• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tässä ketjussa seurataan EU:n hajoamista.

Jos puhutaan demokratiasta niin eihän hommat nyt voi niin mennä että jos joku tekee ehdotuksen eikä valmistele sitä kunnolla, niin sen jälkeen koko poliittinen järjestelmä, perustuslaki ja muut jätetään pois ja homma ajetaan virkamiestyönä läpi vaikka mikä olisi.

Pitäähän lakialoitteen tekijän nyt osata vetää homma läpi ja suunnitella etukäteen. Vai pitääkö opposition istua hiljaa ja antaa rauhassa räveltää lakiaan läpi?

Mitähän brexiteerit sanois siinä vaiheessa kun joku vasemmistohallitus valehtelemalla sais läpi jonkun pakolaissopimuksen joka sitten jälkeenpäin osoittautuis hankalaksi toteuttaa eikä siitä koituvia kustannuksia/seurauksia olisi otettu mitenkään huomioon? Istuisivat hiljaa ja nyökyttelisivät että nyt kansan tahtoa ajetaan läpi eikä asian oppositiolla ole mitään asiaa hankaloittaa asiaa?
 
Tästä kysymys että mihin hallitusmuotoon kuuluu että viranomaiset kertovat poliitikoille arvot joita pitää edistää?

Aivan jokaiseen hallitusmuotoon kuuluu että eri tahot mukaanlukien "viranomaiset" kertovat mielipiteitään eri tahoille mukaanlukien poliitikot.

Pikkuhuomiona että tästä ei ole kovin kaukaan kun joku persu palkkasi avustajakseen just jonkun viranomaisen ja jota vähän ihmeteltiin että miksi näin miksi tämä viranomainen on se kaikista pätevin valinta. No kaikki on sallittua, vähän vain ihmeellistä.

Toinen pikkuhuomio on että ECRI ei ole kait mikään viranomainen eli jonkinlaista vääristelyä ATE:n kommentissa havaittavissa. Viranomais sanan määrittelyyn kuuluu jonkinlaista toimivaltaa jota ECRI:llä ei ole. ECRI on vissiin puhtaasti asioita miettivä ja neuvoja antava organisaatio. Just joka on tarkoitettu tällaiseen hommaan ja jonkalaisia tarvitaan jokaisessa hallitusmuodossa. Ei se voine olla mikään tavoite että poliitikot itse keksii jokaisen asian vaan idoita on hyvä tulla joka puolelta joista sitten poliitikot päättää mitä haluavat.

Vähän kumma tunku jollakin osastolla on vängätä että kukaan ei saa sanoa mielipidettään ja media ei saa julkistaa mitään joka ottaa kantaa mihinkään. Ainoastaan joku yksi ääripoliittinen taho on sellainen joka saa mellastaa ja jota ei sitten saa sananvapauden nimissä mitenkään edes pienesti arvostella.
 
Ohjeinen uutinen sai miettimään, miksi EU haluaa eroon paperisista pankkien tunnuslukulistoista. Siirtyminen älyluurissa oleviin appeihin ei mielestäni ainakaan lisää turvallisuutta. Niillä vain avataan portit kaikenlaisille man-in-the-middle hyökkäyksille puhelimissa, joissa ei oikeastaan ole tietoturvaa. Android-luureissa joka käyttäjä suunnistaa ensimmäisenä Google Play:hin, jossa voi olla tarjolla "Nordea Bänk tunnussovellus" tai "S-Bank tunnussovellus". Siinähän sitten annat luvut kriminaaleille.

Kieltääkö EU verkkopankkien paperiset tunnuslukulistat? Suomalaispankit erimielisiä, miten pitää toimia
Kieltääkö EU verkkopankkien paperiset tunnuslukulistat? Suomalaispankit erimielisiä, miten pitää toimia
 
Ohjeinen uutinen sai miettimään, miksi EU haluaa eroon paperisista pankkien tunnuslukulistoista. Siirtyminen älyluurissa oleviin appeihin ei mielestäni ainakaan lisää turvallisuutta. Niillä vain avataan portit kaikenlaisille man-in-the-middle hyökkäyksille puhelimissa, joissa ei oikeastaan ole tietoturvaa. Android-luureissa joka käyttäjä suunnistaa ensimmäisenä Google Play:hin, jossa voi olla tarjolla "Nordea Bänk tunnussovellus" tai "S-Bank tunnussovellus". Siinähän sitten annat luvut kriminaaleille.

Kieltääkö EU verkkopankkien paperiset tunnuslukulistat? Suomalaispankit erimielisiä, miten pitää toimia
Kieltääkö EU verkkopankkien paperiset tunnuslukulistat? Suomalaispankit erimielisiä, miten pitää toimia
Eiköhän ne tunnuslistat ole käytännössä paljon suurempi turvallisuusriski, vaikka älypuhelimiinkin voidaan teoriassa hyökätä.
 
Ohjeinen uutinen sai miettimään, miksi EU haluaa eroon paperisista pankkien tunnuslukulistoista. Siirtyminen älyluurissa oleviin appeihin ei mielestäni ainakaan lisää turvallisuutta. Niillä vain avataan portit kaikenlaisille man-in-the-middle hyökkäyksille puhelimissa, joissa ei oikeastaan ole tietoturvaa. Android-luureissa joka käyttäjä suunnistaa ensimmäisenä Google Play:hin, jossa voi olla tarjolla "Nordea Bänk tunnussovellus" tai "S-Bank tunnussovellus". Siinähän sitten annat luvut kriminaaleille.

Kieltääkö EU verkkopankkien paperiset tunnuslukulistat? Suomalaispankit erimielisiä, miten pitää toimia
Kieltääkö EU verkkopankkien paperiset tunnuslukulistat? Suomalaispankit erimielisiä, miten pitää toimia
Pelkkä paperinen tunnuslukulista ei ole turvallinen (kopioitavissa, valokuvattavissa silmänräpäyksessä), eli jatkossa lisäksi tulee istuntokohtainen tunnusluku tekstiviestillä
 
Pelkkä paperinen tunnuslukulista ei ole turvallinen (kopioitavissa, valokuvattavissa silmänräpäyksessä), eli jatkossa lisäksi tulee istuntokohtainen tunnusluku tekstiviestillä

Joo ja on näytetty kyllä moneen kertaan toteen että niitä kannetaan lompakossa mukana salasanan kanssa, lähetetään jonkun messengerin kautta valokuvaa vaimolle kun unohtui kotiin ja yleensäkin pidetään niitä jonain käyntikorttina jonka voi unohtaa vaikka työpaikan pöydälle.
 
Vaikka joku saisi sen paperisen tunnuslukulistan haltuunsa, niin lisäksi pitää saada vielä käyttäjätunniste ja salasana. Se on jo omaa hölmöyttä jos näitä kaikkia tietoja kantaa lompsassaan.

Mutta älypuhelinten vale-maksuapplikaatiot, kuvaruutukaapparit yms on sellaista kamaa, että edistynyt koneenkäyttäjäkään ei välttämättä huomaa pankkitunnuksien lähteneen väärään osoitteeseen.

Mielipiteeni on, että jos joku pankki haluaa tarjota asiakkailleen appeja ja asiakkaat haluaa käyttää niitä, niin näin tapahtukoon. Minkään EU:n ei kuitenkaan pitäisi laskea lusikkaansa näihin soppiin. Tämä(kään) asia ei kuulu EU:lle.
 
Mutta älypuhelinten vale-maksuapplikaatiot, kuvaruutukaapparit yms on sellaista kamaa, että edistynyt koneenkäyttäjäkään ei välttämättä huomaa pankkitunnuksien lähteneen väärään osoitteeseen.
Mutta kuinka paljon/vähän tuollaista oikeasti tapahtuu on eri asia. Eikä siinä mikään kuvaruutukaappari auta, kun salasana on ainakin Nordean aplikaatiossa piilotettuna ja sen sijaan voi käyttää sormenjälkeäkin, jolloin ei myöskään mikään keyloggeri auta murtautujaa. Pitäisi olla joku feikkisofta, joka pitäisi jotenkin saada ujutettua puhelimeen, enkä kyllä usko, että sellaista saa kovin helposti toimimaan yhteistyössä verkkopankin kanssakaan.

Toi on käytännössä hyvin teoreettinen riski. Tunnuslukutaulukoiden ongelmat on aika itsestäänselvät, joskin jos tähän yhdistetään lisäksi tekstiviestivarmennus, lisää se turvallisuutta toki oleellisesti.
 
Vaikka joku saisi sen paperisen tunnuslukulistan haltuunsa, niin lisäksi pitää saada vielä käyttäjätunniste ja salasana. Se on jo omaa hölmöyttä jos näitä kaikkia tietoja kantaa lompsassaan.

Phishingillähän noita kaivellaan. Parhaimmillaan kalastaja saa kerralla niin tunnarin, salasanan ja seuraavan vaihtuvan salasanan. Samaa tehdään soittamalla uhrille.

Yleisesti on iso ongelma, että käyttäjä voi vahingossa kertoa tunnuksia eteenpäin. Tunnuslukusovelluksen kanssa tuo ei toimi, sillä tarvitaan se fyysinen luuri, plus muut tiedot päälle.

Nordea on sovellusta käyttänyt pitkään. Onko tietoa onnistuneista hyökkäyksistä? (En siis tiedä.)
 
Mielipiteeni on, että jos joku pankki haluaa tarjota asiakkailleen appeja ja asiakkaat haluaa käyttää niitä, niin näin tapahtukoon. Minkään EU:n ei kuitenkaan pitäisi laskea lusikkaansa näihin soppiin. Tämä(kään) asia ei kuulu EU:lle.

Kun meillä EU:ssa on tätänykyä rahaliikenne ja nettimaksamiset yhtenäistetty niin mielestäni EU:n kyllä nimenomaan pitää tehdä jotkut vähimmäisvaatimukset tähän. Varsinkin kun samalla myös muut kuin pankit voivat alkaa tarjota rajapintojen kautta mahdollisuuksia rahaliikenteen hoitoon.

En ole perehtynyt mitä tämä uusi vaatimus pitää tarkkaen ottaen käytännössä sisällään, joten vielä en kyllä osaa sanoa onko se hyvä vai huono juttu mitä sitä nyt käyttöön ollaan ottamassa.
 
Kun meillä EU:ssa on tätänykyä rahaliikenne ja nettimaksamiset yhtenäistetty niin mielestäni EU:n kyllä nimenomaan pitää tehdä jotkut vähimmäisvaatimukset tähän. Varsinkin kun samalla myös muut kuin pankit voivat alkaa tarjota rajapintojen kautta mahdollisuuksia rahaliikenteen hoitoon.
Nii ja kylhä se voi olla, et tavallinen tallaaja ei välttis osaa käsitellä niitä tunnuksiaan riittävän hyvin, ni sit siihen pitää puuttua lainsäädännöllä. Monessa muussakin asiassa ihmisten tyhmyyteen pitää varautua lakiteitse.
 
Vaikka joku saisi sen paperisen tunnuslukulistan haltuunsa, niin lisäksi pitää saada vielä käyttäjätunniste ja salasana. Se on jo omaa hölmöyttä jos näitä kaikkia tietoja kantaa lompsassaan.

Mutta älypuhelinten vale-maksuapplikaatiot, kuvaruutukaapparit yms on sellaista kamaa, että edistynyt koneenkäyttäjäkään ei välttämättä huomaa pankkitunnuksien lähteneen väärään osoitteeseen.

Nämä perinteisen tunnistautumisen riskit on aika suoraviivaisia ja helposti hahmotettavissa. Kun et anna tunnareita sivullisille, riski on pieni.

Sen sijaan älypuhelimella toimivan tunnistautumisen riskejä on aika mahdoton hahmottaa, kun puhelin on tietokone, jolla joku pahis voi hyvinkin ajaa itse valitsemaansa softaa. Ei puhelimen käyttäjä voi mitenkään kontrolloida, mitä puhelimella olevat softat tekevät.

Jotta ei ihan offtopiciksi menisi, niin olenpahan sitä mieltä, että EU:n ei pitäisi tällaisia asioita säädellä yksityiskohtaisesti mitenkään. Suoraan saatanasta on tämä EU:n maksupalveludirektiivin mukainen vaatimus vahvasta tunnistautumisesta verkkokaupoissa. On nimittäin niin, että tunnistautumispalvelun tuottajan on säilytettävä tietoja jokaisesta tunnistautumisesta viiden vuoden ajan. Näistä rekistereistä viranomaiset voivat käydä selailemassa, missä verkkokaupoissa itse kukin on asioinut.
 
Nämä perinteisen tunnistautumisen riskit on aika suoraviivaisia ja helposti hahmotettavissa. Kun et anna tunnareita sivullisille, riski on pieni.

Sen sijaan älypuhelimella toimivan tunnistautumisen riskejä on aika mahdoton hahmottaa, kun puhelin on tietokone, jolla joku pahis voi hyvinkin ajaa itse valitsemaansa softaa. Ei puhelimen käyttäjä voi mitenkään kontrolloida, mitä puhelimella olevat softat tekevät.

Pahis ei ihan helposti aja itse valitsemaansa softaa puhelimessa. Appsit puhelimessa eivät niin vaan pysty muutenkaan vaikuttamaan toisiin softiinsa, siihen ei tarvita käyttäjää. Vähän parempaa perustelua kaivataan siihen, miten tuossa jälkimmäisessä riski on isompi, ei se, että et hahmota niitä riskejä suoraan nosta sitä riskiä paperilappuja isommaksi.

Jotta ei ihan offtopiciksi menisi, niin olenpahan sitä mieltä, että EU:n ei pitäisi tällaisia asioita säädellä yksityiskohtaisesti mitenkään. Suoraan saatanasta on tämä EU:n maksupalveludirektiivin mukainen vaatimus vahvasta tunnistautumisesta verkkokaupoissa. On nimittäin niin, että tunnistautumispalvelun tuottajan on säilytettävä tietoja jokaisesta tunnistautumisesta viiden vuoden ajan. Näistä rekistereistä viranomaiset voivat käydä selailemassa, missä verkkokaupoissa itse kukin on asioinut.

Voivatko, miten? Eroaako tämä merkittävästi samasta tiedosta pankissa?
 
Pahis ei ihan helposti aja itse valitsemaansa softaa puhelimessa. Appsit puhelimessa eivät niin vaan pysty muutenkaan vaikuttamaan toisiin softiinsa, siihen ei tarvita käyttäjää. Vähän parempaa perustelua kaivataan siihen, miten tuossa jälkimmäisessä riski on isompi, ei se, että et hahmota niitä riskejä suoraan nosta sitä riskiä paperilappuja isommaksi.

Ei ehkä helposti, mutta lähes samalla vaivalla kuin yhteen, mobiilihyökkäyksen saa kohdistettua tuhansiin ellei miljooniin puhelimiin. Iso palkinto kannustaa yrittämään suurilla muskeleilla. Paperitunnareilla jokaisen asiakkaan tunnarit on päästävä kopioimaan erikseen.

Voivatko, miten? Eroaako tämä merkittävästi samasta tiedosta pankissa?

On se kaikin puolin täsmällisempää kuin mitä nyt on välttämätöntä. Jos teet nettioston prepaid-kortilla, eihän siitä jää tunnistettavaa tietoa pankkiin lainkaan. Maksukortteja voi helposti olla monelta toimittajalta mutta tunnistuspalveluita tuskin kovin monelta.

Vertailukohtana voi miettiä postiennakkotilausta kuponkiuutisten tarjouksesta.
KENEN ASIALLA KUPONKIUUTISET ON, PÄÄTOIMITTAJA ROBERT TIGERSTEDT?
 
Paperitunnareilla jokaisen asiakkaan tunnarit on päästävä kopioimaan erikseen.

Ja tämä voidaan kohdistaa massoihin helposti. Tyypillinen tapa on ohjata käyttäjät feikkisivustolle vaikkapa sähköpostin kehottamana, jonne käyttäjä syöttää omin pikku kätösin niin käyttäjätunnuksen kuin vaihtuvan salasanan listalta. Niin kauan kun käyttäjä voi itse sen koodin syöttää, on ongelma. Tunnuslukusovelluksen kanssa tämä ei enää ole mahdollista, sillä käyttäjä ei koodia voi syöttää. Sovelluksella on omia ongelmia, mutta toistaiseksi näyttää siltä, että se on listoja turvallisempi. Onnistuneita kalasteluhyökkäyksiä on paljon, joten kyse on todellisesta ongelmasta.
 
Ja tämä voidaan kohdistaa massoihin helposti. Tyypillinen tapa on ohjata käyttäjät feikkisivustolle vaikkapa sähköpostin kehottamana, jonne käyttäjä syöttää omin pikku kätösin niin käyttäjätunnuksen kuin vaihtuvan salasanan listalta.

Silloin ei ole epäselvyyttä siitä, että asiakas on itse mokannut. Onko se riittävä peruste kieltää listojen käyttö myös niiltä, jotka ymmärtävät olla syöttämättä tietoja mille tahansa nettisivulle, kaikkialla EU:ssa?

Pankeillahan on tarjolla myös sähköisiä tunnuslukugeneraattoreita. Onko jostain syystä mahdotonta, että sähköpostilla asiakas houkuteltaisiin jollekin sivustolla "testaamaan" tunnuslukulaitteen toimintaa?
 
Laitetaanpas tämä vaikka tänne. Jälleen kerran eläkkeellä pystyy näköjään kirjoittamaan vapaasti vaikkapa euro-alueen ongelmista.
Ihmetyttää vaan, että miksi media ei ota tällaisia asiantuntijapuheenvuoroja ikinä julkiseen keskusteluun.
Kirjoitus käsittelee demarien EU-ohjelmaa, mutta eiköhän tuohon ohjelmaan liittyvä kritiikki päde käytännössä kaikkiin EU-myönteisiin puolueisiin. Mitään vikaa ei ole missään eikä sellaisia asioita mainita, mitkä ovat niiden ajamien asioiden seuraukset. Kuten vaikka se, että pienet maat menettävät päätösvaltaansa ja mennään käytännössä liittovaltion suuntaan.

Kommentteja erääseen eurovaaliohjelmaan | Tarpeellisia ajatuksia
 
Jos nyt yleensäkin puhutaan vaaliohjelmista, niin tottakai niissä ollaan hiljaa sellaisista asioista, jotka ei tue sitä omaa vaalityötä. Kyllä esim. rahaliiton ongelmista on tässä vuosien aikana ollut useampaankin kertaa asiantuntijoita ihan telkkarissa asti selittämässä niistä.

EU:n monet elimet on rakennettu niin, että kunnolla toimiakseen ne tarvitsisivat liittovaltion, tai ainakin siihen suuntaan enemmän menevän järjestelmän. Liittovaltiota ei sitten taas kannata oikein yhdenkään jäsenmaan kansa, joten mitän kovin radikaalia tuskin tapahtuu siihen suuntaan vähään aikaan. Liittovaltiokehitys on kuitenkin lähes pakollinen, jos EU:a halutaan kehittää mihinkään tällaisenaan.
Toinen vaihtoehto olisi EU:n osittainen purkaminen, mutta siihen ei taida olla senkään vertaa kannatusta, mitä liittovaltiollakaan.

Nämä on sitten ihan vaan tosiasioiden toteamisia, että en ota tässä kantaa suuntaan tai toiseen.
 
Jos nyt yleensäkin puhutaan vaaliohjelmista, niin tottakai niissä ollaan hiljaa sellaisista asioista, jotka ei tue sitä omaa vaalityötä. Kyllä esim. rahaliiton ongelmista on tässä vuosien aikana ollut useampaankin kertaa asiantuntijoita ihan telkkarissa asti selittämässä niistä.

EU:n monet elimet on rakennettu niin, että kunnolla toimiakseen ne tarvitsisivat liittovaltion, tai ainakin siihen suuntaan enemmän menevän järjestelmän. Liittovaltiota ei sitten taas kannata oikein yhdenkään jäsenmaan kansa, joten mitän kovin radikaalia tuskin tapahtuu siihen suuntaan vähään aikaan. Liittovaltiokehitys on kuitenkin lähes pakollinen, jos EU:a halutaan kehittää mihinkään tällaisenaan.
Toinen vaihtoehto olisi EU:n osittainen purkaminen, mutta siihen ei taida olla senkään vertaa kannatusta, mitä liittovaltiollakaan.

Nämä on sitten ihan vaan tosiasioiden toteamisia, että en ota tässä kantaa suuntaan tai toiseen.

Se että puolueet puhuvat mitä sattuu on ihan normaalia. Se että media ei tartu puolueiden puolitotuuksiin ja siihen mitä jättävät kertomatta ei ole normaalia. Media siis on itse poliittinen vaikuttaja eikä mikään kansan valistaja.
 
EU:n monet elimet on rakennettu niin, että kunnolla toimiakseen ne tarvitsisivat liittovaltion, tai ainakin siihen suuntaan enemmän menevän järjestelmän. Liittovaltiota ei sitten taas kannata oikein yhdenkään jäsenmaan kansa, joten mitän kovin radikaalia tuskin tapahtuu siihen suuntaan vähään aikaan. Liittovaltiokehitys on kuitenkin lähes pakollinen, jos EU:a halutaan kehittää mihinkään tällaisenaan.
Toinen vaihtoehto olisi EU:n osittainen purkaminen, mutta siihen ei taida olla senkään vertaa kannatusta, mitä liittovaltiollakaan.

Liittovaltiota kohti sitä koko ajan EU:ssa mennään. Sadan vuoden päästä tuskin kansallisvaltioista on paljoa jäljellä siirtyminen kohti yhtä yhteistä kieltäkin on jo pitkällä.

Se onkin sitten eri kysymys onko se hyvä vai huono kehityssuunta.
 
Liittovaltiota kohti sitä koko ajan EU:ssa mennään. Sadan vuoden päästä tuskin kansallisvaltioista on paljoa jäljellä siirtyminen kohti yhtä yhteistä kieltäkin on jo pitkällä.

Se onkin sitten eri kysymys onko se hyvä vai huono kehityssuunta.
Riippuu täysin keneltä kysyy. Joillekin sujuvasti työn perässä EU:n sisällä reissaavalla varmasti hyvä, samoin joillekin Stubbin ja Kataisen kaltaisille eliitille, jolle ei edes ole olemassa kotimaata.
Aika huono sellaiselle ihmiselle, joka on tyytyväinen Suomen kaltaisessa pienessä kansallisvaltiossa, missä on omanlaiset ympyrät ja pienet, mutta turvalliset piirit.

Liittovaltiossa ei paljon jostain periferiasta välitettäisi.
 
Liittovaltiota kohti sitä koko ajan EU:ssa mennään. Sadan vuoden päästä tuskin kansallisvaltioista on paljoa jäljellä siirtyminen kohti yhtä yhteistä kieltäkin on jo pitkällä.

Se onkin sitten eri kysymys onko se hyvä vai huono kehityssuunta.

Tuskin EU:ta on edes 10 vuoden päästä enää olemassa ja hyvä niin. En jaksa ymmärtää miksi näitä totalitaristisia, epädemokraattisia, sosialistisia dystopioita pitää aina vähän väliä kokeilla.
 
Se että puolueet puhuvat mitä sattuu on ihan normaalia. Se että media ei tartu puolueiden puolitotuuksiin ja siihen mitä jättävät kertomatta ei ole normaalia. Media siis on itse poliittinen vaikuttaja eikä mikään kansan valistaja.
Riippuu niin mediasta. Vai milloin muistat viimeksi vaikka verkkouutisten kritiikkiä persuja kohtaan jne.

Noista asioista on jauhettu mediassa jo vuosia, mutta ei niitä nyt jaksa mediakaan joka kerta lähteä purkamaan. Rahaliiton ongelmista on esim. jauhettu samaa asiaa jo ainakin 10v. Ihmisiä ei nyt vaan kiinnosta niin hirveästi, kun se ei vaikuta kenenkään elämään niin pajoa.
Liittovaltiossa ei paljon jostain periferiasta välitettäisi.
Riippuu täysin miten se liittovaltio on järjestetty. Esim. USA:ssa jollain vitun heinähatuilla on suhteellisesti paljon enemmän valtaa, kuin rannikon kaupunkilaisilla.
Tuskin EU:ta on edes 10 vuoden päästä enää olemassa ja hyvä niin. En jaksa ymmärtää miksi näitä totalitaristisia, epädemokraattisia, sosialistisia dystopioita pitää aina vähän väliä kokeilla.
Kerro toki lisää tästä 10v skenaariosta.
 
Montako kertaa olet äänestänyt EU-komissaareista?
Voin vaikuttaa komissaarin äänestämällä eduskuntavaaleissa. Toki vaikutusmahdollisuuteni on aika pieni, mutta niin se on kaikessa hallinnossa, mikä on kauempana. Mites se toinen, totalitarismi, kun päästiin tuosta epädemokratia luulosta eroon?
 
Melkein vedon paikka. Toi on vain kolme kertaa pidempi aikaväli kuin missä brexit ei ole edennyt milliäkään

Kuinkas nopeasti N-liitto käytännössä loppui, kun se alkoi kaatumaan? Sitten niillä oli N-liiton jälkeen joku toinenkin viritys, jonka kirjainyhdistelmää en nyt muista, mutta sekin kaatui sitten jossain vaiheessa.

En mäkään kyllä usko, että kymmenessä vuodessa kaatuu, mutta jos EUn toiminta lisää jännitteitä tähän tahtiin ja yhä useampi maa lähinnä riitelee keskusjohdon kanssa, niin ei se näinkään voi jatkua.
 
Kuinkas nopeasti N-liitto käytännössä loppui, kun se alkoi kaatumaan? Sitten niillä oli N-liiton jälkeen joku toinenkin viritys, jonka kirjainyhdistelmää en nyt muista, mutta sekin kaatui sitten jossain vaiheessa.

En mäkään kyllä usko, että kymmenessä vuodessa kaatuu, mutta jos EUn toiminta lisää jännitteitä tähän tahtiin ja yhä useampi maa lähinnä riitelee keskusjohdon kanssa, niin ei se näinkään voi jatkua.
Ulkomuistista Itsenäisten Valtioiden Yhteisö, IVY suomeksi. Saattoivat osallistua -92 olympialaisiin tolla nimellä.

Tottakai EU häviää joskus mutta aika iso ero tapahtuuko se 10 vai 200 vuoden päästä, meidän foorumilaisten näkökulmasta
 
Ulkomuistista Itsenäisten Valtioiden Yhteisö, IVY suomeksi. Saattoivat osallistua -92 olympialaisiin tolla nimellä.

Tottakai EU häviää joskus mutta aika iso ero tapahtuuko se 10 vai 200 vuoden päästä, meidän foorumilaisten näkökulmasta

En usko mihinkään satoihin vuosiin. Toistaiseksi kaikki ongelmat on lakaistu maton alle ja siellä ne edelleen ovat. Tällä hetkellä on suvantovaihe, mutta kestääkö EU seuraavaa liittoa natisuttavaa kriisiä? Aika moni maa on ihan liemessä noiden pakolaisten kanssa, Saksa yhtenä, mutta silti sinne vaan haalitaan entistä enemmän. Talouskriisi on parissa maassa ihan pikkuriikkisen turbulenssin päässä. Yhteistyö maiden välillä on olematonta.

Omasta mielestäni EU on valmis kaatumaan, se tarvitsee vain kunnon tönäisyn. Jos EU:lla on tuuria, niin se saa horjua ihan vapaasti ja pysyy pystyssä, kun sitä tönäisevää kriisiä ei pahimmalla hetkellä tulekaan.
 
^ Tietyssä mielessä brexit on tehnyt EU:sta entistä vahvemman, ja muiden maiden erohalut lienee vähentyneet kun ovat nähneet mikä savotta se on...

Mielestäni EU:n tulevaisuus näyttää ihan hyvältä ja uusia jäseniäkin lienee Balkanilta tulossa lähivuosina...

Euro voi sitten olla kokonaan eri juttu.
 
No, demokratia on kyllä epämääräinen käsite. Silti, jos et voi äänestää edustajaa johonkin instanssiin, niin ko. instanssin osalta kyse ei ole demokratiasta.
Kyse on parlamentaarisesta demokratiasta.
Se että joka asiaa tai virkaa ei ratkaista kansanäänestyksellä, ei tarkoita etteikö järjestelmä olisi silti demokratia. Ihan antiikin Kreikassakin valittiin edustajat, jotka tekivät sitten päätöksiä -> päätökset demokraattisia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 666
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom