Talvirenkaat - yleisketju

Jooh, testiolosuhteet vaikuttaa, ja niinkuin yllä kirjoitettiin niin renkaat kehittyy elinkaarensa aikana. Seoksia ja rakenteita saatetaan kehittää joko parempaan suuntaan tai sitten halpuutetaan tuotantoa. Nykyiset Kumhot ja viimevuotiset saattaa olla ihan eri renkaat.
 
Kumho Wi32 -setti odottaa pihassa huomista vanteille laittoa. Hieman nyt alkoi pelottaa hankinta uusien testien perusteella. Testattu kahta kokoa, jotka ovat omaa 215/60R17 kokoa pienempi (205/55R16) ja isompi (235/45R18). Ison rengasmelu sai arvosanan 1/10.

205/55R16
The Kumho WinterCraft ice Wi32 has excellent grip for braking and accelerating on ice, though its cornering grip is weaker. It tends to understeer in fast situations but remains easy to control, and its behavior on snow is calm despite an imprecise steering feel. On asphalt, its characteristics are mediocre, and control becomes difficult during evasive maneuvers as the front tyres are prone to losing grip easily in both wet and dry conditions.
Kumho 205-55R16.png

235/45R18
The Kumho WinterCraft ice Wi32 absolutely destroys any notion of comfort with brutally high and distinctive noise levels - the stud noise is so loud and characteristic that it resembles an airplane propeller engine, suddenly making the Volvo V60 test car remarkably uncomfortable. When switched to Nordic friction Michelin X-Ice Snow afterward, nearly all road noise vanishes and the car suddenly becomes remarkably quiet, highlighting just how extreme Kumho's noise problem is. Beyond the noise disaster, Kumho also negatively affects how the car behaves on the road - the V60 becomes choppy, loses its fine directional stability, and during mild cornering, the tyre makes the car disturbingly unpredictable in its reactions. While it manages decent ice grip when pointing straight ahead, this is completely overshadowed by the comfort catastrophe. Even with a significantly lower price than competitors, the appalling noise levels and poor road manners make this tyre impossible to recommend. It represents everything that gives studded tyres a bad reputation, taken to an extreme that's simply unacceptable for modern motoring.
Kumho 235-45R18.png
 
Isompien talvirenkaiden TM-vertailu luettavissa alla olevasta linkistä. Jostain syystä en näe loppuarvosteluja, mutta esim. mittaustulokset ja itse juttu näkyvät normaalisti. Tämänkin linkin poimin toisaalta, mutta tuntuisi toimivan.

Itse kiinnitin huomiota siihen, että jääjarrutuksessa kitkojen ero nastoihin on yllättävän pieni.

 
Isompien talvirenkaiden TM-vertailu luettavissa alla olevasta linkistä. Jostain syystä en näe loppuarvosteluja, mutta esim. mittaustulokset ja itse juttu näkyvät normaalisti. Tämänkin linkin poimin toisaalta, mutta tuntuisi toimivan.

Itse kiinnitin huomiota siihen, että jääjarrutuksessa kitkojen ero nastoihin on yllättävän pieni.

Tämän perusteella autolla ja jo pelkästään sen massalla on suurempi vaikutus jarrutusmatkaan kuin renkaalla. Kaikilla pinnoilla jarrutusmatka on 3-10m pidempi painavalla Audilla.
Tähän nähden se, että edellisessä testissä "jarrutus lumella" renkaiden erojen ollessa 1,5m sisällä se arvosanan antaminen 7-10 väliltä on hullua.

Tästä päästäänkin siihen, että kaikki nuo ns. "laaturenkaat" on hyviä ja niiden testaaminen ja vertailu keskenään on tyhjänpäiväistä.

Tärkeämpää olisikin ottaa jokunen niistä mukaan ja sitten läjäpäin ns. halpisrenkaita, koska niitä kuitenkin köyhä kansa ostaa jokatapauksessa suuria määriä. Erottuisi aivan katastrofi tapaukset joukosta ja ihmiset osaisivat ostaa edes niitä kohtuullisia halpiksia. Nyt ei niitä testata lainkaan ja on täyttä arpapeliä mitä sieltä tulee. Tämä olisi liikenneturvallisuudenkin kannalta tärkeää.

Itsekin juuri kakkoskauppakassiin pohdin uusia nastarenkaita, mutta ei halua panostaa kalliisiin, kun ei tiedä koska leviää paalikuntoon. Minkään rengasliikkeen halpiksista ei löydy mitään testejä, valinta äärimmäisen vaikeaa, täyttä arpapeliä.
 
Toi oli vähän erikoinen testi kun kaksi kärkipään nastarengasta kilpasilla ja kitkoissakin tyyliin kolme parasta ja yksi halpis. Itse näen testin vähän turhakkeena. Harmillista kun suomalaisilla medioilla ei ole suurempia resursseja testaamiseen.
 
Isommat tehtaat tekee renkaisiin jatkuvaa kehitystyötä, eli tänä vuonna ostettu Cvc8 ei todennäköisesti ole sama mitä ensi vuonna ostettu.
Sulla on tähän varmaan heittää jotain faktaa tiskiin? Tais kuitenkin olla ihan mutua, vai mitä?

Kehitystyötä toki tehdään, mutta kyllä se kehitystyön hedelmä tuodaan ihan uutena mallina markkinoille, ihan jo markkinoinnillisista, myynnillisistä ja rahallisista syistä.

Kyllä tuo Kumhojen sijoituksen muutos johtuu ihan noiden kaikkien testi renkaiden tasaisuudesta, testin arviointipainotusten muuttumisesta ja testaajien subjektiivisesta arvioinnista.

Mistä päästäänkin taas siihen kuinka turhaa tuo "laaturenkaiden" testaaminen keskenään on. Pelkästään jo auton ominaisuuksien eroilla on huomattavasti enemmän merkitystä, kuin noiden renkaiden eroilla keskenään.
 
Sulla on tähän varmaan heittää jotain faktaa tiskiin? Tais kuitenkin olla ihan mutua, vai mitä?

Kehitystyötä toki tehdään, mutta kyllä se kehitystyön hedelmä tuodaan ihan uutena mallina markkinoille, ihan jo markkinoinnillisista, myynnillisistä ja rahallisista syistä.

Kyllä tuo Kumhojen sijoituksen muutos johtuu ihan noiden kaikkien testi renkaiden tasaisuudesta, testin arviointipainotusten muuttumisesta ja testaajien subjektiivisesta arvioinnista.

Mistä päästäänkin taas siihen kuinka turhaa tuo "laaturenkaiden" testaaminen keskenään on. Pelkästään jo auton ominaisuuksien eroilla on huomattavasti enemmän merkitystä, kuin noiden renkaiden eroilla keskenään.
Kyllä tuo saman mallin kehitystyö on ihan yleistä kaikilla suuremmilla merkeillä,ollut jo pitempään sama käytäntö.
 
Sulla on tähän varmaan heittää jotain faktaa tiskiin? Tais kuitenkin olla ihan mutua, vai mitä?
En jaksa alkaa ruveta selaamaan sataa TM:n näköislehteä mutta mielestäni jonkun vuoden testin yhteydessä nimenomaisesti mainittiin jostain renkaasta, että vaikka malli on sama kuin aiemminkin niin rengasta on tehtaan mukaan kehitetty ja jonkun vuoden tulosnotkahduksen jälkeen se palasi taas kärkikahinoihin.

Ja jos nyt niistä faktojen heittelyistä aletaan puhumaan niin heitä faktaa siitä, että TM:n testit olisi jotenkin virheellisiä.
 
Uskoisin, että rengasta on pakko kehittää mallisarjan pitkähkön elinkaaren aikana, mutta liikaa ei ehkä kannata, jotta uusi malli olisi selvästi parempi kuin vanha. Tasapainoilua.
 
Tuota kehitysoptimointia tehdään moneen suuntaan,parannetaan ominaisuuksia,karsitaan tuotantokuluja.Yksi asia on sitten mitä tekevät merkit jotka tilaavat kiinasta renkaat,voi olla aika iso houkutus tilata ensiesittelyyn ja testeihin parempaa laatua ja seuraava erä halpuutettua versiota.Ainakin yksi suomalainen maahatuoja/myyjä näyttää käyttävän hyvinkin vanhoja testituloksia mainoksissaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta nastarengasta huutais auto, kattelin että vanhat on vähän kummallista 215/60/16 kokoa, oon tovin pyöritellyt vaihtoehtoja mielessä ja 205/60/16 olis harkinnassa. Koon muutoa pieni, mutta onko säästön arvoista?
 
Kyllä 205:sta löytyy laajemmat valikoimat, tuo 215 on vähä välimallin jätkän koko.

Olisko RAV-4 tmv kun profiili hiukan korkeahko?
 
Kyllä 205:sta löytyy laajemmat valikoimat, tuo 215 on vähä välimallin jätkän koko.

Olisko RAV-4 tmv kun profiili hiukan korkeahko?
Optiman vakiokoko. Lähinnä mietin kun halkaisija tais pienentyä sentin luokkaa ja kehän pituus jonkin verran tullla koonmuutoksella, lain rajoissa kuiteskin.

Pitää vielä vanteen leveys tsekata
 
Uutta nastarengasta huutais auto, kattelin että vanhat on vähän kummallista 215/60/16 kokoa, oon tovin pyöritellyt vaihtoehtoja mielessä ja 205/60/16 olis harkinnassa. Koon muutoa pieni, mutta onko säästön arvoista?
Ottaisin itse isompaan suuntaan riippuen miten iso ja mihin suuntaan mittarivirhe on nyt. Useimmissa autoissa saa ottaa aika paljonkin isomman ennen kuin mittarivirhe menee väärään suuntaan.

Ja kapeampaan jos menee niin kannattaa huomioida vanteiden tulevan alttiimmaksi kanttari-ihottumalle.

205/65-16 ympärysmitan muutos +1%
225/60-16 ympärysmitan muutos +2%
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 730
Viestejä
4 975 398
Jäsenet
79 833
Uusin jäsen
Nesmu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom