Koen suurempaa itsenäisyyttä muutettuani Sveitsiin, kuin Suomessa, koska julkisen vallan määräilykyky minun elämästäni väheni -> Minulle itsenäisyys on sitä, että minä saan päättää asioistani itse, eikä sitä, että me kansalaiset demokraattisesti päätämme toistemme puolesta asioista.
Demokratia on hyvä tapa päättää niistä asioista mistä on pakko päästää yhdessä, mutta melkein kaikissa asioissa vielä parempi on se, että annetaan ihmisten itse päättää omista asioistaan ja minimoidaan kollektiivinen päätöksenteko. EU rajoittaa ihmisten henkilökohtaista päätäntävaltaa tällä hetkellä nähdäkseni moninkertaisesti vähemmän kuin Suomen valtio tai kunnallistaso.
Julkinen sektori pyörittää valtaosaa suomen terveyspalveluista ja minun on maksettava niistä, halusin tai ei. Kunta pyörittää päiväkoteja ja kouluja ja määrää hyvin pitkälti mihin lapset menevät. Viina on pakko ostaa Alkosta. Kunnalla on kaavoitusmonopoli ja se sanelee mitä kukakin saa rakentaa maalleen jne. EU ei pakota kaavoitusmonopoliin. Se ei pakota pyörittämään päiväkoteja kuten suomessa pyöritetään. Se ei pakota asettamaan kameratolppia kehä 1:selle kilsan välein. Se ei pakota kuin johonkin minimitason polttoaineveroon (jonka suomi ylittää reilusti) jne.
EU-direktiivi määrää kyllä idioottimaisesti jostain lämmöneristysvaatimuksista, mutta näinköhän eduskunta on oikeasti koittanut minimoida tuosta kansalaisille aiheutuvat haitat, vai onko meillä lyöty energian säästön nimissä vielä EU-vaatimuksiakin tiukemmat rakennusmääräykset kehiin?
EU koittaa sen sijaan estää Suomen valtiota rajoittamasta minun alkoholin ostojani, se koittaa estää suomen tullia keräämästä laittomia (eu-lakien mukaan) veroja tuontiautoista, se koittaa estää rahapelin haittoja (Suomen veikkaus maksimoi haitat), EU estää teleoperaattoreita rahastamasta mielivaltaisesti roaming-maksuilla jne. EU pakottaa kansallisvaltiot hyväksymään kansalaisten, tavaran ja pääoman vapaan liikkuvuuden, joka on mielestäni erinomaista jne. EU ei pakota meitä maksamaan nykyisentasoisia sosiaalitukia mamuille, meidän oma eduskuntamme on päättänyt tehdä sen jne.