Tampereen asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wemps
  • Aloitettu Aloitettu
Sääksjärvellä asuneena olen sitä mieltä että lieveilmiöt näkyvät katukuvassa paljon.
Samat kokemukset itsellä, siinä s marketin vieressä puliukkolauma passissa kesät talvet ja öisin narkkarit käyvät katsastamassa häkkivarastot näissä 7-80 luvun betonitaloissa.
Toki varmasti paunu yms ovat varmasti hyviä alueita asua, mutta en kehuisi tuota "keskustaa" erityisen miellyttäväksi paikaksi.
 
Jaa-a, satunnaisesti tuossa liikenneympyrän tienoilla olen tainnut jonkun yksittäisen keskikaljajuopon nähdä. Tampereelta tuttuihin nistiporukoihin saati lehdistössäkin esillä olleisiin nuorisojengeihin en ole törmännyt, jos noita amisparkkeja ei jengeiksi lasketa. No, mielipiteensä kullakin.
 
Ihan mielenkiinnosta onko kellään vertailupohjaksi oman käden tietoa Sääksjärvi versus Suorama? Suoraman "keskustassa" on muutamia vanhoja ja uudempia kerrostaloja ja jokin niistä taitaa olla jokin kuntoutus- tms. asuntoja tarjoavakin. Toki ympärillä reulusti omakotitaloaluetta.
Joku voi kännissä tulla tai mennä Suoraman pubiin, mutta muuten ei aineista nauttivien rytmiryhmiä ainakaan omalle reiteille osu. Toki ne amikset tai heihin rinnastettavat teinit pörrää viikonloppuisin koulun pihalla, mutta en laske heitä edellisiin porukoihin...

Sääksjärven läpi tullut ajeltua ja paria taloakin tuli aikoinaan motarin toiselta puolelta/ympäristöstä katsottua, mutta ei tosiaan autolla läpi ajaminen paljoa kerro versus koiran ulkoiluttaminen alueella joka päivä :whistling:
 
Sääksjärvi on vähän kuin nokia tai kouvola, epämiellyttävä estetiikaltaan mutta Tampereen läheisyyteen nähden ihan yllättävän rauhallisen oloinen paikka.
Itse asun Etelä-Lempäälässä ja syy tänne muuttoon oli se että tonttia sai moninkertaisen määrän vrt pirkkala tai tampere ja työmatka itsellä Länsi-Tampereelle ohitustietä pitkin ei ajallisesti ole käytännössä juurikaan sen pidempi kuin vaikka jostain Härmälästä tai Hatanpäältä.

Lempäälän palvelut toimivat ihan hyvin, itse pidän Ideaparkin palvelukeskittymää miinuksena. Paljon mieluummin kävisin "oikeassa" kaupungissa asioimassa kuin tuolla väenpaljoudessa jossa saa aina hölkätä 5km että pääsee ostamaan jonkun nakkipaketin.
 
Läpiajaessa saa varmasti erilaisen kuvan vs asuminen

Kuten aiemmin sanoin, pysähdyn tuossa kaupalla säännöllisesti ja ajelen autolla ohi melko usein. Fillarillakin tulee tuosta kuljettua useamman kerran viikossa ainakin näin kesäisin, viimeksi eilen illan suussa. Tokkopa joku Höytämössä tai Paunussa asustelevakaan altistuu tämän enempää keskusta-alueen lieveilmiöille. Mutta eiköhän tämä riitä aiheesta.

Lempäälän palvelut toimivat ihan hyvin, itse pidän Ideaparkin palvelukeskittymää miinuksena. Paljon mieluummin kävisin "oikeassa" kaupungissa asioimassa kuin tuolla väenpaljoudessa jossa saa aina hölkätä 5km että pääsee ostamaan jonkun nakkipaketin.

Omasta mielestäni Ideaparkissa homma toimii oikein sujuvasti. En nyt oikein ymmärrä mihin siellä pitää hölkätä nakkipaketin perässä, kun Prisma löytyy välittömästi eteläpään sisäänkäynnin vierestä. Vähintäänkin siinä hiekkakentän puolella on vapaata parkkiruutua melkein heti oven vieressä.

Tampereellakin liikkeet keskittyvät ostoskeskuksiin ja autoilu on siellä päin tehty mahdollisimman vaikeaksi. Yhtälailla siellä saa sitten hölkätä liikkeestä toiseen.
 
En tarkoittanut nyt sitä konkreettista nakkipakettia. En tosin välitä Tampereellakaan asioida vaan näin Lempäälässä asuvana ajelen melkeinpä joko Valkeakoskelle tai Akaaseen kaupoille jos jotain tarpeita on. Vähemmän porukkaa, ei jonotusta, tarjonta käytännössä lähes sama. Tampereelta voi sitten ostaa "speciaalituotteet" työmatkoilla. Valkeakoskella viime aikoina enemmän pyörineenä olen ihmetellyt miksei tampereella töissä käyvä porukka muuta enemmän sinne? Vesilahti tuntuu kasvavan hurjaa tahtia ja siellä ei sitten taas mielestäni ole yhtään mitään, pellolle rakennettu mökkikylä. Kouluja ja päikkyjä kyllä on, joten varmaan sitten ne lapsiperheet nauttivat siellä helposta arjesta? Valkeakoski on ihan nätti kaupunki, asuminen tuntuvasti halvempaa ja työmatka ei sieltä nyt kovin paljon pidempi ole kuin vaikka jostain Lempäälän Säijän perukoilta tmv. Ennemmin itse muuttaisin sitten vaikka Akaan Toijalaan kuin vesilahteen. Joo absoluuttinen työmatka on varmaan pidempi, mutta mikä on sen kätevämpää kuin ajaa suoraan lähes kotipihasta moottoritielle ja vakkari päällä lussutella Tampereelle tai Hämeenlinnaan töihin.

Melkein jos itse katselisin nyt OKT:ta niin kohdistaisin katseeni siihen suuntaan.
Muutenkin elämisen laatu ainakin itsellä parani ihan huikeasti kun muutin 35min työmatkan päähän. Ihmettelin mikä ihmeen kiima ihmisillä on päästä siihen työpaikan kylkeen kiinni hinnalla millä hyvänsä? Sitten kun työpaikka vaihtuu niin taas sama rumba.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereellakin liikkeet keskittyvät ostoskeskuksiin ja autoilu on siellä päin tehty mahdollisimman vaikeaksi. Yhtälailla siellä saa sitten hölkätä liikkeestä toiseen.
En ymmärrä tuota valitusta autoilun vaikeudesta.

Pikemminkin Tampereen korkeaan palvelutasoon nähden autoiluhan on toistaiseksi naurettavan helppoa. Autoilin pitkään ydinkeskustasta ympäryskuntaan, nykyään autoilen laitakaupungilta keskustaan. Ydinkeskustasta pääsee viidessä minuutissa vetäville väylille joka suuntaan. Varsinkin Prismoissa ja Ratinassa käyminen on helvetin kätevää kun sellainen on aina lähistöllä jonkun matkan varrella, ei tarvitse ruokaostoksiaankaan sen enempää suunnitella tai keskittää, vaan voi poiketa ohimennen vaikka joka päivä, kun autolla pääsee ilmaiseksi liukuportaiden viereen joiden yläpää on myymälän porteilla. Kätevämpää kuin mikään lähikauppa tai perinteiset kivijalkamyymälät ympäri keskustaa, joten enpä ihmettele että muutkin kuluttajat ovat ottaneet omakseen.

Tulevina vuosikymmeninä tilanne tulee toki normalisoitumaan liikenneruuhkaiseksi, kuten kaupungeisa on tapana, kun kaupunki jatkaa kasvuaan mutta autoliikenteen kapasiteettia ei voida juuri kasvattaa.
 
En ymmärrä tuota valitusta autoilun vaikeudesta.

Pikemminkin Tampereen korkeaan palvelutasoon nähden autoiluhan on toistaiseksi naurettavan helppoa. Autoilin pitkään ydinkeskustasta ympäryskuntaan, nykyään autoilen laitakaupungilta keskustaan. Ydinkeskustasta pääsee viidessä minuutissa vetäville väylille joka suuntaan. Varsinkin Prismoissa ja Ratinassa käyminen on helvetin kätevää kun sellainen on aina lähistöllä jonkun matkan varrella, ei tarvitse ruokaostoksiaankaan sen enempää suunnitella tai keskittää, vaan voi poiketa ohimennen vaikka joka päivä, kun autolla pääsee ilmaiseksi liukuportaiden viereen joiden yläpää on myymälän porteilla. Kätevämpää kuin mikään lähikauppa tai perinteiset kivijalkamyymälät ympäri keskustaa, joten enpä ihmettele että muutkin kuluttajat ovat ottaneet omakseen.

Tulevina vuosikymmeninä tilanne tulee toki normalisoitumaan liikenneruuhkaiseksi, kuten kaupungeisa on tapana, kun kaupunki jatkaa kasvuaan mutta autoliikenteen kapasiteettia ei voida juuri kasvattaa.

Lähinnä viittasin Tampereen ydinkeskustan tilanteeseen. Erilaiset tietyöt, kuten jo mennyt Sepänkadun sillan remontti ja käynnissä oleva Satakunnankadun liikenneympyrän rakentaminen ovat toki tarpeellisia asioita, mutta aiheuttavat autoillessa varsinkin ruuhka-aikaan päänvaivaa. Päälle vielä kaikenlaiset pienemmät rempat, kuten kaukolämpö- ja viemäriputkistotyöt joita tuntuu riittävän. Hämeenkatuhan nyt on ollut jo vuosia autoton, mutta tämä on ihan ymmärrettävääkin ratikan vuoksi.

Ratinaan toki on pääsääntöisesti helppo ajaa, mutta kovin herkästi esimerkiksi tuo Suvantokatu ruuhkautuu, jos väkeä on paljon liikkeellä. Areenan tapahtumien aikaan Vuolteenkadun sulku niin ikään aiheuttaa ruuhkautumista.

Kyllä minäkin keskustassa käyn autolla pari kertaa kuukaudessa, mutta lähtökohtaisesti kaikki päivittäisasiat tulee hoidettua Ideaparkin tai Partolan suunnalla vaivattomammin. Keskustassa tulee lähinnä käytyä ravintoloissa/baareissa tai muutamissa erikoisliikkeissä.
 
Eiköhän Valkeakoski ole haisevan maineensa vanki. Nätiksi en kyllä sanoisi jos ei satu tykkäämään Kouvostoliiton arkkitehtuurista --70 ja -80 luvun hengessä. Toinen haitta on siinä että sieltä ei oikein julkisilla kuljeta. Tästä huolimatta itsellänikin tuttuja asustelee Valkeakosken keskustan pohjoispuolen omakotialueilla.
 
Kyllä minäkin keskustassa käyn autolla pari kertaa kuukaudessa, mutta lähtökohtaisesti kaikki päivittäisasiat tulee hoidettua Ideaparkin tai Partolan suunnalla vaivattomammin. Keskustassa tulee lähinnä käytyä ravintoloissa/baareissa tai muutamissa erikoisliikkeissä.
Kyllähän keskustassa ajaminen on ihmisten aikaan epämiellyttävää enkä itse aja sinne noinkaan usein. Tämä pitää suhteuttaa siihen, että asun nykyäänkin samassa kaupungissa enkä tarkoita Teiskoa, ja ajoin työkseni keskustassa vielä suhteellisen äskettäin.

Mitäpä siellä keskustassa juuri autolla tekisi ellei asu tai käy siellä töissä siten, ettei joukkoliikenne ole vaihtoehto. Lähinnä mahdollisesti kyläilee. Vapaa-ajan iltamenoissa on onneksi yleensä muita vaihtoehtoja kuin ajaa sinne itse henkilö-vitun-autolla. Päiväaikainen kulkemiseni autolla rajoittuu nykyään melkein niihin erikoisliikkeisiin.
 
Onko mielipiteitä Jankasta? Olisi muutto tänä vuonna. Pyörinyt siellä jonkin verran enkä löytänyt oikein negatiivista sanottavaa. Lidli löytyy ja Kalevan prismaankin aika lyhyt matka.

Noista alueista sen verran, että pariinkin otteeseen ja vuosikaudet Kalevassa asuneena aikamoinen kontrasti tuli kun kävi eka kertaa Kaukajärvellä. Tuli vastaan kyllä sellaista hiihtäjää mitä en oo ikinä nähnyt Kalevassa :D

Monella alueella asunut ja pyörinyt Tampereella ja tullut siihen tulokseen, että paras alue on ehdottomasti Kaleva. Sen miinukset ovat vain se, että kallis alue (uudet hyvät talot varsinkin) ja vanhat talot ovat liian usein pohjiltaan mun mielestä aivan karseita - ja niitä on paljon. Hyvät puolet: Tampereen lintukoto + mukava lenkkeillä puistoissa ja vieressä Kissanmaa/Takahuhti/Hakametsä.
 
Monella alueella asunut ja pyörinyt Tampereella ja tullut siihen tulokseen, että paras alue on ehdottomasti Kaleva. Sen miinukset ovat vain se, että kallis alue (uudet hyvät talot varsinkin) ja vanhat talot ovat liian usein pohjiltaan mun mielestä aivan karseita - ja niitä on paljon. Hyvät puolet: Tampereen lintukoto + mukava lenkkeillä puistoissa ja vieressä Kissanmaa/Takahuhti/Hakametsä.

Kuten sanoit, rakennuskanta on aika vanhaa ja uudemmat sitten suhteellisen kalliita. Tosin ymmärtäähän tuon jo sijainninkin vuoksi, myös palvelut ovat hyvällä tasolla varsinkin Prisman ympärillä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tuonne on avattu kaikenlaista kivaa kortteliravintolaa, mikä on aina plussaa.

Lintukoto tietysti on vähän häilyvä määritelmä, mutta kyllä Kalevassakin tapahtuu kaikenlaista jo keskeisen sijainninkin vuoksi. Fillarivarkauksia ja muuta vastaavaa. Tämmöinenkin hyppäsi silmille: Huumeiden käyttäjille avataan uusi avohoitoyksikkö Tampereen Kalevaan. Tuskin aiheuttaa riemunkiljahduksia paikallisissa.
 
Eiköhän Valkeakoski ole haisevan maineensa vanki. Nätiksi en kyllä sanoisi jos ei satu tykkäämään Kouvostoliiton arkkitehtuurista --70 ja -80 luvun hengessä. Toinen haitta on siinä että sieltä ei oikein julkisilla kuljeta. Tästä huolimatta itsellänikin tuttuja asustelee Valkeakosken keskustan pohjoispuolen omakotialueilla.

Keskusta on todella nuhjuinen ja henkii kyllä vahvasti pysähtyneisyyttä. Nättiyteen olisi mahdollisuuksia, järvien välissä kun sijaitsee, mutta harmittavan vähän tätä on hyödynnetty.

Pohjoispuolella tosiaan pääosin siistejä omakotitaloalueita, joista pääsee myös Nyssellä 30-35 minuutissa Tampereen linja-autoasemalle. Näyttäisi busseja menevän arkisin 1-3 kappaletta tunnissa kukonlaulusta iltakymmeneen asti ja tähän vielä päälle ExpressBus ja Valkeakosken Liikenne, jotka liikennöivät osan Tampere-Helsinki välin vuoroista Valkeakosken kautta. Eli väitettä julkisilla kulkemisen mahdottomuudesta en kyllä allekirjoita. Kokoisekseen kaupungiksi tarjoaa yllättävän paljon harrastusmahdollisuuksia ja tontit on puoli ilmaisia.
 
Onko Tampere millainen kaupunki asua? Onko hyvät palvelut? Pääseekö liikkumaan luonnossa tai onko luontoa lähellä? Onko urheilumahdollisuudet hyvät?
Millaiset koulut?

Onko paljon päihteidenkäyttäjiä katukuvassa? Onko työttömiä paljon? Työpaikkoja ainakin varmasti paljon.
 
Pari vuotta tullut asuttua Tampereella. Tulen pieneltä paikkakunnalta ja sen lisäksi on tullut asuttua Vaasassa 4v, Porvoossa 1.5v ja Vantaalla 1v. Eli suhteutan näihin paikkakuntiin omat kokemukset.

- Palveluita löytyy kaikki mitä tarvitsee ja ylimääräistäkin.
- Sama koskee urheilua (itsellä kamppailupainotus)
- Luontoa on lähellä, toki riippuu missä päin kaupunkia asut ja miten luonnon määrittelet. Lapin eräilyä täällä ei harrasteta, mutta luontopolkuja ja maisemia löytyy kyllä.
- Kouluista en tiedä kun ei ole lapsia. AMK ja yliopistossa on hyvä tarjonta.
- Juoppoja näkyy jonkin verran katukuvassa, mutta ei lähellekään niin paljon mitä esim. Tikkurilassa.
- Sama koskee narkkareita. Täällä on tiettyjä alueita missä näkee enemmän, mutta on kaukana siitä mitä Tikkurilan juna-aseman lähistö.
- Työttömistä en osaa sanoa. Enkä työpaikoista kun on alakohtaista. Teollisuutta ja teknologia-alaa löytyy hyvin, itsekin muutin tänne töiden perässä.
 
- Juoppoja näkyy jonkin verran katukuvassa, mutta ei lähellekään niin paljon mitä esim. Tikkurilassa.
- Sama koskee narkkareita. Täällä on tiettyjä alueita missä näkee enemmän, mutta on kaukana siitä mitä Tikkurilan juna-aseman lähistö.
- Työttömistä en osaa sanoa.

Kaikkia yllämainittuja löytyy runsain mitoin etenkin Tullintorin huudeilta, valitettavasti olen siinä lähellä töissä. Ei oo yks kerta kun joutunut loikkimaan jonkun housuihinsa paskoneen pertsan tai pertsattaren yli työmatkalla kun tukkivat kulkuväyliä.

Tikkurilassa en ole isommin pyörinyt sitten 2000-luvun alun, mutta ainakin sen aikainen tiksimeno jää helposti kakkoseksi tuolle tullin menolle.
 
Tampere on kuin pääkaupunkiseutu kutistettuna yhdeksi kokonaisuudeksi. Tampereen keskustassa asuminen on vähän kuin Helsinki pienoiskoossa, Pirkkala ja Näsijärven rannan lähiöt ovat kuin Espoo, ja sitten loput alueet (Hervanta, Kaukajärvi) ovat kuin Vantaa. Kaikki hyvät ja huonot puolet on samanlailla skaalattuna, eli löytyy kyllä spurguja mutta huomattavasti vähemmän.

Omasta mielestäni Tampere on Suomen paras kaupunki, tosin joka paikassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tosin en koe että PK-seutu on kovin erilainen paikka asua.
 
Muutin Tampereelta yli 8 vuotta sitten yksinkertaisesti kasvuun. En jaksanut enää melua, väkeä, jonoja hoitoon yms.

Tampere on mennyt ihan pieleen nyt kun kasvua tavoitellaan, saattaa sellainen ihmisrysä kiinnostaa ekstrovertteja, mutta itse en viihtynyt. Nyt asun maalaismaisemissa ja elämä on paljon houkuttelevampaa ja tyydyttävämpää kaikin puolin ja palveluista ei tarvinnut tinkiä yhtään.

Eilen kävin Tampereella niin yksi nisti sanoi kaupassa mikä sinua vaivaa. Juuri se miksi en viihdy siellä ja niitä nistejä on paljon.
 
Onko Tampere millainen kaupunki asua? Onko hyvät palvelut? Pääseekö liikkumaan luonnossa tai onko luontoa lähellä? Onko urheilumahdollisuudet hyvät?
Millaiset koulut?

Onko paljon päihteidenkäyttäjiä katukuvassa? Onko työttömiä paljon? Työpaikkoja ainakin varmasti paljon.
Onko Tampere millainen kaupunki asua?
- Riippuu mitä hakee. Haluatko kulkea autolla vai julkisilla. Ootko töissä keskustassa toimistossa vai laitakaupungilla tehtaassa. Jos tulee Helsingistä, niin voi olla tuppukylä. Muualta tullessa voi tuntua kaupungilta. Enemmän tässä varmaan vaikuttaa mihin kaupunginosaan tai naapurikuntaan muuttaa. Pyynikintorin ja Sampolan välinen alue voitaneen laskea keskustassa asumiseksi, Sampolasta Hervannan valtaväylälle kaupungissa asumiseksi. Muut alueet vähemmän. Jossain Tasanteen rivarialueilla on varmaan kovin erilaiset ongelmat. Hervanta on täynnä opiskelijoita ja maahanmuuttajia, Peltolammi sangen kusinen lähiö 70-luvun mörskillään, mutta vastaavasti Ranta-Tampella tai Niemenranta uusia alueita. Petsamo, Viinikka ja Käpylä vanhoja omakotitaloalueita, Vuores ja Lintuhytti uusia. Lähijunat kulkee Nokialle ja Lempäälään asutuksen keskelle. Pirkkalaan, Ylöjärvelle ja Kangasalle pääsee bussilla. Valkeakosken keskusta onkin jo vähän kauempana.

Onko hyvät palvelut?
- Riippuu mitä tarkoittaa hyvillä palveluilla. Kyllä tän kokoisesta kylästä ruoka- ja erikoiskauppoja löytyy joka lähtöön keskustasta, automarketteja lähiöistä ja keskustan laitamilta. Valtaosassa lähiöitä on vähintään yks ruokakauppa, mutta kaikista ei löydy kävelymatkan päästä Prismaa tai edes S-marketia. Jos meinaa julkisen liikenteen palveluita, niin kärjistäen ihan perseestä Helsinkiin verrattuna, jos ei asu Pirkkalan rajalla tai Ratikan varrella. Jos riittää kaks bussia tunnissa, niin sitten on ihan hyvät julkisen liikenteen palvelut. Kaupungin terveyspalveluita en ole liioin käyttänyt, yksityisiä lääkäriasemia on keskustassa, Hervannassa ja Lielahdessa. Varmaan muuallakin.

Pääseekö liikkumaan luonnossa tai onko luontoa lähellä?
- Pääsee. Rautatieasemalta on parin kilsan matka Kaupin metsään. Pyynikillä on kanssa luontoa. Hervannassa on metsää ympärillä. Naapurikunnissa tai Teiskossa muuta kuin metsää olekaan...

Onko urheilumahdollisuudet hyvät?
- On, joskin on niille kysyntääkin ja vuoroja voi olla vaikea saada ymmärtääkseni ainakin junnujen jääkiekkotreeneille. Mutta toisaalta on täällä tarjontaakin. Voi olla, että tarjonta on enemmän keskustan ulkopuolella.

Millaiset koulut?
- Ei tietoa peruskouluista. Lukioiden keskiarvot sitä tasoa, että tampereen huonommin pärjänneet lukioon haluavat joutuvat menemään naapurikuntiin. Poikkeuksena Rellu 2022...

Onko paljon päihteidenkäyttäjiä katukuvassa?
- Tullintorin nurkalla on Hämpin narkkiparkki ja Keskustorin liepeillä on kanssa välillä melkoista kulkijaa. Muualla rauhallista.

Onko työttömiä paljon? Työpaikkoja ainakin varmasti paljon.
- Ei mitään käryä. Varmaan aika alakohtaista?
 
Itse olen noin vuoden asunut Tampereella (Hervannassa) ja olen viihtynyt todella hyvin. Julkiset toimii todella hyvin ja en oikeastaan ole omaa autoa tarvinnut ollenkaan. Hervanta on ratikkareitin varrella ja hyvä paikka asua :D
Itse tykkään kuunnella livemusiikkia ja täällä on melkein joka viikonloppu jokun hyvän bändin keikka. :cool:

Täältä löytyy aikalailla samat palvelut kuin Helsingistä, mutta on omasta mielestä viihtyisämpi paikka asua.
 
Onko Tampere millainen kaupunki asua?
- Riippuu mitä hakee. Haluatko kulkea autolla vai julkisilla. Ootko töissä keskustassa toimistossa vai laitakaupungilla tehtaassa. Jos tulee Helsingistä, niin voi olla tuppukylä. Muualta tullessa voi tuntua kaupungilta. Enemmän tässä varmaan vaikuttaa mihin kaupunginosaan tai naapurikuntaan muuttaa. Pyynikintorin ja Sampolan välinen alue voitaneen laskea keskustassa asumiseksi, Sampolasta Hervannan valtaväylälle kaupungissa asumiseksi. Muut alueet vähemmän. Jossain Tasanteen rivarialueilla on varmaan kovin erilaiset ongelmat. Hervanta on täynnä opiskelijoita ja maahanmuuttajia, Peltolammi sangen kusinen lähiö 70-luvun mörskillään, mutta vastaavasti Ranta-Tampella tai Niemenranta uusia alueita. Petsamo, Viinikka ja Käpylä vanhoja omakotitaloalueita, Vuores ja Lintuhytti uusia. Lähijunat kulkee Nokialle ja Lempäälään asutuksen keskelle. Pirkkalaan, Ylöjärvelle ja Kangasalle pääsee bussilla. Valkeakosken keskusta onkin jo vähän kauempana.

Onko hyvät palvelut?
- Riippuu mitä tarkoittaa hyvillä palveluilla. Kyllä tän kokoisesta kylästä ruoka- ja erikoiskauppoja löytyy joka lähtöön keskustasta, automarketteja lähiöistä ja keskustan laitamilta. Valtaosassa lähiöitä on vähintään yks ruokakauppa, mutta kaikista ei löydy kävelymatkan päästä Prismaa tai edes S-marketia. Jos meinaa julkisen liikenteen palveluita, niin kärjistäen ihan perseestä Helsinkiin verrattuna, jos ei asu Pirkkalan rajalla tai Ratikan varrella. Jos riittää kaks bussia tunnissa, niin sitten on ihan hyvät julkisen liikenteen palvelut. Kaupungin terveyspalveluita en ole liioin käyttänyt, yksityisiä lääkäriasemia on keskustassa, Hervannassa ja Lielahdessa. Varmaan muuallakin.

Pääseekö liikkumaan luonnossa tai onko luontoa lähellä?
- Pääsee. Rautatieasemalta on parin kilsan matka Kaupin metsään. Pyynikillä on kanssa luontoa. Hervannassa on metsää ympärillä. Naapurikunnissa tai Teiskossa muuta kuin metsää olekaan...

Onko urheilumahdollisuudet hyvät?
- On, joskin on niille kysyntääkin ja vuoroja voi olla vaikea saada ymmärtääkseni ainakin junnujen jääkiekkotreeneille. Mutta toisaalta on täällä tarjontaakin. Voi olla, että tarjonta on enemmän keskustan ulkopuolella.

Millaiset koulut?
- Ei tietoa peruskouluista. Lukioiden keskiarvot sitä tasoa, että tampereen huonommin pärjänneet lukioon haluavat joutuvat menemään naapurikuntiin. Poikkeuksena Rellu 2022...

Onko paljon päihteidenkäyttäjiä katukuvassa?
- Tullintorin nurkalla on Hämpin narkkiparkki ja Keskustorin liepeillä on kanssa välillä melkoista kulkijaa. Muualla rauhallista.

Onko työttömiä paljon? Työpaikkoja ainakin varmasti paljon.
- Ei mitään käryä. Varmaan aika alakohtaista?

Komppaan montaa asiaa, mutta viestistä tuntuu unohtuvan, että Länsi-Tamperekin on olemassa.

Amuri, Pyynikki, Pispala, Hyhky, Epilä, Kaarila, Ranta-Kaarila, Kalkku, Kalkunvuori, Tesomajärvi, Ikuri, Lamminpää, Lielahti, Hiedanranta, Lentävänniemi, Niemenranta jne.

Nuo nyt ulkomuistista, jotain ehkä unohdinkin.

Itse on tullut asuttua länsipuolella koko ikä, eli n. 40 vuotta. Diggaan, ei kiinnostusta muuttaa mihinkään muualle.

Ainakin täältä lännestä menee busseja keskustaan arkisin 10m välein BTW, ainakin tietyillä linjoilla. En tosin edes muista, koska olisin julkisia viimeksi käyttänyt. Kävellen, pyörällä ja autolla pääsee joka paikkaan.

Tampereelta löytyy tottakai kaikki tarvittavat palvelut ja kosolti kulttuuri- ja liikuntamahdollisuuksia. Ei tää ny niin tuppukylä oo.
 
Komppaan montaa asiaa, mutta viestistä tuntuu unohtuvan, että Länsi-Tamperekin on olemassa.

Amuri, Pyynikki, Pispala, Hyhky, Epilä, Kaarila, Ranta-Kaarila, Kalkku, Kalkunvuori, Tesomajärvi, Ikuri, Lamminpää, Lielahti, Hiedanranta, Lentävänniemi, Niemenranta jne.

Nuo nyt ulkomuistista, jotain ehkä unohdinkin.

Itse on tullut asuttua länsipuolella koko ikä, eli n. 40 vuotta. Diggaan, ei kiinnostusta muuttaa mihinkään muualle.

Ainakin täältä lännestä menee busseja keskustaan arkisin 10m välein BTW, ainakin tietyillä linjoilla. En tosin edes muista, koska olisin julkisia viimeksi käyttänyt. Kävellen, pyörällä ja autolla pääsee joka paikkaan.

Tampereelta löytyy tottakai kaikki tarvittavat palvelut ja kosolti kulttuuri- ja liikuntamahdollisuuksia. Ei tää ny niin tuppukylä oo.
Juu puuttuu siitä Länsi-Tampere, sekä yhtä lailla puolet Itä-Tampereestakin. Ei tuossa tarkoituksena ollut analysoida Tampereen jokaista asuinaluetta vaan enemmänkin tuoda kysyjän tietoon mitä kaikkea täällä on. Toivon ainakin kovasti, että jos joku suunnittelee Tampereelle muuttoa se ei tee sitä muutaman forumipostauksen pohjalta vaan hieman muitakin pohjatöitä ja avaa mm. kartan ja katselee mikä voisi olla fiksu suunta omiin tarpeisiin / budjettiin :sbsmile:
 
Itä/Länsi

Ilves/Tappara

Nää on ratkastava ihan ensimmäiseksi! :geek:
Ja ulkopaikkakuntalaisille tiedoksi, että näitä löytyy joka asiasta. Rellu vai Tyk, TTY vai keskustan yliopisto, Punjab vai Nile, kaks pötköö vai meno-paluu…

Mutta jos välissä aiheestakin, niin asuinaluetta valittaessaan kannattaa huomioida se mahdollinen tarve joukkoliikenteelle. On paikkoja (muuallakin kuin Pirkkalan rajalla), josta pääsee tiheästi keskustaan ja on alueita joissa se kaks bussia tunnissa hyvänä hetkenä on realismia. On paikkoja, joissa pääsee kävellen Citymarketiin ja Prismaan, sitten on paikkoja (Lielahti) joissa se liikenne on ihan yhtä perseestä jalkaisin kuin autollakin.

Kaikki lukiot (pl Hervanta) on keskustassa tai sen laitamilla, joten jos jälkikasvulla lukiot ovat tulossa niin joukkoliikenteelle voi tulla tarve. Pyynikintorilla Rellu on läntisin ja itäisin varmaan Sammon lukio Teiskontien ja Hervannan valtaväylän kulmassa. Ja keskiarvot tosiaan on kohdallaan, joten myös naapurikuntaan pääsemiselle voi olla tarve… Ja poikittaisia yhteyksiä tällä kylällä ei liioin ole, lisäksi kulkemista hankaloittaa lännessä harju, etelässä ja pohjoisessa järvi, idässä rautatie.

Tällä hetkellä ratikka menee Santalahdesta Pyynikintorin kautta Hervantaan ja Linja-autoasemalta Taysille. Parin vuoden päästä pitäisi olla liikenteellä Santalahdesta Niemenrantaan ja Lentävänniemeen. Jos ja varmaan kun rahaa tulee niin tuo laajenee ensin linja-autoasemalta Hatanpään kautta Pirkkalaan ja Taysilta Linnainmaalle. Sen jälkeen Lielahdesta Ylöjärvelle joskus 10 vuoden päästä.

Lähijunaliikennettä on Nokialle ja Lempäälään, molempiin on toivottu ja suunniteltu uusia väliasemia. Menee se Orivedellekin, mutta siellä suunnalla Kangasalan asema on keskellä ei mitään ja väliin on suunniteltu ainakin Messukylää.
 
Hyviä pointteja itse aiheesta ^

Epäolennaisuuslistaa jatkaakseni vielä pari kohtaa: Viistokatu takasin, yay or nay? Nässy vai Pyhis?
 
Hyviä pointteja itse aiheesta ^

Epäolennaisuuslistaa jatkaakseni vielä pari kohtaa: Viistokatu takasin, yay or nay? Nässy vai Pyhis?
Selittäkääs ihan rautalangasta vääntäen näin muutaman kuukauden Tampereella asuneelle, mikä tuossa viistokadussa on se the "juttu"? Toistuvasti saanut lukea miten sen poistaminen on ollut isoin vääryys ikinä, miten se pitäisi saada takaisin jne. Olen niitä viistokadun "raunioita" muutaman kerran kävellyt enkä millään keksi mikä siinä on niin ihmeellistä.
 
Selittäkääs ihan rautalangasta vääntäen näin muutaman kuukauden Tampereella asuneelle, mikä tuossa viistokadussa on se the "juttu"? Toistuvasti saanut lukea miten sen poistaminen on ollut isoin vääryys ikinä, miten se pitäisi saada takaisin jne. Olen niitä viistokadun "raunioita" muutaman kerran kävellyt enkä millään keksi mikä siinä on niin ihmeellistä.

Silloin kun Hämeenkatu oli vielä merkittävä väylä henkilöautoliikenteelle, niin Viistokatua pitkin pääsi kätevästi torin poikki esim. Puutarhakadun ja Satakunnankadun suuntaan. Ei sillä mielestäni sen kummempaa merkitystä ollut. Nostalgiajuttuja lähinnä.
 
Silloin kun Hämeenkatu oli vielä merkittävä väylä henkilöautoliikenteelle, niin Viistokatua pitkin pääsi kätevästi torin poikki esim. Puutarhakadun ja Satakunnankadun suuntaan. Ei sillä mielestäni sen kummempaa merkitystä ollut. Nostalgiajuttuja lähinnä.

^correctomundo!

Puolitsoukillahan sitä paikallisväestö kaipailee takaisin.
Ja välillä joku paikallispopulistipoliitikko saattaa käyttää Viistokadun uudelleen käyttöön ottamispyrkimyksiä myös äänien keruutarkoituksiin.
 
Joo, samat jampat, joiden maailmankatsomuksen mukaan kirjaimellisesti KAIKKI oli ennen paremmin.

Vikkula takasin!
 
Toiser kyllä ihan tosissaan jankkaa sitä suu vaahdossa. Samat hessut vouhkaa myös kuinka "ennen tunnelia liikenne kulki paremmin"
Nää on kyl ihmeellisiä argumentteja, mitä välillä tulee vastaan. Näin kun itse olen käynyt keskustassa töissä ennen ja jälkeen tunnelin sekä joutunut ajamaan liikaa kaupungin läpi näin muutenkin, niin väitteet kuulostaa tosiaan absurdilta.
 
Silloin kun Hämeenkatu oli vielä merkittävä väylä henkilöautoliikenteelle, niin Viistokatua pitkin pääsi kätevästi torin poikki esim. Puutarhakadun ja Satakunnankadun suuntaan. Ei sillä mielestäni sen kummempaa merkitystä ollut. Nostalgiajuttuja lähinnä.
Toinen tekijä tuossa taisi olla, että tuo oli (minun tietääkseni) ensimmäisiä suuria keskusta-alueen autoilun "hankaloittamiseen" liittyneitä uudistuksia. Viistokatu ja Aleksis Kiven katu poistui käytöstä samoihin aikoihin ja ihmisten tarvitsi opetella uusi reitti.
 
Nää on kyl ihmeellisiä argumentteja, mitä välillä tulee vastaan. Näin kun itse olen käynyt keskustassa töissä ennen ja jälkeen tunnelin sekä joutunut ajamaan liikaa kaupungin läpi näin muutenkin, niin väitteet kuulostaa tosiaan absurdilta.

Jeps. Ennen tunnelia esim. Lielahdesta Linnainmaalle saattoi helposti mennä aamuruuhkassa puoltoista tuntia körökörökirkkoon.
 
Jeps. Ennen tunnelia esim. Lielahdesta Linnainmaalle saattoi helposti mennä aamuruuhkassa puoltoista tuntia körökörökirkkoon.
Joo, varsinkin toi aamun lännestä itään ja iltapäivän idästä länteen liikenne oli todella takkuista. Sattumalta olen asunut itä- sekä länsipuolella Tamperetta ennen ja jälkeen tunnelin rakentamisen ja tuo Lielahdesta Tampereelle tai Tampereen itäpuolelle oli todella tuskaista. Pelkkään Lielahti-Särkänniemi väliin saattoi mennä 30 minuuttia.
 
Itse asustelen nykyään tyytyväisenä Teiskossa maaseutumaisemissa. On tilaa elää ja nautiskella omasta rauhasta, ei ole naapureita haitaksi asti. Edullisemmat talot ja tontit, valokuitu toimii ja etätyöt sujuu.

Jonkin verran ajan keskustaan töiden takia ja huomannut että aika vähän ruuhkia tänne itä/pohjoissuuntaan. Palveluja on tietty maalla vähemmän mutta lähikaupat sentään löytyy. Oma auto on aika tarpeellinen, Nysse kulkee harvakseltaan.

Ja tänne suuntaanhan se Tampere varmaan joskus laajenee, kun ei kohta muutakaan suuntaa enää ole omien rajojen sisällä :)
 
Ylöspäin rakentaessa ei tila lopu heti kesken.

Ei lopu, mutta moni haluaa sen omakotitalon tai ainakin rivitalon, joten sellaistenkin tonttien kysyntä lisääntyy kaupungin kasvaessa (vaikka keskustassa samalla rakennettaisiinkin kerrostaloja).
 
Täytetään nyt Hiedanranta, Ojala-(Lamminrahka) ja Västinginmäki ensin. Ja samaan aikaan puuhastellaan ylöspäin.

Mutta joo, jos muuttoliike jatkuu voimakkaana, kait ulkomaille Teiskoon ja Kämmenniemeenkin on porukkaa laitettava ;)
 
Täytetään nyt Hiedanranta, Ojala-(Lamminrahka) ja Västinginmäki ensin. Ja samaan aikaan puuhastellaan ylöspäin.

Mutta joo, jos muuttoliike jatkuu voimakkaana, kait ulkomaille Teiskoon ja Kämmenniemeenkin on porukkaa laitettava ;)

Ei tartteen vielä Teiskoon lähteä, sitä ennen vuorossa mm. Sorilan alue.
 
Ei tartteen vielä Teiskoon lähteä, sitä ennen vuorossa mm. Sorilan alue.

Sinnekin taisi olla alunperin joku 600 pientalotonttia tulossa... Kaavaluonnoshan julkaistaan aika pian, alkuvuodesta 2024. Pitkään se on suunnitteilla ollutkin.

Ja tosiaan, en odota että kaupunki Teiskoon asti laajenee, mutta pohjoisen suuntaan kuitenkin.
 
Sinnekin taisi olla alunperin joku 600 pientalotonttia tulossa... Kaavaluonnoshan julkaistaan aika pian, alkuvuodesta 2024. Pitkään se on suunnitteilla ollutkin.

Ja tosiaan, en odota että kaupunki Teiskoon asti laajenee, mutta pohjoisen suuntaan kuitenkin.

80-luvulla suunniteltiin pengersiltaa Aitolahteen. kenties vielä joskus?
 
80-luvulla suunniteltiin pengersiltaa Aitolahteen. kenties vielä joskus?

Kiikkistensalmen silta nousee aina välillä keskusteluihin. Sillan toinen pää pitäisi sijoittaa jonnekin Kauppiin, joten en usko että on tapahtumassa. :) Hyödyllisempää olisi ehkä nykyisen 9-tien leventäminen.
 
Joskus skidinä muistan luistelleeni Lentävänniemestä Aitoniemeen, ei ollut matka eikä mikään.
 
Sääksjärvi on vähän kuin nokia tai kouvola, epämiellyttävä estetiikaltaan mutta Tampereen läheisyyteen nähden ihan yllättävän rauhallisen oloinen paikka.
Itse asun Etelä-Lempäälässä ja syy tänne muuttoon oli se että tonttia sai moninkertaisen määrän vrt pirkkala tai tampere ja työmatka itsellä Länsi-Tampereelle ohitustietä pitkin ei ajallisesti ole käytännössä juurikaan sen pidempi kuin vaikka jostain Härmälästä tai Hatanpäältä.

Lempäälän palvelut toimivat ihan hyvin, itse pidän Ideaparkin palvelukeskittymää miinuksena. Paljon mieluummin kävisin "oikeassa" kaupungissa asioimassa kuin tuolla väenpaljoudessa jossa saa aina hölkätä 5km että pääsee ostamaan jonkun nakkipaketin.
Lempäälän Kuljun pohjoispuolella on myös aika rauhallista. Alle 20 minuuttia Tampereen keskustaan. Matka-aika keskustaan taitaa olla aika sama ellei lyhyempi, kun Vuoreksesta. Ideaparkki on myös lähellä, jos siellä haluaa asioida. Aika nopeasti nuo Ideaparkin liikkeiden sijainnit oppii ja osaa jättää auton lähimmän sisäänkäynnin läheisyyteen. Aika rauhallista Ideaparkilla arki-iltaisin on. Joulun shoppailupäivät on toki oma lukunsa.
 
Kaakinmaa is the king! :) Koulukadun kenttä vieressä ja kiven heiton matka Pyynikin hienoon maastoon. Toiseen suuntaan keskustan palvelut lähellä. Nyt 25v tässä ruotsalaisen koulun seinänaapurina asuneena erittäin tyytyväisenä edelleen.

Niin ja hyvää itsenäisyyspäivää teille kaikille!!
 
Tahmela / Pispala on kunkku IMO.

Maisemat, luonto, keskusta suht lähellä. Ja mahdollisuus pientalo-/OKT-asumiseen.
 
Makuasioita, itse en ymmärrä Tahmela / Pispala -alueen arvostusta lainkaan. Todella hankalat tontit ja muutenkin aivan liian ahtaasti rakennettu. Ei voi mielestäni oikein OKT asumiseksi monilta paikoin edes sanoa vaan pikemminkin joku kommuuni tulee mieleen, kun talojen välissä ei montaa metriä ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 515
Viestejä
4 538 849
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom