• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista.

Miksi Suomessa valmistettaisiin juuri noita tavaroita eikä jotain muuta? Pari miljoonaa ihmistä ei voi tehdä kaikkea.

Ja ei Suomessa taida olla edes raaka-aineita

Ei kaikkea Suomessa tarvitse tehdä. Se riittää, kun niitä tehdään jossain vakaassa länsimaassa, eikä jossain kommaripuolueen diktatuurissa, johon ei ole hädän tullen mitään luottoa.
 
Globaalisaatio sekä markkinatalous ovat päinvastoin osoittaneet edelleen toimivuutensa pandemiankin oloissa. Koronaviruksen aiheuttamat ongelmat rajoittuvat terveyshaittoihin, eikä riskiä ruoan loppumisesta tai muusta puutteesta ja kurjuudesta juuri ole, toisin kuin ns. wanhoina hywinä aikoina. Suurempi riski on minusta se, että taloutta ja globalisaatiota aletaan suitsia liikaa tullimuureilla, kauppasodilla ym. protektionismilla - ensin keinona tartuntojen rajoittamiseksi, sen jälkeen tilanteen helpotuttua omavaraisuuden ja huoltovarmuuden turvaamisen nimissä seuraavan epidemian varalta.
Mitenkä tuon nyt ottaa. Suomessa ja muuallakin Euroopassa fyysisiä tuotteita valmistava teollisuus on kauniisti sanottuna nesteessä, kun Kiinasta ei ole osatoimitukset toimineet useisiin viikkoihin. Nyt kun Kiinassa ainakin virallisten tietojen mukaan ollaan palaamassa normaalille polulle, keskitytään siellä kattamaan ensin kotimainen kysyntä. On aivan täyttä idiotismia, että Eurooppa ja Yhdysvallat on päästänyt asiat tähän pisteeseen.

Toinen juttu on se, että vaikka Kiina uskonnollisilla uskomushoitotoreillaan aiheutti muulle maailmalle +1000 miljardin euron tappiot ja pidemmässä juoksussa vähintään muutama satatuhatta kuolonuhria, ei Kiinaa vastaan voi nostaa mitään pakotteita. Me olemme kaikki Kiinan renkejä.
 
EU nähtävästi järjestelee Italiaa ja Espanjaa luotottaneiden ranskalaisten ja saksalaisten pankkien rahoittamista 100 miljardilla Eurolla.

YLE:n mukaan suunnitteilla on 100 miljardin euron suuruinen SURE-rahasto, joka vaatii jäsenmaiden "vapaaehtoisia" takauksia 25 miljardin euron edestä. Suomen osuus olisi 300 miljoonaa euroa. Jopa YLE kehtaa sanoa suoraan, että lainalla on tarkoitus tukea koronasta pahiten kärsineitä maita Italiaa ja Espanjaa.

Kauppalehti puhuu jo Korona-bondeista.

 
Ruotsin ja Ranskan välillä kauppakiistaa:
For Stockholm, the French confiscation was tantamount to nationalising a private company belonging to a European partner.
“The problem is almost solved and we are working on a complete solution, I hope within a few days,” said a French official involved in the mask saga.
“It is not solved,” a Swedish source insisted. The French official’s statement was interpreted to mean that the EU ban on exporting medical equipment outside the Union was a partial solution.
The spat is not about money, the Swedes insist, since surgical masks have relatively low monetary value. “In an EU crisis, they confiscated masks that were ordered and designated for other nations ... The French often evoke solidarity within the EU. The really fundamental principle of free movement of goods within the EU is toppled,” says a Swedish official.
Ranska takavarikoi ruotsalaisen Mölnlycken Lyonin varastosta kaikki maskit, 6 miljoonaa kappaletta, vaikka niille oli kaupat jo sovittuna muualle Eurooppaan. Ruotsalaiset käy sitten kuumina tästä.
 
Ruotsin ja Ranskan välillä kauppakiistaa:
For Stockholm, the French confiscation was tantamount to nationalising a private company belonging to a European partner.
“The problem is almost solved and we are working on a complete solution, I hope within a few days,” said a French official involved in the mask saga.
“It is not solved,” a Swedish source insisted. The French official’s statement was interpreted to mean that the EU ban on exporting medical equipment outside the Union was a partial solution.
The spat is not about money, the Swedes insist, since surgical masks have relatively low monetary value. “In an EU crisis, they confiscated masks that were ordered and designated for other nations ... The French often evoke solidarity within the EU. The really fundamental principle of free movement of goods within the EU is toppled,” says a Swedish official.
Ranska takavarikoi ruotsalaisen Mölnlycken Lyonin varastosta kaikki maskit, 6 miljoonaa kappaletta, vaikka niille oli kaupat jo sovittuna muualle Eurooppaan. Ruotsalaiset käy sitten kuumina tästä.

Niinpä niin, Macron ajaa Ranska ensin-protektionismia ja sitten haluaa solidaarisuutta koronabondien muodossa.

Mielenkiintoinen näkemys on kyllä se, että esim. Suomi pystyy laittamaan euromaana taloutta paremmin kiinni kuin Ruotsi, jolla ei ole EKP:ta takana
 
Mielenkiintoinen näkemys on kyllä se, että esim. Suomi pystyy laittamaan euromaana taloutta paremmin kiinni kuin Ruotsi, jolla ei ole EKP:ta takana
Pystyykö? Suomi vaan laittaa. Ruotsin talous on aina mennyt selkeästi Suomea edellä, kääntynyt nousuun aiemmin ja kestänyt iskut pitempään.
 
Pystyykö? Suomi vaan laittaa. Ruotsin talous on aina mennyt selkeästi Suomea edellä, kääntynyt nousuun aiemmin ja kestänyt iskut pitempään.

Kyllä, mutta Ruotsilla on ollut talous huomattavasti kestävämmällä pohjalla kuin Suomen, mutta siitä huolimatta se on haavoittuvaisempi ulkoisille shokeille. Se on syynä, miksi Ruotsissa ei ole tehty samoja rajoitustoimia kuin muualla.
 
Kyllä, mutta Ruotsilla on ollut talous huomattavasti kestävämmällä pohjalla kuin Suomen, mutta siitä huolimatta se on haavoittuvaisempi ulkoisille shokeille. Se on syynä, miksi Ruotsissa ei ole tehty samoja rajoitustoimia kuin muualla.

Se ei ole se syy. Ei Suomikaan "voi laittaa" taloutta alas siinä missä Ruotsikaan ei voi, Suomessa nyt vaan on tehty näin. Ruotsin toimien syitä on puitu lukemattomissa lehtijutuissa ja yksikään niistä ei ole se, että heidän taloutensa kestäisi sen jotenkin Suomea tai muita maita heikommin.
 
Se ei ole se syy. Ei Suomikaan "voi laittaa" taloutta alas siinä missä Ruotsikaan ei voi, Suomessa nyt vaan on tehty näin. Ruotsin toimien syitä on puitu lukemattomissa lehtijutuissa ja yksikään niistä ei ole se, että heidän taloutensa kestäisi sen jotenkin Suomea tai muita maita heikommin.

Tässä Kauppalehden juttu:


"Ruotsi ei ole pankkiunionissa. Maalla on myös oma valuutta.

Vaikka Ruotsi on rikas maa ja vahva kansantalous, on se silti aivan eri tavalla altis ulkoisille shokeille kuin euroalueen maat, joilla on pankkien yhteinen kriisinratkaisujärjestelmä ja Euroopan keskuspankin hartiat.

Ruotsi päätti aikanaan jäädä euron ulkopuolelle ja pitää oman kruununsa. Siksi Ruotsi joutuu nyt tappavasta viruksesta huolimatta polkemaan ja polkemaan, koska sen talous ei kestä pysähtymistä."
 
Ei oikeastaan, kyse on tuossa vain siitä, että Ruotsi kestää sitä heikommin.

Tuossa avattu Ruotsin tilannetta:


Taloutta ajatellaan toki paljon (ja niin pitäisi ajatella meilläkin!)

Selkein syy sille, että kaikkea ei laiteta kiinni, on kuitenkin se, ettei Ruotsissa ole mitään mekanismia, jonka kautta hallituksella ylipäätään olisi oikeuksia kajota ihmisten oikeuksiin niin raskaalla kädellä. Terveysviranomainen on siellä muutenkin ohjaava elin näissä asioissa.
 
Taloutta ajatellaan toki paljon (ja niin pitäisi ajatella meilläkin!)

Pointtina on edelleen se, että euromaat kestävät talouden sulkemisen paremmin kuin Ruotsi.

Selkein syy sille, että kaikkea ei laiteta kiinni, on kuitenkin se, ettei Ruotsissa ole mitään mekanismia, jonka kautta hallituksella ylipäätään olisi oikeuksia kajota ihmisten oikeuksiin niin raskaalla kädellä. Terveysviranomainen on siellä muutenkin ohjaava elin näissä asioissa.

Tämän pohjaat mihin? En ole sen kummemmin perehtynyt ruotsalaiseen lainsäädäntöön, mutta voisin kuvitella, että sielläkin olisi Suomen valmiuslakeja vastaavia säädöksiä.
 
Tämän pohjaat mihin? En ole sen kummemmin perehtynyt ruotsalaiseen lainsäädäntöön, mutta voisin kuvitella, että sielläkin olisi Suomen valmiuslakeja vastaavia säädöksiä.

Tuosta on monissa uutisissa mainittu, esim nyt tässä:


Pääministerien toimivallat ovat erilaisia
Mistä Pohjoismaiden valitsemat eri käytännön toimet sitten johtuvat? Brommels ei osaa antaa suoraa vastausta, mutta kertoo, että esimerkiksi maiden päätöksentekojärjestelmät ovat hyvin erilaisia.
– Eroja on torjuntatyön johtamisessa. Ruotsissa on edelleen viranomaisvaltainen järjestelmä, josta hyvänä esimerkkinä on kansanterveysviranomainen. Täällä viranomaiset päättävät ohjeista ja määräyksistä, eivätkä ministerit saa puuttua päätöksentekoon.
– Suomessa taas Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on asiantuntijavirasto, jonka viranomaistehtävät ovat varsin vaatimattomat. Tällöin on selvää, että poliittisella ohjauksella on paljon vahvempi asema, hän toteaa.
Brommels antaa asiasta hyvän esimerkin: Ruotsin pääministeri Stefan Löfven on pitänyt koronaviruksesta puheen, joka kesti viisi minuuttia. Suomessa Sanna Marin on hallituksen kanssa pitänyt aiheesta miltei päivittäisiä tiedotustilaisuuksia.
 
Tuosta on monissa uutisissa mainittu, esim nyt tässä:


Se, että jotain asiaa ei nähdä tarpeellisena ei tarkoita sitä, etteikö sitä voitaisi tehdä.

Siis ihan vain esimerkkinä, jos joku valtio hyökkäisi Ruotsiin, niin olen aika varma, että Ruotsilla on lainsäädäntöä poikkeutilan varalle. Se, otetaanko sitä käyttöön vai ei ja mitä toimia pystytään tekemään kummassakin tapauksessa ovat erillisiä kysymyksiä.
 
Se, että jotain asiaa ei nähdä tarpeellisena ei tarkoita sitä, etteikö sitä voitaisi tehdä.

Siis ihan vain esimerkkinä, jos joku valtio hyökkäisi Ruotsiin, niin olen aika varma, että Ruotsilla on lainsäädäntöä poikkeutilan varalle. Se, otetaanko sitä käyttöön vai ei ja mitä toimia pystytään tekemään kummassakin tapauksessa ovat erillisiä kysymyksiä.
Mä en varmaan voi postata mitään, mikä sun pään käätäisi?


Ruotsissa paljon vartija on maan kansanterveyslaitos, jonka suosituksia hallitus hyvin pitkälle noudattaa. Linjana tuntuu olevan, että kansalaisten olisi hyvä saada immuniteetti koronavirukselle varsin nopeasti. Ruotsin hallitus ei edes voisi toimia samoin kuin Suomen hallitus, sillä Ruotsissa ei ole perustuslain tasoisia säännöksiä siitä, että maan voisi todeta olevan koronaviruspandemian kaltaisen kulkutaudin takia poikkeusoloissa.

Huom, sotaa ei ole suljettu pois poikkeusolojen julistamisen syistä.
 
Mä en varmaan voi postata mitään, mikä sun pään käätäisi?

Todennäkösesti et :tongue:

Mutta lueskelin tuossa HE:tä Suomen valmiuslaista, kun sinne yleensä tungetaan jonkin sortin katsaus muista maista, niin ihan sillä perusteella näyttäisi, että Ruotsilla ei tosiaan ole samanlaisia välineitä käytössä (ja koskee lähinnä sotatilaa)

Ja on mahdollista, että Ruotsi on jotain muutoksia tehnyt, mutta itseäni ei tämä asia kiinnosta niin paljon, että jaksaisin sitä selvittää.
 
EU-komission puheenjohtaja näyttää Saksalle kaapin paikan:
In the same vein, the European Commission upholds three basic principles: that the Union's monetary policy is a matter of exclusive competence; that EU law has primacy over national law and that rulings of the European Court of Justice are binding on all national courts.
The final word on EU law is always spoken in Luxembourg. Nowhere else.

Jos komissiossa ollaan yhtään huolestuneita euroskeptisistä mielipiteistä, niin onkohan aivan viisasta alleviivata näin korkealla profiililla, että EU:n lainsäädäntö ajaa kansallisen edelle, sitä tulkitsee EU-tuomioistuin Luxemburgissa - ja vain se, ja kansallisten oikeusistuimien osana on toimia EU:n näin määrittämissä puitteissa?

Mahtaako kaappi kuitenkaan siirtyä von der Leyenin osoittamaan paikkaan?:think:
 
Jos komissiossa ollaan yhtään huolestuneita euroskeptisistä mielipiteistä, niin onkohan aivan viisasta alleviivata näin korkealla profiililla, että EU:n lainsäädäntö ajaa kansallisen edelle, sitä tulkitsee EU-tuomioistuin Luxemburgissa - ja vain se, ja kansallisten oikeusistuimien osana on toimia EU:n näin määrittämissä puitteissa?
No eihän tuossa niin sanota, vaan että EU:lla on viimeinen sana EU:n lakeihin (mikä yllätys :whistling: ).

Mihin saksalaiseen päätökseen tuossa edes viitataan? Vähän nyt jotain pohjustusta asiaan?
 
EU-komission puheenjohtaja näyttää Saksalle kaapin paikan:
In the same vein, the European Commission upholds three basic principles: that the Union's monetary policy is a matter of exclusive competence; that EU law has primacy over national law and that rulings of the European Court of Justice are binding on all national courts.
The final word on EU law is always spoken in Luxembourg. Nowhere else.

Jos komissiossa ollaan yhtään huolestuneita euroskeptisistä mielipiteistä, niin onkohan aivan viisasta alleviivata näin korkealla profiililla, että EU:n lainsäädäntö ajaa kansallisen edelle, sitä tulkitsee EU-tuomioistuin Luxemburgissa - ja vain se, ja kansallisten oikeusistuimien osana on toimia EU:n näin määrittämissä puitteissa?

Mahtaako kaappi kuitenkaan siirtyä von der Leyenin osoittamaan paikkaan?:think:

Siis euroskeptisten kannalta se on ihan fine, että kaikkien kansallisten tuomioistuimien ratkaisut sitoo kaikkia, vai että niistä ei sido mikään (eikä myöskään EU tuomioistuimen)?

Se on todellakin aivan oikein, että EU-lakien tulkinnassa viimeinen sana on EUT:lla.

E. Ja vielä, mistä on kyse:

 
En nyt ymmärrä että yritettänkö tässä nyt muiluttaa jotain muuta kuin että ihan sama vaikka olisi kuinka viimeinen sana EU:lla EU-lakeihin mutta kyseisten lakien soveltamiseen kussakin maassa pitäisi aina olla viimeinen sana kussakin lakia soveltavassa maassa maan omalla lailla. Tai sitten olemme jo siirtyneet liittovaltioksi.
 
Kai nyt jokainen on jo ymmärtänyt, että yhden hikisen ja aivan liikaa rönsyilevän tulliliiton kulttuurimarxilainen virkakunta yrittää nyt tehdä vallankaappausta? Jää onneksi muuten pelkäksi aikeeksi ilman sitä omaa armeijaa. - Juuri sitä, mitä niille EI PIDÄ koskaan antaa.

T -.-

Ja huomatkaa: Kulttuurimarxilaiset mainittu tässäkin viestissä. :)
 
Kai nyt jokainen on jo ymmärtänyt, että yhden hikisen ja aivan liikaa rönsyilevän tulliliiton kulttuurimarxilainen virkakunta yrittää nyt tehdä vallankaappausta? Jää onneksi muuten pelkäksi aikeeksi ilman sitä omaa armeijaa. - Juuri sitä, mitä niille EI PIDÄ koskaan antaa.

T -.-

Ja huomatkaa: Kulttuurimarxilaiset mainittu tässäkin viestissä. :)

On vain hyvä, että saatiin yksi änkyrävaltio saatiin ulos EU:sta (UK). Se tulee hajoamaan ja jotkut osat liittyvät takaisin EU:hun.:lol:

Saksan omilla tuomioistumilla ei ole mitään valtaa EU-asioissa. EU on jo liittovaltio.;)
 
En nyt ymmärrä että yritettänkö tässä nyt muiluttaa jotain muuta kuin että ihan sama vaikka olisi kuinka viimeinen sana EU:lla EU-lakeihin mutta kyseisten lakien soveltamiseen kussakin maassa pitäisi aina olla viimeinen sana kussakin lakia soveltavassa maassa maan omalla lailla. Tai sitten olemme jo siirtyneet liittovaltioksi.

Tämä käy mulle olettaen että olisi myös todella tehokas mekanismi että tuollaisia sooloilijoita sitten myös rangaistaan viemällä esim. EU-rahoitusta pois. Nykyisellään tuo toki olisi teoriassa mahdollista mutta kun näitä perseileviä maita on useampia, esim. Puola ja Unkari, niin ne pystyy estään nuo toimet toisillensa.
Melkein pitäisi olla että nuo päätökset tulisi erilliseltä tuomioistuimelta ja sitten nuo tuet vaan otettaisiin pois, sen sijaan että siitä tehdään poliittinen päätös.
 
ihan sama vaikka olisi kuinka viimeinen sana EU:lla EU-lakeihin mutta kyseisten lakien soveltamiseen kussakin maassa pitäisi aina olla viimeinen sana kussakin lakia soveltavassa maassa maan omalla lailla.

Näinhän toki jo onkin. Suomi saa eduskunnan säätämällä lailla lopettaa EU-oikeuden soveltamisen Suomessa vaikka huomenna. Ei sieltä isosta pahasta EU:sta tule mikään EU-poliisi laittamaan Suomea ruotuun.
 
Euroskeptisille ja miksi ei myös muillekin erittäin mielenkiintoista keskustelua GnS Economicsin perustaja ja toimitusjohtaja, Helsingin yliopiston dosentti, taloustutkija Tuomas Malinen - Jari Sarasvuon haastateltavana.




Käsittelevät koronaa, pankkikriisiä, taantumaa ja hyvin todennäköisesti tulevaa lamaa, mikä saattaa olla vielä pahempi kuin 1930-luvun suur lama. Euroa ja sen tulevaisuutta käsitellään tarkemmin noin 48 minuutin kohdalla: "ilman, että syntyy Euroopan liittovaltiota (mm yhteisiä veroja), euro ei pelastu...", "jokainen ekonomisti jonka kanssa olen keskustellut, on sitä mieltä, jos joku maa lähtee eurosta suomen on lähdettävä heti perässä..", "perussuomalaisten ajatus eurosta ja sen kritisoimisesta on ollut oikea, perussuomalaisten eurolinja on ollut oikea".
 
Viimeksi muokattu:
Kai nyt jokainen on jo ymmärtänyt, että yhden hikisen ja aivan liikaa rönsyilevän tulliliiton kulttuurimarxilainen virkakunta yrittää nyt tehdä vallankaappausta? Jää onneksi muuten pelkäksi aikeeksi ilman sitä omaa armeijaa. - Juuri sitä, mitä niille EI PIDÄ koskaan antaa.

T -.-

Ja huomatkaa: Kulttuurimarxilaiset mainittu tässäkin viestissä. :)
Haluatko avata mitä tarkoitat kulttuurimarxisteilla?
Olen positiivisesti yllättäynyt, että sait sentään tämän "asiasi" sanottua ihan parilla rivillä tällä kertaa :)

E: tuolta voit aloittaa...

Sulla on vaan niin harhaista mutinaa joka viesti, että näihin on ihan pakko tarttua.
Se EU-armeija oli vittu brexitvaalien aikainen paskapuhe. Ollaan kyllä puhuttu EU:n puolustuksesta, joka mahdollisesti korvaisi jopa NATO:n Euroopassa. Mitään jäsenvaltioita kurissa pitävää armeijaa ei ole kuitenkaan ehdottanut kukaan.
 
Ollaan kyllä puhuttu EU:n puolustuksesta, joka mahdollisesti korvaisi jopa NATO:n Euroopassa.

Ei ole realistinen edes tämä. Vapaaehtoista yhteistyötä jäsenmaat voivat keskenään tehdä, mutta esim. Irlannille on annettu vakuutukset siitä, että yhteistä puolustusta ei tule (Irlannilla puolueettomuuspolitiikka ja se oli tärkeä asia, että Lissabonin sopimuksen lopulta hyväksyivät)
 
Ei ole realistinen edes tämä. Vapaaehtoista yhteistyötä jäsenmaat voivat keskenään tehdä, mutta esim. Irlannille on annettu vakuutukset siitä, että yhteistä puolustusta ei tule (Irlannilla puolueettomuuspolitiikka ja se oli tärkeä asia, että Lissabonin sopimuksen lopulta hyväksyivät)
Juu, ja sen takia Suomi varsinkin oli tästä innoissaan ;)
 
Mitään jäsenvaltioita kurissa pitävää armeijaa ei ole kuitenkaan ehdottanut kukaan.

Tuo yllä oleva väite ei ole totta.

"Kansallismielisiltä tilan vievä yhteinen EU armeija on saatava aikaan nopeasti"


Anteeksi kuinka?

Googlaamalla myös Mogherini ja "rauhaan pakottaminen" käy selville, että hänellä ON OLLUT ilmauksissaan moisia aseellisia rauhaan pakottamis ajatuksia, mutta kun niihin on fokusoiduttu, hän on alkanut perumaan puheitaan. (yllätys yllätys) Mogherini halusi ja ajoi EU:n yhteistä armeijaa, jota olisi voitu käyttää jonkin lähinnä hänen itsensä valitseman "puolustusneuvoston" päätöksellä juuri aseelliseen muiden alistamiseen.

Mogherini on tehnyt ehdotuksen "European Peace Fasilitystä, EPF:stä


"Rauhanrahasto mahdollistaa EU:n kumppanimaiden puolustusvoimien tukemisen rauhan ylläpitämisessä, konfliktien torjunnassa ja turvallisuushaasteisiin vastaamisessa. Rauhanrahaston kautta EU voi tarjota EU:n sotilasoperaatioiden kumppanimaille integroituja paketteja, joihin sisältyisivät koulutus, kalusto ja muunlainen tuki."

Konfliktien torjunta ja turvallisuushaasteisiin vastaaminen... Euroopassahan tuo kyllä käytännössä tarkoittanee vaalien mitätöimistä. Ja näin asia on, kun se siltä niin näyttää. Saksahan aloitti nuo omat vaalien mitätöimisensä jo. Jäikö tuo(kin) asia jotenkin huomaamatta? Edelleen: UHKAAKO nyt jokin muu taho Eurooppaa, kuin eurooppalaiset itse? Mihin tässä surkeassa sirkuksessa noita yhteisesti johdettuja asevoimia nyt oikein halutaan? Onko joku taho nyt ihan oikeasti hyökkäämässä Eurooppaan? Muut kuin laittomat maahantunkeutujat? Niinpä...

Nyt kannattaa miettiä Euroopan tulevaa kehitystä toisenkin heittokierroksen ajan, koska Neuvostoliitto Kakkosta eli Eurostoliittoahan tuossa ollaan nyt luomassa.

Pyhää vihaa uhkuva ja tuohtunut pelihousujen repiminen ei nyt auta. EU meni aatteelliseen konkurssiin sillä hetkellä, kun suuret jäsenmaat poikkesivat itse sopimistaan säännöistä tyyliin, "eiväthän nämä nyt tietenkään meitä itseämme koske", eivätkä saaneet omia budjettivajeitaan supistumaan. Yhteisessä valuutassa tuo tarkoittaa naapureilta varastamista ja yhteisestä sovistusta rahavarastosta näpistämistä omaksi edukseen. Tuollaisilleko pitäisi nyt uskoa aitan avaimet? Varkaille? Koska varastamistahan nuo alijäämäiset isojen maiden budjetit ovat olleet pieniä muita maita kohtaan. Niiden seurauksena yhteisen rahan arvo on alentunut, ja kaikkien ostovoima sen takia alentunut. Mitä sitä turhaan mitään budjettikuria pitämään, kun eivät muutkaan sitä pidä...

Nyt nuo sitten haluavat vielä jotain verotusoikeutta omaksi hyödykseen? Nuo yli äyräidensä täysin seonneet ja itse itsensä johonkin "johtoon" valinneet täysin virkaheitot tulliliittolaiset? Vieläkö joku ihan oikeasti haluaa roikkua tuossa sakissa noiden bileiden maksumiehenä mukana?

Mikä meitä oikein riivaa? EU? - Se meni jo. Nyt sitä päänsisäistä kellotaajuutta vähän kovemmalla ja hyvin äkkiä kiitos, ennenkuin meille jätetään se mustapekka kortti käteen.

T -.-

Vittuillessani laitan tähän mukaan vielä ihan määritelmän siitä, mitä takauksen yhteisvastuullisuus selkokielellä oikein tarkoittaa:


"... vastaa jokainen takaaja velkojalle koko päävelasta"

Kuinka saatanan tyhmä sitä pitää olla, että tuollaiseen suostuu? Koskaan, ja yhtään missään tilanteessa? En enää edes ymmärrä näitä nykyajan idiootteja.
 
Tuo yllä oleva väite ei ole totta.

"Kansallismielisiltä tilan vievä yhteinen EU armeija on saatava aikaan nopeasti"
Tuossa jutussa ei puhuta sanallakaan mistään mahdollisista EU-armeijan interventioista jäsenmaissa.
Hänen mukaansa ”Meidän on vakuuttavasti perusteltava yhteisen puolutuspolitiikan paremmuus, jotta kansallismielisille tai kansankiihottajille ei ole enää tilaa”. Lisäksi hän uskoo tätä hanketta tukevan ”kansalaisten enemmistö lähes kaikissa EU-maissa”, raportoi Westfälische Rundschau.
Valitettavasti oma saksan taso ei riitä tarkastamaan alkuperäistä lähdettä, kun luotto Kansalaisen journalismiin nyt ei ole ihan sitä korkeinta.

Eli joko et ymmärtänyt mun kommenttia, tai sitten taas koitat vääntää tyhjästä.

Konfliktien torjunta ja turvallisuushaasteisiin vastaaminen... Euroopassahan tuo kyllä käytännössä tarkoittanee vaalien mitätöimistä.
...ja sitten alat taas repimään näitä "tarkoittaa käytännössä" mutinoitasi.
Mitä vittua nyt taas...

Tästä eteenpäin onkin sitten taas horinaa neuvostoliitosta.

Voisitko nyt vielä vittuillaksesi kertoa mitä tarkoitat sillä kulttuurimarxismilla?
 
Koko Euroopan Unioni on henkisesti umpivasemmistolaisten sisältäpäin vyöryttämä pelkkä poliittinen teatteri, ja taloudellisesti ja älyllisesti täysin kestämätön - toistan: täysin kestämätön - huuhailu, jossa kansat muka veljinä solidaarisesti syleilevät toisiaan vapauden ja veljeyden hengessä.

Paskat, sanon minä.

Todellisuus on sitä, että koko EU:n näkyvimpänä tavoitteena on koko ajan vasemmistolaisen viekas ja epärehellinen yritys saada toiset maksamaan toisten tekemiä velkoja, ja maksamaan samalla toisten viettämä hurlum-hei elämä. Koko ajan on kyse aivan puhtaasti pelkistä tulojen siirroista ahkerilta niille vähemmän ahkerille. Sitä tekee vasemmisto täällä kotimaassa, ja nyt ne tekevät sitä jo euroopan laajuisesti. Saakeli kun sapettaa ihan katsoa ja kuunnella moista menoa.

No, mitäpä sitä voi edes muuta odottaa, kun maanosan pääuskontokin lupaa ihan kaikille taivaspaikan kuoleman jälkeen, kunhan osaa viime metreillä vain sopivasti katua, ja viekkaana anoa armoa. Kaikki synnitkin on muka lunastanut omalla kuolemallaan se yksi jätkä, joka ripustettiin ristille, ja joka siinä hommassa sitten muuten uhrina myös kuoli. - Uhrin kohtalo on tässä maailmassa tyly.

Minä olen pakana. Minä en halua maksella toisten velkoja, enkä maksella niiden muiden tuhlailevaa elämää. Ajatuskin jostain yhteisvastuusta on minusta ihan umpityperä juttu. Palkkani ja eläkkeeni ja kaikki tienaamiseni tässä elämässä nautin takuulla mieluummin itse, kun annan niistä osaakaan enää enempää muille. Verot kaikesta on jo kertaalleen maksettu. Tylympi juttu, mutta darwinistisesti se menee kyllä näin.

EU on meistä aivan jokaisen vihollinen, ja se joka sitä ei vielä tiedä, ei ole vain ajatellut näitä asioita tarpeeksi.

T -.-

Niin kuin itkevät naiset ovat väärästä päästä märkiä, niin kulttuurimarxilaiset ovat niitä, jotka siitä asiasta närkästyneenä aina kyselevät. Ovat mitä ovat.
 
EU army myth: what is Europe really doing to boost defence? | News | European Parliament

"EU leaders realise that no EU country can tackle the current security threats in isolation. For example French President Macron called for a joint European military project in 2017, while German chancellor Merkel said “we ought to work on the vision of one day establishing a proper European army” in her address to the European Parliament in November 2018. Moving towards a security and defence union has been one of the priorities of the Juncker Commission."

Ennen pitkään liittovaltiota ja omaa armeijaa tässä ajetaan pystyyn, tulevat kriisit todennäköisesti nopeuttavat toimia tai sitten EU tulee lopulliseen päätökseen. Macron on varsinkin tuota EU-armeijaa väläytellyt, Merkel komppaa perässä samoin Juncker.
 
Niin kuin itkevät naiset ovat väärästä päästä märkiä, niin kulttuurimarxilaiset ovat niitä, jotka siitä asiasta närkästyneenä aina kyselevät. Ovat mitä ovat.
Vahvaa argumentaatiota taas kerran. Oletan sitten vaan, että kuulut siihen 90% prosenttiin, joka käyttää termiä tietämättä mitä se oikeasti tarkoittaa.
Ennen pitkään liittovaltiota ja omaa armeijaa tässä ajetaan pystyyn, tulevat kriisit todennäköisesti nopeuttavat toimia tai sitten EU tulee lopulliseen päätökseen.
Pitäis se liittovaltio nyt saada ainakin ensin maaliin.
Mä en edes vastusta mitään EU:n yhteistä puolustusta, mutta se on täyttä paskapuhetta, että joku EU:n armeija tulee laittamaan demokraattisia valtioita aseellisesti ruotuun, jota täälläkin jotkut on ennustelleet.
 
EU on kyllä tuotapikaa kuopattu. Ilman koronaakin riittäis ihan tarpeeksi eripuraa. Aina löytyy sitä jengiä joka kyttää saako naapuri jotain enemmän. Ja iloisena maksaa viiskypää jotta naapuri ei saisi satasta. Jos EU täytettäis pelkillä suomalaisilla niin sekään ei kelpais koska eteläreunalla on epäreilusti paremmat kelit ja siellä todnäk on parempi fiilis kuin mulla. Ja suopeammat friidut.
Tietääkseni Britannia ei ollut missään velkayhteisvastuussa mukana euron ulkopuolisena jäsenenä ja hyvin upposi sielläkin tuo kitkerä happamuus muiden elättämisestä ja velkojen maksusta. Tuleva koronalama vetää kyllä viimeistään kaikenlaisen veljeyden vessanpöntöstä syvälle pimeyteen ennenkuin ehtii edes housuja avata.
 
EU on kyllä tuotapikaa kuopattu. Ilman koronaakin riittäis ihan tarpeeksi eripuraa. Aina löytyy sitä jengiä joka kyttää saako naapuri jotain enemmän. Ja iloisena maksaa viiskypää jotta naapuri ei saisi satasta. Jos EU täytettäis pelkillä suomalaisilla niin sekään ei kelpais koska eteläreunalla on epäreilusti paremmat kelit ja siellä todnäk on parempi fiilis kuin mulla. Ja suopeammat friidut.
Tietääkseni Britannia ei ollut missään velkayhteisvastuussa mukana euron ulkopuolisena jäsenenä ja hyvin upposi sielläkin tuo kitkerä happamuus muiden elättämisestä ja velkojen maksusta. Tuleva koronalama vetää kyllä viimeistään kaikenlaisen veljeyden vessanpöntöstä syvälle pimeyteen ennenkuin ehtii edes housuja avata.
Tulevan kriisin myötä vaikea nähdä muita vaihtoehtoja, kuin syvempi yhteisvastuullisuus tai hallittu purkaminen, Italia ja Espanja ei tule kestämään tätä ilman massiivisia tukia.
 
Asiaton käytös - foorumi on tarkoitettu vastavuoroiseen keskusteluun, ei toistuvaan tekstiseinämonologien julkaisemiseen
Palataan asiallisemmille linjoille. Ja tämä siis koskien etupäässä minua itseäni. Esitän pahoitteluni aiemmista töräyksistäni. Ei noita mietteitä tietenkään ihan noin tarvitse muotoilla, vaikka asiasisältö ei niin varsin muuksi muuttuisikaan. Joskus se viesti myös menee paremmin perille provosoivammalla tyylillä.

Yhteisvastuullisuus on aivan kauhea asia. En edes käsitä, että tuollaista voidaan edes ehdottaakaan. Sehän on näiden pohjoisten hyvinvointivaltioiden aivan lopullinen ajasajo silloin edessä. Ja tuillahan ei siis mitenkään pelasteta mitään Italiaa ja Espanjaa, vaan niillä pelastetaan noita ko. valtioita kevytmielisesti luotottaneet Ranskalaiset ja Saksalaiset pankit. Taas jälleen kerran siis tuo Kreikan kuvio aiotaan toistaa, ja meidät on nyt keksitty noihin velkoihin yhteisvastuullisiksi maksajiksi. "Yhteiset Arvot" nääs ja sitä rataa.

Kyllähän helppoheikit osaavat luikuria lasketella, sehän on niiden työtä.

Eikö tästä yhteisvastuullisuuden todellisesta asiasisällöstä ymmärrä kukaan puhua, mitä se oikeasti tarkoittaa? Se tarkoittaa perikatoa sille, jolla on vielä jotain otettavaa. Sitä se oikeasti tarkoittaa. Ja mitä nämä omat päättäjät oikein tekevät? Ne puhuvat yhä edelleen aivan pokkana siitä, että tuollainen täysin järjetön teko voisi olla edes jokin vaihtoehto.

Ei se vain voi olla mikään vaihtoehto.

Kohta on muuten joka maassa vallassa joko Franco tai Mussolini, tai vielä niitä joitakuita muita, joilla ko. tyypeillä meitä tiedotusvälineiden toimesta jatkuvasti niin pelotellaan. Vaihtoehdot ovat kuitenkin käymässä nyt jo aika vähiin... Äänestänkö itse Saatanaa, vain otanko aikojen loppuun saakka niskoilleni velat, joiden maksamiselle ei ole olemassakaan mitään loppua? Köyhyys tarjolla koko elämäksi? Lapsia ja lapsenlapsia ja vielä niidenkin lapsia myöden?

Vaikea kysymys, vaiko onko?

"Yhteiset Eurooppalaiset Arvot" tarkoittaa käytännössä melko vääjäämätöntä hyvinvointiyhteiskunnan alasajoa, ja aivan valtavia tulonsiirtoja täältä pois. Voiko joku väittää noista yhteistakauksista nyt jotain muuta? Miksi niistä siis edes suostutaan puhumaan? Miksi pelkkä "ei" lyhyesti todettuna ei nyt riitä?

Tämä ei kuulosta nyt mukavalta, mutta ainoa fiksu veto olisi nyt itse ensin tehdä tuo väistämättä edessä oleva väistöliike. "Myydä vain kaikki pois." = Erota. Todeta vain brittien tapaan, että ko. EU hanke epäonnistui omaan täydelliseen ihmisluonnon vastaiseen mahdottomuuteensa.

T -.-

Johan tuo Eurooppalainen "keskinäinen solidaarisuus" näkyi täysin paljaana ja avoimena noissa maskien ja muiden sairaala tarvikkeiden takavarikointi tempauksissakin. Jäivätkö nuokin ikävät mutta sangen paljastavat tapahtumat muka joltain huomaamatta? Ettäkö yhteiseen hallintoon tuollaisten ihmisten kanssa? Nehän äänestävät tänne vaikka koko Euroopan ydinjäte kaatopaikan, jos niille tuon vallan vahingossa menee tyhmyyksissään antamaan.

Miettikää nyt edes hetken ajan verran jonkin omahyväisen ja arrogantin ranskalaisen virkamiehen käsitystä ja mielipidettä jostain Suomesta? Ja ihan järkeviä tuulipukuja käyttävistä suomalaisista? Miksi ihmeessä me haluamme alistua tuollaisten ihmisten hallitsemisen alle? Miksi?

-.-
 
Tulevan kriisin myötä vaikea nähdä muita vaihtoehtoja, kuin syvempi yhteisvastuullisuus tai hallittu purkaminen, Italia ja Espanja ei tule kestämään tätä ilman massiivisia tukia.
Tässä on oikeastaan on koko ongelman ydin. Sitten vaan suurin osa poliitikoista on niin paskahousuja, että ei haluta ottaa tähän kunnolla kantaa. Integraatiota kannattavat hyssyttelee ja kriittiset ratsastaa jollain tunneperäisellä öyhöttämisellä (joo yleistän aika pahasti). Se totuus on kuitenkin, että kummassakin vaihtoehdossa on aika vittumaisia seurauksia, eikä niistä sitten haluta oikein puhua.

E: Toisaalta en näe mitään estettä miksei tämä touhu jatku tällaisena vielä pitkäänkin. Vaikeita asioita kaikissa jäsenmaissa.
 
Siis euroskeptisten kannalta se on ihan fine, että kaikkien kansallisten tuomioistuimien ratkaisut sitoo kaikkia, vai että niistä ei sido mikään (eikä myöskään EU tuomioistuimen)?

Se on todellakin aivan oikein, että EU-lakien tulkinnassa viimeinen sana on EUT:lla.

Jos tarkkoja ollaan, niin eihän perustuslakituomioistuin käsittääkseni ottanut kantaa EU-lain tulkintaan. Olennaista kai oli, että se kehotti Saksan Bundesbankia tarkkaavaisuuteen sen osallistuessa ECB:n lainaohjelmiin. Bundesbankin tulee määräajassa varmistaa, että ohjelmat, joihin se osallistuu, palvelevat hyväksyttäviä käyttötarkoituksia.

Eikö tämä ole hyvin kohtuullinen kehotus? Kyse on kuitenkin erittäin merkittävistä summista.

Onkin sangen erikoista, että EU-komissio näyttää vetäneen pussillisen herneitä nenuunsa. Miksi ihmeessä? Täytyyhän ECB:n itsensäkin valvoa samaa asiaa, joten dokumentaation odottaisi olevan faksaamista vaille valmiina. Oikeus vielä antoi kuukausikaupalla aikaakin, joten ei pitäisi olla edes kiire.
 
Tässä on oikeastaan on koko ongelman ydin. Sitten vaan suurin osa poliitikoista on niin paskahousuja, että ei haluta ottaa tähän kunnolla kantaa. Integraatiota kannattavat hyssyttelee ja kriittiset ratsastaa jollain tunneperäisellä öyhöttämisellä (joo yleistän aika pahasti). Se totuus on kuitenkin, että kummassakin vaihtoehdossa on aika vittumaisia seurauksia, eikä niistä sitten haluta oikein puhua.

E: Toisaalta en näe mitään estettä miksei tämä touhu jatku tällaisena vielä pitkäänkin. Vaikeita asioita kaikissa jäsenmaissa.

Väittäisin kyllä että kriittiset ihan hyvinkin suoraan ovat sanoneet ja sanovat että eivät halua liittovaltiota eivätkä integraatiota. En tiedä mitä tarkoitat tunneperäisellä öyhötyksellä. Sitä että sanotaan että itsenäisyys on hieno homma?
 
Tulevan kriisin myötä vaikea nähdä muita vaihtoehtoja, kuin syvempi yhteisvastuullisuus tai hallittu purkaminen, Italia ja Espanja ei tule kestämään tätä ilman massiivisia tukia.
Kolmantena vaihtoehtona on tietenkin vähemmän hallittu, ehkä jopa kaoottinen disintegraatio.

Jos jokin jäsenvaltio vain päättää erota EU:sta, per heti, ja ilmoittaa päätöksestään esim. twitterissä, niin mitä Bryssel asialle noin loppuviimeksi mahtaa?
Jos eroaja on joku isompi tekijä, kuten Saksa, Italia, Espanja?
 
Jos tarkkoja ollaan, niin eihän perustuslakituomioistuin käsittääkseni ottanut kantaa EU-lain tulkintaan. Olennaista kai oli, että se kehotti Saksan Bundesbankia tarkkaavaisuuteen sen osallistuessa ECB:n lainaohjelmiin. Bundesbankin tulee määräajassa varmistaa, että ohjelmat, joihin se osallistuu, palvelevat hyväksyttäviä käyttötarkoituksia.

Kyllä se otti (esim. EUT:n ratkaisuun siitä, onko nämä rahoitusohjelmat EU:n lain kanssa linjassa). Toki ratkaisu on osoitettu vain Saksan instituutioita kohtaan.

Eikö tämä ole hyvin kohtuullinen kehotus? Kyse on kuitenkin erittäin merkittävistä summista.

No mitä itse olen seuraillut, niin monet asiaan perehtyneet ovat sitä mieltä, että Saksan tuomioistuin on jopa asiallisesti väärässä. Esimerkiksi huomioivat vain mahdolliset kustannukset, mutta eivät hyötyjä. Ja eivät itse oikein noudata suhteellisuusperiaatetta.

Onkin sangen erikoista, että EU-komissio näyttää vetäneen pussillisen herneitä nenuunsa. Miksi ihmeessä? Täytyyhän ECB:n itsensäkin valvoa samaa asiaa, joten dokumentaation odottaisi olevan faksaamista vaille valmiina. Oikeus vielä antoi kuukausikaupalla aikaakin, joten ei pitäisi olla edes kiire.

Minusta komissio suhtautuu varauksella ja punnitsee hyötyjä/haittoja kurinpitomenettelyn aloittamisessa. Koska Saksahan rikkoo EU-lainsäädäntöä, jos noudattaa tuota ratkaisua. Mutta ainakin Saksan hallinto itsessään on hyvinkin yhteistyöhaluinen.
 
Halla-aholta pari sanaa EU:n tilanteesta.

EYcfkTJXkAEOx31
 
Euro on ollut Suomelle karmea virhe. Halla-ahon kuvaus on valitettavan paikkansapitävä. Kuitenkin, jos puhuu eurosta eroamisesta, olisi suotavaa myös puhua eron kustannuksista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 088
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom