• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista.

Helppo ratkaisu tuohon on siirtää loppu tuotantokin eurooppaan, niin kaikki voittaa.
 
Helppo ratkaisu tuohon on siirtää loppu tuotantokin eurooppaan, niin kaikki voittaa.

Toki, paljonko tuotteelle tulee hintaa onkin sitten hyvä kysymys. Ovatko kuluttajat fiksuja sekä isänmaallisia ja ostavat eurooppalaista vähän kalliimmalla vai kiinalaista halvemmalla? Valitettavasti jälkimmäinen vaihtoehto on ollut hallitseva pitkään, porukka tuijottaa vain hintaa, ei sen halvan hinnan aiheuttamia seurauksia.
 
Et tainnut ymmärtää mitä eroa on valmistamisen ja verkkokaupoista tilaamisen kanssa?
Verkkokaupan sijainti on vain valmistuksen jälkeinen lisäaskel, joka saattaa aiheuttaa lisätulleja, jos ylitetään tullirajoja. Jos UK-valmistaja teettäisi kokoonpanoa aasialaisista osista vaikka Sloveniassa, niin ensin osat tullattaisiin EU:n alueelle, sitten koottu värkki britteihin ja lopulta suomalainen kuluttaja pääsisi tullaamaan sen EU:iin.

Tuossa varmaan käy niin, että UK-verkkokaupan ei ainakaan kannata myydä mitään EU:ssa osittain tuotettua takaisin EU:iin - tai ainakin fyysisen tavaran kierros saarivaltion kautta on syytä jättää väliin. Erilaisten vapaavarastojen voi odottaa kasvattavan suosiotaan.

Miten verot hoidetaan, jos UK-verkkokauppa myy suomalaiselle vaikka Continentalin renkaat ja DHL tuo ne suoraan Ranskan tehtaalta Suomeen?:kahvi:

EU:n kuluttajan kannalta tämä tarkoittaa että kuluttajat todennäköisesti alkavat vältellä tälläisiä tuotteita ja britit menettää ulkomarkkinoita.
...
Brittiläisten verkkokauppojen myynti tulee kärsimään sen verran että edullisia tuotteita sieltä ei kannata tilata, vaikka niistä ei menisi tullia niin ne menevät silti tullimuodollisuuksien läpi ja esim Irlannissa se tarkoittaa 10e kiinteää käsittelymaksua.

Tämä on kohta, jossa kuluttajien kiusaaminen tapahtuu: kuluttajia painostetaan etsimään uusia toimittajia vanhojen, luotettaviksi todettujen kauppiaiden tilalle. Voi olla, että tämä näyttää ylhäältä katsoen rationaaliselta, mutta ei yhdenkään kuluttajan tarvitse sitä ilomielin sulattaa - ja syyttävän sormen voi perustellusti kohdistaa Brysseliin.
 
Verkkokaupan sijainti on vain valmistuksen jälkeinen lisäaskel, joka saattaa aiheuttaa lisätulleja, jos ylitetään tullirajoja. Jos UK-valmistaja teettäisi kokoonpanoa aasialaisista osista vaikka Sloveniassa, niin ensin osat tullattaisiin EU:n alueelle, sitten koottu värkki britteihin ja lopulta suomalainen kuluttaja pääsisi tullaamaan sen EU:iin.

Tuossa varmaan käy niin, että UK-verkkokaupan ei ainakaan kannata myydä mitään EU:ssa osittain tuotettua takaisin EU:iin - tai ainakin fyysisen tavaran kierros saarivaltion kautta on syytä jättää väliin. Erilaisten vapaavarastojen voi odottaa kasvattavan suosiotaan.

Miten verot hoidetaan, jos UK-verkkokauppa myy suomalaiselle vaikka Continentalin renkaat ja DHL tuo ne suoraan Ranskan tehtaalta Suomeen?:kahvi:



Tämä on kohta, jossa kuluttajien kiusaaminen tapahtuu: kuluttajia painostetaan etsimään uusia toimittajia vanhojen, luotettaviksi todettujen kauppiaiden tilalle. Voi olla, että tämä näyttää ylhäältä katsoen rationaaliselta, mutta ei yhdenkään kuluttajan tarvitse sitä ilomielin sulattaa - ja syyttävän sormen voi perustellusti kohdistaa Brysseliin.
Ite kyllä osoittaisin sen sormen ennemmin pölhöpopulistisiin brexiteereihin, jotka tämän sopan laittoi alkuun.
Ja vähän toki myös Cameroniin, joka antautui vedätettäväksi lupaamaan kansanäänestyksen.
 
Tämä on kohta, jossa kuluttajien kiusaaminen tapahtuu: kuluttajia painostetaan etsimään uusia toimittajia vanhojen, luotettaviksi todettujen kauppiaiden tilalle.
Ei tarvitse käyttää passiivimuotoa. Iso-Britannia on se, joka aiheuttaa tämän "kuluttajien kiusaamisen", kun ei halunnut pelata samoilla säännöillä. On jotenkin hellyyttävää miten sä olet pystytynyt kääntämään kaiken jotenkin EU:n syyksi tässä koko prosessissa.
Voi olla, että tämä näyttää ylhäältä katsoen rationaaliselta, mutta ei yhdenkään kuluttajan tarvitse sitä ilomielin sulattaa - ja syyttävän sormen voi perustellusti kohdistaa Brysseliin.
Tällaisen johtopäätöksen tekevät kuluttajat ovat hyvin todennäköisesti olleet sormi tanassa sinne Brysseliin jo vuosia. Sitten on me loput rationaaliset kuluttajat täällä ylhäällä päin.
 
Verkkokaupan sijainti on vain valmistuksen jälkeinen lisäaskel, joka saattaa aiheuttaa lisätulleja, jos ylitetään tullirajoja. Jos UK-valmistaja teettäisi kokoonpanoa aasialaisista osista vaikka Sloveniassa, niin ensin osat tullattaisiin EU:n alueelle, sitten koottu värkki britteihin ja lopulta suomalainen kuluttaja pääsisi tullaamaan sen EU:iin.

Nyt täytyy myöntää etten tiedä noin tarkkoja detaileja, mutta kuvittelisin että jos kun osat siirtyvät Aasiasta Sloveniaan niin silloin niistä tietysti menee tulli kuten sanot. Se että peritäänkö tuossa moninkertaisia tulleja kun kasattu kone menee britteihin ja sieltä EU:hun niin väittäisin kyllä että ei. Se että tullauttaako UK kun ne koneet saapuu Sloveniasta UK:hon on eri asia mutta se ei liity mitenkään EU:hun vaan on UK:n oma asia. Sitten kun kone myydään UK:sta EU:hun, niin kuvittelisin että EU todennäköisesti huomioi että osat on jo tullattu EU:hun Sloveniaan saapuessa, joten tarvetta uudelle tullimaksulle ei ole, mutta tullausprosessin läpi ne joutuu menemään.

Nukeproofin tapauksessahan kyse on että rungot menevät Aasiasta suoraan UK:hon ja jos ne yrittää myydä niitä EU:hun niin ne pitää tullata EU:ssa (sitä en tiedä tullaako UK myös ne rungot erikseen, mutta se taas ei ole EU:n ongelma, jos UK haluaa kusta omien firmojensa päälle tuplatulleilla niin ihan vapaasti, itsenäinen maa).

Tuossa varmaan käy niin, että UK-verkkokaupan ei ainakaan kannata myydä mitään EU:ssa osittain tuotettua takaisin EU:iin - tai ainakin fyysisen tavaran kierros saarivaltion kautta on syytä jättää väliin. Erilaisten vapaavarastojen voi odottaa kasvattavan suosiotaan.

Epäilen että EU:lla ei ole ongelmaa tämän kanssa, alkuperäisessä kommentissani jo mainitsin että -> "new UK-European trade deal only allows tariff free trade on products that have either an EU or UK origin" eli free trade kun tavara on EU:sta peräisin.

Tämä on kohta, jossa kuluttajien kiusaaminen tapahtuu: kuluttajia painostetaan etsimään uusia toimittajia vanhojen, luotettaviksi todettujen kauppiaiden tilalle. Voi olla, että tämä näyttää ylhäältä katsoen rationaaliselta, mutta ei yhdenkään kuluttajan tarvitse sitä ilomielin sulattaa - ja syyttävän sormen voi perustellusti kohdistaa Brysseliin.

Tämä nyt vittu on 110% brittien omaa syytä, ihan turha siitä on EU:n suuntaan itkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt täytyy myöntää etten tiedä noin tarkkoja detaileja, mutta kuvittelisin että jos kun osat siirtyvät Aasiasta Sloveniaan niin silloin niistä tietysti menee tulli kuten sanot. Se että peritäänkö tuossa moninkertaisia tulleja kun kasattu kone menee britteihin ja sieltä EU:hun niin väittäisin kyllä että ei. Se että tullauttaako UK kun ne koneet saapuu Sloveniasta UK:hon on eri asia mutta se ei liity mitenkään EU:hun vaan on UK:n oma asia. Sitten kun kone myydään UK:sta EU:hun, niin kuvittelisin että EU todennäköisesti huomioi että osat on jo tullattu EU:hun Sloveniaan saapuessa, joten tarvetta uudelle tullimaksulle ei ole, mutta tullausprosessin läpi ne joutuu menemään.

Optimointikysymys varmasti, mutta minusta tuossa on riski moninkertaisiin tulleihin, ainakin jos palikat muuttaa tullinimekettä. Hypoteettinen esimerkki: jarrujen ja vaihtajien osia Taiwanista Sloveniaan, valmiita jarruja ja vaihtajia Britteihin ja valmis koottu pyörä EU:iin. En usko, että viimeisessä vaiheessa enää muistetaan, että joistakin osista on jo kertaalleen maksettu tulli EU:iin.

Tullaamisesta tuleekin hauskaa, jos UK:sta tulee laatikko A, jossa on palikat, jotka eivät ole kiertäneet EU:n kautta ja suoraan Sloveniasta laatikko B, jossa on jarrut ja vaihtajat.

Tämä nyt vittu on 110% brittien omaa syytä, ihan turha siitä on EU:n suuntaan itkeä.
Turha siitä on itkeä, että britit käyttivät oikeuttaan erota EU:sta. Komission velvoitteena on ollut neuvotella sopimus, jolla päästään mahdollisimman jouhevasti eteen päin.

EU-byrokratia on EU:n oma asia, joten sen lisääntymisestä Bryssel on kyllä oikea valitusosoite. Britit taas voivat valittaa omasta byrokratiastaan Westminsteriin ja tehdä sille jotain.
 
Optimointikysymys varmasti, mutta minusta tuossa on riski moninkertaisiin tulleihin, ainakin jos palikat muuttaa tullinimekettä. Hypoteettinen esimerkki: jarrujen ja vaihtajien osia Taiwanista Sloveniaan, valmiita jarruja ja vaihtajia Britteihin ja valmis koottu pyörä EU:iin. En usko, että viimeisessä vaiheessa enää muistetaan, että joistakin osista on jo kertaalleen maksettu tulli EU:iin.

Tullaamisesta tuleekin hauskaa, jos UK:sta tulee laatikko A, jossa on palikat, jotka eivät ole kiertäneet EU:n kautta ja suoraan Sloveniasta laatikko B, jossa on jarrut ja vaihtajat.

Niin... Yksi EU:n pointeista oli poistaa näitä tullaus ja byrokratiaongelmia :)

Turha siitä on itkeä, että britit käyttivät oikeuttaan erota EU:sta. Komission velvoitteena on ollut neuvotella sopimus, jolla päästään mahdollisimman jouhevasti eteen päin.
EU-byrokratia on EU:n oma asia, joten sen lisääntymisestä Bryssel on kyllä oikea valitusosoite. Britit taas voivat valittaa omasta byrokratiastaan Westminsteriin ja tehdä sille jotain.

Mutta eihän tässä ollut alunperin kysymys EU-byrokratiasta? EU toimii niinkuin pitääkin, mutta UK puukottaa toimillaan omia yrityksiään jotka pyrkii myymään EU markkinoille. Vai oletko sitä mieltä että UK:lla pitäisi olla oikeus myydä EU markkinoille ilman sitä EU tullia minkä muut EU maat joutuvat maksamaan kun ne maahantuo osia EU:n ulkopuolelta? Hintaa ilmeisesti nostaa se että myös UK vaatii tullit, mutta se taas ei liity EU:hun. UK voisi itsenäisenä valtiona olla vaatimatta tulleja, ei se EU:hun liity.

Pyörän hinta nousee koska brittiläinen valmistaja uittaa runkoja aasiasta ja EU vaatii tullimaksun EU:n ulkopuolisesta tavarasta. Ihan oikein tässä mennään... Vai?

Edit: Brittien suhteesta Brexitiin

1610042621631.png
 
Viimeksi muokattu:
Turha siitä on itkeä, että britit käyttivät oikeuttaan erota EU:sta. Komission velvoitteena on ollut neuvotella sopimus, jolla päästään mahdollisimman jouhevasti eteen päin.
Voi valurauta sentään...
Kauppaneuvotteluissa velvoite on saada itselle mahdollisimman hyvä sopimus.
EU-byrokratia on EU:n oma asia, joten sen lisääntymisestä Bryssel on kyllä oikea valitusosoite. Britit taas voivat valittaa omasta byrokratiastaan Westminsteriin ja tehdä sille jotain.
Jos britit laittaa lisää rajoitteita kaupalle eroamalla niistä yhteismarkkinoista, jolloin byrokratia lisääntyy välttämättä, niin miten EU tässä lisää byrokratiaa? Selitä nyt ihan omin sanoin miten voit olla näin asenteellinen / kujalla?
Ootko ihan aidosti tätä mieltä, vai onko tää jotain trollausta?
 
Pyörän hinta nousee koska brittiläinen valmistaja uittaa runkoja aasiasta ja EU vaatii tullimaksun EU:n ulkopuolisesta tavarasta. Ihan oikein tässä mennään... Vai?
Tältä osin mikään ei liene muuttunut? EU on varmaankin vaatinut saman tullimaksun jo aiemmin. Valmistajan selityksestä sai kuvan, että nyt joutuvat maksamaan tulleja moneen kertaan.

Perin merkillistä on, että hinnankorotus näyttää koskevan myös UK-markkinoita. Ettei nyt vain olisi kyse siitä, että ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan...

Kauppaneuvotteluissa velvoite on saada itselle mahdollisimman hyvä sopimus.
Lopputulos ei vaikuta järin hyvältä kuluttajan näkökulmasta katsottuna. Onkohan verkko-ostoksia kuluttajan asemassa tekevien asia ollut neuvotteluissa edes esillä?

Jos britit laittaa lisää rajoitteita kaupalle eroamalla niistä yhteismarkkinoista, jolloin byrokratia lisääntyy välttämättä, niin miten EU tässä lisää byrokratiaa?
Mehän ei tietenkään mahdeta mitään sille, jos UK laittaa viennilleen byrokraattisia esteitä. Sen sijaan se, millainen temppurata nettiostajaa EU:ssa odottaa, on aivan EU:n säädeltävissä oleva asia.
 
Lopputulos ei vaikuta järin hyvältä kuluttajan näkökulmasta katsottuna. Onkohan verkko-ostoksia kuluttajan asemassa tekevien asia ollut neuvotteluissa edes esillä?
No ehkä se kuluttajan näkökulma ei ole se mitä haettiin...
Mehän ei tietenkään mahdeta mitään sille, jos UK laittaa viennilleen byrokraattisia esteitä. Sen sijaan se, millainen temppurata nettiostajaa EU:ssa odottaa, on aivan EU:n säädeltävissä oleva asia.
Se "temppurata" on ollut olemassa jo vuosikausia. Iso-Britannia vaan päätti haluta osallikseksi "temppurataa" omaa tyhmyyttään. EU sentään antoi niille vähän helpotetumman "temppuradan".

"MIKSEI EU HELPOTA KOLMANSIEN MAIDEN VIENTIÄ SISÄMARKKINOILLE?"
 
Ensinnä valitetaan että EU tappaa työpaikat EU:sta sääntelyllä ja kaikki tuotanto katoaa Kiinaan.
Sitten kun EU kauppasopimuksessa haluaa varmistaa että Kiinasta ei voida tuoda halpatuotantoa EU:hun ohi tullien siten että tavarat tuodaan UK:n läpi missä niihin ruuvataan pari ruuvia ja lyödään Made in UK tarra niin sitten valitetaan siitäkin.

Eiköhän se ole selvää että joidenkin silmissä EU ei koskaan voi tehdä mitään oikein.
 
Tältä osin mikään ei liene muuttunut? EU on varmaankin vaatinut saman tullimaksun jo aiemmin. Valmistajan selityksestä sai kuvan, että nyt joutuvat maksamaan tulleja moneen kertaan.

Perin merkillistä on, että hinnankorotus näyttää koskevan myös UK-markkinoita. Ettei nyt vain olisi kyse siitä, että ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan...

No tämähän viittaisi siihen suuntaan että ongelma ei ole UK => EU tullimaksu vaan EU => UK tullimaksu.

Eli aiemmin pyörien osat on tuotu aasiasta EU:ssa oleviin tehtaisiin. Tuossa vaiheessa niistä on maksettu se tulli mikä maksetaan kun ne tuodaan maasta X EU:hun. Sitten ne on siirretty EU:n sisällä Britteihin ja myyty sieltä eteenpäin. Eli maksetaan tullit kertaalleen.

Nyt sitten kun UK lähti lätkiin EU:sta niin jos ketju pysyy samana niin tullit maksetaan taas kun tavara siirtyy ulkoa EU:hun. Mutta koska kyseessä ei ole tarpeeksi eurooppalainen tuote niin siitä peritään tullimaksu siinä vaiheessa kun se viedään UK:hon. Joka selittää sen että hinnat nousee UK:ssa.
Sitten kun se tuodaan takaisin EU:hun niin tullimaksua ei tarvi enää maksaa koska niiden aasialaisten osien kohdalla se on maksettu jo kerran ja UK:ssa tuotteen arvoon tulleesta lisästä ei tarvi siten enää maksaa uutta tullia.

Eli ennen Brexittiä ketju oli:
Aasia -> Manner-Eurooppa -> UK -> Manner-Eurooppa
Nyt se on:
Aasia -> Manner-Eurooppa -> UK -> Manner-Eurooppa

Punainen nuoli indikoi tariffia, vihreä nuoli vapaata kauppaa.

Eli se oikea raivon kohde tuon kyseisen kaupan osalta on juurikin ne UK:n politiikot jotka halusivat lähteä lätkimään EU:sta.
 
No ehkä se kuluttajan näkökulma ei ole se mitä haettiin...
Siitähän tässä on kyse. Kuluttajanäkökulma on ilmeisesti sivuutettu kokonaan. EU-tullaaminen kaikkine alkuperäselvityksineen on aivan suhteeton kaupan este kuluttajille.

Se "temppurata" on ollut olemassa jo vuosikausia. Iso-Britannia vaan päätti haluta osallikseksi "temppurataa" omaa tyhmyyttään. EU sentään antoi niille vähän helpotetumman "temppuradan".
Olisiko suurikin tappio EU:lle, jos kuluttaja-ostosten tullaaminen jätettäisiin kokonaan pois? Ei mikään pakota siihen.
 
Tältä osin mikään ei liene muuttunut? EU on varmaankin vaatinut saman tullimaksun jo aiemmin. Valmistajan selityksestä sai kuvan, että nyt joutuvat maksamaan tulleja moneen kertaan.

Niin, ilmeisesti UK "yllättäen" vaatii tullimaksun kun tuot tavaraa aasiasta. Sitten EU "yllättäen" haluaa tullimaksun jos EU:hun yritetään tuoda tavaraa aasiasta vaikka se kiertäisikin UK:n kautta ja UK olisi jo tullit perinyt kertaalleen, koska EU:n sisämarkkinoiden tulleja ei hoideta niin että UK maksattaa tullit itselleen. Ei kai tämä nyt mitenkään epäselvää voi olla?


No tämähän viittaisi siihen suuntaan että ongelma ei ole UK => EU tullimaksu vaan EU => UK tullimaksu.

Eli aiemmin pyörien osat on tuotu aasiasta EU:ssa oleviin tehtaisiin. Tuossa vaiheessa niistä on maksettu se tulli mikä maksetaan kun ne tuodaan maasta X EU:hun. Sitten ne on siirretty EU:n sisällä Britteihin ja myyty sieltä eteenpäin. Eli maksetaan tullit kertaalleen.

Nyt sitten kun UK lähti lätkiin EU:sta niin jos ketju pysyy samana niin tullit maksetaan taas kun tavara siirtyy ulkoa EU:hun. Mutta koska kyseessä ei ole tarpeeksi eurooppalainen tuote niin siitä peritään tullimaksu siinä vaiheessa kun se viedään UK:hon. Joka selittää sen että hinnat nousee UK:ssa.
Sitten kun se tuodaan takaisin EU:hun niin tullimaksua ei tarvi enää maksaa koska niiden aasialaisten osien kohdalla se on maksettu jo kerran ja UK:ssa tuotteen arvoon tulleesta lisästä ei tarvi siten enää maksaa uutta tullia.

Eli ennen Brexittiä ketju oli:
Aasia -> Manner-Eurooppa -> UK -> Manner-Eurooppa
Nyt se on:
Aasia -> Manner-Eurooppa -> UK -> Manner-Eurooppa

Punainen nuoli indikoi tariffia, vihreä nuoli vapaata kauppaa.

En nyt ole ihan varma onko esimerkkisi oikein, aikaisemmin pyörän osat on menneet suoraan britteihin jossa ne on tullattu kertaalleen ja sitten ne pyörät on vapaasti voinut myydä euroopan alueella ilman lisätulleja. Nyt käy samoin, mutta ilmeisesti UK ja EU vaatii tullimaksun koska ne ovat erillisiä järjestelmiä. En ymmärrä esimerkkisi manner-eurooppa pätkää, miksi britit tuottaisi tavaran ensin manner-euroopaan eikä suoraan brittilään?
 
Siitähän tässä on kyse. Kuluttajanäkökulma on ilmeisesti sivuutettu kokonaan. EU-tullaaminen kaikkine alkuperäselvityksineen on aivan suhteeton kaupan este kuluttajille.
Ensinnäkään kauppaneuvotteluissa ei ajatella kuluttajia ensin, vaan valtion(tai unionin) taloutta. Toisekseen nämä kaupan esteet aiheuttaa edelleen se Iso-Britannian lähteminen yhteismarkkinoilta.
Olisiko suurikin tappio EU:lle, jos kuluttaja-ostosten tullaaminen jätettäisiin kokonaan pois? Ei mikään pakota siihen.
No totta helvetissä olisi. Kysytkö nyt ihan tosissaan tätä? Tässä on nyt jo vuosia valiteltu sitä, kun eurooppalaiset verkkokaupat menettää myyntiä (ja me menetetään verorahoja) kiinalaisille kaupoille. Sitten pitäisi vielä antaa tällaista etua briteille?
Ymmärsinkö nyt oikein, että haluaisit EU:n ottavan kunnolla anneliin antamalla briteille tuollaisen edun? Voin vaan kuvitella euroskeptikoiden tulevan housuihinsa tuollaisessa tapauksessa, kun "EU näytti taas munattomuutensa."

En oikeasti suostu uskomaan että olet näin kujalla, mutta olet vaan puolesi valinnut. Tässä on nyt tän koko prosessin aikana nähty miten olet pyrkinyt aina vääntämään asiat niin, että EU on jotenkin väärässä pitämällä puoliaan.
(tiedän ettei keskustelijoista pidä keskustella, mutta kaverin jutut on niin täyttä paskaa tässä vaiheessa, että voin sen sanomisesta kyllä varoituksen ottaa)
 
Perin merkillistä on, että hinnankorotus näyttää koskevan myös UK-markkinoita. Ettei nyt vain olisi kyse siitä, että ei se ole tyhmä, joka pyytää, vaan...

Mistä tämä tieto on peräisin?

Kävin vilkaisemassa Brittiläisen CRC:n sivuja (ne myy Nukeproofia)

Toimitusmaana Irlanti, Nukeproof Reactor 275 RS Carbon Bike X01 Eagle 2021 £6737.99
Toimitusmaana UK, Nukeproof Reactor 275 RS Carbon Bike X01 Eagle 2021 £5999.99
Toimitusmaana Finland, Nukeproof Reactor 275 RS Carbon Bike X01 Eagle 2021 €7599.99 (£6,871.80)

Irlannin VAT on 21% ja Suomen 24% joka taitaa mennä aika tarkkaan noiden hintojen erotukseen?

Edit. UK ja Irlannin hintaero on siis ~12% joka kuulostaisi aika tavanomaiselta tullilta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ilmeisesti UK "yllättäen" vaatii tullimaksun kun tuot tavaraa aasiasta. Sitten EU "yllättäen" haluaa tullimaksun jos EU:hun yritetään tuoda tavaraa aasiasta vaikka se kiertäisikin UK:n kautta ja UK olisi jo tullit perinyt kertaalleen, koska EU:n sisämarkkinoiden tulleja ei hoideta niin että UK maksattaa tullit itselleen. Ei kai tämä nyt mitenkään epäselvää voi olla?

Näin siinä varmaan käy mutta se ei siltikään selitä, miksi UK-hinnat on nousseet. Vähän epäilen, että niillä on savolainen hinnoittelija: jotain tottakin on taustalla siteeksi mutta... Oli muuten skotlantilainen pyöräliike, joka mainosti 8-12% hinnankorotusta Brexitin vuoksi. Uppoaa varmaan (muutenkin keittyneisiin) asiakkaisiin kuin kuuma veitsi voihin.

En nyt ole ihan varma onko esimerkkisi oikein, aikaisemmin pyörän osat on menneet suoraan britteihin jossa ne on tullattu kertaalleen ja sitten ne pyörät on vapaasti voinut myydä euroopan alueella ilman lisätulleja. Nyt käy samoin, mutta ilmeisesti UK ja EU vaatii tullimaksun koska ne ovat erillisiä järjestelmiä.
Jatkossa varmaan kannattaa toimittaa EU-asiakkaille pyörä kahdessa paketissa: toisessa on runko ja muut aasialaiset osat suoraan vapaavarastosta ja toisessa kaikki UK- ja EU-alkuperää olevat osat.

Voisi olettaa, että tällainen optimointi ja erilaisten EU-välivarastojen käyttö tulee kasvamaan jatkossa.
 
En nyt ole ihan varma onko esimerkkisi oikein, aikaisemmin pyörän osat on menneet suoraan britteihin jossa ne on tullattu kertaalleen ja sitten ne pyörät on vapaasti voinut myydä euroopan alueella ilman lisätulleja. Nyt käy samoin, mutta ilmeisesti UK ja EU vaatii tullimaksun koska ne ovat erillisiä järjestelmiä. En ymmärrä esimerkkisi manner-eurooppa pätkää, miksi britit tuottaisi tavaran ensin manner-euroopaan eikä suoraan brittilään?

No pääasiassa tämä lause:
"A large proportion of Nukeproof bikes are assembled in European factories and our hope was that a trade deal would allow these bikes to pass between the EU and our UK warehouse tariff free."
Haiskahtaa siltä että tehtaat olisivat mannereuroopan sisällä ja UK:ssa olisi sitten niiden varasto. Jolloin ketju olisi tuon suuntainen mitä kuvailin.
 
No totta helvetissä olisi. Kysytkö nyt ihan tosissaan tätä? Tässä on nyt jo vuosia valiteltu sitä, kun eurooppalaiset verkkokaupat menettää myyntiä (ja me menetetään verorahoja) kiinalaisille kaupoille. Sitten pitäisi vielä antaa tällaista etua briteille?
Ensijaisesti kilpailuedussa on ollut kyse alv:sta. Sillähän Kanaalisaarten CD- ja DVD-kaupatkin porskuttivat ja Kiina-kauppa porskuttaa yhä.

Tullaaminen on asia erikseen. Useimpien tuotteiden tulli näyttää olevan jotain 2-4 % tai sitten nolla jonkun kauppasopimuksen perusteella. Jos on kyse jostain satasten tilauksista, niin tässä nillitetään yksittäisistä euroista, kun viilataan TARIC-luokkaa kohdilleen. En mitenkään usko, että tämä on kustannustehokasta kenellekään.

ALV maksetaan myös lähetyskuluista, joiden osuus kuluttajatilausten hinnasta on suuri verrattuna kaupallisiin rahtilähetyksiin. Vaikka tulli jätettäisiin perimättä, lähetyskuluista perittävä suhtettoman suuri ALV kompensoisi tullimaksujen menetystä.
 
Olisiko suurikin tappio EU:lle, jos kuluttaja-ostosten tullaaminen jätettäisiin kokonaan pois? Ei mikään pakota siihen.

Siis onko sun tavoitteena antaa briteille vapaat kädet toimia Kiinan välikätenä kaikelle sille tavaralle mitä Kiina haluaa dumpata EU:n markkinoille alihinnalla?

Esimerkiksi kiinalaisilla sähköpyörillä on tällä hetkellä noin 20-80% tariffit EU:hun koska Kiina on dumpannut alihinnalla niitä EU:n markkinoille. Ja sä haluat että Kiinalle annetaan UK:n kokoinen aukko kiertää noita tariffeja?
 
Esimerkiksi kiinalaisilla sähköpyörillä on tällä hetkellä noin 20-80% tariffit EU:hun koska Kiina on dumpannut alihinnalla niitä EU:n markkinoille. Ja sä haluat että Kiinalle annetaan UK:n kokoinen aukko kiertää noita tariffeja?
Varsinaiset kauppasotatuotteet voisi ehkä jättää tullittomuuden ulkopuolelle. Muuten yksittäisten kuluttajatavaroiden tullaamisessa on perin vähän järkeä.
 
Varsinaiset kauppasotatuotteet voisi ehkä jättää tullittomuuden ulkopuolelle. Muuten yksittäisten kuluttajatavaroiden tullaamisessa on perin vähän järkeä.

Ai jaa, ja mikä on ero "kauppasotatuotteen" ja "tullimaksut johtuen siitä että tavaraa valmistava valtio pelaa radikaalisti eri säännöillä kuin EU, oli kyseessä sitten ilmastoon, valtion tukiin tai työntekijöiden oikeuksiin liittyvät seikat" välillä?

Jos on tuotteita joissa tullimaksut ovat niin pieniä ja merkityksettömiä että ne voidaan jättää välistä niin sitten voidaan kysyä että onko järkevää ylläpitää niitä tullimaksuja ylipäätänsä.
Mutta se että ylläpidetään ne tullimaksut EU:ssa toimiville kaupoille mutta annetaan brittiläisille kaupoille vapaat kädet kiertää nuo tullimaksut EU:n sisälle myymistänsä tuotteista on kyllä niin uskomattoman tyhmää kauppapolitiikkaa että ei mitään järkeä. Tuossa kustaan niin vahvasti EU:n yrittäjien muroihin että en käsitä kuinka kukaan EU:ssa asuva voi oikeasti ehdottaa tuollaista. Paitsi toki jos tarkoituksena onkin edistää UK:n taloutta EU:n jäsenten talouksien kustannuksella.
 
Varsinaiset kauppasotatuotteet voisi ehkä jättää tullittomuuden ulkopuolelle. Muuten yksittäisten kuluttajatavaroiden tullaamisessa on perin vähän järkeä.

Jokainen maailman tuote kun jaetaan "kauppasota" tai sen ulkopuolella kategorioihin saadaankin taas muutaman viraston verran byrokratiaa aikaiseksi, eikös tarkoitus ollut vähentää sitä? Jokainen kauppasota tuote luonnollisesti päättää alkaa valittamaan kategorisoinnistaan, nämä valitukset pitää käsitellä, uusia tuotteita ilmestyy ja ne pitää määritellä, jne jne.
 
Jos on tuotteita joissa tullimaksut ovat niin pieniä ja merkityksettömiä että ne voidaan jättää välistä niin sitten voidaan kysyä että onko järkevää ylläpitää niitä tullimaksuja ylipäätänsä.
Ainakaan tällaisten ripetullien periminen yksittäisistä kuluttajalähetyksistä ei ole järkevää kenenkään kannalta. Pelkästään oikeiden tullikoodien etsiminen on kuluttajaan kohdistuva ajankäyttörangaistus.

Onko paperityön määrässä edes olennaista eroa, kun tullataan yksittäistä kuluttajatilausta vs. laivalastillista tavaraa yritykselle? Kuluttajan kannattaa pakata samaan tilaukseen mahdollisimman monenlaista tavaraa siinä missä yritys tuo koko laivalastillisen vaikka malmirikastetta.

Jokainen maailman tuote kun jaetaan "kauppasota" tai sen ulkopuolella kategorioihin saadaankin taas muutaman viraston verran byrokratiaa aikaiseksi, eikös tarkoitus ollut vähentää sitä? Jokainen kauppasota tuote luonnollisesti päättää alkaa valittamaan kategorisoinnistaan, nämä valitukset pitää käsitellä, uusia tuotteita ilmestyy ja ne pitää määritellä, jne jne.
Eiköhän kauppasota-artikkeleissa ole yleisesti kyse isommista kuvioista kuin kuluttajakaupasta (vrt. terästullit)? Niistä kannellaan WTO:on, joka sitten pureksii asiaa aikansa.
 
Ainakaan tällaisten ripetullien periminen yksittäisistä kuluttajalähetyksistä ei ole järkevää kenenkään kannalta. Pelkästään oikeiden tullikoodien etsiminen on kuluttajaan kohdistuva ajankäyttörangaistus.

Onko paperityön määrässä edes olennaista eroa, kun tullataan yksittäistä kuluttajatilausta vs. laivalastillista tavaraa yritykselle? Kuluttajan kannattaa pakata samaan tilaukseen mahdollisimman monenlaista tavaraa siinä missä yritys tuo koko laivalastillisen vaikka malmirikastetta.

Se on täysin järkevää niin kauan kun ne tullit ovat olemassa koska en käsitä että miksi ihmeessä kukaan haluaisi antaa tuollaisen massiivisen etulyöntiaseman brittiläisille verkkokaupoille verrattuna EU:n omiin. Kuten jo aiemmin sanoin, ja minkä sä vastauksessasi ignorasit, tuo toiminta olisi niin uskomattoman tyhmää kauppapolitiikkaa että en keksi sille mitään muuta motivaatiota kuin se että haluaa tukea UK:n taloutta EU-maiden talouksien kustannuksella.
 
Se on täysin järkevää niin kauan kun ne tullit ovat olemassa koska en käsitä että miksi ihmeessä kukaan haluaisi antaa tuollaisen massiivisen etulyöntiaseman brittiläisille verkkokaupoille verrattuna EU:n omiin. Kuten jo aiemmin sanoin, ja minkä sä vastauksessasi ignorasit, tuo toiminta olisi niin uskomattoman tyhmää kauppapolitiikkaa että en keksi sille mitään muuta motivaatiota kuin se että haluaa tukea UK:n taloutta EU-maiden talouksien kustannuksella.

Ehkä tässä on jokin käänteinen logiikka, jossa EUn pitää pistää itseään aunariin että brexit saataisiin näyttämään kannattavalta ja hyvältä idealta ?
 
Se on täysin järkevää niin kauan kun ne tullit ovat olemassa koska en käsitä että miksi ihmeessä kukaan haluaisi antaa tuollaisen massiivisen etulyöntiaseman brittiläisille verkkokaupoille verrattuna EU:n omiin.

Missä sinä tässä mitään "massiivista etulyöntiasemaa" näet verrattuna EU-alueen verkkokauppoihin?
 
Aika vänkäystä. Kyllä toimijat osaa laittaa verkkokaupan Luxemburgiin ja varaston esim. Irlantiin, Tsekkeihin, Hollantiin yms. sopivaan EU-maahan, jos haluavat ja kauppa käy.

Muutoin on niin, että kun Britit ei enää EU maa ole, niin sitten on kuin muutkin ei EU-maat.
Se, että jotkut meistä (kuten minä) on tottuneet tilailemaan joitain juttuja briteistä on voi voi. Me voimme toki jatkaa, nähdä hieman enemmän vaivaa, maksaa vähän enemmän. Tai sitten etsiä uusia toimittajia EU:n sisältä.

Sen verran kuitenkin uskon markkinatalouteen, että jos muutosten vuoksi syntyy hetkellisesti jonkinlainen tyhjiö, niin kyllä se tila markkinoilla täyttyy nopeasti joko vanhojen toimijoiden järjestäessä myynti-, valmistus- ja logistiikkakanaviaan uudelleen, tai uusien toimijoiden vallatessa markkinoita siellä, missä se on tehokkainta.
 
Viimeksi muokattu:
Missä sinä tässä mitään "massiivista etulyöntiasemaa" näet verrattuna EU-alueen verkkokauppoihin?

Kuten olen jo vaikka kuinka monta kertaa sanonut, se että EU:ssa olevat kaupat joutuvat maksamaan tullimaksut ja brittiläiset eivät. Tarkoittaen että britit pystyvät myymään tavaraa vähintäänkin useita prosentteja, usein jopa useita kymmeniä prosentteja, halvemmalla kuin EU:n omat verkkokaupat.
 
Viimeksi muokattu:
Muutoin on niin, että kun Britit ei enää EU maa ole, niin sitten on kuin muutkin ei EU-maat.
Tullien kantamisen kuluttajatilauksista voisi kyllä jättää pois globaalistikin. Kyse on aivan turhasta hiustenhalonnasta, jolla EU kasaa esteitä kuluttajille, jotka tilaavat tavaroita muualta.

Tästä on kyse myös 22 euron vapaarajan poistamisessa: EU haluaa tehdä muualta ostamisen vaikeammaksi ja kalliimmaksi omille kuluttajilleen. Kuten tuossa aiemmin totesin: aivan puhdasta kuluttajien kiusaamista.

Se, että jotkut meistä (kuten minä) on tottuneet tilailemaan joitain juttuja briteistä on voi voi. Me voimme toki jatkaa, nähdä hieman enemmän vaivaa, maksaa vähän enemmän.

Se, että se on "voi voi" on EU:n vika. Samoin on EU:n vika, että kesän jälkeen pientavaran tilaaminen muualta tulee suurelta osin kannattamattomaksi.

[EDIT]
Kuten olen jo vaikka kuinkla monta kertaa sanonut, se että EU:ssa olevat kaupat joutuvat maksamaan tullimaksut ja brittiläiset eivät. Tarkoittaen että britit pystyvät myymään tavaraa vähintäänkin useita prosentteja, usein jopa useita kymmeniä prosentteja, halvemmalla kuin EU:n omat verkkokaupat.
Mitä tullimaksuja olen katsonut, niin ainakin tekniikassa tullimaksut on pääsääntöisesti jotain 2-4 prosentin luokkaa. Etsiikö tulli tuotteen tullikoodin ja -prosentin vai onko se tuojan itse tehtävä - ja paras mennä oikein rangaistuksen uhalla?

Jos ALVin maksu EU:n ulkopuolisissa tilauksissa on melkoinen taakka verrattuna EU-tilauksiin, jotka kannetaan suoraan kotiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tullimaksuja olen katsonut, niin ainakin tekniikassa tullimaksut on pääsääntöisesti jotain 2-4 prosentin luokkaa. Etsiikö tulli tuotteen tullikoodin ja -prosentin vai onko se tuojan itse tehtävä - ja paras mennä oikein rangaistuksen uhalla?

No sovitaanko niin että tästä lähtien lähetät mulle 4% kaikkien sun verkko-ostosten hinnasta jos kyseessä on merkityksetön summa rahaa?
Esim. itse ostin tuossa pari kuukautta sitten uuden iPhonen, maksoi 1270e. Jos mulla olisi kaksi vaihtoehtoa sen tilaamiseen, toinen missä se maksaa tuon 1270e ja toinen missä se maksaa 1330e ja muuten homma tasan tarkkaan sama niin totta helvetissä mä tilaisin sen tuosta ensimmäisestä enkä jälkimmäisestä. Ja veikkaan että en todellakaan ole ainoa.
 
Saada jonkinlainen arvio, kauanko _aikaa_ kuluu satunnaisesti valitun tuontitavaran pelkkien tullaustietojen selvittämiseen.


Ja mitä tekemistä tuolla on tämän keskustelun kanssa? Joo Brexit varmasti teki sun briteistä tekemistä nettitilauksista vaikeampia ja sua vituttaa se. Mutta se että sua vituttaa tuo ei ole millään tasolla riittävä syy lähteä kusemaan linssiin kaikkia EU:n alueella toimivia kauppoja siten että pakotetaan ne maksamaan tullimaksuja asioista joita sitten voisikin tilata tullivapaasti briteistä.
 
Ja mitä tekemistä tuolla on tämän keskustelun kanssa? Joo Brexit varmasti teki sun briteistä tekemistä nettitilauksista vaikeampia ja sua vituttaa se. Mutta se että sua vituttaa tuo ei ole millään tasolla riittävä syy lähteä kusemaan linssiin kaikkia EU:n alueella toimivia kauppoja siten että pakotetaan ne maksamaan tullimaksuja asioista joita sitten voisikin tilata tullivapaasti briteistä.
TARIC-haku on oiva osoitus siitä, kuinka EU käytännössä kiusaa kuluttajia, jotka tilaavat tavaraa ei vain UK:sta vaan mistä tahansa muualtakin. Useimmiten ei ole kyse niinkään rahasta vaan ennen kaikkea ajasta ja vaivasta. Bonuksena tulli ei näytä enää edes tarjoavan henkilökohtaista palvelua tullauksen tekemiseen.

Tässä on tullattu tavaraa maailman sivu, mutta nyt yhtäkkiä se on jotenkin EU:n vika. Nyt kaivetaan jo tynnyrin pohjaa tässä paskanjauhannassa.
Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?
 
TARIC-haku on oiva osoitus siitä, kuinka EU käytännössä kiusaa kuluttajia, jotka tilaavat tavaraa ei vain UK:sta vaan mistä tahansa muualtakin. Useimmiten ei ole kyse niinkään rahasta vaan ennen kaikkea ajasta ja vaivasta. Bonuksena tulli ei näytä enää edes tarjoavan henkilökohtaista palvelua tullauksen tekemiseen.

Ymmärrän kyllä jos haluat paremmat työkalut tuon tullauksen tekemiseen. Mutta se että tuon takia haluat UK:n verkkokaupoille sen vähintään parin prosentin jatkuvan alen EU:n verkkokauppoihin nähden on silti aivan käsittämätöntä EU:n yrittäjien muroihin kusemista.

Lisäksi veikkaan että aikalailla kaikissa maissa nuo kuluttajille suunnatut tullityökalut ovat vastaavaa kuraa jo ihan pelkästään sen takia että yksi oleellinen syy tulleihin on se että halutaan että ihmiset ostavat enemmän tullialueen sisältä, ei sen ulkopuolelta.

Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?

En tiennytkään että EU potki UK:n pois EU:sta. Luulin että niillä ei ole tuota valtaa mutta kerta on niin toivottavasti hoitavat myös Unkarin pihalle.
 
Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?
JOS, mutta kun ei...
EU ei ole kaventanut kuluttajien oikeuksia, vaan Iso-Britannia lähti yhteismarkkinoilta ja tulliliitosta. Täm,ä voi olla vaikea ymmärtää tai hyväksyä, jos on noin pahasti puolensa valinnut.
Brexit tarkoitta jumalauta brexit.

Edelleen en pysty uskomaan sun olevan oikeasti näin kujalla.
 
EU ei ole kaventanut kuluttajien oikeuksia, vaan Iso-Britannia lähti yhteismarkkinoilta ja tulliliitosta. Täm,ä voi olla vaikea ymmärtää tai hyväksyä, jos on noin pahasti puolensa valinnut.
Brexit tarkoitta jumalauta brexit.

Ei ole kyse pelkästään brexitistä vaan myös siitä, että toisella rintamalla EU on leikkaamassa kuluttajien oikeuksia poistamalla ALV-vapaarajan. Niin ne käytännön "tullimuurit" vain nousevat.

Aikooko EU muodostaa globaalisti niin kilpailukyvyttömän talousalueen, että se ei kestä sitä, että kuluttajat tilaavat HDMI-piuhansa Kiinasta?
 
Saada jonkinlainen arvio, kauanko _aikaa_ kuluu satunnaisesti valitun tuontitavaran pelkkien tullaustietojen selvittämiseen.

TARIC-haku on oiva osoitus siitä, kuinka EU käytännössä kiusaa kuluttajia, jotka tilaavat tavaraa ei vain UK:sta vaan mistä tahansa muualtakin. Useimmiten ei ole kyse niinkään rahasta vaan ennen kaikkea ajasta ja vaivasta. Bonuksena tulli ei näytä enää edes tarjoavan henkilökohtaista palvelua tullauksen tekemiseen.

Johan on merkillistä EU:n valkopesua. Jos EU kaventaa kuluttajien oikeuksia, niin miten se voisi olla kenenkään muun vika kuin EU:n?

Asun EU maassa enkä ole ikinä joutunut mitään TARIC hakuja tekemään, täällä homma toimii niin että jos tilaa EUn ulkopuolelta niin paketissa lukee mitä siinä on, An Post ottaa 10e käsittelykuluja, postimies tulee aamulla ovelle, pyytää tullimaksut KÄTEISENÄ ja ojentaa paketin.

Se että Suomessa selataan jotain helvetin katalogeja ja tullaillaan itse netin välityksellä johtuu täysin siitä että Suomessa tämä prosessi on ulkoistettu kuluttajille, ei sillä ole mitään tekemistä EUn kanssa että se on vaikeaa ja hidasta.
 
Eniten ehkä harmittaa, että enää ei saa Brittien kautta 0% ALV tavaroita. Briteillä oli joku diili Hong Kongin kanssa niin, että hong kongista sai halvalla elektroniikkaa, joka "tullattiin" britteihin, ja sieltä sit myytiin eteenpäin. Esim. oma kamera oli tämänlaisen järjestelyn kautta 1800€, kun verkkis-hinta on 2700€. Digikameroita ja objektiivejä sai huomattavan halvalla. Niin halvalla, että vaikka joku joskus olisikin rikki, eikä sitä myyjäliikkeen takuuseen saisi, niin tappiot kattaa kyllä helposti pitkässä juoksussa. Ei sinänsä että mitään olisi edes vielä hajonnut.
 
Asun EU maassa enkä ole ikinä joutunut mitään TARIC hakuja tekemään, täällä homma toimii niin että jos tilaa EUn ulkopuolelta niin paketissa lukee mitä siinä on, An Post ottaa 10e käsittelykuluja, postimies tulee aamulla ovelle, pyytää tullimaksut KÄTEISENÄ ja ojentaa paketin.

Tämä vaikuttaa hyvinkin järkevältä paitsi tuon 10e kulun osalta. Tullien ja verojen selvittäminen kuuluu tullille eikä kuluttajalle. Maksujen pitäisi riittää kattamaan käsittelykulut, jos valtio katsoo niiden perimisen aiheelliseksi. Ellei katso, niin tulkoon verotta läpi.

Tämän pitäisi toimia jotenkin niin, että perustapauksessa tulli pistää postiin laskun, joka on maksettava 7 pv kuluessa, ja laittaa paketin eteenpäin saatuaan maksun tai kun tilaaja muuntaa maksun postiennakoksi. Tälle voisi olla vaihtoehtoisia, nopeampia menettelyitä, kuten online-maksut, aina tullille ennalta annettavaan yleiseen suoraveloitusvaltuuteen saakka. Tulli vain laittaisi mukaan lapun mitä on perinyt ja miksi ja siitä voisi kannella halutessaan kuluitta.

Se että Suomessa selataan jotain helvetin katalogeja ja tullaillaan itse netin välityksellä johtuu täysin siitä että Suomessa tämä prosessi on ulkoistettu kuluttajille, ei sillä ole mitään tekemistä EUn kanssa että se on vaikeaa ja hidasta.
Kyse on kuitenkin EU-maksujen perimisestä, joten hyväksyttävät menettelyt on EU-asia. Jos EU hyväksyy minkä tahansa kuluttajien pompottamisen, niin se on EU:n asia, josta Bryssel saa kantaa täyden vastuun.

Vähän vaikuttaa siltä, että kaikki kirjoittajat eivät tässä nyt asennoidu kuluttajan asemaan...:cool:
 
JOS, mutta kun ei...
EU ei ole kaventanut kuluttajien oikeuksia, vaan Iso-Britannia lähti yhteismarkkinoilta ja tulliliitosta. Täm,ä voi olla vaikea ymmärtää tai hyväksyä, jos on noin pahasti puolensa valinnut.
Brexit tarkoitta jumalauta brexit.

Edelleen en pysty uskomaan sun olevan oikeasti näin kujalla.
Näillä homman pointti on, että jos joku asia on hyväksi EU:lle, se on perseestä ja tähän keksitään vaikka mitä tekosyitä. Kunhan EU kaatuu, niin sitten kaikki on hyvin. Ihan sama mitä siinä rytinässä tapahtuu.
 
Ei ole kyse pelkästään brexitistä vaan myös siitä, että toisella rintamalla EU on leikkaamassa kuluttajien oikeuksia poistamalla ALV-vapaarajan. Niin ne käytännön "tullimuurit" vain nousevat.

Aikooko EU muodostaa globaalisti niin kilpailukyvyttömän talousalueen, että se ei kestä sitä, että kuluttajat tilaavat HDMI-piuhansa Kiinasta?

Sä nyt luulet että toi ALV raja poistetaan vaan kyykytyksen takia. Ei todellakaan vaan sillä kitketään ihan sumeilematonta kusetusta noitten arvojen kanssa että saadaan ilman tulli/alv maksuja EU:n ulkopuolelta tavaraa.Hyvä esimerkki kun kaveri tilasi 110euron tuotteen kiinasta, sehän tuli arvolla 11eur, eli ei joutunu tarkempaan syyniin ja vältti verot/tullit. Ja tuohon juuri tolla muutoksella pyritään eli kitkemään tota toimintaa. Eli suoraan sanottuna tuolla torjutaan veronkiertoa.
 
Ei ole kyse pelkästään brexitistä vaan myös siitä, että toisella rintamalla EU on leikkaamassa kuluttajien oikeuksia poistamalla ALV-vapaarajan. Niin ne käytännön "tullimuurit" vain nousevat.
Kuluttajien oikeuksia... :facepalm:
Aikooko EU muodostaa globaalisti niin kilpailukyvyttömän talousalueen, että se ei kestä sitä, että kuluttajat tilaavat HDMI-piuhansa Kiinasta?
Miten sä ees pystyt tähän...
Aikooko @valurauta keksiä niin typerän näkökulman että multa katkeaa verisuoni päästä?

Kaupankäynnissä ei anneta jollekin Kiinalle mitään ilmaiseksi hyvää hyvyyttään.
Nyt ihan mielenkiinnosta tekis mieli alkaa kaivelemaan vietejä, että ootko sattumalta sanonut mitään vaikka Trumpin kiinapolitiikasta. Sulla varmaan sitten tottakai olis periaatteen postaajana ollut kielteinen suhtautuminen siihen, kun Trump laittaa turhaan esteitä kaupalle, jolloin kuluttaja kärsii, eikö?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 380
Viestejä
4 475 796
Jäsenet
73 921
Uusin jäsen
kapri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom