Tampereen asuinalueet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wemps
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kai tuohon nyt mitään tekosyitä tarvita. Väki haluaa okt-tontteja, Tampereella on tonttimaa kortilla (Teiskoa lukuunottamatta) joten pienet okt-tontit tarkoittaa että useamman toive okt-tontista täyttyy.

Noniin, tämä. Aika yksinkertaista loppujen lopuksi.
 
Ei kai tuohon nyt mitään tekosyitä tarvita. Väki haluaa okt-tontteja, Tampereella on tonttimaa kortilla (Teiskoa lukuunottamatta) joten pienet okt-tontit tarkoittaa että useamman toive okt-tontista täyttyy.

Kyllä se minua ainakin jonkin verran ihmetyttää, että ne tosiaan ihmislle kelpaa. ~15-20 minuuttia kauempana hinta on melkeinpä puolet tuosta, tontin saa omaksi ja se on kaksi kertaa isompi. Mutta eipä tosiaan ole minun asiani mitä ihmiset rahoillaan tekevät.

e. joku enemmän ihmisistä pitävä, lapsiperhe tmv, voi tietysti olla jopa valmis maksamaan preemiota siitä, että on vieressä omakotinaapureita. Mene ja tiedä :confused:
 
Kyllä se minua ainakin jonkin verran ihmetyttää, että ne tosiaan ihmislle kelpaa. ~15-20 minuuttia kauempana hinta on melkeinpä puolet tuosta, tontin saa omaksi ja se on kaksi kertaa isompi. Mutta eipä tosiaan ole minun asiani mitä ihmiset rahoillaan tekevät.

e. joku enemmän ihmisistä pitävä, lapsiperhe tmv, voi tietysti olla jopa valmis maksamaan preemiota siitä, että on vieressä omakotinaapureita. Mene ja tiedä :confused:

No asuntomarkkinoilla on kolme asiaa jotka merkkaa siihen että kuinka haluttu joku kohde on: location, location, location.

Ja joku 15-20 minsaa on jo aika pitkä aika jos se pitää lisätä päivittäiseen työmatkaan. Puhumattakaan siitä että jos tuo 15-20 minsaa vaatii että käyttää autoa sen sijaan että esim. pyöräilee, kävelee tai kulkee julkisilla.
 
Kyllä se minua ainakin jonkin verran ihmetyttää, että ne tosiaan ihmislle kelpaa. ~15-20 minuuttia kauempana hinta on melkeinpä puolet tuosta, tontin saa omaksi ja se on kaksi kertaa isompi. Mutta eipä tosiaan ole minun asiani mitä ihmiset rahoillaan tekevät.

e. joku enemmän ihmisistä pitävä, lapsiperhe tmv, voi tietysti olla jopa valmis maksamaan preemiota siitä, että on vieressä omakotinaapureita. Mene ja tiedä :confused:
Ja jos vielä menee 15-20min kauemmaksi, niin saa taas tuplaten neliötä :tup:
 
No asuntomarkkinoilla on kolme asiaa jotka merkkaa siihen että kuinka haluttu joku kohde on: location, location, location.

Ja joku 15-20 minsaa on jo aika pitkä aika jos se pitää lisätä päivittäiseen työmatkaan. Puhumattakaan siitä että jos tuo 15-20 minsaa vaatii että käyttää autoa sen sijaan että esim. pyöräilee, kävelee tai kulkee julkisilla.

Tämä melko väsynytkin lausahdus on kyllä todella hyvässä tiedossa. Toivottavasti etätyökäytäntöjen yleistyminen mahdollistaa ihmisille monipuolisempia asumisratkaisuja...
 
Näillä koroilla ihan turha perustella hevon p*rsiissä asumista. Puoli-ilmaista ostaa parhaalta paikalta asunto, kun korkoihin ei mene paljon mitään.
 
Kyllä se minua ainakin jonkin verran ihmetyttää, että ne tosiaan ihmislle kelpaa. ~15-20 minuuttia kauempana hinta on melkeinpä puolet tuosta, tontin saa omaksi ja se on kaksi kertaa isompi. Mutta eipä tosiaan ole minun asiani mitä ihmiset rahoillaan tekevät.

e. joku enemmän ihmisistä pitävä, lapsiperhe tmv, voi tietysti olla jopa valmis maksamaan preemiota siitä, että on vieressä omakotinaapureita. Mene ja tiedä :confused:

Jotkut haluavat myös sen talon vain ilman seinänaapureita, mutta omakotiasuminen ei muuten kiinnosta (Pihatyöt yms.). Toki aina mukavampi, jos naapuriin on haulikon kantama, mutta kaikkea ei voi saada.
 
Tämä melko väsynytkin lausahdus on kyllä todella hyvässä tiedossa. Toivottavasti etätyökäytäntöjen yleistyminen mahdollistaa ihmisille monipuolisempia asumisratkaisuja...

Ei ne etätyökäytännöt poista sitä tarvetta että halutaan OKT-taloja mahdollisimman läheltä ison kaupungin keskustaa. Suuri osa ihmisistä kuitenkaan haluaa olla lähellä sitä kaupungin keskustaa palvelujen, kauppojen, ravintoloiden, kulttuurin yms. takia. Lisäksi kuten FFR tuossa yllä jo sanoi (hei sori mutta noin pitkät nimet pitää lyhentää), jotku ei todellakaan kaipaa sitä massiivista pihaa. Itse kuulun tuohon joukkoon, kyllä mulle se omakotitalo kelpaisi mutta ei mua todellakaan kiinnostaisi hoitaa sitä pihaa. Riittäisi sen verta takapihaa että siihen saa tarpeeksi suuren terassin mihin mahtuisi grilli, ruokailupöytä ja pari aurinkotuolia.

Taaskin jos joku arvostaa enemmän sitä massiivista pihaa johon voi istuttaa ties mitä (esim. omat vanhempani kuuluvat tähän kategoriaan) niin mikäs siinä, ympäryskunnista tai sitten ihan syrjemmiltä seuduilta löytyy tilaa vaikka kuinka paljon. Mutta ei suurempien kaupunkien kannata kaavoittaa niitä tontteja niiden perusteella jotka arvostavat enemmän sitä syrjempien seutujen hiljaisuutta ja tilaa koska kaupungit ovat luonnostaan suht ahtaita ja meluisia.
 
Ei ne etätyökäytännöt poista sitä tarvetta että halutaan OKT-taloja mahdollisimman läheltä ison kaupungin keskustaa. Suuri osa ihmisistä kuitenkaan haluaa olla lähellä sitä kaupungin keskustaa palvelujen, kauppojen, ravintoloiden, kulttuurin yms. takia. Lisäksi kuten FFR tuossa yllä jo sanoi (hei sori mutta noin pitkät nimet pitää lyhentää), jotku ei todellakaan kaipaa sitä massiivista pihaa. Itse kuulun tuohon joukkoon, kyllä mulle se omakotitalo kelpaisi mutta ei mua todellakaan kiinnostaisi hoitaa sitä pihaa. Riittäisi sen verta takapihaa että siihen saa tarpeeksi suuren terassin mihin mahtuisi grilli, ruokailupöytä ja pari aurinkotuolia.

Taaskin jos joku arvostaa enemmän sitä massiivista pihaa johon voi istuttaa ties mitä (esim. omat vanhempani kuuluvat tähän kategoriaan) niin mikäs siinä, ympäryskunnista tai sitten ihan syrjemmiltä seuduilta löytyy tilaa vaikka kuinka paljon. Mutta ei suurempien kaupunkien kannata kaavoittaa niitä tontteja niiden perusteella jotka arvostavat enemmän sitä syrjempien seutujen hiljaisuutta ja tilaa koska kaupungit ovat luonnostaan suht ahtaita ja meluisia.

Ei se tarve tietenkään ole poistumassa, mutta toivottavasti ne jotka ovat aikaisemmin pakon edessä muuttaneet keskutaan, voivat tulevaisuudessa jäädä kauemmas. Uskon että heitä on kuitenkin aika paljon, sillä ainakin omassa kuplassani ajatus on melko suosittu. Myös se toive isommasta pihasta ei samassa kuplassa juonna sen takia, että voisi tehdä istutuksia, vaan siitä, että se naapuri on silloin väkisinkin vähän kauempana ja omalla pihalla säilyy jonkinlainen yksityisyys puuhastella omia asioita.

e. Ei ole siis tarkoitus kapinoida Tampereen kaavoitusta vastaan, kunhan nyt ihmettelen asiaa ääneen... :tup:
 
Asunnon etsintä on tässä taas edennyt ja nyt katseet ovat kääntyneet vuorostaan Annalaan, erityisesti Hirvikallion alueeseen. Onko tästä alueesta kokemusta?

Onko ns. "spurgutilanne" millainen Hervantaan verrattuna? Tuoksuvatko Deleten roskakasat tuonne asti? Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää?
 
Omissa kuvitelmissani Annala ja Multisilta on nykyään ne pahimmat. Hervannassa asuu paljon mamuja mutta tuntuu että yleisesti ovat fiksumpaa porukkaa kun Annalassa asuvat. Tesomakin nostanut profiiliaan viimeaikoina eikä siellä oikeastaan ole mitään ghettoa muutamaa kerrostaloa lukuunottamatta.
 
Asunnon etsintä on tässä taas edennyt ja nyt katseet ovat kääntyneet vuorostaan Annalaan, erityisesti Hirvikallion alueeseen. Onko tästä alueesta kokemusta?

Onko ns. "spurgutilanne" millainen Hervantaan verrattuna? Tuoksuvatko Deleten roskakasat tuonne asti? Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää?

Käy pyörimässä Hirvikalliolla muutamia kertoja ja muodosta oma mielipiteesi. Siellä omiin silmiini pistää tietty muista alueista poikkeava ominaispiirre, mutta käy ensin itse se toteamassa ennen kuin kerron.
 
Ainakin se omakotialue on mielestäni vähän klaustrofobinen paikka, vieriviereen ja lähes identtisesti rakennetut talot ei ainakaan omaan silmään näytä kivalta. Alueena varmaan ihan jees, mutta isomman kaupan perässä saa lähteä yllättävän kauas (Supermarket tason kauppa joko Kaukajärvellä tai Hervannassa).

e. Haluaisin kyllä kuulla @pipo :lta että mikä se piirre on? :rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
Käy pyörimässä Hirvikalliolla muutamia kertoja ja muodosta oma mielipiteesi. Siellä omiin silmiini pistää tietty muista alueista poikkeava ominaispiirre, mutta käy ensin itse se toteamassa ennen kuin kerron.
Ainakin se omakotialue on mielestäni vähän klaustrofobinen paikka, vieriviereen ja lähes identtisesti rakennetut talot ei ainakaan omaan silmään näytä kivalta. Alueena varmaan ihan jees, mutta isomman kaupan perässä saa lähteä yllättävän kauas (Supermarket tason kauppa joko Kaukajärvellä tai Hervannassa).

e. Haluaisin kyllä kuulla @pipo :lta että mikä se piirre on? :rofl2:
Tänään kävin uudemman kerran kiertelemässä. Hyvin vuoresmainen fiilis tuli, hyvässä ja pahassa. Onhan se aika täyteen rakennettu, mutta rivitaloa tässä muutenkin haetaan, joten eipä sinällään haittaa. Paljon vaikutti olevan lapsiperheitä ja uutta rakennuskantaa, ihan positiiviset fiilikset jäivät sen puolesta. Kontrasti "vanhaan Annalaan" verrattuna on aika selvä Hirvikallion eduksi rakennusten ikäluokan ja ehkä demografiankin osalta, ja pienehkö K-Market oli mukavan lyhyen kävelymatkan päässä jos maito loppuu. Isot kauppareissut hoituvatkin sitten Turtolan K-Citymarketissa. Lenkkipolkuja oli Suolijärven ympäristöön verrattuna aika vähän, joskin siinä tien toisella puolella olevassa metsässä näytti menevän jonkin verran pienempää uraa.

Mutta kerro toki mikä on tämä poikkeava piirre mikä ehkä jäi itseltä huomaamatta?
 
Käy pyörimässä Hirvikalliolla muutamia kertoja ja muodosta oma mielipiteesi. Siellä omiin silmiini pistää tietty muista alueista poikkeava ominaispiirre, mutta käy ensin itse se toteamassa ennen kuin kerron.
Mikä se on? Helvetin kallis hinta ja ihmiset, jotka haluavat maksaa oikean kartanon hinnan paskalähiön peltotonttilaajennuksen erillistaloista perävitussa? Itsehän mieluummin - jos olisin Tampereella helppoduunissa käyvä hyväosainen, jonka vaimo pakottaisi muuttamaan syrjään okt tai erillistaloon, ja jolla olisi moisiin varaa - ostaisin vaikka eteläisestä Lempäälästä kunnon tilukset samaan hintaan. Sillä 400k saa jo ihan maatakin, eikä tarvitse tyytyä Multisillankadun osakkeeseen verrattavaan asumiseen, jos vaan tykkää ja muija hyväksyy. Sieltä Lempäälän perävitusta käytännössä matka-aika sama ja yli 600 metriä hajurakoa satojen ihmisten narkkarisäilömöihin. Perä-Annala on kyllä se viimeinen paikka mihin muuttaisin, vaikka olisin köyhiä halpisvuokrakämppiä etsivä perseaukinen opiskelija, sinkku tai perheetön. Täysin vastenmielinen perseläpi kaikin puolin. Arvoton alue.

Mutta mikä se ominaispiirre on? Onko sinne vokki pystytetty?

Kontrasti "vanhaan Annalaan" verrattuna on aika selvä Hirvikallion eduksi
Juu, siinähän se on narkkaritiivistymän ja teollisuusalueen välissä. Kaikista kauniista tarinoista huolimatta Annalan kerrostalosäilömö on täynnä spurgua, nistiä ja muuta konnaa. Edes opiskelijat eivät missään tapauksessa halua asua alueella, vaikka hinta olisi ilmainen. Ei mikään unelmasijainti. En vertaisi Vuorekseen, joka sekin minusta on aika syvältä perseestä ja oksettava enkä ikipäivänä muuttaisi moiseen ihmisvarastoon. Projisoitu idyllikin olisi Solsidanin lainaajan naapurissa. Parhaimmillaan. Pelkkää paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kerro toki mikä on tämä poikkeava piirre mikä ehkä jäi itseltä huomaamatta?

Minusta Hirvikallion omakotialue on kovin keskeneräinen siihen nähden, että taloilla alkaa olla ikää jo lähemmäs 10 vuotta. Siellä on hienoja kivitaloja täysin tekemättömillä pihoilla, autotalleja joissa on vielä ajoluiska tekemättä yms. muuta vielä vaiheessa. En ole kaikkia Tampereen uudehkoja asuinalueita kierrellyt sillä silmällä, mutta tuolla nämä asiat erottuivat.

Annalan koulu on kyllä rempattuna vieressä ja pikkukauppa löytyy läheltä, joten peruspalvelut löytyvät.
 
Vuores kaukana kaikesta joo ja palveluita huonosti. Hervanta parempi ilman muuta.

Nokialla nyt itse asunut jo yli 7 vuotta ja tää on todella hyvä paikka asua. Rauhallista. Naapurit silloin tällöin jotain bileitä pitää ja soittaa musiikkia lujaa, mutta erittäin harvinaista.

Länsi-Tampereella siinä Tesoman lähellä, lähellä lenkkipolkuja Kohmankaari oli omasta mielestä mukava paikka asua ne uudet talot.
Ei Raholakaan ihan huono ollut asua.

Villilää tai Ranta-Kaarilaa ehkä Länsi-Tampereella suosittelisin, jos rahaa löytyy ja kulkee autolla.

Jos ei ole autoa, niin mahdollisimman lähelle keskustaa. Tammela tai Kaleva vois olla hyviä. Tai sitten joku Amuri länsipuolella.
 
Itsellä haussa 70+ neliöinen rivitaloasunto ja tällä hetkellä alle 250 000 euron budjetilla uudiskohteita löytyy käytännössä vain Lintuhytistä tai Vuoreksesta. Toki budjettia nostamalla tai hieman vanhempiakin asuntoja katselemalla löytyy muitakin mahdollisuuksia, mutta silloinkin vähän kehnosti. Toki jos tulee jotain potentiaalisia kohteita mieleen niin saa vinkata :D
Lukonmäki?
 
Mikä tahansa ruuhka on kyllä parempi vaihtoehto kuin Hervannan ihanan kansainvälinen meininki. Näin siis, jos ei tarvitse kulkea julkisilla.
Missä päin Tamperetta on muuten kaikkein pienin spurgu- ja ählämitiheys?
Välimaalla Nokialla ei kyllä näy lainkaan maahanmuuttajia. Muutama ruotsalainen ja venäläinen on, mutta ei niitä lähi-idän ihmisiä.
 
Jos ei ole autoa, niin mahdollisimman lähelle keskustaa. Tammela tai Kaleva vois olla hyviä. Tai sitten joku Amuri länsipuolella.
Jos ei ole autoa, kannattaa ostaa auto. Siis jos puhutaan omistusasumisesta Tampereella tai vaikka pitkäaikaisesta aatteellisen torpparin vuokra-asumisesta. Kauempana sitä (aikuinen aktiivinen ihminen) tarvitsee ja jos on varaa ostaa keskustasta, on myös varaa vaikka huvikseen ostaa pari uutta autoa ja niille paikat :psmoke:. Ei sillä että niitä tarvitsisi, mutta mikään sijainnin valintakriteeri tuo ei silloin ole.

Lyhytaikaisessa hyvin tilapäiseksi tarkoitetussa opiskelijan asumisessahan sijainnista on jo joka tapauksessa jokin käsitys, ja keskeinenhän se pitää olla, oli ajoneuvoa tai ei.
 
Jos ei ole autoa, kannattaa ostaa auto. Siis jos puhutaan omistusasumisesta Tampereella tai vaikka pitkäaikaisesta aatteellisen torpparin vuokra-asumisesta. Kauempana sitä (aikuinen aktiivinen ihminen) tarvitsee ja jos on varaa ostaa keskustasta, on myös varaa vaikka huvikseen ostaa pari uutta autoa ja niille paikat :psmoke:. Ei sillä että niitä tarvitsisi, mutta mikään sijainnin valintakriteeri tuo ei silloin ole.

Lyhytaikaisessa hyvin tilapäiseksi tarkoitetussa opiskelijan asumisessahan sijainnista on jo joka tapauksessa jokin käsitys, ja keskeinenhän se pitää olla, oli ajoneuvoa tai ei.
Spora tulee pian Tampereelle ja aina pääsee pyörällä.
 
Spora tulee pian Tampereelle ja aina pääsee pyörällä.
Tampereella toki on toimiva joukkoliikenne, jonka kehitystä raitiovaunu - eli menneisyyden sosialismin haamuihin lukkiutuminen ja konkurssitalous - lähinnä hidastaa. Ei se muuta mitään.

Polkupyörällä pääsee vaikka mihin. Minäkin käyn joskus ryyppäämässä sähköpotkulaudalla.

Aikuisten liikkumiseen ei kumpikaan juuri liity. Jos on oikeasti keskellä kaikkea eli ei tarvitse liikkua, niin sen kun kävelee.
 
Tampereella toki on toimiva joukkoliikenne, jonka kehitystä raitiovaunu - eli menneisyyden sosialismin haamuihin lukkiutuminen ja konkurssitalous - lähinnä hidastaa. Ei se muuta mitään.

Polkupyörällä pääsee vaikka mihin. Minäkin käyn joskus ryyppäämässä sähköpotkulaudalla.

Aikuisten liikkumiseen ei kumpikaan juuri liity. Jos on oikeasti keskellä kaikkea eli ei tarvitse liikkua, niin sen kun kävelee.
No siit voi olla monta mieltä.
Auto nyt toki vitu jees,mut ei se oo mikään pakollinen juttu jos asuu keskustan vieres. Lähinnä mukavuus juttu.
 
No siit voi olla monta mieltä.
Auto nyt toki vitu jees,mut ei se oo mikään pakollinen juttu jos asuu keskustan vieres. Lähinnä mukavuus juttu.
Tarkoitan lähinnä sitä, että aika lyhyellä matkalla (ja toki vielä joukkoliikenteen kattavuuden tai kevyen liikenteen kantaman päässä) hintaero verrattuna todelliseen asumisen laatuun on niin suuri, että autollisuus tai autottomuus ei äkkiä muodostu maksukyvyn määritelmäksi.

Joka tapauksessa se on makuasia, haluaako tunkea sinne mamutorin viereen tai kävelymatkan päähän pienestä kompaktikeskustasta, jossa voi kävellä sängystä aamiaiselle haluamaansa liikkeeseen ja murjaista päivän ensimmäiset paskat ravintolan vessaan. Itse en edes haluaisi asua enää minkään suuren kaupungin ytimessä, paitsi tietysti osa-aikaisesti ja valinnaisesti jos olisin tehty rahasta ja voisin pitää kolmea tai neljää asuntoa.
 
Tarkoitan lähinnä sitä, että aika lyhyellä matkalla (ja toki vielä joukkoliikenteen kattavuuden tai kevyen liikenteen kantaman päässä) hintaero verrattuna todelliseen asumisen laatuun on niin suuri, että autollisuus tai autottomuus ei äkkiä muodostu maksukyvyn määritelmäksi.

Joka tapauksessa se on makuasia, haluaako tunkea sinne mamutorin viereen tai kävelymatkan päähän pienestä kompaktikeskustasta, jossa voi kävellä sängystä aamiaiselle haluamaansa liikkeeseen ja murjaista päivän ensimmäiset paskat ravintolan vessaan. Itse en edes haluaisi asua enää minkään suuren kaupungin ytimessä, paitsi tietysti osa-aikaisesti ja valinnaisesti jos olisin tehty rahasta ja voisin pitää kolmea tai neljää asuntoa.
Niin no tästä on paha väitellä koska olen viimeiset 7 vuotta asunut laitakaupungilla omakotitalossa, ei mitää ongelmia asumisessa.

Mut siis voisin kuvitella muuttavani sinne lähelle keskustaa. En tiedä, millasta sit olis asuu siel.

Autottomuus nyt tuskin ongelma siellä lähellä keskustaa. Ne matkat nyt vaikka kävelee.

Ja siis tottakai jos olis useempi asunto, niin sit vois jo miettiä missä asuu. Mä oon tykännyt asua täällä Nokian Välimaalla. Ei ole maahanmuuttajia, eikä muita riehujia.
 
Kokemuksia Kaukajärvellä asumisesta? Katsellut itse pieniä kaksioita(n. 130k€ max) tuosta aivan järven vierestä. Olisi ainakin asuntojen hintataso ihan kohdallaan ja omalla tontilla. Onko Kaukajärvikään niin paha paikka verrattuna maineeseensa? Vai riippuuko tuo vähän missä päin kaukajärveä asustelee?

Alue Kaukajärvellä, josta katsellut kämppiä:
1612273180972.png

Näiltä alueilta noin suurinpiirteisesti katsellut myös asuntoja. Hervantakin voisi menetellä, kun tullut asuttua siellä vuokrakämpässä n. 4v aikoinaan. Ainoastaan vain tuntuu siltä, että monet taloyhtiöt siellä hoidettu vähän miten sattuu ja uudemmat kämpät melkoisen tyyriitä.
1612273291449.png
 

Liitteet

  • 1612273222384.png
    1612273222384.png
    401,4 KB · Luettu: 12
Auton tarve ei oikeastaan liity mitenkään kaupungin joukkoliikenteen laatuun. Yleensä sen auton tarvii kun pitää joko kuskata jotain, tai sitten lähteä pois sieltä kaupungista.

Tampereen raitiovaunun "parantava" vaikutus joukkoliikenteeseen on odotettavissa olevan jotakuinkin samaa tasoa Länsimetron kanssa. Muutamalle hyvä, ja suurimmalle osalle vain palvelutason keinotekoinen alentaminen.
 
Auton tarve ei oikeastaan liity mitenkään kaupungin joukkoliikenteen laatuun. Yleensä sen auton tarvii kun pitää joko kuskata jotain, tai sitten lähteä pois sieltä kaupungista.

Tampereen raitiovaunun "parantava" vaikutus joukkoliikenteeseen on odotettavissa olevan jotakuinkin samaa tasoa Länsimetron kanssa. Muutamalle hyvä, ja suurimmalle osalle vain palvelutason keinotekoinen alentaminen.
Kai se nyt aika monelle ihan hyvä on, kun kulkee kuitenkin noiden suurimpien lähiöiden kautta. Saa nähdä nopeutuuko kuinka matka Hervannasta Keskustaan, ainakin ennen ruuhka-aikoina siinä on tovi aina mennyt ja bussit ääriään myöten täynnä. 2025 mennessä vissiin valmistuisi tuo rata Lentävänniemeen asti, kun eteni taas tuo tekosaarihanke. Hiedanrantaan tulossa n. 20 000 ihmisen asuinalue sellutehtaan tilalle.

 
Kai se nyt aika monelle ihan hyvä on, kun kulkee kuitenkin noiden suurimpien lähiöiden kautta. Saa nähdä nopeutuuko kuinka matka Hervannasta Keskustaan, ainakin ennen ruuhka-aikoina siinä on tovi aina mennyt ja bussit ääriään myöten täynnä. 2025 mennessä vissiin valmistuisi tuo rata Lentävänniemeen asti, kun eteni taas tuo tekosaarihanke. Hiedanrantaan tulossa n. 20 000 ihmisen asuinalue sellutehtaan tilalle.

No suurimmalle osalle Hervannan asukkaista se hidastuu kun pitää laahustaa sille ratikalle ja keskustaan pääsee vain yhtä reittiä kun 6 ja 4 poistuu. Etenkin kun varsinkin 4 on se nopein linja. Ratikka on linjattu lähinnä palvelemaan Kalevaa ja sinne rakentavia rakennusyhtiöitä.

Ruuhka-ajan helpotustakaan ei kannata liikaa odotella, kun se istumakapasiteetti vastaa hädintuskin kahta bussia. Toki, jos tykkää seisoskella. Tai kyllähän sitä tykkää kun penkitkin on sijoiteltu vastakkain niin, että pääsee takuuvarmasti pällistelemään ventovieraiden nenänkaivuuta lähietäisyydeltä. On se hieno.
 
Aika harmi on jos ja kun 4 ja 6 poistuu, kun molemmat ajaa melkein parvekkeen alta. Sehän tuossa ratikassa on ikävää, vähän kuin kallioparkki, käytät haluat tai et ja jos et hyvällä, niin sitten houkutellaan puoliväkisin asiakkaaksi.
 
No suurimmalle osalle Hervannan asukkaista se hidastuu kun pitää laahustaa sille ratikalle ja keskustaan pääsee vain yhtä reittiä kun 6 ja 4 poistuu. Etenkin kun varsinkin 4 on se nopein linja. Ratikka on linjattu lähinnä palvelemaan Kalevaa ja sinne rakentavia rakennusyhtiöitä.

Ruuhka-ajan helpotustakaan ei kannata liikaa odotella, kun se istumakapasiteetti vastaa hädintuskin kahta bussia. Toki, jos tykkää seisoskella. Tai kyllähän sitä tykkää kun penkitkin on sijoiteltu vastakkain niin, että pääsee takuuvarmasti pällistelemään ventovieraiden nenänkaivuuta lähietäisyydeltä. On se hieno.
Juujuu, en ole itse erityisesti perehtynyt näihin, kun ei ole tarvinnut käyttää julkisia erityisen aktiivisesti pariin vuoteen. Itsekin tuli varsinkin 4 käytettyä asuessani Hervannassa, sillä pääsi todella nopeasti keskustaan.
 
No suurimmalle osalle Hervannan asukkaista se hidastuu kun pitää laahustaa sille ratikalle ja keskustaan pääsee vain yhtä reittiä kun 6 ja 4 poistuu. Etenkin kun varsinkin 4 on se nopein linja. Ratikka on linjattu lähinnä palvelemaan Kalevaa ja sinne rakentavia rakennusyhtiöitä.

Ruuhka-ajan helpotustakaan ei kannata liikaa odotella, kun se istumakapasiteetti vastaa hädintuskin kahta bussia. Toki, jos tykkää seisoskella. Tai kyllähän sitä tykkää kun penkitkin on sijoiteltu vastakkain niin, että pääsee takuuvarmasti pällistelemään ventovieraiden nenänkaivuuta lähietäisyydeltä. On se hieno.

Mielestäni aika suuri merkitys tulee olemaan sillä, saako ratikkaan mennä pyörän kanssa; Jos sinne saa mennä pyörän kanssa, polkaisee kilometrin päästä ratikkalinjastakin ratikan luokse aika pikaisesti, ja keskustassa taas määränpäähän loppumatkan pyörällä.

Pyörän jättäminen ratikkapysäkin liitäntäparkkiin päiväksi sen sijaan ei kovi paljoa houkuttele, liikaa riskiä pyörän pöllimiseen tai ilkivaltaan pyörää kohtaan, eikä nopeuta liikkumista keskustassa; Jos pyörää ei saa ratikkaan mukaan, ratikan vaikutus on tosiaan lähinnä hidastava kun bussilinjat huononee.

Mahdollista lienee myös, että pyörän saa ottaa ratikkaan vain ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin tilanne huononee ruuhka-aikoina.
 
Kokemuksia Kaukajärvellä asumisesta? Katsellut itse pieniä kaksioita(n. 130k€ max) tuosta aivan järven vierestä. Olisi ainakin asuntojen hintataso ihan kohdallaan ja omalla tontilla. Onko Kaukajärvikään niin paha paikka verrattuna maineeseensa? Vai riippuuko tuo vähän missä päin kaukajärveä asustelee?

Alue Kaukajärvellä, josta katsellut kämppiä:
1612273180972.png

Näiltä alueilta noin suurinpiirteisesti katsellut myös asuntoja. Hervantakin voisi menetellä, kun tullut asuttua siellä vuokrakämpässä n. 4v aikoinaan. Ainoastaan vain tuntuu siltä, että monet taloyhtiöt siellä hoidettu vähän miten sattuu ja uudemmat kämpät melkoisen tyyriitä.
1612273291449.png
Kaukajärvellä ympyröimäsi alue siis kattaa lähinnä Järvikadun ja Haiharankadun vanhemmat kerrostalot?. Kaveri asui niissä kymmenkunta vuotta sitten. Ulkoa päinhän nuo ovat kokolailla samasta muotista valetut, joten eiköhän ne sisältäkin ole samaa tasoa keskenään. Äänet kuuluivat hyvin naapurista ja ikänsä puolesta varmaan peruskorjauksia tulossa tasaisesti. Parkkipaikkoja tosin oli melko reilusti tarjolla.

Kaukajärven lisäksi ympyröimältäsi alueelta on hyvä pitää mielessä ruokakauppojen sijainnit, varsinkin jos ei käy siellä aina autolla. Turtolassa ja Kalevassa on CM/Prisma. Messukylässä ei ole mitään. Hankkio on teollisuusalue, ei mitään. Jankassa on Lidl ja Sale, Vehmaisisissa K-market. Vatialassa on kanssa Sale. Ylänurkan Pappilasta pääsee toisista kohtaa näppärästi Linnainmaan puolelle moottoritien yli kävellen/pyörällä + sinne on Lidl tulossa Pappilan puolelle moottoritietä. Kässälä on umpiperä, josta pääsee autolla vain yhtä reittiä pois (Jankaan päin) + puoliksi teollisuusalue.

Oma arvaus on, että rauhallisimmat paikat löytyisi tuolta Irjala-Takahuhti-Pappila suunnilta. Kuitenkin valtaosin vanhoja omakotitaloja. Jos ei ole pakottavaa tarvetta asua Tampereen rajojen sisäpuolella, niin ehkä siirtäisin katseeni sinne Kangasalan puolelle Vatialaan? Siitä kuitenkin luulisi joukkoliikenteen paahtavan melko hyvin Tampereen suuntaan vähintäänkin ratikan syöttöpisteeseen. Piirtorajasi koukkaa juuri Muotialan puolelta Turtolassa. Jos vain osuu budjettiin, niin siinä olisi mielestäni sijainniltaan hyvä paikka, eli Hallilantien ja Hervannan Valtaväylän väliin jäävä alue. Paljon uutta rakennuskantaa tarjolla. Pääsee autolla nopeasti Valtaväylälle (ja moottoritielle), ratikkapysäkki kohdalla ja Turtolan CM heti Valtaväylän toisella puolen. Myös pyörätiet kohti keskustaa, Hervantaa, Kaukajärveä ja Kalevaa menee nurkilta.
 
Eikös hervantaan tule robottibussit jotka keräävät mummot kasaan ja ratikkapysäkille. :hmm:

Ja eiköhän joku vielä kokeile korkeimman hallinto-oikeuden tuon tekosaaren kanssa:

Näsijärvi saa tekosaaren ja ratikan kakkosvaihe etenee: Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen
Näsijärven tekosaari voitaisiin rakentaa ja johtaa raitiotien toinen vaihe sitä kautta Länsi-Tampereelle. Valituslupaa saatetaan silti hakea vielä Korkeimmasta hallinto-oikeudesta.
 
Kaukajärvellä ympyröimäsi alue siis kattaa lähinnä Järvikadun ja Haiharankadun vanhemmat kerrostalot?. Kaveri asui niissä kymmenkunta vuotta sitten. Ulkoa päinhän nuo ovat kokolailla samasta muotista valetut, joten eiköhän ne sisältäkin ole samaa tasoa keskenään. Äänet kuuluivat hyvin naapurista ja ikänsä puolesta varmaan peruskorjauksia tulossa tasaisesti. Parkkipaikkoja tosin oli melko reilusti tarjolla.

Joo aikalailla, Järvikadulta yksi yhtiö jota kävin katsomassa, niin ihan hyvin hoidettu ja täysi putkiremontti tehtynä 2010-luvulla. Vähän yhtiöittäin vaihtelee kuinka hyvin näytttää olevan asiat reilassa. Itselle olisi täydellinen sellainen kohde, joka vaatisi pintaremonttia, niin saa sitten kerralla tehtyä sellaisen kuin haluaa ja hinta yleensä reilusti matalampi.

Kaukajärven lisäksi ympyröimältäsi alueelta on hyvä pitää mielessä ruokakauppojen sijainnit, varsinkin jos ei käy siellä aina autolla. Turtolassa ja Kalevassa on CM/Prisma. Messukylässä ei ole mitään. Hankkio on teollisuusalue, ei mitään. Jankassa on Lidl ja Sale, Vehmaisisissa K-market. Vatialassa on kanssa Sale. Ylänurkan Pappilasta pääsee toisista kohtaa näppärästi Linnainmaan puolelle moottoritien yli kävellen/pyörällä + sinne on Lidl tulossa Pappilan puolelle moottoritietä. Kässälä on umpiperä, josta pääsee autolla vain yhtä reittiä pois (Jankaan päin) + puoliksi teollisuusalue.

Ilman autoa meinasin elellä ja katsellut juurikin sellaisia paikkoja, jossa olisi Lidl tai Prisma suht läheisellä sijainnilla. Matkat tulee nykyään tehtyä lähinnä sähköfillarilla. Tämä olisi Kaukajärven ainoa heikkous, tosin Jankan Lidliin pääsee n. 15 minuutissa polkemalla. Kaleva on poissa laskuista, koska siellä hintataso nykyään ihan omaa luokkaansa.

Oma arvaus on, että rauhallisimmat paikat löytyisi tuolta Irjala-Takahuhti-Pappila suunnilta. Kuitenkin valtaosin vanhoja omakotitaloja. Jos ei ole pakottavaa tarvetta asua Tampereen rajojen sisäpuolella, niin ehkä siirtäisin katseeni sinne Kangasalan puolelle Vatialaan? Siitä kuitenkin luulisi joukkoliikenteen paahtavan melko hyvin Tampereen suuntaan vähintäänkin ratikan syöttöpisteeseen. Piirtorajasi koukkaa juuri Muotialan puolelta Turtolassa. Jos vain osuu budjettiin, niin siinä olisi mielestäni sijainniltaan hyvä paikka, eli Hallilantien ja Hervannan Valtaväylän väliin jäävä alue. Paljon uutta rakennuskantaa tarjolla. Pääsee autolla nopeasti Valtaväylälle (ja moottoritielle), ratikkapysäkki kohdalla ja Turtolan CM heti Valtaväylän toisella puolen. Myös pyörätiet kohti keskustaa, Hervantaa, Kaukajärveä ja Kalevaa menee nurkilta.

Ei ole aivan pakottavaa tarvetta asua Tampereella, tästä syystä olenkin katsellut Vatialasta asuntoa myös. Sieltä kulkee nykyisin hyvin busseja, kun 1 ja 40 molemmat menee Vatialan ohitse ja molemmat aika tiuhaan liikennöityjä linjoja ja taitaa kuulua vielä tuohon TKL:n B-vyöhykkeeseen. Muotiala vaikuttaa hyvältä seudulta, mutta hintataso aika kova ja en ole itse vielä löytänyt hakukriteereihin sopivaa asuntoa sieltä, mutta olenkin vasta tässä kerennyt n. kuukauden kämppiä katsomaan. Irjala-Takahuhti-Pappila suunnilta näkynyt silloin tällöin ihan mielenkiintoisia kämppiä tarjolla, mutta en ole vielä päässyt katsomaan yhtään, vaikuttaa ihan lupaavalta seudulta muuten. Itselle vain aika tuntematonta seutua.
 
Eikös hervantaan tule robottibussit jotka keräävät mummot kasaan ja ratikkapysäkille. :hmm:

Ja eiköhän joku vielä kokeile korkeimman hallinto-oikeuden tuon tekosaaren kanssa:

Näsijärvi saa tekosaaren ja ratikan kakkosvaihe etenee: Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen
Näsijärven tekosaari voitaisiin rakentaa ja johtaa raitiotien toinen vaihe sitä kautta Länsi-Tampereelle. Valituslupaa saatetaan silti hakea vielä Korkeimmasta hallinto-oikeudesta.
Varmasti yrittää, mutta mitä luki tuota päätöstä, niin epäilen että korkein hallinto-oikeus vain hidastaa projektia vähän ei muuta.
 
Asunnon etsintä on tässä taas edennyt ja nyt katseet ovat kääntyneet vuorostaan Annalaan, erityisesti Hirvikallion alueeseen. Onko tästä alueesta kokemusta?

Onko ns. "spurgutilanne" millainen Hervantaan verrattuna? Tuoksuvatko Deleten roskakasat tuonne asti? Onko jotain muuta mitä pitäisi tietää?

Tuo pää Annalasta oli melko rauhallista eikä spurguista ollut riesaa. Kyllä ne spurgut ja nistit jäävät siihen sydänannalaan. Paljon lapsiperheitä ja Hirvikalliolla tonttiarvat osuneet ainakin yhteen uskontokuntaan melko kattavasti. Delete ainakin 5 vuoden otannalla haisi vain muutamia kertoja. Toki tuulen sattuessa kohdalle, niin hajuja saattoi tulla, mutta nyt se jätteenkäsittelylaitos on saanut niitä sisätiloja eikä niitä jätekasoja kai enää pihalla ole. Arvonkehitystä ei kannata liiemmin asunnolle odottaa, kun ei ole niin suuressa huudossa. Annalasta puhuttaessa monille tulee kuitenkin mieleen sydänannalan sankarit. Ladut lähellä ja pyöräily/lenkkeilybaana Ranta-Koivistoon todella suosittu. Kannattaa tarkastaa miten ne päivitetyt reittikartaksi julkiselle menee ratikan valmistuttua. Kouluverkkoselvityksessä Annalaan jää 1-2 luokat ja 3 eteenpäin sitten Kaukajärvelle, joka on Hirvikalliolta melko kaukana. Toki tämä vielä hamassa tulevaisuudessa.
 
Joo aikalailla, Järvikadulta yksi yhtiö jota kävin katsomassa, niin ihan hyvin hoidettu ja täysi putkiremontti tehtynä 2010-luvulla. Vähän yhtiöittäin vaihtelee kuinka hyvin näytttää olevan asiat reilassa. Itselle olisi täydellinen sellainen kohde, joka vaatisi pintaremonttia, niin saa sitten kerralla tehtyä sellaisen kuin haluaa ja hinta yleensä reilusti matalampi.



Ilman autoa meinasin elellä ja katsellut juurikin sellaisia paikkoja, jossa olisi Lidl tai Prisma suht läheisellä sijainnilla. Matkat tulee nykyään tehtyä lähinnä sähköfillarilla. Tämä olisi Kaukajärven ainoa heikkous, tosin Jankan Lidliin pääsee n. 15 minuutissa polkemalla. Kaleva on poissa laskuista, koska siellä hintataso nykyään ihan omaa luokkaansa.



Ei ole aivan pakottavaa tarvetta asua Tampereella, tästä syystä olenkin katsellut Vatialasta asuntoa myös. Sieltä kulkee nykyisin hyvin busseja, kun 1 ja 40 molemmat menee Vatialan ohitse ja molemmat aika tiuhaan liikennöityjä linjoja ja taitaa kuulua vielä tuohon TKL:n B-vyöhykkeeseen. Muotiala vaikuttaa hyvältä seudulta, mutta hintataso aika kova ja en ole itse vielä löytänyt hakukriteereihin sopivaa asuntoa sieltä, mutta olenkin vasta tässä kerennyt n. kuukauden kämppiä katsomaan. Irjala-Takahuhti-Pappila suunnilta näkynyt silloin tällöin ihan mielenkiintoisia kämppiä tarjolla, mutta en ole vielä päässyt katsomaan yhtään, vaikuttaa ihan lupaavalta seudulta muuten. Itselle vain aika tuntematonta seutua.

Mun kokemukset tolta alueelta on vaan Hervannasta asumisen osalta ja muuten olen alueella kuriirihommia tehnyt, jossa nähnyt miltä alueet näyttävät. Jos tosiaan asumisen sijainti ei ole mitenkään täysin kiveen hakattu, niin miltäs tuo Linnainmaa vaikuttaisi? Varsinkin jos olisi tuolla Mäentakusenkadun ja Orimuskadun kulman tietämillä? Siinä olisi ysärin rakennuskantaa ja lähikauppa (jossa leipomo!), sekä sangen kohtuullinen matka tuohon Linnainmaan kauppakeskittymään oikeille ruokaostoksille. Takaspäin pelkkää ylämäkeä, mutta sähköfillarilla se ei niin paljoa riso :D. Lisäksi bussi menee vierestä ja jälleen hyvät yhteydet isoille teille. Tuossa Linnainmaan kauppojen nurkilta vähän etelään on viime vuosina rakennettu pirusti lisää kerrostaloja, joten tarjolla on kaikkea 80-luvusta lähtien.

Jos ruokakaupan osalta suosit S/Lidl, niin (niiden valossa) voisi olla Pappila ihan hyvä vaihtoehto jos vain sopiva löytyy. Näyttää rauhalliselta alueelta, varsinkin jos menee yhtään pohjoisemmaksi tuosta Kässälän/koulun nurkilta. Pappilassa muistaakseni Eetunkadun päästä meni kävelysilta likipitäen Prisman parkkipaikalle.

Tuossa vielä kuvana (about) ympyröimäsi alueen kauppojen sijainnit. Vihreä S, sininen Lidl ja oranssi K. EDIT: Kangasalan Lidl on heti tuossa Prisman jälkeen Lahdentien toisella puolen.
1612273222384.png
 
Mun kokemukset tolta alueelta on vaan Hervannasta asumisen osalta ja muuten olen alueella kuriirihommia tehnyt, jossa nähnyt miltä alueet näyttävät. Jos tosiaan asumisen sijainti ei ole mitenkään täysin kiveen hakattu, niin miltäs tuo Linnainmaa vaikuttaisi? Varsinkin jos olisi tuolla Mäentakusenkadun ja Orimuskadun kulman tietämillä? Siinä olisi ysärin rakennuskantaa ja lähikauppa (jossa leipomo!), sekä sangen kohtuullinen matka tuohon Linnainmaan kauppakeskittymään oikeille ruokaostoksille. Takaspäin pelkkää ylämäkeä, mutta sähköfillarilla se ei niin paljoa riso :D. Lisäksi bussi menee vierestä ja jälleen hyvät yhteydet isoille teille. Tuossa Linnainmaan kauppojen nurkilta vähän etelään on viime vuosina rakennettu pirusti lisää kerrostaloja, joten tarjolla on kaikkea 80-luvusta lähtien.

Jos ruokakaupan osalta suosit S/Lidl, niin (niiden valossa) voisi olla Pappila ihan hyvä vaihtoehto jos vain sopiva löytyy. Näyttää rauhalliselta alueelta, varsinkin jos menee yhtään pohjoisemmaksi tuosta Kässälän/koulun nurkilta. Pappilassa muistaakseni Eetunkadun päästä meni kävelysilta likipitäen Prisman parkkipaikalle.

Tuossa vielä kuvana (about) ympyröimäsi alueen kauppojen sijainnit. Vihreä S, sininen Lidl ja oranssi K.
1612273222384.png
Linnainmaalla asuin nuoruudessa n. 6 vuotta. Ihan mukavaa seutua, mutta sieltä ei ole vain tullut kämppiä oikein myyntiin omaan hintahaarukkaan. Pappila totta tosiaan vaikuttaa lupaavalta paikalta, hintatasokin vaikuttaa kohtuulliselta. Yrittänyt katsoa jotain vanhempaa taloa, jossa täysi putkiremonttitehtynä. Muutamia 1960-luvulla rakennettuja hyvin hoidettuja yhtiöitä tullutkin jo eteen.
 
Mielestäni aika suuri merkitys tulee olemaan sillä, saako ratikkaan mennä pyörän kanssa; Jos sinne saa mennä pyörän kanssa, polkaisee kilometrin päästä ratikkalinjastakin ratikan luokse aika pikaisesti, ja keskustassa taas määränpäähän loppumatkan pyörällä.

Pyörän jättäminen ratikkapysäkin liitäntäparkkiin päiväksi sen sijaan ei kovi paljoa houkuttele, liikaa riskiä pyörän pöllimiseen tai ilkivaltaan pyörää kohtaan, eikä nopeuta liikkumista keskustassa; Jos pyörää ei saa ratikkaan mukaan, ratikan vaikutus on tosiaan lähinnä hidastava kun bussilinjat huononee.

Mahdollista lienee myös, että pyörän saa ottaa ratikkaan vain ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin tilanne huononee ruuhka-aikoina.

Käsittääkseni sinne saa ottaa pyörän, mutta montako sinne mahtuu?
 
Linnainmaalla asuin nuoruudessa n. 6 vuotta. Ihan mukavaa seutua, mutta sieltä ei ole vain tullut kämppiä oikein myyntiin omaan hintahaarukkaan. Pappila totta tosiaan vaikuttaa lupaavalta paikalta, hintatasokin vaikuttaa kohtuulliselta. Yrittänyt katsoa jotain vanhempaa taloa, jossa täysi putkiremonttitehtynä. Muutamia 1960-luvulla rakennettuja hyvin hoidettuja yhtiöitä tullutkin jo eteen.
Ja toki sitten riippuen täysin omista työpaikoista, harrastuksista ja kaveriporukoista yms, niin kunnon laatikon ulkopuolelta ajatellen voi myös vilkaista Lempäälän ja Nokian "keskustat"/ aseman ympäristöt. Molemmista pääsee tasaisesti (edit: ) vartissa junalla Tampereen keskustaan, kaupat löytyy läheltä ja hintatason luulisi olevan halvempi. Molemmissa on asema kylän keskellä eikä keskellä metsää. Etuovea varten Nokian keskustan postinumero on 37100 ja Lempäälän 37500.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni aika suuri merkitys tulee olemaan sillä, saako ratikkaan mennä pyörän kanssa; Jos sinne saa mennä pyörän kanssa, polkaisee kilometrin päästä ratikkalinjastakin ratikan luokse aika pikaisesti, ja keskustassa taas määränpäähän loppumatkan pyörällä.

Pyörän jättäminen ratikkapysäkin liitäntäparkkiin päiväksi sen sijaan ei kovi paljoa houkuttele, liikaa riskiä pyörän pöllimiseen tai ilkivaltaan pyörää kohtaan, eikä nopeuta liikkumista keskustassa; Jos pyörää ei saa ratikkaan mukaan, ratikan vaikutus on tosiaan lähinnä hidastava kun bussilinjat huononee.

Mahdollista lienee myös, että pyörän saa ottaa ratikkaan vain ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin tilanne huononee ruuhka-aikoina.
En kiellä, etteikö tämä voisi toimia joillekin, mutta ei jonkun pyörän raahaaminen mukana siksi, että pääsee joukkoliikenteeseen taida olla mikään kovin laajasti toimiva ratkaisu. Itse en ole enää pitkään aikaan edes omistanut ajokuntoista moista, mutta joukkoliikennettä ennen koronaa käytin paljonkin.
 
No asuntomarkkinoilla on kolme asiaa jotka merkkaa siihen että kuinka haluttu joku kohde on: location, location, location.

Ja joku 15-20 minsaa on jo aika pitkä aika jos se pitää lisätä päivittäiseen työmatkaan. Puhumattakaan siitä että jos tuo 15-20 minsaa vaatii että käyttää autoa sen sijaan että esim. pyöräilee, kävelee tai kulkee julkisilla.

Mä asun nykyään 15km päässä työmaasta ja kuljen autolla. Ennen asuin 42km päässä. MIelestäni pidempi työmatka oli mielekkäämpi. Auto ehtii kunnolla lämmetä, saa rauhassa hoitaa aamun puhelut, podcastit, hyvät biisilöydökset alta pois ja juoda matkalla kahvia ja juoda jugurttia. Se on omanlaistaan terapiaa. Aktiivivakkari päälle, nopeus 140kmh ja motarin vasemmalle kaistalle. Aika rauhaksiin saa ajella ilman hiillostajia. Nyt kämppä on myynnissä ja työmatka tulee todennäköisesti ainakin tuplaantumaan eikä ahdista tippaakaan varsinkin kun asuminen on vielä halvempaa.

Autoilun kulut on tässä kokonaisuudessa suhteellisen pienet ja aika halvallakin (silti suhteellisen mukavasti) autoilee tuota 40km / suunta työmatkaa vaikka jollain vanhalla dieselivolvolla ellei halua panostaa uudempaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ja toki sitten riippuen täysin omista työpaikoista, harrastuksista ja kaveriporukoista yms, niin kunnon laatikon ulkopuolelta ajatellen voi myös vilkaista Lempäälän ja Nokian "keskustat"/ aseman ympäristöt. Molemmista pääsee tasaisesti (edit: ) vartissa junalla Tampereen keskustaan, kaupat löytyy läheltä ja hintatason luulisi olevan halvempi. Molemmissa on asema kylän keskellä eikä keskellä metsää. Etuovea varten Nokian keskustan postinumero on 37100 ja Lempäälän 37500.
Nokia ja Lempäälä menevät oman kulkemisen kannalta jo täysin mahdottomaksi ja olisi pakko hankkia auto. Sama Länsi-Tampereen kanssa tekisi omasta kulkemisesta liian hankalaa.
 
Itse päädyin lopulta Partolaan. Hyvät bussiyhteydet, mukavasti puistoalueet ja erityisesti Partolan kauppakokonaisuus vetivät puoleensa.
 
Mielestäni aika suuri merkitys tulee olemaan sillä, saako ratikkaan mennä pyörän kanssa; Jos sinne saa mennä pyörän kanssa, polkaisee kilometrin päästä ratikkalinjastakin ratikan luokse aika pikaisesti, ja keskustassa taas määränpäähän loppumatkan pyörällä.

Pyörän jättäminen ratikkapysäkin liitäntäparkkiin päiväksi sen sijaan ei kovi paljoa houkuttele, liikaa riskiä pyörän pöllimiseen tai ilkivaltaan pyörää kohtaan, eikä nopeuta liikkumista keskustassa; Jos pyörää ei saa ratikkaan mukaan, ratikan vaikutus on tosiaan lähinnä hidastava kun bussilinjat huononee.

Mahdollista lienee myös, että pyörän saa ottaa ratikkaan vain ruuhka-aikojen ulkopuolella, jolloin tilanne huononee ruuhka-aikoina.
Ratikassa (ja lähijunassa) polkupyörän kuljettaminen on ilmaista, Tampereen seudun busseissa pyörästä otetaan pieni lisämaksu

Kyllä saa, jos bussissa on sille tilaa. Pyörä nostetaan kyytiin keskiovesta ja sijoitetaan keskisyvennykseen. Ruuhka-aikoina (esim. työ- ja koulumatkaliikenteessä) polkupyörän kuljettaminen ei ole suositeltavaa.

Polkupyörästä on maksettava oman maksun lisäksi oman ikäryhmän mukainen maksu arvolipulla tai käteisellä. Taittopyörästä ei peritä maksua, jos se tuodaan bussiin taitettuna kädessä kantaen. Klo 00-04.40 veloitetaan lisäksi yömaksu sekä matkustajasta, että polkupyörästä.

Esimerkki 1
Opiskelija matkustaa 2 vyöyhykkeen matkan polkupyörän kera. Hän maksaa matkansa arvolipulla käyttämällä Nysse-kortin kahteen kertaan kortinlukijassa. Ensimmäinen veloitus on opiskelijahinta 1,36 €. Toinen veloitus on aikuisten hinta 1,88 €, sillä polkupyörä ei ole oikeutettu opiskelija-alennukseen.

Esimerkki 2
Isä nousee bussiin kahden lapsensa kanssa, joista 2-vuotias istuu rattaissa ja 4-vuotias liikkeella potkupyörällä. Kaikki voivat nousta bussiin keskiovesta maksutta, sillä lasta rattaissa kuljettava sekä mukana olevat alle 7-vuotiaat saavat matkustaa maksutta.

Esimerkki 3
Matkustaja matkustaa 3 vyöhykkeen matkan mukanaan polkupyörä. Hän maksaa matkansa kausilipulla. Arvolipulla ei ole saldoa, joten hän maksaa polkupyörästä ikäryhmänsä mukaisen maksun käteisellä.
 
Tuo pää Annalasta oli melko rauhallista eikä spurguista ollut riesaa. Kyllä ne spurgut ja nistit jäävät siihen sydänannalaan. Paljon lapsiperheitä ja Hirvikalliolla tonttiarvat osuneet ainakin yhteen uskontokuntaan melko kattavasti. Delete ainakin 5 vuoden otannalla haisi vain muutamia kertoja. Toki tuulen sattuessa kohdalle, niin hajuja saattoi tulla, mutta nyt se jätteenkäsittelylaitos on saanut niitä sisätiloja eikä niitä jätekasoja kai enää pihalla ole. Arvonkehitystä ei kannata liiemmin asunnolle odottaa, kun ei ole niin suuressa huudossa. Annalasta puhuttaessa monille tulee kuitenkin mieleen sydänannalan sankarit. Ladut lähellä ja pyöräily/lenkkeilybaana Ranta-Koivistoon todella suosittu. Kannattaa tarkastaa miten ne päivitetyt reittikartaksi julkiselle menee ratikan valmistuttua. Kouluverkkoselvityksessä Annalaan jää 1-2 luokat ja 3 eteenpäin sitten Kaukajärvelle, joka on Hirvikalliolta melko kaukana. Toki tämä vielä hamassa tulevaisuudessa.

Annalasta kannatta huomioida se, että aluetta uudistetaan aika hyvää tahtia. Niitä karmeita spurgutaloja puretaan koko ajan pikkuhiljaa pois, ja tilalle on tullut upouusia taloja. Annalassa kuten Kaukajärvelläkin ns. ongelmat ovat hyvin keskittyneitä vanhimpiin rotanloukkuihin. Se on lopulta kohtuullisen suuri kaupunginosa, jossa riittää niin kerrostalo-, rivitalo- kuin omakotitaloalueitakin.
 
Leinolasta iso kaksio rivarista omalla tontilla 146k€. Ei huono alue, Linnainmaan (Prisma, Cittari, Kirjasto, TK) jne. palvelut käveymatkan päässä.

Siinä saa olla jo neuvottelutaidot kunnossa tai myyjällä kiire ja pessimismi, jotta saisi pyynnistä ainakin sen 25 tonnia pois :btooth:. Kuitenkin tässä @mt247 :n tilanteessa haettiin aloituksen perusteella max 130ke asuntoa, jota oli tarkoitus vielä remppailla :whistling:.
 
Leinolasta iso kaksio rivarista omalla tontilla 146k€. Ei huono alue, Linnainmaan (Prisma, Cittari, Kirjasto, TK) jne. palvelut käveymatkan päässä.

Tuohon vielä tulossa 16 000e remontti päälle. Muuten ihan mukavaa aluetta, lapsena tuli pyörittyä paljon tuolla seudulla.
Siinä saa olla jo neuvottelutaidot kunnossa tai myyjällä kiire ja pessimismi, jotta saisi pyynnistä ainakin sen 25 tonnia pois :btooth:. Kuitenkin tässä @mt247 :n tilanteessa haettiin aloituksen perusteella max 130ke asuntoa, jota oli tarkoitus vielä remppailla :whistling:.
Jep vähän turhan kallis, kun hintaa tulee +160ke kaikkine putkiremontteineen, joita taloyhtiöön tulossa. Onhan neliöitäkin kiva olla, mutta itse katsonut pääasiassa n. 40-50 neliöistä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 484
Viestejä
4 537 098
Jäsenet
74 815
Uusin jäsen
Jaroja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom