävaiva. Kai se pitää kattoa korvaavat kauppiaat brittikaupoille, joista tilannut.

Onkohan tässä se mahdollisuus, että UK-kauppias myy ALV-vapaasti EU-asiakkaalle ja sitten paketit jää kuitenkin harvakseltaan tullin seulaan vai onko tästä tulossa automaattinen ALV-sirkus kaikelle tilatulle?
 
Imeisesti tuo vapaa kauppa ei nyt sitten ihan niin vapaata olekaan kuluttajakaupan suhteen kun ALV-säätöön täytyy ryhtyä. Jonkinlainen hinnankorotus kaikkeen vaikka kauppias UK:sta verotta myisikin kun joutuu Suomen korkeamman ALV:in maksamaan? Lisäksi lisävaiva. Kai se pitää kattoa korvaavat kauppiaat brittikaupoille, joista tilannut.

Onkohan tässä se mahdollisuus, että UK-kauppias myy ALV-vapaasti EU-asiakkaalle ja sitten paketit jää kuitenkin harvakseltaan tullin seulaan vai onko tästä tulossa automaattinen ALV-sirkus kaikelle tilatulle?

Tässä ei pidä sotkea yritys- ja yksityiskaupan tulleja/alveja sekaisin. EU:lla on vapaakauppasopimus monien maiden kanssa, mutta ei sillä ole mitään tekemistä kuluttajaostosten kanssa.
 
Hauskana kuriositeettinä Brexit-soppareista löytyi ikivanhaa copy-pastaa, joissa mainitaan "Jonnet Ei Muista"-selaimia kaukaa 90-luvulta. Mitähän muuta kivaa sieltä löytyy kun joku lukaisee 1200-sivuisen sopparin läpi:

Kuriositeetille löytyy luonteva selitys, jos vaivautuu katsomaan mistä tässä on kyse: tämä näyttää olevan liitteessä, jossa käsitellään Prümin sopimuksen mukaista viranomaistietojen vaihtoa. Ilmeisesti Prümin sopimusta on kopioitu soveltuvin osin sellaisenaan. Sen liitteissä määritellään mm. tiedonvaihdossa käytettäviä protokollia ja Netscape on mainittu esimerkkinä ohjelmasta, josta ko. protokolla (S/MIME) löytyy. Tarkoituksena on osoittaa, että protokollat eivät vaadi kallista erikoissoftaa vaan tavalliset työpöytäsoftat riittävät. Toki mm. 1024-bit RSA alkaa olla ajastaan jäänyt.
 
Kopioidaanpa tämä tänne, kun tämä on mielenkiintoinen näkökohta myös Brexitin kannata:
Elvytyspaketti ja EKP:n hullu rahan printtaaminen tekevät normaalista kilpailusta vaikeaa.

Ongelma on se, että tuolla muualla Euroopassa saa tällä hetkellä suuria määriä lainaa aivan mitättömillä koroilla. Erityisesti italialaiset ja ranskalaiset pankit elää tällä hetkellä kuin siat pellossa sillä ajatuksella, että EKP:lta lainattua rahaa ei tarvitse maksaa takaisin. Kriisipakettiketjussa on keskusteltu esimerkiksi tapauksesta, jossa Italiassa irtosi 900 KEuron yrityslaina 30 vuodeksi 0,6% kiinteällä korolla. Tuollaisia lainoja ei ole kuin saduissa.
EU:han on vaahtosi brexit-neuvotteluissa teemasta "level playing field" ja oli kovin huolissaan mahdollisuudesta epäreiluihin yritystukiin. Jos nykysäännösten puitteissa tällaiset pellekorkoiset yrityslainat on EU:ssa sallittuja, niin sitten varmaan brititkin saavat antaa edullista yrityslainaa yrityksilleen? Eikä tarvitse välttämättä maksaa takaisin?

Britit on kuitenkin sentään jonkinlaista tolkun kansaa talouspolitiikassaan. Vaikea uskoa, että vajoaisivat tätä alemmas.
 
Imeisesti tuo vapaa kauppa ei nyt sitten ihan niin vapaata olekaan kuluttajakaupan suhteen kun ALV-säätöön täytyy ryhtyä. Jonkinlainen hinnankorotus kaikkeen vaikka kauppias UK:sta verotta myisikin kun joutuu Suomen korkeamman ALV:in maksamaan? Lisäksi lisävaiva. Kai se pitää kattoa korvaavat kauppiaat brittikaupoille, joista tilannut.

Onkohan tässä se mahdollisuus, että UK-kauppias myy ALV-vapaasti EU-asiakkaalle ja sitten paketit jää kuitenkin harvakseltaan tullin seulaan vai onko tästä tulossa automaattinen ALV-sirkus kaikelle tilatulle?
Ei alvia UK:ssa eli suomessa verotetaan enemmän? Vai mikäs homma?
 
Ei alvia UK:ssa eli suomessa verotetaan enemmän? Vai mikäs homma?

Käytännössä kv-kauppa juuri näin; briteissä ei kanneta tuotteesta VAT:ia kun tuote toimitetaan tullialueen ulkopuolelle, ostaja taas toimiessaan maahantuojana maksaa ALVit ja mahdolliset tullit kun tuote tuodaan veroalueen ulkopuolelta. ALVin lisäksi on huomioitava että jatkossa briteistä tilatessaan kuluttaja toimii tuotteen maahantuojana ja siten esim EU-alueen kuluttajansuoja, takuut jne eivät ole voimassa.

Imeisesti tuo vapaa kauppa ei nyt sitten ihan niin vapaata olekaan kuluttajakaupan suhteen kun ALV-säätöön täytyy ryhtyä. Jonkinlainen hinnankorotus kaikkeen vaikka kauppias UK:sta verotta myisikin kun joutuu Suomen korkeamman ALV:in maksamaan? Lisäksi lisävaiva. Kai se pitää kattoa korvaavat kauppiaat brittikaupoille, joista tilannut.

Onkohan tässä se mahdollisuus, että UK-kauppias myy ALV-vapaasti EU-asiakkaalle ja sitten paketit jää kuitenkin harvakseltaan tullin seulaan vai onko tästä tulossa automaattinen ALV-sirkus kaikelle tilatulle?

Yleisesti kv-kaupassa VAT/ALV kannetaan kohdemassa, UK ei tee tästä poikkeusta. Myös EU:n sisällä VAT/ALV maksetaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kohdemaahan, mutta tämä ei näy kuluttajille koska myyjäyritys hoitaa ALVit.

Kysymykseesi UK-toimitusten ohjautumisesta tulliin voi arvata vastauksen olevan kyllä, tulli tekee harkintaa siinä mitkä paketit tällä hetkellä menevät selvitettäväksi - esim omat kokemukset ovat kiinasta 5 per apaut 70 lähetystä, kun taas jenkeistä tulleista ~10 paketista joka ikinen on mennyt tullattavaksi. Lisäksi piakkoinhan (olikohan heinäkuussa 2021) tämä käytäntö muuttuu kun alvivapaus poistuu alle 22€ lähetyksiltä, eli silloin kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat lähetykset menevät tulli-ilmoitusmenettelyyn arvosta riippumatta.
 
Mielenkiintoista nähdä mitä käy kauppojen siiderihyllyille, jossa on tällä hetkellä ihan kiitettävästi hyviä brittiläisiä siidereitä. Näinköhän häviävät valikoimasta?
 
Mielenkiintoista nähdä mitä käy kauppojen siiderihyllyille, jossa on tällä hetkellä ihan kiitettävästi hyviä brittiläisiä siidereitä. Näinköhän häviävät valikoimasta?
Eikö nää nyt just säily, ehkä hieman kalliimpina koska Suomen ALV ja sama vanha valmistevero? Tullimaksua kun ei mene. Hitto tästä sotkusta minkä keittivät ota mitään selvää. Luultavasti omalta osalta menee siihen, että brittiläiset verkkokaupat sekä ebay vaihtuu vaan EU-alueella sijaitseviin. Tuo alvisäätö nimittäin tekee tilaamisesta ihan yhtä vaivalloista kuin USA:sta tai kaukoidästä sillä harvoinpa niihinkään tuotteisiin erillistä tullimaksua tulee.
 
Eikö nää nyt just säily, ehkä hieman kalliimpina koska Suomen ALV ja sama vanha valmistevero? Tullimaksua kun ei mene. Hitto tästä sotkusta minkä keittivät ota mitään selvää. Luultavasti omalta osalta menee siihen, että brittiläiset verkkokaupat sekä ebay vaihtuu vaan EU-alueella sijaitseviin. Tuo alvisäätö nimittäin tekee tilaamisesta ihan yhtä vaivalloista kuin USA:sta tai kaukoidästä sillä harvoinpa niihinkään tuotteisiin erillistä tullimaksua tulee.

Hankala mennä sanomaan, ainakin yksityishenkilönä et pysty EU:n ulkopuolelta etäostamaan alkoholia ollenkaan, mikä harmittaa itseä kun on tullut tilattua briteistä siideriä. Joitain merkkejä täällä tehdään alihankintana Suomalaisen valmistajan toimesta (esim. Strongbow), mutta moni merkki tulee suoraan importtina.
 
Brexit-kaaos on sitten alkanut tähän tapaan. Esimerkiksi rekkoja on käännytetty satamasta:
The UK stopped following EU rules at 23:00 GMT, as replacement arrangements for travel, trade, immigration and security co-operation came into force.
...
The first lorries arriving at the borders entered the UK and EU without delay.
On Friday evening, Transport Secretary Grant Shapps tweeted that border traffic had been "low due to [the] bank holiday" but there had been no disruption in Kent as "hundreds" of lorries crossed the Channel with a "small" number turned back.
...
Six freight loads travelling from Holyhead in Wales to Ireland had to be turned away due to not having the correct paperwork, the Stena Line ferry and port group said on Friday morning.
But later on Friday, the group said freight traffic was flowing well through its ports and government customs systems were working well.
...but the company remained "cautiously optimistic that, as freight volumes begin to rise again, we will be able to ensure the continued free movement of goods".
...
As the first customs checks were completed after midnight, Eurotunnel spokesman John Keefe said: "It all went fine, everything's running just as it was before 11pm."

Kuinkahan britit mahtavatkaan nyt selvitä ilman Brysselin isällistä ohjausta? Koko maa on nyt Boriksen ja Elisabethin käsissä.

Eikö nää nyt just säily, ehkä hieman kalliimpina koska Suomen ALV ja sama vanha valmistevero? Tullimaksua kun ei mene.
:facepalm:
Mitäpä luulet, jos suomalaisen kaupan hyllyssä on belgialaista savukinkkua, maksetaanko siitä kassalla Belgian vain Suomen ALV? Tämä on helppo tarkistaa kaupan kuitista, siinä kun on ja pitää olla eri ALV-kannat eriteltyinä. Olisiko ehkä niin, että kaikesta Suomessa myytävästä maksetaan Suomen ALV?

-> Brexit ei vaikuta brittioluiden ja -siiderien hintoihin juuri mitenkään. Voi kyllä syntyä niche-markkina itsenäistä brittiläisyyttä korostaville brändeille, kuten (Lancaster) Bomber ja Spitfire.:smile:
 
Kuinkahan britit mahtavatkaan nyt selvitä ilman Brysselin isällistä ohjausta? Koko maa on nyt Boriksen ja Elisabethin käsissä.

Yritykset erittäin yllättäen varautuivat ja hamstrasivat varastoon tavaraa ja yrittävät pari viikkoa välttää rajaa. Esim Doverissa normaalisti on päivittäin 10000 rekkaa, 1. päivä oli vain 800.

Mutta ei siinä mitään, kyllä varmaan kaikki toivoo, että yritykset ovat pystyneet opettelemaan uudet säännöt. Varmaan iso osa EU:ssa olevista yrityksistä vaan jättää ostamatta briteistä.

"Brysselin isällistä ohjausta" Briteillä oli iso valta osana yhtä maailman isointa vapaakauppa-aluetta. Mutta pääsevät nyt nauttimaan Brysseli-efektistä
 
Kansan todelliset tunnot voinee lukea tästä:


Jos nyt pidettäisiin vaalit, konservatiivien enemmistö luultavasti katoaisi ja BoJoa itseään ei luultavasti valittaisi lainkaan :think:
Ei tuo mittaa pelkkää Brexitiä. Olisikohan koronakriisillä osavaikutuksensa?

Kysely on tehty neljän viikon aikana joulukuussa, eli moni on vastannut, kun Brexit on ollut levällään eikä koronarokotuksiakaan ollut vielä aloitettu ja lisäbonuksena joulu peruutettiin uuden koronavariantin vuoksi. Tästä kaikesta huolimatta konservatiivit säilyisivät suurimpana puolueena 284-282


Ylen juttu vaikuttaa kömpelöltä yritykseltä maalailla jotain suurta tyytymättömyyttä UK:n johtoon. Mitä olikaan May:n kannatusluvut kehnoimmillaan?
 
Ylen juttu vaikuttaa kömpelöltä yritykseltä maalailla jotain suurta tyytymättömyyttä UK:n johtoon. Mitä olikaan May:n kannatusluvut kehnoimmillaan?

Siis meinaat että jos kannatukset ovat sellaisissa lukemissa että vaaleissa vallassa oleva puolue menettäisi niin paljon paikkoja että mitä todennäköisemmin lentäisi oppositioon niin se ei indikoi suurta tyytymättömyyttä maan johtoon?

*edit*
Puhumattakaan siitä että pääministeri itse menettäisi paikkansa jonka alle kaksi vuotta sitten voitti 52%-37%
 
Viimeksi muokattu:
Hankala mennä sanomaan, ainakin yksityishenkilönä et pysty EU:n ulkopuolelta etäostamaan alkoholia ollenkaan, mikä harmittaa itseä kun on tullut tilattua briteistä siideriä. Joitain merkkejä täällä tehdään alihankintana Suomalaisen valmistajan toimesta (esim. Strongbow), mutta moni merkki tulee suoraan importtina.
Mitäs tää nyt on? Toi onnistuu ihan hyvin, tietenki alv+tullit ja alkoholivero/pakkausvero menee maksuun mutta kyllä se onnistuu. Ellei sit joku oo jättäny jotain kriittistä kertomasta mikä vaikuttaa munkin työntekoon.

"Alkoholilain mukaan yksityishenkilö saa tuoda alkoholijuomia omaan käyttöönsä ilman maahantuontilupaa. Alkoholijuomat voi tuoda mukanaan matkustajatuontina tai hankkia tilaamalla esimerkiksi internetin välityksellä. Oleellista on, että ostettujen alkoholijuomien omistusoikeus siirtyy ostajalle ulkomailla. Tämä tarkoittaa, että juomat on maksettava ulkomaalaiselle myyjälle ennen kuin ne tuodaan Suomeen."

VALVIRA Yksityishenkilön alkoholin maahantuontioikeus

"Kun tilaat alkoholia netin kautta EU:n ulkopuolelta, sinun pitää aina tehdä tulliselvitys ja maksaa maahantuontiverot. EU-maasta tilattuja alkoholijuomia ei tarvitse tulliselvittää, mutta joissain tapauksissa niistä pitää maksaa veroja. "

TULLI Alkoholin nettitilaaminen - Tulli
 
Brexitin vaikutukset alkaa näkyä, "Mega 290 Pro 2021 (GX) was 4000€ before (e.g. yesterday) and is now 4700€"

"From the Team:
As from the 1st January 2021 we have had to increase our SRP’s to reflect the change of position of the UK in Europe.
A large proportion of Nukeproof bikes are assembled in European factories and our hope was that a trade deal would allow these bikes to pass between the EU and our UK warehouse tariff free.
Unfortunately, the new UK-European trade deal only allows tariff free trade on products that have either an EU or UK origin. To achieve an EU origin at least 55% of the value of the complete product must be manufactured in either the UK or the EU.
In the case of Nukeproof because most of the bikes value, e.g. frame and components, are manufactured in Asia, the complete bike is not classified as a European product (even if the bike is assembled in Europe). Our bikes therefore attract additional import duties between Europe and our UK warehouse. Combining this with price increases with rising raw materials, labour and current exchange rates we have already seen, it leaves us with little option but to increase our SRP's.
Whilst we have always tried to fend off unnecessary/ unwanted in-season pricing restructures in the past, these are unavoidable costs in unprecedented times, and we are forced to reflect the update with immediate effect.
We understand these are difficult times for many of our riders and we truly appreciate your support and understanding,
Kind Regard's,
The Nukeproof Team"

 
Brexitin vaikutukset alkaa näkyä, "Mega 290 Pro 2021 (GX) was 4000€ before (e.g. yesterday) and is now 4700€"

"...Unfortunately, the new UK-European trade deal only allows tariff free trade on products that have either an EU or UK origin. To achieve an EU origin at least 55% of the value of the complete product must be manufactured in either the UK or the EU.

Ampuiko EU itseään jalkaan näillä ylitiukoilla alkuperämaavaatimuksillaan?

Nythän tässä käy niin, että tiukat vaatimukset kaatuvat käytännössä EU-kuluttajien niskaan. Moni kuitenkin tykkää tilailla yhtä jos toista brittiläisistä verkkokaupoista ja EU:n tiukka linja konkretisoituu nyt ylimääräisenä rahanmenona kuluttajille.

Kuluttajien kiusaaminen parantaa epäilemättä EU:n suosiota. :think:
 
Ampuiko EU itseään jalkaan näillä ylitiukoilla alkuperämaavaatimuksillaan?

Nythän tässä käy niin, että tiukat vaatimukset kaatuvat käytännössä EU-kuluttajien niskaan. Moni kuitenkin tykkää tilailla yhtä jos toista brittiläisistä verkkokaupoista ja EU:n tiukka linja konkretisoituu nyt ylimääräisenä rahanmenona kuluttajille.

Kuluttajien kiusaaminen parantaa epäilemättä EU:n suosiota. :think:

Et tainnut ymmärtää mitä eroa on valmistamisen ja verkkokaupoista tilaamisen kanssa?

Ei tuo verkkokauppojen myyntiin vaikuta vaan siihen että brittien "valmistamat" tuotteet jotka ei olekkaan oikeasti briteissä valmistettu joutuvat tullin kohteeksi eli niihin joudutaan hinnoittelemaan tulli mukaan.
EU:n kuluttajan kannalta tämä tarkoittaa että kuluttajat todennäköisesti alkavat vältellä tälläisiä tuotteita ja britit menettää ulkomarkkinoita. Tietysti ne voi siirtää tuotannon takaisin UK:hon jolloin valmistetut tuotteet eivät enää joudu tullin kohteeksi, mutta paljonko se sitten vaikuttaa hintaan vs kauko-idässä tuotetut tuoteet onkin sitten ihan eri asia.

Brittiläisten verkkokauppojen myynti tulee kärsimään sen verran että edullisia tuotteita sieltä ei kannata tilata, vaikka niistä ei menisi tullia niin ne menevät silti tullimuodollisuuksien läpi ja esim Irlannissa se tarkoittaa 10e kiinteää käsittelymaksua.

Otetaan nyt esimerkki, tuo Nukeproof joka valmistaa runkonsa EU:n ulkopuolella, mutta kasaa ne briteissä ja myy EU:ssa joutuu maksamaan tullin.
Toinen esimerkki on vaikka Hope, joka valmistaa jarrunsa UK:ssa ja myy EU:ssa ei joudu maksamaan tullia.

EU:n kannalta tämä on ihan järkevää, niiden pitää estää että britit ei voisi manipuloida markkinoita teettämällä tuotteensa kiinassa, liimaamalla tarran UK:ssa ja myymällä niitä sitten "Made in UK" leiman alla tullivapaasti EUn alueella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 380
Viestejä
4 475 796
Jäsenet
73 921
Uusin jäsen
kapri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom